Pozrite si jedinečné pamiatky banských miest zachytené 360-stupňovou kamerou

V stredoveku patrili k najvýznamnejším banským mestám v Európe, dnes ich spája história, bohatá architektúra aj krásy horskej prírody. Po centrách Banskej Bystrice, Banskej Štiavnice a Kremnice sme sa prešli v ruke s Huawei Mate10 Pro a nafotili zábery s 360-stupňovou kamerou Huawei EnVizion.

Čarovné uličky Banskej Štiavnice, banskobystrická šikmá veža aj najstaršia mincovňa na svete, ktorú nájdete v centre Kremnice. Dôvodov, prečo objavovať banské mestá na strednom Slovensku, je oveľa viac.

Veľký výkon, jeden z najlepších telefónov na trhu a umelá inteligencia patria k najväčším devízam telefónu Huawei Mate 10 Pro. Viac informácií

V priebehu jedného dňa sme navštívili 3 z nich, a s telefónom Huawei Mate 10 Pro sme zachytili miesta, ktoré vás presvedčia o tom, že naplánovať si návštevu Banskej Štiavnice, Banskej Bystrice a Kremnice stojí za to aj v zimných mesiacoch.

Všetky 360-stupňové fotografie sme fotili 360° kamerou od Huawei, ktorú jednoducho pripojíte cez USB-C port.

Námestie SNP v Banskej Bystrici

Tvorí centrum mesta, a je zároveň aj pýchou Banskej Bystrice. Pri prechádzke smerom od Dolnej ulice budete míňať architektonické pamiatky z 15. storočia, pamätníky, a kaviarne, až prídete k dominante celého námestia – Hodinovej veži.

Hodinová veža, známa pod názvami zelená, vážnicová alebo šikmá, plnila spočiatku okrem funkcie nosiča hodín aj strážnu funkciu. Mimo zimných mesiacov sa dostanete aj na jej vrchol. Hore vás povedie 101 drevených schodov a z veže sa vám naskytne nádherný pohľad nielen na námestie, ale aj Kremnické vrchy a Nízke Tatry.

 

Kalvária v Banskej Bystrici

Na Kalváriu v Banskej Bystrici sa najlepšie dostanete z vlakovej alebo autobusovej stanice. Od osobnej vlakovej stanice môžete prejsť chodníkom priamo ku Kostolu povýšenia Svätého kríža, čo vám zaberie maximálne polhodinu. V cieli vás bude čakať nádherný výhľad na celé mesto aj okolité hory.

Celá kalvária na severovýchodnom úpätí vrchu Urpín tvorí v súčasnosti areál pozostávajúci z 8 kaplniek krížovej cesty, kostola a novostavby kláštora. Za zmienku určite stojí aj urpínska alej, kde nájdete chránené stromy staré 200 až 300 rokov.

 

Pamätník SNP v Banskej Bystrici

Symbolom meste je bezpochyby Pamätník SNP spojený s Múzeum Slovenského národného povstania, ktorý sa nachádza na okraji historického centra Banskej Bystrice. Tvoria ho 2 časti, uprostred spojené skleneným mostom, pod ktorým horí v pietnej sieni pri hrobe neznámeho vojaka večný oheň.

Stavbu, ktorej architektom je Dušan Kuzma, zaraďujeme medzi najpozoruhodnejšie diela 2. polovice 20. storočia. Okrem samotnej stavby a múzea stojí za zmienku aj rozsiahly park pod pamätníkom, v ktorom počas pekný dní trávi čas aktívnym oddychom mnoho Banskobystričanov.

 

Štefánikovo námestie v Kremnici

Mnoho Slovákov ani len netuší, akú nádheru predstavuje toto námestie v srdci starobylej Kremnice. Kedysi ho lemovali domy najvýznamnejších mešťanov, dnes sa na ňom po celom obvode nachádza okrem morového stĺpu sv. Trojice a barokovej fontány aj niekoľko historicky významných budov, ako napríklad Františkánsky kláštor, najstaršia mincovňa na svete, budova fary či Mestský dom.

Z námestia je to len pár krokov k Mestského hradu a Kostolu svätej Kataríny, z ktorého je najkrajší výhľad na mesto a Kremnické vrchy.

 

Mestský hrad v Kremnici

Patrí medzi najzachovalejšie pamiatky s dvojitým opevnením v strednej Európe a jeho hradby zaraďujeme medzi najzachovalejšie na Slovensku.  Tvorí ho komplex stredovekých budov, ktoré vznikali postupne v priebehu storočí. Ak chcete vystúpiť na všetky veže, čaká vás spolu 363 schodov smerom hore a ďalších 363 smerom dole, a samozrejme, nádherné výhľady na okolie tohto banského mesta.

 

Kalvária v Banskej Štiavnici

Banskoštiavnickú kalváriu tvorí 22 samostatných sakrálnch stavieb, pričom od roku 2007 figuruje na zozname 100 najohrozenejších pamiatok sveta. Na vrchol kopca nad Banskou Štiavnicou sa dostanete z viacerých smerov. Pešo z centra z Námestia sv. Trojice vám to zaberie približne 30 minút.

Kalvária bola kedysi významným pútnickým miestom, dnes ju ľudia z celého Slovenska aj zo zahraničia navštevujú najmä pre pekný výhľad, tichú atmosféru prírody len naskok z mesta a náučný chodník. Totot miesto je zároveň najvýznamnejšou barokovou kalváriou na Slovensku.

 

 Námestie sv. Trojice v Banskej Štiavnici

Aj v Banskej Štiavnici tvorí dominantu mesta námestie. Jeho symbolom je morový stĺp so súsoším sv. Trojice, ktorý bol postavený na znak vďaky mesta za ústup morovej epidémie. Z honosných palácov, ktoré kedysi patrili bohatým mešťanom a banským podnikateľom, sú dnes múzeá, galéria aj  kaviarne.

Cestou na námestie určite neprehliadnete dom, v ktorom bývala Slákovičova legendárna láska a múza slovenskej poézie Marína. Na mreži sú totižto stovky zámkov od zamilovaných párov, ktoré rok čo rok, najmä na Valentína, pribúdajú.

Všetky zábery sme fotili s telefónom Huawei Mate 10 Pro a kamerou Huawei EnVizion 360, ktorú jednoducho pripojíte cez USB-C port.

S akýmkoľvek O2 paušálom získate na začiatok telefón Huawei Mate 10 Pro len za 2 €.

Chcete vedieť o novinke z portfólia Huawei viac? Prečítajte si tento článok.

HUAWEI

Produkty a služby značky HUAWEI sú dostupné vo viac ako 170 krajinách a využíva ich tretina svetovej populácie. V roku 2016 sa spoločnosť umiestnila na 3. mieste v dodávkach inteligentných mobilných telefónov. Značka HUAWEI pôsobí v telekomunikačnom priemysle 20 rokov a jej cieľom je prinášať svojim používateľom tie najnovšie technológie.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Huawei Mate 10 Pro: Prvý smartfón s vlastným rozumom

Doposiaľ najlepší telefón výrobcu Huawei prináša na trh po prvýkrát procesor s umelou inteligenciou. Pripočítajte si k tomu veľký výkon, jeden z najlepších dostupných fotoaparátov aj veľmi rozumnú cenu a máte pred sebou horúceho kandidáta na najvýhodnejšiu kúpu týchto Vianoc.

Šancu urobiť dobrý prvý dojem dizajnéri a konštruktéri tohto telefónu využili naplno. Vďaka 6-palcovému displeju s minimálnymi okrajmi pôsobí smartfón naozaj veľkolepo. Prepojenie kovového tela so špeciálnym tvrdeným sklom na zadnej strane krytu telefónu sleduje súčasné trendy vlajkových lodí zvučných značiek.

Vďaka použitému sklu je navyše táto novinka o 12 g ľahšia ako predchádzajúci model z dielne Huawei. S pomerom strán 18:9, OLED technológiourozlíšením FHD+ (1 080 × 2 160 px) vám jeho používanie zabezpečí skutočný zážitok.

Jeden z najrýchlejších na trhu

Huawei Mate 10 Pro nerobí kompromisy ani vo výkone. Ide o prvý smartfón s integrovanou umelou inteligenciou, ktorá na základe vášho správania vylaďuje tento telefón čo najefektívnejšie.

Pod elegantným tvrdeným sklom sa ukrýva 8-jadrový procesor Kirin 970 (4 x 2.4 GHz Cortex-A73 a 4 x 1.8 GHz Cortex-A53) a RAM s kapaitou 6 GB. Táto vražedná kombinácia vám zabezpečí plynulosť, rýchlosť a bezproblémové používanie telefónu aj v tých najnáročnejších momentoch. Telefón tak vďaka svojim parametrom patrí k najrýchlejším na trhu. internou pamäťou až 128 GB sa rozhodne nemusíte obávať nedostatku úložného priestoru nielen pre svoju prácu, ale aj na voľný čas a hry.

Bez tradičného jacka

Tento telefón v univerzálnej sivej farbe má podporu 2 Nano SIM kariet. Prekvapivé je riešenie slúchadiel, ktoré sú zakončené USB-C konektorom. Tradičný 3,5 mm jack audio konektor tak na telefóne už nenájdete.

Konštruktéri sa pre túto zmenu rozhodli najmä z dôvodu unikátneho dizajnu smartfónu, ktorý charakterizuje odolnosť proti vode podľa certifikátu IP67.

Stereo zvuk

Kvalita reproduktorov je vynikajúca, počúvanie hudby, pozeranie videí či samotné telefonovanie vás ohromí. Na získanie stereo reprodukcie využíva zariadenie hlavný reproduktor a slúchadlo na hovory.

Kým hlavný reproduktor má na starosti hĺbky, slúchadlo zabezpečuje vysoké tóny. Táto kombinácia poskytuje nadštandardne dobrý zvuk.

Vytrvalostný bežec

Huawei Mate 10 Pro nesklame ani výdržou batérie. Tá má kapacitu 4 000 mAh a disponuje inteligentným systémom, ktorý využíva energiu v závislosti od spotreby. Vďaka tomuto systému bude mať batéria aj po 48 hodinách používania približne 20 % kapacity. Funkcia rýchleho nabíjania zabezpečuje, že telefón už po 30 minútach v sieti vydrží fungovať celý deň.

Optikou predčí konkurenciu

Ak patríte medzi náročnejších užívateľov, ktorí prahnú po špičkovom zariadení so skvelým fotoaparátom, ste na správnom mieste. V hodnotení spoločnosti DxO porazil Huawei Mate 10 Pro aj svojich konkurentov a jeho fotoaparát získal celkovú známku 97 bodov.

Zariadenie disponuje dvojicou snímačov s vysokými svetelnosťami f/1.6 a optickou stabilizáciou obrazu. Kým prvý snímač má rozlíšenie 12 Mpx a zaznamenáva farebnú scénu, druhý senzor disponuje až 20 Mpx a sníma v čiernobielej rovine. Oba obrazy následne spojí a tým vznikne mimoriadne kvalitná fotografia.

Fotoaparát rozpozná vášho psíka

Zariadenie využíva umelú inteligenciu, takže fotoaparát dokáže rozpoznať objekty, na ktoré sa zameriate, napríklad jedlo, ľudskú tvár, vášho domáceho miláčika či nočnú oblohu. Podmienky nastavenia fotoaparátu sa automaticky upravia tak, aby ste vyhotovili čo najdokonalejšiu snímku.

Vysoko kvalitný obraz si môžete užiť aj pri natáčaní videí s Ultra HD rozlíšením. Odteraz už nebudete musieť pred každým záberom nastavovať podmienky pre dokonalý záber, telefón to urobí automaticky za vás a na rozdiel od iných automatických nastavení veľmi kvalitne.

Zaujíma vás, aké fotky sa dajú s Huawei Mate 10 Pro a s kamerou Huawein EnVizion 360 nafotiť? Pozrite si naše články o najkrajších výhľadoch na strednom Slovensku, v Trenčianskom krajiv Bratislave.

S akýmkoľvek O2 paušálom môžete tento smartfón na začiatok získať len za 2 €.

HUAWEI

Produkty a služby značky HUAWEI sú dostupné vo viac ako 170 krajinách a využíva ich tretina svetovej populácie. V roku 2016 sa spoločnosť umiestnila na 3. mieste v dodávkach inteligentných mobilných telefónov. Značka HUAWEI pôsobí v telekomunikačnom priemysle 20 rokov a jej cieľom je prinášať svojim používateľom tie najnovšie technológie.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Bloger a aktivista Jakub Goda: Korupčné kauzy pomáhajú odhaliť všetci, ktorí si predplácajú médiá

Podporovaním kvalitnej žurnalistiky získavajú ľudia informovanosť a zároveň prispievajú k lepšej spoločnosti, pretože práca novinárov sa premieta aj do verejného života.

Jakub Goda sa živí tvorbou reklamných vizuálov a animácií, je tiež známy ako publicista, oceňovaný bloger a aktivista v boji s dezinformáciami. Zároveň je dlhoročným obhajcom podpory kvalitnej novinárčiny, preto sa v rámci ponuky nových O2 SMART Paušálov s predplatným prémiových služieb stal ambasádorom predplatného online verzie denníka SME.sk a Denníka N. 

Čítajte Denník N a SME.sk cez O2. Súčasťou vášho O2 SMART Paušálu môže byť aj predplatné tejto spravodajskej aplikácie. Chcem vedieť viac

V rozhovore s Jakubom Godom sa dočítate:

  • ako spoplatnený obsah motivuje novinárov k lepšej práci,
  • ako si overiť kvalitu a dôveryhodnosť médií,
  • prečo je dôležité predplácať si aj médiá, s ktorými nemusíte vždy súhlasiť,
  • prečo by mali školy zabezpečovať študentom prístup ku kvalitnému obsahu.

Zo začiatku boli informácie na internete zadarmo a ľudia si nato rýchlo zvykli. Dnes preto mnohí nechápu, prečo by si mali za články v online médiách platiť. Ako najlepšie vysvetliť ľuďom príčiny tohto kroku? 

Klasický biznis model, na ktorom médiá fungovali, sa rozpadol. Dlho žili z príjmov z tlačených vydaní – v nich boli príjmy z reklamy a z ceny samotných tlačených novín, ktorá bola oveľa vyššia, ako je dnes cena za digitálne predplatné.

Výpadok z klesajúcich príjmov z tlačených novín sa neskôr snažili nahrádzať online reklamou. Lenže obrovskú časť online reklamy pohltili giganti ako Facebook a Google, ktorým je nesmierne ťažké konkurovať.

Zároveň to na novinárov vytvára tlak písať články a ich titulky tak, aby na ne ľudia klikali a zdieľali ich. A to nie je pre novinárov dobrá motivácia ani dobre fungujúci model.

Na celom svete vidíme, že médiá prechádzajú na nejakú formu predplatného, či už tvrdú, teda predplatné každý mesiac, alebo mäkkú, keď čitatelia platia dobrovoľné sumy, aby médium podporili.

Pomáha predplatné motivovať novinárov na lepšiu kvalitu práce?

Bitku o biznis model médií začína vyhrávať digitálne predplatné aj preto, že pre novinárov je najzdravšia motivácia nepozerať sa na „klikanosť“, ale na to, za čo sú ľudia ochotní platiť. Samotní novinári napríklad z Denníka N tvrdia, že články, za ktoré je najviac predplatných, sa viac-menej zhodujú s tým, čo oni v redakcii považujú za hodnotnú žurnalistiku.

„Nie som fanúšik predplatných preto, lebo by ma bavilo posielať niekam peniaze, ale preto, že vytvára zázemie pre kvalitnú novinárčinu.“

Navyše takýto model vytvára zdravé „podhubie“ na prácu novinárov, dobrý vzťah s čitateľmi a dáva redakciám väčšiu nezávislosť od zadávateľov reklám. Nie som fanúšik predplatných preto, lebo by ma bavilo posielať niekam peniaze, ale preto, že vytvára zázemie pre kvalitnú novinárčinu.

Takže ide o tradičný súboj kvality verzus kvantity. Hodnotný obsah si vždy bude vyžadovať viac práce ako biznis model založený na neoverených informáciách s bulvárnymi titulkami.

V Denníku N napríklad začali spontánne písať menej článkov, ale dlhších. Nemali to prikázané, ale vycítili, že ľudia sú ochotní za články platiť, ak sú rozpracovanejšie, ambicióznejšie a idú do hĺbky.

Najväčšia pridaná hodnota novinárskej práce dnes podľa mňa nie je v tom, keď niekto prvý informuje, že Real Madrid vyhral futbalový zápas. Skôr ide o ambíciu robiť náročnejšiu a investigatívnejšiu prácu.

Ani niektorí ľudia, ktorí sa v mediálnom prostredí pohybujú, nevedia vždy na prvý pohľad rozlíšiť kvalitnú novinárčinu z overených zdrojov od zavádzajúcich dezinformačných článkov. Ako si môže človek, ktorý zvažuje predplatné nejakého média, overiť jeho kvalitu a dôveryhodnosť?

Samozrejme, existujú základné znaky, napríklad, či sú zverejnené mená členov redakcie a ako veľmi transparentne sa snažia fungovať, či uvádzajú svoje zdroje a linkujú na iné weby, na ktoré sa odvolávajú.

Najlepšie si však dôveryhodnosť média overíš dlhodobým sledovaním jeho práce. Jediný spôsob, ako vieš predpokladať, čo budú robiť  v budúcnosti, je pozrieť si, čo robili doteraz.

Jakub Goda hovorí o svojej skúsenosti s písaním pre konšpiračný web:

Mali by si ľudia predplácať iba médiá, s ktorými stopercentne súhlasia?

Časť ľudí si napríklad nechce predplácať SME.sk a Denník N, pretože majú pocit, že sú liberálnejšie ako oni, a to ich odrádza. Podľa mňa je legitímne, že sa s médiom úplne ideologicky nestotožňuješ, prípadne má komentáre, s ktorými úplne nesúhlasíš.

Myslím si, že je dôležité odosobniť sa od toho v prípade, ak tie médiá robia množstvo objektívne užitočnej a zmysluplnej práce, napríklad odhaľovanie korupcie. Predplatným online verzií novín získavaš lepšiu informovanosť a zároveň prispievaš aj do spoločnosti.

Práca novinárov sa premieta do verejného života aj tým, že šetrí verejné peniaze. Ak sa podarí médiu, ktoré máš predplatené, odhaliť a vyriešiť nejakú kauzu, tak aj ty si do toho svojou malou kvapkou prispel a si zato spoluzodpovedný. Môžeš mať pocit, že aj vďaka tebe sa stalo to, o čom čítaš v novinách.

V posledných mesiacoch zverejňoval Denník N dôležité zistenia, ktoré sa týkajú celej spoločnosti. Je podľa teba fér, ak je takýto obsah odomknutý iba pre predplatiteľov?

Informácie pri takomto type článku vždy presiaknu ďalej. Pri takýchto závažných témach to preberú iné médiá a na konci dňa sa všetko dozvieš v televíznych novinách. Zistenie obrovskej korupčnej kauzy si nikdy neprečítajú iba predplatitelia.

Pre dobre zarábajúcich ľudí je predplatné „pár eur“ ročne, ale pre ľudí, ktorí musia šetriť, to môže byť finančne náročnejšie. Mali by mať stredoškoláci a vysokoškoláci zľavy? 

Nevýhodou paywallových modelov je, že vytvárajú istý typ exkluzivity. Akokoľvek sa nám to môže zdať „pár eur“, pre niektorých ľudí to môže byť vážna suma a objektívne to komplikuje prístup k informáciám. Zásadné informácie sa vždy dozvieš a vieš si pozrieť minútu po minúte a prečítať titulky, ale časť obsahu je pre mnoho ľudí uzamknutá.

Študenti sú podľa mňa na cenu citliví a bolo by zaujímavé, keby mali zľavy alebo keby mali tieto médiá dostupné v školách, čím by sa stali portálom pre informovanosť. Možno by bolo náročné doladiť detaily, ale filozoficky by bolo skvelé, keby školy ponúkali študentom možnosť naučiť sa fungovať na internete a kriticky si triediť informácie.

„Najlepšie si dôveryhodnosť média overíš dlhodobým sledovaním jeho práce. Jediný spôsob, ako vieš predpokladať, čo budú robiť  v budúcnosti, je pozrieť si, čo robili doteraz.“

Vnímam to ako problém, aj ma to trápi a je to najväčšie negatívum paywallu. Podporujem akékoľvek nápady, ktoré prinášajú riešenie.

Je podľa teba v poriadku, ak niekto zdieľa predplatné s ďalšími ľuďmi v domácnosti?

Myslím si, že áno. V prípade spravodajských webov by som to prirovnal k papierovým novinám, keď si jedny noviny prečíta viacero ľudí.

Veď aj káblovka sa v domácnosti zdieľa. 

Presne. Neviem si predstaviť, ako by tomu médiá zabránili. Podľa mňa je normálne takéto veci v domácnosti zdieľať. Horšie je, ak to robia celé korporácie a na jeden prístup „fičí“ 500 ľudí.

Doma máme predplatené SME.sk, Denník N, New York Times, The Atlantic a nepravidelne aj .týždeň a Trend. Keby si každý platil svoje, tak toho máme menej, pretože tiež na to máme obmedzený rozpočet.

Pomohlo by popularite predplatného, keby sa dal jednorazovo odomknúť jeden článok?

Mnohí by to chceli a s týmto nápadom už prišli, ale biznisovo to zrejme nefunguje, keďže médiá po celom svete sa prikláňajú k digitálnemu predplatnému a nie k mikroplatbám.

Veľa ľudí v súčasnosti začína deň spravodajskými podcastami. Je aj toto spôsob, ako naučiť ľudí na predplatné, aby ďalej vznikalo niečo, čo ich zaujíma?

Ja si cestu k podcastom ešte hľadám, ale to podporujem. Je to zaujímavá forma šírenia obsahu a informácií. Rovnako ako Instagram, ktorý novinári začali používať na prezentáciu svojej práce. Som fanúšik experimentálnych a inovatívnych prístupov. Treba testovať rôzne formy a hrať sa.

Vyberte si svoj O2 SMART Paušál a získajte extra dáta na obľúbené aplikácie. Ak sa rozhodnete pre Zlatý O2 SMART Paušál, získate nielen neobmedzené volania, SMS a MMS a 10 GB dát, ale aj 3 × 10 GB na tri aplikácie podľa vášho výberu. Vybrať si môžete napríklad spravodajskú aplikáciu SME.sk alebo Denník N aj s predplatným a k tomu Instagram a Facebook. Viac o nových O2 SMART Paušáloch a ich možnostiach sa dozviete na www.o2.sk.

Jakub Goda

Živí sa ako tvorca reklamných vizuálov a animácií, je známy aj ako oceňovaný bloger píšuci na blogu Denníka N, publicista a aktivista. Venuje sa boju proti dezinformáciám a analyzuje ich šírenie a vplyv na spoločnosť. Spoločne s O2 organizoval menšiu kampaň na podporu serióznych médií.


Chcete mať inteligentnú domácnosť? Prečítajte si, ako začať

Čítaj viac

Láka vás HBO GO, no nemáte smart TV? Máme pre vás jednoduché riešenie

Čítaj viac

Múdre hodinky, vysávač aj váha. Vybrali sme 7 najlepších smart zariadení Xiaomi

Čítaj viac