Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

5 tipov, ako vás ľudia budú počúvať

Máte trému a neviete sa uvoľniť ani pred kolegami? Hovoriť len tak do vetra nie je príjemné ani pre počúvajúcich ani pre toho, čo rozpráva. Ale tiež nemusí platiť, že ak ste rodený introvert, musíte si pozornosť publika „odtrpieť“.

Máte trému a neviete sa uvoľniť ani pred kolegami? Či už je to na poradách, párty, na rodinných oslavách a karoch, alebo ste boli v situácii, keď ste museli hovoriť verejne. Všade tam potrebujete zaujať a nemusíte byť práve rodení extroverti.

Hovoriť len tak do vetra nie je príjemné ani pre počúvajúcich ani pre toho, čo rozpráva. Ale tiež nemusí platiť, že ak ste rodený introvert, musíte si pozornosť publika „odtrpieť“. Hovoriť je pre každého prirodzené, rovnako ako počúvať. Sóda zozbierala pár účinných rád od profesionálnych rečníkov, ktorí na svojich blogoch a stránkach radia, ako po otvorení úst zaujať.

1. Rytmus reči

Pozerajte sa na ľudí ako na celok. Ak zistíte, že sa dav „rozpadá“ a ľudia sa mrvia, berú do rúk mobily alebo sa začínajú baviť, strácate ich pozornosť. Ak budete pokračovať v tom, ako a čo hovoríte, prídete o publikum úplne. Nezáleží na tom, či predstavujete na porade svoje idey alebo prezentujete startupový nápad pred potencionálnym investorom. Prvá pomoc je zmeniť rytmus reči.

Alebo jednoduchšie – urobiť krátku pauzu. Ak do nudnej reči pridáte prestávku, trvajúcu dve, nanajvýš tri sekundy, publikum spozornie, pretože bude chcieť vedieť, čo sa stalo. Ale pozor, po tejto pauze musí nasledovať niečo, čo naozaj zaujme – informácia, fakt, príbeh, prekvapenie.

2. Rozprávajte osobné príbehy

„Dobrí rečníci hovoria príbehy, tí skvelí hovoria svoje osobné skúsenosti,“ radí Carmine Gallo, americký komunikačný kouč a autor viacerých kníh v tejto oblasti. Ak budete hovoriť osobné príbehy, pozornosť máte takmer istú, pretože budete hovoriť o tom, čo máte prežité, nie o tom, čo ste čítali alebo počuli.

Hoci rozprávanie osobných príbehov funguje takmer vždy, musí ísť ruka v ruke s nasledujúcim bodom.

3. Zostaňte v téme

Či už ste na porade alebo pred sálou plnou ľudí, držte sa témy, kvôli ktorej vám ľudia venujú pozornosť. Ak použijete na zaujatie ľudí príbehy, vysvetlenia, alebo prípadové štúdie, vždy sa držte témy.

Neodbiehajte priveľmi do súvislostí, ktoré síce môžu byť zaujímavé, ale kvôli ktorým ľudia na vás nepozerajú. Unavíte publikum a jeho pozornosť si budete musieť znovu vybojovať. Urobte si vopred osnovu toho, čo chcete povedať. Nepíšte však celé vety, píšte si len témy. Prečo? Prečítajte si nasledujúci bod.

4. Verte si

Ľudia, ku ktorým hovoríte, zacítia, keď sa vám zlomí hlas, pretože ste zaváhali. Keď budete hovoriť o tom, čo ste prežili, o čom máte informácie a o čo sa chcete podeliť, budete si veriť, budete hovoriť zo skúseností a ľudia vám budú venovať pozornosť. Platí to aj pri prezentovaní zložitých projektov.

Ak hovoríte o časti, na ktorej pracoval niektorí z kolegov, nájdite si v nej svoj vlastný podiel, alebo hovorte o vlastných skúsenostiach s touto časťou projektu. Čím viac si veríte v danej oblasti, tým ste uvoľnenejší a zaujímavejší.

5. Nepovyšujte sa

Ľudia chcú počúvať o tom, čo nevedia, ale nie sú to malé deti a vy nie ste učiteľ v škole (teda, pokiaľ nie ste učiteľ v škole…). Samozrejme platí aj druhá strana mince – ak hovoríte pred ľuďmi, ktorí sú demotivovaní, znudení a v oblasti, v ktorej pracujú sa necítia sebaisto.

Potom každú zmienku o osobných skúsenostiach alebo inšpiráciách budú vnímať ako povyšovanie. Ako to zmeniť?

Začnite menej hovoriť a viac sa pýtať. Dajte ľuďom možnosť vyjadriť sa. Ak to nedokážu, budú hľadať spôsob, ako z probému uniknúť – a začnú venovať pozornosť tomu, čo hovoríte.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

24 rýchlych tipov, ako urobiť viac práce za kratší čas

Pripravili sme si pre vás sumár jednoduchých zlepšovákov, vďaka ktorým už nebudete chcieť, aby mal deň 30 hodín.

Čas je tá najvzácnejšia komodita, ktorú máme. Napriek tomu ním veľmi často, aj keď zväčša neúmyselne, mrháme. Môžu za to vonkajšie rušivé prvky, ale aj slabá vôľa či nedostatok motivácie. Prinášame vám preto tento obšírny zoznam jednoduchých zlepšovákov, vďaka ktorým už nebudete chcieť, aby mal deň 30 hodín.

Ako sa zbaviť rušivých prvkov

via GIPHY

Plnú pozornosť dokáže človek udržať iba niekoľko hodín, a aj to nie nepretržite. Denne ju delíme medzi rodinu, kolegov, firmy či médiá. Preto je ťažké pri toľkých príležitostiach na rozptýlenie udržať myseľ zameranú na dôležité veci. Tieto tipy vám pomôžu ju odbremeniť, aby ste sa mohli do práce naplno zahĺbiť.

Naplánujte si deň

Definujte si, ktoré úlohy by ste mali splniť, aby ste si mohli s dobrým pocitom povedať, že ste so sebou spokojní. Ak to spravíte hneď ráno, budete mať priority na celý deň a nebudete sa zaoberať vecami, ktoré počkajú. Keď musí človek rozmýšľať, čo ide robiť ďalej, má tendenciu hľadať zbytočné rozptýlenie.

Vypnite si zvuky a notifikácie na telefóne

Sme priam obklopení vecami, ktoré si vyžadujú našu pozornosť. Tá ale nie je nevyčerpateľná. Tu e-mail, tu zase esemeska, o päť minút na to chat. Každé takéto vyrušenie vás vytrhne s drahocenného stavu sústredenej práce. Je to ako keď musíte prudko zabrzdiť v aute. Na rozbeh potom musíte zaradiť jednotku a postupne radiť vyššie, čo trvá nejaký čas.

Zaznamenávajte si vyrušenia

Položte si k počítaču kus papiera, na ktorý si vždy zapíšete, čo a kedy vás vyrušilo. Na konci dňa jednak zbadáte, kedy máte najproduktívnejšie chvíľky, a zároveň to, čo vás najčastejšie vytrhne z pracovného tempa. Potom už stačí mať len dostatočne pevnú vôľu na odstránenie nedostatkov.

Prepnite si prácu na celú obrazovku

Praktické je to najmä vtedy, keď niečo píšete v textovom alebo tabuľkovom editore, alebo sa skrátka venujete jednej aktivite v jednom softvéri. Vo full screen režime ľahšie zabudnete na ľahko dostupné rušiče na internete alebo v počítači.

Odstrihnite sa“ od okolia

via GIPHY

Pracovný šum je fajn vec, no ak produktivita kolegov bráni vašej vlastnej, je na čase zmeniť lokalitu. Nie každý však má na takúto „samotku“ priestor. Vtedy pomôžu slúchadlá a v nich dobrá, ideálne inštrumentálna hudba bez slov. Ak vám hudba prekáža, vyskúšať môžete napríklad online generátory príjemných ruchov. Zvuk praskajúceho kozuba či letnej búrky budú ako balzam pre vašu koncentráciu.

Prečítajte si: Top smartfóny v jesennej ponuke

Upracte si stôl

Čistý stôl znamená čistú myseľ. Nechajte si na ňom len to, čo potrebujete na splnenie úlohy, ktorej sa venujete. Všetko ostatné odložte niekam nabok, aby vám to nepripomínalo ďalšie povinnosti a neodvádzalo myšlienky inam.

Pracujte offline

Internet ponúka nekonečné množstvo možností na zabíjanie času. Ak vám to aktivita dovoľuje, stiahnite si potrebné veci na prácu na disk a odpojte sa.

Vytvorte si úložisko myšlienok

Väčšinou to býva tak, že keď sa konečne rozbehnete, zazvoní telefón alebo príde kolega s pokynmi od šéfa. Zapíšte si to rýchlo na papier, aby ste to nemuseli držať v hlave a nevytrhli sa z pracovného tempa.

Ako predĺžiť čas sústredenia

via GIPHY

Koncentrácia je len jedným zo základov produktívneho dňa. Rovnako dôležité je vedieť tieto momenty natiahnuť na čo najdlhší čas.

Zacvičte si

Fyzická aktivita spôsobuje, že mozog vylučuje látky, ktoré na krátky čas dokážu zvýšiť mentálny výkon.

Napite sa

Jednoduché, a pritom účinné. Aj mierny smäd, ktorý sotva pociťujete, dokáže viesť k poklesu pozornosti. Položte k sebe pohár vody a dajte si dúšok aspoň každú polhodinu.

Robte len jednu vec naraz

Multitasking je mýtus. Nikto nevie robiť viacero vecí naraz, maximálne sa vie prepínať z jednej aktivity do druhej lepšie než ostatní. V skutočnosti to ani nešetrí čas, výhodnejšie je totiž zoskupiť rovnaké aktivity do väčších celkov. Vybavte si napríklad všetky e-maily, prejdite na zmeškané hovory a potom na vybavovanie faktúr. Každá aktivita si vyžaduje odlišné nastavenie mysle a chvíľu trvá kým sa „preladíte“.

Píšte si poznámky rukou

Poznámky z porád a zo stretnutí lepšie spracujte týmto spôsobom. Notebooky totiž veľmi ľahko zlákajú vašu pozornosť inam. Navyše, tým, že na notebooku píšete o čosi rýchlejšie než rukou, máte tendenciu prepisovať doslova všetko, čo počujete bez ohľadu na to, či je to užitočné.

Dajte si žuvačku

Keď žujete žuvačku, váš organizmus má dojem, že nové živiny sú na ceste a tým pádom vás bude menej otravovať nutkaním ísť niečo zjesť.

Ako zvyšiť chuť do práce

via GIPHY

Môžete sa vedieť sústrediť ako budhistický mních, no keď vám chýba motivácia, práca sa vlečie a nervozita stúpa.

Povzbuďte sami seba

Vždy keď budete mať krízu, jednoducho si povedzte, že ste zvládli aj horšie veci, alebo že to skrátka dokončíte, lebo nie ste druhá liga. Na prvý pohľad sa to môže zdať trochu zvláštne, ale funguje to.

Rozdeľte si úlohy na menšie časti

Tak ako sa jedlo lepšie trávi po malých sústach, aj ciele sa lepšie dosahujú v čiastkových krokoch. S každou dokončenou úlohou sa dostaví príjemný pocit napredovania, ktorý vás poženie ešte ďalej.

Začnite drobnými úlohami

S prácou je to niekedy ako s rozbehom na bicykli na ťažkom prevode. Najprv sa do toho musíte poriadne zaprieť, premáhať sa, no keď už máte rýchlosť, šliapete takmer bez námahy. Začnite teda menšími úlohami na rozbeh „na ľahšom prevode“, aby ste plynulo prešli na tie väčšie.

Urobte si zoznam hotových úloh

Každá položka, ktorá naň pribudne, bude ako malá odmena pre váš mozog. Pocit dobre vykonanej práce sa znásobí.

Spojte si úlohy s dlhodobým cieľom

Niektoré práce môžu byť len jedným z mnohých krokov procesu, na ktorého začiatok ani koniec nedovidíte. V každej aktivite by ste si mali vidieť jej zmysel, teda to, k akej pozitívnej zmene v konečnom dôsledku prispievate. Aj keď je to, napríklad, len kopírovanie údajov z jednej tabuľky do druhej.

Dajte si odmenu, ale aj trest

Nie je nič zlé na tom, ak si po dobrom výkone doprajete malú radosť. No mali by ste byť k sebe féroví a za nesplnenie úlohy si taktiež niečo odoprieť, aby to malo ten správny výchovný efekt.

Ako veci neodkladať na poslednú chvíľu

via GIPHY

Prokrastinácia je sklon odkladať veci na neskôr, niekedy až naozaj na poslednú chvíľu. Existuje tá „dobrá“ prokrastinácia, vďaka ktorej sa v hlave triedia myšlienky, predstavy a nápady, čo napomáha k lepšiemu výsledku, a to najmä pri tvorivých činnostiach.

Potom je tu tá „zlá“, ktorá je len mrhaním času, pretože viete, čo máte robiť a aj ako to máte robiť, no nájdete si výhovorku, prečo ešte nemusíte. Každá práca nás stojí nejakú námahu. Náš mozog je však nastavený na to, aby šetril energiu a namiesto toho hľadal okamžité odmeny. Poznáte to, dopozerám seriál a idem. V nasledujúcich bodoch nájdete pár tipov, ktoré vám ušetria zbytočný stres z nestíhania.

Vytvorte si časovú os činností s konkrétnymi termínmi

Aby vám začala práca pekne odsýpať hneď na začiatku dňa, rozvrhnite si, kedy sa budete chcieť jednotlivým úlohám venovať a dokedy majú byť hotové. Odkladať veci na neskôr začíname najmä vtedy, ak nemáme jasný plán. Ak si úlohy volíte systémom „čo príde“, je tu väčšia šanca, že sa pomedzi to zatúlate niekde na sociálnu sieť.

Merajte čas

Ak to myslíte s využívaním času vážne, mali by ste vedieť odmerať, koľko hodín pracovného dňa ste naozaj efektívni. Veľmi dobre na to poslúži softvér RescueTime, ktorý zaznamená vaše internetové aktivity a rozdelí ich podľa toho, aké boli produktívne.

Po niekoľkých dňoch používania uvidíte, ktoré weby zhltli najviac vášho času, ale aj to, kedy ste boli najusilovnejší. Všetkých „žrútov“ času potom môžete zablokovať napríklad softvérom Self Control alebo StayFocusd, ktoré keď už raz zapnete, na vopred stanovený čas vám nedovolia navštíviť najpopulárnejšie voľnočasové weby.

Dajte sa dokopy s niekým, kto robí iný typ práce

Pridajte sa ku kolegovi, ktorý pracuje na inom type úloh, aby ste videli, ako postupujete k spoločnému cieľu, no zároveň nemali dôvod jeden druhému rozprávať o tom, čo robíte. Jednoducho sa nechajte potiahnuť pracovným nasadením toho druhého. Ktovie, po chvíľke to možno bude naopak.

Nehľadajte ten správny čas, kedy začať

Som po obede, nefunguje mi mozog. Ešte si dám kávu a začnem. O hodinu idem na stretnutie, neoplatí sa do ničoho pustiť. Na všetko existuje výhovorka. Ideálne podmienky a zároveň duševné rozpoloženie na prácu nebudete mať asi nikdy. Nehľadajte správny moment. Jednoducho začnite. Najťažších je prvých desať minút, potom to už ide.

Nekomplikujte, neplánujte do najmenších detailov a nerozmýšľajte, čo všetko sa môže pokaziť

Všetko treba robiť s mierou. Čím viac budete rozmýšľať o týchto veciach a kombinovať všetky scenáre, tým menej času vám ostane na to najdôležitejšie – sústredenú prácu. Či už pracujete rukami, alebo hlavou, nič iné vás k výsledku neprivedie.

Páčil sa vám tento článok? Máme pre vás ďalšie:

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.