Tomáš Halász: Spoločenské dianie fotí vždy z prvých radov

Aj keď je jeho záber široký, pointa ostáva tá istá: dať priestor tomu, čo má byť verejné. Ateliér popredného reportážneho fotografa sme fotili s telefónom Huawei P9.

Začal fotiť už ako 12-ročný. Rýchlo zistil, že pre jeho záujem o dianie v spoločnosti ho bude baviť práve reportážna fotografia. Práve fotografia je vraj spôsob, ako sa dostať do prvých radov spoločenského diania.

“Ako 12-ročný som nevedel kresliť, nešlo mi ani písanie, tak som musel skutočnosť zachytiť inak. Vo fotografii som videl potenciál,” vysvetľuje Tomáš, čo ho viedlo k povolaniu fotografa.

Dnes by sa definoval ako rôznorodý fotograf na voľnej nohe. Je totiž vraj veľmi ťažké byť zameraný len na jednu činnosť.

Do ateliéru chodí Tomáš pracovať, kreatívne sa vyžívať, vyhrať sa, mať tvorivú náladu.

“Na jednej strane fotím komerčné fotenia – ateliérové firemné portréty, akcie a kampane mimovládnych organizácií – no popritom som aj šéfredaktorom online platformy mono.sk, kde dávame priestor žurnalistom — fotografom, aj autorom slova,” hovorí o svojej momentálnej náplni práce.

Fotí cielene, málokedy „len tak“, náhodne. Nenachádza ľudí na uliciach. Práve preto sa mu ateliér veľmi hodí. Jeho zriadenie bolo v Tomášovom profesionálnom živote veľkým zlomom. Dovtedy fungoval čisto na báze home office, pričom chodil fotiť do terénu.

Miešanie pracovného a súkromného prostredia sa však ukázalo byť veľmi vyčerpávajúce. Práve od tažkých a serióznych tém si niekedy potrebuje odpočinúť pri kreatívnom hraní sa so štúdiovými svetlami. To však pri homeoffice nebolo ľahké.

Tomáš Halász
Tomáš Halász
Tomáš Halász

“Som veľmi rád, že som si spolu s ďalšou fotografkou, Dorotou Holubovou, otvoril ateliér, kde môžem chodiť pracovať, kreatívne sa vyžívať, vyhrať sa, mať tvorivú náladu. Náš ateliér, ktorý sme nazvali Holubník, zároveň vytvára priestor pre menšiu komunitu. Môžeme si tu premietať filmy, pozerať si fotografie, a aj fotiť klientov,” opisuje Tomáš.

Veľmi dôležité pri tejto práci je neupadnúť do rutiny a mať mix rôznorodých fotení, aby sa človek cvičil. Čo sa mu osvedčí pri portrétoch, to vie použiť na reportážach, a zase naopak.

Čo všetko si pre dobrú fotku ochotný urobiť?

Ľahnúť si na zem, vyskočiť na múr, pár hodín stáť na nohách, nejesť, nepiť. No jedna vec, v ktorej nie som ochotný robiť kompromisy, sú morálne zásady. Nezasahujem tam, kde nemám, nemanipulujem s obsahom. Práve pri reportážach je to veľmi dôležité.

Ako sa profesionálni fotografi pozerajú na dnešný fenomén sociálnych sietí, na ktorých sa ako fotograf prezentuje takmer každý?

Sú formou komunikáce, rovnako ako aj samotná fotografia. Som na nich, no nezakladám si na tom, koľko mám odoberateľov. Komunikujem cez ne nielen pekné fotky, ale aj svoje názory a postoje. Nejde mi len o komerčné promo.

Čo sa Tomášovi osvedčí pri portrétoch, to vie použiť na reportážach.

Tomáš Halász je nezávislý fotograf, ktorý sa sústreďuje na reportážno-dokumentárnu fotografiu a fotografiu pre tretí sektor. Získal ocenenia Czech Press Photo, Slovak Press Photo, VÚB Foto Roka, aj Novinársku cenu Nadácie otvorenej spoločnosti. Je šéfredaktorom platformy MONO.sk a ambasádorom značky Nikon.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Kampaň O2 Nebuď pirát pozitívne ovplyvnila správanie mladých vodičov

Mladí ľudia si vďaka kampani O2 uvedomili riziká, ktoré so sebou prináša používanie mobilu za volantom, a počas jazdy s ním manipulujú menej.

Začiatkom apríla tohto roka odštartovala spoločnosť O2 Slovensko v rámci svojej iniciatívy Dátuj zodpovedne kampaň Nebuď pirát, ktorej cieľom bolo upozorniť širokú verejnosť na nebezpečenstvo používania telefónov za volantom. 

Orientovala sa najmä na mladých vodičov vo veku od 18 do 25 rokov, ktorí sú najviac náchylní na branie mobilných telefónov do rúk aj počas šoférovania.

Celá kampaň odštartovala prichytením a pokutovaním moderátora a YouTubera Mateja „Sajfu“ Cifru Políciou SR počas jeho livestreamu spoza volantu. Do kampane sa následne zapojilo približne 20 influencerov, ktorí vyjadrili svoj názor na túto tému a snažili sa využiť svoj vplyv, aby mladým ľuďom ukázali, že používanie telefónu za volantom je jednou z najčastejších príčin dopravných nehôd.

Prečítajte si: Viem, že telefón za volantom nie je správna vec, hovorí Matej „Sajfa“ Cifra

Keď kampaň mení návyky mladých vodičov

Podľa prieskumu agentúry Kantar kampaň od apríla tohto roku zaregistrovalo až 60 % mladých vodičov.

„Otvorenie tejto témy malo svoj význam. Až 97 % mladých vodičov hodnotí kampaň pozitívne a polovica opýtaných sa vyjadrila, že kampaň ovplyvnila používanie telefónu za volantom,“ hovorí šéfka komunikácie O2 Slovakia Tereza Molnár.

„Priemerný počet dotykov displeja za jazdu klesol z počiatočných 0,7 na 0,39, takže v správaní vodičov vidíme jednoznačný posun.“

„Naším hlavným cieľom bolo práve to, aby si mladí ľudia tieto riziká uvedomili, diskutovali o nich a prispôsobili im aj svoje reálne každodenné správanie za volantom, takže ju považujeme za veľký úspech,“ dodáva.

Interakcií s mobilom za volantom je medziročne menej

Z prieskumu vyplýva, že takmer 70 % mladých vodičov má pocit, že kampaň pozitívne ovplyvňuje správanie vodičov, a až 88 % si myslí, že takéto celospoločenské projekty pomáhajú zlepšiť život na Slovensku.

„Medziročne vidíme v prieskume aj istý pokles aktivít za volantom, ktoré si vyžadujú interakciu s mobilným telefónom, akými sú napríklad nastavovanie navigácie, písanie SMS správ či telefonovanie,“ vysvetľuje šéfka komunikácie.

Vodiči si aplikáciu O2 Extra výhody s navigáciou obľúbili, najazdili vyše dvoch miliónov kilometrov

Kampaň Nebuď pirát zaznamenala pozitívne výsledky aj v rámci využívania špeciálne upravenej navigácie Sygic, ktorá sa stala súčasťou aplikácie O2 Extra výhody. Aplikácia zaznamenáva rýchlosť a interakcie s mobilným telefónom počas jazdy a následne vodičov odmeňuje za zodpovednú jazdu.

Od spustenia kampane Nebuď pirát najazdili vodiči vyše 2 000 000 km v rámci 130 000 jázd, a to s priemerným skóre takmer 93 bodov za jazdu. Priemerný počet dotykov displeja za jazdu klesol z počiatočných 0,7 na 0,39, takže v správaní vodičov vidíme jednoznačný posun, ktorý je jedným z najdôležitejších úspechov kampane,“ zhodnocuje ďalšie výsledky šéfka marketingovej komunikácie O2 Slovakia Lucia Petrášová.

Ako funguje aplikácia O2 Extra výhody?

Bezplatná aplikácia vyhodnocuje zodpovednosť vodiča a za každú jazdu dlhšiu ako 500 m zobrazí skóre od 0 do 100. Ak vodič jazdí celý mesiac zodpovedne a so zapnutou navigáciou v aplikácii O2 Extra výhody, môže každý mesiac získať dáta zadarmo. Jazdiť môže tak, že si navolí presnú trasu alebo použije tzv. free ride mode, v rámci ktorého cieľovú destináciu nezadáva.

Ak sa mu za mesiac podarí získať v priemere aspoň 80 bodov, absolvuje minimálne 10 jázd a odjazdí najmenej 150 km, získa do konca septembra ako bonus namiesto pôvodného 1 GB až 5 GB dát zadarmo.

Čítajte aj: Držať počas jazdy telefón v ruke je nezodpovedné a nebezpečné, hovorí Barbora Krajčírová


Čo všetko ovláda umelá inteligencia vo vašom smartfóne?

Čítaj viac

Férová nadácia O2 podporí projekty, ktoré mladým ľuďom pripomenú hodnoty slobody a demokracie

Čítaj viac

O2 vylepšilo balíky dát pre kartu O2 Voľnosť. 1 GB dát môže byť váš už za 1 €

Čítaj viac