Chcete expandovať? Stredná Európa vám možno postačí

Prečo je stredná Európa skvelým "cvičiskom" pre rast firmy a zároveň trhom s veľkým potenciálom?

Jednou z prvých rád, ktorú začínajúci podnikateľ dostane, je to, aby sa už v začiatkoch neobmedzoval iba na slovenský trh. Hranice štátu nemusia byť mentálnou hranicou podnikateľských ambícií, aj keď to tak často býva.

Na druhej strane, platí to skôr pri internetovom podnikaní s nehmotným produktom. Ak predávate fyzický produkt v offline prostredí, je to predsa len o čosi náročnejšie, ako predávať univerzálnu službu cez internet v angličtine.

Preto, ak potrebujete rozšíriť trh, stredná Európa môže byť veľmi dobrým kompromisom medzi dopravnou dostupnosťou, podobnosťou kultúr a medzi veľkosťou a kúpnou silou konkrétnych trhov. Pozrite sa, prečo je táto časť Európy potenciálne atraktívnym trhom.

Milióny ľudí na malom území

dav

Kto potrebuje rozšíriť trh má vždy na výber. Česko, Maďarsko, Rakúsko – nemusíte chodiť ďaleko, aby ste svoj zásah rozšírili o niekoľko miliónov ľudí.

Tieto krajiny sú stále vo veľmi priaznivej vzdialenosti, na dojazd osobným či nákladným autom, takmer odvšadiaľ zo Slovenska. Potrebujete ešte väčší trh? Ďalších vyše 100 miliónov ľudí máte na dosah v Poľsku a Nemecku.

Kultúra 

Krajiny strednej Európy o sebe vedia, takmer každý snáď opakovane navštívil aspoň jednu či dve. Aj keď má každý trh svoje kultúrne špecifiká, predsa len to nie je žiadny Orient, Ázia či Afrika, kde sú zvyky, rytmus života a jazyky úplne iné.

Na pochopenie stredoeurópskych krajín vám bude stačiť pár rozhovorov s miestnymi alebo so Slovákmi, ktorí tam žijú.

Malá jazyková bariéra

Na prvý pohľad nevýhoda, pretože čo trh, to iná reč. zEurópski zákazníci si potrpia na komunikáciu v domácom jazyku. Angličtina síce je univerzálnym jazykom internetu, no mimo neho stále dominujú tie lokálne, takže sú všetci na tom viacmenej rovnako.

Na druhej strane, prekladateľov do okolitých jazykov je stále dostatok a ceny nie sú vysoké. S nemčinou a poľštinou máte pokrytú obrovskú časť trhu, v Čechách prekladateľa v bežnom živote prakticky nepotrebujete.

Jednoduchý klientsky servis

Predávať hmotný produkt znamená nutnosť mať zabezpečenú distribúciu a niekedy aj potrebu servisného strediska. V regióne strednej Európy prejdete po cestách z jedného konca na druhý do 24 hodín a vystačíte si aj s dodávkou.

Nemusíte teda kvôli úspore nákladov plánovať prevoz veľkých nákladov, obsadenosť lodí a lodných kontajnerov, tobôž nie leteckú prepravu.

Rýchly prevod peňazí

Ak ste klientom Slovenskej sporiteľne na Slovensku, plynú vám z toho výhody aj v zahraničí, keďže má zahraničnú materskú banku, ktorá pôsobia v celom regióne. Prevod peňazí je tak rýchlejší a zároveň lacnejší.

Článok vznikol v spolupráci so Slovenskou sporiteľňou, ktorej program pre začínajúcich podnikateľov podporuje nápady tých, ktorí si chcú rozbehnúť vlastné podnikanie. Okrem riešenia financovania  záujemcom umožní získať aj  dobré rady od skúsených mentorov.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Šéf komunikácie O2: Slovensko potrebuje projekty, ktorých účelom nie je iba rozdávať peniaze

René Parák z Férovej nadácie hovorí o tom, ako vymýšľať užitočné projekty a dotiahnuť ich do úspešného konca.

Každého dobrého nápadu, ktorý ostane neuskutočnený, je škoda. Častým dôvodom toho, že myšlienka stroskotá pri realizácii, sú peniaze. Preto sa niektoré firmy na Slovensku snažia prispieť k lepšej budúcnosti krajiny tým, že vyhľadávajú ľudí s dobrými nápadmi a pomáhajú im ich realizovať.

Jednou z týchto firiem je aj O2. Tento rok spúšťa svoju Férovú Nadáciu, ktorá sa zameriava na podporu mladých ľudí v úspešnom štarte do života, napríklad cez projekty týkajúce sa vzdelania alebo podnikania.

Suma na ich podporu nie je obmedzená a tak majú projekty šancu dostať všetky peniaze, ktoré potrebujú na svoj rozbeh. Stránky venované nadácii nájdete na webe spoločnosti O2.

Jedným z troch porotcov, ktorí rozhodujú o podporených projektoch, je René Parák, Corporate Communication Director v spoločnosti O2 Slovakia a predseda správnej rady Férovej Nadácie O2. Poprosili sme ho, aby ľuďom s projektami poradil niečo zo svojich skúseností.

Zaujímalo nás, ako získať dobrý nápad a na čo si treba dávať pozor pri jeho realizácii, aby sa ho podarilo dotiahnuť do konca.

Aký projekt pre mladých Slovensko najviac potrebuje?

Projekt, ktorého účelom nie je iba rozdávať peniaze, ale zároveň ponúkať konzultácie, rady a know-how.

Snažíme sa práve o takýto druh podpory mladých ľudí na Slovensku. Nadväzujeme na veľmi úspešný program Think big, ktorého dôležitou súčasťou bolo učiť mladých negociácii s mestskými zastupiteľstvami, učiť ako vôbec taký projekt alebo žiadosť nakoncipovať, ako robiť marketing, PR, ako pracovať s rozpočtom a podobne.

Presne to isté ponúkame aj v grantovom programe Férovej nadácie. Máme v Nadácii aj v O2 kopec talentovaných a šikovných ľudí, ktorí venovali a sú ochotní venovať svoj čas pre mladých začínajúcich podnikateľov a podeliť sa o skúsenosti.

Na čo by mali ľudia s nápadom na projekt myslieť, aby sa ho podarilo dotiahnuť do konca?

V prvom rade na to, že ich čaká kopec roboty, trpezlivosti, vzdelávania sa a „pár“ odpracovaných víkendov. O2 sme založili na Slovensku v podstate na zelenej lúke. Prvý raz som si zobral týždňovú dovolenku, na ktorej som neodpisoval novinárom na otázky, asi tretí rok po našom vstupe na trh.

Od nápadu k úspechu je dlhá cesta a sú to väčšinou behy na dlhé trate, na to treba byť pripravený. Odmenou vám bude radosť z každého, aj keď zo začiatku možno malého úspechu, nezaplatiteľné skúsenosti a spokojní zákazníci.

Kde môžu nájsť ľudia inšpiráciu pre riešenia lokálnych problémov?

Vždy hovorím každému, kto by chcel hľadať inšpiráciu, nech začína od seba a svojho najbližšieho okolia. Čo vám chýba, čo vám vadí alebo naopak, čo by ste privítali, potrebovali.

Nešpekulujte, neobjavujte koleso a vymyslite si projekt, ktorý vám bude robiť radosť a má potenciál zlepšiť niečo, čo nefunguje alebo priniesť hodnotu, ktorá vám alebo vašim blízkym chýba. Nájdite si podobne rozmýšľajúcich parťákov, lebo viac hláv viac vymyslí a ešte to môže byť aj zábava.

Ak máte dobrý nápad, tím schopných ľudí, alebo aspoň odhodlanie urobiť niečo dobré, toto leto máte príležitosť získať podporu od silnejších. Stačí vyplniť tento formulár a zaujať svojím nápadom porotu. Prihlasovať projekty môžete do 18. Júla 2016.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Predobjednajte si nový Huawei Mate 10 Pro a získajte 360° kameru zadarmo

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové