Architektky z ateliéru winwin: Interiér musí byť v prvom rade funkčný, nielen estetický

Zisťovali sme, čo si všímať pri výbere bývania, na čom ušetriť a do čoho naopak pri zariaďovaní investovať.

Výber vlastného bývania a jeho zariaďovanie do podoby, ktorá nám bude vyhovovať, je zložitý proces. Architektky z ateliéru winwin Soňa Salnerová (na titulnej fotke vpravo) a Lucia Kušnírová nám porozprávali, čo je pri výbere nehnuteľnosti dôležité, aké sú aktuálne trendy a ako vytvoriť útulný domov.

Aby u vás doma vládla pohoda, stavte na rýchly a spoľahlivý O2 Internet na doma. Viac informácií

Čo je podľa vás najdôležitejšie pri riešení prvého bývania, keď sa chce človek osamostatniť a bývať vo svojom?

Lucia Kušnírová: Keď človek rieši svoje prvé bývanie a kupuje byt, mal by sa zamyslieť nad tým, či mu byt vyhovuje z hľadiska dispozície, polohy a spôsobu života – či je to aktívny a spoločenský človek, alebo mu viac vyhovuje ticho a uprednostní lokalitu na okraji mesta.

Ďalej by sa mal zamyslieť nad tým, aký veľký byt potrebuje. Aj keď v súčasnosti v prípade štartovacieho bývania volia ľudia byty s menšími rozmermi. Vtedy však treba uprednostniť byty, ktoré majú dobrú polohu vzhľadom na svetové strany či rozdelenie priestoru na dennú a nočnú časť.

Ceny bývania u nás stále rastú, mnohí sa preto pri jeho zariaďovaní snažia čo najviac ušetriť. Na čom by podľa vás rozhodne šetriť nemali, ak chcú, aby im interiér dlho slúžil?

Soňa Salnerová: Určite netreba šetriť na veciach, ktoré sa v interiéri len tak nemenia, čiže na podlahách, obkladoch a zariadení v kúpeľni a v kuchyni. Tak si vytvoríme základ, ktorý vieme jednoducho zmeniť podľa nálady alebo zmenou štýlu pomocou doplnkov, textílií a podobne.

„Veľkým trendom, a to nielen v prípade interiérov, sú udržateľnosť a ekológia.“

Lucia Kušnírová

V úvodnej fáze je dobré investovať do stavebných úprav a zmeny dispozície vtedy, ak je predpoklad, že byt v budúcnosti získa na hodnote a bude sa dať jednoduchšie predať.

Na čom podľa vás možno ušetriť?

Lucia Kušnírová: Určite na prvkoch, ktoré do interiéru dávame ako posledné, čiže na textíliách, na doplnkoch a na zariadení, ktoré časom aj tak plánujeme meniť. Napríklad mnohé mladé páry si v priestoroch budúcej detskej izby najskôr zriadia pracovňu a neskôr pracovný stôl nahradia detskou postieľkou.

Soňa Salnerová: Ušetriť sa dá aj vďaka systému do it yourself (urob si sám, pozn. red.). Posteľ možno spraviť napríklad z paliet, postačí na ňu umiestniť matrac. Stačí venovať trochu času hľadaniu inšpirácie na internete.

Mnoho ľudí nechce meniť dispozíciu, bývania hoci by to priestoru a jeho využitiu výrazne pomohlo. Presviedčate svojich klientov, aby sa do takých úprav pustili?

Lucia Kušnírová: Keď sme si isté, že klient tým niečo získa a priestor bude lepšie vyhovovať jeho potrebám, tak sa mu to snažíme vysvetliť. Pri zhodnotení priestoru vychádzame zo všeobecných dispozičných pravidiel, ale aj zo špecifických potrieb každého klienta. Veci v byte by mali na seba prirodzene nadväzovať a priestor by mal navzájom fungovať.

Samostatnou témou sú staršie byty, ktorých dispozícia fungovala v minulosti, no v súčasnosti už nie.

V súčasnosti sa často stretávame s tým, že garsónky či jednoizbové byty sú naozaj miniatúrne. Ako z nich vyťažiť maximum?

Lucia Kušnírová: V takom prípade je to o kompromisoch, teda čo dokážeme obetovať v prospech priestoru, napríklad, že spálňa sa stane súčasťou obývacej izby.

Soňa Salnerová: Existujú aj rôzne variabilné a atypické nábytkové riešenia (skladací stôl, vyklápacia posteľ či mobilné priečky), tie sú však väčšinou finančne náročnejšie.

Nie každý osloví pri riešení svojho bývania architekta. Kde podľa vás robia ľudia najčastejšie chyby, keď sa pustia do zariaďovania svojpomocne?

Soňa Salnerová: Často sa stretávame s tým, že pre mnohých ľudí je problém bez konzultácie s architektom správny byt vôbec vybrať. Býva to spôsobené aj tým, že byt je pre nich niečo fiktívne, čo existuje len na papieri. Laik si napríklad nevie predstaviť, či sú rozmery miestností dostačujúce, či je byt dobre orientovaný vzhľadom na svetové strany a či sa bude dať zariadiť nábytkom.

My sme zástancami toho, že interiér musí byť v prvom rade funkčný, nielen estetický. To, aký štýl sa v byte použije, ktoré materiály a farby sa zvolia, je už záležitosťou každého človeka a jeho preferencií.

V súvislosti s interiérom sa hovorí, že by mal byť nadčasový, teda zariadený tak, aby po krátkom čase nepôsobil nemoderne. Ako by mal podľa vás vyzerať nadčasový interiér?

Lucia Kušnírová: Určitú nadčasovosť vidíme v tom, že si človek dá záležať na kvalitných a odolných materiáloch. To vytvorí neutrálny základ aj pre výraznejšie kúsky, ktoré sa v ňom neskôr môžu objaviť.

Stáva sa, že človeku sa po čase jeho domov, resp. zariadenie trochu zunuje. Čo by ste odporúčali na rýchly refresh interiéru?

Lucia Kušnírová: Závisí od toho, či sa poprehadzujú izby, alebo sa spravia len drobné úpravy. Ak ide o druhý prípad, môžu sa zmeniť farby stien, zariadenie, textílie alebo doplnky, teda všetko, čo sa dá jednoducho nahradiť niečím iným.

Pre mnohých ľudí je dôležité, aby ich domov pôsobil útulne. Ako sa to dá docieliť?

Lucia Kušnírová: Myslím si, že je dobré do interiéru vnášať prvky, resp. veci, ku ktorým má človek vzťah, napríklad nostalgický.

„Určite netreba šetriť na veciach, ktoré sa v interiéri len tak nemenia, čiže na podlahách, obkladoch a zariadení v kúpeľni a v kuchyni.“

Soňa Salnerová

Soňa Salnerová: Pre nás je dôležité najprv zistiť, čo má človek rád a čo je preňho charakteristické, či už je to rodina, varenie, šport, cestovanie, alebo niečo iné. A potom nájsť riešenie, ako to v danom interiéri aplikovať.

V súvislosti s bývaním sa veľa hovorí o trendoch. Ktoré trendy sa využívajú v súčasnosti?

Lucia Kušnírová: Veľkým trendom, a to nielen v prípade interiérov, sú udržateľnosť a ekológia, ktoré sa dajú do interiéru vniesť prostredníctvom udržateľných prírodných materiálov, ale aj recyklovania. Množstvo výrobcov dnes vyrába produkty z kompozitov niečoho staršieho. Vec tak dostáva nový význam, nehromadí sa odpad a nie je potrebné spotrebovať ďalší materiál.

Soňa Salnerová: Z hľadiska estetiky si aktuálne všímame tzv. globálny trend, čiže opakujúce sa interiérové prvky, ktoré nájdeme v bytoch v Bratislave, v Amsterdame alebo inde vo svete. Čiastočne sa tým potláčajú lokálne vplyvy.

Špeciálne vydanie o bývaní

Tento článok je súčasťou špeciálneho vydania magazínu Sóda o bývaní. K tomu, aby ste sa doma cítili komfortne, môže prispieť aj rýchly a spoľahlivý pevný internet. Stavte preto na službu O2 Internet na doma, ktorá je dostupná pre viac ako 96 % obyvateľov Slovenska. Viac informácií nájdete na tomto mieste.

Čítajte aj:

Lucia Kušnírová a Soňa Salnerová

Spolu s Katarínou Mňahončákovou tvoria architektonický ateliér winwin, ktorý sa venuje nielen rezidenčným, ale aj komerčným projektom. Stoja napríklad za návrhmi viacerých gastroprevádzok nielen na Slovensku. Pre verejnosť pravidelne organizujú kurzy interiérového dizajnu v rámci svojej školy dizajnDOT.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Spravte zo svojho bývania domov

Bývať tak, aby sme sa doma cítili príjemne a bezpečne, je túžbou každého z nás.

Bývať vo svojom je splneným snom, výber a zariaďovanie bývania však so sebou prináša množstvo nástrah aj možných problémov, preto netreba nič podceniť. V tomto špeciálnom vydaní sme sa preto rozhodli pripraviť pre vás sumár tipov a inšpirácií, ako si vytvoriť bývanie podľa vašich predstáv.

Pri jeho príprave sme sa spojili so skúsenými architektkami, ktoré ponúkli detailnejší pohľad na výber a zariaďovanie bývania, ako aj ďalšie užitočné rady,

K tomu, aby ste sa doma cítili komfortne a aby u vás vládla pohoda, môže prispieť aj rýchly a spoľahlivý pevný internet. Stavte na službu O2 Internet na doma, ktorá je dostupná pre viac ako 96 % obyvateľov Slovenska. Vďaka nej si môžete vychutnať neobmedzený internet s rýchlosťou až do 128 Mbps a to už za cenu od 10 € mesačne bez poplatkov navyše.

V tomto vydaní nájdete:

Architektky z ateliéru winwin: Interiér musí byť v prvom rade funkčný, nielen estetický. Soňa Salnerová a Lucia Kušnírová nám porozprávali o tom, čo si všímať pri výbere bývania, na čom ušetriť a do čoho, naopak, pri zariaďovaní investovať.

6 dobrých rád pred výberom bývania. Plánujete kúpu bývania? Pripravili sme pre vás sumár rád, vďaka ktorým bude vaše rozhodovanie jednoduchšie.

Netradičné spôsoby bývania naprieč Slovenskom. Bývanie v súčasnosti môže vyzerať naozaj rôzne. Inšpirujte sa originálnymi stavbami, ktoré sa nachádzajú u nás.

Získajte zľavu 10 € mesačne na službu O2 Internet na doma počas jedného roka. Podeľte sa s nami, ktoré miesto u vás doma je vaše najobľúbenejšie, a skvelá zľava môže byť vaša.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Ako vzdelávať deti doma? Máme pre vás 9 praktických tipov

Učiť deti v domácich podmienkach môže byť výzva. Poradíme vám, ako sa s tým vyrovnať.

Na domáce vzdelávanie svojich detí prešli v dôsledku pandémie desaťtisíce rodičov na celom Slovensku. Mnohí popritom štandardne pracujú alebo prešli na home office, čo novú situáciu ešte viac skomplikovalo. Kristína Převrátil Alexy z projektu Ideology, ktorá spolu s manželom vzdeláva svojho syna doma, sa s nami podelila o svoje tipy, ktoré vám môžu domáce vzdelávanie zjednodušiť a spríjemniť.

Spoločnosť O2 sa rozhodla darovať svojim zákazníkom, ktorí sa v týchto mimoriadnych časoch správajú zodpovedne, 10 GB balíky dát. V rámci O2 Dobrých dát sú pripravené 4 výzvy, dokopy tak viete získať až 40 GB dát. Pri výzve Učíme sa spolu O2 odmeňuje rodičov za vzdelávanie detí. Výzva rovnako platí aj pre učiteľov, ktorí pripravujú pre deti materiály alebo ich vyučujú online. Stačí, ak budete zdieľať fotku.

Sme trojčlenná rodina, máme syna, tretiaka na ZŠ. S manželom pracujeme väčšinu času z domu, založili sme si firmu práve v čase, keď sa nám narodil syn. Chceli sme sa obaja venovať tak synovi, ako aj práci a toto usporiadanie nám dávalo možnosť skúsiť to. Rozhodne to nie je najľahšia cesta, ale vidíme v nej zmysel.

Nášho syna vzdelávame doma, lebo v školskom prostredí nebol spokojný a nenapredoval. Nebolo to ľahké rozhodnutie. Vyžiadalo si zmeny v našich životoch, ale neľutujeme ich. Rozhodli sme sa, že budeme dôverovať jemu aj sebe, napriek rôznym radám a názorom, ktoré sa na nás rútili zo všetkých strán.

V jednom momente sme stáli pred voľbou, či budeme nášho syna považovať za problémového, nedostatočného a záťažového (lebo to z neho robilo školské prostredie a obsah vyučovania), alebo za takého, aký je a budeme veriť, že má svoju cestu, ktorou dokáže napredovať.

Je dokázané, že cez záujem a dobrý pocit sa deti učia viac a rýchlejšie. Treba im veriť, že prirodzená zvedavosť a chuť napredovať ich nakoniec donútia zdolať aj to, čo najskôr odmietali.

Vzdelávať sa dá všade, v domácnosti aj počas nákupov

Domáce vzdelávanie je právne označenie, ale z podstaty veci by som ho skôr nazvala „poznávanie“. A to nielen domáce, ale aj mestské, prírodné, osobné a spoločenské. Nežijeme v triedach, ako žiaci v školách, ale oveľa viac v kontakte so svetom okolo nás.

Syn s nami nakupuje, chystá obed a podieľa sa aj na chode domácnosti, čo vo výchove chlapcov na Slovensku často veľmi chýba. Spoločne chodíme na výlety, do múzeí či do kaviarní, navštevujeme kamarátov a ihriská (v čase pandémie je náš život limitovaný). Našu každodennosť žijeme oveľa pestrejšie a tvorivejšie, než je štandard.

Nemáme zaužívané „učenie“ v jednej časti dňa či ako aktivitu cez deň. Keby ste sa syna opýtali, ako sa doma učí, asi by otázke neporozumel. Jeho učenie totiž prebieha stále, nedelí sa na predmety ani dni v týždni. Žije v témach, ktoré ho zaujímajú (napríklad pravek, zvieratá alebo druhá svetová vojna) a v nich sa rozvíja zo všetkých stránok. My mu pomáhame hľadať zdroje a sme jeho partneri do diskusie.

Nezabúdajte na radosť z učenia sa

Neredukujme učenie na „učivo“. Vyberme to, čo deti zaujíma, s čím s nimi vieme tvorivo pracovať, a rozvíjajme to.

Školsky vymedzené učivo máme v hlavách my rodičia, a keď je príležitosť, nadhodíme ho ako príspevok do debaty alebo návrh na aktivitu. Učivo však nepovažujeme za posvätné a nevynucujeme si jeho „bifľovanie“. Niekedy stačí, že syn vníma, že daná téma vôbec existuje, keďže vieme, že sa aktuálne zaujíma o množstvo iných tém a oblastí, nenútime ho poznávať nasilu.

„Skupina rovesníkov nie je jediné miesto, kde sa dá učiť tímovej práci. Rodina je skvelé laboratórium vzťahov, povinností a práv, je to cvičisko komunikácie. Je to tím, v ktorom má každý svoju rolu, práva aj povinnosti. Rovnako tak fungujú aj pracovné tímy.“ 

U nás doma je chuť učiť sa, dobrovoľnosť a radosť z učenia to najdôležitejšie. Škola ju často deťom berie a otáča ju na povinnosti, vynucovanie a prekonávanie sa. Rovnako ako v iných oblastiach života aj počas učenia sa musí človek zdolávať prekážky, občas sa prinútiť k veciam, ktoré ho samy osebe nebavia alebo mu nejdú. Hnacím motorom by však nemalo byť toto pretláčanie a nútenie sa. Hnací motor má byť záujem, pretože vďaka nemu zdolávame prekážky ľahšie a efektívnejšie.

Veďte deti k tomu, že vzdelávanie je celoživotný proces

Žijeme v dobe, keď je potrebné vzdelávať sa celoživotne, nestačí len dokončiť školu. Rovnako ako syn aj my s mužom sa stále vzdelávame. Trhy sa menia a pracovné príležitosti tiež, preto chceme zostať flexibilní.

Učenie sa nemusí byť iba vynucovaná povinnosť a v konečnom dôsledku našim deťom pomôžeme najviac, keď ich naučíme mať z učenia v prvom rade radosť. Budú to do budúcnosti potrebovať.

Ich pracovné uplatnenie bude ešte premenlivejšie ako to naše. Flexibilita, ako aj schopnosť učiť sa nové veci sú kľúčové. Vďaka tomu dávame synovi oveľa väčšiu voľnosť.

Aj v domácom prostredí môžete budovať tímového ducha

Skupina rovesníkov nie je jediné miesto, kde sa dá učiť tímovej práci. Rodina je skvelé laboratórium vzťahov, povinností a práv, je to cvičisko komunikácie. Je to tím, v ktorom má každý svoju rolu, práva aj povinnosti. Rovnako tak fungujú aj pracovné tímy.

Dôležitou prerekvizitou učenia sa je pocit bezpečia. Človek najlepšie napreduje, keď sa necíti ohrozený, napríklad vlastnou chybou. Hoci sme vyrastali inak, snažíme sa doma vytvárať atmosféru, v ktorej je bezpečné robiť chyby.

Odfoťte sa pri úlohách so svojimi deťmi alebo počas prípravy na vyučovanie, zapojte sa do výzvy a získajte 10 GB dát. Chcem sa zapojiť

Neznamená to, že veci flákame. Učíme sa však, že aj keď niekomu ublížime, je možné ospravedlniť sa a skúsiť to znova. Učíme sa, že keď sa nám niečo nepodarí, napríklad niečo rozbijeme alebo nezvládneme svoje emócie, nie je to koniec sveta. Ceníme si vôľu skúsiť to znova, lepšie.

Naučte sa ovládať svoje emócie

Jedna z vecí, ktoré považujem pri našom spoločnom učení za najdôležitejšiu, je zvládanie emócií. Viem si predstaviť, že rodičia s nákladom, ktorí im „pristál“ v tomto období doma, to nemajú ľahké.

Počas rokov so synom doma som si všimla, že keď sa rovnakou mierou sústredíme nielen na samotný predmet či učivo, ale aj na to, ako veci zvládame a ako sa pri nich cítime, veci nám idú lepšie. Najmä na začiatku dňa alebo pri náhlych zmenách plánov či okolností je dobré sa zastaviť a chvíľu vnímať, ako sa kto cíti – porozprávať sa o tom, prečo sa tak cítime a ako si s tým vieme alebo nevieme poradiť.

Nebudem sa tváriť ako majster sveta, tiež mi občas stratím trpezlivosť a vlastný hnev ma dokáže prevalcovať. Pracovať s tým sa doma učíme všetci. Hoci to znie banálne, ale všeliekom je u mňa dýchanie. Najmä keď syn skúša moju trpezlivosť, začnem vedome dýchať – vpo nádychu zadržím dych a potom ho pomaly vypúšťam. Ďalšia dobrá taktika je opustiť na chvíľu miestnosť a ísť sa napiť vody.

Skvelo funguje, keď si rodič nájde formulky, ktoré vie použiť, keď ho hnev zavalí – získa tak čas na spracovanie situácie, napríklad: Teraz sa hnevám, nechcem nič hovoriť, lebo by ti to ublížilo. alebo Potrebujem čas, hnevám sa a vtedy občas poviem veci, ktoré neskôr ľutujem.

Držte sa toho, čo baví deti aj vás

Pri domácom učení odporúčam chytať sa toho, čo deti aj rodičov baví a pokúsiť sa hľadať v tom priestor na napredovanie. Nech si tento čas spolu čo najviac užijú. Každého rodiča môže baviť niečo iné, a tak dokáže deťom odovzdať niečo navyše.

Manžela baví matematika a vidím, že syn sa spoločne s ním dokáže nadchnúť sledovaním výpočtu príkladu. So mnou sa skôr nadchne skôr hľadaní súvislostí v informáciách.

„Pri domácom učení odporúčam chytať sa toho, čo deti aj rodičov baví a pokúsiť sa hľadať v tom priestor na napredovanie. Nech si tento čas spolu čo najviac užijú. Každého rodiča môže baviť niečo iné, a tak dokáže deťom odovzdať niečo navyše.“

Všetko, čo nám nejde alebo sa zdá neprekonateľné, často potrebuje iba viac času a odstup. Niekedy sa k veciam vrátime až po čase a zistíme, že majú jednoduché riešenie, ktoré sme v danej chvíli nevideli. Práve to, že človek nevie, musí rozmýšľať a opakovane sa k veciam vracať je podstata poznávania. A v tom sa skrýva aj radosť z poznávania.

Netvárte sa, že rozumiete všetkému

Myslím si, že úlohou učiteľa rodiča nie je kázať deťom o tom, ako čo je. Dobrý učiteľ deti stimuluje k tomu, aby to chceli zistiť samy.

V rodičovi preto vidím skôr sprievodcu, ktorý spolu s dieťaťom zisťuje a objavuje, netvári sa, že všetko vie. Ja sa so synom dozvedám úžasné veci zo sveta fyziky a mechaniky, ktorým, priznávam sa, vôbec nerozumiem.

Nechám sa od neho poučiť, prípadne mu pomáham s hľadaním zdrojov. Občas spoločne napíšeme e-mail niekomu, kto o danej téme vie viac.

Ako rodičia vedú deti k športu počas karantény? Inšpirujte sa 3 príbehmi

Domnievam sa, že takto získané vedomosti a zručnosti budú trvalé a deti ich v živote naozaj uplatnia. Nebudú sa viazať len na písomku či skúšku, po ktorej im všetko z hlavy odletí.

Orientujte sa na témy, nie na hodiny a predmety

Vzdelávanie doma vytvára šancu narábať s časom efektívne. Sú dni, keď sa deti lepšie sústredia na prácu pri stole, trénovanie písania či kreslenie. Sú dni, keď sa chcú viac hýbať, robiť pokusy alebo skladať skladačky.

Podľa toho môžeme tematicky zamerať celé dni, ako ich deliť na hodiny a predmety. Pri starších deťoch sa dá vnímať, či sa chcú o témach rozprávať a napredovať v diskusii, alebo sa chcú venovať samostatnej činnosti, čítaniu a zisťovaniu informácií. Netreba sa viazať na školský denný rozvrh, veci sa dajú rozložiť do celého týždňa.

Rovnako to platí aj o sústredení. Každé dieťa ho má trochu iné. Náš syn sa dokáže sústrediť na veci, ktoré ho zaujímajú, celé hodiny. Na tie, čo ho nezaujímajú, sa sústredí niekoľko sekúnd. Je fajn poznať dieťa a posúvať ho postupne, mať realistické očakávania a vnímať jeho úspechy skôr v porovnaní s jeho výkonom včera či pred týždňom, nie v porovnaní s nejakou výkonovou tabuľkou či nebodaj s ostatnými rovesníkmi.

Vytvorte si systém samostatnej práce

Samostatnosť dieťaťa je veľmi dôležitá aj pre duševné zdravie rodiča a jeho schopnosť venovať sa práci. Preto odporúčam dohodnúť si systém samostatnej práce. Najmä pri menších deťoch to je ťažké, ale dá sa to.

Nám pomáha vizualizácia, prostredníctvom ktorej si ukazujeme, akú veľkú časť kruhu, teda dňa tvorí samostatná práca a akú časť spoločný čas. Všetky otázky, ktoré syn má, si necháva na čas, keď sme mu plne k dispozícii.

Netreba mať však veľké očakávania, deti robia chyby rovnako ako my. Preto sa občas stane, že z nadšenia, ktoré nevie skrotiť, nám vbehne do pracovného online stretnutia alebo ho prevalcuje frustrácia či hnev z neúspechu a neudrží ho v sebe. Keď môžeme, snažíme sa mu pomôcť, na druhej strane ho však po čase, keď už emócie nie sú také veľké, vždy upozorníme, že nabudúce to skúsime inak, samostatnejšie.

Náš syn sa najčastejšie samostatne venuje Minecraftu, ktorý v tomto období poskytuje zadarmo množstvo rôznych edukačných modulov. Minecraft sa často prezentuje ako strašiak, nás však úplne fascinuje. Okrem architektúry a skladania ponúka možnosť učiť sa takticky rozmýšľať, vytvárať elektrické obvody, pochopiť chemické reakcie, dokonca naučiť sa chovať zvieratá a pestovať rôzne plodiny.

Jasné, realita je realita, ale poznatky získané v Minecrafte majú zmysel. Táto hra umožňuje aj spoluprácu, náš syn ju hráva často spoločne s deťmi v iných domácnostiach.

Bonus: Ako môže vyzerať preskúšavanie pri domácom vzdelávaní

Pri domácom vzdelávaní sa dieťa musí každý polrok zúčastniť na preskúšavaní v škole, ktorú si zvolíte. Školu, do ktorej sme zapísali nášho syna, sme poctivo vyberali. A hoci ju máme 200 km od miesta, kde bývame, neľutujeme to. Panie učiteľky sú veľmi rozhľadené a skúsené, vnímajú nášho syna ako špecifickú osobnosť a v možnej miere tomu podriaďujú aj preskúšavanie.

Využívame možnosť individuálneho preskúšavania, škola však organizuje aj rôzne hravé tímové formy zisťovania vedomostí detí. Možností je vždy viac a atmosféra je pohodová, uvoľnená. Panie učiteľky nekladú na deti viac tlaku, ako by boli schopné uniesť, a za to si ich nesmierne vážim.

Matej Tóth vybavil pre všetky deti Telesnú na doma. Pustite sa do spoločného cvičenia

Tento deň je náš jediný hmatateľný kontakt so školou a vždy sa naň pripravujeme. Dáme dokopy všetko, čo syna posledný polrok bavilo, čím sa zaoberal. Je to poučná chvíľa aj pre mňa, lebo ma prinúti zamyslieť sa, ako sa zmenil a vyvinul.

Ak mám byť úprimná, to, ako syn napreduje, by som nikdy nenaplánovala. Vždy je to prekvapivé, témy sú nečakané, skoky vo vývine obrovské, často aj v oblastiach, ktorým sa cielene nevenujeme. Zo začiatku som mala predstavu, že jeho vzdelávanie pôjde v koľajach, ktoré určíme my, z čoho nás syn našťastie vyliečil.

Niečo z toho, čo za polrok urobí, sa so školským učivom prelína (napríklad rýchlo napreduje v gramatike), niečo nie (veľa tém a oblastí, ktoré škola vyžaduje v tomto čase, ho bavilo inokedy alebo sa k nim dostal iba okrajovo). Väčšinou po tomto prekrytí spolu s učiteľkami pátrame.

Známkovanie u nás v rodine zatiaľ berieme ako súčasť administratívy, syna sa netýka. Som rada, že máme túto možnosť, pretože v tejto fáze života sú schopnosti dieťaťa často dané prirodzeným vývinom a ten je u každého dieťaťa iný. Nevidím dôvod trestať dieťa zlou známkou za slabšiu motoriku, napríklad za písanie, len preto, že jeho telo mu to nedovoľuje. Každé dieťa robí, čo vie a môže, keď mu na to vytvoríme vhodné podmienky.


Získajte až 40 GB dát od O2. Všetkým svojim zákazníkom, ktorí sa v súčasnej mimoriadnej situácii správajú zodpovedne, daruje O2 balíky 10 GB dát za splnenie výziev. Pripravené sú 4 výzvy, vďaka ktorým si spríjemníte čas aj potešíte ľudí okolo seba. Viac informácií nájdete na dobredata.o2.sk.

Kristína Převrátil Alexy

Venuje sa komunikácii, sociológii a neurodiverzite, spolu s manželom Janom podniká v oblasti marketingu a reklamy. Viac o témach, ktoré ich zaujímajú, nájdete v ich podcastoch na Ideology.podbean.com alebo na stránke ideology.sk


Ako udržiavať bezpečnosť a hygienu smartfónu? Vyberte si z tohto príslušenstva

Čítaj viac

Férová nadácia O2 podporila online vzdelávanie žiakov a učiteľov sumou 60 000 €

Čítaj viac

​​Dizajn, hravosť aj spoľahlivosť. Toto je našich 8 obľúbených smartfónov

Čítaj viac