Naučte sa správne fakturovať. Pomôžeme vám

Bez faktúry, účtovného dokladu alebo bločku sa k peniazom ako podnikateľ nedostanete. Ich vystavenie je jednoduchý proces, stačí si dať pozor na niekoľko administratívnych detailov.

Vystavenie faktúry, či v našom prípade účtovného dokladu patrí k najpríjemnejším častiam podnikania. Za svoje úsilie, produkt, prácu alebo schopnosti sa konečne dostanete o krôčik bližšie k peniazom. Či už faktúra alebo účtovný doklad by mali obsahovať viacero konkrétnych údajov. Ktoré to sú, sa dozviete v našom návode.

Začínajúci podnikatelia zvyknú brať vystavovanie faktúry alebo účtovného dokladu na ľahkú váhu. Majú predsa biznis plán, obišli všetky úrady, plnia svoje záväzky a vedia, koľko si budú za svoje služby a produkty pýtať.

Možno sa spoľahnúť na rôzne aplikácie a online pomocníkov. To síce vie vystavenie výrazne uľahčiť, no bez toho, aby ste vedeli, čo všetko musí faktúra alebo účtovný doklad obsahovať a ako má vyzerať, môžete urobiť viacero zbytočných chýb. Teraz vám vysvetlíme, ako im predísť.

O2 vám spolu s novým SMART paušálom a ďalšími produktmi na mieru pre svojich biznis klientov prináša aj inšpiratívny obsah, ktorý vás posunie vo férovom podnikaní. Pripravené sú pre vás videá, praktické rady a manuály, podcasty aj rozhovory s férovými podnikateľmi z celého Slovenska. Viac článkov nájdete na www.soda.o2.sk/biznis.

V návode sa zameriavame na účtovný doklad. V bežnej praxi sa ale s týmto názvom nestretnete. Účtovný doklad je mnohokrát označovaný, dokonca priamo v aplikáciach a online pomocníkoch, ako faktúra. Detailné informácie o účtovnom doklade sú definované v zákone o účtovníctve.

Čo by mal obsahovať účtovný doklad (faktúra)

Dobrou správou je, že z formálneho hľadiska môžete povoliť uzdu svojej fantázii − zákon nevyžaduje konkrétnu formu, ako a kde musia byť jednotlivé údaje uvedené. Stačí si dať pozor na to, aby ste nezabudli na tieto povinné náležitosti:

  • slovné a číselné označenie účtovného dokladu,
    Účtovné doklady musia byť vydávané číselne za sebou. Ich označenie a číslovanie si môžete zvoliť sami. Je ale treba postupovať tak, aby zo zvoleného postupu bolo jasné, že účtovné doklady sú úplné. Účtovné doklady začínajte napr. číslom 11 − prvý bude označený 11001, nasledujúci 11002 atď. Dôležité je nepomýliť sa a dodržiavať číselné poradie.
  • obsah účtovného prípadu a označenie jeho účastníkov,
    Pojmom účtovný prípad označujeme službu alebo tovar, za ktorú/-ý vystavujeme účtovný doklad (napr. poradenstvo alebo grafické služby). Na účtovnom doklade musí byť uvedený aj vystavovateľ účtovného dokladu, ktorým ste v tomto prípade vy a príjemca účtovného dokladu, ktorým je ten, komu ste produkt alebo službu dodali.
  • peňažná suma alebo údaj o cene za mernú jednotku a vyjadrenie množstva,
    Ak napríklad vystavujete účtovný doklad za viac kusov alebo litrov produktu, napr.  5 l jablčného muštu celkovo za 5 €, uvediete mernú jednotku liter, cenu za liter − napr. 1 €, počet litrov − napr. 5 a nakoniec celkovú sumu − 5 €.

  • dátum vyhotovenia účtovného dokladu,
    Je to termín, kedy ste vystavili účtovný doklad.
  • dátum uskutočnenia účtovného prípadu, ak nie je zhodný s dátumom vyhotovenia,
    Dôležitým termínom na účtovnom doklade je aj dátum, kedy ste napríklad dokončili webstránku a odovzdali ju klientovi. Zákon podnikateľom neprikazuje uvádzať v účtovnom doklade dátum jeho splatnosti. Podľa Obchodného zákonníka je to však max. 60 dní od dátumu dodania, pokiaľ sa obe strany nedohodnú inak. V praxi sa bežne obdobie splatnosti uvádza, väčšinou je to 14 dní od jej dodania.
  • podpisový záznam osoby zodpovednej za účtovný prípad v účtovnej jednotke a podpisový záznam osoby zodpovednej za jeho zaúčtovanie,
    Ide o vlastnoručný podpis alebo preukázateľný účtovný záznam nahrádzajúci vlastnoručný podpis v technickej forme. Oba spôsoby sú rovnocenné a oba je možno použiť na mieste, kde sa vyžaduje vlastnoručný podpis.
  • označenie účtov, na ktorých sa účtovný prípad zaúčtuje v účtovných jednotkách účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva, ak to nevyplýva z programového vybavenia.
    Zjednodušene, na účtovnom doklade musí byť uvedené číslo účtu, na ktoré príjemca služby alebo produktu zasiela peňažnú sumu.

Odvody do Sociálnej a zdravotnej poisťovne. Čítajte 3. diel biznis manuálu od O2. Chcem vedieť viac

Na jednoduché vystavovanie účtovných dokladov či faktúr existuje množstvo šikovných aplikácií. V samostatnom článku tohto seriálu vám predstavíme a odporučíme tie, ktoré vám dokážu podnikanie reálne uľahčiť. Presné znenie zákonov, ktoré upravujú faktúry ako účtovné a obchodné doklady, nájdete tutu.

O tom, čo musí faktúra obsahovať podľa zákona o pridanej hodnote, si povieme v ďalších článkoch seriálu O2 pre biznis. Samostatné vydanie bude venované aj eKase a podnikateľom a živnostníkom, ktorí používajú virtuálnu registračnú pokladnicu (VRP) alebo online registračnú pokladnicu (ORP) na vystavovanie bločkov.

Prečítajte si aj ďalšie časti sprievodcu určené pre podnikateľov s paušálnymi výdavkami:


Ak máte tipy na ďalšie témy, ktoré by vám pomohli vo vašom podnikaní, alebo nám chcete poslať spätnú väzbu či upozorniť nás na vylepšenie obsahu či chybu v ňom, napíšte nám na Ďakujeme.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Nebojte sa pýtať si peniaze za poctivú prácu, radia majitelia úspešného penziónu

Snívate o tom, že si otvoríte vlastný penzión? Nechajte si poradiť od podnikateľov s 30-ročnými skúsenosťami.

Nenápadný rodinný Penzión u Hanky v Telgárte je výnimočný mnohými vecami. Jednou z nich je, že sa sem hostia vracajú už desiatky rokov. Hanka, Ľubomír a Dorota Hríbikovci, ktorí penzión prevádzkujú, sa s nami podelili o 6 dôležitých podnikateľských rád, vďaka ktorým aj po toľkých rokoch robia svoju prácu s láskou a poctivo.

Staňte sa dušou svojho podniku

Podnikanie v hotelierstve je práca na plný úväzok. „Ak chcete, aby váš podnik dobre fungoval, musíte v ňom byť prítomní od rána do večera,“ tvrdí Hanka Hríbiková. Takto podľa nej dokážete na všetko dohliadať a rozdeľovať personálu prácu tak, aby všetko prebiehalo čo najefektívnejšie. Iba keď budete svojmu podniku venovať celý svoj čas, stanete sa jeho dušou. A práve to hostia cítia a dokážu oceniť.

Nečakajte zázraky

Majte reálne očakávania – očakávajte tvrdú prácu a relatívne malý profit. „Peniaze, ktoré zarobíte, treba neustále investovať, aby vaša reštaurácia alebo penzión mohli napredovať,“ vysvetľuje Ľubomír Hríbik, ktorý má v penzióne pod palcom nielen financie.

Využite technológie na maximum! Vyberte si zariadenia a aplikácie, ktoré vám podnikanie výrazne uľahčia. Chcem vedieť viac

Pravidelná údržba, bežné poruchy a každodenná réžia dokážu rozpočet poriadne vyžmýkať. Nehovoriac o väčších investíciách do stavebných úprav alebo nákupu potrebných zariadení. Predstava, že ako majiteľ sa do roka budete vyvážať v luxusnom SUV, patrí do rozprávok.

Stavte na (vlastné) skúsenosti

Mnohí ľudia si povedia, že keď vedia variť a upratovať, majú na vedenie penziónu dostatočnú kvalifikáciu. Chyba. Ak ste v hotelierskom biznise nikdy nepracovali, získajte najskôr prax. Začnite stážou na Slovensku alebo v zahraničí, ideálne vo viacerých podnikoch. Nielenže zistíte, čo táto práca skutočne obnáša, ale získate inšpiráciu či príklad, ako to nerobiť.

Nahromadené skúsenosti následne zúročíte aj pri zariaďovaní vlastného priestoru.

„Ak nemáte skúsenosti a trochu sedliackeho rozumu, peniaze vám nepomôžu: môže sa vám stať, že nakúpite drahé moderné technológie a potom sa s nimi budete celý čas trápiť, lebo zariadite svoj podnik neergonomicky, neprakticky a nekomfortne,“ hovorí Ľubomír Hríbik.

Toto platí hlavne pre kuchyňu. Pri jej koncipovaní by mal určite byť prítomný človek, ktorý už varil, ideálne priamo ten, kto bude kuchárom. V opačnom prípade možno postavíte peknú miestnosť, no absolútne nefunkčnú, čo, žiaľ, zistíte až počas prevádzky.

Využite všetky možnosti, ktoré vám podnikanie zjednodušia

Ak aj vy patríte k podnikateľom, ktorí sú vďační za každú dostupnú pomoc, urobte si zo smartfónu skutočného pracovného pomocníka. Aby ste ho však dokázali naplno využiť, potrebujete veľké množstvo dát na aplikácie, ktoré to umožnia. O2 má pre vás riešenie, vďaka ktorému sa už nebudete musieť obmedzovať. Zlatý O2 SMART paušál vám ponúka okrem neobmedzených volaní, SMS a MMS aj množstvo dát a predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.

Odložte svoje ego nabok a dajte šancu mladým

Na svete existuje sedem miliárd druhov zákazníkov. Je náročné obslúžiť každého tak, aby odchádzal spokojný. Práca s ľuďmi dáva zabrať. Aby sa vám v nej darilo, musíte odložiť svoje ego bokom a možno dať aj šancu mladším.

V prípade Penziónu u Hanky to bol príchod dcéry Doroty do rodinného podniku pred dvoma rokmi. „Príchod mladej krvi do podnikania hodnotím ako veľmi pozitívnu vec. Bez ohľadu na to, či je to mladý človek s obrovskými skúsenosťami alebo bez nich, vždy prinesie nové myslenie,“ vysvetľuje pán Hríbik.

Najväčším rizikom je pohodlnosť a rutina, ktorá po rokoch podnikania prirodzene príde. „Do Dorotkinho príchodu mi nikto nikdy neprotirečil. S manželom myslíme veľmi podobne a zrazu mi dcéra začala hovoriť, čo musíme alebo už nemôžeme robiť. Spočiatku som sa bránila, no v konečnom dôsledku sa to ukázalo ako veľmi prínosné,“ doplnila manžela Hanka Hríbiková.

Úspech spočíva v normálnej každodennej práci, hovoria majitelia obľúbeného penziónu. Chcem vedieť viac

Nebojte sa adekvátne ohodnotiť vlastné služby

Radu pridáva aj dcéra Dorota Hríbiková, ktorá sa pridala k podnikaniu svojich rodičov a teraz vedie penzión s nimi: „Pravidelne si nájdite čas zastaviť sa a zvýšiť (alebo aj znížiť) svoje ceny. Oceňte svoju poctivú prácu. Ak poskytujete skutočnú kvalitu a hostia ju vedia oceniť, pokojne si zvýšte maržu. Poskytne vám to viac priestoru na manévrovanie v podnikaní.“ Vie dobre o čom hovorí, pracovala pre reštaurácie ocenené Michelinskou hviezdou.

Nikdy nedávajte zákazníkom to, čo by ste si nedali doma

Úspechom kuchyne Penziónu u Hanky je, že hosťom nikdy neservírujú niečo, čo by sami nezjedli. Využívajú tak sezónne domáce suroviny, vo februári majú zabíjačkové menu, v lete zas hubové. Už od začiatku prevádzkovania penziónu varia vlastný džem, pečú svoj vlastný chlieb. A aj napriek tomu, že pri takomto prístupe majú suroviny v obmedzenom množstve, za svojím si stoja.

„Služba sa nedá naskladniť a tej mrkvy v záhrade nemáme nekonečne veľa. Treba ju dopestovať, chlieb treba 24 hodín dopredu urobiť a aj výrobu džemu treba vypočítať tak, aby sme navarili v lete dostatočné množstvo,“ vysvetľuje Dorota Hríbiková. Na nápady zákazníkov, aby predsa, ak niečo chýba, skočili do obchodného reťazca, len odpovie: „Ale to už nebude to, čo chceme robiť. My nechceme variť z mrkvy z reťazca, chceme variť z mrkvy z našej záhrady.“


Tieto dva smartfóny stoja menej ako stovku a majú čím prekvapiť

Čítaj viac

Ako udržiavať bezpečnosť a hygienu smartfónu? Vyberte si z tohto príslušenstva

Čítaj viac

Férová nadácia O2 podporila online vzdelávanie žiakov a učiteľov sumou 60 000 €

Čítaj viac