10 tipov, ako nájsť v živote rovnováhu medzi prácou a súkromím

Aby ste predišli vyhoreniu v práci, je nevyhnutné dosiahnuť v živote určitý balans.

V spolupráci s portálom Vyhorenie.sk, ktorého partnerom je aj Férová Nadácia O2, sme si pre vás pripravili seriál, v ktorom vám postupne predstavíme nielen príznaky tohto syndrómu, ale aj spôsoby, ako mu predchádzať.

Kým v prvej časti sme sa sústredili na faktory, ktoré tento syndróm spôsobujú, tento raz vám ponúkame praktické rady, ako mu predchádzať a nájsť v živote rovnováhu o niečo jednoduchšie a rýchlejšie.

1. Zadefinujte si priority

Začnite tým, že si vytvoríte zoznam svojich životných priorít, priradíte im dôležitosť a následne si ich podľa nej usporiadate. Berte pritom do úvahy aj ich stabilitu. Ak sa totiž faktory ako zdravie, šťastie alebo rodina dostali vo vašom rebríčku pod profesijné ciele, vaše dlhodobé priority stabilné nie sú.

Ďalším dôležitým aspektom je zváženie ich dôsledkov. Spýtajte sa seba samých, čo sa môže stať, ak budete z dlhodobého hľadiska uprednostňovať prácu pred rodinou, priateľmi či vlastnými záujmami, aj to, či ste ochotní tieto dôsledky znášať.

2. Vytvorte si harmonogram

Väčšina ľudí má svoj pracovný harmonogram aspoň do určitej miery naplánovaný. Problém však je, že kým prácu si človek plánuje, osobný život sa len snaží „vtesnať“ do toho času, ktorý mu ostáva. Ak teda chcete žiť spokojný a vyvážený život, je dobré vopred si plánovať aj čas strávený s rodinou a priateľmi.

Foto: Thought Catalog/Unsplash

Vďaka tomu budete mať dôvod na niečo sa tešiť a takéto plánovanie vám zároveň pomôže lepšie si rozvrhnúť pracovné úlohy tak, aby ste ich všetky stihli v stanovenom termíne.

3. Vyhýbajte sa workoholizmu

Mnohí ľudia ostávajú v práci dlhé hodiny v presvedčení, že čím viac času tam strávia, tým väčší výkon podajú. To však nemusí byť vždy pravda. Viac odvedenej práce totiž nezávisí len od času stráveného v práci.

Dôležité je zamerať sa na efektivitu svojej práce. Tá však stúpa len v prípade, ak je človek spokojný, oddýchnutý a nepracuje na úkor spánku či osobného života.

4. Pozor na perfekcionizmus

Perfekcionizmus je vhodné využívať pri práci na usmernenie. Hneď na začiatku si však treba uvedomiť, že dokonalosť je nedosiahnuteľná. Snaha o jej docielenie zvyšuje pracovné zaťaženie, zaberá príliš veľa času a vedie k tomu, že jednej úlohe venujete neadekvátne množstvo energie i času.

Foto: Pixabay

Pôsobením týchto aspektov sa človek postupne prepracuje do bodu, keď jeho výkon začne klesať a pociťuje únavu či znechutenie.

5. Nastavte si hranice

Udržiavanie rovnováhy medzi prácou a súkromným životom si vyžaduje stanovenie hraníc, ktoré je občas potrebné aj tvrdo presadzovať. Užitočnou pomôckou pri dosahovaní tohto cieľa môže byť využívanie rôznych programov.

Môžu to byť napríklad programy blokujúce prístup na internet, plánovanie prostredníctvom kalendára alebo nastavenie pripomienok prostredníctvom alarmov. Po určitom čase sa človek s týmito hranicami zžije a osvojí si ich aj bez nutnosti využívania programov.

6. Nespoliehajte sa na telepatiu a komunikujte

V rodine alebo partnerskom vzťahu je potrebné poznať aj pracovné zaťaženie a hladinu stresu ostatných členov domácnosti. Dobrou pomôckou môže byť využívanie zdieľaného kalendára, prostredníctvom ktorého získajú jednotliví členovia rodiny prehľad o ostatných, môžu sledovať, koľko odpracovali, a všímať si, či u nich úroveň stresu výrazne nenarastá aj bez toho, aby to priamo vyslovili.

Foto: Christin Hume/Unsplash

Na základe týchto informácií môže potom prísť veľmi potrebný podnet a varovanie, že je potrebné niečo zmeniť. Problém môže nastať v prípade, že sa človek spolieha na telepatiu a čaká, že si jeho problémy ostatní všimnú aj bez takýchto prejavov. Táto teória však vo väčšine prípadov zlyhá, preto je verbálna komunikácia dôležitý aspekt.

7. Udržiavajte si svoje záujmy

Ďalším tipom, ako nájsť rovnováhu medzi osobným a pracovným životom, je udržiavanie si vlastných záujmov. A to aj v prípade, ak svoju prácu milujete. Je totiž nevyhnutné mať určité záľuby aj mimo pracoviska. Faktom totiž je, že aj tie najlepšie pracovné miesta v určitých momentoch vytvárajú stres.

Záujmy a koníčky sa v takomto prípade stávajú prostriedkom na uvoľnenie stresu. Ako hovorí jeden citát: „Záľuby sú jednou z najsilnejších metód na spustenie niečoho významného a trvácnej hodnoty.“

8. Rozdeľte si úlohy

V živote každého človeka sú určité úlohy, ktoré musí nevyhnutne splniť, napríklad, aby zabezpečil plynulý chod domácnosti. Nenechávajte všetky tieto činnosti len na svojich pleciach, a ak máte partnera, rozdeľte si ich. Každý môže mať zoznam tých, ktoré robí radšej alebo ich aspoň preferuje a chce sa im venovať.

Foto: Roman Kraft/Unsplash

V prípade, že sa nájde „nežiaduca úloha“, teda úloha, ktorú nemáte záujem vykonávať ani v spolupráci s partnerom, prípadne na ňu nemáte čas, niekoho si na to najmite, či už je to nákup potravín a ich dovoz až domov, alebo pokosenie trávnika.

9. Cvičte, relaxujte a starajte sa o seba

Nájsť si čas na cvičenie, keď máte nabitý program, zvykne byť náročné. V konečnom dôsledku vám to ale možno pomôže viac, ako by ste čakali. Tieto aktivity totiž pomáhajú človeku získať energiu a zlepšujú schopnosť sústrediť sa pri práci.

Ďalším pozitívom je, že si vďaka pohybu nájdete čas na samého seba. Cvičenie je preto vynikajúci spôsob na utriedenie si myšlienok aj vyčistenie hlavy a možno ho považovať za istý druh relaxu.

10. Priebežne sa prispôsobujte okolnostiam

Ani pri dodržiavaní týchto rád nie je možné nájsť rovnováhu za každých okolností. Či už na základe vonkajších okolností, alebo vlastných chýb. Aj to je však v poriadku. Preto je dobré uvedomiť si, že dosiahnutie rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom predstavuje nikdy sa nekončiaci proces.

Je potrebné situácie priebežne vyhodnocovať a na základe toho v danej chvíli prijať potrebné opatrenia.

Vyhorenie.sk

Je prvý slovenský portál, ktorý sa zaoberá prevenciou, príznakmi a následkami syndrómu vyhorenia. Zároveň ponúka možnosť spojiť sa s odborníkmi, ktorí vám pomôžu vyhorenie prekonať. Ďalšie tipy, rozhovory aj užitočné odkazy nájdete na stránke www.vyhorenie.sk alebo na jej Facebooku.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Firemná kultúra: Výhoda, ktorú firmy často zabúdajú predávať

Riaditeľka oddelenia ľudských zdrojov spoločnosti O2 hovorí o tom, prečo si vo firme zakladajú na vzťahoch a uvoľnenej pracovnej atmosfére.

To, či sa firmám podarí zaujať a prilákať dostatok talentovaných a motivovaných ľudí, do značnej miery rozhoduje o ich úspechu, ba dokonca o samotnej existencii. Snažia sa preto zaujať nielen platom, ale aj pracovným prostredím a rôznymi zamestnaneckými výhodami.

Často však nerozvíjajú a „nepredávajú“ to najcennejšie, čo majú –   firemnú kultúru. Práve kultúra, ktorá sa skladá z nespočetného množstva zvyklostí, vzťahov a interakcií medzi ľuďmi je tým, na čom O2 stavia.

„Naša spoločnosť sa kultúrne nachádza v príjemnom strede medzi startupom a korporáciou. Nemáme už tie začiatočnícke negatíva, no zároveň nie sme skostnatená korporátna štruktúra. Naším cieľom je uchovať si ducha nadšenia zo začiatkov, aj keď firma rastie,“ hovorí Mária Rapanová, šéfka oddelenia ľudských zdrojov v O2.

 

Vo firme je od roku 2008, teda takmer od samotného začiatku pôsobenia na slovenskom trhu, ako teda môže firma z niečoho takého abstraktného, čo ostáva prevažne iba vo vnútri, vyťažiť?

Prečo by sa firmy mali viac venovať rozvoju kultúry

Talentovaný človek si nenechá zalepiť oči jedlom zadarmo, nákupnými poukážkami či možnosťou zdriemnuť si v práci (aj keď tým určite nepohrdne). Na takéto výhody si ľahko zvykne a po čase mu neprídu ničím výnimočné. Pre dlhodobú spokojnosť a radosť z práce treba niečo viac.

Potvrdzuje to aj prieskum prestížneho časopisu Fortune 500 medzi zamestnancami najlepších firiem na svete, že kultúra je to, vďaka čomu zamestnanci nielen prídu, ale aj podávajú dobré výkony a ostávajú s firmou dlhý čas.

Niektoré sa snažia osloviť svojou transparentnosťou a otvorenosťou, iné silným dôrazom na rozvoj a vzdelávanie. Každej funguje niečo iné. „U nás sú to ľudské vzťahy. Otvorené, férové, príjemné. Dvere kancelárií sú otvorené nielen fyzicky, ale aj mentálne,“ opisuje atmosféru vo firme.

Nepýtajte sa len na plat a benefity

Pracovné prostredie a firemná kultúra by však mala zaujímať aj nádejných kandidátov. Ak sa na konci pohovoru personalista opýta či má uchádzač nejaké otázky, nejde o zdvorilostnú formulku, ale o jedinečnú šancu naozaj zistiť, či do firmy zapadnete, či ho bude práca baviť a či všetko to každodenné úsilie bude spieť k naplneniu jeho osobných cieľov. Ak si zamestnanec a firma „nesadnú“, bude to znamenať stratu (nielen) času pre obe strany.

Oplatí sa opýtať napríklad na to, aký štýl vedenia a riadenia je vo firme zaužívaný. „V O2 je to neformálnosť, všetci si tykáme od prvého dňa. Každý sa u mňa môže zastaviť a opýtať sa, čo ho zaujíma a čo by potreboval,“ vysvetľuje Rapanová.

Veľa o firme napovie aj to, aké vlastnosti, okrem odbornosti, vyhľadáva u svojich zamestnancov. „V O2 je to jednoznačne prístup a pocit vlastníctva svojej agendy, nie len odsedenie 8,5 hodiny. Pre mňa je to viac než odbornosť, pretože potrebné zručnosti sa vždy človek dokáže doučiť, s prístupom to už také jednoduché nie je,“ dodáva.

 

Samozrejme, nie je žiadnou hanbou či nezdvorilosťou zistiť si presnejšie, aké benefity firma ponúka, prípadne, ako odmeňuje za nadštandardné výkony. „Medzi najobľúbenejšie benefity patrí flexibilný pracovný čas a O2 prázdniny  –  platené voľno nad rámec dovolenky. Chceli by sme, aby sa naša inakosť prejavovala aj v prístupe k zamestnancom a aj v benefitoch. Snažíme sa vytvárať a ponúkať také, ktoré zodpovedajú férovosti a flexibilite, ktorú naši zamestnanci oceňujú,“ uzatvára.

Zdravá firemná kultúra sa nedá okopírovať, hlavne ak je uvoľnená a podporuje budovanie vzťahov medzi ľuďmi. Zázračný recept na jej vytvorenie neexistuje, no ak sa to podarí, atmosféra vo firme podnieti ľudí k lepším výkonom a spokojnosti s prácou, ktorá vydrží oveľa dlhšie, než dobrý pocit z akejkoľvek materiálnej odmeny.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Matej Tóth vybavil pre všetky deti Telesnú na doma. Pustite sa do spoločného cvičenia

Aj deti majú v týchto dňoch nedostatok pohybu. Vytvorte si so svojimi deťmi spoločný rituál a zacvičte si u vás doma.

Školy sú síce zatvorené, ale hýbať sa treba. Preto O2 v spolupráci s O2 Športovou akadémiou Mateja Tótha pripravilo sériu cvičení Telesná na doma, aby deti potrénovali nielen svoje mozgové závity, ale aj svoje telá. 

Inšpirujte sa cvikmi O2 Športovej akadémie Mateja Tótha, zapojte sa do výzvy a získajte 10 GB dát. Chcem sa zapojiť

Spoločnosť O2 sa rozhodla darovať svojim zákazníkom, ktorí sa v týchto mimoriadnych časoch správajú zodpovedne, 10 GB balíky dát. V rámci O2 Dobrých dát sú pripravené 4 výzvy, dokopy tak viete získať až 40 GB dát. Pri výzve Hýbeme sa O2 odmeňuje za spoločné cvičenie podľa Mateja Tótha a trénerov z Akadémie aj za tancovanie podľa choreografie Laciho Strikeastačí, ak zazdieľate krátke video.

Ak sa rozhodnete cvičiť podľa Telesnej na doma, určite oceníte, že tréneri z Akadémie navrhli jednotlivé hodiny tak, aby ste si podľa nich mohli so svojimi deťmi zacvičiť aj v obývačke. Postačí vám trochu priestoru a pomôcky, ktoré sa určite nájdu aj vo vašej domácnosti.

1. hodina: Skákačky, tlieskačky a lastovičky

Tréner Mišo z O2 Športovej akadémie Mateja Tótha si na prvú hodinu telesnej výchovy pripravil cviky, ktoré otestujú reakcie vašich detí. Bude sa tlieskať aj skákať a pripravte sa aj na obľúbené lastovičky. Bude to zábava.

2. hodina: Rozcvička s medveďom, preskoky cez metlu

Mišo z O2 Športovej akadémie Mateja Tótha v rámci druhej hodiny cvičení Telesná na doma trénuje pozornosť vašich detí. Pripravte si metlu, knižku a kopu hračiek. Bude to stáť za to.

3. hodina: Cvičenie s toaleťákom

Áno, čítate správne. Tréner Tomáš z O2 Športovej akadémie Mateja Tótha pripravil v rámci tretej hodiny zábavné cvičenia s toaletným papierom. Keďže ten má doma každý, výhovorky, že nemáte s čím cvičiť, neospravedlníme.

4. hodina: Loptové naťahovačky

V rámci štvrtej hodiny si opäť môžete zacvičiť s Mišom z O2 Športovej akadémie Mateja Tótha. Tentoraz si na pomoc zobral jednu veľkú loptu a dve malé loptičky, aby preveril, aké rýchle reakcie majú vaše deti. Toto cvičenie je naozaj zábava, pozor však na krehké predmety.

5. hodina: Tréning so zvieratkami

Trénerka Andrea z tímu O2 Športovej akadémie Mateja Tótha si v rámci piatej hodiny pripravila cvičenie, pri ktorom vám pomôže váš domáci miláčik. Nebojte sa, pri natáčaní tohto videa nebolo ublížené žiadnemu zvieratku.

6. hodina: Cviky na rýchle reakcie

Športový riaditeľ Akadémie Michal Tóth vám v rámci tohto tréningu ukáže, ako cvičiť s deťmi v jednom rytme. Vyskúšajte si cviky na koordináciu pohybov aj zábavné cvičenie Napodobni môj pohyb. Vďaka nemu precvičíte reakcie svojich detí.

7. hodina: Silácke cvičenia

V rámci tejto hodiny si môžete zacvičiť s Juditou, ktorá je trénerkou O2 Športovej akadémie Mateja Tótha v Komárne. So synom Alexom vám ukážu, ako si precvičiť nohy aj chrbát a nabrať silu. Stačí vám lopta a koberec alebo podložka.

8. hodina: Lego cviky

Tomáš, tréner O2 Športovej akadémie Mateja Tótha, so synom Tomim prišli so skvelým nápadom – rozhýbali lego postavičky. Inšpirujte sa aj vy a rozhýbte sa spolu s deťmi. Keď docvičíte, môžu deti z lega postaviť svoju izbu.

9. hodina: Cviky pre dvojice

V rámci 9. hodiny Telesnej na doma vám Katka, trénerka O2 Športovej akadémie Mateja Tótha v Senci, ukáže, ako super si spolu dokážu zacvičiť súrodenci. Vy si môžete dať na chvíľu pauzu a nechať cvičiť deti. Na záver tréningu vybehnite na balkón alebo von (nezabudnite na rúško), aby ste nabrali trochu vitamínu D.

10. hodina: Precvičte si silu a reakcie zo sedačky

Zacvičte si s Michalom, športovým riaditeľom O2 Športovej akadémie Mateja Tótha, a s jeho dcérou Lindou. V rámci 10. hodiny vám konečne ukážu, ako sa dá cvičiť z pohodlia sedačky. Dozviete sa viac aj o kvalitnom riadení pohybu a o rozvoji sily.

11. hodina: Hýbte sa ako zvieratká

Andrea z tímu O2 Športovej akadémie Mateja Tótha vás inšpiruje pohybmi z ríše zvierat. Vyskúšajte si zajaca, medveďa, chrobáka či opicu. Tieto cviky budú pre deti skutočnou zábavou.

12. hodina: Cviky s plyšovou hračkou

Zacvičte si s Mirkou, trénerkou O2 Športovej akadémie Mateja Tótha vo Veľkom Krtíši, jej dcérou Tami a obľúbenou plyšovou hračkou. Počas tohto tréningu si pomocou farbičiek vyskladáte frekvenčný rebrík a navzájom si budete vymýšľať cviky. Dobre si zacvičíte a potrénujete aj svoju kreativitu.

13. hodina: Hra na koncentráciu

V rámci tejto hodiny si s Michalom, športovým riaditeľom O2 Športovej akadémie Mateja Tótha a jeho dcérou Lindou zahráte super hru na koncentráciu. Na cvičenie si pripravte misku, fľašu s vodou a stopky. Pôjde totiž o rýchlosť.

14. hodina: Loptové hry a rozvoj frekvencie

Zacvičte si s trénerkou Juditou z O2 Športovej akadémie Mateja Tótha v Komárne a jej synom Alexom. Vytvorte si doma frekvenčný rebrík, napríklad zo slamiek či z toaletného papiera. Predstavte si, že je to láva, cez ktorú musíte pomocou rôznych cvikov preskákať čo najrýchlejšie.

15. hodina: Cviky pre silákov

Precvičte si silu s Majkou, trénerkou O2 Športovej akadémie Mateja Tótha z Lučenca a jej synmi Maťkom a Jakubkom. Trošku si zaskáčete, dajte však pozor, aby ste dopadali na špičky a nebudili susedov. Cviky sú skvelé na zabavenie súrodencov, ale zvládnete ich aj vo dvojici.

16. hodina: Super tréning s lego postavičkami

V rámci tejto hodiny si opäť zacvičíte s Tomášom, trénerom O2 Športovej akadémie Mateja Tótha, jeho synom Tomim a ich lego postavičkami. Správne dýchanie je pri cvičení veľmi dôležité, pripravte sa na to, že tieto cviky možno budú pre vaše deti výzvou.

17. hodina: Štartovacie polohy

Pripravte si košík plný ovocia a trénerka Andrea z O2 Športovej akadémie Mateja Tótha z Nitry s dcérou Linou vám ukážu rôzne štartovacie polohy. Cieľom je čo najrýchlejšie preniesť ovocie z košíka. Ak máte chuť, môžete si aj zasúťažiť.

18. hodina: Futbal v obývačke

Zacvičte si s Andreou, trénerkou O2 Športovej akadémie Mateja Tótha a jej dcérou Linou. Na zahriatie si zahráte futbal, ktorý bez problémov zvládne aj vaša obývačka a ukážeme si aj ďalšiu sériu štartovacích polôh. Do tohto cvičenia môžete zapojiť aj domácich maznáčikov.

19. hodina: Hra na motokáry

V rámci 19. hodiny si môžete zacvičiť s Maťom, trénerom O2 Športovej akadémie Mateja Tótha v Bratislave a Matúšom. Opäť môžete kreatívne využiť rôzne predmety, ktoré doma máte a spraviť si z nich dráhu. Precvičíte si orientáciu, reakcie aj koordináciu. Na záver cvičenia sa môžete zahrať na motokáry.

20. hodina: Lego cviky s panvicou

Zatrénujte si s Tomášom, trénerom O2 Športovej akadémie Mateja Tótha v Leviciach a jeho synom Tomim. Opäť si pre vás pripravili super cviky s legom. Na toto cvičenie budete potrebovať panvicu a malú loptičku. Precvičíte si zápästia aj ruky. Po dobrom výkone si na panvici môžete za odmenu spraviť palacinky.

21. hodina: Cviky s poduškou

Tentoraz si zacvičíte s Katkou, trénerkou O2 Športovej akadémie Mateja Tótha v Senci a jej deťmi Lenkou a Miškom. Na cvičenie si pripravte podušku, vďaka ktorej si poriadne ponaťahujete chrbát a „pribrať“ môžete aj jedno spiace šteniatko. Poďme na to!

Potešili vás tieto videá? Viac o projekte O2 Športová akadémia Mateja Tótha aj cvičeniach Telesná na doma nájdete na www.akademia.o2.sk.


Zostaňte doma a získajte až 40 GB dát. Všetkým svojim zákazníkom, ktorí sa v súčasnej mimoriadnej situácii správajú zodpovedne, daruje O2 balíky 10 GB dát za splnenie výziev. Pripravené sú 4 výzvy, vďaka ktorým si spríjemníte čas aj potešíte ľudí okolo seba. Viac informácií nájdete na dobredata.o2.sk.


Tieto dva smartfóny stoja menej ako stovku a majú čím prekvapiť

Čítaj viac

Ako udržiavať bezpečnosť a hygienu smartfónu? Vyberte si z tohto príslušenstva

Čítaj viac

Férová nadácia O2 podporila online vzdelávanie žiakov a učiteľov sumou 60 000 €

Čítaj viac