Založiť živnosť trvá pár minút. Ukážeme vám ako na to

Vďaka týmto radám to zvládnete rýchlo a bez komplikácií.

Živnosť je najrozšírenejšou formou podnikania na Slovensku. Predstavíme vám všetko, čo potrebujete vedieť na začiatku podnikania. Ktoré druhy živností existujú, v čom sa líšia a kam treba ísť?

Začínate s podnikaním? Týchto 10 vecí by ste mali mať v malíčku. Chcem vedieť viac

Máte podnikateľský plán, jasnú predstavu a chuť pracovať sám na seba. Čo ďalej? Jeden z najstresujúcejších momentov každého začínajúceho podnikateľa je návšteva úradov, vypĺňanie formulárov a s tým spojený byrokratický kolotoč. Prevedieme vás jednotlivými krokmi na ohlásenie živnosti a pridáme aj návod, ako všetko vybaviť elektronicky z pohodlia domova.

O2 vám spolu s novým SMART paušálom a ďalšími produktmi na mieru pre svojich biznis klientov prináša aj inšpiratívny obsah, ktorý vás posunie vo férovom podnikaní. Pripravené sú pre vás videá, praktické rady a manuály, podcasty aj rozhovory s férovými podnikateľmi z celého Slovenska. Viac článkov nájdete na www.soda.o2.sk/biznis.

Začnite výberom živností

Skôr ako s čímkoľvek začnete, premyslite si, v čom chcete podnikať. Podľa tejto oblasti si potom vyberajte živnosti.

Voľné živnosti

Stačí mať minimálne 18 rokov, byť spôsobilý na právne úkony a bezúhonný. Do tejto kategórie spadajú základné živnosti – napríklad výroba, stavebníctvo, obchod, programovanie, ubytovanie, poradenstvo, účtovníctvo, reklama. Odporúčané živnosti nájdete na stránke Ministerstva vnútra.

Remeselné

Na tieto živnosti treba splniť aj podmienky odbornej spôsobilosti získanej vyučením v odbore. Sem patria živnosti ako stolárstvo, kaderníctvo či mäsiarstvo. Detailný zoznam a informácie k uznaniu spôsobilosti nájdete na tomto mieste.

Viazané

Živnosti, kde treba získať odbornú spôsobilosť inak ako vyučením v odbore. Patrí sem napríklad reštaurovanie, prevádzkovanie cestovnej kancelárie či ubytovacie služby v kempingoch. Zoznam spôsobilostí a informácie k ich získaniu nájdete na tejto stránke.

Cena za registrovanie živnosti je 5 € za každú voľnú živnosť a 15 € za každú remeselnú alebo viazanú živnosť pri osobnom ohlásení na živnostenskom úrade.

Ako sa dá pri registrácii ušetriť

Pri elektronickom ohlásení živnosti cez www.slovensko.sk je cena 0 € za každú voľnú živnosť a 7,50 € za každú remeselnú alebo viazanú živnosť. Aj keď môže byť lákavé registrovať čo najviac živností, odporúčame vybrať len tie, v ktorých plánujete podnikať. Pôsobí to hodnovernejšie a poukazuje na to, že máte špecializáciu. Pri rozšírení podnikania môžete kedykoľvek pridať ďalšie živnosti bez obmedzenia.

Všetko o živnosti nájdete v zákone č. 455/1991 Z.z. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon).

Ako nazvať svoju živnosť?

Pri živnostníkoch je to spravidla reálne meno a priezvisko. K nim si však môžete určiť aj dodatok, ktorý dotvorí značku vášho podnikania alebo presnejšie určuje, čomu sa venujete (napr. Ján Farebný − Web pre vaše podnikanie).

Skôr, ako pristúpite k ďalšiemu kroku, prípadne k samotnej registrácii, skontrolujte si, či vami vybraté obchodné meno nie je už obsadené. Spravíte tak vyhľadaním na obchodnom alebo živnostenskom registri.

Ako správne fakturovať a čo na to treba. Čítajte 2. diel biznis manuálu od O2. Chcem vedieť viac

Aký je rozdiel medzi miestom podnikania a prevádzkarňou

Miesto podnikania je adresa, ktorá sa zapisuje do verejného živnostenského registra. Často to býva trvalé bydlisko. Môže to byť však aj iná adresa.

Prevádzkareň je miesto, kde ponúkate svoje služby alebo vykonávate podnikanie. Zvyčajne to nebýva trvalé bydlisko, lebo musí spĺňať konkrétne požiadavky (reštaurácia, kaderníctvo, obchod). V tom prípade treba ako prevádzkareň určiť presné miesto prevádzky.

Na úrady nemusíte ísť osobne

Ak máte určené meno, adresu aj živnosti na podnikanie, treba ísť ohlásiť živnosť živnostenskému úradu. Možno to spraviť dvomi spôsobmi: osobne alebo elektronicky.

Osobne

Živnostníci musia ohlásiť živnosť v mieste svojho trvalého bydliska. Tu nájdete zoznam úradov podľa krajov a okresov z celého Slovenska.

Nezabudnite na tieto náležitosti:

  • vyplnený formulár − môžete si ho stiahnuť, vytlačiť a vyplniť v pokoji doma,
  • ak zakladáte remeselnú či viazanú živnosť, potrebujete preukázať aj odbornú spôsobilosť alebo spôsobilosť svojho zodpovedného zástupcu podľa podmienok,
  • ak je sídlo podnikania či prevádzkarne iné ako trvalý pobyt, potrebujete preukázať oprávnenie na užívanie nehnuteľnosti,
  • zaplatiť správny poplatok 5 € za voľnú živnosť, 15 € za viazanú či remeselnú živnosť. Najlepšou možnosťou je prostredníctvom elektronického kolku priamo na úrade. Dá sa platiť v hotovosti aj platobnou kartou.

Často vám osvedčenie o živnostenskom oprávnení s IČO (identifikačné číslo) po odovzdaní všetkých podkladov a po splnení požiadaviek vydajú aj v deň návštevy úradu alebo ho zašlú poštou do troch dní.

Živnostenský úrad oznámi príslušnému daňovému úradu, zdravotnej poisťovni aj Sociálnej poisťovni, že ste si založili živnosť. Na tieto úrady preto nemusíte chodiť.

Daňový úrad vám do 30 dní pošle osvedčenie o registrácií – tzv. kartičku DIČ.

Elektronicky

Ak máte občiansky preukaz s elektronickým čipom aktivovaný na elektronické podpisovanie, živnosť si môžete jednoducho založiť aj z pohodlia svojej obývačky na stránke www.slovensko.sk.

Po prihlásení postupujte takto:

Sekcia Podnikateľ → Začatie podnikania → Registrácia živnosti → Služby živnostenského registra → jednotné kontaktné miesto → zvolenie okresného úradu podľa bydliska alebo sídla → online formulár pre fyzickú osobu. 

Potrebné prílohy je ideálne vkladať vo formáte PDF.

Majte prehľad hneď od začiatku

Aj keď ako živnostník nemusíte mať vlastný podnikateľský bankový účet (stačí vám aj váš osobný), odporúčame ho založiť. Pomôže vám udržať jasný prehľad v bezhotovostných príjmoch, výdavkoch a úhradách poistného. Mnohé banky ponúkajú vedenie účtov bez poplatkov alebo prvý rok grátis. Na založenie budete potrebovať osvedčenie o živnostenskom oprávnení.

Prečítajte si aj ďalšie časti sprievodcu určené pre živnostníkov, ktorý si uplatňujú paušálne výdavky:


Ak máte tipy na ďalšie témy, ktoré by vám pomohli vo vašom podnikaní, alebo nám chcete poslať spätnú väzbu či upozorniť nás na vylepšenie obsahu či chybu v ňom, napíšte nám na Ďakujeme.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Spolumajiteľ Homola Furniture: „Je ťažké prizerať sa tomu, ako stolárske umenie vymiera.“

Rodine Homolovcov sa podarilo vybudovať z malej dielne inovatívny podnik s viacerými divíziami. Popri obrovských zákazkách v ňom stále pestujú lásku k remeslu.

Zariaďovali nábytkom celoslovenskú sieť kinosál, inovatívne veľkoplošné kancelárie, známe bary a kaviarne, mestskú pláž aj útulné byty. Oto Kóňa sa rozprával s Jánom Homolom z firmy Homola Furniture o tom, ako vyzerala cesta ich rodinného podnikania.

V seriáli O2 pre biznis vám Oto Kóňa predstavuje inšpiratívnych a férových podnikateľov z celého Slovenska z rozličných oblastí biznisu. Oto podnikal v gastronómii (Regal Burger, NYC Corner) a momentálne sa venuje podpore a konzultáciám pre malých podnikateľov.


V rozhovore sa dozviete:

  • prečo nechal otec bratov Homolovcov riadenie celej stolárskej diele iba na nich,
  • ako sa firma rozrastala a čo je dodnes základom jej úspechu,
  • aký typ stolárskeho umenia na Slovensku postupne mizne,
  • prečo je tím najcennejšou investíciou firmy,
  • aká bola reakcia Homola Furniture na koronakrízu,
  • čo je najväčšou výzvou pre rozvoj remesiel do budúcna.

Homola Furniture sa dnes venuje výrobe atypického nábytku. Aké však boli začiatky vášho rodinného biznisu?

Otec začal podnikať pred 30 rokmi. Keďže je manuálne zručný a mal chuť pracovať, po páde komunizmu využíval každú príležitosť. Začínal s tým, že sa venoval  drobným údržbárskym prácam, upratovacím službám a doprave – jeho firma v tom čase upratovala veľké kancelárie a odvážala kontajnery so stavebným odpadom.

Stolárska dielňa vznikla popri tom ako pridružená služba. Prevádzku s menšou výrobou sme mali v Karloveskej zátoke v Bratislave, kde sme sa postupne rozvíjali. Otcovi sa práca s drevom  vždy páčila, no nikdy si nemyslel, že by dielňa mohla vyrásť do dnešných rozmerov.

Pamätám si hlavne na živelnosť, ktorá v celom priestore panovala. Tá sa u nás drží dodnes, aj keď sa snažíme mať procesy viac pod kontrolou.

Vo firme sú okrem vás a vášho otca zapojení aj vaši dvaja mladší bratia. Kedy ste začali byť v rodinnom biznise aktívni?

Pomáhali sme od detstva, od čias, keď naša „pomoc“ bola skôr na príťaž. Popri vysokej škole sme už spolupracovali na veľkých projektoch, napríklad pri  výstavbe bratislavskej mestskej pláže.

Keď nám ubudli školské povinnosti, prirodzene sme sa zapojili viac. Prechod bol pre nás spontánnejší, ako keď niekto nastúpi po škole do práce. Vtedy začala dielňa naozaj rásť.

Rozmach teda nastal, keď ste sa dielni začali naplno venovať vy traja. Ako sa k tomu staval váš otec? Nemal obavy zveriť vám firmu?

Stolárska výroba bola u nás v menej rozvinutom štádiu. Nebola to nosná zárobková činnosť našej rodiny. Otec sa nebál dať nám ju na starosti. Veril, že ju môžeme iba zveľadiť, no popri tom riskoval, že keď to pokazíme, dielňa skončí.

Dielňu nám nechal, keď videl, že ju zvládneme prevádzkovať. Videl, že na investície do zariadenia sme si zarábali vlastnou prácou. Netrvalo dlho a zo ziskov firmy sme dokázali zaplatiť všetko, čo sme potrebovali na výrobu.

Ako zvládnuť rast a úspech vlastnej firmy? Týchto 8 tipov od rodiny Homolovcov vás inšpiruje.

Veľa prechodov firiem z otca na deti je ovplyvnených tým, že biznis je pre rodinu stále veľmi dôležitý. Otec nechce firmu pustiť svojim deťom na 100 %, má zakorenené svoje myslenie a nepustí deti k tomu, aby firmu viedli po svojom. Potom dochádza ku konfliktom, pretože dieťa nemá možnosť ísť svojou cestou.

„Pamätám si hlavne na živelnosť, ktorá v celom priestore panovala. Tá sa u nás drží dodnes, aj keď sa snažíme mať procesy viac pod kontrolou.“

Náš otec si povedal, že sú to naše peniaze, a nechal všetko na nás. Často sme od neho pýtali rady, no on nám vždy len povedal svoj názor a dodal: „Chlapci, je to na vás.“

Ako sa vám spolu s bratmi podarilo premeniť malú dielňu na lídra na stolárskom trhu s miliónovými obratmi?

Prácou :). Náš vývoj bol veľmi prirodzený. Začínali sme s malou atypovou výrobou nábytku s dvoma kolegami – stolármi. Vždy sme mali šťastie na ľudí.  Už od začiatku tvorili jadro firmy skúsení starší stolári, majstri svojho remesla, od ktorých sme sa veľa naučili.

Popri tom, ako sme rozvíjali atypovú výrobu, sme sa dostali do kontaktu s architektmi a náročnými  zákazníkmi. Veľa sme sa s nimi rozprávali o ich potrebách a očakávaniach. Rozmýšľali sme dookola, akú pridanú hodnotu im vieme ponúknuť, a hneď sme sa do nej pustili, to nám ostalo dodnes.

Čo to znamenalo pre biznis? Ako ste sa na tieto požiadavky a spätnú väzbu rozhodli reagovať?

Postupne sme výrobu atypového nábytku  dopĺňali o ďalšie služby a produkty tak, aby sme vedeli odpovedať na dopyt a zákazníci boli spokojní.

Spolupracovali sme so spoločnosťami, ktoré boli expertmi na svietidlá, typový nábytok a neskôr aj na sklenené predeľovacie priečky. Postupne sme rozšírili našu spoločnosť o ďalšie oddelenia a dnes tieto služby zabezpečujeme in-house. Náš tím sa zomkol a dnes už vieme kompletne zariadiť naozaj veľký priestor. Sme jednou z mála firiem, kde sú pod jednou strechou takí skúsení ľudia z rôznych oblastí, a neustále pracujeme na vývoji.

„Ak na konci zostane zákazník nespokojný, vie nás to mrzieť aj roky. To, že sa tým trápime, nás posúva dopredu.“

Zariaďovali ste kinosály, veľkoplošné kancelárie aj mestskú pláž. Z akých projektov máte najväčšiu radosť?

Ľudia nás väčšinou poznajú podľa komerčných projektov. No pri nich sa prihliada na cenu, pretože musí byť zabezpečená finančná návratnosť. To je dôvod, prečo tie najkrajšie, remeselne prepracované zákazky nebývajú komerčného charakteru.

Tešia ma rezidenčné projekty pre ľudí, ktorí majú radi stolárske umenie a cenia si remeslo. Dajú si domov vyrobiť niečo výnimočné, čo dokážu oceniť.

Čo je pre vás osobne na tejto práci najzaujímavejšie?

Keď vyrábame produkt, ktorý pozostáva z dyhy alebo zo samotného masívu. Vyrába sa od prvopočiatkov, zo základných materiálov.

Ide napríklad o skladanie dyhy, z ktorej má vzniknúť rozmerný prvok. Skladá sa z kmeňov viacerých stromov. Kvalitní stolári dokážu v hlave počítať a predstavovať si kresbu stromu. Vedia si predstaviť, aký vzor vznikne, keď začnú jedným listom dyhy na jednom mieste a budú postupne ukladať listy na každú stranu.

Toto je umenie, ktoré je na stolárčine krásne. Je to pridaná hodnota, ktorá už dnes nie je bežná. Na Slovensku zostalo už len pár majstrov, ktorí to dokážu.

Veľa vecí teda vyrábate sami od základu a prepájate ľudí s rôznymi schopnosťami aj zameraním. Myslíte si, že toto je dôvod, ktorý vám dáva náskok pred konkurenciou?

Verím, že áno. Je možné, že pridaná hodnota vlastnej výroby alebo vlastných nápadov bude veľmi dôležitou súčasťou všetkých firiem, ktoré budú v budúcnosti fungovať.

Kopírovať sa dá aj distribuovať sa dá. Stále fungujú firmy, ktoré iba nakúpia a predajú. No nastáva zmena v myslení ľudí. Distribučné kanály sa menia. Cesta medzi výrobcom a zákazníkom sa skracuje. Firmy si vedia veľa procesov lepšie zorganizovať. Prostredníctvom technológií dokážu dostať informácie k zákazníkom, takže medzičlánky dnes strácajú hodnotu.

Zažili ste v podnikaní aj ťažké obdobia? Ako ste ich prekonávali?

Do každej investície ideme s tým, že to nemusí vyjsť. Ak sa nepodarí, hrozne nás to mrzí, ale kým fungujú iné časti firmy, až tak to vnútorne neprežívame. Takže neúspechy a ťažké obdobia nemáme spojené s financiami, ale skôr s inými hodnotami. Viac nás trápi, keď nám škrípu vzťahy v tíme alebo ak sa nám nepodarí uspokojiť klientov.

Prečo sú to práve vzťahy, ktoré považujete za kľúčové?

Lebo pre firmy, ktoré sa zameriavajú na to, ako rásť a zlepšovať sa, je najťažšie, ak nastanú komplikácie vnútri tímu. Nemusí to byť ani spojené s tým, že si nerozumiete, stačí, keď sa napríklad niekto odsťahuje. Prídete o človeka, ktorého máte radi, s ktorým si rozumiete. Musíte hľadať niekoho ďalšieho, kto by k vám zapadol.

„Rozmýšľame, ako postupovať, aby sme remeslo nejakým spôsobom udržali. Musíme sa tým zaoberať už dnes, pretože nebude dlho trvať a niektoré spôsoby výroby nebude mať kto realizovať.“

Náš tím je pre nás najcennejšia investícia. Verím, že ak má človek okolo seba dobrý tím a dokáže ho riadiť, dokáže v princípe hocičo. Toto je schopnosť, ktorej sa musíme ešte veľa učiť. Je to „práca“ na celý život.

Okrem tímu ste spomenuli aj klientov. Čo je v tejto oblasti najnáročnejšie?

Pri našej práci nehovoríme o zariaďovaní bytu, ale o zariaďovaní veľkých projektov, kde zasahujú developeri, zákazníci, veľa rôznych subdodávateľov. Riadiť všetko tak, aby bol každý spokojný, nie je jednoduché.

Keď niečo nedopadne podľa predstáv, chyba je často na viacerých miestach naraz. Vtedy človek sám uvažuje, či by tomu vedel zabrániť, keby sa to opakovalo. Ak na konci zostane zákazník nespokojný, vie nás to mrzieť aj roky. To, že sa tým trápime, nás posúva dopredu.

Prejdime k aktuálnej téme, ktorá sa v rôznej miere dotkla všetkých podnikateľov: Ako vás zasiahla koronakríza a ako ste si s ňou poradili?

Samozrejme, urobili sme všetko, aby sme ochránili zamestnancov. To znamená množstvo opatrení, ktoré nám možno pomohli, aj keď o tom nevieme. Nemali sme napr. žiadny problém s ochorením niekoho z tímu, čo je skvelé.

Čo sa týka biznisu ako takého, ľudia sa prestali stretávať,  nedali sa zameriavať priestory, aby sa mohlo vyrábať, veci sa prestali hýbať dopredu. Tým pádom sme aj my na chvíľku spomalili, ale nie úplne na nulu.

Ako firma máme výhodu, že naša oblasť nebola postihnutá zo dňa na deň. Stále žijeme zo zákaziek, ktoré boli kontraktované pred polrokom, ešte pred obmedzeniami.

„Stále fungujú firmy, ktoré iba nakúpia a predajú. No nastáva zmena v myslení ľudí. Medzičlánky dnes strácajú hodnotu.“

Na druhej strane, oblasti, ktoré sa rýchlo zastavili, ako napríklad koncerty a divadlo, sa dokážu znova rozbehnúť asi rýchlejšie ako my. Nás dnešná situácia môže dobehnúť v priebehu polroka a môže trvať dlhšie. V našom odvetví treba rozmýšľať dlho dopredu. Snažíme sa vidieť, čo bude začiatkom budúceho roka, ale nemáme na to jasnú odpoveď.

Z vašich slov vyplýva, že v podnikateľskom segmente vládne pomerne veľká neistota. Čo vnímate ako najväčšiu výzvu do budúcnosti?

Svet sa veľmi rýchlo mení a je výzvou dokázať predvídať vývoj v budúcnosti. Zároveň je pre nás ťažké prizerať sa tomu, ako pravé stolárske remeslo postupne vymiera.

Rozmýšľame, ako postupovať, aby sme remeslo nejakým spôsobom udržali. Musíme sa tým zaoberať už dnes, pretože nebude dlho trvať a niektoré spôsoby výroby nebude mať kto realizovať.

Dobrý stolár sa učí skúsenosťami. Drevo je nevypočítateľné. Aj skúsenému majstrovi sa pri výrobe stane chyba a nikto nevie prísť na to, prečo sa stala. Poučí sa, nabudúce to skúsi inak. Buď to vyjde, alebo nie. Takto stolár naberá skúsenosti desiatky rokov.

Mladí ľudia sa to už ani nemajú kde učiť. Náročných zákaziek je menej a s nimi aj príležitostí na učenie. Nedokonalosť tejto doby je, že sa neinvestuje do odbornej výučby mladých ľudí. Systém nie je nastavený tak, aby sa vychovávali remeselníci: stolári, vodári, elektrikári. Začíname cítiť výpadok na trhu.

Pokúšame sa spolupracovať so školami, no, žiaľ, študenta nestačí zobrať na dvojmesačnú prax. Potrebuje sa rozvíjať niekoľko rokov. Systém musí byť oveľa premyslenejší, aby vystaval kvalitného remeselníka.

Pre nás je výchova stolára neistou investíciou. Vychovávame ho 5 rokov, dávame mu mzdu, majster sa oňho stará namiesto toho, aby robil inú prácu. No ak takýto človek musí od nás pre neočakávané životné okolnosti odísť, nemôžeme mu v tom brániť.

Diskusia o vychovávaní ľudí pre trh je veľmi náročná. Aby sme si zachovali remeslá, asi sa budú na vzdelávanie musieť začať skladať firmy a rozhodne pri tom bude musieť pomáhať štát.


V spoločnosti Homola Furniture vedia, že komunikácia je v každom type biznisu kľúčom k úspechu. Základnou požiadavkou je dnes to, aby prebiehala bez problémov a obmedzení. Skrátka, potrebujete sa spoľahnúť, že s partnermi, klientmi a spolupracovníkmi budete vždy v kontakte. Práve toto rieši balík služieb O2 pre podnikateľov. Titánový O2 SMART paušál vám ponúka okrem neobmedzených dát, volaní, SMS a MMS aj predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.

Ján Homola

V rodinnej firme Homola Furniture, ktorá vyrába do domácností aj firiem nábytok na zákazku, má na starosti obchod, nové smerovanie a každodenný chod.


Najobľúbenejšie smartfóny tohto leta vám pomôžu odfotiť aj nečakané zážitky a momentky

Čítaj viac

Smartfóny Huawei s novou výhodou pre filmových fanúšikov: Dostanete k nim HBO GO

Čítaj viac