Cesty do zahraničia sú spojené najmä s oddychom, spoznávaním nového a príjemnými chvíľami, ktoré človek strávi so svojimi blízkymi. Aj za hranicami však môžeme zažiť množstvo situácií, pri ktorých je potrebné vyhľadať pomoc. Cestovné poistenie by preto malo byť nutnosťou.
Viete však, ako postupovať v prípade, ak sa v zahraničí zraníte alebo vás okradnú? V spolupráci s Jakubom Vargom, ktorý v O2 zastrešuje službu O2 Cestovná poistka, sme sa pozreli na to, akými zásadami v súvislosti s poistením a jeho využitím sa v zahraničí riadiť.
Riaďte sa zásadami 5P
Aby bol váš pobyt v zahraničí čo najpríjemnejší a doma vás potom nečakalo len množstvo nepríjemností, vždy dodržiavajte zásadu tzv. 5P – pomoc, poranenie, podpis, preukaz, podmienky.
Pomoc
Na okamžitú pomoc volajte asistenčnú linku, ktorá vám je k dispozícii 24 hodín denne 7 dní v týždni. Telefónne číslo nájdete na svojej asistenčnej kartičke alebo na internete.
Poranenie
Ak vás niekto zraní alebo vám spôsobí škodu, zaistite si svedkov a kontakt na vinníka. Vo vážnejších prípadoch privolajte políciu.
Podpis
Nikdy nepodpisujte nič, čomu nerozumiete alebo s čím nesúhlasíte. Ak vás do toho niekto núti, napríklad polícia, svoj nesúhlas na dokument v angličtine alebo v slovenčine aspoň pripíšte.
Preukaz
Cestovné doklady majte vždy pri sebe a nikdy ich nikomu nezverujte.
Podmienky
Pred odchodom si vždy dôkladne prečítajte poistné podmienky, aby vás v prípade potreby nezaskočili.
Zranenie
Som v zahraničí a potrebujem urýchlene vyhľadať lekára. Je potrebné vopred kontaktovať asistenčnú službu? Lekár si za vyšetrenie vypýtal peniaze, akým spôsobom si po návrate uplatniť preplatenie nákladov?
Ak potrebujete ošetrenie lekára, odporúča sa kontaktovať asistenčnú službu, ktorá vám pomôže vyhľadať lekára a môže zabezpečiť aj ošetrenie bez nutnosti platby. V takomto prípade sú náklady fakturované priamo poisťovateľovi.
V prípade, že ošetrenie uhradíte, postačuje, ak asistenčnej službe zašlete účet za ošetrenie, prípadne za lieky a lekársku správu. Náklady vám budú preplatené v súlade s rozsahom poistného krytia.
Ak nahlásite poistnú udalosť spätne, asistenčná služba vám poskytne všetky nevyhnutné inštrukcie, aby vám mohli byť vynaložené náklady preplatené.
Nehoda
Ako postupovať v prípade, ak som účastník dopravnej nehody v zahraničí a spôsobím škodu na cudzom vozidle alebo majetku?
Uvedená skutočnosť, bohužiaľ, zväčša spadá do výluk cestovného poistenia. Vzniknuté náklady vám teda poisťovňa nemusí preplatiť.
Škody spôsobené pri dopravnej nehode na cudzom vozidle alebo majetku však kryje povinné zmluvné poistenie motorového vozidla.
Pred cestou si preto radšej preštudujte výluky, ktoré nájdete vo Všeobecných poistných podmienkach.
Krádež
Čo robiť, ak ma v zahraničí okradnú? Je potrebné kontaktovať políciu v dovolenkovej destinácii? Ako je to v prípade elektroniky, napríklad smartfónu či tabletu? Sú kryté? A čo v prípade odcudzenia dokladov?
Ak kontaktujete asistenčnú službu, vždy vám odporučí, aby ste udalosť nahlásili na polícii. Ide o postup, ktorý chráni najmä vás, a to predovšetkým v prípade, ak by došlo k zneužitiu ukradnutých vecí.
Už pred cestou je dobré pamätať na to, že mobilné telefóny a tablety sú v rámci služny O2 Cestovná poistka kryté, ale napríklad pamäťová karta je zaradená vo výlukách z poistenia.
V prípade straty dokladov poisťovňa klientovi preplatí, prípadne zorganizuje dopravu na miesto vystavenia náhradného dokladu a doručenie náhradných dokladov na miesto pobytu v zahraničí.
Tento článok je súčasťou víkendového vydania Sódy o cestovaní, ktorý vznikol v spolupráci s O2 Cestovnou poistkou. Prvé inteligentné cestovné poistenie sa vám automaticky aktivuje vždy, keď prekročíte hranice. Viac informácií nájdete na http://www.o2.sk/cestovna-poistka.