Rasťo Chvála: Mobily za volantom robia viac problémov dobrým vodičom

„Slováci sú šikovní vodiči. Máme ale málo pochopenia pre iných účastníkov cestnej premávky,” hovorí motoristický novinár.

Obľúbený motoristický novinár a jedna z tvárí projektu O2 Dátuj zodpovedne, ktorého cieľom je poukázať 
na nebezpečenstvo používania smartfónu
 za volantom a s ním súvisiacou aktivitou Chvála bezpečnej jazde, ktorá motoristom prináša rôzne O2 Extra výhody, nám porozprával o tom, akí sú Slováci šoféri.

V rozhovore so zakladateľom Garáž TV Rasťom Chválom sa dozviete, prečo mávame pri šoférovaní nutkanie používať smartfóny, akí sú Slováci za volantom a prečo niekedy nerešpektujeme dopravné značenia.

Ako by ste opísali dobrého šoféra?

Ako niekoho, kto vie predvídať a odhaduje udalosti dopredu. Zásadná vec je nepozerať sa na koniec prednej kapoty, ale o dve autá dopredu. Málo predvídavý šofér pozerá na kapotu a rieši veci, až keď sa stanú. Ale aj človek, ktorému chýba za volantom trošku zručnosti, to dokáže kompenzovať tým, že vníma situáciu v dostatočnom predstihu.

S autom je to ako s hokejkou. Ja hrávam amatérsky hokej a musím sa pozerať na hokejku, ale potom nestíham tak dobre vnímať hru okolo seba. Keď však na ľad príde Šatan, môže sa obzerať po ľade, pretože hokejku a puk už dávno zvládol. Aj v aute platí, že čím viac nám auto robí starosť, tým viac sa musíme sústrediť na cestu.

Predpokladám, že vy sa za dobrého šoféra považujete.

Áno, ale aj dobrí šoféri môžu byť nebezpeční, a bojujem s tým aj ja sám. Kým auto nejde šmykom, nerobí mi žiadny problém ovládať ho. Auto ma pri bežnej jazde už tak nezamestnáva a ťažšie niečo vzbudí moju pozornosť.

Čítajte aj: Rasťo Chvála bloguje o svojom veľkom záväzku

Preto mám, napríklad, tendenciu siahnuť po telefóne a musím s tým bojovať. A to býva často problém v prípade vodičov, ktorí vedia jazdiť veľmi dobre. Čím je človek lepší šofér,
tým viac by mal na tom pracovať a nerozptyľovať sa.

„Zásadná vec je nepozerať sa na koniec prednej kapoty, ale o dve autá dopredu. Málo predvídavý šofér pozerá na kapotu a rieši veci, až keď sa stanú.“ 

Už ste naznačili, že v súčasnosti sú najväčším rozptýlením za volantom práve telefóny. Sme zvyknutí stále ich kontrolovať, ako sa tomu za volantom vyhnúť?

Je to jeden z najväčších, ak nie najväčší problém. Mobily ohrozujú všetky typy šoférov a, paradoxne, robia viac problémov tým dobrým. Ak má niekto stres z auta, tak na mobil zabudne. Autá sa však čoraz jednoduchšie ovládajú, majú množstvo asistečných systémov a nevyžadujú si toľko pozornosti. Šoférovanie sa stáva menšou súčasťou mysle, čo otvára dvere telefónu alebo inému lákadlu.

Raz som išiel do Chorvátska trabantom, ktorý má netradičné radenie, musíte stále dorovnávať volant, aby ste sa udržali na ceste. Tak ma zamestnal, že mi ani nenapadlo riešiť niečo iné.

Pri bežnej jazde však nikto nevie, ako tento problém riešiť. Uvedomujeme si, že nie je správne pozerať do mobilu, ale telo už je zvyknuté reagovať na displej. Existujú už rôzne aplikácie a rozhrania ako Apple Car Pay alebo Android Auto, ktoré sa dajú ovládať hlasom. To je možno čiastočné riešenie, ale stále je tam nejaký displej. A ten odvádza pozornosť.

Pomohlo by, keby mali smartfóny okrem lietadlového režimu aj „autový“?

Musel by sa však automaticky v aute zapnúť. Najlepšie by bolo spojiť úsilie výrobcov telefónov a áut do čo najdokonalejšieho hlasového ovládania, ktoré bude fungovať v rôznych jazykoch. Dočasným riešením môže byť dostávanie obrazovej informácie z telefónu čo najbližšie k rozhraniu cesty, aby sa dala vnímať periférne.

Takže keby som nedržal telefón, mohol by som niekomu zavolať?

Samotné telefonovanie nie je až také peklo ako pozeranie na displej. Vysvetlím to na príklade z rely, kde stále balansujete na hrane, stále musíte mať oči na ceste a voľné ruky. Ak pritom môžete zamestnať ešte nejaký zmysel, tak je ním sluch. Počúvate spolujazdca, ktorý vám hovorí, čo príde, ale aj to súvisí s cestou, ktorú máte pred sebou.

Čítajte aj: Rasťo Chvála bloguje o tom, čo si z automobilových pretekov môže vziať každý vodič

V bežnej premávke sa nejazdí až takto nadoraz, takže sluch môžeme zamestnať, ak napríklad potrebujeme byť s niekým v kontakte. Dokonca ak si v noci s niekým zavoláte, tak vám to môže pomôcť nezadriemať a ostať bdelý.

Nedávny prieskum, ktorý si dala vypracovať spoločnosť O2, ukázal, že viac ako tri štvrtiny Slovákov sa na sociálnych sieťach stretli s fotkou alebo s videom, ktoré ľudia spravili za volantom počas jazdy. Urobili ste to niekedy aj vy?

Aj ja mám pár hriechov za volantom. Odfotil som si tachometer alebo kilometre, keď som si chcel zapamäť nejaký údaj. Uvedomujem si, že je to zlé, a aj preto som prijal výzvu zapojiť sa do projektu, ktorého cieľom je poukázať na nebezpečenstvo používania smartfónu za volantom.

Na jednej strane je to pre mňa záväzok, aby som na sebe pracoval. Zároveň si uvedomujem, že v tomto smere musíme začať spoločnou výzvou, inak mobily v aute nedokážeme odložiť. Musíme sa navzájom sledovať a upozorňovať, možno aj na niekoho zatrúbiť, ak vidíme, že pozerá do mobilu.

Akí sú podľa vás Slováci šoféri?

V mnohom sme manuálne zruční a šikovní. Máme však málo pochopenia pre iných účastníkov cestnej premávky. Možno je v tom nejaké ego, ale v zahraničí sa viac vníma, že na cestách idú aj iní.

„Slováci sú šikovní vodiči. Máme však málo pochopenia pre iných účastníkov cestnej premávky.“

Zdá sa mi tiež, že úroveň niektorých autoškôl je nízka. Mladým ľuďom, ktorí si teraz robia vodičák a vychádzajú na cesty, akoby chýbali zručnosti. Nedá sa to povedať všeobecne, česť dobrým autoškolám, ale je viac absolventov autoškôl, ktorí by potrebovali väčší tréning a osobitnejší prístup.

Mal by sa v autoškolách klásť väčší dôraz aj na slušné a zodpovedné správanie za volantom?

Neviem, či sa to dá zlepšiť v autoškole, ide skôr o osobnostný predpoklad. Ja som typ vodiča, ktorý má pochopenie pre toho, komu to nejde. Nemám ale rád drzých šoférov a tiež na nich prehnane reagujem, hoci si neuvedomujem prečo.

Auto nás izoluje od vonkajšieho prostredia a máme pocit, že keď máme väčšie auto s väčším výkonom, tak sme králi cesty. Ja autá pri testovaní striedam, a aj keď sa akokoľvek od toho odosobním, tak je pravda, že za volantom luxusného ťažkého a silného auta sa cítite sebavedome, hoci ste pred chvíľou prišli lacným zdrapom a len ste si presadli.

Prečítajte si: Viem, že telefón za volantom nie je správna vec,“ hovorí Sajfa

Takže obľúbený stereotyp o vodičoch takýchto áut je do istej miery opodstatnený?

Správanie za volantom je vo veľkej miere dané spoločensky aj historicky. Za komunizmu sme boli naučení, že človek málo vecí mohol urobiť „normálne“. Museli sme podliezať, preliezať alebo mať nejakého známeho. A to nám trochu zostalo, máme niekedy nepochopiteľné pravidlá, ktoré sa poriadne nedajú uskutočniť.

Niekedy nie je ani dopravné značenie navrhnuté tak, aby bola premávka plynulá. Napríklad sú úseky, kde sa už dlho nepracuje, ale tridsiatka tam zostala. Začneme ju ignorovať, pretože nemá opodstatnenie, a nakoniec ju ignorujeme aj tam, kde opodstatnenie má. Nevieme rozlíšiť, keď je dopravné značenie neadevátne, a dopravný predpis dodržiavame iba pre represiu.

A ten, kto má na represiu finančne alebo spoločensky, má pocit, že si ju môže dovoliť ignorovať. Takže ide skôr o spoločenský problém a asi potrvá dlhšie, kým sa dokážeme v tejto oblasti prevychovať.

Jazdite zodpovedne, pozrite si Rasťove tipy na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.

Rasťo Chvála

Motoristický novinár, ktorý už viac ako 20 rokov testuje autá. Začínal v Rádiu Lumen, najlepšie sa však cíti pred kamerou. Prvé video nakrútil pre motoristickú rubriku auto.sme.sk, z ktorej pomohol spraviť najčítanejší web o autách na Slovensku. Dnes sa naplno venuje vlastnému projektu na YouTube Garáž TV, ktorý môžete sledovať aj na Instagrame @garaz.tv. Rasťo je bývalý majster Slovenska v rely a svoje skúsenosti z motošportu sa snaží preniesť aj do odporúčaní pre vodičov do každodennej premávky. Tvrdí, že ak chce niekomu rozprávať, ako viesť auto, musí toho ovládať viac, nie iba bežné jazdenie na ceste.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Ako vzdelávať deti doma? Máme pre vás 9 praktických tipov

Učiť deti v domácich podmienkach môže byť výzva. Poradíme vám, ako sa s tým vyrovnať.

Na domáce vzdelávanie svojich detí prešli v dôsledku pandémie desaťtisíce rodičov na celom Slovensku. Mnohí popritom štandardne pracujú alebo prešli na home office, čo novú situáciu ešte viac skomplikovalo. Kristína Převrátil Alexy z projektu Ideology, ktorá spolu s manželom vzdeláva svojho syna doma, sa s nami podelila o svoje tipy, ktoré vám môžu domáce vzdelávanie zjednodušiť a spríjemniť.

Spoločnosť O2 sa rozhodla darovať svojim zákazníkom, ktorí sa v týchto mimoriadnych časoch správajú zodpovedne, 10 GB balíky dát. V rámci O2 Dobrých dát sú pripravené 4 výzvy, dokopy tak viete získať až 40 GB dát. Pri výzve Učíme sa spolu O2 odmeňuje rodičov za vzdelávanie detí. Výzva rovnako platí aj pre učiteľov, ktorí pripravujú pre deti materiály alebo ich vyučujú online. Stačí, ak budete zdieľať fotku.

Sme trojčlenná rodina, máme syna, tretiaka na ZŠ. S manželom pracujeme väčšinu času z domu, založili sme si firmu práve v čase, keď sa nám narodil syn. Chceli sme sa obaja venovať tak synovi, ako aj práci a toto usporiadanie nám dávalo možnosť skúsiť to. Rozhodne to nie je najľahšia cesta, ale vidíme v nej zmysel.

Nášho syna vzdelávame doma, lebo v školskom prostredí nebol spokojný a nenapredoval. Nebolo to ľahké rozhodnutie. Vyžiadalo si zmeny v našich životoch, ale neľutujeme ich. Rozhodli sme sa, že budeme dôverovať jemu aj sebe, napriek rôznym radám a názorom, ktoré sa na nás rútili zo všetkých strán.

V jednom momente sme stáli pred voľbou, či budeme nášho syna považovať za problémového, nedostatočného a záťažového (lebo to z neho robilo školské prostredie a obsah vyučovania), alebo za takého, aký je a budeme veriť, že má svoju cestu, ktorou dokáže napredovať.

Je dokázané, že cez záujem a dobrý pocit sa deti učia viac a rýchlejšie. Treba im veriť, že prirodzená zvedavosť a chuť napredovať ich nakoniec donútia zdolať aj to, čo najskôr odmietali.

Vzdelávať sa dá všade, v domácnosti aj počas nákupov

Domáce vzdelávanie je právne označenie, ale z podstaty veci by som ho skôr nazvala „poznávanie“. A to nielen domáce, ale aj mestské, prírodné, osobné a spoločenské. Nežijeme v triedach, ako žiaci v školách, ale oveľa viac v kontakte so svetom okolo nás.

Syn s nami nakupuje, chystá obed a podieľa sa aj na chode domácnosti, čo vo výchove chlapcov na Slovensku často veľmi chýba. Spoločne chodíme na výlety, do múzeí či do kaviarní, navštevujeme kamarátov a ihriská (v čase pandémie je náš život limitovaný). Našu každodennosť žijeme oveľa pestrejšie a tvorivejšie, než je štandard.

Nemáme zaužívané „učenie“ v jednej časti dňa či ako aktivitu cez deň. Keby ste sa syna opýtali, ako sa doma učí, asi by otázke neporozumel. Jeho učenie totiž prebieha stále, nedelí sa na predmety ani dni v týždni. Žije v témach, ktoré ho zaujímajú (napríklad pravek, zvieratá alebo druhá svetová vojna) a v nich sa rozvíja zo všetkých stránok. My mu pomáhame hľadať zdroje a sme jeho partneri do diskusie.

Nezabúdajte na radosť z učenia sa

Neredukujme učenie na „učivo“. Vyberme to, čo deti zaujíma, s čím s nimi vieme tvorivo pracovať, a rozvíjajme to.

Školsky vymedzené učivo máme v hlavách my rodičia, a keď je príležitosť, nadhodíme ho ako príspevok do debaty alebo návrh na aktivitu. Učivo však nepovažujeme za posvätné a nevynucujeme si jeho „bifľovanie“. Niekedy stačí, že syn vníma, že daná téma vôbec existuje, keďže vieme, že sa aktuálne zaujíma o množstvo iných tém a oblastí, nenútime ho poznávať nasilu.

„Skupina rovesníkov nie je jediné miesto, kde sa dá učiť tímovej práci. Rodina je skvelé laboratórium vzťahov, povinností a práv, je to cvičisko komunikácie. Je to tím, v ktorom má každý svoju rolu, práva aj povinnosti. Rovnako tak fungujú aj pracovné tímy.“ 

U nás doma je chuť učiť sa, dobrovoľnosť a radosť z učenia to najdôležitejšie. Škola ju často deťom berie a otáča ju na povinnosti, vynucovanie a prekonávanie sa. Rovnako ako v iných oblastiach života aj počas učenia sa musí človek zdolávať prekážky, občas sa prinútiť k veciam, ktoré ho samy osebe nebavia alebo mu nejdú. Hnacím motorom by však nemalo byť toto pretláčanie a nútenie sa. Hnací motor má byť záujem, pretože vďaka nemu zdolávame prekážky ľahšie a efektívnejšie.

Veďte deti k tomu, že vzdelávanie je celoživotný proces

Žijeme v dobe, keď je potrebné vzdelávať sa celoživotne, nestačí len dokončiť školu. Rovnako ako syn aj my s mužom sa stále vzdelávame. Trhy sa menia a pracovné príležitosti tiež, preto chceme zostať flexibilní.

Učenie sa nemusí byť iba vynucovaná povinnosť a v konečnom dôsledku našim deťom pomôžeme najviac, keď ich naučíme mať z učenia v prvom rade radosť. Budú to do budúcnosti potrebovať.

Ich pracovné uplatnenie bude ešte premenlivejšie ako to naše. Flexibilita, ako aj schopnosť učiť sa nové veci sú kľúčové. Vďaka tomu dávame synovi oveľa väčšiu voľnosť.

Aj v domácom prostredí môžete budovať tímového ducha

Skupina rovesníkov nie je jediné miesto, kde sa dá učiť tímovej práci. Rodina je skvelé laboratórium vzťahov, povinností a práv, je to cvičisko komunikácie. Je to tím, v ktorom má každý svoju rolu, práva aj povinnosti. Rovnako tak fungujú aj pracovné tímy.

Dôležitou prerekvizitou učenia sa je pocit bezpečia. Človek najlepšie napreduje, keď sa necíti ohrozený, napríklad vlastnou chybou. Hoci sme vyrastali inak, snažíme sa doma vytvárať atmosféru, v ktorej je bezpečné robiť chyby.

Odfoťte sa pri úlohách so svojimi deťmi alebo počas prípravy na vyučovanie, zapojte sa do výzvy a získajte 10 GB dát. Chcem sa zapojiť

Neznamená to, že veci flákame. Učíme sa však, že aj keď niekomu ublížime, je možné ospravedlniť sa a skúsiť to znova. Učíme sa, že keď sa nám niečo nepodarí, napríklad niečo rozbijeme alebo nezvládneme svoje emócie, nie je to koniec sveta. Ceníme si vôľu skúsiť to znova, lepšie.

Naučte sa ovládať svoje emócie

Jedna z vecí, ktoré považujem pri našom spoločnom učení za najdôležitejšiu, je zvládanie emócií. Viem si predstaviť, že rodičia s nákladom, ktorí im „pristál“ v tomto období doma, to nemajú ľahké.

Počas rokov so synom doma som si všimla, že keď sa rovnakou mierou sústredíme nielen na samotný predmet či učivo, ale aj na to, ako veci zvládame a ako sa pri nich cítime, veci nám idú lepšie. Najmä na začiatku dňa alebo pri náhlych zmenách plánov či okolností je dobré sa zastaviť a chvíľu vnímať, ako sa kto cíti – porozprávať sa o tom, prečo sa tak cítime a ako si s tým vieme alebo nevieme poradiť.

Nebudem sa tváriť ako majster sveta, tiež mi občas stratím trpezlivosť a vlastný hnev ma dokáže prevalcovať. Pracovať s tým sa doma učíme všetci. Hoci to znie banálne, ale všeliekom je u mňa dýchanie. Najmä keď syn skúša moju trpezlivosť, začnem vedome dýchať – vpo nádychu zadržím dych a potom ho pomaly vypúšťam. Ďalšia dobrá taktika je opustiť na chvíľu miestnosť a ísť sa napiť vody.

Skvelo funguje, keď si rodič nájde formulky, ktoré vie použiť, keď ho hnev zavalí – získa tak čas na spracovanie situácie, napríklad: Teraz sa hnevám, nechcem nič hovoriť, lebo by ti to ublížilo. alebo Potrebujem čas, hnevám sa a vtedy občas poviem veci, ktoré neskôr ľutujem.

Držte sa toho, čo baví deti aj vás

Pri domácom učení odporúčam chytať sa toho, čo deti aj rodičov baví a pokúsiť sa hľadať v tom priestor na napredovanie. Nech si tento čas spolu čo najviac užijú. Každého rodiča môže baviť niečo iné, a tak dokáže deťom odovzdať niečo navyše.

Manžela baví matematika a vidím, že syn sa spoločne s ním dokáže nadchnúť sledovaním výpočtu príkladu. So mnou sa skôr nadchne skôr hľadaní súvislostí v informáciách.

„Pri domácom učení odporúčam chytať sa toho, čo deti aj rodičov baví a pokúsiť sa hľadať v tom priestor na napredovanie. Nech si tento čas spolu čo najviac užijú. Každého rodiča môže baviť niečo iné, a tak dokáže deťom odovzdať niečo navyše.“

Všetko, čo nám nejde alebo sa zdá neprekonateľné, často potrebuje iba viac času a odstup. Niekedy sa k veciam vrátime až po čase a zistíme, že majú jednoduché riešenie, ktoré sme v danej chvíli nevideli. Práve to, že človek nevie, musí rozmýšľať a opakovane sa k veciam vracať je podstata poznávania. A v tom sa skrýva aj radosť z poznávania.

Netvárte sa, že rozumiete všetkému

Myslím si, že úlohou učiteľa rodiča nie je kázať deťom o tom, ako čo je. Dobrý učiteľ deti stimuluje k tomu, aby to chceli zistiť samy.

V rodičovi preto vidím skôr sprievodcu, ktorý spolu s dieťaťom zisťuje a objavuje, netvári sa, že všetko vie. Ja sa so synom dozvedám úžasné veci zo sveta fyziky a mechaniky, ktorým, priznávam sa, vôbec nerozumiem.

Nechám sa od neho poučiť, prípadne mu pomáham s hľadaním zdrojov. Občas spoločne napíšeme e-mail niekomu, kto o danej téme vie viac.

Ako rodičia vedú deti k športu počas karantény? Inšpirujte sa 3 príbehmi

Domnievam sa, že takto získané vedomosti a zručnosti budú trvalé a deti ich v živote naozaj uplatnia. Nebudú sa viazať len na písomku či skúšku, po ktorej im všetko z hlavy odletí.

Orientujte sa na témy, nie na hodiny a predmety

Vzdelávanie doma vytvára šancu narábať s časom efektívne. Sú dni, keď sa deti lepšie sústredia na prácu pri stole, trénovanie písania či kreslenie. Sú dni, keď sa chcú viac hýbať, robiť pokusy alebo skladať skladačky.

Podľa toho môžeme tematicky zamerať celé dni, ako ich deliť na hodiny a predmety. Pri starších deťoch sa dá vnímať, či sa chcú o témach rozprávať a napredovať v diskusii, alebo sa chcú venovať samostatnej činnosti, čítaniu a zisťovaniu informácií. Netreba sa viazať na školský denný rozvrh, veci sa dajú rozložiť do celého týždňa.

Rovnako to platí aj o sústredení. Každé dieťa ho má trochu iné. Náš syn sa dokáže sústrediť na veci, ktoré ho zaujímajú, celé hodiny. Na tie, čo ho nezaujímajú, sa sústredí niekoľko sekúnd. Je fajn poznať dieťa a posúvať ho postupne, mať realistické očakávania a vnímať jeho úspechy skôr v porovnaní s jeho výkonom včera či pred týždňom, nie v porovnaní s nejakou výkonovou tabuľkou či nebodaj s ostatnými rovesníkmi.

Vytvorte si systém samostatnej práce

Samostatnosť dieťaťa je veľmi dôležitá aj pre duševné zdravie rodiča a jeho schopnosť venovať sa práci. Preto odporúčam dohodnúť si systém samostatnej práce. Najmä pri menších deťoch to je ťažké, ale dá sa to.

Nám pomáha vizualizácia, prostredníctvom ktorej si ukazujeme, akú veľkú časť kruhu, teda dňa tvorí samostatná práca a akú časť spoločný čas. Všetky otázky, ktoré syn má, si necháva na čas, keď sme mu plne k dispozícii.

Netreba mať však veľké očakávania, deti robia chyby rovnako ako my. Preto sa občas stane, že z nadšenia, ktoré nevie skrotiť, nám vbehne do pracovného online stretnutia alebo ho prevalcuje frustrácia či hnev z neúspechu a neudrží ho v sebe. Keď môžeme, snažíme sa mu pomôcť, na druhej strane ho však po čase, keď už emócie nie sú také veľké, vždy upozorníme, že nabudúce to skúsime inak, samostatnejšie.

Náš syn sa najčastejšie samostatne venuje Minecraftu, ktorý v tomto období poskytuje zadarmo množstvo rôznych edukačných modulov. Minecraft sa často prezentuje ako strašiak, nás však úplne fascinuje. Okrem architektúry a skladania ponúka možnosť učiť sa takticky rozmýšľať, vytvárať elektrické obvody, pochopiť chemické reakcie, dokonca naučiť sa chovať zvieratá a pestovať rôzne plodiny.

Jasné, realita je realita, ale poznatky získané v Minecrafte majú zmysel. Táto hra umožňuje aj spoluprácu, náš syn ju hráva často spoločne s deťmi v iných domácnostiach.

Bonus: Ako môže vyzerať preskúšavanie pri domácom vzdelávaní

Pri domácom vzdelávaní sa dieťa musí každý polrok zúčastniť na preskúšavaní v škole, ktorú si zvolíte. Školu, do ktorej sme zapísali nášho syna, sme poctivo vyberali. A hoci ju máme 200 km od miesta, kde bývame, neľutujeme to. Panie učiteľky sú veľmi rozhľadené a skúsené, vnímajú nášho syna ako špecifickú osobnosť a v možnej miere tomu podriaďujú aj preskúšavanie.

Využívame možnosť individuálneho preskúšavania, škola však organizuje aj rôzne hravé tímové formy zisťovania vedomostí detí. Možností je vždy viac a atmosféra je pohodová, uvoľnená. Panie učiteľky nekladú na deti viac tlaku, ako by boli schopné uniesť, a za to si ich nesmierne vážim.

Matej Tóth vybavil pre všetky deti Telesnú na doma. Pustite sa do spoločného cvičenia

Tento deň je náš jediný hmatateľný kontakt so školou a vždy sa naň pripravujeme. Dáme dokopy všetko, čo syna posledný polrok bavilo, čím sa zaoberal. Je to poučná chvíľa aj pre mňa, lebo ma prinúti zamyslieť sa, ako sa zmenil a vyvinul.

Ak mám byť úprimná, to, ako syn napreduje, by som nikdy nenaplánovala. Vždy je to prekvapivé, témy sú nečakané, skoky vo vývine obrovské, často aj v oblastiach, ktorým sa cielene nevenujeme. Zo začiatku som mala predstavu, že jeho vzdelávanie pôjde v koľajach, ktoré určíme my, z čoho nás syn našťastie vyliečil.

Niečo z toho, čo za polrok urobí, sa so školským učivom prelína (napríklad rýchlo napreduje v gramatike), niečo nie (veľa tém a oblastí, ktoré škola vyžaduje v tomto čase, ho bavilo inokedy alebo sa k nim dostal iba okrajovo). Väčšinou po tomto prekrytí spolu s učiteľkami pátrame.

Známkovanie u nás v rodine zatiaľ berieme ako súčasť administratívy, syna sa netýka. Som rada, že máme túto možnosť, pretože v tejto fáze života sú schopnosti dieťaťa často dané prirodzeným vývinom a ten je u každého dieťaťa iný. Nevidím dôvod trestať dieťa zlou známkou za slabšiu motoriku, napríklad za písanie, len preto, že jeho telo mu to nedovoľuje. Každé dieťa robí, čo vie a môže, keď mu na to vytvoríme vhodné podmienky.


Získajte až 40 GB dát od O2. Všetkým svojim zákazníkom, ktorí sa v súčasnej mimoriadnej situácii správajú zodpovedne, daruje O2 balíky 10 GB dát za splnenie výziev. Pripravené sú 4 výzvy, vďaka ktorým si spríjemníte čas aj potešíte ľudí okolo seba. Viac informácií nájdete na dobredata.o2.sk.

Kristína Převrátil Alexy

Venuje sa komunikácii, sociológii a neurodiverzite, spolu s manželom Janom podniká v oblasti marketingu a reklamy. Viac o témach, ktoré ich zaujímajú, nájdete v ich podcastoch na Ideology.podbean.com alebo na stránke ideology.sk


Tieto dva smartfóny stoja menej ako stovku a majú čím prekvapiť

Čítaj viac

Ako udržiavať bezpečnosť a hygienu smartfónu? Vyberte si z tohto príslušenstva

Čítaj viac

Férová nadácia O2 podporila online vzdelávanie žiakov a učiteľov sumou 60 000 €

Čítaj viac