12 pozoruhodných výtvorov, ktoré vznikli vďaka 3D tlači

3D tlačiarne dnes už vedia vytlačiť hocičo - od náhradného ucha až po jedlo pre kozmonautov.

Trojrozmerná tlačiareň dokáže na základe digitálnych dát vytvoriť akýkoľvek trojrozmerný (3D) objekt. Stačí pripraviť jeho model v počítačovom programe a poslať dáta do tlačiarne.

Postupným pridávaním tenkých vrstiev sa vytvára verná kópia počítačového modelu. Ak sa napríklad tlačia predmety väčšie ako je výrobná kapacita tlačiarne, vytlačia sa najprv jednotlivé časti modelu a následne sa poskladajú podobne ako lego. Možnosti 3D tlače sú preto takmer neobmedzené.  Vybrali sme dvanásť vecí, o ktorých by zrejme nik nepovedal, že sa dajú týmto spôsobom vyrobiť.

1.Pizza

NASA sponzorovala výskum 3D tlače jedla, aby mali astronauti vo vesmíre pestrejšiu a chutnejšiu stravu. Tlačiareň pizze má tri tonery- na cesto, na syr a na omáčku.

2.Gitara

Dizajnér Olaf Diegel vlastní firmu Cubify 3D Systems, ktorá vyrába, alebo skôr, “tlačí” gitary na mieru. Pred rokom a pol sa uskutočnil dokonca prvý koncert kapely, ktorá hrala iba na hudobných nástrojoch vytvorených pomocou 3D tlače.

3.Objektív fotoaparátu

[lnk url="http://suzuki11.tumblr.com/"], Zdroj: Fab.Lens[/lnk]

Objektívy sú komplikované technické zariadenia s dokonale vybrúsenými šošovkami, náročné na zhotovenie. Vcelku uspokojivo sa však podarilo optiku napodobniť aj pomocou 3D tlače, kde sklo v šošovkách nahradil akrylát, ktorý bol ešte dodatočne orezaný laserom a opracovaný ručne.

4.Model embrya

Namiesto fotky z ultrazvuku ponúka japonská spoločnosť ako spomienkový predmet pre budúcu mamičku 3D model jej budúceho bábätka. Len za 1 275 dolárov.

5. Slovo

3D prívesok O2

Povedzte niekomu „Ľúbim ťa“ a darujte mu toto vyznanie na prívesku, ktorý môže nosiť stále pri sebe. Pomocou počítačového programu sa z nahrávky vášho hlasu (zvukovej stopy) rotáciou vytvorí jej 3D model, z ktorého vznikne malý prívesok.

6.Aston Martin DB5

Skyfall Aston Martin

Tvorcovia filmu Skyfall vytvorili pomocou 3D tlače repliku kultového auta Jamesa Bonda v mierke 1:3, aby ju následne nechali havarovať, prevŕtať guľkami a zapáliť.

7.Mikroskopické pretekárske auto

Viedenská technická univerzita vyrobila viacero voľným okom nerozlišíteľných objektov o veľkosti zrnka piesku. Ide napríklad o autíčko Formuly 1, londýnsky Tower Bridge či katedrálu.

Ich rozmery sa pohybujú v nanometroch (napríklad autíčko má na dĺžku približne tretinu milimetra). A dôvod toho celého? Má ísť o demonštráciu možností 3D tlače.

8.Obytný dom

3D print obytný dom

Okrem dvojposchodovej vily a niekoľkých domov, postavila čínska spoločnosť WinSun pomocou 3D tlače už aj 6-poschodovú kancelársku budovu. Kusy, z ktorých je zložená, boli vytlačené, prevezené a zmontované priamo na mieste stavby.

9.Mäso

Dnešná technológia umožňuje pomocou 3D tlače vytlačiť aj mäso. Funguje to tak, že sa pomocou biopsie odoberú zo zvieraťa kmeňové bunky. Bunkovým delením sa postupne získa dostatočné množstvo organickej hmoty (stovky tisíc živých buniek), ktorou sa naplní “bio-toner” tlačiarne.

Výsledná chuť je vraj takmer totožná s reálnym mäsom, možno trochu menej šťavnatá. Vývoj prvého prototypu takejto fašírky zatiaľ stál 250 tisíc eur.

10.Ucho

Zdroj: Wake Forest Institute for Regenerative Medicine

Po desiatich rokoch výskumu sú dnes vedci schopní pomocou “biotlačiarne” vytlačiť aj chýbajúce časti tela v podobe ucha, kostí či svalstva. Tieto časti tela je možné vytlačiť pre pacienta na mieru, z jeho vlastného tkaniva. Takže po transplantácii ich telo nebude považovať za cudzie, nebude sa proti nim brániť a bude ich vnímať tak, ako by sa s nimi pacient už narodil.

Ambíciou vedcov do budúcnosti je dopracovať sa aj k “výrobe” zložitejších orgánov, napríklad obličky alebo pečene.

11.Dámske bikiny

Prvé 3D tlačené dámske plavky sú vyrobené z hi-tech materiálu s názvom Nylon 12. Je to pevné, ohýbné a vodeodolné vlákno, hrubé 0,7 milimetra.

Podľa výrobcu sú ideálnym odevom do vody. V búducnosti vraj bude stačiť, ak si žena v obchode nechá zosnímať kamerou svoje krivky a 3D tlačiareň jej takéto plavky vytlačí presne na mieru. Cena plaviek je aktuálne približne 300 eur.

12. 3D tlačiareň

3D tlačiareň model

Existujú dokonca 3D tlačiarne, ktoré dokážu vytlačiť 3D tlačiarne, respektíve replikovať samé seba. Vytlačíte si na nich všetky potrebné diely a zmontujete ich do identickej tlačiarne, ktorá budé schopná urobiť to isté. Až kým ju nebudú mať doma všetci vaši kamaráti.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


NEHERA spája tradíciu československej značky a parížsky cit pre módu

Vlastniť model pôvodnej československej značky túžili za mladi už naše staré mamy, dnes jej kolekcie opäť nadchýňajú po celom svete.

Keď sa povie luxusná alebo tzv. “vysoká móda”, tak si väčšina z nás predstaví slávne módne domy z Francúzska alebo Talianska. Nedávno sa však na trhu objavila značka zo strednej Európy, ktorej kolekcie so záujmom sledujú módni kritici aj na parížskom Fashion weeku. Je to NEHERA.

Ak sa vám tento názov zdá povedomý, nemýlite sa. Táto pôvodne československá značka nesie meno podnikateľa Jána Neheru, ktorý ju založil v 30. rokoch minulého storočia. Počas jej najúspešnejšieho obdobia sa NEHERA predávala vo viac než 130 obchodoch v Európe, Spojených Štátoch a Afrike.

Značka NEHERA v Maroku v meste Casablanca v 40. rokoch minulého storočia.

V roku 2014 sa značka znovuzrodila pod novým vedením. Ladislav Zdút, šéf reklamnej agentúry Jandl, sa rozhodol oprášiť túto legendu a vdýchnuť jej nový život. NEHERA sa nanovo prvý krát predstavila počas parížskeho týždňa módy v lete 2014 s kolekciou Blank Canvas.

NEHERA aj dnes vzniká tam, kde bola vždy doma. Podľa filozofie značky – čo najviac podporovať materský región – boli na výrobu kolekcií zvolené slovenské a české fabriky. Základný tím sa nepresídlil do hlavného mesta módy, Paríža, ale pracuje zo štúdia v Bratislave. Momentálne tu pracujú dve desiatky zamestnancov z 5 krajín.

Firma sa snaží opäť priniesť do svojho domáceho prostredia to, čo tu ešte pomerne donedávna prekvitalo – odevný priemysel. Pozrite si prvé modely z najnovšej predkolekcie Jeseň 2016:

Nehera predkolekcia Summer 2016
Nehera predkolekcia Summer 2016
Nehera predkolekcia Summer 2016
Nehera predkolekcia Summer 2016
Nehera predkolekcia Summer 2016
Nehera predkolekcia Summer 2016

Za vznikom každej novej kolekcie je skrytá úzka spolupráca medzi kreatívnym riaditeľom, oddeleniami značky (dizajnovým a marketingovým oddelením, distribúciou, predajom) a šikovnými krajčírkami vo fabrikách. Spolupracujú na vízii značky prinášať do sveta módy nadčasové kúsky.

Pozrite sa, ako sa rodí nová kolekcia v tomto módnom dome.

1. Hľadanie inšpirácie a navrhovanie kolekcie

Samuel Drira je kreatívny riaditeľ značky NEHERA. Žije v Paríži, kde hľadá väčšinu inšpirácie pre nové kolekcie. Do Bratislavy prichádza niekoľkokrát do mesiaca a pracuje na návrhoch modelov.

Pri kolekcii sa začína s tzv. “moodboardom”, čo je mozaika nápadov a inšpirácii. Pomáha zadefinovať nosné elementy kolekcie. Počas roka sa vo firme NEHERA pripravujú dve hlavné kolekcie, ktoré opisujú hlavnú ideu značky, a dve predkolekcie s výberom modelov, vytvárajúce tzv. hlavnú garderóbu.

Samuel Drira, kreatívny riaditeľ značky

Podľa Samuela Driru ide pri procese návrhu a zhotovenia finálneho prototypu hlavne o siluetu a tvary.

Každá kolekcia má jeden ústredný element. Napríklad pre poslednú zimnú kolekciu to bola vintage sukňa v tvare interpunkčného znamienka – čiarky. Výrazne sa to odrazilo v celej kolekcií na sukniach a kabátoch.

Navrhovanie modelov pre nasledujúcu kolekciu je najnáročnejšia a najdlhšia časť celého procesu.

2. Výber materiálov na kolekciu

Po výbere finálnych návrhov sa rozbieha výrobný proces. Začína objednávkou látok, pri ktorej je dôležitá dostatočná časová rezerva. Treba presne vedieť, koľko metrov látky je potrebných na šitie konkrétnych modelov.

Na oddelení s názvom “Sourcing“ komunikujú zamestnanci NEHERA s dodávateľmi z Talianska, Francúzska alebo Rakúska. Niektoré unikátne látky pochádzajú aj z Japonska a Veľkej Británie. Toto oddelenie sa stará aj o gombíky, šnúrky, a každú jednu niť, ktorá je použitá pri šití kolekcie.

3. Uskladnenie vzácnych látok

Dodané látky sa uschovávajú v centrálnom sklade na okraji Bratislavy a v podzemnom sklade v centrále firmy. Tu sa látky premeriavajú a kontrolujú.

Kvalita je na prvom mieste, chyby na modeloch si nemožno dovoliť.  Látky sa preto ukladajú do špeciálnych obaloch a ich stav sa pravidelne sleduje.

4. Spracovanie látok vo fabrikách

Konkrétna látka na obrázku je čistý hodváb z Talianska, pričom jej cena za bežný meter sa pohybuje v desiatkach eur. Používa sa na výrobu košieľ a šiat.

Jednotlivé látky sa nastrihajú a pošlú do slovenských fabrík. Aj keď sa šije viac kusov z každého modelu, stále je to ručná práca.

5. Testovanie strihu na papierovom modeli

Nehera papierový strih

Návrh každého modelu sa musí najprv pripraviť v podobe papierových strihov, ktoré prejdú interným skúšaním, tzv. fittingom.

Papierové strihy sú podklady na strihanie látok pre daný typ modelu. Niekedy sa prvý prototyp modelu sa vytvára z inej látky než finálny model. Tento prototyp, alebo “toile“ je kus modelu, na ktorom vidíme, ako sa daná látka správa. Zistia sa tak reálne vlastnosti budúceho modelu a otestuje sa, ako bude konkrétny model vyzerať v realite. Skica na papieri totiž  nepočíta s tým, ako látka sadne na reálnej modelke. Alebo ako sa bude na jej krivkách vytvárať riasenie.

6. Príprava prototypu modelu

V tomto bode sa pracuje na tzv. samplingu, teda príprave vzorových modelov pre showroomy a fabriky. Z papierových návrhov sa rodia prototypy modelov, dotvárajú sa a upravujú. V celom procese výroby kolekcie sú toto najrušnejšie týždne.

Vzorovací tím NEHERA je srdcom celej spoločnosti. Tvorí ho okolo 10 ľudí na čele s riaditeľkou firmy Bibianou Zdútovou a kreatívnym riaditeľom Samuelom Drirom.

So vzorovacím tímom úzko spolupracujú krajčírky. V centrále v Bratislave ušijú prvý protopyp modelu z vybranej látky, v niektorých prípadoch aj takzvanú SMS-ku, čo je vzorka pre predajcov v showroome v Paríži, Miláne a Tokiu.

7. Šitie modelov vo fabrikách

Nehera šitie vo fabrikách

Po finálnom fittingu na modelkách sa prototypy modelov zasielajú do fabrík, kde sa šijú jednotlivé modely vo väčších množstvách. Vo fabrikách prebehne nastavenie strojov na strih látok, ručné šitie, finálna úprava a kontrola produktu.

Kúsky obdivované na parížskom móle vznikajú napríklad aj v Bratislave, Trenčíne, Žiline, Ružomberku, Prostějove, či Partizánskom.

8. Kontrola kvality

Pred zapísaním na sklad prejdú všetky produkty osobnou kontrolou kvality. Kontrolujú sa aj tie najmenšie detaily ako švy a ukončenia.

V Bratislave sa modely pred expedíciou ešte raz skontrolujú, a ručne sa dokončujú aj súkromné objednávky podľa individuálnych požiadavok klientov.

9. Balenie a expedícia

Modely sa jednotlivo zabalia do ochranných folií a pripravujú na expedíciu. NEHERA má v súčasnosti viac ako 40 odberateľov na štyroch kontinentoch. Najobľúbenejšia je značka v Japonsku, Kórei a Číne, ale nájdete ju aj vo vybraných predajniach v Melbourne, Seoule, Osake, New Yorku či v Londýne.

NEHERA je pôvodná československá značka, ktorá bola založená v 30. rokoch minulého storočia úspešným podnikateľom Jánom Neherom. Značka bola vzkriesená v roku 2014 ako oslava slovenského a českého odevného priemyslu. Samuel Drira spolupracoval v minulosti ako stylista a kreatívny konzultant pre značky ako HERMES, The Row, Damir Doma, či Christopher Lemaire. Je kreatívnym riaditeľom a spoluzakladateľom medzinárodne uznávaného magazínu “Encens” a kreatívnym riaditeľom značky NEHERA.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Lifetech: Čo je nové