V apríli 2019 vstúpila do platnosti nová povinnosť pre podnikateľov vo forme eKasy s online pripojením do systému Finančnej správy. Štátu má priniesť zvýšenie transparentnosti výberu daní a podnikateľom zjednodušenie komunikácie so štátom a potenciál pre inovácie.
Nové riešenia pokladníc okrem online pripojenia majú priniesť mnohé prvky, ktoré podnikateľom môžu uľahčiť život. Všetky bločky z pokladníc budú po novom obsahovať aj QR kód, ktorý jednoduchým spôsobom umožní overiť pravosť a platnosť pokladničného dokladu.
Od apríla pre nových používateľov, od júla pre všetkých
Od 1. apríla 2019 je pripojenie na systém Finančnej správy prostredníctvom eKasy povinné pre všetkých nových používateľov, od 1. júla 2019 sa už bude povinnosť vzťahovať na všetkých.
Podľa údajov Finančnej správy a Slovenskej komory daňových poradcov je v súčasnosti v prevádzke vyše 230 000 elektronických registračných pokladníc. Okolo 90 000 z nich budú podnikatelia prispôsobovať cez aktualizáciu softvéru.
Výhody eKasy vidia aj podnikatelia
Podľa prieskumu agentúry Ipsos o tejto povinnosti síce vie, ale nemá žiadne informácie pätina podnikateľov. Základné informácie má vyše polovica a detailné informácie má 20 %. Systém eKasy, resp. riešenie pripravené na eKasu zatiaľ nemá 75 % opýtaných.
Napriek tomu, že eKasu vnímajú ako novú povinnosť, vidia v nej aj mnohé výhody, ako napríklad zjednodušenie komunikácie so štátnou správou (32 % opýtaných), potenciál pre inovácie (21 %) či jednoduché ovládanie (20 %).
Slovenská komora daňových poradcov vidí prínos pri zavádzaní online pripojenia pokladníc najmä v efektívnejšom výbere daní a poklese manipulácie s pokladnicami.
„Cieľom online napojenia registračných pokladníc na portál Finančnej správy je zabrániť podvodom pri evidovaní tržieb. Kontrolami Finančnej správy sa zistilo, že sa v praxi používajú neautorizované pokladnice, upravujú sa pokladničné výkazy a pokladničné doklady alebo sa poškodzujú dátové úložiská,“ vysvetľuje Mária Sameková, členka prezídia Slovenskej komory daňových poradcov.
V susednom Česku funguje eKasa už dva roky
V Českej republike už systém elektronickej evidencie tržieb (EET), teda eKasy platí od decembra 2016. Zvedenie systému so sebou prinieslo viacero výhod. „České reštaurácie po štarte EET začali výrazne viac prijímať platby kartou,“ povedal výkonný riaditeľ Asociácie prevádzkovateľov mobilných sietí v Česku Jiří Grund.
Nutnosť online pripojenia využili tamojší mobilní operátori, ktorí priniesli ucelené riešenia. „Aj na tomto trhu došlo k liberalizácii, ktorá mala za následok zníženie cien registračných pokladní,“ doplnil Grund. Na systéme elektronickej evidencie funguje už od roku 2013 aj Chorvátsko.
O2 prináša komplexné riešenie eKasy
Systém eKasy založený na skúsenostiach z Českej republiky a rovnako aj Chorvátska prinesie na Slovensko aj spoločnosť O2. Okrem kompletného riešenia pokladne, platobného terminálu a tlačiarne odskúšaného na českom aj chorvátskom trhu vie operátor, samozrejme, poskytnúť aj automatické pripojenie na dátovú sieť.
„Sme pripravení ponúknuť podnikateľom komplexné riešenie eKasy, ktoré zahŕňa nielen pripojenie, ale aj zariadenia spolu s doplnkovou výbavou. Využívame pri tom skúsenosti z Česka a Chorvátska prispôsobené pre rôznych podnikateľov – od drobných živnostníkov až po veľké prevádzky,“ hovorí Tomáš Masár, riaditeľ stratégie O2.
V tomto momente prebieha certifikácia zariadenia finančnou správou a O2 by ho chcelo dať podnikateľom k dispozícii koncom marca, t. j. ešte pred vznikom povinnosti 1. apríla.
Systém pomôže so skladovým hospodárstvom aj s manažmentom stolov
Systém eKasy prinesie podnikateľom mnohé výhody, akými sú kompletné skladové hospodárstvo, štatistiky predaja, synchronizácia udalostí online aj v cloude, manažment stolov pre reštaurácie a kaviarne či vzdialený prístup pre servisné zásahy.
„Pre podnikateľov sa otvára potenciál pre inovácie. Nové eKasy budú prinášať praktické výhody, vďaka ktorým sa podnikateľom môžu odbúrať mnohé administratívne úkony, ako napríklad denná uzávierka a podobne. Keď sa naučia plne využívať všetky benefity, môže to pre nich znamenať nespornú výhodu,“ dopĺňa Masár.
Po skúsenostiach z Českej republiky bude eKasa zohľadňovať špecifikácie pre rôzne segmenty podnikania a bude dostupná v dvoch variantoch podľa potrieb (Komplet a Kompakt). Integrované riešenie platobného terminálu bude zároveň motivujúce pre platby kartou.
Prečo si vybrať práve O2 eKasu?
- Dostanete s ňou všetko, čo potrebujete – tlačiareň, platobný terminál aj 4G pripojenie na internet.
- Ovláda sa pohodlne a intuitívne cez dotykový displej.
- Máte s ňou dokonalý prehľad o vašom podnikaní – prináša kompletnú správa skladu, vzdialený prístup cez eKanceláriu, zálohovanie a synchronizovanie všetkých aktivít a štatistiky predaja
- Používajú ju už desaťtisíce spokojných zákazníkov.
- Získavate nonstop podporu a servis od veľkého operátora.
- Neplatíte úvodnú platbu za zariadenie.
Vyberte si ideálne zariadenie pre váš druh podnikania
V O2 máte možnosť vybrať si z dvoch typov zariadení podľa druhu vášho podnikania:
O2 eKasa Komplet prestavuje kompletné stolové riešenie. Pokladňa disponuje dotykovou obrazovkou s 10,1-palcovou uhlopriečkou, samostatnou mobilnou termotlačiarňou účteniek, ktorá je mimoriadne ľahká a samostatným platobným terminálom, ktorý si poradí so všetkými tipmi platobných kariet.
O2 eKasa Kompakt je zase kompaktné all-in-one riešenie, ktoré je ideálne do menších prevádzok, akými sú napríklad kaderníctva. Súčasťou zariadenia je dotyková 7-palcová obrazovka, integrovaná termotlačiareň účteniek aj zabudovaný platobný terminál, ktorý zvládne všetky tipy platobných kariet.
Obe zariadenie rýchlo pripojíte na rýchly a spoľahlivý internet od O2.
O2 poskytne dáta potrebné na komunikáciu s Finančnou správou zadarmo
„V O2 sme sa rozhodli, že dáta potrebné na komunikáciu s Finančnou správou poskytneme zadarmo aj na iných službách, s cieľom prispieť na vlastné náklady k rozvoju digitalizácie. Naším cieľom je, aby prechod na eKasu bol pre podnikateľov bezproblémový, preto chceme čo najviac vyjsť podnikateľom aj štátu v ústrety a nespoplatňovať prenesené dáta pri komunikácii s finančnou správou,“ vyhlásil riaditeľ stratégie O2.
Podľa prieskumu agentúry Ipsos tretina podnikateľov (35 %) očakáva, že úvodné náklady sa budú pohybovať v intervale 200 až 1 000 €, pričom vyše 20 % si myslí, že náklady budú vyššie ako 300 €.
„Naším cieľom je, aby sme prišli s najvýhodnejším riešením, ktoré podnikateľov nielenže nezaťaží, ale odbremení od rôznych povinností. Tým je aj úvodná platba, ktorá bude predstavovať 2 € a zvyšok umožníme podnikateľovi platiť formou splátok,“ hovorí Masár.
Mesačná platba za eKasu bude 25 €, v čom je zarátaná splátka zariadenia (5 € mesačne) a celková služba eKasy (20 € mesačne – licencia za softvér, chránené úložisko, aktualizácie, technická podpora a pripojenie zariadenia). Cena zariadenia pri platbe v hotovosti je 218 €, ktorú si zákazník môže znížiť ešte o bonus vo výške 96 € pri jej dvojročnom využívaní.
Čítajte aj: