Ako rozbehnúť rozhovor s niekým, koho ste veľmi dlho nevideli

Pár jednoduchých tipov, ako sa vyhnúť nepríjemnému tichu, pri stretnutiach so starými známymi.

Určite sa vám to niekedy stalo. Či už na stretávke zo strednej alebo len tak vo vlaku. Zbadáte známu tvár – človeka, s ktorým ste sa hrali ako malé dieťa, starú lásku zo školy alebo obľúbeného bývalého kolegu, s ktorým ste mali v pláne aspoň raz za čas zájsť do baru. 

Zrazu stojí pri vás a s rozpačitým úsmevom hovorí: „Sto rokov sme sa nevideli.” Po podaní rúk nasledujú obligátne otázky: „Čo nové? Kde pracuješ?” Všetko je fajn, no tieto témy na rozhovor sa akosi rýchlo míňajú. Nie je to nič nezvyčajné. Od „starých čias” pretieklo veľa vody, emocionálne puto povolilo a množina toho, čo ste mali spoločné, sa zmenšila. 

 To však neznamená, že je všetko stratené. Naopak, jedným dobrým rozhovorom môžete oprášiť priateľstvá a navrátiť im stratený lesk. Prečítajte si, ako na to:

Chýbajúce časti príbehu

Namiesto debaty o počasí sa radšej opýtajte na najvýznamnejšie udalosti v živote toho druhého. Ak ste sa poznali lepšie, opýtajte sa, ako sa mu podarilo realizovať sny a plány, ktoré mal. Hlavne nech to nevyzerá ako krátky profil účastníka vedomostnej súťaže – pracovná pozícia, počet detí, záľuby. Vždy sa snažte klásť otázky a reagovať tak, aby druhá strana mohla hovoriť o svojom živote zmysluplným a zaujímavým spôsobom. 

Kariéra

Nie je to síce tá úplne najoriginálnejšia téma, no v práci trávime v priemere 8 hodín denne. To je v plus-mínus tretina nášho produktívneho života. Práca teda do značnej miery človeka formuje a ovplyvňuje aj beh ostatných udalostí v jeho živote. Ak sa opýtate pár duchaplných otázok o práci, je to prejav záujmu o osobu toho druhého, a zároveň odrazovým mostíkom k ďalším, osobnejším témam. 

Nezameriavajte sa výlučne na kariérne úspechy, aby debata neskĺzla do podvedomého porovnávania sa, ktoré má väčšinou aj tak rovnaký význam, ako porovnávať jablká s hruškami. 

Staré časy

Priateľstvo nemôže stáť iba na spomienkach, no občas nezaškodí na chvíľu oživiť staré zážitky, ošúchané frázy prísnych učiteľov, alebo napríklad zaspomínať na miesta, ktoré už dnes neexistujú. Pomáha to obnoviť niekdajšie putá. 

Uvoľnite sa

Aj keď robíte, čo sa dá, nie vždy sa dá vyhnúť trápnemu tichu. Namiesto hľadania niečoho, čím toto ticho prehlušíte, upozornite naň. Urobte si zo svojej ťažkopádnej konverzácie žart. Dáte tak najavo, že to neberiete príliš vážne. Druhá strana bude mať tiež lepší pocit, že ju nehodnotíte na základe počtu mĺkvych momentov. Nie ste predsa na pohovore. 

Budúcnosť

Každý má aspoň približný plán do budúcnosti. Minimálne do najbližšej dovolenky. Opýtajte sa, kam sa mieni druhá strana v živote uberať. Možno zistíte, že v niektorom bode budete vedieť byť nápomocný, či už dobrou radou alebo sprostredkovaním kontaktov. Môže to byť dôvod na ďalšie stretnutie, ba dokonca „noha do dverí“, ktoré by sa inak zabuchli.

Príjemná konverzácia síce nie je zázračný recept na vzkriesenie starých kamarátstiev, no môže byť prvým krokom. A ak sa to aj nepodarí, aspoň sa s niekým dobre porozprávate.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


5 tipov, ako vás ľudia budú počúvať

Máte trému a neviete sa uvoľniť ani pred kolegami? Hovoriť len tak do vetra nie je príjemné ani pre počúvajúcich ani pre toho, čo rozpráva. Ale tiež nemusí platiť, že ak ste rodený introvert, musíte si pozornosť publika "odtrpieť".

Máte trému a neviete sa uvoľniť ani pred kolegami? Či už je to na poradách, párty, na rodinných oslavách a karoch, alebo ste boli v situácii, keď ste museli hovoriť verejne. Všade tam potrebujete zaujať a nemusíte byť práve rodení extroverti.

Hovoriť len tak do vetra nie je príjemné ani pre počúvajúcich ani pre toho, čo rozpráva. Ale tiež nemusí platiť, že ak ste rodený introvert, musíte si pozornosť publika „odtrpieť“. Hovoriť je pre každého prirodzené, rovnako ako počúvať. Sóda zozbierala pár účinných rád od profesionálnych rečníkov, ktorí na svojich blogoch a stránkach radia, ako po otvorení úst zaujať.

1. Rytmus reči

Pozerajte sa na ľudí ako na celok. Ak zistíte, že sa dav „rozpadá“ a ľudia sa mrvia, berú do rúk mobily alebo sa začínajú baviť, strácate ich pozornosť. Ak budete pokračovať v tom, ako a čo hovoríte, prídete o publikum úplne. Nezáleží na tom, či predstavujete na porade svoje idey alebo prezentujete startupový nápad pred potencionálnym investorom. Prvá pomoc je zmeniť rytmus reči.

Alebo jednoduchšie – urobiť krátku pauzu. Ak do nudnej reči pridáte prestávku, trvajúcu dve, nanajvýš tri sekundy, publikum spozornie, pretože bude chcieť vedieť, čo sa stalo. Ale pozor, po tejto pauze musí nasledovať niečo, čo naozaj zaujme – informácia, fakt, príbeh, prekvapenie.

2. Rozprávajte osobné príbehy

„Dobrí rečníci hovoria príbehy, tí skvelí hovoria svoje osobné skúsenosti,“ radí Carmine Gallo, americký komunikačný kouč a autor viacerých kníh v tejto oblasti. Ak budete hovoriť osobné príbehy, pozornosť máte takmer istú, pretože budete hovoriť o tom, čo máte prežité, nie o tom, čo ste čítali alebo počuli.

Hoci rozprávanie osobných príbehov funguje takmer vždy, musí ísť ruka v ruke s nasledujúcim bodom.

3. Zostaňte v téme

Či už ste na porade alebo pred sálou plnou ľudí, držte sa témy, kvôli ktorej vám ľudia venujú pozornosť. Ak použijete na zaujatie ľudí príbehy, vysvetlenia, alebo prípadové štúdie, vždy sa držte témy.

Neodbiehajte priveľmi do súvislostí, ktoré síce môžu byť zaujímavé, ale kvôli ktorým ľudia na vás nepozerajú. Unavíte publikum a jeho pozornosť si budete musieť znovu vybojovať. Urobte si vopred osnovu toho, čo chcete povedať. Nepíšte však celé vety, píšte si len témy. Prečo? Prečítajte si nasledujúci bod.

4. Verte si

Ľudia, ku ktorým hovoríte, zacítia, keď sa vám zlomí hlas, pretože ste zaváhali. Keď budete hovoriť o tom, čo ste prežili, o čom máte informácie a o čo sa chcete podeliť, budete si veriť, budete hovoriť zo skúseností a ľudia vám budú venovať pozornosť. Platí to aj pri prezentovaní zložitých projektov.

Ak hovoríte o časti, na ktorej pracoval niektorí z kolegov, nájdite si v nej svoj vlastný podiel, alebo hovorte o vlastných skúsenostiach s touto časťou projektu. Čím viac si veríte v danej oblasti, tým ste uvoľnenejší a zaujímavejší.

5. Nepovyšujte sa

Ľudia chcú počúvať o tom, čo nevedia, ale nie sú to malé deti a vy nie ste učiteľ v škole (teda, pokiaľ nie ste učiteľ v škole…). Samozrejme platí aj druhá strana mince – ak hovoríte pred ľuďmi, ktorí sú demotivovaní, znudení a v oblasti, v ktorej pracujú sa necítia sebaisto.

Potom každú zmienku o osobných skúsenostiach alebo inšpiráciách budú vnímať ako povyšovanie. Ako to zmeniť?

Začnite menej hovoriť a viac sa pýtať. Dajte ľuďom možnosť vyjadriť sa. Ak to nedokážu, budú hľadať spôsob, ako z probému uniknúť – a začnú venovať pozornosť tomu, čo hovoríte.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Predobjednajte si nový Huawei Mate 10 Pro a získajte 360° kameru zadarmo

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové