Chcete predísť vyhoreniu v práci? Vyhnite sa týmto 9 faktorom, ktoré ho spôsobujú

Vyhorenie môže postihnúť kohokoľvek. Vyskytuje sa u ľudí najrozličnejších povolaní – lekárov, učiteľov, vodičov autobusu, poradcov, osôb v domácnosti alebo študentov. Aby ste sa mu vyhli, je dobré uvedomiť si, ktoré faktory ho vyvolávajú.

Tento stav psychickej vyčerpanosti postihuje starých aj mladých a nezávisí od spoločenského alebo finančného postavenia. Kľúčovou zložkou vyhorenia je emočná vyčerpanosť, „opotrebovanosť“ a neraz aj celková únava. Hlavným znakom je chronický stres, ktorý často sprevádzajú ďalšie záťaže.

V spolupráci s portálom Vyhorenie.sk, ktorého partnerom je aj Férová Nadácia O2, sme si pre vás pripravili nový seriál, v ktorom vám postupne predstavíme nielen príznaky tohto syndrómu, ale aj spôsoby, ako mu predchádzať.

V prvej časti sme sa sústredili na faktory, ktoré vyhorenie spôsobujú. Ak ich identifikujete včas, dokážete vyhoreniu efektívnejšie predchádzať.

1. Pocit nutkania namiesto povolania

Akonáhle prestanete vnímať zámer svojej činnosti, ale pritom aj naďalej cítite nutkanie vykonávať ju, stávate sa kandidátom na vyhorenie. Svoju prácu vykonávate preto, aby bola hotová, nie nutne preto, že vás teší.

2. Neschopnosť spomaliť

Ľudia, ktorí prežívajú stav vyhorenia, nie sú zvyknutí udržiavať vo svojom živote rovnováhu.

Foto: Nolan Issac/Unsplash

V takomto prípade je nutné spomaliť a nájsť balans medzi prácou, duchovnou a fyzickou obnovou. Schopnosť zmierniť tempo je najlepšia poistka proti vyhoreniu.

3. Snaha urobiť všetko sám

Výkonní ľudia majú veľkú potrebu uznania. Často majú pocit, že musia sami sebe alebo niekomu inému niečo dokázať. Človek, ktorý sa snaží urobiť všetko sám, obvykle pracuje od skorého rána do neskorej noci. Emocionálny a fyzický oddych však potrebuje každý. Aby sa výkonný jedinec vyhol vyhoreniu, musí odmietnuť pokušenie spraviť všetko sám.

4. Prehnaná pozornosť venovaná cudzím problémom

Kandidátmi na vyhorenie sú často ľudia, ktorí sa v rámci svojej profesie v značnej miere zaoberajú druhými a ich problémami. Sú to všetky emočne vypäté povolania, medzi ktoré patria napríklad lekári či zdravotné sestričky, ako aj tí, ktorí sa stretávajú s emocionálnymi, finančnými či medziľudskými problémami iných.

Tieto povolania vyžadujú veľkú dávku trpezlivosti a ľudia, s ktorými spolupracujú, sa nie vždy menia tak, ako by podľa úsudku odborníka mali byť schopní. Človek tak často dochádza k záveru, že ich zotrvanie na rovnakom bode je dôsledkom nesprávneho prístupu alebo nedostatočnej schopnosti motivovať ich. To v ňom vyvoláva pocit, že zlyhal.

Foto: Ben White/Unsplash

5. Sústredenie sa na detaily

Zaoberanie sa maličkosťami, o ktoré by sa mohli postarať iní, predstavuje ďalší faktor vyhorenia. Váš čas a vašu energiu v takomto prípade pohltí práca a problémy, ktoré ste mohli pokojne delegovať.

6. Nereálne očakávania

Mnohí ľudia si neuvedomujú svoje obmedzenia. V dôsledku toho majú sklony stanoviť si nereálne ciele a klásť na seba neprimerané požiadavky. Preto sa môžu ocitnúť za hranicou svojich možností. Keďže nerozumejú, prečo svoje ciele nedosiahli, pracujú teda ešte viac.

Čím viac sa snažia, tým sú zničenejší, pričom naplnenie ich cieľa zostáva v nedohľadne. V dôsledku toho dosiahnu úplné emocionálne, duševné a fyzické vyčerpanie. Ak si človek stanoví príliš vysoké ciele, neschopnosť naplniť ich u neho následne vyvoláva frustráciu a zapríčiňuje nízke sebavedomie.

Toto zlyhanie zbavuje výkonných ľudí pozitívnej spätnej väzby, ktorá je potrebná na to, aby bol človek motivovaný. Na to, aby ľudia získali a uchovali si pozitívne sebahodnotenie, potrebujú prežívať úspech. Nereálne očakávania sú však v konečnom dôsledku takmer istou zárukou vyhorenia.

7. Príliš veľká rutina

Rutina vysáva z ľudského života motiváciu a nadšenie, dusí tvorivosť a z novátorsky zameraných jedincov robí doslova roboty. Ľudia, ktorí dávajú vo svojom živote veľa priestoru rutinným postupom, sú na ceste k vyhoreniu. Namiesto toho, aby sami niečo dali do pohybu, sa pasívne podvoľujú okolitému dianiu.

Foto: Helloquence/Unsplash

To vedie k otupnosti, ktorá ide ruka v ruke s vyhorením. Aj keď je rutina pre niektoré povolania charakteristická, mal by sa človek naučiť využívať ju vo svoj prospech, napríklad tým, že pracovný čas strávi premýšľaním o tvorivejších činnostiach.

8. Zlý telesný stav

Pre veľmi výkonných ľudí je príznačné prekračovanie hraníc svojich fyzických možností. Aby stihli všetky termíny, pracujú cez noc, neodpočívajú a vynechávajú jedlo.

Ak však zanedbávajú svoje telesné zdravie, sú oveľa zraniteľnejší po emočnej a duchovnej stránke. Dobrý telesný stav je jedným z najlepších spôsobov, ako sa chrániť pred vyhorením. Aby ste sa cítili dobre v citovej a duchovnej rovine, musíte byť najprv v poriadku po fyzickej stránke.

9. Neustále odmietanie zo strany druhých

Hlavnými kandidátmi na vyhorenie sú ľudia, ktorí sú v práci vystavení neustálemu odmietaniu, napríklad rôzni predajcovia. Priveľa odmietania spôsobuje, že si človek vypestuje negatívny postoj k iným ľuďom, k svojmu zamestnaniu aj k sebe samému.

Problém nastáva vtedy, keď si odmietanie človek začne brať osobne. Preto si musíte uvedomiť, že ľudia neodmietajú vás, ale dané výrobky alebo služby. Ak si túto skutočnosť ujasníte, odmietanie vás už nebude ubíjať, ale naopak budete motivovaní postaviť sa mu tvárou v tvár.

Vyhorenie.sk

Je prvý slovenský portál, ktorý sa zaoberá prevenciou, príznakmi a následkami syndrómu vyhorenia. Zároveň ponúka možnosť spojiť sa s odborníkmi, ktorí vám pomôžu vyhorenie prekonať. Ďalšie tipy, rozhovory aj užitočné odkazy nájdete na stránke www.vyhorenie.sk alebo na jej Facebooku.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Firemná kultúra: Výhoda, ktorú firmy často zabúdajú predávať

Riaditeľka oddelenia ľudských zdrojov spoločnosti O2 hovorí o tom, prečo si vo firme zakladajú na vzťahoch a uvoľnenej pracovnej atmosfére.

To, či sa firmám podarí zaujať a prilákať dostatok talentovaných a motivovaných ľudí, do značnej miery rozhoduje o ich úspechu, ba dokonca o samotnej existencii. Snažia sa preto zaujať nielen platom, ale aj pracovným prostredím a rôznymi zamestnaneckými výhodami.

Často však nerozvíjajú a „nepredávajú“ to najcennejšie, čo majú –   firemnú kultúru. Práve kultúra, ktorá sa skladá z nespočetného množstva zvyklostí, vzťahov a interakcií medzi ľuďmi je tým, na čom O2 stavia.

„Naša spoločnosť sa kultúrne nachádza v príjemnom strede medzi startupom a korporáciou. Nemáme už tie začiatočnícke negatíva, no zároveň nie sme skostnatená korporátna štruktúra. Naším cieľom je uchovať si ducha nadšenia zo začiatkov, aj keď firma rastie,“ hovorí Mária Rapanová, šéfka oddelenia ľudských zdrojov v O2.

 

Vo firme je od roku 2008, teda takmer od samotného začiatku pôsobenia na slovenskom trhu, ako teda môže firma z niečoho takého abstraktného, čo ostáva prevažne iba vo vnútri, vyťažiť?

Prečo by sa firmy mali viac venovať rozvoju kultúry

Talentovaný človek si nenechá zalepiť oči jedlom zadarmo, nákupnými poukážkami či možnosťou zdriemnuť si v práci (aj keď tým určite nepohrdne). Na takéto výhody si ľahko zvykne a po čase mu neprídu ničím výnimočné. Pre dlhodobú spokojnosť a radosť z práce treba niečo viac.

Potvrdzuje to aj prieskum prestížneho časopisu Fortune 500 medzi zamestnancami najlepších firiem na svete, že kultúra je to, vďaka čomu zamestnanci nielen prídu, ale aj podávajú dobré výkony a ostávajú s firmou dlhý čas.

Niektoré sa snažia osloviť svojou transparentnosťou a otvorenosťou, iné silným dôrazom na rozvoj a vzdelávanie. Každej funguje niečo iné. „U nás sú to ľudské vzťahy. Otvorené, férové, príjemné. Dvere kancelárií sú otvorené nielen fyzicky, ale aj mentálne,“ opisuje atmosféru vo firme.

Nepýtajte sa len na plat a benefity

Pracovné prostredie a firemná kultúra by však mala zaujímať aj nádejných kandidátov. Ak sa na konci pohovoru personalista opýta či má uchádzač nejaké otázky, nejde o zdvorilostnú formulku, ale o jedinečnú šancu naozaj zistiť, či do firmy zapadnete, či ho bude práca baviť a či všetko to každodenné úsilie bude spieť k naplneniu jeho osobných cieľov. Ak si zamestnanec a firma „nesadnú“, bude to znamenať stratu (nielen) času pre obe strany.

Oplatí sa opýtať napríklad na to, aký štýl vedenia a riadenia je vo firme zaužívaný. „V O2 je to neformálnosť, všetci si tykáme od prvého dňa. Každý sa u mňa môže zastaviť a opýtať sa, čo ho zaujíma a čo by potreboval,“ vysvetľuje Rapanová.

Veľa o firme napovie aj to, aké vlastnosti, okrem odbornosti, vyhľadáva u svojich zamestnancov. „V O2 je to jednoznačne prístup a pocit vlastníctva svojej agendy, nie len odsedenie 8,5 hodiny. Pre mňa je to viac než odbornosť, pretože potrebné zručnosti sa vždy človek dokáže doučiť, s prístupom to už také jednoduché nie je,“ dodáva.

 

Samozrejme, nie je žiadnou hanbou či nezdvorilosťou zistiť si presnejšie, aké benefity firma ponúka, prípadne, ako odmeňuje za nadštandardné výkony. „Medzi najobľúbenejšie benefity patrí flexibilný pracovný čas a O2 prázdniny  –  platené voľno nad rámec dovolenky. Chceli by sme, aby sa naša inakosť prejavovala aj v prístupe k zamestnancom a aj v benefitoch. Snažíme sa vytvárať a ponúkať také, ktoré zodpovedajú férovosti a flexibilite, ktorú naši zamestnanci oceňujú,“ uzatvára.

Zdravá firemná kultúra sa nedá okopírovať, hlavne ak je uvoľnená a podporuje budovanie vzťahov medzi ľuďmi. Zázračný recept na jej vytvorenie neexistuje, no ak sa to podarí, atmosféra vo firme podnieti ľudí k lepším výkonom a spokojnosti s prácou, ktorá vydrží oveľa dlhšie, než dobrý pocit z akejkoľvek materiálnej odmeny.


Slováci, ktorí pomocou dobrých nápadov menia svet okolo seba

Na Slovensku je veľa poctivých a zodpovedných firiem, ktoré sú prospešné celej spoločnosti, len sa o nich možno toľko nehovorí. Pozrite si pozitívne príbehy Slovákov, ktorí svojim podnikaním pomáhajú ľuďom či životnému prostrediu.

Mnohí ľudia aj u nás na Slovensku majú dobré nápady, chýba im však podpora. V snahe podporiť spoločensky prospešné firmy vznikla medzinárodná súťaž Chivas VENTURE, do ktorej sa zapojilo už aj viacero Slovákov. Súťažiaci v rámci môžu získať podiel z 1 milióna amerických dolárov a osobný koučing od špičkových svetových mentorov.

Pracujete na dobrom nápade? Prihláste sa do súťaže a získajte podporu. Viac informácií

Kým nájdete odvahu prihlásiť sa, inšpirujte sa príbehmi úspešných firiem, ktoré sa stali víťazmi slovenského kola súťaže Chivas VENTURE v predošlých rokoch. Viac nápadov, ktoré menia svet, nájdete na tomto odkaze.

Drevené zubné kefky Ecoheart pomáhajú ľuďom a prírode

Na svete je množstvo plastu, ktorý nestíhame recyklovať. Najbežnejším plastovým odpadom sú práve drobnosti, ktoré používame dennodenne – tégliky na nápoje, slamky, PET fľaše, ale aj zubné kefky.  Odhaduje sa, že len v Spojených štátoch amerických skončí na skládkach každoročne viac ako 850 miliónov zubných kefiek.

Aj malé zmeny môžu niekedy znamenať veľký rozdiel. To je aj filozofia mladého podnikateľa Romana Kovácsa z Bratislavy a jeho spoločníka Štefana Macejáka. Pod značkou Ecoheart vyrábajú ekologické kefky z bambusového dreva. Bambus rastie veľmi rýchlo, je trvalo udržateľnou surovinou.

Prioritou Ecoheart je pomáhať iným. Vybraným neziskovým projektom preto pravidelne darujú 10 % zo zisku. Ich momentálnou ambíciou je k zubným kefkám pridať ďalší rad ekologických výrobkov, zaradiť do výroby lokálne materiály a časom výrobňu pretvoriť na chránené dielne. Šancu tak dostanú ľudia, ktorí v živote nemajú veľa príležitostí.

Ecoheart sa v súťaži Chivas VENTURE stali víťazmi slovenského kola a postúpili do svetového finále, kde reprezentovali Slovensko a súťažili s ďalšími 27 firmami z iných krajín. Vďaka online hlasovaniu ľudí z rôznych kútov Zeme získali 20-tisíc dolárov.

Vizuálne čítanie učí hendikepované deti čítať

Čítanie je pre mnohých zdravých ľudí úplne prirodzená a jednoduchá činnosť. Naučiť sa čítať však pre deti so špeciálnymi potrebami môže byť mimoriadne zložité a často im k tomu chýba aj potrebné zázemie či možnosti.

Na pomoc s výučbou čítania u detí s rôznymi diagnózami ako napríklad dysfázia, dyslexia či autizmus slúži program Vizuálne čítanie, za ktorým stojí Dušan Baranec so svojím tímom. Deti aj dospelí sa prostredníctvom programu učia čítať hlásky, slabiky a slová v 12 úrovniach s využitím vizuálneho prístupu.

Používanie programu si vyžaduje odborné vedenie. Firma preto spolupracuje s viacerými expertmi z oblasti psychológie, pedagogiky a informačných technológií. Program od šikovných Slovákov oceňujú najmä logopédi, špeciálni pedagógovia či rodičia detí s postihnutím.

Vizuálne čítanie minulý rok v súťaži Chivas VENTURE zvíťazilo, no Dušan Baranec sa z osobných dôvodov nemohol na svetovom finále zúčastniť . Porota sa preto rozhodla vybrať nového víťaza, už spomínaného výrobcu drevených kefiek Ecoheart.

SmartHead propaguje udržateľný svet

Zapnite si dnes správy a po chvíľke nadobudnete dojem, že ľudstvo v budúcnosti nič dobré nečaká. Veľa ľudí má pritom úprimnú snahu zmeniť veci k lepšiemu, len skrátka netuší, kde začať. V skutočnosti dnes existuje množstvo zodpovedných firiem či organizácií, ktoré podnikajú konkrétne kroky na zlepšenie vecí okolo seba. Ich aktivity však často nedostanú priestor na propagáciu a jednoducho sa stratia v záplave iných informácií, takže sa o nich nikto nedozvie.

Veronika Osvaldová preto so svojím tímom vytvorila online platformu SmartHead, kde sa ľudia môžu dozvedieť o enviromentálnych či komunitných projektoch. Každý si tu môže pozrieť spoločensky prospešné aktivity, ktoré prebiehajú v jeho okolí a zapojiť sa – stačí len kliknúť. Stovky ľudí tak vďaka SmartHead pomáhali so sadením stromčekov, so zberom odpadu, s obnovovaním kultúrnych pamiatok či so vzdelávaním.

SmartHead bol prvým projektom, ktorý sa zapojil do slovenského kola súťaže Chivas VENTURE. Vďaka účasti v súťaži získal na základe hlasovania verejnosti príslušný finančný obnos a Veronika Osvaldová strávila mesiac v startup-ovom akcelerátore v Oxforde, kde sa pod vedením špičkových mentorov cvičila v prezentačných a manažérskych zručnostiach.

Je váš nápad lepší? Prihláste sa do súťaže Chivas VENTURE

Určite sa na Slovensku nájde ešte množstvo ďalších ľudí s nápadmi, ktoré môžu pomôcť svetu. Ak máte pocit, že váš nápad je rovnako dobrý, ak nie lepší, medzinárodná súťaž Chivas VENTURE môže byť pre vás to pravé.

Ak vaše podnikanie pomáha ľuďom alebo životnému prostrediu, prihláste sa do 31. októbra 2018 a získajte podiel z finančného balíka vo výške 1 milión amerických dolárov a koučing od svetových mentorov.

Formulár na prihlásenie, podmienky súťaže aj detailné informácie nájdete na tomto mieste https://www.chivas.com/sk-sk/the-venture/apply

 


96 hodín s Huawei: Získajte vybrané modely s veľkou zľavou

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové