Názor nie je pravda. Vysvetľujeme slobodu slova cez 6 otázok a odpovedí

Čo naozaj znamená sloboda slova a aké sú jej limity v demokratickej spoločnosti, sme sa pýtali Jakuba Fila, zástupcu šéfredaktorky denníka SME.

Dnes má už takmer každý človek možnosť okamžite sa vyjadriť k čomukoľvek a šíriť svoje názory verejne. Na jednej strane môžeme byť ako spoločnosť za túto slobodu vďační, pretože nie je samozrejmosťou. Na druhej strane sa zdá, že mnohí ľudia nie sú pripravení niesť zodpovednosť alebo znášať kritiku za neuvážené alebo nenávistné prejavy a obhajujú sa slobodou slova.

Ochrana slobody je aj o cite a vnímaní. Odborníci hovoria, čo pre nich znamená chrániť slobodu

Čo však naozaj znamená sloboda slova? Môže mať v slobodnej spoločnosti nejaké limity? Aby sme prispeli k správnemu používaniu niektorých pojmov, položili sme 6 otázok o slobode slova zástupcovi šéfredaktorky denníka SME Jakubovi Filovi.

1. Čo znamená sloboda slova?

Zjednodušene ide o možnosť slobodne vyjadrovať myšlienky, názory a zdieľať informácie bez zásahu štátu alebo štátnych orgánov. Sloboda slova a prejavu je dôležitou súčasťou demokratickej spoločnosti, pretože je predpokladom pre kontrolu výkonu moci, verejnej diskusie a ďalších politických práv a slobôd.

2. Má sloboda slova nejaké hranice?

Sloboda slova má svoje limity, rovnako ako každá iná sloboda, ktorú nám garantuje ústava alebo medzinárodné deklarácie. Máme napríklad právo na osobnú slobodu, ale za zákonom stanovených podmienok nás štát môže umiestniť do väzby alebo do výkonu trestu. Máme právo na obydlie a jeho nedotknuteľnosť, ale nemôžeme doma vyrábať zbrane alebo výbušniny. 

Slobodu slova je podľa slovenskej ústavy možné „obmedziť zákonom, ak ide o opatrenia v demokratickej spoločnosti nevyhnutné na ochranu práv a slobôd iných, bezpečnosť štátu, verejného poriadku, ochranu verejného zdravia a mravnosti“.

3. Aký je rozdiel medzi slobodou slova a slobodou tlače?

Sloboda slova a sloboda tlače spolu navzájom súvisia. V prípade slobody slova hovoríme o tom, že existuje možnosť slobodne šíriť informácie a myšlienky v rámci limitov, o ktorých sme si povedali vyššie. Sloboda tlače sa vzťahuje skôr na existenciu médií. 

Pred vznikom sociálnych sietí a internetu boli práve médiá – najskôr tlač a neskôr rádio či televízia – nástrojom na šírenie týchto myšlienok. Z médií sa stali inštitúcie, ktoré sa špecializujú na šírenie informácií, a preto vznikli formálne aj neformálne pravidlá – zákony, etické kódexy, interné pravidlá –, ktorých cieľom je zabezpečiť, aby boli médiá podľa možnosti čo najobjektívnejšie, nešírili lži alebo svojou činnosťou nepoškodzovali zákony a verejný záujem. 

Napríklad je zakázané zákonom šíriť nenávisť, propagovať nacizmus či šíriť toxikomániu, čo sa vzťahuje aj na médiá. A, samozrejme, štát alebo regulačné orgány môžu tieto pravidlá vymáhať. 

Vyjadriť svoj názor je jedna vec. Ale rozmohla sa predstava, že názor je automaticky pravdou. A to nie je pravda. Aj názory by mali byť podložené faktmi a argumentmi.

Zároveň musí ísť o jasne stanovené pravidlá, ktoré sa týkajú konkrétnych situácií.  Len čo dôjde k cielenému ovplyvňovaniu obsahu médií alebo snahe potláčať ich informačnú úlohu zo strany štátu (alebo aj zo strany oligarchov), hovoríme o cenzúre a obmedzení slobody médií. 

Ide o situácie, keď štát alebo vláda svojimi zásahmi nechránia iba nejaký ústavou daný záujem – napríklad zdravie alebo demokraciu –, ale chcú ovplyvňovať verejnú mienku. 

Vidíme to napríklad dnes v Rusku, kde slobodné médiá prakticky neexistujú, štátne médiá sú pod kontrolou režimu, médiám hrozia pokuty za informovanie o vojne na Ukrajine alebo novinárom aj 15-ročné väzenie. Vtedy už nejde len o nejakú reguláciu, ale ide o obmedzovanie slobody.

4. Môže teda v spoločnosti so slobodou slova existovať cenzúra?

Cenzúra je oficiálna kontrola a obmedzovanie informácií, ale aj umenia zo strany štátnych orgánov z politických dôvodov. V demokratickej spoločnosti s rozvinutou slobodou slova existovať nemôže.

To však neznamená, že ani v demokracii nemôže existovať nejaký typ regulácie médií a mantinely pre slobodu slova za jasne stanovených pravidiel, s jasným a transparentným účelom a na základe transparentného rozhodovania demokratických inštitúcií.

Odborník na umelú inteligenciu: Algoritmom sociálnych sietí by pomohlo, ak by sme sa tam nechodili hádať

Zároveň je dôležité povedať, že práve diskusia a vymedzovanie týchto mantinelov je pevnou súčasťou demokratickej spoločnosti. Príkladom je diskusia o šírení fašistických myšlienok. Existujú názory, a to dokonca aj v slovenskej spoločnosti, že aj takéto myšlienky sú chránené slobodou slova, zároveň stále existuje spoločenský konsenzus, že by mali byť postihované.

Dnes prebieha veľká diskusia o šírení ruskej propagandy a mnohé európske krajiny po vypuknutí vojny na Ukrajine zasiahli voči médiám, ktoré túto propagandu šírili na internete.

5. Ako sa zmenilo vnímanie slobody slova s nástupom internetu a sociálnych sietí?

Od nástupu sociálnych sietí, ktoré umožnili do verejného priestoru šíriť obrovskou rýchlosťou a kadenciou rôzne lži, dezinformácie alebo hoaxy, prebieha výrazná diskusia o limitoch slobody slova.

Videli sme to napríklad pri očkovaní a covide. Mnohé informácie šírené vo verejnom priestore mali za následok konkrétne poškodenie zdravia alebo úmrtia. A tu si musíme položiť otázku, kde je hranica slobody slova. 

Vyjadriť svoj názor je jedna vec. Ale rozmohla sa predstava, že názor je automaticky pravdou. A to nie je pravda. Aj názory by mali byť podložené faktmi a argumentmi. Môžem povedať, že si nemyslím, že je správne povinné očkovanie. Ale mal by som povedať, prečo si to myslím. A keď poviem, že očkovanie škodí ľuďom, aj to by som mal byť schopný podložiť argumentmi.

Intenzívna diskusia o slobode slova v online verejnom priestore je prirodzená. Vždy keď príde nové médium, trvá nejaký čas, kým sa vytvoria pravidlá, princípy a kódexy toho, ako ich používať.

Nástup internetu a sociálnych médií mnohé z poučiek a pravidiel o slobode slova a médií výrazne ovplyvňuje. Sociálne siete umožňujú šíriť informácie vo verejnom priestore komukoľvek prakticky v reálnom čase, bez akýchkoľvek obmedzení, a zároveň v nich neexistuje kontrolný mechanizmus, kto a na aké účely tie informácie šíri, čo vytvorilo priestor pre veľké množstvo lží, hoaxov či propagandy. 

Stále síce platí koncept slobody slova, ale spolu s ním sa o to viac zvýrazňuje aj koncept zodpovednosti za to, čo sa hovorí. Ľudia zrazu nadobudli pocit, že môžu bezmyšlienkovito, bez zodpovednosti a bez následkov hovoriť, čo sa im zachce, a odvolávajú sa na slobodu slova. 

Navyše algoritmy sociálnych médií sa neriadia tým, či je informácia podložená pravdivými faktmi. Uprednostňujú informácie, ktoré získavajú najviac reakcií, tie zvýrazňujú používateľom, a preto sa takéto informácie oveľa viac šíria.

Intenzívna diskusia o slobode slova v online verejnom priestore je však prirodzená. Keď príde nové médium,  vždy nejaký čas trvá, kým sa vytvoria pravidlá, princípy a kódexy toho, ako ho používať. 

Sociálne siete sú úžasný nástroj – na komunitné organizovanie, zdieľanie, informovanie. Dnes zisťujeme, že ak sa tento priestor zneužije, môže znamenať veľké riziko.

6.  Ako debatovať s ľuďmi, ktorí šíria nenávisť a obhajujú sa slobodou slova?  

To je, akoby sme sa spýtali, ako podnikať s ľuďmi, ktorí sa dopúšťajú sprenevery, alebo ako obchodovať s ľuďmi, ktorí kradnú. S ľuďmi, ktorí vedome šíria nenávisť a lži, v zásade nemá zmysel debatovať. Ide o mieru, akou to robia, a len čo prekročia hranicu vytýčenú Trestným zákonom, postupoval by som striktne podľa orgánov činných v trestnom konaní. 

Na druhej strane je dôležité vyvracať hejty, hoaxy a lži, písať o tom články a uvádzať fakty. Nerobíme to pre tých ľudí, ktorí ich šíria. Robíme to pre širokú masu, ktorá sa nachádza uprostred. K nim prehovárame faktmi a pravdou, aby mali dostatok informácií a nepodľahli klamstvám a lžiam. 

Je to mravčia, ale dôležitá práca, pretože vytvoriť lož a vypustiť ju prostredníctvom sociálnych sietí do sveta je jednoduché. Overenie a vyvrátenie klamstva už trvá oveľa dlhšie.

Tento článok vznikol pri príležitosti Svetového dňa slobody tlače, ktorý si pripomíname 3. mája. Spoločnosti O2 záleží na slobode slova, preto prostredníctvom Férovej Nadácie O2 dlhodobo podporuje aktivity Fondu investigatívnej žurnalistiky a jeho prínos pri otváraní dôležitých tém.

Jakub Filo

Jakub Filo je zástupcom šéfredaktorky denníka SME pre spravodajstvo. V SME pôsobí od roku 2015,  najskôr viedol oddelenie vedy a techniky,  potom sa stal hlavným editorom spravodajstva. Pred SME pracoval od roku 2007 v redakcii internetového portálu Aktuálne.sk, od roku 2011 zastával pozíciu editora a zástupcu šéfredaktora. Vyštudoval Fakultu sociálnych štúdií a Filozofickú fakultu Masarykovej univerzity v Brne, na Paneurópskej vysokej škole v Bratislave získal doktorát v odbore masmediálne štúdiá.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Ktoré 4 youtubové kanály o varení sleduje šéfkuchár? Inšpirujte sa aj vy

Šéfkuchár Michal Kordoš radí, čo sledovať, ak chcete potešiť svoju polovičku či vzácnu návštevu svojím kuchárskym umením.

Youtubových kanálov sú na webe milióny. Ako rozoznať tie, ktoré vás skutočne niečo naučia a nebudú len frustrovať? Pozrite si výber obľúbených youtubových kanálov šéfkuchára Michala Kordoša, ktoré sa oplatí sledovať, ak chcete pripraviť rýchle chuťovky aj sofistikovanú večeru. 

Kulinársky obsah môžete objavovať aj cez Netflix. O to viac, ak máte Netflix v cene svojho O2 Paušálu

S ChefSteps sa možno čoskoro stanete profíkmi

Podľa Michala je kanál šéfkuchára ​​Jamesa Bearda vizuálne aj odborne najlepší youtubový kanál zameraný na varenie, ktorý je vhodný pre laikov aj pre profesionálov. Sú až takí dobrí, že Michal by k nim šiel na stáž. Prečo? Lebo ide o tím špecialistov na rôzne úpravy a typy jedál. Naučia vás všetko od prípravy steakov cez kávu až po otváranie mušlí tak, aby ste ich nepoškodili. A nezranili ani seba. S ChefSteps bude varenie aj u vás doma zážitok.

Naučte sa variť a zasmejte sa s Bradom Leonom v Bon Apetit 

Bon Apetit je podľa M. Kordoša ideálny youtubový kanál pre každého, kto sa chce pri varení zasmiať. Šéfkuchár Brad Leone dokáže aj náročné jedlá pripravovať s dávkou nezameniteľného vtipu, čomu pomáhajú aj podarené špeciálne efekty. Zároveň ide o kanál, ktorý sa na varenie a prípravu jedál pozerá zo širšej perspektívy Brad robí výjazdy k producentom, chovateľom zvierat a ďalším ľuďom z gastronómie. Ak sa teda v oblasti gastronómie radi vzdelávate, no nepotrebujete nevyhnutne variť, Bon Apetit by ste určite mali začať sledovať.

Joshua Weissman: pre študentov a milovníkov KFC – len sofistikovanejšie

Joshua Weissman je kuchár, ktorý za relatívne krátky čas nabral na YouTube vyše päť miliónov subscriberov a vydal knihy, ktoré sa stali bestsellermi. Podobne ako mnoho iných kuchárskych kanálov, aj on tvorí „how to“ videá, no ide viac do hĺbky.

Vysvetľuje, porovnáva a robí svoje verzie receptov známych jedál, ako je Big Mac z McDonald’s či vyprážané kura z KFC – no o čosi sofistikovanejšie. Užitočný formát pre študentov je But Cheaper, kde sa snaží spracovať recepty čo najlacnejšie a zároveň najchutnejšie. 

Blysnite sa pred návštevou receptmi od Jules Cooking 

Mladý Holanďan Jules má tiež skvelé gastronomické pozadie. Robí vyslovene svoje recepty a väčšinou ide o náročnejšiu, sofistikovanejšiu gastronómiu až fine dining. Ak chcete pripraviť niečo skutočne jedinečné pre vzácnu návštevu, oplatí sa objaviť Julesove esteticky neskutočne pútavé recepty. Na tento kanál je dobré mať viac trpezlivosti, prípadne väčšie skúsenosti s varením. Michal nám prezradil, že sa naň môže pozerať hodiny bez toho, aby niečo navaril.

Michal Kordoš

Vášeň k jedlu prechováva od malička. Bol prvým slovenským stážistom v Nome v Kodani, svojho času najlepšej reštaurácii sveta, a skúsenosti zbieral v Dánsku, vo Francúzsku a na Islande. Je fanúšikom škandinávskej kuchyne, sezónnych surovín a striedmosti v živote aj v kuchyni. Dnes pracuje ako šéfkuchár „bez kuchyne“, keď varí na objednávku u ľudí doma. Večeru od šéfkuchára priamo vo svojej kuchyni si môžete objednať aj vy na Kordos.sk.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Fyzioterapeut Mateja Tótha radí rodičom: Všímajte si, ako vaše dieťa sedí, aj ako sa hrá

„Ak sa dieťa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave,“ hovorí Denis Freudenfeld.

Denis Freudenfeld pôsobil ako dvorný fyzioterapeut biatlonistky Naste Kuzminovej a dlhodobo spolupracuje s atlétom Matejom Tóthom, ktorého sprevádzal na nejednej olympiáde. Porozprávali sme sa s ním o dôležitosti pohybu pre dnešné deti aj o zdravotných problémoch, ktoré ich trápia.

V rozhovore sa ďalej dozviete:

  • ako pandémia ovplyvnila pohyb detí,
  • na ktoré signály tela by rodičia mali u detí dávať pozor,
  • kedy treba vyhľadať fyzioterapeuta,
  • prečo treba venovať pozornosť správnemu dýchaniu.

Ako rozhýbať deti doma? Zacvičte si spolu s nimi podľa videí O2 Športovej akadémie Mateja Tótha

Ste fyzioterapeutom najúspešnejších slovenských športovcov. V čom presne spočíva vaša práca?

Pracujem vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici ako fyzioterapeut, ktorý sa stará o talentovaných športovcov. V centre zabezpečujeme prípravu štátnej športovej reprezentácie Slovenska na rôznych súťažiach a olympiádach.

Mojou úlohou ako fyzioterapeuta je diagnostika, liečba a prevencia rôznych pohybových problémov. To znamená, že občas pomasírujem alebo ponaprávam a ak za mnou príde športovec s nejakým problémom, diagnostikou sa snažím zistiť, z ktorej časti tela pochádza. Často sa totiž stáva, že problém je prenesený. To znamená, že niekoho bolí koleno, no v skutočnosti bolesť spočíva v zlom postavení chodidla, v posunutej panve alebo jej príčinou môžu byť aj kríže.

Niekedy je to taká detektívka, pri ktorej vyšetrujem konkrétneho športovca, a po následnej diagnostike sa cvičeniami snažíme uvoľniť alebo posilniť určité svalové partie na tele, ktoré jeho problém vyvolávajú.

Vychádzate pri svojej práci z konkrétnej metodiky?

Pracujem najmä s dynamickou neuromuskulárnou stabilizáciou. Je to metodika založená na dýchacích cvičeniach, pri ktorých sa svaly uvoľňujú. Dokonca aj bez toho, aby ich bolo nutné stláčať či klasicky masírovať. Pri práci so športovcami sa venujeme riadeniu ich pohybu. To znamená, že sa učíme novému pohybu alebo ho naprávame a dávame mu iný rozsah.

S Matejom spolu cvičíme, a keď treba, poskytujem mu regeneračné procedúry. Často pozeráme jeho videá z tréningu a na základe nich sa snažíme zdokonaliť jeho techniku, aby bol jeho pohyb ekonomickejší a rýchlejší a aby svoje telo čo najmenej preťažoval.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku.

Fyzioterapia upozorňuje na dôležitosť správneho pohybu. Ako veľmi je dôležitý pohyb pre deti a ako ho ovplyvnila pandémia?

Každé dieťa sa potrebuje hýbať – pohyb je pre jeho vývoj nesmierne dôležitý. Keď sú deti v škole, hýbu sa často. Po skončení hodiny vstanú, vyjdú na chodbu, naháňajú sa, majú hodinu telesnej výchovy, jednoducho stále niečo robia.

Je dôležité uvedomiť si, že kostra dieťaťa potrebuje pre svoj zdravý vývoj určité antigravitačné zaťaženie – nielen chrbtice, ale aj končatín. Tak ako sa vyvíja kostra, menia sa aj uhly v kĺboch. Bedrové i ramenné kĺby sa u malých detí vždy prispôsobujú záťaži, u väčších detí kosti zosilňujú.

Keď dieťa stojí alebo sa pohybuje, má zaťažené dolné končatiny i kardiovaskulárny aparát. Pri dištančnej výučbe sa to nedeje, pretože deti presedia celé hodiny doma pri počítači a mobile a nemajú zabezpečený dostatočný pohyb. Ten veľmi ovplyvňuje aj psychika, ktorá sa premieta do tela a pohybového aparátu detí.

Dôležitá je aj socializácia detí a správna dávka súťaživosti. Svoje tu zohráva už len to, že človek rozpráva a gestikuluje, používa reč tela. Zdravý vývoj dieťaťa značne ovplyvňuje aj obezita, ktorá neraz obmedzuje jeho pohyb, pričom dôsledky sa prejavia až o rok alebo o dva.

Čo by si mali všímať rodičia na svojich deťoch? 

Najdôležitejšie je všímať si guľatý chrbátik, kolienka a chodidlá. V prvom rade by mali sledovať, ako ich dieťa sedí. Či má guľatý, alebo vystretý chrbát, či nemá predsunutú hlavu, alebo či jeho krčná chrbtica nie je veľmi zaklonená.

Keď sa dieťa hrá a čupne si, je dôležité všímať si, či mu idú kolienka k sebe, alebo či nemá vytočené chodidlá do strany.

Kedy je čas vyhľadať fyzioterapeuta?

Ak napríklad rodič upozorní dieťa na zlé držanie tela a aj napriek tomu ho nedokáže korigovať, je to jasný signál, že niečo nie je v poriadku. Ak mu odstávajú rebrá, má preliačený hrudník alebo sa mu prepadáva klenba chodidiel, prípadne má nohy do X (kolená vbočené dovnútra k sebe), je čas vyhľadať odborníka.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku. Vtedy mu dokáže pomôcť práve fyzioterapeut, ktorý mu nastaví potrebné cvičenia.

Dieťaťu nestačí kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Veľa hovoríte aj o správnom dýchaní a potrebe bránicového dýchania, ku ktorému vediete aj športovcov. V čom je takéto dýchanie prínosné?

Rodič si niekedy môže myslieť, ako veľmi je jeho dieťa ohybné a flexibilné a ako dobre trénuje, pričom nevidí, že jeden pohyb nahrádza druhým alebo k nemu pridružuje ďalšie pohyby. Dýchanie u detí sa dnes mení, preto je nesmierne dôležité venovať mu pozornosť.

U nás pracujeme s vývojovou kineziológiou, ktorú cvičíme aj spolu s Matejom. Ide o jednoduché cviky, pri ktorých sa napodobňujú vývojové fázy dieťaťa a ktorých základom má byť bránicové dýchanie, treba teda správne dýchať do brucha. Bránica totiž nemá len dychovú, ale aj stabilizačnú posturálnu funkciu. Stabilizuje telo, čím pomáha, aby bol pohyb človeka jednoduchší a efektívnejší.

Dýchanie do brucha zabezpečuje pevnosť celej pohybovej sústavy. Pohyb je tak oveľa menej závislý od svalov a energeticky menej náročný.

Koľko času by mali deti tráviť pohybom?

Je to veľmi individuálne a závisí to od mnohých faktorov. Určite by však športové aktivity nemali rodičia deťom nanucovať. Treba brať do úvahy, či ide o malé dieťa, alebo tínedžera. Malé deti by mali mať zabezpečenú rôznorodosť pohybu, nemali by sme ich však dlhodobo zaťažovať. Staršie deti potrebujú viac trénovať.

Dôležitú úlohu v tom zohráva aj psychika, ktorú treba rešpektovať. Najlepšia je zlatá stredná cesta, ktorá sa u detí prejavuje príjemnou únavou, keď už nemajú chuť vymýšľať nič iné.

Čítajte aj: Príklad rodičov je pre deti dôležitý nielen v čase pandémie, hovorí detský tréner

Dieťa by malo robiť to, čo ho baví, rodič by sa preto nemal sústrediť iba na konkrétny šport. Potrebuje prirodzený pohyb. Nestačí mu kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Dieťa potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Veľkou témou je špecializácia detí na konkrétny šport, s ktorou sa často začína veľmi skoro. Kedy by s ňou dieťa malo začať?

Závisí od druhu športu, ktorému sa dieťa venuje. Odporúčam s ním však začať až na druhom stupni základnej školy. Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Ak je dieťa malé, je dobré, aby malo zabezpečenú rôznorodosť pohybu. Môže sa naučiť niečo z gymnastiky a z koordinačných cvičení pri rôznych druhoch športu, môže si precvičovať vytrvalosť i rýchlosť.

Dieťa je ako špongia − od útleho veku nasáva informácie. Ak sa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave.

Deti sa veľa učia pozorovaním alebo napodobňovaním, keď im niekto niečo vysvetľuje. Počúvajú, vidia, vnímajú, premietajú si to do tela a daný pohyb napodobňujú a kreujú. Voláme to motorické učenie, ktoré pomáha aj pri rozvoji koordinácie a iných pohybových kvalít. Čím viac sa teda dieťa učí, tým viac to zužitkuje v budúcnosti.

Na pohyb detí je zameraná aj O2 Športová akadémia Mateja Tótha, ktorá v čase zatvorených škôl a prerušených krúžkov začala zverejňovať videá na cvičenie doma. V čom vidíte ich hlavný prínos?

Akadémia je zameraná predovšetkým na deti na prvom stupni základných škôl, kde sa venujeme všeobecnému pohybovému rozvoju dieťaťa. Deti prostredníctvom hravých online videí Telesnej na doma môžu získať správny športový základ, ale aj pozitívny vzťah k pohybu.

Je to skvelá pomôcka pre rodičov i pre deti, ktoré počas pandémie nemohli chodiť do školy, a tak boli odrezané od pohybových aktivít, na ktoré boli zvyknuté. Cvičiť tak môžu v domácom prostredí. Tu je dôležité podotknúť, že nestačí iba cvičiť, treba aj vedieť, ako správne cvičiť, ako pri cvičení funguje telo, a to všetko Akadémia deti učí.

Denis Freudenfeld

Je jedným z najuznávanejších slovenských fyzioterapeutov. Fyzioterapii sa venuje od roku 2000, od roku 2005 pôsobí vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici. Na konte má veľa úspechov so špičkovými slovenskými športovcami. Pri svojej práci kladie dôraz na dynamickú neuromuskulárnu stabilizáciu, ktorej priekopníkom bol český fyzioterapeut Pavel Kolář. Pochádza zo Žiliny, momentálne žije v Banskej Bystrici, má dve deti.


Nezaťažia ani rozpočet, ani vaše ruky. Vybrali sme 4 ľahučké smartfóny, ktoré prekvapujú dizajnom aj vybavením

Čítaj viac

Čo všetko bolo v našej komunikačnej výbave vďaka technológiám a internetu? Pripravili sme nostalgickú jazykovú exkurziu

Čítaj viac

Zlepšite sa v cudzom jazyku cestou do práce. Vybrali sme 8 aplikácií, ktoré vás rozhovoria aj posilnia slovnú zásobu

Čítaj viac