Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

Riaditeľ internátnej školy: Úspech je, keď prispejete k pozitívnej zmene v spoločnosti

Rozhovor o tom, ako viesť študentov k úspechu a ako ich inšpirovať k tomu, aby na sebe pracovali a naučili sa kriticky myslieť.

Potreba kvalitného vzdelávania a jeho meniacej sa úlohy pre spoločnosť sa v súčasnosti skloňuje veľmi často. S riaditeľom novovznikajúcej internátnej strednej školy LEAF Academy Chrisom Cheneym sme sa porozprávali o tom, ako viesť študentov k úspechu a ako ich inšpirovať k tomu, aby na sebe pracovali a naučili sa kriticky myslieť.

Na úvod, pre objasnenie, v čom sa líši bežná stredná škola od internátnej?

Základnou myšlienkou internátnej školy je nielen ponúkať žiakom informácie, ale budovať vzťahy medzi študentmi a učiteľmi. Vzdelávanie by totiž nemalo končiť popoludňajším zvonením.

My sa zamýšľame nad tým, akých ľudí tento svet potrebuje. Potrebuje hlavne dobrých lídrov, šikovných ľudí s vybudovanými hodnotami a etikou. Tieto oblasti sa však najlepšie rozvíjajú v prostredí mimo triedy, v rôznych voľnočasových aktivitách a projektoch.

Vzdelávacie systémy majú za cieľ pripraviť mladých ľudí, aby sa bez problémov umiestnili na trh práce, alebo pokračovali ďalej v štúdiu na univerzite. Je to, o čo sa snažíte, v niečom iné?

To je typickou vlastnosťou amerického vzdelávacieho systému. Príliš veľa úsilia sa vynakladá na to, aby sa žiaci „dostali na univerzity“. Jednou z vecí, ktorú môžem aspoň za nás povedať je, že sa pozeráme trochu ďalej. Samozrejme, chceme aby sa žiaci dostali na univerzity, ale hlavne musia mať predpoklady, aby na nej aj uspeli.

chris cheney

Spomínali ste, že chcete vychovávať lídrov v spoločnosti. Akého človeka si predstavujete pod týmto pojmom?

Pôjdem na to trochu okľukou. Je mnoho typov lídrov. Niektorí stoja v čelách zástupov, iní sa radšej držia v pozadí, sú lídri, ktorí slúžia ľuďom alebo sú lídri, ktorí jednoducho upútajú svojou charizmou. Žiadny z týchto typov nie je ten najsprávnejší. Byť lídrom znamená spoznať sám seba, porozumieť, kto ste, aké sú vaše schopnosti, a ako tým môžete prispieť k lepšej spoločnosti.

Niekto sa stane lídrom tak, že sa vráti do svojej rodnej dediny a začne tam pracovať a zlepšovať život iným. Niektorí pôjdu do zahraničia a získajú vysoké funkcie.

Kedy by sa mal človek začať seriózne zamýšľať, v čom sú jeho silné stránky a ako ich chce v živote využiť, ak chce byť lídrom, o ktorom hovoríte?

Nejde ani tak o to, kedy uvažovať, ale ako uvažovať. Veľmi často mladých tlačíme do toho, aby uvažovali v kontexte svojej budúcej kariéry – napr. chcem byť lekár, chcem byť inžinier. Ale koľko mladých ľudí vie v 17 rokoch, čo chcú v živote robiť? Čítal som jeden prieskum, ktorý hovoril, že do veku 35 rokov vystrieda človek niekedy aj 10 zamestnaní. Mladí ľudia by podľa mňa mali byť vedení k tomu, aby najskôr objavili svoje vášňe, veci, ktoré ich bavia. Ono to v konečnom dôsledku k tej kariére, tak či onak, povedie.

Niekedy zbytočne nútime mladých uvažovať v štýle – tu je škatuľa Harvard a tuto je škatuľa Oxford alebo hocijaká iná škatuľka – a rozhodovať sa, do ktorej by mali zapadnúť.  Ak sa človek spozná, povie si, toto som ja, sem patrím a tu sa naučím a rozviniem to, v čom som dobrý. To isté platí o hľadaní práce.

Viete bližšie popísať spôsob, akým môže človek objaviť v škole to, čo je jeho vášňou?

Práve škola by mala umožňovať to, aby žiak získaval skúsenosti, nad ktorými by sa mohol zamýšľať, a aby využil to, čo sa naučil. Treba mu nechať voľnú v ruku pri hľadaní riešení. Veci by nemali fungovať spôsobom „toto potrebuješ vedieť a ja ťa to teraz idem naučiť“.

Aby študent dokázal objaviť to, v čom je dobrý a čo ho baví, potrebuje sériu zážitkov a skúseností, ktoré mu pomáhajú učiť sa, uspieť, zlyhať a zo všetkého si niečo odniesť.

[the_ad_placement id=“injektaz-hlas-pismenka-nenahradia“]

A myslíte si, že mladí ľudia dnes uvažujú nad vecami tak, ako vravíte, v kontexte toho, v čom sú dobrí? Alebo rozmýšľajú viac v rovine toho, kam by mali zapadnúť?

Myslím, že sa až príliš často snažia zapadnúť. Či už do predstáv spoločnosti alebo svojich rodičov, prípadne učiteľov. Každý očakáva, že si ako mladý človek našliapnete na cestu k úspechu. 

Čo je podľa vás úspechom? Myslím, že často sa ho snažíme kvantifikovať počtom riadkov v životopise alebo majetkom, ktorý sme stihli za nejaký čas nahromadiť. Nie som si však istý, či toto je práve najšťastnejšia definícia úspechu a či by ňou mala byť…

Z pohľadu jednotlivca je podľa mňa úspechom to, keď dokážete svojim pričinením prispieť k nejakej pozitívnej zmene v spoločnosti.

Hovoríte, že mladí sa často radšej snažia zapadnúť. Ako ich teda motivovať k tomu, aby hľadali svoje vášne a to, v čom sú dobrí?

Myslím, že je veľmi dôležité, aby sa mali možnosť stretávať, komunikovať a ovplyvňovať sa navzájom. Skrátka byť „vystavení“ pozitívnym vplyvom rovesníkov a ich nadšeniu.

Druhým faktorom sú dospelí, ktorí sú v ich živote najdôležitejší. Ak na nich vidieť nadšenie z toho, čo robia, budú inšpiráciou aj pre svoje deti alebo žiakov.

Dosť často sa v poslednom čase hovorí o tom, že príliš málo pozornosti venujeme kritickému mysleniu. Ste tiež toho názoru?

Áno. Stále máme zafixovanú dôležitosť testov. Ale, koniec koncov, aj keď pracujem už roky, nerobím žiadne testy. Zažil som iba jediný, odkedy som skončil univerzitu. No s ľuďmi pracujem každý deň, prijímam informácie, musím ich vyhodnocovať, vyvodzovať závery alebo riešiť problémy. Samozrejme, mala by byť zachovaná aj určitá rovnováha. Aj testy majú svoj význam, no mali by sme mladých ľudí viesť k tomu, aby vedeli riešiť reálne problémy, nie získať čo najvyššie skóre.

Ako rozvíjať v mladých ľuďoch kritické myslenie?

V tomto viem hovoriť iba sám za seba – ako rodič a učiteľ. Dúfam, že vediem svoje deti aj študentov k tomu, aby nad vecami rozmýšľali. Niekedy to nie je jednoduché a vyžaduje to množstvo času. Je pohodlnejšie deti „zachraňovať“ pred problémami a rovno im povedať, čo majú robiť, než ich nechať hľadať riešenia. Rodičia a učitelia by sa mali snažiť vytvoriť deťom prostredie, ktoré stimuluje kritické myslenie a potom sa s nimi o všetkom aj rozprávať.

Podľa toho, čo vravíte, by sme zrejme mali inak chápať aj rolu učiteľa, je to tak?

Niekedy dávno bol učiteľ jedinou autoritou a jediným zdrojom informácií a poznania. Čo povedal, to platilo. Potom prišla zmena. Učitelia prestali výlučne kázať a začali klásť žiakom otázky tak, aby sami hľadali odpovede. A teraz sa to opäť mení. Učiteľ sa stáva tým, kto učí študentov klásť tie správne otázky. Takže áno. Kvalitný učiteľ sa pozná podľa toho, aké otázky vedia jeho žiaci klásť, nielen počas vyučovania, ale aj v bežnom živote.

Tento článok vznikol v spolupráci s internátnou školou Leaf Academy.

Chris Cheney je riaditeľom internátnej školy Leaf Academy, ktorá v Bratislave začne vyučovanie na jeseň tohto roku. V oblasti vzdelávania pracuje od roku 1991. Ako učiteľ pôsobil na školách v Severnej Amerike, Afrike a Európe.

Páčil sa vám článok?
12345
(Zatiaľ žiadne hodnotenia)
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

24 rýchlych tipov, ako urobiť viac práce za kratší čas

Pripravili sme si pre vás sumár jednoduchých zlepšovákov, vďaka ktorým už nebudete chcieť, aby mal deň 30 hodín.

Čas je tá najvzácnejšia komodita, ktorú máme. Napriek tomu ním veľmi často, aj keď zväčša neúmyselne, mrháme. Môžu za to vonkajšie rušivé prvky, ale aj slabá vôľa či nedostatok motivácie. Prinášame vám preto tento obšírny zoznam jednoduchých zlepšovákov, vďaka ktorým už nebudete chcieť, aby mal deň 30 hodín.

Ako sa zbaviť rušivých prvkov

via GIPHY

Plnú pozornosť dokáže človek udržať iba niekoľko hodín, a aj to nie nepretržite. Denne ju delíme medzi rodinu, kolegov, firmy či médiá. Preto je ťažké pri toľkých príležitostiach na rozptýlenie udržať myseľ zameranú na dôležité veci. Tieto tipy vám pomôžu ju odbremeniť, aby ste sa mohli do práce naplno zahĺbiť.

Naplánujte si deň

Definujte si, ktoré úlohy by ste mali splniť, aby ste si mohli s dobrým pocitom povedať, že ste so sebou spokojní. Ak to spravíte hneď ráno, budete mať priority na celý deň a nebudete sa zaoberať vecami, ktoré počkajú. Keď musí človek rozmýšľať, čo ide robiť ďalej, má tendenciu hľadať zbytočné rozptýlenie.

Vypnite si zvuky a notifikácie na telefóne

Sme priam obklopení vecami, ktoré si vyžadujú našu pozornosť. Tá ale nie je nevyčerpateľná. Tu e-mail, tu zase esemeska, o päť minút na to chat. Každé takéto vyrušenie vás vytrhne s drahocenného stavu sústredenej práce. Je to ako keď musíte prudko zabrzdiť v aute. Na rozbeh potom musíte zaradiť jednotku a postupne radiť vyššie, čo trvá nejaký čas.

Zaznamenávajte si vyrušenia

Položte si k počítaču kus papiera, na ktorý si vždy zapíšete, čo a kedy vás vyrušilo. Na konci dňa jednak zbadáte, kedy máte najproduktívnejšie chvíľky, a zároveň to, čo vás najčastejšie vytrhne z pracovného tempa. Potom už stačí mať len dostatočne pevnú vôľu na odstránenie nedostatkov.

Prepnite si prácu na celú obrazovku

Praktické je to najmä vtedy, keď niečo píšete v textovom alebo tabuľkovom editore, alebo sa skrátka venujete jednej aktivite v jednom softvéri. Vo full screen režime ľahšie zabudnete na ľahko dostupné rušiče na internete alebo v počítači.

Odstrihnite sa“ od okolia

via GIPHY

Pracovný šum je fajn vec, no ak produktivita kolegov bráni vašej vlastnej, je na čase zmeniť lokalitu. Nie každý však má na takúto „samotku“ priestor. Vtedy pomôžu slúchadlá a v nich dobrá, ideálne inštrumentálna hudba bez slov. Ak vám hudba prekáža, vyskúšať môžete napríklad online generátory príjemných ruchov. Zvuk praskajúceho kozuba či letnej búrky budú ako balzam pre vašu koncentráciu.

Prečítajte si: Top smartfóny v jesennej ponuke

Upracte si stôl

Čistý stôl znamená čistú myseľ. Nechajte si na ňom len to, čo potrebujete na splnenie úlohy, ktorej sa venujete. Všetko ostatné odložte niekam nabok, aby vám to nepripomínalo ďalšie povinnosti a neodvádzalo myšlienky inam.

Pracujte offline

Internet ponúka nekonečné množstvo možností na zabíjanie času. Ak vám to aktivita dovoľuje, stiahnite si potrebné veci na prácu na disk a odpojte sa.

Vytvorte si úložisko myšlienok

Väčšinou to býva tak, že keď sa konečne rozbehnete, zazvoní telefón alebo príde kolega s pokynmi od šéfa. Zapíšte si to rýchlo na papier, aby ste to nemuseli držať v hlave a nevytrhli sa z pracovného tempa.

Ako predĺžiť čas sústredenia

via GIPHY

Koncentrácia je len jedným zo základov produktívneho dňa. Rovnako dôležité je vedieť tieto momenty natiahnuť na čo najdlhší čas.

Zacvičte si

Fyzická aktivita spôsobuje, že mozog vylučuje látky, ktoré na krátky čas dokážu zvýšiť mentálny výkon.

Napite sa

Jednoduché, a pritom účinné. Aj mierny smäd, ktorý sotva pociťujete, dokáže viesť k poklesu pozornosti. Položte k sebe pohár vody a dajte si dúšok aspoň každú polhodinu.

Robte len jednu vec naraz

Multitasking je mýtus. Nikto nevie robiť viacero vecí naraz, maximálne sa vie prepínať z jednej aktivity do druhej lepšie než ostatní. V skutočnosti to ani nešetrí čas, výhodnejšie je totiž zoskupiť rovnaké aktivity do väčších celkov. Vybavte si napríklad všetky e-maily, prejdite na zmeškané hovory a potom na vybavovanie faktúr. Každá aktivita si vyžaduje odlišné nastavenie mysle a chvíľu trvá kým sa „preladíte“.

Píšte si poznámky rukou

Poznámky z porád a zo stretnutí lepšie spracujte týmto spôsobom. Notebooky totiž veľmi ľahko zlákajú vašu pozornosť inam. Navyše, tým, že na notebooku píšete o čosi rýchlejšie než rukou, máte tendenciu prepisovať doslova všetko, čo počujete bez ohľadu na to, či je to užitočné.

Dajte si žuvačku

Keď žujete žuvačku, váš organizmus má dojem, že nové živiny sú na ceste a tým pádom vás bude menej otravovať nutkaním ísť niečo zjesť.

Ako zvyšiť chuť do práce

via GIPHY

Môžete sa vedieť sústrediť ako budhistický mních, no keď vám chýba motivácia, práca sa vlečie a nervozita stúpa.

Povzbuďte sami seba

Vždy keď budete mať krízu, jednoducho si povedzte, že ste zvládli aj horšie veci, alebo že to skrátka dokončíte, lebo nie ste druhá liga. Na prvý pohľad sa to môže zdať trochu zvláštne, ale funguje to.

Rozdeľte si úlohy na menšie časti

Tak ako sa jedlo lepšie trávi po malých sústach, aj ciele sa lepšie dosahujú v čiastkových krokoch. S každou dokončenou úlohou sa dostaví príjemný pocit napredovania, ktorý vás poženie ešte ďalej.

Začnite drobnými úlohami

S prácou je to niekedy ako s rozbehom na bicykli na ťažkom prevode. Najprv sa do toho musíte poriadne zaprieť, premáhať sa, no keď už máte rýchlosť, šliapete takmer bez námahy. Začnite teda menšími úlohami na rozbeh „na ľahšom prevode“, aby ste plynulo prešli na tie väčšie.

Urobte si zoznam hotových úloh

Každá položka, ktorá naň pribudne, bude ako malá odmena pre váš mozog. Pocit dobre vykonanej práce sa znásobí.

Spojte si úlohy s dlhodobým cieľom

Niektoré práce môžu byť len jedným z mnohých krokov procesu, na ktorého začiatok ani koniec nedovidíte. V každej aktivite by ste si mali vidieť jej zmysel, teda to, k akej pozitívnej zmene v konečnom dôsledku prispievate. Aj keď je to, napríklad, len kopírovanie údajov z jednej tabuľky do druhej.

Dajte si odmenu, ale aj trest

Nie je nič zlé na tom, ak si po dobrom výkone doprajete malú radosť. No mali by ste byť k sebe féroví a za nesplnenie úlohy si taktiež niečo odoprieť, aby to malo ten správny výchovný efekt.

Ako veci neodkladať na poslednú chvíľu

via GIPHY

Prokrastinácia je sklon odkladať veci na neskôr, niekedy až naozaj na poslednú chvíľu. Existuje tá „dobrá“ prokrastinácia, vďaka ktorej sa v hlave triedia myšlienky, predstavy a nápady, čo napomáha k lepšiemu výsledku, a to najmä pri tvorivých činnostiach.

Potom je tu tá „zlá“, ktorá je len mrhaním času, pretože viete, čo máte robiť a aj ako to máte robiť, no nájdete si výhovorku, prečo ešte nemusíte. Každá práca nás stojí nejakú námahu. Náš mozog je však nastavený na to, aby šetril energiu a namiesto toho hľadal okamžité odmeny. Poznáte to, dopozerám seriál a idem. V nasledujúcich bodoch nájdete pár tipov, ktoré vám ušetria zbytočný stres z nestíhania.

Vytvorte si časovú os činností s konkrétnymi termínmi

Aby vám začala práca pekne odsýpať hneď na začiatku dňa, rozvrhnite si, kedy sa budete chcieť jednotlivým úlohám venovať a dokedy majú byť hotové. Odkladať veci na neskôr začíname najmä vtedy, ak nemáme jasný plán. Ak si úlohy volíte systémom „čo príde“, je tu väčšia šanca, že sa pomedzi to zatúlate niekde na sociálnu sieť.

Merajte čas

Ak to myslíte s využívaním času vážne, mali by ste vedieť odmerať, koľko hodín pracovného dňa ste naozaj efektívni. Veľmi dobre na to poslúži softvér RescueTime, ktorý zaznamená vaše internetové aktivity a rozdelí ich podľa toho, aké boli produktívne.

Po niekoľkých dňoch používania uvidíte, ktoré weby zhltli najviac vášho času, ale aj to, kedy ste boli najusilovnejší. Všetkých „žrútov“ času potom môžete zablokovať napríklad softvérom Self Control alebo StayFocusd, ktoré keď už raz zapnete, na vopred stanovený čas vám nedovolia navštíviť najpopulárnejšie voľnočasové weby.

Dajte sa dokopy s niekým, kto robí iný typ práce

Pridajte sa ku kolegovi, ktorý pracuje na inom type úloh, aby ste videli, ako postupujete k spoločnému cieľu, no zároveň nemali dôvod jeden druhému rozprávať o tom, čo robíte. Jednoducho sa nechajte potiahnuť pracovným nasadením toho druhého. Ktovie, po chvíľke to možno bude naopak.

Nehľadajte ten správny čas, kedy začať

Som po obede, nefunguje mi mozog. Ešte si dám kávu a začnem. O hodinu idem na stretnutie, neoplatí sa do ničoho pustiť. Na všetko existuje výhovorka. Ideálne podmienky a zároveň duševné rozpoloženie na prácu nebudete mať asi nikdy. Nehľadajte správny moment. Jednoducho začnite. Najťažších je prvých desať minút, potom to už ide.

Nekomplikujte, neplánujte do najmenších detailov a nerozmýšľajte, čo všetko sa môže pokaziť

Všetko treba robiť s mierou. Čím viac budete rozmýšľať o týchto veciach a kombinovať všetky scenáre, tým menej času vám ostane na to najdôležitejšie – sústredenú prácu. Či už pracujete rukami, alebo hlavou, nič iné vás k výsledku neprivedie.

Páčil sa vám tento článok? Máme pre vás ďalšie:

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.