Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

Ako podať daňové priznanie a prečo si obľúbite paušálne výdavky

Príprava a podanie daňového priznania nemusia byť tragédiou. Stačí byť trpezlivý a poznať všetky možnosti, ktoré ako živnostník máte k dispozícii.

Po vybavení všetkých byrokratických náležitostí so založením živnosti je ďalším dôležitým krokom podanie prvého daňového priznania (DP). Nie je to také náročné, ako sa na prvý pohľad zdá. Vysvetlíme vám, kedy musíte DP podávať, ako si viete vypočítať daň počas roka a kedy sú pre vás paušálne výdavky dobrou voľbou.

Za svoju prácu alebo predaj výrobkov máte príjmy. Na opačnej strane sú výdavky, teda všetky náklady, ktoré vám oprávnene vzniknú pri poskytovaní služieb alebo predaji. Po roku tieto informácie spoločne pošlete finančnej správe v podobe daňového priznania. Ako to zvládnuť bez straty zdravého rozumu, efektívne a využiť všetky možnosti, ktoré vám zákon ponúka, si ukážeme v štvrtej časti podnikateľského manuálu od O2 biznis.

O2 vám spolu s novým SMART paušálom a ďalšími produktmi na mieru pre svojich biznis klientov prináša aj inšpiratívny obsah, ktorý vás posunie vo férovom podnikaní. Pripravené sú pre vás videá, praktické rady a manuály, podcasty aj rozhovory s férovými podnikateľmi z celého Slovenska. Viac článkov nájdete na www.soda.local/biznis.

Paušálne výdavky − výhody, nevýhody, obmedzenia

Nájom priestorov, faktúry za mobilné služby alebo drevo, z ktorého ste vyrobili stôl. Mnoho živnostníkov však nemá dostatočné množstvo reálnych nákladov, ktoré by si mohli v daňovom priznaní uplatniť. Paušálne výdavky môžu byť pre vás výhodnejšie, ak ste za rok nemali dostatok výdavkov doložených bločkami či faktúrami.

Rozbehnúť podnikanie vám pomôže tvrdá práca, trpezlivosť, kvalitný biznis plán a moderné zariadenia a aplikácie. Výber najvhodnejších nájdete tu

Pri paušálnych výdavkoch sú dôležité dve čísla – 60 % a 20 000 €. Paušálne výdavky si môžete uplatniť maximálne do výšky 60 % z vašich celkových výnosov alebo zjednodušene z celkovej sumy vami vystavených faktúr. Táto suma však nesmie prekročiť 20 000 €. Ak ich presiahne, paušálne výdavky si uplatňujete maximálne do výšky 20 000 €.

Paušálne výdavky si môže uplatniť živnostník, ak nie je platcom DPH, celé zdaňovacie obdobie. Ak sa napríklad stal platcom počas roka, stále si môže uplatniť „paušál“.

Príklad: Ak ste v roku 2019 vystavili faktúry v hodnote 20 000 € a uplatňujete si paušálne výdavky bez toho, aby ste dokladovali náklady bločkami alebo faktúrami, ako výdavky evidujete sumu 12 000 € (60 % paušálne výdavky). Ak však viete bločkami a faktúrami dokladovať svoje náklady vo výške viac ako 12 000 €, zabudnite na paušálne výdavky. Platili by ste vyššiu daň. Nevýhodou však je zvýšené množstvo práce s počítaním a evidenciou nákladov.

Daňové priznanie – najväčší strašiak živnostníka?

Kľúčové je sledovať celkovú sumu vystavených faktúr v danom roku, resp. keď používate virtuálnu registračnú pokladňu (VRP) alebo eKasu, celkový obrat alebo výnosy. Ak je za rok 2019 táto suma vyššia ako 2 207,10 €, ste povinný podať daňové priznanie. Keď sú celkové príjmy nižšie, daňové priznanie podávať nemusíte.

Nikto nie je dokonalý, ani začínajúci živnostníci. Ktorým chybám sa treba vyvarovať sa dočítate v 5. diele biznis návodu od O2. Chcem vedieť viac

Ak váš príjem presiahne túto hodnotu a uplatňujete si paušálne výdavky, dôležité je sledovať odvody do zdravotnej a Sociálnej poisťovne, ktoré počas roka (v našom prípade 2019) odvediete.


Chcete sa pripraviť na platenie daní z príjmu? Koľko peňazí si máte odložiť? Vypočítajte si jednoducho podľa návodu vašu predpokladanú daň z príjmu. Platí pre fakturujúcich živnostníkov s paušálnymi výdavkami bez iných príjmov či zamestnania.

  1. Spočítajte si sumu vami vystavených faktúr za rok 2019.
  2. Odpočítajte 60 % (paušálne výdavky) zo sumy vystavených faktúr.
  3. Od tejto sumy odpočítajte preukázateľne zaplatené poistné (zdravotné a sociálne).
  4. Nezabudnite na odpočet nezdaniteľnej časti dane, ktorá je za rok 2019 3 937,35 €.
  5. Zo zostatkovej sumy (základu dane) vypočítajte 19 %. Táto suma bude tvoriť vašu daň, ktorú treba zaplatiť.

Pre iné typy daňového priznania, ďalšie možnosti nezdaniteľných častí základu dane a aktuálne informácie v daňovej a účtovnej oblasti sledujte aktualizované články portálu pre podnikateľov Podnikajte.sk.

Ako živnostník podávate Daňové priznanie k dani z príjmov fyzickej osoby, typ B. Všetko už len elektronicky. Detailné informácie k podávaniu daňových priznaní nájdete na stránkach Finančnej správy SR.

Dôležité dátumy a čísla pre každého živnostníka na rok 2020

Trojica termínov, ktoré sa oplatí zaznačiť do kalendára:

  • 31.3.lehota na podanie daňového priznania v riadnom termíne
  • 30.6.predĺžená lehota na podanie daňového priznania o tri mesiace (možno podať aj o jeden či dva mesiace), pričom tlačivo odkladu treba podať najneskôr 31. 3.
  • 30.9.predĺžená lehota na podanie daňového priznania, ak mal daňovník zdaniteľné príjmy plynúce zo zdrojov v zahraničí

Prečítajte si aj ďalšie časti sprievodcu určené pre podnikateľov s paušálnymi výdavkami:


Ak máte tipy na ďalšie témy, ktoré by vám pomohli vo vašom podnikaní, alebo nám chcete poslať spätnú väzbu či upozorniť nás na vylepšenie obsahu či chybu v ňom, napíšte nám na soda@o2.sk

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Ako premeniť hobby na profitabilný biznis

Obklopte sa ľuďmi, ktorí sú múdrejší ako vy, a ďalších 7 rád od zakladateľov vydavateľstva Absynt

Ak začínate podnikať, nemusíte vedieť všetko ani nemusíte hneď vynájsť koleso. Stačí vedieť, kde hľadať informácie, a dokázať sa obzrieť okolo seba. Nesmie vám však chýbať vášeň, jedinečnosť a odvaha robiť chyby.

Využite všetky možnosti, ktoré vám podnikanie zjednodušia

Ak aj vy patríte k podnikateľom, ktorí sú vďační za každú dostupnú pomoc, urobte si zo smartfónu skutočného pracovného pomocníka. Aby ste ho však dokázali naplno využiť, potrebujete veľké množstvo dát na aplikácie, ktoré to umožnia. O2 má pre vás riešenie, vďaka ktorému sa už nebudete musieť obmedzovať. Titánový O2 SMART Paušál vám ponúka okrem neobmedzených dát, volaní, SMS a MMS aj predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.

Pustiť sa do rozbehu vlastného biznisu si vyžaduje dávku odvahy, obzvlášť v dnešnej dobe a pokiaľ s podnikaním nemáte žiadne predchádzajúce skúsenosti. 

Juraj Koudela a Filip Ostrowski stáli pred podobnou výzvou v roku 2015, keď sa pohrávali s myšlienkou založiť vydavateľstvo. Podľa nich neexistuje presný návod, ktorý keď dodržíte, váš sen sa zaručene splní. Existujú však isté univerzálne pravidlá, ktoré môžu znieť ako klišé, no ak ich hlbšie pochopíte a začnete sa nimi riadiť, váš úspech bude na dosah.

Čítajte a vzdelávajte sa

Bez ohľadu na to, v akom segmente sa rozhodnete podnikať, pravidlá biznisu sú nemenné vo všetkých oblastiach. Juraj Koudela odporúča začať triviálnym krokom, akým je obyčajné prečítanie knihy.

Filip Ostrowski

„Môže sa stať, že pri začiatkoch podnikania vaše predstavy nemusia zodpovedať realite. Stalo sa to aj nám. Nájdite si vhodnú literatúru a zdroje, ktoré vám priblížia svet podnikania. Pomôže vám to vytvoriť si detailnejší pohľad na to, čo všetko budete potrebovať a ako postupovať,“ hovorí.

„Začínali sme od nuly a s Jurajom sme si prešli celým procesom zakladania biznisu. Keby nám v tom čase niekto urobil prednášku o tom, aké to je založiť firmu, myslím, že by nám to veľmi pomohlo,“ dodáva Filip Ostrowski.

Nevymýšľajte koleso

Načo vymýšľať koleso, keď je už vymyslené. Množstvo ľudí má v súvislosti s podnikaním dojem, že musia priniesť na trh niečo prevratné, niečo, čo tu ešte nebolo. Môže to tak byť, ale nemusí.

Rozhovor so zakladateľmi Absyntu: Chceme zvyšovať úroveň vydávania kníh

„Stačí sa poobzerať okolo seba a byť vnímavý k sebe a svojmu okoliu. Pýtajte sa samých seba, čo vám chýba, čo chýba vašim kamarátom a známym a ako by ste im vedeli pomôcť a priniesť riešenie ich problému. Sú veci, ktoré fungujú v zahraničí a v iných štátoch, a nie je vylúčené, že by mohli fungovať aj u nás. Tak to bolo aj v našom prípade,“ hovorí Filip Ostrowski. 

Obklopte sa ľuďmi, ktorí sú múdrejší ako vy

Množstvo ľudí je presvedčených, že pred tým, ako sa pustia do podnikania, musia byť odborníkmi na všetko. Myslia si, že sa musia  dovzdelať a stať sa expertmi na všetky súčasti biznisu. V skutočnosti  od vás nikto neočakáva, že budete vedieť všetko, a ani to nie je potrebné. 

„Vyhľadajte a kontaktujte odborníkov z fachu, ktorí majú skúsenosti, vedia, ako funguje trh, a poradia vám, na čo sa zamerať a čomu, naopak, nevenovať pozornosť. Pýtajte sa, zbierajte informácie, sumarizujte a vyhodnocujte,“ radí Juraj Koudela.

Vášeň je základ

Je prirodzené, že máte obavy a pochybnosti o tom, či vaše podnikateľské plány vyjdú. Strach však nesmie byť pre vás prekážkou, ale hnacím motorom, ktorý vám bude dávať silu a odvahu nevzdať sa. To dokážete len vtedy, keď je to, čo robíte, vašou vášňou. 

Filip Ostrowski, dizajnérka Pavlína Morháčová, tajomníčka redakcie Mirka Kobrtková, správkyňa sociálnych sietí Soňa Balážová a Juraj Koudela

„Ono to znie tak americky, ale každý rok si viac a viac uvedomujem, že práve vášeň a nadšenie, ktoré vkladáme do podnikania, nám umožňujú stále napredovať. Ak vás to, čo robíte alebo sa ešte len chystáte robiť, vnútorne napĺňa, prináša vám to radosť a ste ochotní za to zabojovať, až vtedy môžete dosiahnuť všetko, čo ste si zaumienili,“ vysvetľuje Filip Ostrowski.

Nebojte sa robiť chyby

Či váš biznis vyjde alebo nie, je do istej miery lotéria. No skrachovať môžu aj firmy, ktoré majú 20-ročnú históriu. Akokoľvek máte dokonalý plán, pravdepodobne nastanú momenty, ktoré vás prekvapia a možno zrazia na kolená. V takých chvíľach je potrebné zabojovať. 

Oplatí sa vám odložiť si daňové priznanie?

„Musíte byť draví, no súčasne skromní. Neustále sa vzdelávať, zdokonaľovať, a keď sa niečo pokazí, treba sa z toho len poučiť a ísť ďalej. Znie to tak jednoducho, no ak spĺňate tieto kritériá, môžete podnikať v čomkoľvek,“ tvrdí Filip Ostrowski. 

Buďte autentický

Odhaliť zákulisie a ukázať pravú tvár sa dnes vo svete biznisu veľmi cení. To je to, čo ľudí zaujíma a vďaka čomu sa vedia s vašou službou alebo produktom viac stotožniť. Majú pocit, že vás poznajú, a ľahko si s nimi vytvoríte dôverný vzťah.

„Čitateľom je sympatické, že s nimi zdieľame svoj príbeh. Vystupovať v role rovnocenných partnerov nám umožňuje priblížiť sa im a vytvoriť tak úzky priateľský vzťah. Považujeme to za dôležitú súčasť budovania značky a marketingu. Je to oveľa cennejšie ako len inzercia v novinách s obrázkom obálky najnovšej knihy.“

Majte pri sebe parťáka

Vo dvojici idú veci vždy ľahšie. To, že máte pri sebe niekoho, kto vám je oporou, dodá vám odvahu a podporí vás vždy, keď to potrebujete, je pri podnikaní naozaj dôležité. 

Juraj Koudela

Nie každý si dokáže nájsť podobne nadšeného partnera, no Filip Ostrowski na základe svojich doterajších skúseností považuje partnerstvo v biznise za kľúčové, ba až nevyhnutné.

„Obaja zastávame názor, že pracovať vo dvojici je vždy ľahšie. Keď človek začne robiť niečo nové, prechádza rôznymi obdobiami a aj pochybnosťami, či to má vôbec zmysel. Partner danú situáciu môže vnímať v iných farbách a je vám protiváhou. Vie vás potiahnuť a nakopnúť. A zároveň sa to môže kedykoľvek otočiť a úlohu podporovateľa preberiete vy,“ vysvetľuje. 

Konajte aj napriek strachu

Juraj a Filip sa zhodujú na jednom: „Pokiaľ chcete mať niečo, čo ste doteraz nemali, musíte robiť niečo, čo ste doteraz nerobili.“

Tento známy výrok potvrdzuje, že bez uskutočnenia prvých krokov sa nič neudeje. Ak túžite vytvoriť niečo unikátne, nesmiete čakať, že vám do rúk niekto vloží kľúčik, ktorým stačí otočiť a otvoria sa vám dvere k príležitostiam. Otvoriť ich budete musieť sami – systematickou prácou, húževnatou aktivitou a ochotou zariskovať. 

[soda-form id=“558588″]

Vydavateľstvo Absynt

Juraj Koudela a Filip Ostrowski založili vydavateľstvo Absynt v roku 2015. Ich cieľom bolo vydávať reportážnu literatúru – na slovenský trh priniesli silné knihy z celého sveta. Edičný plán postupne rozširujú aj o ďalšie žánre a prostredníctvom kníh otvárajú témy, ktoré hýbu svetom.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.