Slovenský trh je malý, zhruba asi ako jedno väčšie európske hlavné mesto. A práve to je jedna z najväčších bariér, ktoré musia rastúce firmy prekonať, aby nezastali na mieste, pretože stagnácia môže byť začiatkom konca.
Uspieť v zahraničí je snom každého s touto ambíciou. Vyžaduje si to však dôkladnú prípravu, aby to nebol iba márny „výstrel do tmy“. Tieto otázky by ste si mali rozhodne zodpovedať skôr, než sa pustíte do podnikania za hranicami.
Je váš produkt schopný presadiť sa?
V prvom rade, aby ste uspeli, musíte mať čo ponúknuť. Preto sa najprv snažte získať čo najviac informácii o tom, či je pre váš produkt alebo službu na vybranom trhu miesto.
Dokáže zaplniť dieru na trhu, alebo sa budete musieť pustiť do náročného boja s konkurenciou? Viete, aký veľký je tamojší trh, akú časť z neho dokážete obsadiť? Aký je najpesimistickejší scenár, ktorý si môžete dovoliť?
Máte dobré kontakty s obchodnými partnermi?
Mať dobrý produkt je jedna vec, no rovnako dôležité je vedieť ho dostať k spotrebiteľom. Premyslite si, či budete potrebovať pomoc distribútorov, a ako logisticky zabezpečíte to, aby sa k nim tovar dostal v potrebnom množstve a v správnom čase. Poobzerajte sa tiež po firmách so zaujímavými službami a produktmi, ktoré budú výborným doplnkom pre tie vaše.
Koľko máte odberateľov?
Byť závislým na jednom odberateľovi, je ako vsadiť všetko na jednu kartu. Ak by náhodou zanikol, alebo z iného dôvodu vypadol, váš podnik je ohrozený. Väčší počet odberateľov je pozitívnym signálom pre banku, keďže budete menej rizikovým klientom. O to jednoduchšie potom uspejete napríklad so žiadosťou o podnikateľský úver.
Akú cenu si budete účtovať?
Koľko pýtať? Je to jedna z najťažších otázok, ktorú musia šéfovia firiem riešiť. Pýtajte ako nováčik príliš málo a budete podozriví. Dajte latku vysoko a skončíte s plným skladom a nízkymi tržbami.
Ak ponúkate kvalitný produkt s jasne odlíšiteľnou hodnotou pre zákazníka, môžete skúsiť prémiové ceny. Ak budete iba jedným z mnohých, môžete vsadiť na kombináciu budovania silného brandu a priaznivej ceny.
Snaha byť zakaždým ten najlacnejší nie je dlhodobo udržateľná. Keď sa nájde niekto lacnejší, stratíte jediné eso. Navyše, v cenovej vojne je jediným víťazom spotrebiteľ, zatiaľ čo všetci ostatní krvácajú v snahe ísť s nákladmi na hranicu možností.
Nová značka alebo nie?
Každá firma si, chtiac či nechtiac, so sebou nesie do zahraničia svoju minulosť, ale aj vizitku svojej domovskej krajiny. Preto je múdre postaviť na misky váh to dobré, čo s vami prichádza a porovnať to s negatívami, ktoré môže spotrebiteľ vnímať.
Je to veľmi individuálne. V niektorých prípadoch je lepšie začať odznova a tváriť sa ako lokálna firma, inokedy je lepšie hrdo sa pochváliť svojim pôvodom v štýle vína zo Champagne.
Ste pripravení na nové právne a daňové povinnosti?
Iný kraj, iný mrav. Pokiaľ ide o právo a dane, niet väčšej pravdy. To čo platí u nás nemusí platiť všade. Uistite sa, či váš produkt zodpovedá všetkým normám, pravidlám a predpisom, a či ste dostatočne pripravení na iný typ administratívy a byrokracie.
Darmo budete mať ten najpremyslenejší marketing, ak vám na každom kroku budú hroziť pokuty, alebo nebodaj stiahnutie z trhu.
Chránite dostatočne svoje duševné vlastníctvo?
Zanedbanie tejto oblasti vás môže vyjsť pekne draho. Predstavte si, že už máte všetko pripravené, keď zrazu zistíte, že rovnaké obchodné meno alebo názov produktu má v zahraničí registrované niekto iný.
Ak aj nie, neváhajte s registráciou vašich ochranných známok, aby vás niekto nepredbehol. Vyhnete sa tak zbytočným sporom a súdom. Čím lepšie sa vám totiž bude dariť, tým viac budú neprajníci ochotní priživiť sa na vašom úspechu.
Máte správny tím ľudí?
Premyslený plán na papieri vyzerá dobre, no splnenie cieľov je vždy na pleciach ľudí. Zvládnu sa vaši súčasní zamestnanci adaptovať na nové prostredie a kultúru? Alebo si radšej najmete niekoho miestneho, kto sa orientuje na tamojšom trhu?
Mať pri sebe šikovných ľudí je, každopádne, len polovicou úspechu. Rovnako dôležité je, aby spolu vedeli komunikovať a spolupracovať. Väčší počet ľudí znamená aj príval nových údajov a informácií. Ste na to organizačne pripravení?
Ste pripravení na nové začiatky?
Doma máte stabilnú zákaznícku základňu, overených partnerov a zabehnuté procesy. V novom prostredí vak možno budete musieť meniť niektoré definície.
Zmení sa hlavne váš klient, jeho nákupné správanie a citlivosť na cenu. To čo viete o podnikaní doma, nemusí platiť vonku. Budete sa musieť učiť za pochodu a robiť rýchle a rázne rozhodnutia v nových podmienkach a prijať za ne zodpovednosť.
Máte prostriedky na expanziu?
Vďaka odpovediam na otázky z vyššie uvedených bodov pomaly, ale isto spejete k najpodstatnejšiemu údaju – koľko vás bude stáť, kým sa s dobrodružstva za hranicami stane fungujúci podnik, ktorý začne prinášať pravidelné a stabilné príjmy. Rozpočet by mal byť dostatočne veľkorysý na agresívnejší postup v prvých fázach rozširovania podniku, no zároveň realistický.
Jasne tak stanovíte mantinely tímu, ktorý bude za expanziu zodpovedný, zároveň máte v rukách argument pri vybavovaní financovania v banke.
Rozširovanie podnikania za hranice nie je jednoduché. Keby bolo, robil by to každý. Na druhej strane, otvára možnosti, ktoré by ste na domácom trhu veľmi rýchlo vyčerpali. Šťastie praje odvážnym a hlavne pripraveným.