Podnikať bez spoznávania nových ľudí, partnerov či dodávateľov snáď ani nie je možné. Preto existujú rôzne výstavy, veľtrhy a konferencie, kde vždy býva priestor na získanie nových kontaktov.
Spontánne zoznámenia sú síce fajn, no niekedy jednoducho treba okolnostiam trochu pomôcť. Vďaka nasledovným radám budete vedieť prirodzene osloviť tých správnych ľudí bez toho, aby ste pôsobili silene a zároveň budete mať z konverzácie dobrý pocit.
Pripravte si plán
Veľa ľudí necháva budovanie kontaktov (networking) na rôznych podujatiach na náhodu a robí to skôr intuitívne. Na tom nie je nič zlé, no niekedy skrátka treba osloviť konkrétnych ľudí z konkrétneho odvetvia.
To, že si spravíte domácu úlohu a prejdete si zoznam účastníkov podujatia, je prvým krokom k úspešnému networkingu.
Vyberte si troch ľudí, s ktorými sa musíte stretnúť a troch, s ktorými by bolo fajn stretnúť sa. Potom ich cielene vyhľadajte.
V prípade, že sa snažíte osloviť seniornejších ľudí, skúste nájsť spoločného známeho a poproste ho, aby vás predstavil. Osobné predstavenia sú na nezaplatenie.
Výber skupinky
Vojdete do miestnosti a tá je plná neznámych ľudí v skupinkách plne vtiahnutých do diskusie. Prísť, a len tak sa zapojiť do konverzácie, navyše, keď nikoho nepoznáte, sa môže zdať ako nevhodné.
Nie vždy je to tak.
Treba sledovať postavenie tela účastníkov. Ak majú zatvorený postoj, to znamená, že ako dvojica alebo skupinka tvoria akýsi pomyselný kruh, pravdepodobne vedú súkromnú diskusiu. Vtedy by váš vstup naozaj pôsobil rušivo.
Ideálne je nájsť samostatne stojaceho jednotlivca alebo trojicu, ktorá stojí v polkruhu. To naznačuje, že sú otvorení prijať ďalšieho spoločníka do konverzácie.
Neváhajte pristúpiť
Ak ste našli správnu skupinku, neváhajte k nim pristúpiť. Znie to ako sedliacky rozum, no čím dlhšie váhate, tým viac výhovoriek si nájdete prečo sa nepridať.
Rečník a konzultant Christopher Barrat radí: “Jednoducho pristúpte k skupinke, spýtajte sa – Môžem sa pridať a potom zostaňte ticho a čakajte.”
Otvorte diskusiu silnými otázkami
O sebe už viete všetko, preto nezačnite rozprávať svoj životopis hneď, ako sa naskytne príležitosť. Pýtajte sa a počúvajte.
Začnite všeobecnými otázkami pred tým, ako prejdete ku konkrétnejším témam. Komunikačná expertka Kristi Hedges radí prelomiť ľady otázkami o danom podujatí, napríklad: “Prečo ste si vybrali práve tento event?” alebo “Čo vás dnes najviac zaujalo?”
Potom pokročte v diskusii pýtaním sa na profesiu alebo odvetvie. “Prečo ste sa rozhodli založiť práve takýto business/pracovať v tejto oblasti? Čo vás na tom najviac baví?”
Cieľom networkingu je ľudí spoznať, nie im hneď niečo predať. Tým by ste ich len odplašili.
Zapamätajte si meno
Osloviť človeka vlastným menom má nesmierne silný efekt. Ľudia sa cítia polichotení a dôležití, a vás si tým zapamätajú ako priateľského človeka.
Naneštastie, väčšina z nás je silná v rozpoznávaní tvárí, no so zapamätávaním si mien máme problém. Sú však tri jednoduché triky ako to zlepšiť.
1. Meno zopakujte hneď ako vám bolo povedané: “Teší ma, Alica.”
2. Vytvorte si asociáciu s niekým známym, kto má rovnaké meno.
3. Meno si jednoducho zapíšte po skončení rozhovoru, aby ste sa k nemu mohli nabudúce vrátiť.
Ak si na meno aj napriek tomu pri najbližšom stretnutí nespomeniete, otvorene sa spýtajte: “Ospravedlňujem sa, môžete mi prosím pripomenúť vaše meno?” Ak ste si nepamätali vy, je veľká šanca, že ani váš partner a bude vám vďačný, ak mu zároveň pripomeniete vaše meno.