Ako písať lepšie obchodné texty? Rady od majstrov československej reklamy

Napísať obchodný text, ktorý je prirodzený, ľudský a najmä presvedčivý, vedeli reklamní poradcova už na začiatku minulého storočia.

“Dobrý je takový dopis, který dokáže, čeho by dosáhla dobrá rozmluva, kdyby to dovolily vzdálenost a čas.”

V období prvej Československej republiky existovalo združenie s názvom Reklamní klub československý (Reklub), ktorý združoval stovky reklamných poradcov, obchodníkov či tlačiarov a aj vtedajších najväčších velikánov reklamy, akými boli dr. Ján Brabec, Miroslav Sutnar alebo Jíři Solar (vlastným menom Josef Slabý).

Navzájom si odovzdávali skúsenosti, vydávali početné odborné publikácie a školili malých podnikateľov v obchodných stratégiach a tvorbe reklamy. Vďaka týmto velikánom nám táto éra zanechala prachom zapadnutý poklad v podobe bohatých informačných zdrojov o lepšom a zodpovednejšom podnikaní.

Spomínaný Dr. Ján Brabec – významný teoretik reklamy a šefredaktor časopisu Typ, vydával pod záštitou Reklubu viacero krátkych vzdelávacích brožúrok o obchode a reklame, medzi inými aj tenkú knižku Jak psát lepší obchodní dopisy (1940).

Ako už názov napovedá, knižka obsahuje pokyny ako napísať obchodný text, ktorý je prirodzený, ľudský a najmä presvedčivý. Tieto všeobcené zásady a princípy sa dajú využiť aj dnes, nielen v obchodnom styku – či už písanom alebo osobnom, ale aj pri tvorbe reklamy, webu alebo iného obsahu.

Nech sa páči, tu je 5 rád ako si vylepšiť obchodnú komunikáciu:

Vytvorte si jasnú predstavu, o čom a pre koho idete písať

Než začnete písať, dobre si naplánujte, čo chcete povedať. Zistite si všetky skutočnosti, uvedomte si účel textu a po celý čas sa snažte pozerať na obsah očami adresáta.

“Představte si ho (adresáta), že sedí naproti vám u vašeho stolu. Ptejte se sám sebe, jak je starý, jaká je asi jeho inteligence, jaké jsou jeho znalosti, zvyky, názory atd. Jak mu mám napsat vše, aby tomu rozuměl i aby se mu to líbilo? Aby viděl, že mu chci opravdu dobře posloužit?

Voľte správne výrazy

Komunikácia by mala vyznievať prirodzene a ľudsky. Preto sa vyhýbajte cudzím slovám, používajte radšej jednoduchšie a všeobecne známe slová.

“Dokud se nezbavíte tohoto hloupého domnění, dokud si neuvědomíte, že obchodní dopis je prostě jasná, zajímavá, přatelská a přesvědčivá řeč, dotud nebudete psát dobré obchodní dopisy.”

Hovorte menej a výstižnejšie

Cvičte sa tak, že si prejdete staršie texty a všade skúste odstavce nahradiť iba jednou výstižnou vetou. Nepoužívate príliš dlhé vety? Používate tie správne slová?  Nedali by sa rovnaké veci povedať jasnejším, pôsobivejším a stručnejším spôsobom?

Vyhýbajte sa všeobecným tvrdeniam, píšte konkrétne

Používajte také slová, ktoré dokážu vzbudiť presnú predstavu. Brabec v tomto bode používa pekný (aj keď dnes už trochu archaický) príklad s hotelom:

“Na příklad kdyby ste napsal v dopisu zvoucím na letní pobyt: ”Je u nás krásně a hosté jsou spokojeni,” bude to všeobecnost, jež nemůže být působivá. Kdybyste však napsal: “Chodí se u nás po celý den v plavkách a na pět hostů připadají vždy nejméňě čtyři z minulého roku,” vyvolají táto slova představy, jež budou i určité. Proto i nepoměrně účinnejší.”

Dajte si záležať na kultúre prejavu, tá odráža kultúru podniku

Vyhýbajte sa vulgárnostiam, píšte úctivo a spisovne. Dajte si záležať, aby mala korešpondencia pekný vzhľad a dávajte si pozor na omyly, najmä v menách. Omyl v mene znamená nepozornosť, budí nedoveryhodný dojem a uráža adresáta.

“Říka se tomu: “Noblesse oblige – ušlechtilost zavazuje”. Je nesnadné vysvětlit, co to znamená. Může se tomu říci i dobrý vkus nebo dobre vychování, krátce máme pocit, že dopis psal ušlechtilý a dobrý člověk, i když to ovšem nikde v dopise o sobě netvrdí. Cítime za dopisem ušlechtilou osobnost, a proto takovému dopisu i daleko spíš věříme a jeho žádost splníme.”

Na čo sú dobré podobné zásady, keď dnes už nikto nepíše obchodné listy?

Áno, dnes sa už klasická korešpondencia pomaličky vytráca. Ale ani zďaleka nemizne písaná obchodná komunikácia. Naopak. Namiesto masívnych reklamných kampaní a stád otravných predajcov, firmy prechádzajú na iné sofistikovanejšie spôsoby, ako sa dostať do povedomia verejnosti.

Web, sociálne médiá a emaily, ale aj printové formy prinášajú komunikáciu, ktorá je postavená na budovaní kvalitného renomé firmy a vytváraní povesti odborníka. Moderné firmy nepredávajú nasilu, ale svojich zákazníkov inšpirujú a vychovávajú.

Zdroj: BRABEC, Jan: Jak psát lepší obchodní dopisy. Praha 1940.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


V týchto slovenských mestách mali pôvodne stáť letiská

Baťovci boli nadšenými propagátormi lietania a plánovali postaviť letiská v 383 mestách v celom Československu. Lietať sa malo aj v Lučenci, Michalovciach či Podbrezovej.

V roku 1937 napísal Jan Antonín Baťa, nevlastný brat Tomáša Baťu, vizionársku knihu Budujeme štát pre 40 miliónov ľudí, v ktorej sa venuje ekonomike a rozvoju vtedajšej Československej republiky.

V rámci potenciálu hospodárskeho rozvoja krajiny v knihe navrhuje aj výstavbu 383 nových obchodných letísk po celom území.

Prvým krokom malo byť vybudovanie 80 nových letísk v priebehu prvých dvoch rokov tohoto neuskutočneného projektu.

Na tejto ilustrovanej mapke si môžete pozrieť, v ktoré mestá sa mali stať leteckými uzlami. Niektoré z nich už v súčasnosti svoje letiská majú.

Letiská, ktoré Baťa plánoval na území Slovenska a súčasný stav:


Batizovce
Letisko Batizovce firma Baťa zrealizovala kúsok od Veľkej pri Poprade. Dnes sa vyvinulo do podoby moderného medzinárodného letiska Poprad-Tatry.

Michalovce
Nikdy nebolo zrealizované, avšak pri obci Vinné, na mieste, kde je dnes Zemplínska Šírava, za druhej svetovej vojny bolo poľné letisko, kde pristávali vojenské lietadlá Luftwaffe. Okrem neho bolo a stále je poľné letisko v obci Kamenica nad Cirochou.

Prešov
V Prešove je dnes vojenské letisko – vrtuľníková základňa slovenských ozbrojených síl.

Trnava
V súčasnosti pri Trnave, v blízkosti obce Boleráz, funguje neverejné letisko s nepravidelnou dopravou.

Lučenec
Neverejné letisko blízko Lučenca, v obci Boľkovce, aktuálne využíva aero-klub Lučenec.

Banská Bystrica a Zvolen
Baťa plánoval postaviť len pár kilometrov od už vtedy existujúceho letiska Tri Duby (dnešné letisko Sliač) ďalšie blízko pri Banskej Bystrici. Sliač je dnes medzinárodné letisko so zmiešanou vojensko-civilnou prevádzkou.

Liptovský Mikuláš
V súčasnosti existuje pri vodnej nádrži Liptovská Mara súkromné letisko Aerodrome Jasná.

Turčiansky sv. Martin
Aktuálne je v meste Martin, v časti Tomčany v prevádzke verejné športové letisko, ktoré slúži členom aeroklubu Martin.

Trenčín
Letisko v Trenčíne poznajú najmä pravidelní návštevníci festivalu Pohoda. Toto neverejné letisko slúži na vojenskú a civilnú prevádzku a neposkytuje žiadne iné služby okrem pristávacích.

Handlová
Dnes je v Handlovej letisko Morovno, ktoré sa využíva iba pre poľnohospodárske letecké práce.

Nové Zámky
Bolo zriadené na základe žiadosti Tomáša Baťu v roku 1931. Jeho skorá smrť, ale budovanie letiska utlmila. Dnes funguje ako neverejné letisko s nepravidelnou dopravou.

Baťov plán počítal aj s letiskami v týchto miestach – Mošovce, Bošany, Rožňava, Tisovec, Zemplín, Banská Štiavnica a Podbrezová.

Ostatné plánované letiská mimo územia dnešného Slovenska (hrubým písmom sú mestá, ktoré dnes už majú letiská):

 

Kunovice, Kromeříž, Přerov, Hranice, Frýdek nad Ostravicí, Šumperk, Zábřeh, Moravská Třebová, Znojmo, Jihlava, Polička, Tábor, Kolín, Dvur Králové, Strakonice, Mladá Boleslav, Písek, Blatná, Příbram, Rokycany,

Moravské Budějovice, Nové Mesto na Moravě, Dobřany,  Třeboň, Německý Brod, Sedlčany, Boděbrady, N.Bydžov, Trutnov, Turnov, Sušice, Nepomuk, Beroun, Kladno, Mělník, Louny, Litoměrice, Most, Žatec, Rakovník, Karnějov, Opava, Uničov, Boskovice, Moravský krumlov, Česká Lípa, Slatinské Doly, Domažlice, Chust, Mukačevo, Týn nad Vltavou, Český Krumlov.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Jeseň plná pestrých nápadov

Možno ani netušíte, koľko maličkých zlepšovákov do svojej domácnosti si môžete jednoducho vyrobiť sami z vecí, ktoré sa v nej bežne vyskytujú. Ukážeme vám, ako si zmajstrujete jednoduchú nástenku a ako si z opadaných listov vyrobíte originálne sezónne podšálky.

Čítaj viac

Nová generácia iPhonov je tu. Predobjednajte si nový iPhone 8 a iPhone 8 Plus teraz

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové