Cestovanie a kempovanie s obytnou dodávkou mení mne a mojej rodine pohľad na svet. Dovoľuje nám vybrať si, kde strávime deň, s napätím očakávať, kde prespíme. Udržuje nás v neustálom pohybe a pripravuje na meniace sa podmienky.
Malý priestor auta podporuje ohľaduplnejšie správanie, trpezlivosť a schopnosť navzájom spolupracovať. A z bývania v obytnej dodávke máme zároveň nesmiernu radosť. Pripravenosť na zmeny, tolerantnosť a radosť sú hodnoty, o ktoré sa ako rodina delíme počas cestovania campervanom.
Mám to šťastie, že tieto hodnoty môžem rozvíjať aj v rámci svojej práce v Nadácii Pontis. S programom Generácia 3.0 chceme dosiahnuť, aby sme na Slovensku mali deti a mladých ľudí s rozvinutým potenciálom, vedomosťami, zručnosťami a postojmi, ktoré sú potrebné pre život v 21. storočí. To znamená, aby boli pripravení na zmeny, ktoré nás v nasledujúcich rokoch pre rýchly rast technológií čakajú. Vyhľadávame inovatívne vzdelávacie prístupy a pomáhame ich šíriť v školách.
Skutočnosť, že deti sa učia zastaralo a nepripravujú sa na dynamickú budúcnosť, prisudzuje spoločnosť buď politikom, alebo učiteľom. Dokonca aj otázky v prieskumoch a anketách sú stavané tak, že poukazujú práve na zodpovednosť týchto dvoch skupín. Na jednej strane je to prirodzené prepojenie. Na druhej strane však musíme byť kritickí aj k sebe samým. Predstavme si, čo všetko môžeme pre zmenu vo vzdelávaní a pripravenosť našich detí na budúcnosť urobiť my rodičia.
Ak hovoríme o kritickom myslení, povedzme si úprimne, koľko príležitostí vytvárame v rodinách pre jeho rozvoj? Stačí napríklad každodenná spoločná večera a diskusia počas nej.
Spolupráca a schopnosť riešenia problémov sa tiež považujú za top zručnosti. Deti milujú experimentovanie a blízkosť druhých. Spoločné víkendové objavovanie, či už v prírode, alebo doma, im prináša radosť a zároveň ich posilňuje.
Mladým ľuďom môže v živote zásadne pomôcť schopnosť čítať s porozumením a argumentovať. Jedným z nástrojov, ako to docieliť, je práve čítanie. Ak rodič trávi s dieťaťom čas pri knihe, je to preň silná motivácia, aby aj v budúcnosti pri čítaní zostalo. Vo veku 7 až 8 rokov je pre dieťa dokonca kľúčové spoločné čítanie.
Nie je však potrebné našim potomkom neustále vymýšľať program. Aj nuda je dobrá. Dokonca prispeje k tomu, aby dieťa bolo kreatívne.
Už teraz, v tejto minúte, vieme robiť jednoduché veci, ktoré pomôžu pripraviť deti na budúcnosť. Zmeny, ktoré očakávame od politikov a učiteľov, by mali byť aj súčasťou našich rodín. Potom môžeme byť prísni aj na nich.
Nápadov a nástrojov, ako to docieliť, je nespočetne veľa. V našej rodine nám pomáha napríklad aj kempingové auto.
Tento článok je súčasťou víkendového vydania magazínu Sóda o vzdelávaní v 21. storočí. Partnerom vydania je Férová Nadácia O2, ktorá sa v rámci svojich aktivít zameriava aj na podporu vzdelávania a vyhľadáva projekty a organizácie, ktoré ho chápu inak a snažia sa deti dobre pripraviť na rýchlo sa meniace podmienky. Viac informácií o Férovej Nadácii O2 a jej aktivitách nájdete na spolocnost.o2.sk/ferova-nadacia.