Naučte sa správne fakturovať. Pomôžeme vám

Bez faktúry, účtovného dokladu alebo bločku sa k peniazom ako podnikateľ nedostanete. Ich vystavenie je jednoduchý proces, stačí si dať pozor na niekoľko administratívnych detailov.

Vystavenie faktúry, či v našom prípade účtovného dokladu patrí k najpríjemnejším častiam podnikania. Za svoje úsilie, produkt, prácu alebo schopnosti sa konečne dostanete o krôčik bližšie k peniazom. Či už faktúra alebo účtovný doklad by mali obsahovať viacero konkrétnych údajov. Ktoré to sú, sa dozviete v našom návode.

Začínajúci podnikatelia zvyknú brať vystavovanie faktúry alebo účtovného dokladu na ľahkú váhu. Majú predsa biznis plán, obišli všetky úrady, plnia svoje záväzky a vedia, koľko si budú za svoje služby a produkty pýtať.

Možno sa spoľahnúť na rôzne aplikácie a online pomocníkov. To síce vie vystavenie výrazne uľahčiť, no bez toho, aby ste vedeli, čo všetko musí faktúra alebo účtovný doklad obsahovať a ako má vyzerať, môžete urobiť viacero zbytočných chýb. Teraz vám vysvetlíme, ako im predísť.

O2 vám spolu s novým SMART paušálom a ďalšími produktmi na mieru pre svojich biznis klientov prináša aj inšpiratívny obsah, ktorý vás posunie vo férovom podnikaní. Pripravené sú pre vás videá, praktické rady a manuály, podcasty aj rozhovory s férovými podnikateľmi z celého Slovenska. Viac článkov nájdete na www.soda.o2.sk/biznis.

V návode sa zameriavame na účtovný doklad. V bežnej praxi sa ale s týmto názvom nestretnete. Účtovný doklad je mnohokrát označovaný, dokonca priamo v aplikáciach a online pomocníkoch, ako faktúra. Detailné informácie o účtovnom doklade sú definované v zákone o účtovníctve.

Čo by mal obsahovať účtovný doklad (faktúra)

Dobrou správou je, že z formálneho hľadiska môžete povoliť uzdu svojej fantázii − zákon nevyžaduje konkrétnu formu, ako a kde musia byť jednotlivé údaje uvedené. Stačí si dať pozor na to, aby ste nezabudli na tieto povinné náležitosti:

  • slovné a číselné označenie účtovného dokladu,
    Účtovné doklady musia byť vydávané číselne za sebou. Ich označenie a číslovanie si môžete zvoliť sami. Je ale treba postupovať tak, aby zo zvoleného postupu bolo jasné, že účtovné doklady sú úplné. Účtovné doklady začínajte napr. číslom 11 − prvý bude označený 11001, nasledujúci 11002 atď. Dôležité je nepomýliť sa a dodržiavať číselné poradie.
  • obsah účtovného prípadu a označenie jeho účastníkov,
    Pojmom účtovný prípad označujeme službu alebo tovar, za ktorú/-ý vystavujeme účtovný doklad (napr. poradenstvo alebo grafické služby). Na účtovnom doklade musí byť uvedený aj vystavovateľ účtovného dokladu, ktorým ste v tomto prípade vy a príjemca účtovného dokladu, ktorým je ten, komu ste produkt alebo službu dodali.
  • peňažná suma alebo údaj o cene za mernú jednotku a vyjadrenie množstva,
    Ak napríklad vystavujete účtovný doklad za viac kusov alebo litrov produktu, napr.  5 l jablčného muštu celkovo za 5 €, uvediete mernú jednotku liter, cenu za liter − napr. 1 €, počet litrov − napr. 5 a nakoniec celkovú sumu − 5 €.

  • dátum vyhotovenia účtovného dokladu,
    Je to termín, kedy ste vystavili účtovný doklad.
  • dátum uskutočnenia účtovného prípadu, ak nie je zhodný s dátumom vyhotovenia,
    Dôležitým termínom na účtovnom doklade je aj dátum, kedy ste napríklad dokončili webstránku a odovzdali ju klientovi. Zákon podnikateľom neprikazuje uvádzať v účtovnom doklade dátum jeho splatnosti. Podľa Obchodného zákonníka je to však max. 60 dní od dátumu dodania, pokiaľ sa obe strany nedohodnú inak. V praxi sa bežne obdobie splatnosti uvádza, väčšinou je to 14 dní od jej dodania.
  • podpisový záznam osoby zodpovednej za účtovný prípad v účtovnej jednotke a podpisový záznam osoby zodpovednej za jeho zaúčtovanie,
    Ide o vlastnoručný podpis alebo preukázateľný účtovný záznam nahrádzajúci vlastnoručný podpis v technickej forme. Oba spôsoby sú rovnocenné a oba je možno použiť na mieste, kde sa vyžaduje vlastnoručný podpis.
  • označenie účtov, na ktorých sa účtovný prípad zaúčtuje v účtovných jednotkách účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva, ak to nevyplýva z programového vybavenia.
    Zjednodušene, na účtovnom doklade musí byť uvedené číslo účtu, na ktoré príjemca služby alebo produktu zasiela peňažnú sumu.

Odvody do Sociálnej a zdravotnej poisťovne. Čítajte 3. diel biznis manuálu od O2. Chcem vedieť viac

Na jednoduché vystavovanie účtovných dokladov či faktúr existuje množstvo šikovných aplikácií. V samostatnom článku tohto seriálu vám predstavíme a odporučíme tie, ktoré vám dokážu podnikanie reálne uľahčiť. Presné znenie zákonov, ktoré upravujú faktúry ako účtovné a obchodné doklady, nájdete tutu.

O tom, čo musí faktúra obsahovať podľa zákona o pridanej hodnote, si povieme v ďalších článkoch seriálu O2 pre biznis. Samostatné vydanie bude venované aj eKase a podnikateľom a živnostníkom, ktorí používajú virtuálnu registračnú pokladnicu (VRP) alebo online registračnú pokladnicu (ORP) na vystavovanie bločkov.

Prečítajte si aj ďalšie časti sprievodcu určené pre podnikateľov s paušálnymi výdavkami:


Ak máte tipy na ďalšie témy, ktoré by vám pomohli vo vašom podnikaní, alebo nám chcete poslať spätnú väzbu či upozorniť nás na vylepšenie obsahu či chybu v ňom, napíšte nám na Ďakujeme.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

4 najčastejšie chyby začínajúcich podnikateľov

Vynikajúci stolár alebo web developer môže mať problém udržať v hlave finančné záležitosti. Tu je zoznam základných chýb, ktoré robí väčšina nielen začínajúcich živnostníkov.

Variabilné symboly, rôzne čísla účtov a termíny dokážu zamotať hlavu aj ostrieľaným podnikateľom. Prinášame vám sumár typických chybičiek, ktorým by ste sa pri kontakte s úradmi mali vyhnúť.

Najlepšie sa učí zo skúsenosti iných. Prečítajte si 10 rád biznismena Ota Kóňu začínajúcim slovenským podnikateľom. Chcem vedieť viac

Ak sú pre vás finančné formality „španielskou dedinou“, odporúčame vám delegovať čo najviac povinností na skúseného účtovníka. S ním sa poraďte vždy, keď si nebudete v niečom istý. Nepodceňujte ani úrady. Spravidla vám veľmi radi poradia, keď vidia, že ste si svoju otázku starostlivo prichystali a zistili čo najviac informácií vopred. 

O2 vám spolu s novým SMART paušálom a ďalšími produktmi na mieru pre svojich biznis klientov prináša aj inšpiratívny obsah, ktorý vás posunie vo férovom podnikaní. Pripravené sú pre vás videá, praktické rady a manuály, podcasty aj rozhovory s férovými podnikateľmi z celého Slovenska. Viac článkov nájdete na www.soda.o2.sk/biznis.

Nastavenie pravidelných platieb za zdravotné a sociálne poistenie

Či už od začiatku podnikania pri minimálnych preddavkoch do zdravotnej poisťovne alebo po prvom daňovom priznaní, kde ste povinný platiť aj sociálne odvody, odporúčame nastaviť si trvalé príkazy s dostatočným predstihom (úhrady treba posielať do 8. dňa kalendárneho mesiaca za predchádzajúci kalendárny mesiac).

Správny variabilný symbol a číslo účtu

Dávajte si extra pozor na správne zadanie. Pri nesprávnom zadaní, aj keď uhrádzate správnu sumu, poisťovne nemusia spárovať platby, a môžete platiť sankcie a úroky a evidovať nezaplatené odvody, ktoré môžu obmedziť zdravotnú starostlivosť alebo spôsobiť komplikácie pri vybavovaní úveru.

Ak sa vám to stane, čo najskôr kontaktujte vašu zdravotnú poisťovňu alebo Sociálnu poisťovňu. Keď ich na to proaktívne upozorníte a VS ďalších platieb napravíte, budú vedieť úhrady spárovať.

Konkrétne detaily pre platby ako číslo účtu, variabilný symbol, konštantný symbol nájdete na týchto stránkach zdravotných poisťovní − VšZP, Union, Dôvera. Pre platby do Sociálnej poisťovne nájdete základné údaje na týchto stránkach.

Založenie živnosti rýchlo a bezbolestne. Prečítajte si prehľadný návod, ako to zvládnuť bez zbytočných vrások. Chcem vedieť viac

Zmena údajov v občianskom preukaze

Pri zmene mena, priezviska či adresy trvalého bydliska ste povinný vždy túto skutočnosť oznámiť aj živnostenskému úradu (do 15 dní), zdravotnej poisťovni, Sociálnej poisťovni a daňovému úradu.

Sledovanie súhrnnej sumy výnosov za 12 po sebe nasledujúcich mesiacov kvôli DPH (daň z pridanej hodnoty)

Nestačí sledovať len celkové príjmy za kalendárny rok, ale vždy aj za 12 mesiacov, ktoré idú za sebou. Keď prekročíte sumu 49 790 €, ste povinný sa registrovať ako platca DPH.


Prečítajte si aj ďalšie časti sprievodcu určené pre podnikateľov s paušálnymi výdavkami:


Ak máte tipy na ďalšie témy, ktoré by vám pomohli vo vašom podnikaní, alebo nám chcete poslať spätnú väzbu, upozorniť nás na vylepšenie obsahu či chybu v ňom, napíšte nám na 

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Nezaťažia ani rozpočet, ani vaše ruky. Vybrali sme 4 ľahučké smartfóny, ktoré prekvapujú dizajnom aj vybavením

Čítaj viac

Čo všetko bolo v našej komunikačnej výbave vďaka technológiám a internetu? Pripravili sme nostalgickú jazykovú exkurziu

Čítaj viac

Zlepšite sa v cudzom jazyku cestou do práce. Vybrali sme 8 aplikácií, ktoré vás rozhovoria aj posilnia slovnú zásobu

Čítaj viac