Rasťo Chvála: Mobily za volantom robia viac problémov dobrým vodičom

„Slováci sú šikovní vodiči. Máme ale málo pochopenia pre iných účastníkov cestnej premávky,” hovorí motoristický novinár.

Obľúbený motoristický novinár a jedna z tvárí projektu O2 Dátuj zodpovedne, ktorého cieľom je poukázať 
na nebezpečenstvo používania smartfónu
 za volantom a s ním súvisiacou aktivitou Chvála bezpečnej jazde, ktorá motoristom prináša rôzne O2 Extra výhody, nám porozprával o tom, akí sú Slováci šoféri.

V rozhovore so zakladateľom Garáž TV Rasťom Chválom sa dozviete, prečo mávame pri šoférovaní nutkanie používať smartfóny, akí sú Slováci za volantom a prečo niekedy nerešpektujeme dopravné značenia.

Ako by ste opísali dobrého šoféra?

Ako niekoho, kto vie predvídať a odhaduje udalosti dopredu. Zásadná vec je nepozerať sa na koniec prednej kapoty, ale o dve autá dopredu. Málo predvídavý šofér pozerá na kapotu a rieši veci, až keď sa stanú. Ale aj človek, ktorému chýba za volantom trošku zručnosti, to dokáže kompenzovať tým, že vníma situáciu v dostatočnom predstihu.

S autom je to ako s hokejkou. Ja hrávam amatérsky hokej a musím sa pozerať na hokejku, ale potom nestíham tak dobre vnímať hru okolo seba. Keď však na ľad príde Šatan, môže sa obzerať po ľade, pretože hokejku a puk už dávno zvládol. Aj v aute platí, že čím viac nám auto robí starosť, tým viac sa musíme sústrediť na cestu.

Predpokladám, že vy sa za dobrého šoféra považujete.

Áno, ale aj dobrí šoféri môžu byť nebezpeční, a bojujem s tým aj ja sám. Kým auto nejde šmykom, nerobí mi žiadny problém ovládať ho. Auto ma pri bežnej jazde už tak nezamestnáva a ťažšie niečo vzbudí moju pozornosť.

Čítajte aj: Rasťo Chvála bloguje o svojom veľkom záväzku

Preto mám, napríklad, tendenciu siahnuť po telefóne a musím s tým bojovať. A to býva často problém v prípade vodičov, ktorí vedia jazdiť veľmi dobre. Čím je človek lepší šofér,
tým viac by mal na tom pracovať a nerozptyľovať sa.

„Zásadná vec je nepozerať sa na koniec prednej kapoty, ale o dve autá dopredu. Málo predvídavý šofér pozerá na kapotu a rieši veci, až keď sa stanú.“ 

Už ste naznačili, že v súčasnosti sú najväčším rozptýlením za volantom práve telefóny. Sme zvyknutí stále ich kontrolovať, ako sa tomu za volantom vyhnúť?

Je to jeden z najväčších, ak nie najväčší problém. Mobily ohrozujú všetky typy šoférov a, paradoxne, robia viac problémov tým dobrým. Ak má niekto stres z auta, tak na mobil zabudne. Autá sa však čoraz jednoduchšie ovládajú, majú množstvo asistečných systémov a nevyžadujú si toľko pozornosti. Šoférovanie sa stáva menšou súčasťou mysle, čo otvára dvere telefónu alebo inému lákadlu.

Raz som išiel do Chorvátska trabantom, ktorý má netradičné radenie, musíte stále dorovnávať volant, aby ste sa udržali na ceste. Tak ma zamestnal, že mi ani nenapadlo riešiť niečo iné.

Pri bežnej jazde však nikto nevie, ako tento problém riešiť. Uvedomujeme si, že nie je správne pozerať do mobilu, ale telo už je zvyknuté reagovať na displej. Existujú už rôzne aplikácie a rozhrania ako Apple Car Pay alebo Android Auto, ktoré sa dajú ovládať hlasom. To je možno čiastočné riešenie, ale stále je tam nejaký displej. A ten odvádza pozornosť.

Pomohlo by, keby mali smartfóny okrem lietadlového režimu aj „autový“?

Musel by sa však automaticky v aute zapnúť. Najlepšie by bolo spojiť úsilie výrobcov telefónov a áut do čo najdokonalejšieho hlasového ovládania, ktoré bude fungovať v rôznych jazykoch. Dočasným riešením môže byť dostávanie obrazovej informácie z telefónu čo najbližšie k rozhraniu cesty, aby sa dala vnímať periférne.

Takže keby som nedržal telefón, mohol by som niekomu zavolať?

Samotné telefonovanie nie je až také peklo ako pozeranie na displej. Vysvetlím to na príklade z rely, kde stále balansujete na hrane, stále musíte mať oči na ceste a voľné ruky. Ak pritom môžete zamestnať ešte nejaký zmysel, tak je ním sluch. Počúvate spolujazdca, ktorý vám hovorí, čo príde, ale aj to súvisí s cestou, ktorú máte pred sebou.

Čítajte aj: Rasťo Chvála bloguje o tom, čo si z automobilových pretekov môže vziať každý vodič

V bežnej premávke sa nejazdí až takto nadoraz, takže sluch môžeme zamestnať, ak napríklad potrebujeme byť s niekým v kontakte. Dokonca ak si v noci s niekým zavoláte, tak vám to môže pomôcť nezadriemať a ostať bdelý.

Nedávny prieskum, ktorý si dala vypracovať spoločnosť O2, ukázal, že viac ako tri štvrtiny Slovákov sa na sociálnych sieťach stretli s fotkou alebo s videom, ktoré ľudia spravili za volantom počas jazdy. Urobili ste to niekedy aj vy?

Aj ja mám pár hriechov za volantom. Odfotil som si tachometer alebo kilometre, keď som si chcel zapamäť nejaký údaj. Uvedomujem si, že je to zlé, a aj preto som prijal výzvu zapojiť sa do projektu, ktorého cieľom je poukázať na nebezpečenstvo používania smartfónu za volantom.

Na jednej strane je to pre mňa záväzok, aby som na sebe pracoval. Zároveň si uvedomujem, že v tomto smere musíme začať spoločnou výzvou, inak mobily v aute nedokážeme odložiť. Musíme sa navzájom sledovať a upozorňovať, možno aj na niekoho zatrúbiť, ak vidíme, že pozerá do mobilu.

Akí sú podľa vás Slováci šoféri?

V mnohom sme manuálne zruční a šikovní. Máme však málo pochopenia pre iných účastníkov cestnej premávky. Možno je v tom nejaké ego, ale v zahraničí sa viac vníma, že na cestách idú aj iní.

„Slováci sú šikovní vodiči. Máme však málo pochopenia pre iných účastníkov cestnej premávky.“

Zdá sa mi tiež, že úroveň niektorých autoškôl je nízka. Mladým ľuďom, ktorí si teraz robia vodičák a vychádzajú na cesty, akoby chýbali zručnosti. Nedá sa to povedať všeobecne, česť dobrým autoškolám, ale je viac absolventov autoškôl, ktorí by potrebovali väčší tréning a osobitnejší prístup.

Mal by sa v autoškolách klásť väčší dôraz aj na slušné a zodpovedné správanie za volantom?

Neviem, či sa to dá zlepšiť v autoškole, ide skôr o osobnostný predpoklad. Ja som typ vodiča, ktorý má pochopenie pre toho, komu to nejde. Nemám ale rád drzých šoférov a tiež na nich prehnane reagujem, hoci si neuvedomujem prečo.

Auto nás izoluje od vonkajšieho prostredia a máme pocit, že keď máme väčšie auto s väčším výkonom, tak sme králi cesty. Ja autá pri testovaní striedam, a aj keď sa akokoľvek od toho odosobním, tak je pravda, že za volantom luxusného ťažkého a silného auta sa cítite sebavedome, hoci ste pred chvíľou prišli lacným zdrapom a len ste si presadli.

Prečítajte si: Viem, že telefón za volantom nie je správna vec,“ hovorí Sajfa

Takže obľúbený stereotyp o vodičoch takýchto áut je do istej miery opodstatnený?

Správanie za volantom je vo veľkej miere dané spoločensky aj historicky. Za komunizmu sme boli naučení, že človek málo vecí mohol urobiť „normálne“. Museli sme podliezať, preliezať alebo mať nejakého známeho. A to nám trochu zostalo, máme niekedy nepochopiteľné pravidlá, ktoré sa poriadne nedajú uskutočniť.

Niekedy nie je ani dopravné značenie navrhnuté tak, aby bola premávka plynulá. Napríklad sú úseky, kde sa už dlho nepracuje, ale tridsiatka tam zostala. Začneme ju ignorovať, pretože nemá opodstatnenie, a nakoniec ju ignorujeme aj tam, kde opodstatnenie má. Nevieme rozlíšiť, keď je dopravné značenie neadevátne, a dopravný predpis dodržiavame iba pre represiu.

A ten, kto má na represiu finančne alebo spoločensky, má pocit, že si ju môže dovoliť ignorovať. Takže ide skôr o spoločenský problém a asi potrvá dlhšie, kým sa dokážeme v tejto oblasti prevychovať.

Jazdite zodpovedne, pozrite si Rasťove tipy na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.

Rasťo Chvála

Motoristický novinár, ktorý už viac ako 20 rokov testuje autá. Začínal v Rádiu Lumen, najlepšie sa však cíti pred kamerou. Prvé video nakrútil pre motoristickú rubriku auto.sme.sk, z ktorej pomohol spraviť najčítanejší web o autách na Slovensku. Dnes sa naplno venuje vlastnému projektu na YouTube Garáž TV, ktorý môžete sledovať aj na Instagrame @garaz.tv. Rasťo je bývalý majster Slovenska v rely a svoje skúsenosti z motošportu sa snaží preniesť aj do odporúčaní pre vodičov do každodennej premávky. Tvrdí, že ak chce niekomu rozprávať, ako viesť auto, musí toho ovládať viac, nie iba bežné jazdenie na ceste.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Aké slúchadlá si vybrať k smartfónu? Poradíme vám, na čo všetko treba myslieť

Bezdrôtové slúchadlá sú perfektným doplnkom vášho smartfónu pri práci, pri športe aj relaxe.

Slúchadlá boli vždy verným pomocníkom smartfónov, no dnes už získavajú status nevyhnutného doplnku každého inteligentného telefónu. Funkcie a schopnosti bezdrôtových slúchadiel sa neustále rozširujú a čoraz väčší zmysel dávajú aj tým, ktorí cez svoj smartfón hudbu nepočúvajú. 

S novými slúchadlami si užijete pozeranie obľúbeného seriálu či filmu na smartfóne kdekoľvek budete. O to viac, ak máte Netflix v cene vášho O2 Paušálu

Telefonovať bez nutnosti mať smartfón bezprostredne pri sebe, vyťahovať ho z vrecka či kabelky, ovládať hlasového asistenta, prepínať hudbu v playliste alebo sa sústrediť na prácu potlačením hluku okolitého sveta. Kombo slúchadlá + smartfón toho dnes dokáže naozaj veľa, preto sme si pre vás pripravili niekoľko rád, ktoré vám pomôžu vybrať si ideálne slúchadlá pre vaše potreby.

Zvuk nie je jediné kritérium

Vybrať si perfektne vyhovujúce slúchadlá môže byť rovnako zložité ako nájsť dokonalý smartfón. Aj v tomto prípade ide o otázku osobných preferencií a kompromisov. Je však zopár vecí, ktoré by ste pred výberom mali vedieť.

Prirodzene a logicky sa núka, že najdôležitejšou charakteristikou slúchadiel je zvuk. Povedzme si však úprimne, hľadať slúchadlá s hi-fi zvukom ako doplnok k smartfónu je úplne zbytočné. Dokonalý zvuk si totiž najlepšie vychutnáte v pohodlí, keď sa naň sústredíte a máte samotné skladby v dostatočnej kvalite. Obmedzenie kvality pre vás neplatí, ak máte ako súčasť svojho O2 Paušálu predplatné na TIDAL, službu, cez ktorú môžete streamovať hudbu v nekomprimovanom formáte FLAC.

Uniformita má logický dôvod

Samozrejme, rozdiel v kvalite zvuku medzi 30- a 180-eurovými slúchadlami budete počuť, no nebude až taký zásadný. A to aj z toho dôvodu, že výrobcovia dnes vedia veľa vecí vyladiť softvérovo.

Dôvod, prečo sú takmer všetky slúchadlá ladené do prebasovaného zvuku, ktorý dokáže vytiahnuť každý jeden detail skladby, je ten, že takýto zvuk je pomerne univerzálny v mainstreamovej hudbe a najmä funkčný. Cez slúchadlá totiž čoraz viac telefonujeme, ovládame nimi smartfón a počúvame hovorené slovo v podcastoch.

Aj preto pri smartfónových slúchadlách argumentovať v prospech lepšieho zvuku pripojením cez 3,5 mm jack konektor nie je práve presné. Najmä ak máte k dispozícii pripojenie Bluetooth 5.0 a viac. Možnosť použiť kábel na pripojenie slúchadiel k smartfónu sa vám však hodí, ak na smartfóne hráte hry, veľa cestujete, pozeráte filmy, prípadne striháte videá.

Výdrž batérie bezdrôtových slúchadiel na úrovni 6 a viac hodín môže pôsobiť postačujúco, no nie je to vždy tak. Samozrejme, záleží najmä na tom, či aj váš smartfón má ešte možnosť pripojiť slúchadlá cez 3,5 mm jack.

Pri práci nepodceňujte kvalitný mikrofón

Buďme však konkrétnejší. Ste manažér, pre ktorého je smartfón v prvom rade pracovný nástroj? Potom je pre vás dôležité, aby ste mohli mať slúchadlá pohodlne nasadené v ušiach aj celý deň bez toho, aby vás obťažovali.

Presne pre takéto použitie sú vhodné štuple. Či sa rozhodnete pre tie s nožičkou, ako majú napríklad Xiaomi FlipBuds Pro, alebo bez nožičky, ako napríklad Samsung Galaxy Buds2, je len vecou osobnej preferencie.

Dôležité pre vás je, aby mali slúchadlá dostatočne dlhú výdrž batérie na jedno nabitie, prípadne ponúkali puzdro, ktoré ich dokáže nabiť. Ako napríklad Apple AirPods (2022), ktoré vďaka puzdru bez nabíjacieho kábla vydržia okolo 30 hodín počúvania hudby a 24 hodín telefonovania.

Pre podnikateľov, študentov či manažérov je dôležitý parameter ANC, teda aktívne potláčanie okolitého ruchu, čo je veľmi užitočné, keď sa treba sústrediť. Preto sa zamerajte na to, aby výrobca kládol dôraz aj na zapracovanie kvalitných mikrofónov. Užitočnou funkciou je aj schopnosť slúchadiel automaticky sa prepnúť z jedného zariadenia na druhé. Napríklad po príchode do kancelárie zo smartfónu na notebook.

Hľadáte niečo univerzálne?

Nemáte na slúchadlá špeciálne požiadavky? V tom prípade bude výber o niečo jednoduchší a aj lacnejší. Dnes už vyložene zlé a nekvalitné slúchadlá kúpite, len ak sa rozhodne pre nejakú úplne neznámu značku v niektorom z čínskych online marketov. 

Konkurenčný boj je čoraz intenzívnejší, a preto aj známe značky dnes dokážu za pár desiatok eur pripraviť zaujímavú ponuku. Jedným z veľmi milých prekvapení sú nové bezdrôtové slúchadlá O2 pods.

Za skutočne priaznivú cenu ponúkajú výbavu, o ktorej by ste v dostupnej kategórii ani len nesnívali. O2 pods majú dobrý zvuk, na telefonovanie sú priam ideálne. Okrem integrovaného mikrofónu aj pre pohodlné dotykové ovládanie.

Párovanie so zariadením – smartfónom, tabletom alebo notebookom – je viac ako spoľahlivé a rýchle. Prirodzene si slúchadlá rozumejú ako s operačným systémom Android, tak s iOS a aj Windows či MacOS. 

Nabíjacie puzdro sa postará o 20-hodinovú výdrž na jediné nabitie, vybavené je aj technológiou na bezdrôtové nabíjanie. Inak je k dispozícii aj USB-C konektor.

Ak preferujete skôr klasickú konštrukciu slúchadiel a nie „štuple“, zaujímavou voľbou sú bezdrôtové slúchadlá Music Hero s mäkkými náušníkmi, zabudovaným mikrofónom a multifunkčnými tlačidlami na ovládanie hudby a vybavovanie telefonických hovorov.

Sú štuple vhodné pre športovcov?

Napriek tomu, že výrobcovia často tvrdia, že bežné štupľové slúchadlá sú vhodné aj na šport, poobzerajte sa radšej po tých s prívlastkom športové. Líšia sa konštrukciou, na štupľoch sú napríklad malé ramienka, ktoré lepšie držia. Aktívne potláčanie hluku je v tomto prípade skôr zbytočné, možno až nebezpečné. Ak behávate v meste popri ceste, je určite lepšie, ak môžete vnímať svoje okolie.

Pre športovcov nemusí byť vždy ideálne ovládanie dotykom na štupli. Keď máte dotykovú plochu vlhkú od potu, nemusí správne reagovať, preto je praktickejšie ovládanie na šnúrkach na krku. Zaujímavým tipom na športovanie sú napríklad flexibilné a mäkké Sony WIC200.

Pre milovníkov dizajnu

Ak je pre vás dôležitý dizajn a väčšiu dôveru máte skôr k tradičným výrobcom zvukovej techniky, nebojte sa vyskúšať niektorú z overených značiek, ako je napríklad Bang & Olufsen. Aj firmy z hi-fi sveta totiž vidia potenciál v praktických štupľoch.

S dobrými slúchadlami a šikovnými apkami budú tréningy ľahšie. Tréneri a trénerky odporúčajú tieto smart aplikácie

Pravda však je, že aj v prípade smartfónových slúchadiel sa sústredia primárne na zvuk, preto môžu ponúkať o generáciu starší Bluetooth alebo nemajú aktívne potláčanie hluku.

Nie je to však prípad dizajnových SONY LinkBuds, ktorých netradičný dizajn dopĺňajú 12 mm meniče, Bluetooth 5.2 alebo 17,5-hodinová výdrž batérie, samozrejme, v spojení s puzdrom. Nechýbajú ani kodeky SBC a AA.

Ani klasiky nie sú krokom vedľa

Dôvodov, prečo vám nemusia vyhovovať štuple a radšej siahnete po klasických slúchadlách, je veľa a všetky sú legitímne. Aj tu ide o vec osobných preferencií. Klasické slúchadlá sú väčšie, prekryjú ucho, čím môžu do určitej miery suplovať funkciu potláčania hluku a pasívne ucho izolovať od okolitých ruchov a zvukov.

Pre mnohých ľudí sú pohodlnejšie na nosenie, ale nie na dlhé hodiny. S veľkými slúchadlami vám môže byť teplo a sú oproti štupľom ťažšie.

Klasické veľké slúchadlá ocenia skôr hráči, pre ktorých sú dôležité rôzne zvukové kodeky. Samozrejme, spokojnejší budú aj milovníci hudby, keďže pri takýchto slúchadlách sa so zvukom už pracuje inak, dôkazom čoho sú napríklad aj slúchadlá  SONY WHCH510, ktoré okrem kvalitného zvuku ponúkajú výdrž batérie na jedno nabitie 35 hodín.


Bohatú ponuku bezdrôtových slúchadiel na rôzne účely nájdete aj v e-shope O2.


Skladačka, novinka s AI vychytávkami aj obrovský tablet. Vybrali sme 5 zariadení, na ktorých displej je radosť sa pozerať

Čítaj viac

Hudobník a spisovateľ Braňo Jobus: Dospelosť ma nezomlela, v mojich knižkách pre deti si stále žmýkam srdce

Čítaj viac

Šetrenie nám dáva slobodu aj priestor zlyhať. Simona a Gréta vedú projekt o peniazoch a poradia, ako si nastaviť vlastnú finančnú rovnováhu

Čítaj viac