Webová stránka je pre firmu často prvým kontaktom s potenciálnym zákazníkom. Žiaden súdny obchodný zástupca nepôjde na stretnutie v teplákovej súprave a rovnako aj web by mal sám seba vedieť odprezentovať v čo najlepšom svetle – s eleganciou a vkusom.
Toto je desať pravidiel pre moderný web, ktorý zanechá dobrý dojem a bude vhodne reprezentovať firmu.:
Mobil na prvom mieste
Trend je v tomto smere nezastaviteľný. Mobilné telefóny prebrali vládu nad digitálnym svetom a so zrýchľujúcim sa mobilným internetom, a väčšinou ľudí surfujúcich zo smartfónu, by bolo pre firmy prinajmenšom ľahkomyselné neklásť pri tvorbe webu hlavný dôraz na jej bezchybné zobrazenie a funkčnosť na mobilnom zariadení.
Responzivita
Okrem mobilu by mal web samozrejme dobre fungovať aj na tablete a desktope, teda poskytnúť používateľovi rovnaký zážitok naprieč rôznym hardvérom. Je potrebné si uvedomiť, že ak sa zákazníkovi stránka nezobrazí na danom zariadení správne, pravdepodobne ju veľmi rýchlo opustí a pôjde hľadať inam. Navyše, odchod návštevníkov z webu, má vplyv aj na umiestnenie stránky vo výsledkoch vyhľadávania.
Štrukturovanosť webu
Bez ohľadu na aktuálne trendy, vo webdizajne vždy platí, že stránka musí mať logickú a intuitívnu hierarchiu, v ktorej sa ľahko orientuje. Dizajnéri si pritom pomáhajú jedným nepísaným pravidlom, ktorému sa hovorí aj pravidlo troch klikov (three click-rule). Navigácia na stránke by podľa neho mala byť vytvorená tak, aby sa človek dostal ku akejkoľvek hľadanej informácii maximálne do troch kliknutí.
Rovnako, kontakt by mal byť ľahko a rýchlo dostupný. Za zváženie stojí aj online chat, napríklad služba Zopim.
Konverzia
Dobre štrukturovaný web priamo súvisí s konverziou. Konverzia je percento návštev, ktoré vykonajú na webe požadovaná akciu. Môže ísť napríklad o kúpu produktu, prihlásenie sa do newslettera či vyplnenie dotazníka. K vykonaniu takejto akcie by mala ľudí lákať jasne a viditeľné označená výzva k akcii (call-to-action). Zároveň by vykonanie požadovanej akcie malo prebehnúť jednoducho a rýchlo. Každá komplikácia navyše znižuje ich počet.
Presný počet vykonaných akcií je potrebné merať pomocou analytických nástrojov ako Google Analytics. Napríklad, pri prihlasovaní do newsletteru je možné merať, aký vplyv majú zmeny formuláru na počet odovzdaných emailových adries. Za každou adresou je čitateľ či zákazník, s ktorým si firma vhodne zvolenou komunikáciou buduje vzťah.
Rýchlosť načitávania
Dátovo veľké obrázky spomaľuju načítavanie stránky. Riešením môže byť napríklad služby typu TinyPNG, prípadne plugin WordPressu EWWW Image Optimizer, ktoré optimalizujú veľkosť súboru bez viditeľného zníženia kvality obrázku.
Zapnuté cachovanie
Cache je rýchla vyrovnávacia pamäť prehliadača, do ktorej sa dočasne ukladá obsahu webu (napríklad obrázkov či videí) na váš pevný disk a pomáha tak jej rýchlejšiemu načítavaniu pri ďalšej návšteve. Ak máte stránku postavenú na Wordpresse môžete pre tento účel použiť plugin WP Super Cache, prípadne požiadajte o toto nastavenie u poskytovateľa hostingu.
Pozor na vypnuté indexovanie vyhľadávačmi
Ak webová stránka nie je v indexe vyhľadávača, nemá sa, ako objaviť vo výsledkoch vyhľadávania. Cez Google Search Console si overte či má vaša stránka zapnuté indexovanie vo vyhľadávači. Ak nie, požiadajte o pomoc firmu zaoberajúcu sa optimalizáciou pre vyhľadávače.
Bezpečnosť
Ak vlastníte eshop alebo stránku s prihlasovaním, prípadne web pracujúci s citlivejšími údajmi, mali by ste si bezpečnosť komunikácie medzi návštevníkom a vašou stránkou zabezpečiť aj https (SSL) certifikátom.
Názvy obrázkov
Internetový obchod predávajúci obklady by mal celkom logicky obrázky pomenovávať vhodnými kľúčovými výrazmi, nie náhodnými číslami a znakmi. Opäť platí, že ak obrázky pomenujete ako Obklad_znacka+model a nie 158235_934.jpg, tak zvýšite pravdepodobnosť, že sa vaša stránka zobrazí pri relevantnom vyhľadávaní. Zariadenia pre hendikepovaných dokážu názvy obrázkov prečítať, takže uľahčite život aj nevidiacim.
Cieľová skupina
Najdôležitejšia vec, ktorú treba mať pri tvorbe novej web stránky na pamäti je cieľová skupina ľudí, pre ktorú je obsah a celý dizajn určený. Samozrejme, že inak by mal vyzerať web pre pohrebnú službu a inak pre eshop s hračkami.
Weby sú prevažné textové médium (skúste si predstaviť, koľko z webu ostane, keby sa zo stránky úplne odobral všetok text) a preto je potrebné myslieť nie len na kvalitu a pútavosť obsahu, ale aj pekný vizuál písma či jeho ľahkú čitateľnosť.
Koniec koncov nie je to nič nové, v článku Ako písať lepšie reklamné texty pre vašu cieľovú skupinu, píšeme aj o tom, že tieto zásady tu boli aj storočie dozadu. Nech sa páči, inšpirujte sa radami od majstrov československej reklamy:
[relatedpost post=“3516″]