Neuveriteľné filmové chyby, ktoré sa dostali až na plátna kín

Dvanásť fatálnych filmových chýb, ktoré si strihači nevšimli, zato diváci áno.

Hollywoodske štúdia zamestnávajú celé armády ľudí, ktorých jedinou pracovnou náplňou je po zostrihaní filmu skontrolovať logickú kontinuitu scén vo filme, vyhľadať chyby a dodatočne zo stopáže vyhodiť “poškodené” zábery a zvuky, ktoré sa počas nakrúcania prehliadli.

Najčastejšie to bývajú zle nadväzujúce scény, kedy si štáb nevšimne, že nejaký predmet z predošlého záberu chýba, alebo naopak pribudol. Druhou najbežnejšou chybičkou sú viditeľní členovia štábu či kusy filmového inventára, ktoré sa odrážajú v odrazových plochách, ako v zrkadlách, oknách, okuliaroch a iných naleštených objektoch.

No a čo prehliadnu odborníci, už neunikne skalným filmovým fanúšikom, ktorí žiadnu chybičku len tak neodpustia. Toto je niekoľko vtipných príkladov, ktoré si všimli až diváci na plátnach kín:

Statočné srdce

Vo filme Statočné srdce bolo chýb a nepresnesností neúrekom. Ako filmových, tak aj historických.

Škóti si tváre na modro nikdy nemaľovali, kilty sa v tej dobe nenosili, gajdy ešte neexistovali a skutočná princezná Izabela mala v tom čase štyri roky, takže nemohla byť milenkou Williama Wallacea. V skutočnosti ho ani nikdy nestretla.

A pokiaľ ide o chyby filmové, medzi najvtipnejšie patrí zrejme biele auto, ktoré vidieť prejsť v jednej z bojových scén filmu (48 s na videu) či človek so šiltovkou na hlave medzi škótskou armádou (23 s na videu).

Gladiátor

V priebehu inscenácie bitky o Kartágo v Koloseu sa jeden z vozov prevráti. Netreba nijakú veľkú dávku sústredenia na to, aby ste si pri nohách komparzistu vo vnútri voza všimli pripevnenú plynovú fľašu.

Vo filme je aj niekoľko iných mimoriadne hrubých chýb, ktoré stoja za zmienku. V jednej scéne napríklad pomáha Rimanom v bitke nemecký ovčiak – plemeno, ktoré bolo vyšľachtené až v 19. storočí. Hlavný hrdina Maximus má prezývku Španiel, aj keď Španielsko vzniklo až v 15. storočí. Legendárny je aj člen štábu medzi divákmi Kolosea oblečený v rifliach.

Pulp fiction: Historky z podsvetia

V známej scéne z Pulp fiction, kde Jules (Samuel L. Jackson) cituje pasáž z biblie, je na stene vidieť diery po guľkách (1:23 na videu) ešte pred tým, než vybehne z kúpeľne muž a začne na Julesa s Vincentom (John Travolta) strieľať.

Pelíšky

Vo filme Pelíšky, v scéne, keď Kraus (Jiří Kodet) donesie domov vianočný stromček a oprie ho o stenu, je na chvíľku vidieť ruku, ktorá strom chytí, aby nepadal.

Čeľuste

Pozorne sledujte muža v bielom klobúčiku s fúzmi. Zatiaľ čo žralok napadol hrajúce sa deti v mori a každý na brehu panikári, tento človek vyzerá, že práve zažíva najšťastnejšie chvíľe svojho života.

Pretty Woman

V scéne, v ktorej Vivian (Julia Roberts) raňajkuje s Edwardom (Richard Gere), drží v jednej chvíli v ruke croissant. Hneď na to, v ďalšom prestrihu, už má lievanec (sekunda 0:39). Nasleduje druhá chybička v tejto krátkej sekvencii – Vivian si zahryzne do lievanca, ktorý ale má v ďalšom zábere tvar ako predtým (sekunda 0:48).

Na sever severozápadnou linkou

Scéna vo filme, v ktorej má na hlavného hrdinu Roberta vystreliť šarmantná Eva Saintová, sa natáčala viackrát. Chlapec vpravo v pozadí už vie, že opäť bude nasledovať hlučná streľba a tak si (19 sekunda na videu) zakryje uši ešte pred výstrelom.

Chybička sa síce dostala až na plátna kín, no filmu to zjavne nijak výraznejšie neuškodilo. Alfredovi Hitchcockovi totiž tento trhák vyniesol najviac spomedzi všetkých jeho filmov a dodnes je pokladaný za jeden z najlepších špionážnych filmov všetkých čias.

Bad Boys

Vo filme Bad Boys (ten zo Seanom Pennom nie s Willom Smithom) je jedna z najvýraznejších filmových chýb vôbec. V scéne, v ktorej sa dvaja hlavní protagonisti zúrivo bijú, vidieť takmer celý čas kameramana, ktorý hercov natáča na ručnú kameru.

Star Wars: Epizóda IV – Nová nádej

V poradí tretí vojak Impéria, ktorý vchádza do kontrolnej miestnosti, si udrie hlavu o rám dverí. O dvadsať rokov neskôr túto chybu George Lucas zapracoval tak, že do špeciálnej DVD reedície titulu z roku 1997 pridal aj zvukový efekt zreteľného buchnutia.

Piráti z Karibiku: Kliatba Čiernej perly

Jack Sparrow v tomto zábere akurát kričí na svoju posádku: “Na palubu, vy prašivé psy!” keď v pozadí vidno člena štábu v bielom tričku, s kovbojským klobúkom a slnečnými okuliarmi, ako hľadí na more.

Matrix

Keď idú Neo (Keanu Reeves) a Morpheus (Laurence Fishburne) navštíviť Vedmu (Gloria Foster), Neo siahá na túto naleštenú kľučku. Pri detailnejšom pohľade je v odraze na kľučke vidieť nielen Morphea a Nea, ale aj kameru.

Mária Antoinetta

V jednej zo scén životopisného filmu o francúzskej kráľovnej sa asi na sekundu a pol objavia v zábere aj modré tenisky značky Converse. Režisérka filmu Sofia Coppola však vyvrátila, žeby šlo o chybu. Údajne ich použila zámerne, aby poukázala na to, že Mária Antoinetta bola napriek svojmu postaveniu obyčajnou tínedžerkou.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


6 rád, ako fotiť náhodných ľudí v teréne

Jedna vec je robiť portréty ľudí v ateliéri, iné je fotiť tváre neznámych niekde v exteriéri. Chce to nie len správnu techniku, ale aj ľudský prístup.

Jedna vec je robiť portréty ľudí v ateliéri, iné je fotiť tváre neznámych niekde v exteriéri. Spolu s Oliverom Ondrášom, autorom Projektu 365, o ktorom sme písali v tomto článku, sme zozbierali pár tipov, ktoré vás pripravia na portrétovanie v teréne. Samozrejme, nie len po technickej, ale aj po ľudskej stránke.

1. Zvoľte si vhodnú fototechniku

Na fotenie na ulici sú vhodnejšie menšie fotoaparáty. Sú ľahké a umožňujú vám fotiť nepozorovane, a zároveň sa s nimi viete rýchlo pohybovať. Ak si váš projekt nevyžaduje fotenie na veľký formát pomocou rozmernej fototechniky, nenápadnejšie vybavenie ocenia aj portrétovaní.  Pôsobí menej zastrašujúco a ľudia sa rýchlejšie uvoľnia.

Na projekt Portrét 365 Oliver Ondráš použil spolu šesť fotoaparátov a tri objektívy. Okrem klasických zrkadloviek fotil aj na menšie fotoaparáty, konkrétne Fuji X-E1 s objektívom 35 mm (f1.4) a  Fuji X100 s pevným 35 mm objektívom.

2. Pripravte sa na to, že nemáte veľa času

Musíte reagovať pohotovo. Zaujímavého okoloidúceho možno stretnete len raz v živote, preto ho neváhajte osloviť. Snažte sa tiež ľudí veľmi nezdržovať. Neviete, či sa práve niekam neponáhľajú. Váš projekt môže byť naozaj zaujímavý, ale nestojí im za to, aby zmeškali svoj autobus.

Oliver Ondráš prezrádza zo zákulisia fotenia: “Najkratšie som fotil známeho reportéra TV JOJ, Joža Kubániho, o ktorom je známe že sa fotí nerád. Trvalo to asi minútu. Naopak, najdlhšie som fotil jednu dámu, trvalo to asi 20 minút.”

3. Dopredu si vyberte vhodné miesto na portrétovanie

Ak si vyberiete miesto, kde sa počas dňa premelie veľa ľudí, máte väčšiu šancu, že objavíte niekoho zaujímavého.

Neprenasledujte ľudí. Naopak, zvoľte si miesto, ktoré je dostatočne blízko a zároveň vám vyhovuje ako pozadie pre fotografiu (môže to byť čistá alebo naopak, niečím zaujímavá stena). Odveďte portrétovaného na toto stanovište. Výhodou je, že budete vedieť s prostredím pracovať efektívnejšie, keď si ho opakovane odskúšate.

Oliver Ondráš si namiesto ateliéru vybral niekoľko stanovíšť – u seba doma, v pivnici, na dvore, na na rôznych miestach v Poprade. Popri tom nafotil ľudí aj v Kežmarku, Spišskej Novej Vsi, Starej Ľubovni, Košiciach, Michalovciach, dokonca na Ukrajine v meste Užhorod.

4. Snažte sa ľudí rešpektovať a udržať ich v pohode

Ľudia môžu byť pred objektívom hanbliví alebo nervózni. Pracuje sa s nimi ťažšie ako s profesionálnymi modelmi, ale väčšinou platí, že sa uvoľnia popri konverzácii.

„Nemal som problém ľudí prehovoriť na portrét. Keď som im vysvetlil, o čo ide, väčšinou boli ochotní postaviť sa pred objektív. Fotil som zväčša na dennom svetle, a nikdy to netrvalo príliš dlho. Maximálne päť minút. Nepoužíval som blesk, fotil som na prirodzené svetlo a používal som len odrazovú dosku. Chcel som, aby sa ľudia na fotkách usmievali, pretože vážnych vecí je dosť,“ zdôraznil Oliver Ondráš.

Je tiež slušné spýtať sa, či môžete človeka odfotografovať. Budete mať väčšiu šancu, že bude s vami ochotnejšie spolupracovať, a dostanete šancu na viac variánt pre finálny záber. Rovnako pozorné je ukázať na displeji výsledný záber (prípadne ho poslať neskôr na email, ak fotíte na film).

5. Noste so sebou pár ukážok z projektu

Opíšte im, ako projekt vznikol, a prečo ich chcete odfotiť. Pri tom vám pomôže, keď budete mať po ruke pár ukážok. Ľudia vám budú ako fotografovi viac dôverovať a budú si vedieť lepšie predstaviť, o čo vlastne ide.

Alebo im skúste prezradiť, čím vás zaujali. Kompliment poteší každého.

6. Rešpektujte NIE ako odpoveď

Môže sa stať, že vás odmietnu. Vtedy rešpektujte nie ako odpoveď a nesnažte sa ľudí nasilu prehovárať. Všímajte si aj ich situáciu – či nie je príliš chúlostivá alebo ich jej zvečnením nezahanbíte. Používajte sedliacky rozum – ak by ste sami nechceli, aby vás v tejto situácii odfotili, nikoho do toho nenúťte.

Prečítajte si viac o fotografickom projekte Portrét 365 od Olivera Ondráša.

Oliver Ondráš sa narodil v Poprade, kde aj žije. Má 42 rokov. Dlhé roky pracoval ako novinár, foteniu sa profesionálne venuje 5 rokov. Je fotograf na voľnej nohe a fotí pre Tlačovú agentúru Slovenskej republiky (TASR).

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Lifetech: Čo je nové