Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

5 rád pre gastropodnikateľov od majiteľov PHOčkárne

Gastrobiznis nepatrí k najľahším. Tieto tipy vás prevedú najväčšími úskaliami.

K úspechu v gastrobiznise potrebujete oveľa viac ako lásku k jedlu a pohostinnosť. Majitelia PHOčkárne Lucia a jej bratranec Dávid prezradili niekoľko podnikateľských zásad, vďaka ktorým sa im podarilo vybudovať za krátky čas sieť úspešných prevádzok v Bratislave.

Pripraviť skvelý guláš, domáce pagáče alebo espresso ešte neznamená, že budete mať automaticky úspech v podnikaní. Gastobiznis neodpúšťa a mnoho nadšencov už precenilo svoje schopnosti a skrachovalo.

Vášniví kávičkári, ktorí mali prehľad o výberových zrnách z celého sveta a snívali o malej kaviarničke, nakoniec totiž za kávovarom vôbec nestoja, ale riešia technické problémy a zaskakujú za zamestnancov, ktorí ochoreli. Aby ste sa podobnému osudu vyhli, inšpirujte sa ľuďmi, ktorí začali od nuly a dnes majú 50-členný tím v troch prevádzkach.

Bez funkčného tímu a pohodovej atmosféry to môžete zabaliť

Aj vy ste už asi v reštaurácii alebo kaviarni zažili situáciu, keď vládla napätá atmosféra, lebo všetko dlho trvalo a z obsluhy sršala nervozita. Môžete pripravovať to najchutnejšie jedlo a dokonalé caffé latte, no hosť bude odchádzať nespokojný a nevráti sa, ak bude vo vzduchu cítiť stres.

„My sme si na toto dávali pozor od prvého dňa. Kuchári a kuchárky v kuchyni poznajú svoje miesto a rolu – každý presne vie, čo má robiť a kedy. Úlohy sú konkrétne a podrobne rozdelené, lebo v čase návalov na obed či večer musí všetko fungovať ako hodinky,“ vysvetľuje Dávid.

Najdôležitejšou surovinou je hovädzí vývar, ktorý sa musí variť 10 hodín, preto s prípravou začínajú už večer predtým. „Keď nadíde čas obednej špičky, máme všetkého dostatok a pokojne vieme vydať počas dvoch hodín aj 200 – 300 porcií bez akéhokoľvek kompromisu v kvalite. A s úsmevom na tvári,“ dodáva Lucia.

Ako skĺbiť biznis s materskými povinnosťami, zvládnuť vydávanie tisícok porcií denne a dosiahnuť návratnosť nákladov 1,5 roka, prezradili v rozhovore zakladatelia PHOčkárne. Chcem vedieť viac

Hostia čerstvosť a poctivosť surovín spoznajú ihneď

Ľudová múdrosť hovorí, že „reči sa rozprávajú a chlieb sa je“. Kopa nových podnikov stavia na trendovej komunikácii, no hostia často odchádzajú so zmiešanými pocitmi. Ponúkajte len to, čo skutočne dokážete splniť a pripraviť v kvalite, akú deklarujete. Pre vietnamskú kuchyňu je napríklad absolútne zásadná čerstvosť byliniek a dlhý proces prípravy jednotlivých jedál. Na kompromisy tým pádom nie je priestor.

„Náš vývar má vždy rovnako dlhú prípravu s množstvom presných krokov. Bylinky majú prenikavú a silnú vôňu, lebo sme našli toho najlepšieho dodávateľa, ktorý spĺňa naše nároky. Žiadnu surovinu nebudeme nahrádzať inou len preto, že ju nemáme na sklade. Radšej to jedlo neponúkame, kým nemáme všetko potrebné. Čerstvosť sa nedá oklamať ani najlepším marketingom. Tú jednoducho každý cíti pri prvom súste,“ spomína ďalší z biznisových pilierov prevádzky PHOčkárne Lucia.

Vyberte si radšej menej jedál do menu (maximálne 15), na ktoré nájdete dodávateľov s poctivými surovinami a viete sa za ich nekompromisnú kvalitu kedykoľvek postaviť.

Zoznámte sa s Excelom (a inými šikovnými aplikáciami)

Vždy majte poriadok v číslach a financiách, pretože nijaký náklad nie je príliš malý. Mnoho podnikateľov stále funguje s chaosom v účtoch, čo sa im jedného dňa zvykne nepríjemne vrátiť. Ak začínate, základom je detailný rozpočet s čo najväčším počtom položiek.

Aj keď si už budete istí, že ste tam zahrnuli naozaj všetko, tak pridajte aspoň 20 – 30 % z celkového rozpočtu na nepredvídané náklady ako rezervu. Zídu sa sa vám, uvidíte. Od prvého dňa prípravy prevádzky majte potom prehľad o všetkom – nájom, náklady na suroviny, hygienu, energie, mzdy, odvody, servis. Čím detailnejšie, tým lepšie.

Sledujte, v ktorých hodinách chodí najviac hostí a kedy menej. Podľa toho budete vedieť na slabé hodiny nastaviť marketing či optimalizovať počet zamestnancov v prevádzke.

Ak chcete mať biznis skutočne pod kontrolou, spoľahnite sa na moderné online nástroje a technológie. Upratať podnikanie a dokonca ho vylepšiť vám pomôžu najmä užitočné aplikácie.

Využite technológie na maximum! Vyberte si zariadenia a aplikácie, ktoré vám podnikanie výrazne uľahčia. Chcem vedieť viac. Chcem vedieť viac

„Na komunikáciu sa nám veľmi osvedčilo Trello, kde sa dobre spolupracuje a všetko prehľadne navzájom vidíme. S príspevkami na sociálne siete nám pomáha skvelá slovenská apka Kontentino. Pre zdieľanie a poriadok v online dokumentoch je nenahraditeľný Dropbox a starý dobrý Excel nám pomáha upratať v číslach a financiách,“ vymenovala najpoužívanejšie tooly v PHOčkárni Lucia.

Využite všetky možnosti, ktoré vám podnikanie zjednodušia

Pokiaľ aj vy patríte k podnikateľom, ktorí sú vďační za každú dostupnú pomoc, urobte si zo smartfónu skutočného pracovného pomocníka. Aby ste ho však dokázali naplno využiť, potrebujete veľké množstvo dát na aplikácie, ktoré to umožnia. O2 má pre vás riešenie, vďaka ktorému sa už nebudete musieť obmedzovať. Zlatý O2 SMART paušál vám ponúka okrem neobmedzených volaní, SMS a MMS aj množstvo dát a predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.

Farby, čistota a dizajn alebo Keď jedia všetky zmysly

V bežných ázijských bistrách na Slovensku nám prekážal hlavne gýčový dizajn, ostré svetlo a špinavé stoly. Aj keď mohlo byť jedlo ,najsamlepšie‛ a autentické, celkový dojem bol zlý. Preto sme si od začiatku dali záležať na vizualite. Chceli sme do foodcourtov priniesť čisté farby a dizajn, ktorý lahodí oku,“ vysvetľuje ďalší z nosných gastroprincípov Dávid.

Vo PHOčkárni sa každé jedlo servíruje do čistých a minimalistických porcelánových misiek bez umelých efektov a špeciálnych surovín. Rola dekorácie je prenechaná zdravým a čerstvým bylinkám či klíčkom.

Nielen jazyk, ale aj oči, uši a nos musia byť spokojné. Farebnosť a čistota prevádzky, vzhľad menu, oblečenie personálu – všetko vytvára celkový dojem a je to rovnako dôležité ako kvalitné jedlo.

Myslite na horšie časy. A pripravte sa na ne

Jeden mesiac máte zisk, ďalší mínus a občas sa budete hýbať niekde okolo nuly. Keď sa vám darí, myslite na to, že gastrobiznis je extrémne premenlivý a vytvorte si dostatočný finančný vankúš. Ideálne vo výške 2 – 3 mesačných obratov.

„Aj keď sa nám darí a tržby za 2 roky stabilne rastú, k štartu sme pristupovali veľmi pokorne a zodpovedne. Mali sme dostatočnú rezervu, keby bol rozbeh pomalší a trval dlhšie.

Ak začínate s nulou na účte, lebo ste všetko investovali do zariadenia prevádzky, tak ste vo veľkom strese a zvyšuje sa pravdepodobnosť zlyhania,“ hovorí na záver Lucia.

Určite si doprajte priestor na „dýchanie,“ aby ste sa v začiatkoch zamerali hlavne na to, čo máte radi a viete robiť, nie na stres z účtov a faktúr.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Ako premeniť hobby na profitabilný biznis

Obklopte sa ľuďmi, ktorí sú múdrejší ako vy, a ďalších 7 rád od zakladateľov vydavateľstva Absynt

Ak začínate podnikať, nemusíte vedieť všetko ani nemusíte hneď vynájsť koleso. Stačí vedieť, kde hľadať informácie, a dokázať sa obzrieť okolo seba. Nesmie vám však chýbať vášeň, jedinečnosť a odvaha robiť chyby.

Využite všetky možnosti, ktoré vám podnikanie zjednodušia

Ak aj vy patríte k podnikateľom, ktorí sú vďační za každú dostupnú pomoc, urobte si zo smartfónu skutočného pracovného pomocníka. Aby ste ho však dokázali naplno využiť, potrebujete veľké množstvo dát na aplikácie, ktoré to umožnia. O2 má pre vás riešenie, vďaka ktorému sa už nebudete musieť obmedzovať. Titánový O2 SMART Paušál vám ponúka okrem neobmedzených dát, volaní, SMS a MMS aj predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.

Pustiť sa do rozbehu vlastného biznisu si vyžaduje dávku odvahy, obzvlášť v dnešnej dobe a pokiaľ s podnikaním nemáte žiadne predchádzajúce skúsenosti. 

Juraj Koudela a Filip Ostrowski stáli pred podobnou výzvou v roku 2015, keď sa pohrávali s myšlienkou založiť vydavateľstvo. Podľa nich neexistuje presný návod, ktorý keď dodržíte, váš sen sa zaručene splní. Existujú však isté univerzálne pravidlá, ktoré môžu znieť ako klišé, no ak ich hlbšie pochopíte a začnete sa nimi riadiť, váš úspech bude na dosah.

Čítajte a vzdelávajte sa

Bez ohľadu na to, v akom segmente sa rozhodnete podnikať, pravidlá biznisu sú nemenné vo všetkých oblastiach. Juraj Koudela odporúča začať triviálnym krokom, akým je obyčajné prečítanie knihy.

Filip Ostrowski

„Môže sa stať, že pri začiatkoch podnikania vaše predstavy nemusia zodpovedať realite. Stalo sa to aj nám. Nájdite si vhodnú literatúru a zdroje, ktoré vám priblížia svet podnikania. Pomôže vám to vytvoriť si detailnejší pohľad na to, čo všetko budete potrebovať a ako postupovať,“ hovorí.

„Začínali sme od nuly a s Jurajom sme si prešli celým procesom zakladania biznisu. Keby nám v tom čase niekto urobil prednášku o tom, aké to je založiť firmu, myslím, že by nám to veľmi pomohlo,“ dodáva Filip Ostrowski.

Nevymýšľajte koleso

Načo vymýšľať koleso, keď je už vymyslené. Množstvo ľudí má v súvislosti s podnikaním dojem, že musia priniesť na trh niečo prevratné, niečo, čo tu ešte nebolo. Môže to tak byť, ale nemusí.

Rozhovor so zakladateľmi Absyntu: Chceme zvyšovať úroveň vydávania kníh

„Stačí sa poobzerať okolo seba a byť vnímavý k sebe a svojmu okoliu. Pýtajte sa samých seba, čo vám chýba, čo chýba vašim kamarátom a známym a ako by ste im vedeli pomôcť a priniesť riešenie ich problému. Sú veci, ktoré fungujú v zahraničí a v iných štátoch, a nie je vylúčené, že by mohli fungovať aj u nás. Tak to bolo aj v našom prípade,“ hovorí Filip Ostrowski. 

Obklopte sa ľuďmi, ktorí sú múdrejší ako vy

Množstvo ľudí je presvedčených, že pred tým, ako sa pustia do podnikania, musia byť odborníkmi na všetko. Myslia si, že sa musia  dovzdelať a stať sa expertmi na všetky súčasti biznisu. V skutočnosti  od vás nikto neočakáva, že budete vedieť všetko, a ani to nie je potrebné. 

„Vyhľadajte a kontaktujte odborníkov z fachu, ktorí majú skúsenosti, vedia, ako funguje trh, a poradia vám, na čo sa zamerať a čomu, naopak, nevenovať pozornosť. Pýtajte sa, zbierajte informácie, sumarizujte a vyhodnocujte,“ radí Juraj Koudela.

Vášeň je základ

Je prirodzené, že máte obavy a pochybnosti o tom, či vaše podnikateľské plány vyjdú. Strach však nesmie byť pre vás prekážkou, ale hnacím motorom, ktorý vám bude dávať silu a odvahu nevzdať sa. To dokážete len vtedy, keď je to, čo robíte, vašou vášňou. 

Filip Ostrowski, dizajnérka Pavlína Morháčová, tajomníčka redakcie Mirka Kobrtková, správkyňa sociálnych sietí Soňa Balážová a Juraj Koudela

„Ono to znie tak americky, ale každý rok si viac a viac uvedomujem, že práve vášeň a nadšenie, ktoré vkladáme do podnikania, nám umožňujú stále napredovať. Ak vás to, čo robíte alebo sa ešte len chystáte robiť, vnútorne napĺňa, prináša vám to radosť a ste ochotní za to zabojovať, až vtedy môžete dosiahnuť všetko, čo ste si zaumienili,“ vysvetľuje Filip Ostrowski.

Nebojte sa robiť chyby

Či váš biznis vyjde alebo nie, je do istej miery lotéria. No skrachovať môžu aj firmy, ktoré majú 20-ročnú históriu. Akokoľvek máte dokonalý plán, pravdepodobne nastanú momenty, ktoré vás prekvapia a možno zrazia na kolená. V takých chvíľach je potrebné zabojovať. 

Oplatí sa vám odložiť si daňové priznanie?

„Musíte byť draví, no súčasne skromní. Neustále sa vzdelávať, zdokonaľovať, a keď sa niečo pokazí, treba sa z toho len poučiť a ísť ďalej. Znie to tak jednoducho, no ak spĺňate tieto kritériá, môžete podnikať v čomkoľvek,“ tvrdí Filip Ostrowski. 

Buďte autentický

Odhaliť zákulisie a ukázať pravú tvár sa dnes vo svete biznisu veľmi cení. To je to, čo ľudí zaujíma a vďaka čomu sa vedia s vašou službou alebo produktom viac stotožniť. Majú pocit, že vás poznajú, a ľahko si s nimi vytvoríte dôverný vzťah.

„Čitateľom je sympatické, že s nimi zdieľame svoj príbeh. Vystupovať v role rovnocenných partnerov nám umožňuje priblížiť sa im a vytvoriť tak úzky priateľský vzťah. Považujeme to za dôležitú súčasť budovania značky a marketingu. Je to oveľa cennejšie ako len inzercia v novinách s obrázkom obálky najnovšej knihy.“

Majte pri sebe parťáka

Vo dvojici idú veci vždy ľahšie. To, že máte pri sebe niekoho, kto vám je oporou, dodá vám odvahu a podporí vás vždy, keď to potrebujete, je pri podnikaní naozaj dôležité. 

Juraj Koudela

Nie každý si dokáže nájsť podobne nadšeného partnera, no Filip Ostrowski na základe svojich doterajších skúseností považuje partnerstvo v biznise za kľúčové, ba až nevyhnutné.

„Obaja zastávame názor, že pracovať vo dvojici je vždy ľahšie. Keď človek začne robiť niečo nové, prechádza rôznymi obdobiami a aj pochybnosťami, či to má vôbec zmysel. Partner danú situáciu môže vnímať v iných farbách a je vám protiváhou. Vie vás potiahnuť a nakopnúť. A zároveň sa to môže kedykoľvek otočiť a úlohu podporovateľa preberiete vy,“ vysvetľuje. 

Konajte aj napriek strachu

Juraj a Filip sa zhodujú na jednom: „Pokiaľ chcete mať niečo, čo ste doteraz nemali, musíte robiť niečo, čo ste doteraz nerobili.“

Tento známy výrok potvrdzuje, že bez uskutočnenia prvých krokov sa nič neudeje. Ak túžite vytvoriť niečo unikátne, nesmiete čakať, že vám do rúk niekto vloží kľúčik, ktorým stačí otočiť a otvoria sa vám dvere k príležitostiam. Otvoriť ich budete musieť sami – systematickou prácou, húževnatou aktivitou a ochotou zariskovať. 

[soda-form id=“558588″]

Vydavateľstvo Absynt

Juraj Koudela a Filip Ostrowski založili vydavateľstvo Absynt v roku 2015. Ich cieľom bolo vydávať reportážnu literatúru – na slovenský trh priniesli silné knihy z celého sveta. Edičný plán postupne rozširujú aj o ďalšie žánre a prostredníctvom kníh otvárajú témy, ktoré hýbu svetom.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.