Fotograf, ktorý ostal vo svojom rodnom Trenčíne

Spolu s Huawei P9 sme sa boli pozrieť do Trenčína, za fotografom Matejom Kukučkom. V rodnom meste zdieľa s ďalšími šikovnými ľuďmi kreatívny priestor STarts - a takto to u nich vyzerá.

Tento článok je súčasťou seriálu “Tvorivé miesta”, v ktorom sme nafotili s Huawei P9 (telefónom vyvinutým v spolupráci so značkou Leica) ateliéry a miesta, kde tvoria slovenskí fotografi.

Matejova fotografická cesta sa začala pred dvanástimi rokmi – a bola istou formou mladíckej nerozvážnosti. Mal štrnásť, na gympel sa necítil, tak si vybral podľa svojích slov “tú jednoduchšiu môžnosť” – umeleckú školu.

“Na začiatku som sa venoval najmä reportážnej fotografii, koncertom. Vďaka nim som sa dostal do backstage-u, čo bolo skvelé. Chvíľu som strávil na VŠMU (kameramanskej tvorbe), no potom som sa opäť vrátil k fotke a začal sa venovať komerčnej fotografii, alebo aj sekundárnej reklamnej tvorbe.”

Po odviazanejších rokoch tvorby v exteriéri dnes radšej ostáva dnu – má rád pokoj fotenia produktov v ateliéri. V Trenčíne, kde pôsobí, má tú výhodu, že v rámci ateliérov nepanuje veľká konkurencia. Vo svojom fachu sú pravdepodobne jediný ateliér v meste. Aj vďaka tomu nevidí na poli príležitostí badateľné rozdiely medzi Trenčínom a hlavným mestom.

Čo bol zatiaľ tvoj najväčší profesijný úspech?

Pravdepodobne portrét dnes už nebohého Viliama Malíka, ktorý sa dostal aj do knihy o ňom a bol vystavený v Slovenskej národnej galérii v Bratislave. No celkovo nemám veľké ambície organizovať vernisáže a výstavy. Bola to skôr výnimka.

Ako vnímaš dnešnú vizuálnu kultúru sociálnych sietí? Dá sa na nich dobre propagovať fotka/umenie?

Neriešim ich veľmi aktívne, možno sa to zmení niekedy v budúcnosti. Na Instagram dávam len fotky z mobilu, keď ma spontánne prepadne kreatívny moment. Fotoaparáty totiž so sebou nemávam stále. Je pravda, že na sociálnych médiach je umelec každý, no možno to nie je celkom na škodu. Môj profesor na VŠMU, profesor Szomolányi, hovoril, že umenie je o slove um. Takže keď niekto dobre vie, to, čo robí, je umelcom.

Matej Kukučka, fotograf z Trenčína

Matej Kukučka, trenčiansky rodák a fotograf, je členom kreatívnej skupiny In the Kitchen. Momentálne pracuje v ateliéri STarts v Trenčíne a venuje sa prevažne produktovej fotografii, ale nie len tej. Jedným z jeho projektov bolo aj fotenie psov z trenčianskeho útulku zvierat.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Slováci, ktorí pomocou dobrých nápadov menia svet okolo seba

Na Slovensku je veľa poctivých a zodpovedných firiem, ktoré sú prospešné celej spoločnosti, len sa o nich možno toľko nehovorí. Pozrite si pozitívne príbehy Slovákov, ktorí svojim podnikaním pomáhajú ľuďom či životnému prostrediu.

Mnohí ľudia aj u nás na Slovensku majú dobré nápady, chýba im však podpora. V snahe podporiť spoločensky prospešné firmy vznikla medzinárodná súťaž Chivas VENTURE, do ktorej sa zapojilo už aj viacero Slovákov. Súťažiaci v rámci môžu získať podiel z 1 milióna amerických dolárov a osobný koučing od špičkových svetových mentorov.

Pracujete na dobrom nápade? Prihláste sa do súťaže a získajte podporu. Viac informácií

Kým nájdete odvahu prihlásiť sa, inšpirujte sa príbehmi úspešných firiem, ktoré sa stali víťazmi slovenského kola súťaže Chivas VENTURE v predošlých rokoch. Viac nápadov, ktoré menia svet, nájdete na tomto odkaze.

Drevené zubné kefky Ecoheart pomáhajú ľuďom a prírode

Na svete je množstvo plastu, ktorý nestíhame recyklovať. Najbežnejším plastovým odpadom sú práve drobnosti, ktoré používame dennodenne – tégliky na nápoje, slamky, PET fľaše, ale aj zubné kefky.  Odhaduje sa, že len v Spojených štátoch amerických skončí na skládkach každoročne viac ako 850 miliónov zubných kefiek.

Aj malé zmeny môžu niekedy znamenať veľký rozdiel. To je aj filozofia mladého podnikateľa Romana Kovácsa z Bratislavy a jeho spoločníka Štefana Macejáka. Pod značkou Ecoheart vyrábajú ekologické kefky z bambusového dreva. Bambus rastie veľmi rýchlo, je trvalo udržateľnou surovinou.

Prioritou Ecoheart je pomáhať iným. Vybraným neziskovým projektom preto pravidelne darujú 10 % zo zisku. Ich momentálnou ambíciou je k zubným kefkám pridať ďalší rad ekologických výrobkov, zaradiť do výroby lokálne materiály a časom výrobňu pretvoriť na chránené dielne. Šancu tak dostanú ľudia, ktorí v živote nemajú veľa príležitostí.

Ecoheart sa v súťaži Chivas VENTURE stali víťazmi slovenského kola a postúpili do svetového finále, kde reprezentovali Slovensko a súťažili s ďalšími 27 firmami z iných krajín. Vďaka online hlasovaniu ľudí z rôznych kútov Zeme získali 20-tisíc dolárov.

Vizuálne čítanie učí hendikepované deti čítať

Čítanie je pre mnohých zdravých ľudí úplne prirodzená a jednoduchá činnosť. Naučiť sa čítať však pre deti so špeciálnymi potrebami môže byť mimoriadne zložité a často im k tomu chýba aj potrebné zázemie či možnosti.

Na pomoc s výučbou čítania u detí s rôznymi diagnózami ako napríklad dysfázia, dyslexia či autizmus slúži program Vizuálne čítanie, za ktorým stojí Dušan Baranec so svojím tímom. Deti aj dospelí sa prostredníctvom programu učia čítať hlásky, slabiky a slová v 12 úrovniach s využitím vizuálneho prístupu.

Používanie programu si vyžaduje odborné vedenie. Firma preto spolupracuje s viacerými expertmi z oblasti psychológie, pedagogiky a informačných technológií. Program od šikovných Slovákov oceňujú najmä logopédi, špeciálni pedagógovia či rodičia detí s postihnutím.

Vizuálne čítanie minulý rok v súťaži Chivas VENTURE zvíťazilo, no Dušan Baranec sa z osobných dôvodov nemohol na svetovom finále zúčastniť . Porota sa preto rozhodla vybrať nového víťaza, už spomínaného výrobcu drevených kefiek Ecoheart.

SmartHead propaguje udržateľný svet

Zapnite si dnes správy a po chvíľke nadobudnete dojem, že ľudstvo v budúcnosti nič dobré nečaká. Veľa ľudí má pritom úprimnú snahu zmeniť veci k lepšiemu, len skrátka netuší, kde začať. V skutočnosti dnes existuje množstvo zodpovedných firiem či organizácií, ktoré podnikajú konkrétne kroky na zlepšenie vecí okolo seba. Ich aktivity však často nedostanú priestor na propagáciu a jednoducho sa stratia v záplave iných informácií, takže sa o nich nikto nedozvie.

Veronika Osvaldová preto so svojím tímom vytvorila online platformu SmartHead, kde sa ľudia môžu dozvedieť o enviromentálnych či komunitných projektoch. Každý si tu môže pozrieť spoločensky prospešné aktivity, ktoré prebiehajú v jeho okolí a zapojiť sa – stačí len kliknúť. Stovky ľudí tak vďaka SmartHead pomáhali so sadením stromčekov, so zberom odpadu, s obnovovaním kultúrnych pamiatok či so vzdelávaním.

SmartHead bol prvým projektom, ktorý sa zapojil do slovenského kola súťaže Chivas VENTURE. Vďaka účasti v súťaži získal na základe hlasovania verejnosti príslušný finančný obnos a Veronika Osvaldová strávila mesiac v startup-ovom akcelerátore v Oxforde, kde sa pod vedením špičkových mentorov cvičila v prezentačných a manažérskych zručnostiach.

Je váš nápad lepší? Prihláste sa do súťaže Chivas VENTURE

Určite sa na Slovensku nájde ešte množstvo ďalších ľudí s nápadmi, ktoré môžu pomôcť svetu. Ak máte pocit, že váš nápad je rovnako dobrý, ak nie lepší, medzinárodná súťaž Chivas VENTURE môže byť pre vás to pravé.

Ak vaše podnikanie pomáha ľuďom alebo životnému prostrediu, prihláste sa do 31. októbra 2018 a získajte podiel z finančného balíka vo výške 1 milión amerických dolárov a koučing od svetových mentorov.

Formulár na prihlásenie, podmienky súťaže aj detailné informácie nájdete na tomto mieste https://www.chivas.com/sk-sk/the-venture/apply

 


96 hodín s Huawei: Získajte vybrané modely s veľkou zľavou

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové