Mentoring: Ako nájsť skúseného radcu a čo to znamená pre firmu

Spoluprácu s mentormi z rovnakých, ale aj iných odvetví, začína vyhľadávať čoraz viac podnikateľov. O skúsenosti s mentoringom sa s nami podelila trojica mladých slovenských podnikateľov.

Kurzy, knihy, články – je veľa spôsobov, ako sa zlepšovať a získavať nové poznatky. A predsa, pri pohľade späť, knihy a publikácie nie sú tým, čo nám ostáva v pamäti.

Omnoho viac si totiž pamätáme ľudí, ktorí nás niečo naučili. Môžu to byť učitelia, starší kolegovia a prakticky ktokoľvek, kto nám odovzdal niečo užitočné pre život a kariéru. Môžme ich nazvať mentormi.

Mať dobrého mentora je skvelé, no nájsť ho nie je jednoduché. Keď sa vám to raz podarí, je to najpriamejší, najrýchlejší a najinteraktívnejší spôsob, ako získať a zužitkovať informácie.

Ako hľadať

Hľadať mentora medzi ľuďmi, s ktorými ste predtým nikdy neboli v kontakte, iba zriedkakedy funguje. Pozitívne väčšinou reagujú tí, s ktorými sa poznáte a nemusíte ich presviedčať o svojej šikovnosti, potenciále a charaktere.

A čo je hlavné, mentor sa vám bude venovať vtedy, keď vie, že jeho rady a vedomosti využijete do maximálnej možnej miery.

Ak predsa len chcete človeka tohto typu zaujať a osobne sa nepoznáte, najprv sa musíte dostať do “hľadáčika”. Sledujte jeho príspevky na sociálnych sieťach, prispievajte konštruktívnymi príspevkami do diskusií, zdieľajte príspevky, skrátka, snažte sa byť akokoľvek užitoční, nie však nasilu. Až potom niečo žiadajte.

Vcíťte sa do jeho kože

Predstavte si, že máte denno denne v pošte desiatky žiadostí a prosieb. Ak by ste si mali vybrať jedného z týchto ľudí, na základe čoho by to bolo a prečo? Ak chcete mať dobrého mentora, sami sa staňte osobou, ktorú by ste si vybrali vy.

Opýtali sme sa aj troch mladých podnikateľov, ktorí si našli svojich mentorov, v čom vidia výhody pre svoje podnikanie, a kam ich to v kariére posunulo:

Slavomír Hruška, Localization Guru

K mentorovi som sa dostal náhodou, stretli sme sa vo Viedni na podujatí Lean Startup Maschine. Pomáha mi hlavne v rýchlejšie a efektívnejšie overovať vlastné nápady, získavať kontakty a financie – všetko čo treba k úspešnému podnikaniu.

Vďaka radám mentora som za dva mesiace urobil radikálne zmeny v spôsobe myslenia. Napríklad som sa namiesto zháňania investorov, sústredil viac na zákazníkov. To umožnilo firme rásť o 40 až 100 percent mesačne behom šiestich mesiacov. Teraz už investorov nemusíme hľadať.

Ivan Kollárik, Orderlord

Mentora sme oslovili my a dohodli si spoločný obed. Nebolo to vyslovene o hľadaní. Riešili sme jeden problém, preto sme si chceli nechať poradiť, resp. aspoň si vypočuť názor niekoho, kto má viac skúseností.

Mentor nám pomáha získať iný pohľad na vec, no v konečnom dôsledku je rozhodnutie aj tak na nás. Dáva nám to ale lepší pocit, že sme dôležité rozhodnutia nerobili len tak “z brucha”.

Marcela Kurucová, Mlsky.sk

Výrobca krmiva to nemá jednoduché. S kamarátkou, s ktorou podnikám, sme potrebovali niekoho s odbornými vedomosťami a zároveň niekoho, kto rozumie našim klientom – zvieratám.

Našim mentorom sa preto stal veterinár, ktorý má jednak bohaté praktické skúsenosti, no zároveň je úspešný v podnikaní. Pochopiteľne, najdôležitejšia pre nás je jeho odbornosť a potom zapálenosť pre vec, no pomáha nám aj pri marketingu a cenotvorbe.

Netreba však zabúdať, že mentor vám síce môže dať vietor do plachiet, no kormidelníkom ste vy, teda aj zodpovednosť je vo vašich rukách. Pre mňa je mentor osoba, ktorá nás vedie k vyššej odbornosti, a teda v konečnom dôsledku aj k spokojnosti zákazníkov.

Ďalšie výhody

Okrem opory pri rozhodovaní, odbornosti, či nového pohľadu na veci, má mentoring aj ďalšie, nepriame výhody. Mentor totiž môže byť aj dôverníkom, ktorému môžete povedať to, čo iným z firmy nie. 

Zároveň môže byť aj zdrojom motivácie. Vie dať informácie z prvej ruky a zároveň máte pred sebou živý dôkaz toho, že sa niečo dá uskutočniť. A čo je ešte lepšie, môžete sa poučiť z cudzích chýb a nemusíte ich opakovať znovu.

Možno by sa mohlo zdať, že mentoring je dobročinná aktivita, pretože nie vždy býva finančne odmenená. V skutočnosti ide o to, že aj sám mentor sa vzdelávaním iných, posúva na vyššiu úroveň a získava veľa nápadov a inšpirácie.

Ak máte začínajúci projekt v oblasti gastronómie a radi by ste sa poradili so skúsenejšími, prihláste ho na podujatie Mentors’ Night: Gastro, ktoré sa bude konať v bratislavskom KC Dunaj 19. júla. Môžete tam spoznať svojho budúceho mentora, nájsť veľa nových kontaktov a zistiť, kam sa viete posunúť za jeden večer.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Ako sa vzdať benzínu či nafty a jazdiť na elektrinu

Elektrické autá sú už realita, hoci stále vzbudzujú prekvapenie, keď prejdú ulicou. Pozrite si, ktoré si môžete kúpiť.

Elektrické autá už nepatria medzi témy v rámci science fiction, i keď stále vzbudzujú prekvapenie, keď prejdú ulicou. Predsalen, na Slovensku je ich stále pomenej. V každom prípade, už sú tu.

Dôvodom, ktorý odrádza od kúpy, nie je ani tak ich dostupnosť alebo nabíjacia sieť, ale skôr vysoká cena, dojazd a neznalosť. Vlastniť elektrické auto má samozrejme pre aj proti.

Aké je to s jedným žiť?

Redaktorka Sódy vie porovnávať pre aj proti aj vďaka vlastným skúsenostiam. Ojazdený elektromobil, Peugot iON, si s manželom kúpili výrazne lacnejšie než nový. Na benzíne šetria približne 90 až 100 eur, a to predtým jazdili na malom Suzuki Swifte. Problémom nie je ani nabitie – keď idú do nákupného centra na kávu, auto sa dolu v garáži nabíja. Zdarma. Dojazd im stačí pre každodenný život, práca, nákupy, domov.

Ľudia majú rešpekt

Najväčšou výhodou elektromobilov je nepochybne úspora peňazí na benzíne či nafte. Ak by ste si sumu, čo každý mesiac “nalejete” do nádrže odložili, na konci roka by ste si mohli dovoliť exotickú dovolenku.

Nabíjanie elektrického auta na ulici v Holandsku

Ďalšou z výhod je tá enviromentálna. Šetríte životné prostredie a to je skvelý pocit. Tichá prevádzka, žiadne výmeny oleja a filtrov. Plus nabitie autíčka v mnohých nákupných centrách je zdarma.

Sú tu samozrejme aj nevýhody. Vysoká nadobúdacia cena a – pokiaľ nevlastníte Teslu –  plánovanie dlhších ciest. Dôvodom je dojazd elektromobilov na jedno nabitie. Treba mať prehľad o nabíjacej sieti v rámci Slovenska a v Európe a mať k nabíjačkám prístup.

(Podrobnejšie informácie o nabíjacej sieti na Slovensku nájdete napríklad na GreenWay.sk)

Ak by ste napríklad išli z Bratislavy do Banskej Bystrice, budete musieť elektromobil dobiť celkovo štyrikrát. Každá prestávka je na 20 až 30 minút, čiže cesta bude trvať asi o dve hodiny dlhšie.

Elektromobil sa tiež nehodí pre človeka, ktorý často absolvuje niekoľko stokilometrové cesty.

V zime má tiež nižší dojazd, čiže auto treba častejšie nabíjať. Ďalším mínusom je, že aktuálne sú nabíjacie siete pre elektromobily na Slovensku a v zahraničí často nejednotné.

A tiež – modifikácia auta z benzínoveho na elektrické je na Slovensku zakázaná. V Rakúsku to však ide.

Na čom si fičí elektromobil

Lithium i-ON batérie sú najčastejšie používanými batériami v elektromobiloch. Sú to také isté batérie, ako v laptope či smartfóne. Batérie sa neustále vyvíjajú a vylepšujú. Zlepšuje sa ich energetická hustota i kapacita.

Nabíjanie elektrického auta

Všetci výrobcovia áut majú plány recyklácií pre batérie, ktoré vyprodukujú. Častá sťažnosť ľudí, že staré batérie musia skončiť na skládke, nie je pravdivá. A tiež – keď sa kapacita batérie zníži, stále vie byť využitá napríklad ako náhradný zdroj energie pre domácnosť.

Nikto nevie s určitosťou povedať, ako dlho batéria v elektromobile vydrží, pretože technológia je stále pomerne nová, ale príbehy mnohých motoristov naznačujú, že boli schopní prejsť 150 tisíc km na päť- až šesťročných originálnych batériách.

Aby vám batéria v elektromobile vydržala čo najdlhšie, treba sa vyvarovať najmä tomu, aby ste ju vybili úplne. Batéria by sa ideálne mala dobiť vtedy, ak klesne na približne 20%.

Prečo sú elektrické autá drahé?

Skúsený používateľ elektromobilov Gavin Shoebridge má na toto dva názory: Z pohľadu výrobcu nie sú v elektromobiloch žiadne peniaze čiže žiaden “after market” a profit z predaja náhradných dielov či pravidelného servisu. Automobilky tak chcú svoje elektrické autá predať s čo najväčším profitom.

Druhý pohľad hovorí o tom, že veľkokapacitné batérie boli v minulosti veľmi nákladné na výrobu, čo dvíhalo aj cenu elektrických áut. Dnes však cena batérií veľmi rýchlo padá. Napríklad v roku 2015 sme dosiahli cenové predpoklady batérií na rok 2020.

Ticho, ktoré bude počuť

Obnoviteľné zdroje energie majú rôznu podobu

Elektrické autá pri jazde nie je vôbec počuť. Tento fakt sa stáva problémom hlavne pre starších a slabšie počujúcich ľudí a deti. Trápi to aj poslancov v európskom parlamente, a preto sa v apríli 2014 zhodli na tom, že napriek tomu, že chcú, aby sa znížila hlučnosť v európskych metropolách, ktoré trápi tzv. zvukové znečistenie, zvýšia hlučnosť elektromobilov.

Z toho vyplýva, že všetky nové elektromobily a hybridy musia vydávať do roku 2019 nejaký zvuk.

Aké sú najpopulárnejšie elektromobily u nás?

Mitsubishi iMiEV alebo Citroën C-Zero/ Peugot iON

Peugeot iOn

Pre:
* Malá veľkosť, zmestí sa do úzkych mestských uličiek a malých parkovacích miest. Perfektné do mesta.
* Ideálne pre single človeka alebo dvojicu.
* Dojazd má cca 130 kilometrov na plné nabitie, čo je dosť pre každodennú mestskú a prímestskú potrebu bežného človeka.
* Nízke servisné náklady.
* Ušetrené peniaze za benzín.

Proti:
* Treba plánovať a viac rozmýšlať, ak treba absolvovať dlhšiu cestu.
* V zime nižší dojazd.

Cena: Na Slovensku okolo 29 000 eur.

Nissan Leaf: Väčšie, skôr rodinné auto, vhodné aj na jazdu po dialnici. Robustnejšie.

Nissan Leaf

Momentálne najpredávanejšie elektrické auto na svete.

Pre:
* Väčšie rozmery, vhodné pre rodinu s deťmi.
* Dojazd je až 250 km s novou 30 kWh batériou.
* Ušetrené peniaze na benzíne
* Menšie servisné náklady

Proti:
* V porovnaní s inými elektrickými autami je o niečo širšie, ale stále užšie ako mnoho benzínových áut.

Cena: od 29 050 eur

Volkswagen eUP – malé mestské autíčko, ľahko sa s ním parkuje a manévruje po meste.

Volkswagen e-up!

Pre:
* Pekný, moderný dizajn.
* Slušný dojazd na plné nabitie – 160 km.
* Moderná výbava.

Proti:
* Malé auto, pomerne vysoká cena.
* Nevhodné pre rodinu.

Cena: 26 900 eur

Tesla Model S – rýchle, luxusnejšia kategória.

Tesla Model S

Auto s momentálne najdlhším dojazdom na jedno nabitie na slovenskom trhu.

Pre:
* Krásny dizajn.
* Dojazd na jedno plné nabitie je až 491 km.
* Len 30-minútové dobitie stači pre dojazd ďalších 270 km.
* Rýchlosť.
* Dlhodobá úspora peňazí na benzíne.

Proti:
* Veľmi vysoká cena.
* Nedostatok rýchlonabíjacích staníc Tesla na území Slovenska.
* Nemožno kúpiť na Slovensku, musí sa importovať, čo navyšuje počiatočné náklady.

Cena: V autobazáre, ročná Tesla: cca 115 000 eur.

Čo hovoria o elektromobiloch ich majitelia mimo Slovenska

Jarkko Santala, Fínsko:

“Mám dva elektromobily. Jeden kúpený, Citroën C-Zero z roku 2011 a ten druhý som si modifikoval sám a je to Citroën Xsara, ročník 1997. Obe autá využívam hlavne na jazdu mestom, ale sem tam sa vyberiem i na dlhšiu cestu s mojim Citroënom C-Zero. Hlavne kvôli možnosti rýchleho nabíjania pomocou nabíjačky CHAdeMO.

Odkedy mám elektromobily, nemám potrebu ani chuť vrátiť sa späť k benzínu či nafte. Elektromobily sa mi dokonale postarajú o moje každodenné prepravné nároky.

Ak je napríklad príliš chladno, alebo sa niekam ponáhľam, jednoducho sa na dlhšie vzdialenosti odveziem autobusom. Keďže obe autá majú pomerne malé batérie, čakám, pokým ceny elektromobilov s dlhším dojazdom klesnú. Elektromobily sú nielen mojím hobby, vlastniť elektromobil som sa rozhodol aj z ekonomických a ekologických dôvodov.

Elektromobily nemajú žiadne emisie, a keď vezmete do úvahy aj výrobu elektriny a batérie, stále sú ekologickejším riešením ako klasické auto. Elektromobily sú a budú ekonomickým riešením, keďže cena elektriny je oveľa nižšia ako cena ropy.

Douglas Stansfield, USA, autor blogu o elektromobiloch TorqueNews.com

“Jazdím elektromobilom od roku 2008, odkedy som si modifikoval Hyundai Tiburon, ktorému zlyhal motor. Moje dôvody boli jednoduché. Nenávidel som kupovanie drahého benzínu.

Odvtedy som si kúpil Nissan Leaf a Ford C-Max Energi a drasticky sa tak zmenšila moja potreba pre benzín. Ak potrebujem ísť na dlhšiu cestu, vezmem si môj plug-in hybrid. A keďže ceny Tesly neustále klesajú, plánujem si ju v budúcnosti kúpiť.

Čím skôr sa na 100 % oslobodím od platenia za benzín, tým budem šťastnejší.”

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Napíšte nám, ako ste si v roku 2017 vylepšili život a vyhrajte smartfón Moto Z2 Play

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové