Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

Od outsidera k headlinerovi: Jureš Líška ukazuje, ako si aj odvážna hudba bez klišé dokáže získať srdcia ľudí

Tvorba Fallgrapp sa vymyká žánrom. Najdôležitejšia je emócia.

Je len málo hudobníkov, ktorí ani po rokoch na scéne nestratia skromnosť, pokoru a hodnoty. Frontman kapely Fallgrapp taký zostal aj po 12 rokoch od jej založenia. Možno je to folklórnym svetom, ktorý ho odmala formoval. A možno úctou k remeslu a ľuďom. Hudba Fallgrapp je intímna, melancholická, silná, dostáva sa pod kožu a ani rokmi nestarne. S talentovaným Jurešom Líškom sme sa rozprávali v jeho štúdiu v Dubnici nad Váhom, kde vyrastal a ešte stále sčasti žije. O hudbe aj o živote.

Zuzana Smatanová: Aj ja som mala v hlave čierne myšlienky, ale paradoxne ma prebrali k životu

V rozhovore s Jurešom Líškom sa dočítate:

  • prečo je preňho kľúčový „catchy moment“ a kedy skladba ešte „nestojí“,
  • čo ho naučilo vyrastanie mimo centra diania a ako vznikol Fallgrapp,
  • aké hodnoty usmerňujú jeho hudbu a ako do nej dostáva emóciu,
  • ako pracuje s textom a úprimnou kritikou, aby neupadol do klišé,
  • prečo verí pomalším, hĺbavejším piesňam a ako číta svoje publikum,
  • čo je jeho ikigai a ako vyzerá oddych po vydaní albumu.

Spomínaš si, kedy si prvýkrát cítil, že hudba môže byť viac než len zvuk – niesť emóciu, náladu a príbeh?

Odjakživa som vnímal, že hudba nesie všetky tieto prvky. Skôr naopak, nevedel som, že je to len zvuk, vnímal som ju ako celok. Až neskôr som ju začal analyzovať. Z detstva si pamätám program Zlatá brána či veci, ktoré mi púšťal otec, ale nič konkrétne si neviem vybaviť. 

Si z folkloristickej rodiny, ľudová hudba ťa ovplyvňovala od detstva. Ako ťa to formovalo hudobne?

Samozrejme, formovali ma aj iné žánre, ale hrával som na husliach a neskôr na viole. Otec bol primáš, od decka som chodil na jeho vystúpenia, fascinovalo ma, ako vedie kapelu. Predstavoval som si, že to budem robiť aj ja.

Na škole som hral folklór, vážnu hudbu. Páčilo sa mi, že hráme spolu a niečo tvoríme. Držal som sa okolo partie ľudí, chodil som tam do veľkej miery kvôli nim. 

Neskôr mi rodičia kúpili prvý počítač. Jasné, hrával som aj hry, ale potom mi kamarát „crackol“ jednoduchý program na skladanie hudby. Ničomu som v ňom nerozumel. Začal som experimentovať a uvedomil som si, že okrem mrhania časom nad hrami môžem aj niečo vytvárať, spájať zvuky. Mal som asi 11 rokov. 

Musel si byť riadne „cool kid“.

Čo si, vôbec som nebol cool! (smiech) Nikto o mne nevedel. Neexistovali sociálne siete, nemal som sa s kým skontaktovať, youtubové návody nehrozili, musel som sa učiť na vlastných chybách. Vyprodukovanú hudbu som ani nemal kam zavesiť či komu ju poslať, aby ju hral.

Pre mňa je toto najväčšia haluz dnešnej doby. My sme začínali v čase, keď zvuky, z ktorých by si mohol skladať hudbu, neboli nikde voľne dostupné, programy boli jednoduché a limitované, skladal si si len doma a nemal si dať komu o sebe vedieť. Bol maximálne Pokec. 

S riešením problémov si si musel poradiť sám, nemal si ako nájsť niekoho, kto robil to čo ty. Niekedy to trvalo mesiace či roky, dnes tie veci dokážeš vyriešiť okamžite.

Odvtedy si prešiel kus cesty. Máš svoju ranú tvorbu archivovanú?

Mám. Božemôj! Ale keď si to dnes pustím, je to stále celkom v pohode, dalo by sa to hrať na párty, keby to malo lepší zvuk. Robil som skôr elektronickú hudbu a techno. Až v roku 2003 som začal experimentovať.

Niektoré tie veci sú strašne staré a smiešne, ale pripomínajú mi časy, keď som prišiel zo školy domov a hneď som tvoril na slúchadlá, inak sa to vtedy na byte nedalo. Až niekedy v 28 rokoch som si zriadil toto štúdio, ktoré sa stalo mojím útočiskom.

Najlepšie je, keď ti niekto naozaj vie povedať, že je niečo fakt zlé. Potrebujem kritiku, aby som nad tým uvažoval.

Odklonil si sa v tom čase od folklóru?

Striedalo sa mi to vo vlnách a zároveň išlo ruka v ruke. Na chvíľu ma počítač vtiahol do tvorby elektroniky, ale stále som musel cvičiť husle. Niekedy v osemnástke som zase prepadol folklóru, začal som chodiť na festivaly a videl som, čo sa dá robiť s hudbou naživo. Bol to nový rozmer. 

Vtedy som sa prihlásil na vysokú školu, chcel som študovať folklorizmus a muzikológiu. Popritom som stále tvoril. Kamarát mi dal novší a lepší program, prišla kopa nových problémov, možností a zvukov, opäť ma to pohltilo a folklór išiel do úzadia. Neskôr ma začali oslovovať folkloristi s tvorbou hudby a tieto dva zdanlivo odlišné svety sa mi začali opäť prepájať.

Si z Dubnice nad Váhom – do akej miery ťa formovalo vyrastať v menšom meste mimo centra kultúrneho diania?

To, že som bol izolovaný, hralo dosť zásadnú úlohu. Nebol som v Bratislave, nikdy som nenavštevoval kultové kluby. Mali sme jeden klub v parku, kde sa hrávala elektronika, veľmi som tam však nechodil. Bol som skôr outsider.

Vďaka folklóru som sa dostal do nových partií, videli ma v telke, na základe toho ma pozvali do ďalších súborov, ale stále som mal zázemie v Dubnici. 

Do Bratislavy som sa dostal až po vydaní prvého albumu, dovtedy som zo scény nepoznal nikoho. Keď sme vyhrali album roka cez Radio_Head Awards a začali hrávať koncerty, bol som pokakaný. (smiech) Na afterparty sa zrazu so mnou muzikanti zhovárali a pre mňa to bol úplne nový svet.

Ako vznikla myšlienka preklopiť tvoju tvorbu do komplexnejšieho celku, z ktorého vzišiel Fallgrapp?

Počas experimentovania som si začal uvedomovať, že potrebujem vodiacu linku. Pesničky mi zrazu nedávali zmysel, keď boli len o hudbe. Chýbala mi výpoveď, element, vokál.

Oslovil som Agatu Siemaszko, chodil som za ňou do Poľska. Nejazdil tam autobus, musel som v zime pešo prechádzať hranice. Neuveriteľné, keď si spätne vybavím, ako som sa trepal zasneženou krajinou s plnou taškou nahrávacích vecí, aby sme nahrali prvé pesničky. 

Prihlásil som tie „vydreté“ pesničky do súťaže, jednu to vyhralo, začali ma hrávať na Rádiu FM. Následne ma oslovil Junior, Robo Brieška, vtedajší manažér pre Red Bull. V podstate on je trošku zodpovedný za to, čo sa z nás stalo. Pozval ma hrať na festival Pohoda na ich Tour Bus. Mali sme nahraté len dve pesničky, bol to zlomový bod, museli sme to celé vymyslieť, aby sme vôbec mohli hrať naživo. 

Tušíš, čo ľudia cítia, keď počúvajú vašu hudbu?

Ľudia mi píšu, chodia za nami po koncertoch. Po tohtoročnej Pohode prišiel za Norou malý chlapček a hovoril, ako krásne spievala. Vo všeobecnosti hovoria, že majú silné emócie. Je pekné, že takto vnímajú hudbu. 

Sám som prešiel hudobným prerodom. Kedysi som potreboval vybiť energiu, neskôr mi však už nestačilo len rozbiť sa na „tupej párty“. Postupne som začal vnímať ďalšie vrstvy hudby. Stále ma baví tanečná sféra, ale chcel som od hudby niečo viac. 

Teraz rozmýšľam, čo ďalej. Vydali sme štvrtý album, mám dojem, že robíme veľa pomalších, hĺbavých pesničiek. Teším sa, že ľudí naša hudba zasahuje. Každý muzikant chce, aby jeho tvorba bola počutá.

Ako premýšľaš nad skladbou hudby? Ideš po emócii a premýšľaš nad tým, čo chceš hudbou vyvolať, alebo opačne?

Záleží. Ale zmenil som svoje nastavenie. Na začiatku od teba nikto nič neočakáva, prvý album robíš podľa seba. Druhý bol oveľa ťažší, dávaš si mantinely, vieš, že to nesmie byť zlé. Tretí album bol vykúpením, mal som dojem, že som sa posunul aj vo svojich zručnostiach. Štvrtý sa robil ťažšie a dlho, zistil som však, že kľúčová je pre mňa emócia. 

Či už to vyšlo z experimentu, alebo z obyčajného klavíra, musí to mať pre mňa ten „catchy moment“. Keď sa k tomu vraciam, púšťam si tú pesničku viackrát a stále ma baví, viem, že ma bude baviť ešte dlho.

Hudba Fallgrapp nie je jednoduchá a počúvateľná na prvú. Napriek tomu máte široké publikum. Čím to podľa teba je?

Naozaj neviem. Nie som vysoko študovaný muzikant, hocijaký jazzman by ma schoval do vačku. Tým, že som to chcel robiť možno len trochu zložitejšie, som sa zlepšil, ale stále si nemyslím, že naša hudba je komplikovaná. Stále je to… Ja vlastne ani nechcem používať názov pop, lebo mám dojem, že to má u ľudí negatívnu konotáciu. A pritom väčšina vecí je dnes pop – aj rap. 

Zároveň je v našej hudbe veľa artových prvkov, ktoré by si popové kapely nedovolili. Teším sa, že sme sa ako kapela nikdy nezarámcovali žiadnym žánrom. Vždy sa mi páčilo tak strašne veľa žánrov a počúval som tak veľa muziky, až som mal dojem, že to chcem všetko pretaviť či pospájať. 

Možno to je odpoveď na to, prečo nás počúva veľa rôznych ľudí. Naša tvorba nie je zaraditeľná.

Mne sa páči, že ste svojmu smerovaniu zostali verní. Nora spieva po slovensky, netlačíte na pílu a robíte si to po svojom. 

Je to malý zázrak. Na novej generácii vidím, že začínajú naozaj veľa experimentovať a začína to byť pre nich schodné. Keď sme prišli my pred 12 rokmi, kapely sa takto neprofilovali. Keď sa na to pozerám s odstupom času, uvedomujem si, že fungujeme už naozaj dosť dlho, tak asi v nás niečo je. Inak by sme zakapali. Stále sa, samozrejme, potrebujeme zlepšovať a rozširovať.

Čo sú pre teba dôležité hodnoty?

Ťažká otázka. Hodnotné je pre mňa ceniť si, že sa človek niečomu venuje, chce sa posúvať, zároveň to nerobí pre mamon, ale preto, že chce a chce ľuďom niečo odovzdať. Pre mňa je podstatné, aby bol človek dobrý, robil dobré a pekné veci a pomáhal druhým.

Čo pociťuješ, keď prídeš do štúdia?

Keď som to tu založil, trávil som tu noci, keď sa mi dobre tvorilo, spával som na gauči. Bol som tu rád. Dodnes mám dobrý pocit. Je to niečo, čo som si vybudoval. Nie je to nič extra, ale je to môj priestor. Mám tu úplný pokoj, som od všetkých odrezaný, môžem si robiť, čo chcem. To cítim.

Pri skladbe Vietor sa zdá, že hudba priamo kopíruje význam slov. Ako vznikajú takéto momenty?

Konkrétne na túto pieseň si spomínam. Prišiel som namotivovaný do štúdia po tom, ako som počul nejakú skladbu, bola tam pekne naloopovaná gitara. Kostru tej pesničky som spravil za jeden deň, vedel som, ako sa bude vyvíjať. Trvalo ďalšieho 1,5 roka, kým sme ju dokončili.

Refrén som napísal ja, ale dopĺňali sme si texty aj s Norou. Keď robím texty k niektorým pesničkám, počujem melodiky a spevové linky. V tejto boli perkusie, ktoré vo mne evokovali vietor. Znelo to, ako keď vonku počuješ šušťanie. Vedel som, že tam musí byť vietor.

Rád píšeš texty?

Nenávidím to! Vždy môžu skĺznuť do klišé a potom máme s Norou výmeny názorov, aby sme sa nestratili v neulapiteľných veršoch a frázach. Chcem dať ľuďom aj niečo uchopiteľné. Album môže byť abstraktný, ale potrebujem, aby sa v pesničkách aj niečo udialo, aby ľudia dokázali pochopiť aspoň základ.

Myslíš si, že dnes musí byť muzikant tak trochu aj psychológom?

Roky v kapele ťa naučia viac počúvať ľudí a snažiť sa ich chápať. Ako líder kapely musíš riešiť mnoho vecí a takým jazykom, aby bol každý okej. Uvedomujem si, že každý sme iná osobnosť a že to, čo poviem, môže pre mňa znamenať niečo úplne iné ako pre niekoho iného. Hlavne keď niečo riešime pod tlakom, napríklad na zvukovej skúške. Stále sa to učím. Ale už sa poznáme, tak vieme, kto kedy presiahne hranicu. Na korektné vzťahy musíš mať empatiu. 

A k tvorbe – poznám trošku svoje publikum. Počúvajú nás dospelí ľudia, aj štyridsiatnici. Viem asi, čo by sa im mohlo páčiť. Ale niekedy sa z toho chcem naopak vymaniť a skúsiť niečo úplne iné.

Dokážeš ešte hudbu počúvať ako „bežný človek“?

Milujem počúvať hudbu! Ale uznávam, že v poslednom čase si už vyberám. Sledujem svojich hrdinov, čo v priebehu rokov vydávajú, a to ma stále baví. A hoci hudbu dokážem počúvať a užívať si ju aj ako normálny človek, ako muzikant vždy do určitej miery analyzujem. Zároveň sa mi to podprahovo niekde zbiera a potom to viem využiť vo svojej ďalšej tvorbe.

Kto sú tí tvoji hrdinovia?

Dlho to bol Bonobo, jeho nová tanečná tvorba ma však už obchádza. Obdivujem Jamesa Blaka, ktorý ma formuje, považujem ho za top umelca a inovátora, zároveň je roky konzistentný. Peknú hudbu robí Novozélanďan Jordan Rakei, americký hudobník Ryan Lott, zakladateľ Son Lux ma fascinuje v experimentovaní, robí aj hudbu do filmov. Kedysi som mal v zozname aj Prodigy, Massive Attack. Rokmi sa to, samozrejme, mení, ale toto sú naozaj dlhodobé stálice.

Roky v kapele ťa naučia viac počúvať ľudí a snažiť sa ich chápať. Ako líder kapely musíš riešiť mnoho vecí a takým jazykom, aby bol každý okej.

Popri Fallgrappe sa venuješ aj hudobnej produkcii. Čo ťa baví na tomto formáte? A čo je pre teba ťažšie – úplná voľnosť alebo presné zadanie?

Záleží, veľakrát ma ľudia oslovia práve preto, že moju tvorbu poznajú. Očakávajú, že to bude také. Nepamätám si veľa zákaziek, kde by som mal robiť niečo úplne iné mimo svojho diapazónu pôsobnosti. Pri všetkých spoluprácach som mal obrovské šťastie vo veľkej miere voľnosti a viem, čo sa odo mňa očakáva. Neviem, či je to dobre, ale asi áno. Robím, čo ma baví.

Vieš si byť sám sebe kritikom?

Nie vždy. Mám svoj okruh muzikantov, ktorým posielam veci a komunikujeme o nich. Niekedy sa dokážem zaseknúť na blbosti a potrebujem to počuť. A najlepšie je, keď ti niekto naozaj vie povedať, že je niečo fakt zlé. Potrebujem kritiku, aby som nad tým uvažoval. Výsledkom toho je, že to buď zmením, alebo si poviem, že kašlem na to, a obhájim si to, aj keď sa to niekomu nepáči.

Prekvapilo ťa niekedy, že pesnička, od ktorej si to nečakal, vypálila úspešne a iné zostali nepovšimnuté?

Z prvého albumu som Vlasy nechcel dať na album. Stále som si nebol istý, nebavilo ma to, nevedel som, čo s tým. Nakoniec som to tam dal. Klip som však chcel točiť na úplne inú pesničku – Z tvojich pier. No keď som album poslal producentom, trvali na klipe na Vlasy. Dal som na nich a bol to jeden zo zlomových bodov v našej kariére. 

Pesnička dostala klip, ktorý bol na tú dobu a za málo peňazí urobený skvelo. Dodnes mi chalani z reklamného prostredia hovoria, že to bol pre nich „vau moment“.

Viera v ďalších ľudí je veľmi podstatná, nie som egomaniak a diktátor, ktorý trvá na svojom. Niekedy potrebujem dostať emóciu, ale stále som otvorený nápadom a mám chuť robiť veci aj inak. Nie som dokonalý, nikto nie je.

Čo ti pomáha v ťažkých obdobiach?

Hudba. Síce som ju teraz dlhšie obdobie nerobil, ale to je normálne. Vždy keď dáme von album, potrebujem mať detox. Nie vždy to viem urobiť hneď. Pre mňa je to ikigai. Vieš, čo je to? (Japonský koncept, ktorý znamená „dôvod žiť“ alebo „dôvod vstať z postele“, pozn. red.)

Je to vec, ktorú chcem robiť do konca života a dáva mi najväčší zmysel. Doteraz som iný nenašiel. Hudba má pre mňa výpovednú hodnotu, má to zmysel pre mňa a zároveň to dokáže robiť radosť aj ďalším ľuďom.

Jureš Líška

Hudobník, producent a skladateľ, známy najmä ako zakladateľ a tvorivá duša kapely Fallgrapp. Jeho hudba prepája elektroniku s akustickými nástrojmi a silným emocionálnym nábojom. Pochádza z Dubnice nad Váhom, vyrastal obklopený folklórom, ktorý prirodzene pretiekol aj do jeho tvorby.

 

Fallgrapp je na scéne 12 rokov, má na konte štyri albumy a niekoľko ocenení, ktorými kapela potvrdila svoju vyzretosť, dôraz na detail a poetickosť výrazu. V jeho tvorbe rezonujú osobné i spoločenské témy, často sa vyjadruje aj k verejnému dianiu a situácii v kultúre. Jureš je výnimočný citom pre kompozíciu, vrstvením zvuku a schopnosťou prepájať rôzne svety – tradičné aj súčasné, intímne aj spoločensky angažované.

Páčil sa vám článok?
12345
(Zatiaľ žiadne hodnotenia)
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Umelkyňa Katarína Poliačiková: Malé okamihy nás dokážu veľmi obohatiť. Sú všade okolo nás, stačí sa ich naučiť vnímať

Chvíle sú krásne, lebo sú prchavé. Keď sa napojíme na pominuteľnosť, dokážeme aj zlé veci vnímať ľahšie.

Kde hľadať a nachádzať šťastie? To je otázka, nad ktorou uvažujeme častejšie, keď bilancujeme na konci roka. Umelkyňa a spisovateľka Katarína Poliačiková pochopila, že šťastie nesúvisí s úspechom, krajinou, v ktorej žije, ani s dokonalou dovolenkou. Prečítajte si, ako sa naučila nachádzať pohodu v malých radostiach, okamihoch, rituáloch, a možno nájdete inšpiráciu aj pre svoje vlastné hľadanie šťastia.

Skúsený turista Martin Majerčík nám rozpovedal, prečo na Ceste hrdinov SNP nemohol rozmýšľať nad životom, hoci sa tam z toho dôvodu vybral

V rozhovore s umelkyňou a spisovateľkou Katarínou Poliačikovou sa dočítate:

  • ako ju ovplyvnilo detstvo v Starej Turej, 
  • kedy a ako objavila cestu k minimalizmu a ako jej pomáha udržiavať si vnútorný pokoj, 
  • ako jej Japonci ukázali nový spôsob premýšľania o čase a priestore, 
  • aké rituály jej pomáhajú zvládať dni 
  • a prečo by sme si neužili západ slnka, ak by trval tri hodiny.

Katke nedávno vyšla aj kniha Ministerstvo malých radostí, do ktorej vyzbierala niekoľko drobných okamihov, ktoré ju a jej blízkych napĺňajú.

Katarína, čo ťa naposledy potešilo?

Všimla som si, že moja monstera má nový list. Je to pre mňa vždy taký malý zázrak, keď sa tam zjaví svetlá zelená a vzápätí sledujem, ako rastie.To bola moja posledná malá radosť.

Vždy si si takto všímala malé radosti okolo seba?

Keď sa ohliadnem za svojím detstvom, uvedomujem si, že áno. Kedysi som si myslela, že to tak majú všetci. Mnohé z toho, ako prežívam svet, pramení z detstva.

Bola som jedináčik, vyrastala som len s mamou. Mala som len zopár kamarátov, nikdy som nebola súčasťou veľkej partie. Moje najlepšie spomienky na detstvo sú tie, keď som sama, niečomu sa venujem alebo niečo pozorujem. Pestovala som si to od malička a určite som k tomu inklinovala aj charakterovo.

Kedy si si uvedomila, že ľudia to majú aj inak, že nie každý si tak dokáže vychutnať prítomný okamih či tešiť sa z maličkostí?

Myslím si, že to bolo asi cez moju tvorbu, ktorá sa veľmi neoddeľuje od osobného života. Vychádza z osobných pozorovaní a práve cez feedback na ňu som zistila, že bolo pre ľudí občas až prekvapujúce, čo som si všimla a ako. Vtedy som si začala uvedomovať, že to tak naozaj nemá každý.

Koľko toho podľa teba naozaj k šťastiu potrebujeme?

Toto je veľmi komplexná otázka. Začala by som tým, čo je vôbec šťastie – to je veľmi ťažké. 

Pomenovať si, čo to pre mňa vôbec znamená, bola dlhá cesta. Keď sa vrátim 10-15 rokov dozadu, môj pocit či presvedčenie o tom, čo je šťastie, definovali vonkajšie okolnosti – pocit validácie, veľa sa to spájalo s úspechom. Bola to pre mňa cesta hľadania.

Istý čas som uvažovala, že sa presťahujem sa do New Yorku, kde som mala pracovné možnosti, ale aj sociálne zázemie. Túžila som po živote tam. Keď sa v New Yorku človeku náhodou niečo podarí, vie to byť veľmi zvodné. Cíti, že to je „TO“. Na pozadí bola aj túžba odísť z Bratislavy. 

Neskôr som objavila Lisabon, kde som si uvedomila, že je pre mňa dôležitejšie mať prístup k oceánu, ku kvalitnému životu, k dobrému jedlu a pokoju. Pamätám si, že moment uvedomenia si priorít bol paradoxne spojený s pocitom zlyhania. Zrazu mi nezáležalo až tak na úspechu, skôr na zdravom prežívaní a túžbe byť v prostredí prospešnom pre moje mentálne zdravie. Nakoniec som sa neodsťahovala nikam, som šťastná v Bratislave.

Asi nie si rodená Bratislavčanka, však?

Pochádzam zo Starej Turej, kde stále žije moja mama. Kedysi to bola dedina, neskôr tam postavili fabriku, tak sa z nej stalo malé postsocialistické mestečko. Myslím si, že to tiež definovalo môj vzťah k malým radostiam. Počas detstva a dospievania som nemala žiadne stimuly či kultúrne vyžitie, ale zato som mala slobodu hrať sa vonku, zatúlať sa. Moja zvedavosť mala obrovský priestor a v konečnom dôsledku to bolo omnoho dôležitejšie pre môj rozvoj ako mať možnosti.

Maličkosti, ktoré vedia dobiť, sa skrývajú v drobných okamihoch. Ťažko ich nájdeme, ak očakávame, že nás vyživí iba niečo veľké.

Ako to máš dnes? Už si našla odpoveď na to, koľko toho teda potrebujeme k šťastiu?

Asi to má každý inak. Myslím si, že aj v jednoduchosti vie byť hĺbka a záleží na tom, s čím sa uspokojíme.

Ja osobne mám rada materialistické kvalitné veci, keď je niečo dobre vyrobené či spracované, či už v jedle a móde, alebo službách. Vie ma to veľmi uspokojiť, ale zároveň vedome nesiaham po materiálnych radostiach, keď mi je naozaj ťažko. Vtedy ma vie stimulovať a uspokojiť niečo úplne iné, čo nemá materiálny základ.

Čo to býva?

Pre mňa je to veľa o kontakte so sebou cez prírodu. Keď si spomeniem na naozaj kritické obdobia, pomohla mi príroda a hudba. Mám pocit, že sme zistili, že vlastniť veci nás neurobilo šťastnými. 

Mám na mysli neskorý kapitalizmus. Dobehli sme do momentu, keď nám je to už viac-menej jasné, aj keď trh, najmä takto pred sviatkami, na to stále tlačí.

Kompulzívne nakupovanie je podobný mechanizmus ako emočné zajedanie. Myslíš si, že cesta k šťastiu vedie aj cez objavenie minimalizmu či zjednodušovanie si života?

Mala som o tom veľmi zaujímavú debatu s Johanou Johanidesovou, matkou piatich detí, ktorá žije s rodinou v Brdárke na Gemeri. Je keramikárka a pastierka.

Pýtala som sa, či si nemyslí, že by jej deťom niečo mohlo chýbať. Vyrastajú veľmi jednoduchým, no tvrdým spôsobom života, od malička vnímajú, čo všetko sa musí spraviť, aby bolo jedlo na stole a teplo v dome, čo sú pre nás základné veci.

Pomenovala to ako cestu skromnej hojnosti. My bežne dávame slovám „musíme sa uskromniť“ negatívny význam, v zmysle odopierania si niečoho, lebo bude horšie. Ona to vníma ako podstatu šťastia, ako sa s čo najminimálnejšími prostriedkami dá mať plnohodnotný pocit radosti.

Ovplyvnil ťa v tomto nazeraní na svet aj čas, ktorý si strávila v Japonsku?

Cesta do Japonska bola pre mňa veľmi zásadná. Vždy som inklinovala k východným filozofiám a náboženstvám, úprimne mi dávali väčší zmysel ako kresťanské nazeranie na svet a duchovné hodnoty. Po príchode tam som mala pocit, že som prišla domov. 

Čo bolo pre mňa obohacujúce a zistila som, že mi u nás chýba, sú rituály sprevádzajúce každodenné veci. Cez rituál vznikne priestor na niečo, čomu dajú v Japonsku čas. Hneď prvé mi napadá pobyt v reštaurácii ako kontrast so zážitkom z New Yorku.

Keď ste v reštaurácii na Manhattane, kde štvorcový meter a minúta majú obrovskú hodnotu, keď dojete a nevypýtate si dezert, okamžite vám pristane na stole účet a musíte odísť. Aby podniky pokryli nájom, musia zákazníkov točiť.

V Japonsku s tým, naopak, vedome pracujú, dávajú si záležať, ešte aj z vyprevádzania hostí dokážu spraviť rituál ukončenia služby a spoločného času. Mnohé z rituálov vychádzajú zo šintoistického náboženstva, ktoré má veľmi komunitný charakter. 

Na základe niekoľkých rituálov, ktoré som tam zažila, som si uvedomila, že je to náboženstvo, ktoré má v sebe okrem hlbokej spirituality aj humor a radosť zo spoločne prežitého času. Veľmi sa mi to páčilo. Japonci sú minimalistickí, ale zároveň som tam mala veľmi opulentné zážitky, vizuálne aj emočné. 

Inklinuješ aktuálne k nejakej viere?

Naozaj som sa stala „fanynkou“ šintoizmu a teraz mi chýba, že sa nemôžem chodiť ráno modliť do svätyne. Modlitbu si však môže definovať každý sám pre seba, nikdy som neinklinovala k nejakej ortodoxnosti. Bolo to pre mňa skôr o rannom rituáli v príjemnom priestore. 

Ich svätyne sú často malé parky s jazierkami a tisícročnými stromami. Bolo to pre mňa o tom momente. Doma si idem do záhrady posedieť s čajom na lavičku. Tam som absolvovala ten rituál až fyzicky, umyla som si ruky v studni, spravila som úkony modlitby, ale potom som už len sedela na kameni, rozmýšľala a sledovala ľudí. Často na rannú modlitbu vyskočili biznismeni z auta a zrazu stáli pred 600-ročným stromom, bolo to veľmi silné.

Vieš sa aj ty takto odpojiť od tlaku dnešného sveta?

Keď príliš veľa pracujem, nájdem si čas ísť k Dunaju, lebo potrebujem reset. Ale ja nemám rodinu. Rozumiem, že musí byť veľmi zahlcujúce a ťažké napojiť na samých seba, keď máme rodinu, kariéru a kopec povinností.

Malé radosti súvisia aj s tým, ako nám systém vytvára možnosti na to, aby sme mohli a vedeli zdravo fungovať. Keď človek žije v režime prežitia, myslí inak, pretože je stále v pozore, že musí prežiť.

Zároveň som si však spomenula na pána Juraja, človeka bez domova, s ktorým som sa zvykla stretávať pri Dóme sv. Martina. Vedome tam sedával, lebo sa mu tam páčilo, a myslím si, že si vybral úplne najkrajšie miesto v Bratislave. Vždy mal okolo seba veľa kníh a stále čítal. Napriek náročným veciam, ktoré prežíval, mal vďaka tým knihám, kontaktu s iným svetom a uvažovaním iskru v očiach. Držalo ho to nad vodou, bola to pre neho intelektuálna aj emočná stimulácia.

Existujú alebo máš ty nejaké techniky na „prestavenie“ si pohľadu na svet na farebnejší? Dokáže negatívny človek či ten v ťažkej situácii uveriť v lepšie zajtrajšky?

Nikdy som nečítala žiadnu knihu o mindfulness (technika všímavosti) ani som sa tým nezaoberala v teoretickej rovine, pre mňa je to skôr také, ako keď sa spýtaš babky, či ti dá recept na koláč, a ona odpovie: „Ja neviem, len toto pridám, toto prisypem.“ 

Robí to úplne intuitívne. Rovnaké je pre mňa prežívanie malých radostí. Zároveň tie okamihy vedome často vyhľadávam. Spomínam si na vypuknutie vojny na Ukrajine, na pocit bytostného ohrozenia, na nemožnosť ovplyvniť to, čo sa deje. Pamätám si na tie rána, pozorovala som východ slnka, teraz sa mi tlačia slzy do očí… a vydýchla som si, keď to slnko vyšlo. Znamenalo to, že ešte bolo niečo, na čo sa dalo spoľahnúť. Prinášalo mi to pokoj.

Čítanie tvojej knihy Ministerstvo malých radostí navodzuje podobné pocity. Je skvelé ju čítať v náročných dňoch.

Necítim sa v pozícii dávať rady, skôr ponúkam možnosti. Preto v knihe nie je napísané, ako na to, ale cez príklady ukazujem, kde všade a v čom všetkom sa dá nájsť radosť. V otváraní možností pre druhých ľudí cez vlastnú tvorbu sa cítim dobre.

Prečo podľa teba niektorí ľudia nevedia objaviť čaro maličkostí?

Tie maličkosti sú naozaj také drobné okamihy, ktoré vedia dobiť. Keď ich nemáme či máme očakávania, že to má byť niečo veľké, napríklad vytúžená dovolenka, je ťažké to nájsť. Jasné, že tešiť sa na niečo je skvelé, ale radosť je ukotvená v tej každodennosti. Je aj o senzualite a napojení sa na vlastné telo, pretože radosť sa nedeje len v hlave. Je aj o vôni, dotyku. Na to často zabúdame – dostať sa z hlavy do tela, napojiť sa na naše zmyslové vnímanie.

Dá sa teda „manuálne prestaviť“ myslenie a netlačiť na seba, neočakávať dokonalosť? Skvelá dovolenka, Vianoce v pokoji a bez hádok a podobne?

Posledné roky silno vnímam, že generácia našich rodičov to mala nejako a my máme potrebu sa vymedzovať voči tomu, čo nefungovalo. Sama si pamätám na ten tlak počas Vianoc, keď mi mama podhadzovala výčitky, že som jej málo pomáhala. Napriek tomu som mala Vianoce rada. 

Moja mama má rada rituály, myslím si, že to mám po nej. Vždy robila nejaké veci okolo stola, na čo som sa tešila. Ale naše Vianoce sprevádzal aj stres.

Keď sa zhováram s blízkymi, veľa z nich nemá pozitívny vzťah k Vianociam, pretože si ich pamätajú ako obdobie najväčšieho vypätia, keď „vybublali“ ešte aj veci, ktoré celý rok držali niekde „pod pokrievkou“. Vnímam pozitívne to, že to chceme inak. Je to o preskladaní si priorít, uvedomení si, či sú dôležité skôr umyté okná alebo spoločne strávený čas. Nie je to ľahké, musíme prepisovať hlboko zakorenené vzorce a je za tým emočná práca.

Na Vianoce ľahko vzplanieme. Psychologička radí, ako spracovať svoj hnev, aby sme neublížili sebe alebo blízkym

Aj pri dovolenkách je lepšie si ten čas dávkovať. Je ťažké čakať od dovolenky, že nás uspokojí, vylieči a naplní, keď dorazíme do destinácie a sme úplne zničení, nechceme nič, len tak byť, a po týždni, keď by sme možno aj niečo robili, musíme ísť domov.

Názov knihy Ministerstvo malých radostí znie trošku cynicky vzhľadom na aktuálne politické a celospoločenské dianie. Je to tak mienené?

Názov vznikol asi pred tromi rokmi, potom sa začali diať tieto aktuálne veci a zrazu Ministerstvo malých radostí vyznelo ako reakcia na to, že ostatné ministerstvá kolabujú. Pre mňa to však bolo mimo tohto kontextu.

Pre mňa je to o tom, že máme ministerstvá na všetky oblasti života, ale málo sa prihliada na aspekt duševného zdravia, ktorý je „na konci dňa“ pre nás najdôležitejší.

Moment uvedomenia si priorít bol u mňa spojený s pocitom zlyhania. Úspech prestane byť taký dôležitý, keď trpí duša.

Hľadala si duševnú pohodu aj cez terapiu. Aká bola táto tvoja cesta?

Nešla som do terapie s veľkou krízou, cítila som však, že sú veci, ktoré si v sebe nedokážem sama upratať, chcem ich preskúmať s odbornou pomocou. Veci z detstva, ktorým som nerozumela, no ovplyvňovali ma. 

Podnetom bol pre mňa vzťah, od ktorého som chcela, aby fungoval, a vnímala som, že musím práve ja niečo zmeniť. Veľa som v terapii riešila vzťah s mojou mamou, ktorý je veľmi blízky a vrúcny, ale bol aj veľmi náročný a komplikovaný.

Začiatky pre mňa boli náročné, ale som vďačná, že som si toho 2,5 roka dopriala.

Vďaka terapii som si redefinovala aj význam úspechu. Snahu o dokonalosť a strach zo zlyhania som si v sebe upratala, dokážem byť k sebe láskavejšia aj v náročných situáciách. Mám nástroje, ako veciam porozumieť, ako sa zachovať, ale aj ako si vytvoriť priestor na radosť.

Často si vo chvíľach, keď nám je dobre, želáme, aby trvali navždy. Ako sa vyrovnať s tým, že sa to predsa len vždy skončí?

Keď si predstavím trojhodinový západ slnka, je to hrozné, nie? (Smiech.) 

Chvíle sú krásne preto, že sú prchavé. Ako spoločnosť sa potrebujeme individuálne napojiť na cyklickosť, ktorú najlepšie vidíme aj v prírode.

Prežívame úžasné leto, potom príde jeseň, no my v zime predsa vieme, že leto zase príde. Keď sa napojíme na cyklickosť, vieme aj zlé veci vnímať prchavejšie ako v skutočnosti sú. Aj vo chvíli, keď nám je hrozne, by sme mali myslieť na to, že to prejde, zvedomovať si to.

Nemáš napriek tomu svoj okamih, ktorý by mohol trvať navždy?

U mňa tá naozaj hlboká radosť prichádza cez tvorbu. Mám momenty, keď píšem, naozaj zažívam bytostné šťastie, je to už až existenciálna radosť. Vtedy som napojená na niečo, čo ma presahuje, čerpám zo skúsenosti či niečoho hlbšieho. To je pre mňa ideálny okamih.

Z malých radostí nemám takú, ktorá je naj. Je to ako v tejto miske plnej keksíkov. Navzájom sa ovplyvňujú, napĺňajú tú nádobu, to je to šťastie.

Povedala si, že počas tvorby ťa eufória presahuje. Čo však robíš, keď je to opačne, počas tvorivých kríz?

Na začiatku to bolo veľmi ťažké, pretože som si to spájala s pocitom zlyhania. Stále to neprežívam ľahko, ale už mám na to nástroje. Vnímam v tom tú spomínanú cyklickosť, rozumiem, že nemôžem byť vždy na 100 % tvorivá. Riešim to tak, že dávam tomu čas.

Zároveň som zistila, že múza je preceňovaná a deadline vie byť veľmi inšpiratívny. (Smiech.)

Keď som učila v škole, dávala som si záležať na tom, aby som dopovedala celý príbeh umelcov, aby žiaci videli aj ich tvorivé či bytostné krízy, nielen to, vďaka čomu sú slávni. Je dôležité poznať, ako si jednotlivci nájdu cestu k úspechu a šťastiu, že sa to nestane len tak.

Spomínaš príbehy a ja mám pocit, že v dnešnej dobe opäť ožívajú, ľudia ich potrebujú. Ako to vnímaš ty?

Táto knižka je vlastne tiež zbierkou mikropríbehov, viem si predstaviť ich rozpísať. Určite potrebujeme príbehy, lebo viac potrebujeme porozumieť tomu, čo sa deje, a aj sebe navzájom. 

Je pre mňa veľmi ťažké vidieť a prijímať, že k sebe pristupujeme cez to, v čom sme rozdielni. Spoločnosť sa rozpadá preto, že sa sústreďujeme na rozdielnosť názorov, nie na to, čo nás spája.

Často sme izolovaní v ľudskej skúsenosti. Máme pocit, že iba ja niečo takto prežívam a nikto iný to tak nemá, nikto iný mi neporozumie. Mnoho ľudí to má však podobne, aj keď sú možno z úplne iných spoločenských kruhov, ale my sa to nedozvieme, pretože už nežijeme komunitne. 

Sme zároveň veľmi zahltení faktami. Často vieme, koľko ľudí kde zomrelo, ale čísla nás nechávajú chladnými, nevieme ich vstrebávať a napojiť sa na ľudí cez čísla. Na niekoho utrpenie a radosť sa vieme napojiť cez príbeh, čo nám pootvorí okno do príbehu komunity, krajiny alebo vojny.

Ako z drobných radostí vyťažiť maximum a prekonať stres, ktorý nás zahlcuje a ovláda?

Často je to o zvedomovaní si. Vedome si vytvorím priestor na niečo, aj keď mám pocit, že to nestíham.

Samozrejme, nedá sa to, keď sa musím starať o niekoho, kto je odo mňa závislý, alebo keď ma vyhodia z práce, a ja si stoj čo stoj idem sadnúť k tomu Dunaju. To sú však extrémne situácie, no v každodennosti sa podľa mňa dá vedome si nájsť čas na maličkosti. Je za tým však práca, neprichádza to len tak.

Ako si to nariaďuješ ty?

Pre mňa sú veľmi dôležité rána, mám rituály, ktorých sa len sa ťažko vzdám. Každé ráno napríklad zapaľujem ešte za tmy sviečku v kuchyni, spravím si čaj, potom si čítam alebo si zacvičím.

Viem, že pre rodičov malých detí toto môže znieť ako provokácia, ale keď si ráno doprajem niekoľko malých radostí, dajú mi základ do dňa a potom v ňom viem pevnejšie stáť. Keď viem, že nebudem mať čas počas dňa, radšej si privstanem a vyživím sa ráno radosťou.


Katarína Poliačiková

Je vizuálna umelkyňa a spisovateľka, vo svojej tvorbe prirodzene prepája vizuálne s textom. Fotí na „analóg“, publikuje newsletter Soft Boiled, na základe ktorého vydala rovnomernú knihu esejí. Pôsobila v New Yorku aj Lisabone, absolvovala umelecký pobyt v Japonsku, svoj domov však našla v Bratislave. Jej najnovšia kniha Ministerstvo malých radostí je pohladením pre dušu v dnešných neľahkých časoch.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.