5 rád, ako odpovedať na nahnevanú esemesku

Jednoduchý návod ako zabrániť zbytočnému konfliktu.

Hoci slová bez zvuku nie sú veľmi dobrým nosičom emócie, sú esemesky, z ktorých je jasné, že druhá strana je nahnevaná. Čo vtedy robiť, ak komunikáciu nie je vhodné prerušiť?

Určite sa zdržte používania rôznych  žmurkajúcich, usmiatych a ešte viac usmiatych smajlíkov. Odborníci na komunikáciu vravia, že to človeka na druhej strane esemesky pravdepodobne nahnevá ešte viac, pretože pocíti, že sa z komunikácie snažíte utiecť, resp. ju zľahčiť. Ibaže, ak je druhá strana nahnevaná, tak asi tému berie naozaj vážne. Sóda vybrala z komunikačných pravidiel 5 ďalších rád, ako na nahnvevanú esemesku reagovať.

Vo všetkých prípadoch platí, že je najlepšie sa ihneď stretnúť a vydiskutovať si veci napriamo. Ak sa nedá, aspoň si zavolajte. Odpovedať na nahnevanú esemesku esemeskou je ako hasiť oheň papierom.

1. Zistite pravý dôvod

Začnite otázkou, ktorá bez emócií zhrnie, čo riešite. Veľká časť konfliktov vzniká z obyčajného nepochopenia témy, alebo cieľa, ku ktorému sa smeruje. To sa netýka len práce, ale aj vzťahov. Ak sa napríklad priateľka hnevá váš výber hotela, možno vôbec nejde o hotel, ale o lokalitu, možno o cestu, alebo dátum samotnej dovolenky. Keď si ujasníte, čo riešite, ľahšie zistíte, kde sú uväznené emócie. Esemeskou sa to však sotva dozviete.

2. Spýtajte sa priamo

Určite nezačínajte otázkou: „Ty sa hneváš?“ Rozvíri to emócie, bude pôsobiť ako výčitka čo vás vzdiali od riešenia. Stiahnite situáciu na seba, napríklad takouto vetou: „Mám z tej esemesky pocit, že sa hneváš a rád by som pochopil(a), kde je problém, preto volám.“

3. Natiahnite čas

Nahnevaná esemeska vzniká často z dôvodu, ktorý nemusí súvisieť s témou, ale s inými vecami, ktoré druhá strana rieši. Ak máte pocit, že je to tento problém, napíšte, že sa danej téme nemôžte teraz venovať a navrhnite iný čas. Zvyčajne stačí o tri hodiny neskôr, emócie sa upokoja a téma sa objaví jasnejšie.

4. Zmeňte tému

Zatelefonujte druhej strane s odstupom času a skúste hovoriť o iných témach, ktoré máte otvorené, a ktoré by mohli upokojiť emócie. K problematickej téme sa vráťte až potom, na konci rozhovoru.

5. Nechajte hovoriť

Skúste hovoriť menej vy a nechať druhú, nahnevanú stranu hovoriť viac. Reagujte vetou: „Vysvetli mi to prosím viac“. Alebo: „Mohli by ste mi to opísať podrobnejšie?“ Alebo použite akúkoľvek vetu, ktorá rozšíri vyjadrovací priestor druhej strane a umožní jej uvoľniť emócie a tým odhaliť, odkiaľ presne pramenia – ako sú prepojené s témou.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


7 tipov, ako riešiť hádky tak, aby mali dobrý koniec

Niekedy stačí maličkosť a medzi ľuďmi to poriadne zaškrípe. Vďaka týmto zásadám však takmer vždy nájdete riešenie.

Svojho času spievali Milan Lasica a Jaro Filip: “Načo sú hlúpe spory, čo vedú podaktorí.”

Naozaj by to boli sviatky, keby sa ľudia prestali hádať. No ak sa už v takejto situácii ocitnete, neostáva vám nič iné, ako pokúsiť sa ju urovnať. Toto je sedem tipov, ako na to:

Počúvajte a dajte najavo, že počúvate

Hlavným dôvodom prečo sa hádky vyhrocujú väčšinou je, že sa každý snaží povedať svoje bez toho, aby vypočul toho druhého.

Počúvajte argumenty druhej strany a pozrite sa na veci očami svojho oponenta. Snažte sa preložiť si jeho tvrdenia vlastnými slovami a uistite sa, či všetkému rozumiete správne. Dáte tým najavo dobrú vôľu a snahu celý spor urovnať.

Uznajte svoje omyly

Chyby robíme všetci a nikto nemá rád, keď je na to upozorňovaný. Ak niekomu vyčítate chybu, okamžite sa začne stavať do obrannej pozície a začne obhajovať správnosť svojho konania. Vezmite to za opačný koniec – buďte prvý, kto si pripustí svoj podiel viny na celej situácii.

Jasne, zreteľne a pokiaľ to je možné, tak aj s humorom. Ak to dokážete, druhá strana zmení svoj postoj oveľa skôr, ako keď je nútená brániť sa vašim výčitkám.

Uznajte pravdu druhému

Prečo niekomu dokazovať, že sa mýli? Často spory nič neriešia, nezaoberajú sa podstatou veci a sú skôr záležitosťou presadzovania ega. Skúste nebrať veci príliš osobne a pozrieť sa na celú situáciu s nadhľadom. Jednou z najbežnejších ľudských slabostí je pocit vlastnej dôležitosti. Naopak, lepšie urobíte, ak dáte aj druhej strane pocítiť, že je pre vás dôležitá. Nielenže hádka ustane, ale ešte vám dotyčný/á možno prejaví láskavosť.

Hľadajte zhodu názorov

Pri hádke sa snažte vždy nájsť niečo, na čom sa s oponentom viete zhodnúť. Dajte si pri tom pozor, aby ste nezľahčovali pocity a postoje druhej strany. Nespochybňujte dôvody, pre ktoré sa hnevá.

Jednoduchý príklad z partnerského života. Povedzme, že sa so svojou polovičkou hádate, kto pôjde vyniesť smeti. Bod, na ktorom sa zhodnete, pravdepodobne bude, že chcete mať čistú, voňavú domácnosť a dodržiavať zásady hygieny.

Ak máte niečo na čom sa zhodnete, môžete začať hľadať spoločný kompromis. Napríklad partnera baví iný typ prác, ako vás, takže si ich podľa tohto kritéria môžete rozdeliť.

Na chyby upozorňujte nepriamo

Častou chybou je vzájomné obviňovanie sa a vyťahovanie krívd minulosti vo vyhrotených situáciách. Ak je to len trochu možné, vyvarujte sa tomu. Ak chcete kritizovať zvoľte na to iný postup.

Snažte sa najprv vyzdvihnúť pár pozitívnych vlastností alebo činov toho druhého. Následnú kritiku neadresujte osobne, radšej hovorte o oblastiach, ktoré je treba rozvinúť, vylepšiť. Nakoniec nezabudnite podotknúť, že aj napriek občasným konfliktom, si toho druhého vážite alebo ho máte radi (či už ako partner alebo zamestnanec a podobne).

Vyhnite sa týmto prešľapom

Neponúkajte rady a názory, o ktoré vás nik nežiadal. Ak od druhých niečo chcete, slušne o to požiadajte, no neprikazujte, čo majú robiť.

Po vypočutí argumentov oponenta nereagujte hnevom a obviňovaním, a ani neodíďte bez slova. Druhá strana potrebuje ubezpečenie, že jej stanovisko beriete vážne. Nevysvetľujte, prečo máte pravdu vy a prečo ju nemá oponent.

Dôverujte druhej strane, že splní svoju časť dohody. Ak sa pustí do nápravy chýb, už viac nekorigujte, ani nekritizujte spôsob, ako to urobí.

Nezvyšujte hlas

Ak niekoho prekričíte, ešte to neznamená, že máte pravdu. Aj keď je to náročné, skúste si vytvoriť odstup od svojich emócií a držať intenzitu hlasu na uzde. Ak sa neviete ihneď upokojiť, požiadajte radšej o “oddychový čas”.

Povedzte, že si potrebujete usporiadať myšlienky, a že sa o chvíľku vrátite. Choďte napríklad do inej miestnosti, kde sa niekoľkokrát zhlboka nadýchnete. Majte na pamäti, že v celom spore dosiahnete oveľa viac, ak budete reagovať pokojne a trpezlivo.

Existuje iba jeden zaručený spôsob, ako vyhrať hádku. Úplne sa jej vyhnúť. Dvakrát si rozmyslite, či má zmysel sa vôbec púšťať do konfliktu. Ak niekto o svojej chybe vie, vie ako ju napraviť a už ju nezopakovať, nemá zmysel, aby sa cítil ešte horšie. Buďte rýchly v priznaní si vlastných chýb a pomalý pri kritizovaní druhých.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Jeseň plná pestrých nápadov

Možno ani netušíte, koľko maličkých zlepšovákov do svojej domácnosti si môžete jednoducho vyrobiť sami z vecí, ktoré sa v nej bežne vyskytujú. Ukážeme vám, ako si zmajstrujete jednoduchú nástenku a ako si z opadaných listov vyrobíte originálne sezónne podšálky.

Čítaj viac

O2 prináša Strieborný paušál s neobmedzenými volaniami iba za 20 eur

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové