Aj keď vás dotácia na nájomné pravdepodobne potešila, nezabúdajte, že tieto peniaze nespadli z neba. Budete ich musieť „dostať“ do svojich finančných výkazov a ovplyvňujú aj vaše daňové povinnosti. Skrátka, potrebujete mať v poriadku papiere a my vám ukážeme, ako na to. Prečítajte si, ako správne zaúčtovať tieto príspevky a či podliehajú zdaneniu daňou z príjmov alebo DPH.
O2 vám spolu s novým SMART paušálom a ďalšími produktmi na mieru pre svojich biznis klientov prináša aj inšpiratívny obsah, ktorý vás posunie v podnikaní. Sú pre vás pripravené praktické rady a manuály aj rozhovory s fér podnikateľmi z celého Slovenska. Viac článkov nájdete na www.soda.local/biznis.
Čo čaká nájomcu?
Účtovníctvo
Ak máte s prenajímateľom jednoduchý nájomný vzťah, zľava z nájomného bude spadať pod vaše prevádzkové výdavky. Tie sa účtujú podľa toho, na aký čas máte uzatvorenú nájomnú zmluvu.
– Ak ide o zmluvu uzatvorenú na obdobie kratšie ako jeden rok, účtuje sa na ťarchu účtu 518 – Ostatné služby a v prospech účtu 321 – Dodávatelia.
– Pokiaľ ide o zmluvu na obdobie dlhšie ako jeden rok, účtuje sa ťarchu účtu 518 – Ostatné služby a v prospech účtu 474 – Záväzky z nájmu.
Ak vaša firma platí nájom ako netypický náklad, účtujete si ho na ťarchu účtu 518 – Ostatné služby a v prospech účtu 325 – Ostatné záväzky. V prípade, že vaša platba za nájomné presahuje jedno účtovné obdobie, je potrebné ju účtovať na účtoch časového rozlíšenia.
Príklad: Predstavte si, že ste dostali faktúru na prenájom priestoru, ktorú ste ešte neuhradili. S prenajímateľom ste sa dohodli aj na poskytnutí zľavy z nájmu a vystavil vám k nej dobropis. Ten vo vašom prípade predstavuje zníženie pôvodne zaúčtovaných nákladov. Prijatie dobropisu k neuhradenej faktúre teda znamená zníženie pôvodne zaúčtovaného záväzku.
Ako si firma účtuje dotáciu od štátu?
Ministerstvo financií ešte neposkytlo bližšie informácie, ako postupovať z hľadiska účtovania štátnej dotácie na nájom. Predpokladá sa, že v tomto prípade ide o pohľadávku voči štátu, ktorú síce účtuje nájomca, ale je vyplatená priamo na účet prenajímateľa. Vyplatená dotácia pre vašu firmu znamená výnos.
Dotácie zo štátneho rozpočtu sa účtujú na účte 346 – Dotácie zo štátneho rozpočtu. Ak dotáciu dostanete, jej suma sa účtuje do výnosov v období, ktoré zodpovedá vecnému a časovému súladu účtovania súvisiacich nákladov.
Pri účtovaní dotácie treba rozlíšiť, na aký účel bola prijatá. V tomto prípade by malo ísť o dotáciu s cieľom okamžitej finančnej pomoci bez budúcich súvisiacich nákladov. Tá sa účtuje podľa § 52a ods. 4 postupov účtovania v podvojnom účtovníctve.
Zvyšnú časť nájomného je nevyhnutné uhradiť najviac v 48 rovnakých mesačných splátkach, ktoré sú splatné vždy k 15. dňu príslušného kalendárneho mesiaca. Neuhradené nájomné môžete začať splácať až od 15. dňa po kalendárnom mesiaci, v ktorom sa skončí mimoriadna situácia v súvislosti s ochorením COVID-19.
To isté platí aj v prípade, ak vám prenajímateľ neposkytol žiadnu zľavu. Neuhradené nájomné za obdobie obmedzeného užívania priestorov môžete splácať najviac v 48 rovnakých mesačných splátkach.
DPH
V prípade, že si priestor prenajímate ako firma alebo podnikateľ a odpočítali ste si DPH, pri dobropise musíte príslušnú DPH vrátiť. Ak po skončení zdaňovacieho obdobia, v ktorom ste uplatnili odpočítanie DPH, dôjde k zníženiu základu dane, bude potrebné opraviť aj jej výšku.
Platí, že ak si prenajímate priestor a nie ste platiteľom DPH, výška dotácie sa vypočítava z ceny vrátane DPH. Ak ste nájomca, ktorý platí DPH, výška dotácie sa, naopak, vypočíta z ceny nájomného bez DPH.
Daň z príjmov
Štátna dotácia je predmetom dane a zdaniteľných príjmov, ak je poskytnutá právnickým osobám. V prípade poskytnutia príspevku na nájomné ide o neinvestičnú dotáciu na hospodársku činnosť, ktorá slúži na krytie bežných prevádzkových nákladov.
Vaše výdavky (náklady) na prenájom nehnuteľnosti sú daňovo uznateľné až po zaplatení.
Dotáciu teda do výnosov zahŕňa v zdaňovacom období nájomca v súlade s účtovníctvom. V tomto prípade však ešte nie je jasné, či sa budú do základu dane zahŕňať aj dotácie na nájomné, teda či pôjde o zdaniteľný príjem.
Ak vám prenajímateľ vystavil dobropis, znížia sa vám zaúčtované náklady a zvýši sa výška základu dane (za predpokladu, že nájomné bolo uhradené).
Čo robiť, keď ste prenajímateľ?
Účtovníctvo
Ako účtovať zľavu na nájomnom?
Ak prenajímate svoje priestory firme alebo živnostníkovi a dohodli ste sa na zľave z nájmu, účtujete si ju ako poskytnutie služby. Získaný príjem ide v prospech účtu výnosov:
– na výnosový účet 602 – Tržby z predaja služieb (v prípade, ak je poskytovanie služieb prenájmu vašou obvyklou hospodárskou činnosťou) a súčasne na ťarchu účtu 311 – Odberatelia alebo
– na výnosový účet 648 – Ostatné výnosy z hospodárskej činnosti (ak nejde o váš obvyklý predmet činnosti) a zároveň na ťarchu účtu 374 – Pohľadávky z nájmu.
INJEKTAZ: Pri získaní štátnej dotácie na nájomné je mimoriadne dôležitá dohoda s prenajímateľom. Vysvetlíme vám prečo. 3 DIEL
Kedy dostávate peniaze?
Pri účtovaní potrebujete zohľadniť, na ktoré obdobie sa vzťahuje platba od nájomcu, teda či ide o nájomné platené vopred alebo dozadu. Nájomné, ktoré vám firma zaplatila vopred, sa účtuje pomocou účtu 384 – Výnosy budúcich období.
Ak ste sa dohodli s firmou na zľave z nájomného za obdobie, keď mala obmedzenú prevádzku, ide o odpustenie časti nájomného spätne. Toto nájomné mohlo byť zaplatené v plnej výške, len sčasti alebo vôbec. Všetko závisí od toho, ako ste sa dohodli na platbách.
Povedzme, že vystavujete nájomcovi pravidelné mesačné faktúry. Ak sa následne (napríklad v júni 2020) dohodnete s podnikateľom na poskytnutí zľavy (za predošlé mesiace marec, apríl či máj 2020), musíte vystaviť nájomcovi opravný účtovný doklad (dobropis) k pôvodnej faktúre. Firma (nájomca) si ho nemôže vystaviť len tak namiesto prenajímateľa.
Ako fakturujete zľavu z nájomného?
Zľava z nájmu je súčasťou tržieb. Ako prenajímateľ si ju účtujete ako zníženie ceny na účely poskytnutia zvýhodnených podmienok pre odberateľa. Ide teda o zníženie výnosov súvzťažne k účtom 311 – Odberatelia, resp. 374 – Pohľadávky z nájmu.
Dobropis, ktorý ste vystavili k pôvodnej ešte neuhradenej faktúre, sa berie ako zníženie pôvodne zaúčtovanej pohľadávky.
DPH
Podľa zákona o dani z pridanej hodnoty je nájom nehnuteľnosti oslobodený od DPH. Ak prenajímate priestor zdaniteľnej osobe, môžete sa rozhodnúť, či si uplatníte DPH na prenájom. Keďže v prípade príspevkov na nájomné ide o podnikateľské priestory, v praxi sa môžu vyskytnúť plnenia oslobodené od DPH alebo plnenia s DPH.
Ak si k nájmu svojej nehnuteľnosti uplatňujete DPH a firme poskytnete zľavu na nájom s vystaveným dobropisom, v tom prípade by ste mali uplatniť pravidlá zákona o DPH. Výnosy z prenájmu tvoria základ vašej dane a odvádzate z nich DPH štátu.
Dobropisy ovplyvňujú aj výšku DPH. Prenajímateľ opravou základu dane znižuje svoju daňovú povinnosť. Viac o opravách základu dane sa dočítate aj v článku Dobropisy a ťarchopisy (oprava základu dane).
Daň z príjmov
Príjmy (výnosy) z prenájmu priestorov sú súčasťou základu dane bez ohľadu na to, či ich už nájomca uhradil alebo nie. Vyfakturované nájomné zahrniete do základu dane v súlade s účtovníctvom.
Ak sa platby v nájomnej zmluve dohodli oddelene a nájomca platí zvlášť za nájom a zvlášť za energie, ako prenajímateľ by ste všetky tieto platby mali brať ako príjmy z prenájmu.
Vystavením dobropisu sa vám znižujú pôvodne zaúčtované výnosy a tým aj základ dane z príjmov, čo u nájomcu, naopak, zníži zaúčtované náklady a zvýši výšku základu dane (za predpokladu, že nájomné bolo uhradené).
Prečítajte si aj ďalšie časti sprievodcu štátnym príspevkom na nájomné:
- Ako získať 100 % dotáciu na nájomné? Dobrou dohodou s prenajímateľom,
- Všetko, čo potrebujete vedieť o štátnej dotácii na nájomné.
Potrebujete eKasu, výhodnejší paušál alebo zariadenie celej kancelárie?
[soda-form id=“558588″]
Ak máte tipy na ďalšie témy, ktoré by vám pomohli v podnikaní, alebo nám chcete poslať spätnú väzbu či upozorniť na vylepšenie, prosím, napíšte na soda@o2.sk. Ďakujeme.