Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

Naučte sa správne fakturovať. Pomôžeme vám

Bez faktúry, účtovného dokladu alebo bločku sa k peniazom ako podnikateľ nedostanete. Ich vystavenie je jednoduchý proces, stačí si dať pozor na niekoľko administratívnych detailov.

Vystavenie faktúry, či v našom prípade účtovného dokladu patrí k najpríjemnejším častiam podnikania. Za svoje úsilie, produkt, prácu alebo schopnosti sa konečne dostanete o krôčik bližšie k peniazom. Či už faktúra alebo účtovný doklad by mali obsahovať viacero konkrétnych údajov. Ktoré to sú, sa dozviete v našom návode.

Začínajúci podnikatelia zvyknú brať vystavovanie faktúry alebo účtovného dokladu na ľahkú váhu. Majú predsa biznis plán, obišli všetky úrady, plnia svoje záväzky a vedia, koľko si budú za svoje služby a produkty pýtať.

Možno sa spoľahnúť na rôzne aplikácie a online pomocníkov. To síce vie vystavenie výrazne uľahčiť, no bez toho, aby ste vedeli, čo všetko musí faktúra alebo účtovný doklad obsahovať a ako má vyzerať, môžete urobiť viacero zbytočných chýb. Teraz vám vysvetlíme, ako im predísť.

O2 vám spolu s novým SMART paušálom a ďalšími produktmi na mieru pre svojich biznis klientov prináša aj inšpiratívny obsah, ktorý vás posunie vo férovom podnikaní. Pripravené sú pre vás videá, praktické rady a manuály, podcasty aj rozhovory s férovými podnikateľmi z celého Slovenska. Viac článkov nájdete na www.soda.local/biznis.

V návode sa zameriavame na účtovný doklad. V bežnej praxi sa ale s týmto názvom nestretnete. Účtovný doklad je mnohokrát označovaný, dokonca priamo v aplikáciach a online pomocníkoch, ako faktúra. Detailné informácie o účtovnom doklade sú definované v zákone o účtovníctve.

Čo by mal obsahovať účtovný doklad (faktúra)

Dobrou správou je, že z formálneho hľadiska môžete povoliť uzdu svojej fantázii − zákon nevyžaduje konkrétnu formu, ako a kde musia byť jednotlivé údaje uvedené. Stačí si dať pozor na to, aby ste nezabudli na tieto povinné náležitosti:

  • slovné a číselné označenie účtovného dokladu,
    Účtovné doklady musia byť vydávané číselne za sebou. Ich označenie a číslovanie si môžete zvoliť sami. Je ale treba postupovať tak, aby zo zvoleného postupu bolo jasné, že účtovné doklady sú úplné. Účtovné doklady začínajte napr. číslom 11 − prvý bude označený 11001, nasledujúci 11002 atď. Dôležité je nepomýliť sa a dodržiavať číselné poradie.
  • obsah účtovného prípadu a označenie jeho účastníkov,
    Pojmom účtovný prípad označujeme službu alebo tovar, za ktorú/-ý vystavujeme účtovný doklad (napr. poradenstvo alebo grafické služby). Na účtovnom doklade musí byť uvedený aj vystavovateľ účtovného dokladu, ktorým ste v tomto prípade vy a príjemca účtovného dokladu, ktorým je ten, komu ste produkt alebo službu dodali.
  • peňažná suma alebo údaj o cene za mernú jednotku a vyjadrenie množstva,
    Ak napríklad vystavujete účtovný doklad za viac kusov alebo litrov produktu, napr.  5 l jablčného muštu celkovo za 5 €, uvediete mernú jednotku liter, cenu za liter − napr. 1 €, počet litrov − napr. 5 a nakoniec celkovú sumu − 5 €.

  • dátum vyhotovenia účtovného dokladu,
    Je to termín, kedy ste vystavili účtovný doklad.
  • dátum uskutočnenia účtovného prípadu, ak nie je zhodný s dátumom vyhotovenia,
    Dôležitým termínom na účtovnom doklade je aj dátum, kedy ste napríklad dokončili webstránku a odovzdali ju klientovi. Zákon podnikateľom neprikazuje uvádzať v účtovnom doklade dátum jeho splatnosti. Podľa Obchodného zákonníka je to však max. 60 dní od dátumu dodania, pokiaľ sa obe strany nedohodnú inak. V praxi sa bežne obdobie splatnosti uvádza, väčšinou je to 14 dní od jej dodania.
  • podpisový záznam osoby zodpovednej za účtovný prípad v účtovnej jednotke a podpisový záznam osoby zodpovednej za jeho zaúčtovanie,
    Ide o vlastnoručný podpis alebo preukázateľný účtovný záznam nahrádzajúci vlastnoručný podpis v technickej forme. Oba spôsoby sú rovnocenné a oba je možno použiť na mieste, kde sa vyžaduje vlastnoručný podpis.
  • označenie účtov, na ktorých sa účtovný prípad zaúčtuje v účtovných jednotkách účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva, ak to nevyplýva z programového vybavenia.
    Zjednodušene, na účtovnom doklade musí byť uvedené číslo účtu, na ktoré príjemca služby alebo produktu zasiela peňažnú sumu.

Odvody do Sociálnej a zdravotnej poisťovne. Čítajte 3. diel biznis manuálu od O2. Chcem vedieť viac

Na jednoduché vystavovanie účtovných dokladov či faktúr existuje množstvo šikovných aplikácií. V samostatnom článku tohto seriálu vám predstavíme a odporučíme tie, ktoré vám dokážu podnikanie reálne uľahčiť. Presné znenie zákonov, ktoré upravujú faktúry ako účtovné a obchodné doklady, nájdete tutu.

O tom, čo musí faktúra obsahovať podľa zákona o pridanej hodnote, si povieme v ďalších článkoch seriálu O2 pre biznis. Samostatné vydanie bude venované aj eKase a podnikateľom a živnostníkom, ktorí používajú virtuálnu registračnú pokladnicu (VRP) alebo online registračnú pokladnicu (ORP) na vystavovanie bločkov.

Prečítajte si aj ďalšie časti sprievodcu určené pre podnikateľov s paušálnymi výdavkami:


Ak máte tipy na ďalšie témy, ktoré by vám pomohli vo vašom podnikaní, alebo nám chcete poslať spätnú väzbu či upozorniť nás na vylepšenie obsahu či chybu v ňom, napíšte nám na soda@o2.sk. Ďakujeme.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Ako premeniť hobby na profitabilný biznis

Obklopte sa ľuďmi, ktorí sú múdrejší ako vy, a ďalších 7 rád od zakladateľov vydavateľstva Absynt

Ak začínate podnikať, nemusíte vedieť všetko ani nemusíte hneď vynájsť koleso. Stačí vedieť, kde hľadať informácie, a dokázať sa obzrieť okolo seba. Nesmie vám však chýbať vášeň, jedinečnosť a odvaha robiť chyby.

Využite všetky možnosti, ktoré vám podnikanie zjednodušia

Ak aj vy patríte k podnikateľom, ktorí sú vďační za každú dostupnú pomoc, urobte si zo smartfónu skutočného pracovného pomocníka. Aby ste ho však dokázali naplno využiť, potrebujete veľké množstvo dát na aplikácie, ktoré to umožnia. O2 má pre vás riešenie, vďaka ktorému sa už nebudete musieť obmedzovať. Titánový O2 SMART Paušál vám ponúka okrem neobmedzených dát, volaní, SMS a MMS aj predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.

Pustiť sa do rozbehu vlastného biznisu si vyžaduje dávku odvahy, obzvlášť v dnešnej dobe a pokiaľ s podnikaním nemáte žiadne predchádzajúce skúsenosti. 

Juraj Koudela a Filip Ostrowski stáli pred podobnou výzvou v roku 2015, keď sa pohrávali s myšlienkou založiť vydavateľstvo. Podľa nich neexistuje presný návod, ktorý keď dodržíte, váš sen sa zaručene splní. Existujú však isté univerzálne pravidlá, ktoré môžu znieť ako klišé, no ak ich hlbšie pochopíte a začnete sa nimi riadiť, váš úspech bude na dosah.

Čítajte a vzdelávajte sa

Bez ohľadu na to, v akom segmente sa rozhodnete podnikať, pravidlá biznisu sú nemenné vo všetkých oblastiach. Juraj Koudela odporúča začať triviálnym krokom, akým je obyčajné prečítanie knihy.

Filip Ostrowski

„Môže sa stať, že pri začiatkoch podnikania vaše predstavy nemusia zodpovedať realite. Stalo sa to aj nám. Nájdite si vhodnú literatúru a zdroje, ktoré vám priblížia svet podnikania. Pomôže vám to vytvoriť si detailnejší pohľad na to, čo všetko budete potrebovať a ako postupovať,“ hovorí.

„Začínali sme od nuly a s Jurajom sme si prešli celým procesom zakladania biznisu. Keby nám v tom čase niekto urobil prednášku o tom, aké to je založiť firmu, myslím, že by nám to veľmi pomohlo,“ dodáva Filip Ostrowski.

Nevymýšľajte koleso

Načo vymýšľať koleso, keď je už vymyslené. Množstvo ľudí má v súvislosti s podnikaním dojem, že musia priniesť na trh niečo prevratné, niečo, čo tu ešte nebolo. Môže to tak byť, ale nemusí.

Rozhovor so zakladateľmi Absyntu: Chceme zvyšovať úroveň vydávania kníh

„Stačí sa poobzerať okolo seba a byť vnímavý k sebe a svojmu okoliu. Pýtajte sa samých seba, čo vám chýba, čo chýba vašim kamarátom a známym a ako by ste im vedeli pomôcť a priniesť riešenie ich problému. Sú veci, ktoré fungujú v zahraničí a v iných štátoch, a nie je vylúčené, že by mohli fungovať aj u nás. Tak to bolo aj v našom prípade,“ hovorí Filip Ostrowski. 

Obklopte sa ľuďmi, ktorí sú múdrejší ako vy

Množstvo ľudí je presvedčených, že pred tým, ako sa pustia do podnikania, musia byť odborníkmi na všetko. Myslia si, že sa musia  dovzdelať a stať sa expertmi na všetky súčasti biznisu. V skutočnosti  od vás nikto neočakáva, že budete vedieť všetko, a ani to nie je potrebné. 

„Vyhľadajte a kontaktujte odborníkov z fachu, ktorí majú skúsenosti, vedia, ako funguje trh, a poradia vám, na čo sa zamerať a čomu, naopak, nevenovať pozornosť. Pýtajte sa, zbierajte informácie, sumarizujte a vyhodnocujte,“ radí Juraj Koudela.

Vášeň je základ

Je prirodzené, že máte obavy a pochybnosti o tom, či vaše podnikateľské plány vyjdú. Strach však nesmie byť pre vás prekážkou, ale hnacím motorom, ktorý vám bude dávať silu a odvahu nevzdať sa. To dokážete len vtedy, keď je to, čo robíte, vašou vášňou. 

Filip Ostrowski, dizajnérka Pavlína Morháčová, tajomníčka redakcie Mirka Kobrtková, správkyňa sociálnych sietí Soňa Balážová a Juraj Koudela

„Ono to znie tak americky, ale každý rok si viac a viac uvedomujem, že práve vášeň a nadšenie, ktoré vkladáme do podnikania, nám umožňujú stále napredovať. Ak vás to, čo robíte alebo sa ešte len chystáte robiť, vnútorne napĺňa, prináša vám to radosť a ste ochotní za to zabojovať, až vtedy môžete dosiahnuť všetko, čo ste si zaumienili,“ vysvetľuje Filip Ostrowski.

Nebojte sa robiť chyby

Či váš biznis vyjde alebo nie, je do istej miery lotéria. No skrachovať môžu aj firmy, ktoré majú 20-ročnú históriu. Akokoľvek máte dokonalý plán, pravdepodobne nastanú momenty, ktoré vás prekvapia a možno zrazia na kolená. V takých chvíľach je potrebné zabojovať. 

Oplatí sa vám odložiť si daňové priznanie?

„Musíte byť draví, no súčasne skromní. Neustále sa vzdelávať, zdokonaľovať, a keď sa niečo pokazí, treba sa z toho len poučiť a ísť ďalej. Znie to tak jednoducho, no ak spĺňate tieto kritériá, môžete podnikať v čomkoľvek,“ tvrdí Filip Ostrowski. 

Buďte autentický

Odhaliť zákulisie a ukázať pravú tvár sa dnes vo svete biznisu veľmi cení. To je to, čo ľudí zaujíma a vďaka čomu sa vedia s vašou službou alebo produktom viac stotožniť. Majú pocit, že vás poznajú, a ľahko si s nimi vytvoríte dôverný vzťah.

„Čitateľom je sympatické, že s nimi zdieľame svoj príbeh. Vystupovať v role rovnocenných partnerov nám umožňuje priblížiť sa im a vytvoriť tak úzky priateľský vzťah. Považujeme to za dôležitú súčasť budovania značky a marketingu. Je to oveľa cennejšie ako len inzercia v novinách s obrázkom obálky najnovšej knihy.“

Majte pri sebe parťáka

Vo dvojici idú veci vždy ľahšie. To, že máte pri sebe niekoho, kto vám je oporou, dodá vám odvahu a podporí vás vždy, keď to potrebujete, je pri podnikaní naozaj dôležité. 

Juraj Koudela

Nie každý si dokáže nájsť podobne nadšeného partnera, no Filip Ostrowski na základe svojich doterajších skúseností považuje partnerstvo v biznise za kľúčové, ba až nevyhnutné.

„Obaja zastávame názor, že pracovať vo dvojici je vždy ľahšie. Keď človek začne robiť niečo nové, prechádza rôznymi obdobiami a aj pochybnosťami, či to má vôbec zmysel. Partner danú situáciu môže vnímať v iných farbách a je vám protiváhou. Vie vás potiahnuť a nakopnúť. A zároveň sa to môže kedykoľvek otočiť a úlohu podporovateľa preberiete vy,“ vysvetľuje. 

Konajte aj napriek strachu

Juraj a Filip sa zhodujú na jednom: „Pokiaľ chcete mať niečo, čo ste doteraz nemali, musíte robiť niečo, čo ste doteraz nerobili.“

Tento známy výrok potvrdzuje, že bez uskutočnenia prvých krokov sa nič neudeje. Ak túžite vytvoriť niečo unikátne, nesmiete čakať, že vám do rúk niekto vloží kľúčik, ktorým stačí otočiť a otvoria sa vám dvere k príležitostiam. Otvoriť ich budete musieť sami – systematickou prácou, húževnatou aktivitou a ochotou zariskovať. 

[soda-form id=“558588″]

Vydavateľstvo Absynt

Juraj Koudela a Filip Ostrowski založili vydavateľstvo Absynt v roku 2015. Ich cieľom bolo vydávať reportážnu literatúru – na slovenský trh priniesli silné knihy z celého sveta. Edičný plán postupne rozširujú aj o ďalšie žánre a prostredníctvom kníh otvárajú témy, ktoré hýbu svetom.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.