Ste v zahraničí a okradli vás alebo potrebujete lekára? Poradíme, ako postupovať

Cestovné poistenie je pre mnohých z nás samozrejmosť, často však nevieme, ako postupovať, ak sa naozaj niečo stane, prípadne nás zaskočí, že na danú situáciu sa poistenie nemusí vzťahovať.

Cesty do zahraničia sú spojené najmä s oddychom, spoznávaním nového a príjemnými chvíľami, ktoré človek strávi so svojimi blízkymi. Aj za hranicami však môžeme zažiť množstvo situácií, pri ktorých je potrebné vyhľadať pomoc. Cestovné poistenie by preto malo byť nutnosťou.

Viete však, ako postupovať v prípade, ak sa v zahraničí zraníte alebo vás okradnú? V spolupráci s Jakubom Vargom, ktorý v O2 zastrešuje službu O2 Cestovná poistka, sme sa pozreli na to, akými zásadami v súvislosti s poistením a jeho využitím sa v zahraničí riadiť.

Riaďte sa zásadami 5P

Aby bol váš pobyt v zahraničí čo najpríjemnejší a doma vás potom nečakalo len množstvo nepríjemností, vždy dodržiavajte zásadu tzv. 5P – pomoc, poranenie, podpis, preukaz, podmienky.

Pomoc

Na okamžitú pomoc volajte asistenčnú linku, ktorá vám je k dispozícii 24 hodín denne 7 dní v týždni. Telefónne číslo nájdete na svojej asistenčnej kartičke alebo na internete.

Poranenie

Ak vás niekto zraní alebo vám spôsobí škodu, zaistite si svedkov a kontakt na vinníka. Vo vážnejších prípadoch privolajte políciu.

Podpis

Nikdy nepodpisujte nič, čomu nerozumiete alebo s čím nesúhlasíte. Ak vás do toho niekto núti, napríklad polícia, svoj nesúhlas na dokument v angličtine alebo v slovenčine aspoň pripíšte.

Preukaz

Cestovné doklady majte vždy pri sebe a nikdy ich nikomu nezverujte.

Podmienky

Pred odchodom si vždy dôkladne prečítajte poistné podmienky, aby vás v prípade potreby nezaskočili.

Zranenie

Som v zahraničí a potrebujem urýchlene vyhľadať lekára. Je potrebné vopred kontaktovať asistenčnú službu? Lekár si za vyšetrenie vypýtal peniaze, akým spôsobom si po návrate uplatniť preplatenie nákladov?

Ak potrebujete ošetrenie lekára, odporúča sa kontaktovať asistenčnú službu, ktorá vám pomôže vyhľadať lekára a môže zabezpečiť aj ošetrenie bez nutnosti platby. V takomto prípade sú náklady fakturované priamo poisťovateľovi.

V prípade, že ošetrenie uhradíte, postačuje, ak asistenčnej službe zašlete účet za ošetrenie, prípadne za lieky a lekársku správu. Náklady vám budú preplatené v súlade s rozsahom poistného krytia.

Ak nahlásite poistnú udalosť spätne, asistenčná služba vám poskytne všetky nevyhnutné inštrukcie, aby vám mohli byť vynaložené náklady preplatené.

Nehoda

Ako postupovať v prípade, ak som účastník dopravnej nehody v zahraničí a spôsobím škodu na cudzom vozidle alebo majetku?

Uvedená skutočnosť, bohužiaľ, zväčša spadá do výluk cestovného poistenia. Vzniknuté náklady vám teda poisťovňa nemusí preplatiť.

Škody spôsobené pri dopravnej nehode na cudzom vozidle alebo majetku však kryje povinné zmluvné poistenie motorového vozidla.

Pred cestou si preto radšej preštudujte výluky, ktoré nájdete vo Všeobecných poistných podmienkach.

Krádež

Čo robiť, ak ma v zahraničí okradnú? Je potrebné kontaktovať políciu v dovolenkovej destinácii? Ako je to v prípade elektroniky, napríklad smartfónu či tabletu? Sú kryté? A čo v prípade odcudzenia dokladov?

Ak kontaktujete asistenčnú službu, vždy vám odporučí, aby ste udalosť nahlásili na polícii. Ide o postup, ktorý chráni najmä vás, a to predovšetkým v prípade, ak by došlo k zneužitiu ukradnutých vecí.

Už pred cestou je dobré pamätať na to, že mobilné telefóny a tablety sú v rámci služny O2 Cestovná poistka kryté, ale napríklad pamäťová karta je zaradená vo výlukách z poistenia.

V prípade straty dokladov poisťovňa klientovi preplatí, prípadne zorganizuje dopravu na miesto vystavenia náhradného dokladu a doručenie náhradných dokladov na miesto pobytu v zahraničí.

Tento článok je súčasťou víkendového vydania Sódy o cestovaní, ktorý vznikol v spolupráci s O2 Cestovnou poistkou. Prvé inteligentné cestovné poistenie sa vám automaticky aktivuje vždy, keď prekročíte hranice. Viac informácií nájdete na http://www.o2.sk/cestovna-poistka.

Jakub Varga, Senior špecialista mobilných produktov a služieb

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Víkendové čítanie: Ako si dovolenku užiť a nezošalieť

Šťastie praje pripraveným. Existuje množstvo dobrých trikov, s ktorými sa vo svete nestratíte.

Cestovanie bolo kedysi pre Slovákov nepredstaviteľné a krajan mohol len hádať, čo sa vonku ukrýva. Dnes môže za hranice vyraziť každý a už dávno to nie je výsada len tých majetných. S príchodom leta dokonca chuť spoznávať rastie. Mali by ste preto vedieť, čo okrem odhodlania a odvahy k cestovaniu treba. Nie nadarmo sa hovorí, že odvážnym a pripraveným patrí svet.

Vo víkendovom vydaní na tému cestovanie, ktoré vzniklo v spolupráci so službou O2 Cestovná poistka, máme pre vás skvelé tipy, ako sa dá precestovať kus sveta šikovne, lacno a hlavne bez strachu. Poďte sa s nami inšpirovať!

Cestovateľka a blogerka Ivana Grešlíková vo svojom stĺpčeku premýšľa, ako povrchne bez ponorenia sa do tej-ktorej krajiny dokážeme cestovať a zbierať nie vedomosti a skúsenosti, ale počet selfie a likov na sociálnych sieťach.

Prinášame dlhý zoznam užitočných tipov a trikov, ktoré vám pomôžu cestovať šikovne a lacno. Ako na ceste veľa neminúť, ale užiť si ju, do čoho sa zbaliť, čo robiť, ak sa niečo nepodarí a mnoho iného radí Janka Travelhackerka.

Praktický ilustrovaný návod vám pred cestou pomôže pobaliť sa tak, aby vám na ceste nič nechýbalo a váš chrbát netrpel ťažkým nákladom.

Aj keď sa vo väčšine prípadov nemusí nič stať, radšej predvídajte a myslite na cestovné poistenie. Čo robiť v prípade poistnej udalosti a na čo sa vám poistka nevzťahuje vám napovie tento článok.

Od slovenských hraníc sa nachádzajú „čo by ste kameňom dohodili”. Našli sme pre vás osem miest neďaleko Slovenska, ktoré sa oplatí zažiť a svojim zjavom budú pripomínať ďaleké zahraničie.

Myslíte si, že ste dobrý svetoborec? Spravte si náš cestovateľský kvíz a otestujte sa v poznaní rôznych kusov sveta.

Spoločnosť O2 Slovakia všetkým svojim zákazníkom ponúka inteligentné cestovné poistenie, ktoré sa automaticky zapne vždy, keď prekročíte hranice. Využívať ho môžete nielen vy, ale aj aj celá vaša rodina. Viac informácií nájdete na www.o2.sk/sluzby-a-podpora/o2-cestovna-poistka.


CEO O2 Slovakia Peter Gažík: Nechcem, aby technológie oberali moje deti o iné skúsenosti

Technológie výrazným spôsobom ovplyvňujú a menia naše životy. Peter Gažík, generálny riaditeľ O2, prezradil, ako ich vníma on.

Ako budovať u detí vzťah k technológiám tak, aby sa nestali stredobodom ich života, ako si zorganizovať svoj pracovný čas tak, aby sme si zachovali pocit vnútornej slobody a ako by sa mala správať spoločensky zodpovedná firma? S generálnym riaditeľom O2 Petrom Gažíkom sa porozprávala Slávka Kubíková, ktorá na jeseň tohto roka vydala svoju druhú knižku o tom, ako by sa mali deti aj dospelí popasovať s technológiami.

Získajte novú knižku Slávky Kubíkovej Krotitelia displejov vďaka O2 Extra výhodám za zvýhodnenú cenu. Viac informácií

O deťoch, technológiách a výchove

Vo svojej knižke Krotitelia dispejov sa venujem rizikám, ktoré prinášajú technológie najmä vo vzťahu k deťom. Ty si rodič dvoch chlapcov, vnímaš riziko, ktoré so sebou technológie prinášajú?

Samozrejme, tomuto riziku sa nedá uniknúť. Otázkou je, akým spôsobom sa k nemu staviame a ako manažujeme vzťah detí k technológiám. Technológie dospelým aj deťom mnohé veci uľahčujú, sú dobrý sluha, ale zlý pán.

Som presvečený, že svet technológií deti určitým spôsobom posúva dopredu, prispieva k lepšej výučbe, k dostupnosti informácií, s ktorými sa dá okamžite ďalej pracovať. Je to úžasné zjednodušenie, vďaka ktorému sa človek posúva ďalej. Ide však o to, aby sme nepodľahli tomu, čo technológie prinášajú.

Naproti tomu aj naozaj malé deti majú v súčasnosti prístup k technológiám. Tvoji synovia majú 6 a 9 rokov. Ako to funguje u vás v rodine?

Riadime sa heslom „menej je viac“. Technológie do ich života vnášame postupne a s jasnými pravidlami, aby boli schopní vnímať, čo vďaka nim môžu získať, ale nemali veľa príležitostí, aby im technológie niečo vzali. Nebojím sa, že by technológie narušili ich vývoj. Ako rodičovi by mi však bolo ľúto, ak by ma deti počas pekného dňa začali presviedčať, že sa chcú hrať doma na mobile.

Nechcem, aby ich technológie oberali o iné skúsenosti a iný pohľad na svet, ktorým som si prešiel aj ja. Chcem, aby bol život mojich detí pestrejší, aby nesedeli v kúte a nezačínali a nekončili deň s mobilom v ruke.

V praxi to funguje aj tak, že tvoj starší syn dostal telefón medzi poslednými v triede a do školy ho takmer vôbec nenosí.

Áno, technológiám sa nedá úplne ubrániť, v istom momente je ich nástup nezvrátiteľný, preto má aj on telefón. Faktom je, že ho naozaj dostal medzi poslednými. Musím však priznať, že odmietam, aby telefón využíval na pasívnu konzumáciu obsahu. Súhlasím však s tým, že ho používa na elektronickú komunikáciu v prípade, ak sa chce spojiť so svojím kamarátom a dohodnúť si s ním program.

„Technológie dospelým aj deťom mnohé veci uľahčujú, sú dobrý sluha, ale zlý pán.“

Ako v praxi riešiš to, aby si na mobile bezbreho nepúšťal nevhodný obsah?

Jeho výchova je postavená na tom, že pravidlá sa dodržiavajú. Naše pravidlo je, že mobil má k dispozícii primárne na telefonovanie, nie na bezcieľne pozeranie obsahu. V telefóne má predplatenú kartu od O2 s určitým objemom dát, keď si ich minie, tak mu ich jednoducho neobnovím.

Technológie možno už v detskom veku využívať aktívne, tvoj syn sa napríklad učí programovať. Ako vznikol tento nápad?

Nechceme ho ochudobňovať, preto sme sa rozhodli, že mu nájdeme iný spôsob, ako bude mať z pohľadu kvantity prístup k technológiám, ako aj hrám, a zároveň to bude prospešné a zmysluplné.

Navštevuje voľnočasový krúžok Gamecraft, v rámci ktorého sa deti učia programovať hry. Spĺňa to teda ten cieľ, že má prístup k technológiám, niečo sa učí a vo finále ho to niekam posúva. Ako výsledok celoročného snaženia priniesol svoju vlastnú hru. Mal som radosť, keď mi ukazoval, ako ju hrá. Bolo to zaslúžené, pretože sa na tom aktívne spolupodieľal, niečo vytvoril a nebol len pasívny konzument.

O vplyve technológií a organizovaní času

A čo ty a technológie? Neovplyvňuje ťa negatívne to množstvo digitálnych informácií, ktorému si vystavovaný?

Nijako zásadne to na sebe nepociťujem. Je len na nás a v prípade detí na rodičoch, aby sme si ustrážili ten svet okolo nás. Často som však konfrontovaný s otázkami, ako si organizujem pracovný čas. Vždy hovorím, že je to o vnútornej slobode, ktorú si človek sám vytvorí, keď si určí priority.

Považujem sa za bežného konzumenta technológií, nie som žiaden geek. Sledujem základné trendy a smer, akým sa uberajú, ale nemám predispozíciu riešiť prostredníctvom technológií viac, než je nevyhnutné. Som nastavený tak, aby som s ľuďmi v ideálnom prípade komunikoval osobne.

Hovoríš o pocite vnútornej slobody, znie to pekne, ako to však docieliš?

Väčšinu dňa mám v telefóne vypnuté zvonenie a z času na čas sa pozriem na obrazovku, aby som zistil, čo sa deje. Mám vypnuté aj push notifikácie, takže nemám potrebu riešiť veci hneď, keď mi niekto napíše. Ak by sa dialo niečo urgentné, tak by kontaktovali moju asistentku alebo by sa daná informácia ku mne dostala iným spôsobom.

Nedá sa to inak, než eliminovať nával informácií cez nejaké bariéry.

Predpokladám, že máš presne vyhradené časy, kedy si pozeráš e-maily.

Sčasti áno, keďže v podstate celý môj pracovný deň väčšinou tvoria rôzne stretnutia, často aj so širším osadenstvom, a nie vždy je potrebná moja 100 % pozornosť, občas si časť stretnutia dokážem „ukradnúť“ aj pre seba. Vtedy sa pozriem, kto sa ma snažil kontaktovať.

Písomnú komunikáciu však v zásade riešim večer, keď prídem domov. Vždy sa sám seba pýtam, či môj e-mail danú vec posunie, či mení alebo nemení danú situáciu. Podľa tohto kľúča človek zistí, že gro vecí môže počkať aj do druhého dňa a nie je nevyhnutné prepadnúť pocitu, že všetku prijatú poštu treba riešiť hneď.

Práci sa teda venuješ aj doma. Máš striktne oddelený čas na rodinu a čas na prácu?

Prácu riešim, až keď deti zaspia. Už keď boli malé, nastavili sme si to s manželkou tak, že chodia spávať medzi ôsmou a pol deviatou, aby sme mali aj nejaký čas pre seba. Negatívom potom je, že deti vstávajú so železnou pravidelnosťou o šiestej vrátane víkendu.

„Chcem, aby bol život mojich detí pestrejší, aby nesedeli v kúte a nezačínali a nekončili deň s mobilom v ruke.“

O zodpovednom podnikaní

O2 je firma, ktorá predáva smartfóny a dáta, čo so sebou prináša aj určitú zodpovednosť. Ako by sa mala správať zodpovedná firma?

Musím povedať, že pre mňa v istom smere niečo ako firma neexistuje. Termín firma sa používa na označenie spoločenstva ľudí, ktorí vykonávajú zárobkovú činnosť s nejakým cieľom, ale firmu ako takú vytvárajú až konkrétni zamestnanci so svojimi predstavami a hodnotami. Pevne verím, že podobnú reflexiu ako ja zažíva každý zamestnanec.

Nie je to o tom, že by sa niekto abstraktne v mene firmy rozhodol, že toto je správne. Ak to má byť uveriteľné z pohľadu CSR aktivít (Corporate social responsibility – spoločenská zodpovednosť firiem, pozn. red.), malo by to vychádzať z vnútra firmy, inak to nedáva zmysel.

Firmy by síce mali produkovať zisk, ale nemali by zneužívať svoje postavenie a ubližovať zákazníkom, čo nie vždy platí. Ako sa na toto pozeráš ty?

Z dlhodobého hľadiska je pre každú firmu dôležité, aby sa nesnažila len prvoplánovo predávať svoje produkty a služby, ale zároveň si so zákazníkmi vytvoriť udržateľný vzťah, ktorý je založený na dôvere, transparentnosti a férovosti.

K tomu logicky patrí to, že O2 sa snaží svojim zákazníkom poskytovať určitú podporu a zároveň ich edukovať, ako technológie využívať zmysluplne.

Zažívame digitálnu revolúciu, máme prístup k množstvu informácií, ešte však nie sú vybudované systémy na reguláciu rizík, ktoré technológie prinášajú. Ako by sa mali nastaviť?

Vidím dva základné prístupy. V rámci prvého prístupu majú firmy niekde vo svojej DNA zakódované, že tieto veci robia ako súčasť svojho biznisu, resp. boli už na začiatku ich podnikateľského zámeru. Napríklad my v O2 chceme byť transparentní a féroví, chceme meniť to, ako ľudia vnímajú operátorov.

„Ako mobilný operátor cítime zodpovednosť nasmerovať deti správnym smerom a svojím podielom prispieť k tomu, aby sme aktívne budovali zdravšiu a aktívnejšiu mladú generáciu.“

Druhý prístup je vecou prežitia. Aj firmy, ktoré nemajú tieto veci zvnútornené, sa k zodpovednosti postupne prepracujú, lebo si uvedomia, že sa z toho stane biznisová nevyhnutnosť. Takouto témou je dnes ekológia.

Automobilky niekedy neriešili emisie, čo sa však mení, niektoré firmy na tom už istým spôsobom postavili svoj biznis, napríklad Tesla. Postupne však vidíme, že sa k tomu prepracúvajú aj tradičné automobilky, lebo to začínajú vnímať ako nevyhnutnosť.

O2 teda podľa teba patrí do tej prvej kategórie. Ako sa tá zodpovednosť prejavuje v praxi?

Najlepšie sa to prejavuje vtedy, keď o tom nemusíme hovoriť a deje sa to prirodzene. Pre mňa je to najmä o tom, akým spôsobom spolu fungujeme, akým spôsobom sa nastavuje zrkadlo toho, čo je vo firme správne alebo nie.

Raz som počul pekný citát: Firemná kultúra je definovaná tým, čo generálny riaditeľ toleruje. Ale nie je to len o tom. Svojím spôsobom je každý vo firme tak trochu CEO a všetci nastavujeme pravidlá fungovania.

V rámci O2 máme veľa pekných príkladov, prostredníctvom ktorých sa snažíme postaviť za správne veci. Veríme, že sloboda je dôležitá hodnota, preto podporujeme odkaz 17. novembra. Ako mobilný operátor kladieme dôraz na to, aby mali ľudia technológie pod kontrolou. Na jar tohto roka sme spustili iniciatívu Dátuj zodpovedne, v rámci ktorej upozorňujeme na nebezpečenstvo používania mobilu za volantom, čo v súčasnosti predstavuje naozaj veľký problém.

Zároveň si plne uvedomujeme, že pre dnešné deti je mobilný telefón veľkým lákadlom, cítime zodpovednosť nasmerovať ich správnym smerom a svojím podielom prispieť k tomu, aby sme aktívne budovali zdravšiu a aktívnejšiu mladú generáciu. Preto sme spolu s Matejom Tóthom rozbehli O2 Športovú akadémiu Mateja Tótha, prostredníctvom ktorej sa snažíme priviesť deti k pohybu a poskytnúť im zmysluplnú alternatívu trávenia voľného času.

Jednou z tých aktivít, resp, iniciatív, je aj podpora vydania knižky Krotitelia displejov. Prečo ste tak urobili?

Záleží nám na tom, aby sme ako firma menili naše okolie a našu spoločnosť k lepšiemu. Podpora knihy, ktorá vysvetľuje, aké vážne riziká so sebou digitálne technológie prinášajú, a zároveň šíri osvetu, akým spôsobom budovať vzťah detí k technológiám tak, aby pred displejmi netrávili všetok svoj voľný čas, je pre nás prirodzeným pokračovaním našich doterajších aktivít.

Zaujala vás táto téma a radi by ste sa o budovaní vzťahu detí k technológiám dozvedeli viac? Knižku Slávky Kubíkovej Krotitelia dispejov môžete vďaka O2 Extra výhodám získať za zvýhodnenú cenu. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.

Peter Gažík

Študoval lingvistiku a politológiu na Univerzite Komenského v Bratislave a na London School of Economics. V rokoch 2011 až 2014 pôsobil v O2 na pozícii Public Affairs Director a následne s O2 spolupracoval ako konzultant v oblasti regulácie a zodpovedal za vzťahy s partnerskými aj štátnymi inštitúciami, ako aj regulátorom. Od júna 2015 je generálnym riaditeľom spoločnosti.


Zachyťte krásne farby prírody. Vybrali sme najlepšie zariadenia jesene

Čítaj viac

Vyhrajte Playstation 4 alebo robotický vysavač s kartou O2 Voľnosť

Čítaj viac

Ušetrite pri nákupe nového Samsungu. Opäť máte šancu vymeniť starý za nový

Čítaj viac