Za skvelými hereckými výkonmi a príbehmi nemusíte chodiť ďaleko. Či už ide o spracovanie historickej skúsenosti, vzťahové drámy, alebo náročné životné príbehy, aj na Slovensku a v Čechách vznikajú snímky, ktoré sa oplatí vidieť. Nechajte sa presvedčiť, že práve krehkosť ľudských osudov je tým najsilnejším filmovým námetom.
Vlny

Na to, aby sa menili dejiny, niekedy stačí pár slov. Dobová dráma Vlny je dôkazom že aj veľké dejinné udalosti stoja na obyčajných ľudských príbehoch.
Je rok 1968 a Tomáš (Vojtěch Vodochodský) sa stáva technikom v zahraničnej redakcii Československého rozhlasu, kde sa prostredníctvom mikrofónu menila spoločnosť. S narastajúcim politickým napätím sa zapája do skupiny novinárov, ktorí robia všetko preto, aby dali hlas pravde. Tomáš však nie je sám, na starosti má aj mladšieho brata Pavla (Ondřej Stupka). Stojí pred ťažkým rozhodnutím: zostať v bezpečí alebo sa postaviť na správnu stranu histórie?
Presvedčivý vizuál doplnený dobovými zábermi vás vtiahne do atmosféry okupovaného Československa. Autenticitu podčiarkujú aj silné herecké výkony Táne Pauhofovej, Tomáša Maštalíra a ďalších. Vlny sa právom stali najnavštevovanejším českým filmom minulého roka a získali niekoľko ocenení vrátane Slnka v sieti či Českého leva. Nechajte sa pohltiť príbehom o boji za slobodu, ktorý je aktuálny aj dnes.
Katka

Čo všetko dokáže človeku zobrať závislosť? Režisérka Helena Třeštíková strávila štrnásť rokov so ženou, ktorej život pohltila droga.
Devätnásťročná hrdinka v roku 1996 vstupuje do liečebnej komunity s túžbou vziať si späť svoj život. Občasné vzplanutie vnútornej sily však vždy znovu zadusí heroín. Zlom nastáva, keď Katka počas natáčania nečakane otehotnie. Do hry vstupuje nádej, že by materstvo mohlo znamenať nový začiatok.
Jedinečný časozberný dokument Katka je brutálne úprimným svedectvom o tom, ako vyzerá každodenný boj so závislosťou. Režisérka Helena Třeštíková sleduje životy ľudí na okraji spoločnosti citlivo a bez moralizovania. Film sa stal najsledovanejším spoločenským dokumentom svojej doby, jeho televíznu premiéru videlo vyše 400-tisíc divákov. Katka je však oveľa viac než mediálna udalosť – je to silné varovanie, že závislosť nepozná víťazov, iba obete.
Svetlonoc

Na slovenskom vidieku sa poverčivosťou nešetrí. Sú však nebezpečnejšie čierne mačky a rozbité zrkadlá alebo ľudská nenávisť?
Do dediny ukrytej hlboko v horách sa vracia Šarlota (Natália Germani), ktorú miestni dávno považovali za mŕtvu. Ubytuje sa v opustenom zrube opradenom klebetami o čarodejnici a začína hľadať pravdu o vlastnom detstve. V ceste za odpustením je nútená čeliť stereotypom a nenávisti, no tuší, že za odmeranosťou dedinčanov sa skrýva niečo viac.
Režisérka Tereza Nvotová stavia horor na dusnej atmosfére izolovanej komunity plnej nedôvery. Boj s generačnou traumou tu balansuje na hrane medzi skutočným a nadprirodzeným. Mrazivú autenticitu dotvárajú silné herecké výkony Natálie Germani, Juliany Oľhovej či Mareka Geišberga. Snímka Svetlonoc natočená v lesoch Veľkej Fatry získala na festivale v Locarne cenu za najlepší film. Nechajte sa aj vy vtiahnuť do hororového zážitku v až príliš dôverne známom prostredí.
Hranice lásky

Čo všetko sa môže stať, keď sa otvoríme najtajnejším túžbam? Nenápadná konverzácia o fantáziách v snímke Hranice lásky vedie postupne k odhaleniu, aká krehká je rovnováha medzi túžbou a kontrolou.
Partneri Petr (Matyáš Řezníček) a Hana (Hana Vagnerová) sa po rokoch odvážia otvoriť svoj vzťah. Čo sa začína ako nevinné dobrodružstvo, sa však čoskoro vymkne spod kontroly. Experiment, ktorý mal ich vzťah prehĺbiť, sa zamotáva a vtiahne do seba ďalších ľudí. Hoci ovládať druhých môže byť lákavé, vlastná túžba dokáže aj zraniť. Sloboda si vyberá svoju daň na citoch a z cesty za spoločnou rozkošou sa stáva boj o moc.
Erotická love story Hranice lásky skúma nové podoby intimity a autenticky vykresľuje zatiaľ neprebádanú tému polyamorie. Plastické zobrazenie vzťahov dotvárajú aj zábery natočené na mobilné telefóny. Film smelo otvára otázky, ktoré sú väčšinou tabu, a ukazuje, že zraniteľnosť na hranici túžob môže byť rovnako nebezpečná, ako vzrušujúca.
Učiteľka

Keď sa rešpekt mení na strach, z obyčajných ľudí sa stávajú figúrky. Česko-slovenská psychologická snímka Učiteľka odhaľuje, aké ľahké je stať sa obeťou manipulácie.
Zdanlivo starostlivá triedna učiteľka Mária (Zuzana Mauréry) nenápadne zneužíva svoje postavenie. Vyhrážkami získava materiálne výhody a služby od rodičov svojich žiakov. Tri rodiny sa však rozhodnú vzoprieť a spolu s riaditeľkou školy sa pokúsia opäť získať kontrolu. Čo sa začína ako obyčajné rodičovské združenie, prerastá v zdrvujúci súboj ľudskej vôle so zbabelosťou a s útlakom.
Príbeh, ktorým sa film inšpiroval, sa na konci 70. rokov naozaj stal. Mária bola skutočnou učiteľkou scenáristu snímky Petra Jarchovského, ktorý pri tvorbe čerpal z vlastných spomienok a rodinných historiek. Za postavu desivo dokonalej súdružky získala Zuzana Mauréry aj ocenenie na Medzinárodnom filmovom festivale v Karlových Varoch.
Film Učiteľka kultového režiséra Jana Hřebejka, ktorý stojí napríklad za vianočnou klasikou Pelíšky, sa síce odohráva v ére neskorej normalizácie, no univerzálny príbeh ukazuje, že moc, korupcia a vypočítavosť nepoznajú medze
Amerikánka

Detstvo je pre väčšinu z nás bezstarostným obdobím plným smiechu a hier. Nie vždy je to však samozrejmosť. Film Amerikánka inšpirovaný skutočnými udalosťami je príbehom o sile nádeje a jej schopnosti nás zachrániť.
Malá Ema (Klára Kitto) sa nepriazňou osudu dostáva do detského domova v komunistickom Československu. Bezbranné dievčatko má v boji proti mašinérii systému len jednu zbraň – nádej. Svetlom v najtemnejších chvíľach je pre ňu vidina otca žijúceho v ďalekej Amerike. Napriek všetkým prekážkam a nástrahám nestráca túžbu po slobode a vnútornú silu.
Príbeh skutočnej Emy oslovil režiséra Viktora Tauša už pri prvom stretnutí. V priebehu niekoľkých rokov jej rozprávanie spracoval do podoby divadelnej adaptácie, ktorú napokon preniesol aj na filmové plátno.
V snímke si po boku Pavly Beretovej a Kláry Melíškovej zahrali aj desiatky detí z detských domovov a sociálne vylúčených komunít. Neuveriteľný životný príbeh dokazujúci nezlomnosť ľudského ducha získal 13 nominácií na Českého leva a Cenu českej filmovej kritiky za najlepší film roku 2024.
Úsvit

Na mieste, ktoré sa má stať symbolom pokroku, sa skrýva niečo temné. Historická dráma Úsvit vykresľuje krehkosť našich predstáv o tom, čo je normálne.
V predvečer druhej svetovej vojny sa pod Vysokými Tatrami tvrdo pracuje na budovaní moderného priemyselného mesta. Namiesto optimizmu však do Svitu prichádza šok, keď v areáli továrne nájdu telíčko podivného novorodenca. Mŕtve dieťa má totiž mužské aj ženské pohlavné orgány. Kým polícia mlčí a úrady chcú celú vec ututlať, tehotná manželka riaditeľa fabriky sa púšťa do hľadania pravdy. Jej pátranie odhaľuje nielen tajomstvá za múrmi továrne, ale aj predsudky ukryté hlboko v spoločnosti.
Režisér Matěj Chlupáček a scenárista Miro Šifra obliekli modernú tému do prvorepublikových kulís. Silné vizuály a ťaživá atmosféra vytvárajú film, ktorý sa nebojí pomenovať tabu a nastaviť zrkadlo aj dnešnej spoločnosti. Úsvit je odvážna výpoveď o prijímaní inakosti, ktorá dokazuje, že aj malá odchýlka dokáže zrútiť našu predstavu o skutočnosti.
