V spolupráci s portálom Vyhorenie.sk, ktorého partnerom je aj Férová Nadácia O2, sme si pre vás pripravili seriál, v ktorom vám postupne predstavujeme nielen príznaky tohto syndrómu, ale aj spôsoby, ako mu predchádzať.
Po rozhovore so Zuzanou Wienk, ktorá si vyhorením prešla, sme sa tento raz pozhovárali s grafičkou a ilustrátorkou Danou Bubákovou. Tá aktuálne vyvíja mobilnú aplikáciu Vulkanist, ktorá vás formou hry naučí meditovať, lepšie spoznať svoje vnútro a bojovať tak proti stresu.
Spoznajte samých seba prostredníctvom meditácie
Absolventka pražskej FAMU si uvedomuje, že v dnešnej dobe je potrebné reagovať rýchlo a mnohým ľuďom chýba vyváženie ich vonkajšieho a vnútorného sveta. „Naša kultúra je veľmi zameraná na výkon, veľa závisí od toho, čo denne dosahujeme vo vonkajšom svete,“ hovorí Dana.
Človeku sa tak denne hromadia rôzne vnemy, emócie a myšlienky a často nevie, ako ich spracovať. Ilustrátorka si je vedomá toho, že čím viac vypätých situácií prichádza, tým dôležitejšie je venovať sa ich spracovaniu, na čo veľká väčšina ľudí nemá čas. „Jednou z ciest na spoznávanie vlastného vnútra a samého seba je aj meditácia,“ vysvetľuje ilustrátorka, ktorá sa jej aktívne venuje.
S meditáciou, ktorá je hlavnou myšlienkou hry, začala pred 10 rokmi, a priznáva, že spočiatku to vôbec nebolo jednoduché. Nevedela sa totiž sústrediť.
„Najskôr som si myslela, že je to len tým, že sama mám rozbehanú myseľ, ale neskôr som si uvedomila, že to nie je pravda. Pomerne často sa mi stáva, že sa ma ľudia pýtajú, ako na to. Na začiatku väčšinou nevedia, ako a kde začať,“ hovorí. A práve táto skúsenosť ju motivovala k vytvoreniu hry Vulkanist, ktorú aktuálne finalizuje.
Hra poslúži na rozvoj trpezlivosti aj kreativity
V mobilnej aplikácii si budú môcť ľudia krok za krokom zlepšovať schopnosti, ktoré sa rozvíjajú aj pri meditácii či tzv. mindfulness, teda bdelosť, všímavosť a trpezlivosť. „Hra je úžasný nástroj, ako sa naučiť niečo nové,“ hovorí mladá ilustrátorka.
Dej ilustrovanej hry sa odohráva na sopečnom ostrove, na ktorý hráč prichádza ako neskúsený dobrodruh. Žije tu aj mudrc, ktorý je sprievodcom v tomto upokojujúcom svetom. „Mudrc pozná všetky tajomstvá vulkánu a vie, ako je možné silu sopky zvládnuť,“ vysvetľuje Dana.
Táto mytológia je však len rámcom, v ktorom hráč začína skúšať a postupne zlepšovať svoje schopnosti. Ostrov je pretkaný 3 cestami, pričom každá predstavuje menšiu hru navrhnutú tak, aby rozvíjala jednu konkrétnu schopnosť. Všetky hry pôsobia upokojujúco a navodzujú príjemnú relaxačnú atmosféru. Ich náročnosť sa postupne zvyšuje – ak sa chce hráč posúvať ďalej, musí sa zlepšovať.
V prvej minihre si hráč precvičí trpezlivosť a pozornosť tým, že stráži poletujúce svetlušky, aby sa neutopili v jazierku. Druhá hra slúži na rozvoj kreativity a predstavuje hlavolam, v ktorom sa vytvárajú súhvezdia, pričom človeka vedie len hudba a sluch.
Zistite, ako sa naozaj cítite
Zaujímavá je aj tretia časť Záhrada emócií, v rámci ktorej sa mudrc počas dňa hráča pýta na to, ako sa cíti. Človek si v hre vyberie semienko predstavujúce emóciu, ktorú práve pociťuje – radosť, smútok, strach, prekvapenie, lásku či hnev. Každá zasadená emócia postupne vykvitne do konkrétnej rastliny. Spätne si tak môžete pozrieť „záhradu“ uplynulých dní a to, ako ste sa cítili.
Aplikácia bude dostupná v slovenčine aj angličtine pre užívateľov Androidov aj iOS, dokončenie projektu Vulkanist z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.. „Na projekte od začiatku spolupracujem s veľmi nadanými ľuďmi – s prvou časťou mi pomohlo štúdio Mladý pes, väčšinu projektu však tvorím s programátorom Mirom Hudákom. Zásadný pre projekt je aj skladateľ a hudobník Stroon, ktorý zložil výnimočnú hudbu,“ uzatvára autorka aplikácie.