Daniel Hevier: Slobodu potrebujem, aby som mohol tvoriť a existovať

Pred revolúciou patril k hŕstke autorov na voľnej nohe, ideologické tlaky však zažíval už od detstva. Jednu svoju zbierku musel premenovať pre nedostatok mäsa v Poľsku.

Slovenský spisovateľ a textár Daniel Hevier nechýbal počas Novembra 89 na bratislavskom námestí, kde si ľudia vydobyli slobodu, a stál aj pri vzniku Verejnosti proti násiliu. Porozprávali sme sa s ním o tom, ako sa mu ako slobodnému umelcovi v tom čase tvorilo aj ako vznikala Rozprávka o slobode, ktorú vytvoril pri príležitosti výročia 17. novembra.

Nevynechajte: Prečítajte si alebo vypočujte Rozprávku o slobode

November 89 bol zlomovým momentom v našej histórii. Veľa ľudí si 17. november 1989 a dni, ktoré nasledovali, verne pamätá a má veľa silných spomienok. Aká najsilnejšia spomienka sa s týmto obdobím spája vám?

Pamätám si dlhé noci a krátke dni. Do hlbokej noci sme totiž sledovali televízne diskusie. V tom čase som robil vo vydavateľstve Mladé letá, kde sme založili Verejnosť proti násiliu. Na vzniku tejto občianskej iniciatívy sme sa však dohodli ešte predtým, v nedeľu 19. novembra, keď sa nás asi päťsto stretlo v Umeleckej besede.

Potom si pamätám zhromaždenia na Námestí SNP a to, ako mám na pleciach svoju dcérku a ďalšie dve deti spolu s manželkou stoja vedľa mňa. A ešte taký detail: keď sme sa vracali do Petržalky, nielen my, ale aj ostatní vodiči brali čakajúcich na autobus zo zastávky Zochova a rozvážali sme ich domov.

Pre O2 ste napísali Rozprávku o slobode, ktorej hlavná postava Zachariáš píše rozprávky pre deti. Inšpirovali ste sa vlastným príbehom?

Ako vždy pri písaní: je tam niečo zo mňa, niečo z iných, niečo je vymyslené, niečo domyslené.

Aké to bolo byť slobodným umelcom pred Nežnou revolúciou?

Pamätám si, ako za mnou prišiel nešťastný tajomník Zväzu slovenských spisovateľov, že nás, boli sme v tom čase asi traja spisovatelia na voľnej nohe, nemajú ako začleniť do školení a aktívov, že nemáme s kým ísť do sprievodu na 1. mája.

Táto existencia na voľnej nohe, na ktorej som s krátkymi prestávkami celý život, ma naučila mnohým cenným veciam. Napríklad tomu, že jediný môj mecenáš, investor či sponzor je môj čitateľ, poslucháč
a divák.

Pamätám si, ako za mnou prišiel nešťastný tajomník Zväzu slovenských spisovateľov, že nás, boli sme v tom čase asi traja spisovatelia na voľnej nohe, nemajú ako začleniť do školení a aktívov, že nemáme s kým ísť do sprievodu na 1. mája.

Dnes sa veľmi cení, ak je človek kreatívny a prináša nové, neopozerané nápady. Pred revolúciou však bolo niečo také často neprípustné, s tým sa stretol aj Zachariáš vo vašej rozprávke. Mali ste podobnú skúsenosť aj vy? Zažívali ste takéto kontroly?

Ideologické tlaky som zažíval už od detstva, napríklad vtedy, keď som chodil do kostola, pred ktorým špicľovali donášači. Na vysokú školu ma neprijali pre otca. Dostal som sa na ňu až na odvolanie, keď som im poslal desaťcentimetrový štós svojej tvorby vrátane prvej knižky, ktorá mi vyšla ako maturantovi.

Niektoré udalosti boli skôr úsmevné, napríklad, keď mi zrušili názov básnickej zbierky Mäsožravé mesto, pretože v tom čase boli problémy so zásobovaním mäsom v bratskom Poľsku.

Ešte si spomínam na výrok istého vydavateľského pracovníka, ktorý nášmu kolegovi – prozaikovi povedal: „Vieš, Dušan, nie je dôležité, aby kniha vyšla, ale aby sa na ňu čím skôr zabudlo.“ To hovorí o schizofrénii aj inteligentných a poctivých ľudí, ktorých režimový mlyn dennodenne zomieľal.

Veľa ľudí hovorí, že uvoľnenie cítili okamžite, v niektorých oblastiach to však chvíľu trvalo. Ako to bolo vo vašom prípade?

Poviem vám len taký malý príklad. Hneď v prvý týždeň týchto zmien prišiel do Mladých liet pán Solivajs a priniesol preloženú Bibliu pre deti, ktorú si v rokoch neslobody doma prekladal.

Vypočujte si: 9 pesničiek o slobode, ktoré si treba pripomínať 

Komunistický riaditeľ sa k nám prišiel radiť, či to máme, môžeme a smieme vydať. Keď to vydavateľstvo vydalo, bol z toho desaťtisícový, možno až stotisícový náklad a, samozrejme, ekonomický úspech, pretože ľudia boli vyhladovaní po tomto druhu literatúry.

Mňa sa to zasa dotklo z opačnej strany. Ešte rok predtým som napísal satirickú zbierku Psí tridsiatok, kde boli „odvážne“ básne o zakázaných filmoch v trezoroch, o nedostatku tovaru, o spoločenskom marazme, o pretvárke a pokrytectve. Redaktor tŕpol, či to prejde a či to nezošrotujú. Kniha vyšla už po revolúcii a moja odvaha sa už, samozrejme, nemala ako prejaviť.

Sloboda a jej rôzne obmedzenia patria v súčasnosti k často diskutovaným témam. Prečo je pre vás osobne sloboda dôležitá?

Hm, filozofická otázka. Sloboda je pre mňa, ako pre každého, nutnosťou, podmienkou existencie, kľúčom k tvoreniu… Je však sloboda vonkajšia, ktorú vám môžu vziať, a sloboda vnútorná, o ktorú môžete prísť iba vlastným rozhodnutím. Tú druhú som nikdy nestratil. Keby som sa tej vzdal, cítil by som sa ako rozbitý človek, ktorý si nemôže vážiť sám seba.

Niektoré udalosti boli skôr úsmevné, napríklad, keď mi zrušili názov básnickej zbierky Mäsožravé mesto, pretože v tom čase boli problémy so zásobovaním mäsom v bratskom Poľsku.

Dlhodobo sa venujete deťom nielen svojou tvorbou, ale aj vo svojom projekte Radostná škola s Danielom Hevierom, v rámci ktorého navštevujete školy a vediete na nich hodiny slovenčiny a literatúry. Je podľa vás pohľad detí na slobodu iný ako ten váš?

Ten základný, inštinktívny vnem slobody je stále taký detský. Sloboda je možnosť robiť, čo chcem, a nemusieť robiť to, k čomu ma núti niekto nado mnou (rodič alebo učiteľ). Ako dieťa dozrieva, tak sa mu vnímanie slobody rozširuje.

Dnešné deti majú možno traumu z toho, že zo sveta mnohých možností (cestovanie, krúžky a vzťahy) sa im niektoré možnosti uzatvorili. To u nich možno formuje pocit obmedzovania ich doterajšej slobody. My sme žili v režime neslobody, ktorú sme si po čase vydobyli. Dnešné deti žijú v stave neslobody,ktorú predtým mali. To je ten zá-
sadný rozdiel.

Diskutovať s deťmi o slobode a zaujať k nej jasný postoj nemusí byť (aj vzhľadom na aktuálnu situáciu) úplne jednoduché. Ako tému slobody otvoriť? Ako by ste k takejto úlohe pristúpili vy?

Namiesto abstraktných debát vždy začínam konkrétnou situáciou konkrétneho dieťaťa alebo mladého človeka. Cítiš sa slobodný, slobodná? Znamená pre teba sloboda možnosť robiť si, čo chceš?

Je limitovaná peniazmi, vecami, možnosťou cestovať? Pociťuješ nosenie rúška ako akt, ktorým niekto siaha na tvoju slobodu? Si ochotný, schopný vzdať sa dobrovoľne časti svojej slobody v mene slobody iného?

Čítajte aj: Fero Joke, Laci Strike a ďalší odpovedajú, prečo je pre nich sloboda dôležitá

Jednou z ciest určite môže byť aj literatúra. Ktoré diela vhodné aj pre detského čitateľa túto tému podľa vás pekne otvárajú?

Každé skutočné umelecké dielo vrátane rapu, počítačových hier, seriálov a komiksov sa vnútorne dotýka slobody. Teraz napríklad pracujem s knihou a filmom Enderova hra, kde niekoľko detí zachraňuje svet pred inváziou cudzej civilizácie. Ale aj v mojej fantasy ságe Chymeros je táto téma živá.

Vráťme sa ale ešte k Rozprávke o slobode, nie je vsadená do sveta fantázie, ale obdobia Nežnej revolúcie pred 30 rokmi. Mali ste vopred takúto ideu alebo boli v hre aj iné alternatívy?

Mal som na výber viacero možností, ale usúdil som, že najsilnejšie a najvierohodnejšie bude pôsobiť priame svedectvo z prvej ruky. Vo fantasy sa dá vymyslieť čokoľvek, ale chcel som ukázať, že to, čo dnes pôsobí ako výmysel alebo fantázia, bola vtedajšia realita.

Sloboda sa dá vnímať v rôznom kontexte a v zmysle zbaviť sa vecí, ktoré nás ťažia. Máte nejaký zlozvyk alebo nejakú vlastnosť, od ktorej by ste sa chceli oslobodiť?

Ojojój, tých je! Niektorých som sa zbavil až po desiatkach rokov (obhrýzanie nechtov), niektorých sa zbavujem postupne (facebookmánia), niektoré zlozvyky sú súčasťou môjho temperamentného temperamentu. Ale už sa napríklad nehádam s obrazovkou a politikmi v televíznych debatách.


Spoločnosť O2 si aj tento rok pripomína výročie Nežnej revolúcie a skutočnosť, že sloboda nie je samozrejmosť, ako si často mylne myslíme. Okrem Rozprávky o slobode sme pre vás v Sóde pripravili aj ďalší zaujímavý obsah. Nájdete ho na tomto mieste.

Daniel Hevier

Spisovateľ Daniel Hevier sa venuje nielen próze a poézii, ale aj dráme a literatúre pre deti a mládež. Patrí k rešpektovaným domácim textárom a zaoberá sa aj prekladom z angličtiny, mnohé jeho diela boli preložené do iných jazykov. Venuje aj vzdelávaniu rôznych vekových skupín a stojí za projektom O2 Radostná škola s Danielom Hevierom, ktorý sa zameriava na zmenu slovenského školstva.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Koordinátorka Novinárskej ceny: Poctivý autor sa pod článok vždy podpíše, konšpirátor nie

Novinári budú vždy obľúbeným cieľom konšpirácií, hovorí Miroslava Širotníková, ktorá pracovala aj pre New York Times.

Na Slovensku rastie vplyv konšpiračných médií a viac ako polovica ľudí si myslí, že novinárov riadi niekto v pozadí. Ako lepšie pochopiť prácu novinárov a začať im veriť? Porozprávali sme sa s Miroslavou Širotníkovou, ktorá ako novinárka na voľnej nohe pracovala pre svetové médiá a dnes koordinuje aktivity Novinárskej cenyFondu na podporu investigatívnej žurnalistiky, ktorý dlhodobo podporuje aj spoločnosť O2.

V rozhovore sa ďalej dočítate:

  • s akými predsudkami sa novinári stretávajú najčastejšie,
  • ako prácu novinárov u nás ovplyvnila vražda Jána Kuciaka,
  • prečo je mediálna výchova dôležitá,
  • aké trendy možno vnímať v súčasnej žurnalistike.

Čítajte aj: Korupčné kauzy pomáhajú odhaliť všetci, ktorí si predplácajú médiá, hovorí publicista a aktivista Goda

Stretávaš sa s predsudkami, keď ľuďom povieš, že si novinárka?

Väčšinou si vypočujem, že si nevedia predstaviť, ako moja práca vyzerá. Často si myslia, že novinári a novinárky pracujú doma z Bratislavy, od počítača a nevedia nič o vonkajšom svete.

Stretávam sa aj s množstvom reakcií, ktoré poznáme zo sociálnych sietí, podľa ktorých sú novinári platení „tajnými silami“, že sú zahraničnými agentmi, že im niekto diktuje, čo majú písať, že sa do ničoho nerozumejú a zverejnia čokoľvek, čo im niekto pošle.

Práca novinárov je neustále na očiach. Prečo im však veľká časť verejnosti nedôveruje? 

Myslím si, že najmä preto, lebo píšu o veciach, ktoré sa nie všetkým páčia. Pozerajú sa mocným na prsty, odhaľujú prepojenia biznisu a politiky, a tým niekomu môžu ohroziť živobytie. Nie každému vyhovuje, čo číta, a mnohí potom útočia na novinársku prácu bez toho, aby dôverovali tomu, čo čítajú.

Novinári a novinárky sú okrem toho obľúbeným cieľom konšpirácií. Treba si však uvedomiť, že robia svoju prácu nezávisle od toho, kto si čo myslí. Opierajú sa o fakty a vedu a hľadajú pravdu, nech je kdekoľvek, nedajú sa zahnať do kúta ani sa zastrašiť.

Pracovala si ako novinárka na voľnej nohe, ako vznikali tvoje články? 

Keďže som ako freelancer nemala zázemie stálej redakcie, pracovala som z domu, podobne ako teraz veľa ľudí počas pandémie. Za každou témou som však vždy vycestovala „do terénu“ a za odborníkmi, ktorí k nej mali čo povedať, či už som písala o extrémizme, alebo o ekonomike.

Novinári sa pozerajú mocným na prsty, odhaľujú prepojenia biznisu a politiky, a tým niekomu môžu ohroziť živobytie. Nie každému vyhovuje, čo číta, a mnohí potom útočia na novinársku prácu bez toho, aby dôverovali tomu, čo čítajú.

Keď som pripravovala článok o segregácii rómskych detí v školách, išla som sa pozrieť do škôl v rómskych osadách na východe Slovenska, keď som písala o krajnej pravici, vyhľadala som si ich predvolebný míting a vycestovala za nimi, prípadne išla hľadať ich podporovateľov v obciach, kde majú tradične najväčšiu podporu.

Niektoré dni som strávila rešeršom štúdií a materiálov pri počítači, iné pri rozhovoroch s expertmi z univerzít, potom som zas 3-4 dni cestovala za príbehom do regiónov a rozprávala sa s bežnými ľuďmi na ulici, s miestnymi politikmi či s aktivistami.

Mix tohto všetkého potom skončil v konečnom článku. A či už som reportáž pripravovala sama, alebo s kolegom z amerických, britských alebo holandských novín, vždy sme na nej pracovali priamo na mieste, nie na diaľku.

Spomínaš si na nejaký článok, ktorým si ovplyvnila veľa ľudí?

Mala som asi len jeden, ktorý sa skutočne dostal do politického diskurzu, hoci úplnou náhodou. Pred rokmi sme s kolegom Rickom Lymanom pripravovali článok pre New York Times o Spišskom Hrhove. Páčil sa mi príbeh obce, ktorej sa úspešne podarilo integrovať rómsku komunitu, a chcela som ho dostať do sveta, aby bol inšpiráciou.

Tento text vyšiel aj na titulnej strane novín. Niekedy v tom čase mal bývalý prezident Andrej Kiska počas zasadania OSN v New York stretnutie s finančníkom Georgeom Sorosom. O návšteve písal Kiska na Facebooku a spomenul, že na titulke New York Times vyšiel článok o Slovensku a že sa o tom so Sorosom rozprávali, pretože ho zaujímajú vylúčené komunity.

O niekoľko mesiacov na Slovensku prebehli protesty Za slušné Slovensko a v jednej z prvých reakcií predseda vtedy najsilnejšej politickej strany spomenul stretnutie v New Yorku a postavil na tom konšpiráciu, že zhromaždenia sú riadené zo zahraničia. Vtedy som sa veľmi smiala, že som to so svojím textom dotiahla ďaleko.

Samozrejme, na celej konšpirácii nebolo nič pravdivé, náš článok opisoval príbeh, ktorý bol už vtedy na Slovensku známy, takže nešlo o nič prevratné, a ocitol sa v tom náhodou. Prezidenta ani protesty, samozrejme, nikto zo zahraničia neriadil.

Po smrti Jána a Martiny sa práca novinárov ešte viac dostala do verejnej debaty. Zmenilo sa vnímanie verejnosti?

Bezprostredne po vražde asi áno a veľká časť spoločnosti pochopila, ako naša práca vyzerá a že novinári a novinárky môžu byť pre svoju prácu aj vo fyzickom ohrození.

Podpora verejnosti mne a kolegom dodávala energiu v časoch, keď sme sa možno aj báli alebo sme boli demotivovaní. Postupne sa však vraciame k pôvodnému stavu a nedôvere, ktorú cítiť najviac na sociálnych sieťach.

Ak v nás niečo vzbudzuje pochybnosť či postranný úmysel, pozrime sa na vlastníkov. Z mojich skúseností sa každá redakcia snaží minimalizovať ich vplyv. Horšie je, keď sú vlastníci utajení.

Novinári a novinárky sú prenasledovaní v mnohých krajinách. Tým, že pôsobíš medzinárodne, poznáš niekoho, kto sa ocitol pre svoju prácu v ohrození života?

Nedávno som sa dozvedela, že kolegyňa Emilie van Outeren z holandských novín NRC písala o protestoch proti bieloruskej vláde a po zásahu projektilom skončila v nemocnici. Bola na operácii a dlho sa zotavovala. Nedala sa však zastrašiť a už znova pracuje.

Zrejme si uvedomila, do akých nebezpečných situácií sa dostávajú bežní ľudia, keď sa niečo také vážne stalo jej, a je dôležité zastať sa ich.

Z New York Times som zase poznala viacerých vojnových reportérov, ktorí boli v Iraku a v Afganistane a priniesli si odtiaľ hrozné skúsenosti. Tu na Slovensku je najhorší prípad Jána Kuciaka, svoje si zažili aj viacerí novinári a novinárky v 90. rokoch.

V súčasnosti sa obávame, ako na novinárov budú reagovať fanúšikovia extrémnej pravice, ktorých nenávistné výroky čítame na sociálnych sieťach. Dúfam však, že už žiadne násilie nezažijeme.

Ako tvoji kolegovia v zahraničí reagovali na správu o smrti slovenského novinára? 

V ten deň sa mi ozývali kolegovia zo všetkých novín, z agentúr a televízií, s ktorými som kedy spolupracovala. Hneď ráno som písala editorom New York Times a vysvetlila im, čo sa stalo. Najprv nikto z nás nechcel veriť, že by smrť mohla súvisieť s jeho prácou.

Aj ja som si hovorila, že sme na Slovensku, v Európskej únii a hádam sa nikto nepokúsil o úkladnú vraždu. Ešte v ten deň však na udalosť reagoval policajný prezident, ktorý ju spojil s novinárčinou a odvtedy sme mali všetci jasno. Na prvé zhromaždenie Za slušné Slovensko prišiel aj môj kolega z Varšavy a snažil sa chodiť na všetky protesty so mnou. Bola to veľká vec aj vo svetovom meradle, žiaľ.

Na Slovensku v posledných rokoch rastie vplyv konšpiračných médií. Ako si to vysvetľuješ? 

Vplyv konšpiračných médií súvisí s vysokou mierou nedôvery v inštitúcie. Ľudia potom neveria pravde ani faktom, a to u nich podporuje pocit, že sa nedá veriť nikomu. Na tom stavajú dezinformačné kampane. Hovoria, že svet ovládajú tajné skupiny, že nikto nejde protestovať z vlastnej vôle, že médiá niekto ovláda z pozadia.

Slovensko má v regióne výnimočné postavenie, v nedávnom prieskume organizácie Globsec sa ukázalo, že až takmer 60 % spoločnosti sa prikláňa ku konšpiráciám. Myslím si, že ich rozšíreniu výrazne pomohlo nastavenie sociálnych sietí, u nás hlavne Facebook.

Prečítajte si: Ako rozpoznať hoax? Základom je overiť si, či už o tom nepísali inde

Ako sa v tom dá zorientovať? Ako odlíšiť kvalitné médiá a poctivých novinárov od konšpirátorov?

V prvom rade treba hľadať zdroj informácií a zamyslieť sa, kto mi čo hovorí a prečo. Ak sa napríklad hovorí o koronavíruse, pozrime sa, či sa vyjadruje virológ, ktorý má za sebou odbornú skúsenosť, stavbár či zubár. Hoci je aj zubár lekár, neznamená to, že je odborník na vírusy.

Pri štandardných médiách si tiež vieme ľahko zistiť, kto v nich pracuje. Čím má médium známejšie meno, tým je väčšia istota, že ponúka overené informácie a dá sa na ne spoľahnúť.

Skúste si o novinách nájsť základné údaje, pozrieť si, kto ich vedie, kto ich sponzoruje, ako sú financované.

Používa médium priveľa anonymných zdrojov? Novinári nemajú problém podpísať sa pod svoje články, dezinformačná scéna však robí opak. Aj keď tradičné noviny nezverejnia meno zdroja, aspoň uvedú, že ho poznajú. Tradičné médiá sa skrátka snažia čo najmenej skrývať.

Veľa sa hovorí o financovaní médií. Mala si niekedy pochybnosť o článku kvôli vlastníkom novín, v ktorých vyšiel?

Keď som niekedy mala pochybnosti, stalo sa mi to pri médiách preukázateľne vlastnených finančnými skupinami. Na Slovensku je to veľký problém, ktorý ovplyvňuje kvalitu a slobodu médií. Na druhej strane, aspoň o vlastníkoch vieme, a môžeme si pri každom článku spraviť názor.

Ak v nás niečo vzbudzuje pochybnosť či postranný úmysel, pozrime sa na vlastníkov. Z mojich skúseností sa každá redakcia snaží minimalizovať ich vplyv. Horšie je, keď sú vlastníci utajení.

Oddelili sme tradičné médiá od konšpiračných. Kam zaradiť bulvár, ktorý tiež často pracuje s neoverenými informáciami? 

Bulvár vnímam ako samostatnú kategóriu, ktorá slúži skôr na pobavenie než na získanie serióznych informácií. Snaží sa šokovať, píše o celebritách a medzitým prináša aj správy o politike. Ak však chcete čítať o spoločnosti alebo o zahraničnej politike, odporúčam kvalitnejšie zdroje. Na druhej strane bulvár je stále o niečo lepší zdroj informácií než konšpiračné médiá.

Pochopeniu novinárov a kritickému mysleniu by na Slovensku určite pomohlo zavedenie mediálnej výchovy, a to na všetkých úrovniach škôl.

Zastrešuješ aktivity Fondu na podporu investigatívnej žurnalistiky. Prečo takýto fond u nás potrebujeme?

Fond vznikol v roku 2018 ako reakcia na vraždu Jána a Martiny s cieľom poskytnúť novinárom a novinárkam podporu. Hoci má každá redakcia vlastný biznis model, nie vždy dokáže zaplatiť dlhodobejšiu investigatívnu prácu.

Pochopeniu novinárov a kritickému mysleniu by na Slovensku určite pomohlo zavedenie mediálnej výchovy, a to na všetkých úrovniach škôl.

Ak chcú novinári robiť na zložitejších témach, ktoré si vyžadujú viac času, často si musia znížiť úväzok, prípadne to robia na úkor voľného času a nemajú prostriedky napríklad na cestovanie, hlbšie analýzy. Redakcie v tomto smere nie sú bohaté a v týchto situáciách môžu pomôcť naše granty.

Fond je zároveň podprogramom Novinárskej ceny, ktorou chceme vyslať signál, že u nás vzniká veľa kvalitnej žurnalistiky a že novinárom a novinárkam sa dá veriť.

Aktuálne prebieha hodnotenie súťažných príspevkov v rámci Novinárskej ceny, kde si tento rok aj v porote. Dajú sa z nich vyčítať nejaké trendy v súčasnej žurnalistike? 

V Novinárskej cene síce pôsobím prvý rok, ale nejaké trendy som si všimla. Napríklad, že kvalitná žurnalistika nevymrela a na Slovensku je veľa dobrého, čo čítať, čo vidieť, čo počúvať.

Novinári a novinárky tiež využívajú nové prostriedky, ako informácie podať, rozvíjajú dátovú žurnalistiku, k článkom prikladajú videá, podcasty, zvukové stopy, mapy či grafy. V redakciách sa presadzujú čoraz mladší autori, rastie nám silná nová generácia. Ukazuje sa, že podcastová scéna je u nás veľmi bohatá, že ideme s dobou a inšpirujeme sa vo svete.


Tento článok vznikol pri príležitosti Svetového dňa slobody tlače, ktorý si pripomíname 3. mája. Spoločnosti O2 záleží na slobode slova, preto prostredníctvom Férovej Nadácie O2 dlhodobo podporuje aktivity Fondu investigatívnej žurnalistiky a jeho prínos pri otváraní dôležitých tém. 

Miroslava Širotníková

Je novinárka a koordinátorka Novinárskej ceny a jej podprogramu Fondu na podporu investigatívnej žurnalistiky, ktoré patria k aktivitám Nadácie otvorenej spoločnosti. Pochádza z Trebišova, študovala žurnalistiku na Univerzite Komenského v Bratislave. Približne 10 rokov pôsobila na voľnej nohe a o Slovensku písala pre svetové médiá, ako sú New York Times, Balkan Insight, Channel 4 či Financial Times, spolupracovala aj so slovenskou tlačovou agentúrou SITA. 


Nezaťažia ani rozpočet, ani vaše ruky. Vybrali sme 4 ľahučké smartfóny, ktoré prekvapujú dizajnom aj vybavením

Čítaj viac

Čo všetko bolo v našej komunikačnej výbave vďaka technológiám a internetu? Pripravili sme nostalgickú jazykovú exkurziu

Čítaj viac

Zlepšite sa v cudzom jazyku cestou do práce. Vybrali sme 8 aplikácií, ktoré vás rozhovoria aj posilnia slovnú zásobu

Čítaj viac