Aj Československo malo podnikateľské esá. Takýto osud im prinieslo 20. storočie

Ich firmy zamestnávali tisíce ľudí a podieľali sa na hospodárskej prosperite celej krajiny.

Prvá Československá republika mala bohatú tradíciu podnikateľov, obchodníkov a tvorcov reklamy. Legendám ako Tomáš Baťa alebo “otec hašleriek” František Lhotský, Emil Kolben či Václav Klement sa podarilo vytvoriť firmy, ktoré presahovali hranice, zamestnávali tisíce ľudí a podieľali sa na hospodárskej prosperite krajiny. Pozrite sa, aké príbehy stoja za týmito zvučnými menami. 

Spolupracoval s Edisonom aj Teslom

Emil Kolben bol vynálezca a jeden z najvýznamnejších podnikateľov prvej Československej republiky. Jeho životný príbeh pripomína tak trochu americký sen.

Narodil sa ako jedno z desiatich detí v chudobnej rodine židovského sedliaka. Vďaka štipendiu sa mu podarilo vycestovať do fabrík v Londýne, Paríži a Zürichu. Neskôr sa dostal do USA, kde sa talentovanému Kolbenovi otvorili netušené možnosti.

Získal zamestnanie u legendárneho vynálezcu Thomasa A. Edisona a postupne sa vypracoval na jeho priameho spolupracovníka. Práve tu mal možnosť spoznať sa s geniálnym Nikolom Teslom, ktorý ho v roku 1889 osobne pozval na skúšku viacfázových elektromotorov do svojich laboratórií. Kolben mal vtedy iba 27 rokov.

Táto skúsenosť ho presvedčila o výhodách striedavého prúdu oproti jednosmernému a stala sa jedným z kľúčových momentov jeho neskoršieho podnikateľského úspechu.

Po návrate domov založil vlastnú firmu Kolben a spol. a začal podnikať s elektrickými strojmi a zariadeniami pre elektrárne. Do roku 1910 ich dodal 10 tisíc do 70 rôznych elektrárni po celej Európe a aj mimo nej.

Dostávalo sa mu čoraz viac spoločenského uznania. František Jozef I. ho dvakrát prijal na osobnej audiencii a udelil mu Rad železnej koruny. Do Prahy ho prišiel navštíviť aj jeho bývalý šéf Thomas Alva Edison.

Po fúziách s Českomoravskou strojírnou a Breitfeld & Daněk a.s., sa Kolben stal generálnym riaditeľom a hlavným akcionárom v spoločnosti Českomoravská-Kolben-Daněk (ČKD) – najväčšieho strojárskeho závodu v Československu.

Búrlivé dvadsiate storočie plné protikladov nakoniec Kolbenovi, povýšenému za monarchie do rytierskeho šľachtického stavu, prinieslo smutný koniec života v koncentračnom tábore v Terezíne, kde v roku 1943 zomrel.

Emil Kolben

Otec Hašleriek bol aj šikovným tvorcom reklamy

Hašlerky – čierne mentolové cukríky v našich končinách pozná asi každý. Pôvodne ich pod názvom Caruso vyrábal pražský podnikateľ František Lhotský. Niesli názov podľa talianskeho operného speváka Enrica Caruso, ktorému mal bonbón pomôcť s problémom s hlasivkami pred dôležitým vystúpením na súkromnej akcii v Hamburgu.

Caruso však v Československu nebol príliš známy a tak podnikavý Lhotský vymyslel šikovný marketingový ťah. Priamo v pražskej Lucerne osobne oslovil Karla Hašlera, v tej dobe nesmierne populárneho speváka a kabaretného herca, aby si ich na vlastnej koži vyskúšal na svoj chrapot.

Karel Hašler, herec, ktorý prepožičal Hašlerkám svoje meno.

Nevedno, či Hašlera presvedčila kvalita výrobku alebo prísľub zdarma šírenej reklamy, faktom ale je, že Lhotskému dal priamo na mieste súhlas na použitie jeho mena, čím popularita cukríkov nesmierne vzrástla.

František Lhotský už nič nenechal na náhodu. Špičkovej reklame sa venovala nesmierna pozornosť. Na plagátoch a výveskách pracovalo niekoľko akademických maliarov a prominentných ateliérov tej doby. Na každom boli rôzne úderné slogany, ako napríklad: “Hašler kašle, nevadí, hašlerky ho uzdraví” alebo “U nás nekašleme, máme Hašlerky”.

Okrem toho si nechal od automobilky Praga vyrobiť originálnu pojazdnú reklamu – auto so špeciálnou valcovitou karosériou v tvare obalu od Hašleriek.

Zdroj: Praga museum

V roku 1929 prišla firma s ďalším originálnym reklamným nápadom. Vymysleli si fiktívnu postavičku pána Vozába, ktorú spojili s karikáturou reálneho zamestnanca. Grafici, ktorí s nápadom prišli, prelistovali telefónne zoznamy a obchodné registre a boli presvedčení, že takéto meno v Československu neexistuje. Až kým skutočný Vozáb jedného dňa nepodal žalobu za ublíženie na cti. Nakoniec však celý prípad dospel k mimosúdnemu vyrovnaniu.

Po februárovom prevrate v roku 1948 dostáva  “otec hašleriek” zákaz vstupu do vlastného podniku a neskôr aj nariadenie vysťahovať sa zo svojho bytu v Prahe, ktorého sa už pre zlý zdravotný stav nedožil.

Český Henry Ford

Život sa s Václavom Klementom príliš nemaznal. Jeho príbeh je však príkladom toho, že človek samotný je pánom svojho osudu.

Mal ťažké detstvo, poznačené smrťou matky a (ne)výchovou macochy, ktorá sa mu prakticky nevenovala. Od útleho veku musel ťažko pracovať, a aj keď bol nadaný študent, štúdium musel v štrnástich rokoch zanechať.

Vďaka svojej húževnatosti sa nenechal odradiť a postupne školu doštuduje popri svojom zamestnaní kníhkupca. Po smrti majiteľa, kníhkupectvo odkupuje a popri jeho riadení sa venuje aj svojej najväčšej záľube – cyklistike.

Kníhkupectvu sa nedarí a Klement, aby si vysporiadal všetky dlhy, je nútený predať ho. V roku 1895 opäť riskuje a zo zvyšných peňazí, bez väčších skúseností, si s Václavom Laurinom otvorí dieľňu na opravu bicyklov. Neskôr spoločne začnú vyrábať aj vlastné pod značkou Slavia.

Laurin a_Klement, dvaja zakladatelia automobilového priemyslu v Československu.

Kým Laurin je zdatný konštruktér, Klement je presne ten typ schopného manažéra, ktorý má obchodný talent, vie jednať s ľuďmi a viesť podnik. Postupne firmu rozširuje o výrobu motocyklov – prvých v Československu. Desať rokov od založenia dielne na opravu bicyklov už firma vyrába štrnásť druhov motocyklov a začína s výrobou automobilov.

V roku 1914 je jeho firma najväčšou automobilkou v Rakúsko-Uhorsku, ktorá vyrába aj sanitky, autobusy a nákladné autá.

Z nevzdelaného mladíka sa stal majiteľ firmy so 600 zamestnancami, s rozsiahlými znalosťami o obchode a ekonomike, ktorý sa zdatne pohyboval na zahraničných trhoch a ovládal štyri svetové jazyky.

V roku 1925 sa s Laurinom rozhodnú svoju automobilku predať strojárenskému gigantu – Škodovým závodom. Obaja však v Škode (vtedy nazvanej Akciová společnost pro automobilový průmysl) nadaľej ostávaju aktívni, aj keď bez priamych výkonných právomocí.

Klement umiera v roku 1938, pár mesiacov pred vznikom Protektorátu Čiech a Moravy.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Koordinátorka Novinárskej ceny: Poctivý autor sa pod článok vždy podpíše, konšpirátor nie

Novinári budú vždy obľúbeným cieľom konšpirácií, hovorí Miroslava Širotníková, ktorá pracovala aj pre New York Times.

Na Slovensku rastie vplyv konšpiračných médií a viac ako polovica ľudí si myslí, že novinárov riadi niekto v pozadí. Ako lepšie pochopiť prácu novinárov a začať im veriť? Porozprávali sme sa s Miroslavou Širotníkovou, ktorá ako novinárka na voľnej nohe pracovala pre svetové médiá a dnes koordinuje aktivity Novinárskej cenyFondu na podporu investigatívnej žurnalistiky, ktorý dlhodobo podporuje aj spoločnosť O2.

V rozhovore sa ďalej dočítate:

  • s akými predsudkami sa novinári stretávajú najčastejšie,
  • ako prácu novinárov u nás ovplyvnila vražda Jána Kuciaka,
  • prečo je mediálna výchova dôležitá,
  • aké trendy možno vnímať v súčasnej žurnalistike.

Čítajte aj: Korupčné kauzy pomáhajú odhaliť všetci, ktorí si predplácajú médiá, hovorí publicista a aktivista Goda

Stretávaš sa s predsudkami, keď ľuďom povieš, že si novinárka?

Väčšinou si vypočujem, že si nevedia predstaviť, ako moja práca vyzerá. Často si myslia, že novinári a novinárky pracujú doma z Bratislavy, od počítača a nevedia nič o vonkajšom svete.

Stretávam sa aj s množstvom reakcií, ktoré poznáme zo sociálnych sietí, podľa ktorých sú novinári platení „tajnými silami“, že sú zahraničnými agentmi, že im niekto diktuje, čo majú písať, že sa do ničoho nerozumejú a zverejnia čokoľvek, čo im niekto pošle.

Práca novinárov je neustále na očiach. Prečo im však veľká časť verejnosti nedôveruje? 

Myslím si, že najmä preto, lebo píšu o veciach, ktoré sa nie všetkým páčia. Pozerajú sa mocným na prsty, odhaľujú prepojenia biznisu a politiky, a tým niekomu môžu ohroziť živobytie. Nie každému vyhovuje, čo číta, a mnohí potom útočia na novinársku prácu bez toho, aby dôverovali tomu, čo čítajú.

Novinári a novinárky sú okrem toho obľúbeným cieľom konšpirácií. Treba si však uvedomiť, že robia svoju prácu nezávisle od toho, kto si čo myslí. Opierajú sa o fakty a vedu a hľadajú pravdu, nech je kdekoľvek, nedajú sa zahnať do kúta ani sa zastrašiť.

Pracovala si ako novinárka na voľnej nohe, ako vznikali tvoje články? 

Keďže som ako freelancer nemala zázemie stálej redakcie, pracovala som z domu, podobne ako teraz veľa ľudí počas pandémie. Za každou témou som však vždy vycestovala „do terénu“ a za odborníkmi, ktorí k nej mali čo povedať, či už som písala o extrémizme, alebo o ekonomike.

Novinári sa pozerajú mocným na prsty, odhaľujú prepojenia biznisu a politiky, a tým niekomu môžu ohroziť živobytie. Nie každému vyhovuje, čo číta, a mnohí potom útočia na novinársku prácu bez toho, aby dôverovali tomu, čo čítajú.

Keď som pripravovala článok o segregácii rómskych detí v školách, išla som sa pozrieť do škôl v rómskych osadách na východe Slovenska, keď som písala o krajnej pravici, vyhľadala som si ich predvolebný míting a vycestovala za nimi, prípadne išla hľadať ich podporovateľov v obciach, kde majú tradične najväčšiu podporu.

Niektoré dni som strávila rešeršom štúdií a materiálov pri počítači, iné pri rozhovoroch s expertmi z univerzít, potom som zas 3-4 dni cestovala za príbehom do regiónov a rozprávala sa s bežnými ľuďmi na ulici, s miestnymi politikmi či s aktivistami.

Mix tohto všetkého potom skončil v konečnom článku. A či už som reportáž pripravovala sama, alebo s kolegom z amerických, britských alebo holandských novín, vždy sme na nej pracovali priamo na mieste, nie na diaľku.

Spomínaš si na nejaký článok, ktorým si ovplyvnila veľa ľudí?

Mala som asi len jeden, ktorý sa skutočne dostal do politického diskurzu, hoci úplnou náhodou. Pred rokmi sme s kolegom Rickom Lymanom pripravovali článok pre New York Times o Spišskom Hrhove. Páčil sa mi príbeh obce, ktorej sa úspešne podarilo integrovať rómsku komunitu, a chcela som ho dostať do sveta, aby bol inšpiráciou.

Tento text vyšiel aj na titulnej strane novín. Niekedy v tom čase mal bývalý prezident Andrej Kiska počas zasadania OSN v New York stretnutie s finančníkom Georgeom Sorosom. O návšteve písal Kiska na Facebooku a spomenul, že na titulke New York Times vyšiel článok o Slovensku a že sa o tom so Sorosom rozprávali, pretože ho zaujímajú vylúčené komunity.

O niekoľko mesiacov na Slovensku prebehli protesty Za slušné Slovensko a v jednej z prvých reakcií predseda vtedy najsilnejšej politickej strany spomenul stretnutie v New Yorku a postavil na tom konšpiráciu, že zhromaždenia sú riadené zo zahraničia. Vtedy som sa veľmi smiala, že som to so svojím textom dotiahla ďaleko.

Samozrejme, na celej konšpirácii nebolo nič pravdivé, náš článok opisoval príbeh, ktorý bol už vtedy na Slovensku známy, takže nešlo o nič prevratné, a ocitol sa v tom náhodou. Prezidenta ani protesty, samozrejme, nikto zo zahraničia neriadil.

Po smrti Jána a Martiny sa práca novinárov ešte viac dostala do verejnej debaty. Zmenilo sa vnímanie verejnosti?

Bezprostredne po vražde asi áno a veľká časť spoločnosti pochopila, ako naša práca vyzerá a že novinári a novinárky môžu byť pre svoju prácu aj vo fyzickom ohrození.

Podpora verejnosti mne a kolegom dodávala energiu v časoch, keď sme sa možno aj báli alebo sme boli demotivovaní. Postupne sa však vraciame k pôvodnému stavu a nedôvere, ktorú cítiť najviac na sociálnych sieťach.

Ak v nás niečo vzbudzuje pochybnosť či postranný úmysel, pozrime sa na vlastníkov. Z mojich skúseností sa každá redakcia snaží minimalizovať ich vplyv. Horšie je, keď sú vlastníci utajení.

Novinári a novinárky sú prenasledovaní v mnohých krajinách. Tým, že pôsobíš medzinárodne, poznáš niekoho, kto sa ocitol pre svoju prácu v ohrození života?

Nedávno som sa dozvedela, že kolegyňa Emilie van Outeren z holandských novín NRC písala o protestoch proti bieloruskej vláde a po zásahu projektilom skončila v nemocnici. Bola na operácii a dlho sa zotavovala. Nedala sa však zastrašiť a už znova pracuje.

Zrejme si uvedomila, do akých nebezpečných situácií sa dostávajú bežní ľudia, keď sa niečo také vážne stalo jej, a je dôležité zastať sa ich.

Z New York Times som zase poznala viacerých vojnových reportérov, ktorí boli v Iraku a v Afganistane a priniesli si odtiaľ hrozné skúsenosti. Tu na Slovensku je najhorší prípad Jána Kuciaka, svoje si zažili aj viacerí novinári a novinárky v 90. rokoch.

V súčasnosti sa obávame, ako na novinárov budú reagovať fanúšikovia extrémnej pravice, ktorých nenávistné výroky čítame na sociálnych sieťach. Dúfam však, že už žiadne násilie nezažijeme.

Ako tvoji kolegovia v zahraničí reagovali na správu o smrti slovenského novinára? 

V ten deň sa mi ozývali kolegovia zo všetkých novín, z agentúr a televízií, s ktorými som kedy spolupracovala. Hneď ráno som písala editorom New York Times a vysvetlila im, čo sa stalo. Najprv nikto z nás nechcel veriť, že by smrť mohla súvisieť s jeho prácou.

Aj ja som si hovorila, že sme na Slovensku, v Európskej únii a hádam sa nikto nepokúsil o úkladnú vraždu. Ešte v ten deň však na udalosť reagoval policajný prezident, ktorý ju spojil s novinárčinou a odvtedy sme mali všetci jasno. Na prvé zhromaždenie Za slušné Slovensko prišiel aj môj kolega z Varšavy a snažil sa chodiť na všetky protesty so mnou. Bola to veľká vec aj vo svetovom meradle, žiaľ.

Na Slovensku v posledných rokoch rastie vplyv konšpiračných médií. Ako si to vysvetľuješ? 

Vplyv konšpiračných médií súvisí s vysokou mierou nedôvery v inštitúcie. Ľudia potom neveria pravde ani faktom, a to u nich podporuje pocit, že sa nedá veriť nikomu. Na tom stavajú dezinformačné kampane. Hovoria, že svet ovládajú tajné skupiny, že nikto nejde protestovať z vlastnej vôle, že médiá niekto ovláda z pozadia.

Slovensko má v regióne výnimočné postavenie, v nedávnom prieskume organizácie Globsec sa ukázalo, že až takmer 60 % spoločnosti sa prikláňa ku konšpiráciám. Myslím si, že ich rozšíreniu výrazne pomohlo nastavenie sociálnych sietí, u nás hlavne Facebook.

Prečítajte si: Ako rozpoznať hoax? Základom je overiť si, či už o tom nepísali inde

Ako sa v tom dá zorientovať? Ako odlíšiť kvalitné médiá a poctivých novinárov od konšpirátorov?

V prvom rade treba hľadať zdroj informácií a zamyslieť sa, kto mi čo hovorí a prečo. Ak sa napríklad hovorí o koronavíruse, pozrime sa, či sa vyjadruje virológ, ktorý má za sebou odbornú skúsenosť, stavbár či zubár. Hoci je aj zubár lekár, neznamená to, že je odborník na vírusy.

Pri štandardných médiách si tiež vieme ľahko zistiť, kto v nich pracuje. Čím má médium známejšie meno, tým je väčšia istota, že ponúka overené informácie a dá sa na ne spoľahnúť.

Skúste si o novinách nájsť základné údaje, pozrieť si, kto ich vedie, kto ich sponzoruje, ako sú financované.

Používa médium priveľa anonymných zdrojov? Novinári nemajú problém podpísať sa pod svoje články, dezinformačná scéna však robí opak. Aj keď tradičné noviny nezverejnia meno zdroja, aspoň uvedú, že ho poznajú. Tradičné médiá sa skrátka snažia čo najmenej skrývať.

Veľa sa hovorí o financovaní médií. Mala si niekedy pochybnosť o článku kvôli vlastníkom novín, v ktorých vyšiel?

Keď som niekedy mala pochybnosti, stalo sa mi to pri médiách preukázateľne vlastnených finančnými skupinami. Na Slovensku je to veľký problém, ktorý ovplyvňuje kvalitu a slobodu médií. Na druhej strane, aspoň o vlastníkoch vieme, a môžeme si pri každom článku spraviť názor.

Ak v nás niečo vzbudzuje pochybnosť či postranný úmysel, pozrime sa na vlastníkov. Z mojich skúseností sa každá redakcia snaží minimalizovať ich vplyv. Horšie je, keď sú vlastníci utajení.

Oddelili sme tradičné médiá od konšpiračných. Kam zaradiť bulvár, ktorý tiež často pracuje s neoverenými informáciami? 

Bulvár vnímam ako samostatnú kategóriu, ktorá slúži skôr na pobavenie než na získanie serióznych informácií. Snaží sa šokovať, píše o celebritách a medzitým prináša aj správy o politike. Ak však chcete čítať o spoločnosti alebo o zahraničnej politike, odporúčam kvalitnejšie zdroje. Na druhej strane bulvár je stále o niečo lepší zdroj informácií než konšpiračné médiá.

Pochopeniu novinárov a kritickému mysleniu by na Slovensku určite pomohlo zavedenie mediálnej výchovy, a to na všetkých úrovniach škôl.

Zastrešuješ aktivity Fondu na podporu investigatívnej žurnalistiky. Prečo takýto fond u nás potrebujeme?

Fond vznikol v roku 2018 ako reakcia na vraždu Jána a Martiny s cieľom poskytnúť novinárom a novinárkam podporu. Hoci má každá redakcia vlastný biznis model, nie vždy dokáže zaplatiť dlhodobejšiu investigatívnu prácu.

Pochopeniu novinárov a kritickému mysleniu by na Slovensku určite pomohlo zavedenie mediálnej výchovy, a to na všetkých úrovniach škôl.

Ak chcú novinári robiť na zložitejších témach, ktoré si vyžadujú viac času, často si musia znížiť úväzok, prípadne to robia na úkor voľného času a nemajú prostriedky napríklad na cestovanie, hlbšie analýzy. Redakcie v tomto smere nie sú bohaté a v týchto situáciách môžu pomôcť naše granty.

Fond je zároveň podprogramom Novinárskej ceny, ktorou chceme vyslať signál, že u nás vzniká veľa kvalitnej žurnalistiky a že novinárom a novinárkam sa dá veriť.

Aktuálne prebieha hodnotenie súťažných príspevkov v rámci Novinárskej ceny, kde si tento rok aj v porote. Dajú sa z nich vyčítať nejaké trendy v súčasnej žurnalistike? 

V Novinárskej cene síce pôsobím prvý rok, ale nejaké trendy som si všimla. Napríklad, že kvalitná žurnalistika nevymrela a na Slovensku je veľa dobrého, čo čítať, čo vidieť, čo počúvať.

Novinári a novinárky tiež využívajú nové prostriedky, ako informácie podať, rozvíjajú dátovú žurnalistiku, k článkom prikladajú videá, podcasty, zvukové stopy, mapy či grafy. V redakciách sa presadzujú čoraz mladší autori, rastie nám silná nová generácia. Ukazuje sa, že podcastová scéna je u nás veľmi bohatá, že ideme s dobou a inšpirujeme sa vo svete.


Tento článok vznikol pri príležitosti Svetového dňa slobody tlače, ktorý si pripomíname 3. mája. Spoločnosti O2 záleží na slobode slova, preto prostredníctvom Férovej Nadácie O2 dlhodobo podporuje aktivity Fondu investigatívnej žurnalistiky a jeho prínos pri otváraní dôležitých tém. 

Miroslava Širotníková

Je novinárka a koordinátorka Novinárskej ceny a jej podprogramu Fondu na podporu investigatívnej žurnalistiky, ktoré patria k aktivitám Nadácie otvorenej spoločnosti. Pochádza z Trebišova, študovala žurnalistiku na Univerzite Komenského v Bratislave. Približne 10 rokov pôsobila na voľnej nohe a o Slovensku písala pre svetové médiá, ako sú New York Times, Balkan Insight, Channel 4 či Financial Times, spolupracovala aj so slovenskou tlačovou agentúrou SITA. 


Skladačka, novinka s AI vychytávkami aj obrovský tablet. Vybrali sme 5 zariadení, na ktorých displej je radosť sa pozerať

Čítaj viac

Hudobník a spisovateľ Braňo Jobus: Dospelosť ma nezomlela, v mojich knižkách pre deti si stále žmýkam srdce

Čítaj viac

Šetrenie nám dáva slobodu aj priestor zlyhať. Simona a Gréta vedú projekt o peniazoch a poradia, ako si nastaviť vlastnú finančnú rovnováhu

Čítaj viac