Veronika Cifrová Ostrihoňová: Ľudskosť sa z našej spoločnosti nevytratila, len je zahrabaná pod nánosmi vypätých momentov

Nie všetko majú v rukách politici a političky. O tom, na akom Slovensku budeme žiť, rozhodujeme každý deň aj malými gestami.

Aj keď v posledných mesiacoch žijeme v názorovo rozdelenej spoločnosti a nefunkčnosť mnohých oblastí nás môže vážne frustrovať, tak zrejme všetci bez rozdielu chceme žiť v krajine, ktorej veríme. Aby sme sa tu mali naozaj dobre, potrebujeme nielen systémové riešenia, ale aj občanov a občianky, ktorí na Slovensko nezanevreli. Jednou z nich je aj Veronika Cifrová Ostrihoňová, ambasádorka kampane, v ktorej vysvetľuje mladým ľuďom, prečo je dôležité voliť.

Títo Slováci a Slovenky sa vrátili späť domov, aj keď mali v zahraničí rozbehnutú sľubnú kariéru

S moderátorkou Veronikou Cifrovou Ostrihoňovou sme sa rozprávali o tom:

  • čo má na Slovensku rada, 
  • ako vníma súčasnú situáciu a prečo sa stala tvárou kampane Chcem tu zostať,
  • prečo študovala v zahraničí a či po štúdiu uvažovala, že sa na Slovensko nevráti, 
  • ako môžeme motivovať mladých ľudí, aby sa vrátili zo zahraničia „domov,“
  • prečo je dôležité angažovať sa vo verejných veciach, aj keď pociťujeme frustráciu
  • a ako môžeme každý deň v malom prispieť k lepšej budúcnosti Slovenska. 

Na Slovensku sa v posledných dňoch rozprávame najmä o tom, čo nefunguje a čo treba zmeniť, tak začnime netradičnejšie. Čo u nás už teraz podľa teba funguje dobre? 

To je náročná otázka, no ako prvé mi napadajú samosprávy a regióny, kde vidíme veľké kroky vpred. Myslím si, že viaceré mestá sú postupne láskavejšie a priateľskejšie k ľuďom, napríklad Bratislava, Trnava či Košice.

Čiže zmena ide zo spodu?

Áno a týka sa to aj občianskeho sektora. Je vzácne, že práve na Slovensku, v malej krajine, vzniká tak veľa zaujímavých iniciatív. Mnohí pomáhajú bez nároku na honorár, ľudia sa spájajú a vytvárajú komunity, ktoré často suplujú štát. Cesta von, Nadácia Pontis, Teach for Slovakia a mnohé iné. Sú to také ostrovčeky pozitívnej deviácie, ktoré menia Slovensko.

Akí sú v tvojich očiach Slováci a Slovenky?  

Láskaví. Myslím si, že sme zvyknutí pomáhať si a sme pokojní, nejdeme len tak bezhlavo proti všetkému. Aj v zahraničí máme dobré meno – vnímajú nás ako pracovitých, disciplinovaných a pohostinných. Možno nás v zahraničí dokonca vidia krajšie, ako sa vidíme my sami. 

Žijeme v krásnej krajine, no často na to zabúdame. Veď aj turistom povieme, nech idú radšej do Álp ako do Tatier. Chýba nám také zdravé vlastenectvo, nie sme hrdí na to, odkiaľ sme, aj keď naozaj máme byť na čo.

Čím to je? 

Myslím si, že sme až príliš kritickí a hľadáme dokonalosť, ktorá neexistuje. Stále poukazujeme na chyby a má to zásadný vplyv na náladu v spoločnosti – sme veľmi rozdelení, sused neverí susedovi a nedôverujeme ani našim inštitúciám. Je to taký balíček, ktorý by sme mali spoločne zmeniť. Mnohé z týchto vlastností mám, samozrejme, aj ja.

Ľudia sa spájajú, mnohí z nich pomáhajú bez nároku na honorár a vytvárajú komunity, ktoré často suplujú štát.

Slovné spojenie „polarizácia spoločnosti“ sa skloňuje pomerne často. Čo to znamená pre teba, verejnú osobu, v reálnom živote?

Sú to také jednoduché veci, napríklad vždy, keď dám nejaký rozhovor, tak môžem čakať celé spektrum komentárov od tých, v ktorých sa píše, že som super, až po tie, ktoré agresívne útočia na všetko, aj na to, čo nebolo povedané.

Špeciálne veľa reakcií dostávam, keď sa vyjadrím k očkovaniu, zlepšovaniu života žien alebo pomoci Ukrajincom a Ukrajinkám. Vnímam, že tieto reakcie sú omnoho vyhrotenejšie, ako boli pred 5-6 rokmi. Delíme sa na „tých, ktorí sú rovnakí ako ja,“ a „tých zlých“. Vzďaľujeme sa a ani jedna z tých dvoch skupín sa nesnaží spájať. 

Vieme to podľa teba ešte zmeniť?

Pomohlo by, ak by politici a političky zmenili svoj slovník. Po voľbách bude vždy jedna obrovská skupina ľudí, ktorá bude nahnevaná, nech to dopadne akokoľvek. No práve politici a političky môžu svojou komunikáciou urobiť veľa – majú veľkú platformu a majú zodpovednosť za atmosféru v spoločnosti.

Mám pocit, že sme si už pomaly na tieto vyjadrenia aj zvykli, no nenávistný slovník nemôže byť naša norma. Keď pôjdu politici a političky príkladom a budú komunikovať s rozvahou a pokojom, ani spoločnosť nebude nasýtená hnevom a agresivitou.

Odhliadnuc od politiky, je niečo, čo môže urobiť každý z nás, aby sa nám tu žilo lepšie a spokojnejšie?

Všímať si svoje okolie. Nedávno som bola na zastávke plnej ľudí a potrebovala som pomôcť s kočíkom. Nikto sa neodhodlal pomôcť mi, až po chvíli prišiel asi 14-ročný chlapec, ktorý mi dokonca neskôr pomohol s kočíkom aj po schodoch pri zastávke. 

Vôbec by som nečakala, že sa zo všetkých tých ľudí ponúkne práve pubertiak. Skôr som predpokladala, že prechádza fázou, keď mu je celý svet ukradnutý. Ľudskosť sa nevytratila, stále je medzi nami, len je niekedy zahrabaná pod nánosmi vypätých momentov v spoločnosti.

Strach z trestov nahradili obavy zo sklamania. Čo skutočne trápi tínedžerov?

Podobná situácia sa mi stala tiež pár dní dozadu. V parku som si všimla mladú ženu, ktorá plakala. Chvíľu som si nebola istá, či sa jej mám prihovoriť – predsa, možno sa len chce v pokoji vyplakať. Napokon som za ňou išla, síce som jej nijako neporadila, len som ju počúvala, bola rada. 

Neskôr mi napísala na Instagrame, že okolo nej prešlo 50 ľudí a nikto sa nepristavil. Ani ona sama nečakala, že by si k nej niekto prisadol. Je to taká drobnosť, no všetci môžeme niekomu zlepšiť deň a dokázať, že nám na druhých ešte záleží.

Slovensko má obrovský potenciál, ktorý budeme vedieť naplniť, len keď budeme všetci o trošku viac aktívnejší.

Mnoho ľudí si ťa spája s prácou v médiách, no angažuješ sa aj v iných spoločensky prospešných témach. Nedávno si sa napríklad stala ambasádorkou iniciatívy Chcem tu zostať, ktorá sa snaží motivovať mladých, aby mysleli na svoju krajinu a išli voliť. Prečo si sa rozhodla ísť do tohto projektu?

Keď ma oslovili do tejto iniciatívy, ukázali mi dáta, o koľko percent menej mladých ľudí chce ísť voliť v týchto voľbách v porovnaní s rokom 2020. Boli to znepokojujúce čísla, no so Slovenskom by som to ešte nevzdávala. Myslím si, že ako krajina máme obrovský potenciál, ktorý budeme vedieť naplniť, len keď budeme všetci o trošku viac aktívnejší, a pokiaľ mám možnosť presvedčiť mladých ľudí, aby využili svoje právo a išli voliť, tak to pre mňa má veľký zmysel.

Aký argument používaš pri otázke, prečo ísť voliť?

Pretože neísť voliť znamená vzdať sa svojho hlasu. Zrejme nikto nemá rád, ak za seba nechá hovoriť druhých. Nevoliť znamená nechať za seba hovoriť iných. Takých, ktorých názory sa nám vôbec nemusia páčiť.

Nevoliť znamená aj posilňovať takéto názory, keďže sa svojho hlasu dobrovoľne vzdáme. Pre mňa je možnosť voliť jednoducho základné právo, ktoré sme nemali vždy, a zároveň povinnosť, ktorú v demokracii máme. Je to možnosť vyjadriť to, čo cítim – maličký krok, ktorý trvá chvíľku, ale má veľkú silu.

Chcem tu zostať

Nestranná občianska mobilizačná kampaň, ktorej cieľom je podporiť demokratický systém na Slovensku a inšpirovať mladých ľudí k záujmu o veci verejné, ktorou sú aj voľby. Iniciátormi kampane sú Nadácia otvorenej spoločnosti, Nadácia Pontis, Memo 98 a Občianska platforma pre demokraciu.

„Voľby sú príležitosť, keď môžeme spoločne zabojovať o to, aby bolo Slovensko takou krajinou, akú si predstavujeme. Pre seba, pre svojich blízkych, pre svoje deti.“ (Veronika Cifrová Ostrihoňová pre iniciatívu Chcem tu zostať)

Chcem tu zostať, preto volím je jeden zo základných sloganov iniciatívy. No aj ty si istý čas žila mimo Slovenska, študovala si v Spojených štátoch. Vždy si sa chcela vrátiť späť domov?

Mala som viaceré fázy, no prevládajúca emócia bola, že sa vrátim. Chcela som ísť domov, i keď sa za tie 4 roky môjho štúdia táto krajina dosť zmenila a nemala som tu už vybudovanú svoju sieť priateľov. Tesne pred odchodom som zaváhala, či je to dobré rozhodnutie, no napokon som neoľutovala.

Slovensko má však zásadný problém s odlivom mozgov do zahraničia. Ako čítaš kroky mladých, ktorí sa nevrátili späť a zostali žiť v zahraničí?

Rozumiem im. Ja som sa vrátila v čase, keď neboli sociálne siete také rozšírené a atmosféra nebola taká nabitá. Chápem, ak mladí ostávajú v zahraničí, pretože tam majú lepšie platové podmienky alebo tolerantnejšiu spoločnosť.

Myslím si, že ich ani veľmi nepozývame naspäť, skôr ich desíme. Ale aj to sa pomaly mení. Nie je nič zlé na štúdiu v zahraničí, no samozrejme, chceme, aby sa mladí vracali naspäť.

Čo by si im odkázala? Kvôli čomu by sa mali vrátiť?

Možno by ich mohlo motivovať, že Slovensko je malá krajina a ľudia naprieč rôznymi sektormi sú veľmi prepojení. Mladí ľudia sa tak dokážu dostať k pracovným príležitostiam, na ktoré by vo väčších štátoch čakali omnoho dlhšie.

Vidím to aj na svojom príklade – 23-ročná, hneď po škole, som cez veľký kasting prešla do pozície redaktorky televízneho spravodajstva a o chvíľu som robila reportáže aj na Úrade vlády SR, čo by sa mi v zahraničí tak rýchlo nepodarilo, lebo „Veroník,“ ako som ja, tam bolo násobne viac. Rozumiem, prečo mladí odchádzajú, no poradila by som im, aby to poriadne zvážili a nezanevreli na svoju krajinu.

Je z teba cítiť, že máš Slovensko naozaj rada.

Áno, mám. Sme relatívne bezpečná krajina, sme súčasťou Európskej únie a bez problémov sa po nej dokážeme pohybovať, pracovať, študovať. Okrem zmien v dôsledku klimatickej krízy je tu príjemné počasie a krásna príroda. Keďže sme malá krajina, „každý pozná každého“ a za krátky čas môžeme byť na druhej strane krajiny.

Žije sa tu dobre, myslím si, že by viaceré naše mestá mohli ašpirovať na víťazov súťaže o najlepšie miesto na život. Stačí, keď začneme od seba a budeme si všímať svoje okolie, aby sa tu žilo dobre všetkým. Presne také Slovensko nám prajem – plné spokojných ľudí, ktorí ochraňujú tých najzraniteľnejších v spoločnosti.


Veríte ešte v Slovensko? Tak sa pre Slovensko spolu zapnime. O2 záleží, v akej krajine budeme žiť a aké hodnoty budeme aj naďalej vyznávať, preto okrem občianskej iniciatívy Chcem tu zostať podporuje aj iniciatívu Zapni sa pre Slovensko.

Veronika Cifrová Ostrihoňová

Televízna moderátorka, redaktorka a tvorkyňa vlastnej talkshow Sitdown s Veronikou. Je súčasťou iniciatívy Žemy, ktorá poukazuje na rodovú nerovnosť. Okrem tém feminizmu sa redaktorka venuje aj téme inklúzivnej spoločnosti. Na svojich sociálnych sieťach podporuje rôzne neziskové organizácie.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Ako viesť náročné rozhovory? Pripravili sme 7 modelových situácií zo súkromia aj z práce

Poradíme vám, ako si v práci vypýtať zvýšenie platu alebo ako slušne reagovať na rozčúlenú susedu.

Nie všetky rozhovory, s ktorými sa stretávame, sú príjemné. V práci potrebujeme občas vyjednávať s nadriadeným, inokedy obhájiť svoj spôsob riešenia či konania, aj keď nám druhá strana oponuje. Môžeme zastávať iný názor, no aj tak nemusíme v debate prejsť do kriku ani hádky.

Ako nájsť spoločnú reč, aj keď vidíme svet inak?

Riaditeľovi Slovenskej debatnej asociácie Ondrejovi Schützovi sme predstavili 7 situácií zo súkromného aj z pracovného prostredia, ktoré môžu byť náročnejšie na komunikáciu, aby nám vysvetlil, ako v nich viesť rozhovor efektívne aj slušne.

Ešte predtým, ako sa spolu začneme rozprávať…

„Pred debatou by sme si mali ujasniť, aký cieľ má rozhovor – môžeme si pomôcť a odpovedať na otázku, prečo vchádzame do komunikácie s nejakou osobou. Iný cieľ má rozhovor s kamarátom a iný rozhovor so šéfom.

Do rozhovoru by sme mali vstupovať s otvorenou mysľou – veľmi dôležité je chcieť pochopiť a počúvať druhú stranu. Počúvanie je nielen prejavom rešpektu, ale ak naozaj počúvame a pýtame sa aj doplňujúce otázky, lepšie dokážeme pochopiť iný pohľad na vec.

Ak totiž vstúpime do rozhovoru s presvedčením, že len naše zmýšľanie je správne, dobre sa neporozprávame,“ vysvetľuje Ondrej.

Ako čo najlepšie zvládnuť náročné rozhovory v práci a v súkromí?

V práci vznikol problém – mojou úlohou je navrhnúť riešenie. O navrhovanom riešení informujem nadriadeného, ktorý však presadzuje vlastné riešenie.

V tejto situácii platia základné zásady komunikácie, ktoré sa začínajú úprimnosťou a otvoreným kladením otázok, počúvaním, dopytovaním sa, pochopením a v ideálnom prípade nasleduje prínosný rozhovor o plusoch a mínusoch jednotlivých riešení. Treba však myslieť aj na možnosť, že riešenie nadriadeného je v skutočnosti vhodnejšie, takže aj v tejto situácii je potrebná otvorenosť návrhom opačnej strany.

V práci mám aktuálne pred sebou veľa úloh a nadriadený mi pridelí ďalšie, aj keď niektorí kolegovia majú práce menej a možno by ich zvládli lepšie. Mám pocit, že to voči mne nie je fér. Ako komunikovať takéto osobné pocity s chladnou hlavou?

V prvom rade nepredpokladať zlý úmysel a otvorene sa pýtať, prečo som nové úlohy dostal ja. Znie to veľmi banálne, ale v otvorenom rozhovore môžete jeden druhému poskytnúť nové informácie. Napríklad si nadriadený nemusí uvedomovať, koľko úloh máte pred sebou, a po komunikovaní vášho problému si môže uvedomiť, že nie je možné splniť ich v stanovenom termíne.

Chcem požiadať o zvýšenie platu. Ako sa môžem na takýto rozhovor pripraviť? 

Veľmi záleží na konkrétnom povolaní a situácii, ale všeobecne platí, že v tejto situácii je dobré vopred si pripraviť argumenty. Teda konkrétne dôvody, prečo si zvýšenie platu zaslúžim.

Jana Balážová vysvetľuje, ako pristupovať ku konfliktom empaticky voči sebe aj voči okoliu

Argumentovať môžete napríklad kvalitou práce, ktorú odvádzate, objektívnymi podmienkami (napríklad inflácia) a podmienkami iných kolegov v práci. V tomto prípade nie je argumentovanie podmienkami kolegov v práci útokom na ich osoby, ale relevantnou poznámkou. (Môžete mať napríklad viac projektov alebo nesiete objektívne väčšiu zodpovednosť.)

Je teda potrebné uvažovať nad svojou situáciou čo najobjektívnejšie a na rozhovor sa vopred dobre pripraviť.   

Je osem hodín večer a skladám nový nábytok – pre pracovnú vyťaženosť nemám inú možnosť. Suseda príde za mnou, že ju to vyrušuje, hoci nočný pokoj sa začína o desiatej. Ako mám v tejto situácii s nahnevanou susedou komunikovať?

V tejto situácii nie je suseda v práve, ale je namieste zamyslieť sa nad tým, či by som jej nemohol vyhovieť. Treba sa opýtať sám seba, prečo prišla susedka nervózna. Možno je to pani, ktorá pravidelne vyvoláva hádky, ale možno je to susedka, ktorá nikdy neotravuje, a práve dnes sa deje niečo, prečo jej to prekáža.

Netreba teda predpokladať zlý úmysel a treba počúvať, v ideálnom prípade je možné nájsť kompromis. V rozumnej komunikácii by ste mali vycítiť, ako veľmi na tom susedke záleží, a aj na základe toho vedieť zareagovať, teda odhadnúť, či má význam hľadať kompromis.

Ako zareagovať v situácii, keď napríklad rodičia alebo partner/-ka ukončia diskusiu o dôležitej téme slovami: „Nebudem sa s tebou o tom už ďalej baviť?“

Ak je to dôležitý rozhovor a je nutné riešiť ho okamžite, je potrebné rátať so zníženou racionalitou na opačnej strane, ktorú prevalcovali emócie, keďže v rozhovore nechce pokračovať. V takejto situácii evidentne druhej osobe nie je jasné, že je pre mňa táto téma dôležitá. 

Preto by som sa v prvom rade nerozprával o pointe pôvodného rozhovoru, ale o tom, prečo je pre mňa táto téma dôležitá, aby druhá strana pochopila dôležitosť rozhovoru.

Ako reagovať, keď nám niekto argumentuje neoveriteľnými informáciami? Ako argument môže používať napríklad svoju skúsenosť.

Všetko, čo sme sami zažili alebo sa stalo našim blízkym, je pre nás omnoho reálnejšie ako fakty, ktoré si prečítame v novinách či počujeme v televízii.

Na takéto tvrdenie preto nemá zmysel reagovať číslami či štatistikami, lebo tie neprekonajú presvedčenie založené na skúsenosti. Skúsil by som reagovať tvrdeniami z vlastného uhla pohľadu a vlastnej skúsenosti – tie môžu pomôcť nájsť spoločnú reč.

Ľudia, ktorí s nami nesúhlasia, nie sú hlúpi, často iba triedia dôveryhodné a nedôveryhodné informácie inak ako my.

V období okolo volieb sa v debate môžeme stretnúť s otázkou, koho budeš voliť, čo nás môže automaticky zaradiť do iného názorového spektra a rozprúdiť silné emócie až hádku.

Keď viem, kam môže debata smerovať, odporučil by som nehovoriť svoju voľbu ako jednoznačnú a jasnú, aj keď v nej mám jasno.

Napríklad, keď som presvedčený, že idem voliť XY, ale viem, že druhou stranou to nemusí byť prijaté, tak nepodám svoju odpoveď jasne – zaobalím ju inak, napríklad: Dlho som nad tým rozmýšľal a nakoniec som sa rozhodol voliť XY. Namiesto toho, aby som povedal: Ja budem voliť XY, vždy ich volím. Je to deeskalácia situácie.


Aj Férová nadácia O2 sa stará o to, aby sme vedeli znovu nájsť spoločnú reč. Finančne podporila projekty a iniciatívy, ktoré sa snažia o spojenie rozdelenej spoločnosti, aby sme si lepšie rozumeli. Jedným z podporených projektov bola aj Olympiáda kritického myslenia pre učiteľov a žiakov od Slovenskej debatnej asociácie.

Ondrej Schütz

Riaditeľ Slovenskej debatnej asociácie. Pochádza z Košíc, neskôr študoval v Brne politológiu a medzinárodné vzťahy. Pôsobil ako hlavný rozhodca Slovenskej debatnej ligy a tréner tímu na majstrovstvách sveta v debatovaní. Je lektorom Akadémie kritického myslenia. Pred Slovenskou debatnou asociáciou pracoval v marketingu.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Fyzioterapeut Mateja Tótha radí rodičom: Všímajte si, ako vaše dieťa sedí, aj ako sa hrá

„Ak sa dieťa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave,“ hovorí Denis Freudenfeld.

Denis Freudenfeld pôsobil ako dvorný fyzioterapeut biatlonistky Naste Kuzminovej a dlhodobo spolupracuje s atlétom Matejom Tóthom, ktorého sprevádzal na nejednej olympiáde. Porozprávali sme sa s ním o dôležitosti pohybu pre dnešné deti aj o zdravotných problémoch, ktoré ich trápia.

V rozhovore sa ďalej dozviete:

  • ako pandémia ovplyvnila pohyb detí,
  • na ktoré signály tela by rodičia mali u detí dávať pozor,
  • kedy treba vyhľadať fyzioterapeuta,
  • prečo treba venovať pozornosť správnemu dýchaniu.

Ako rozhýbať deti doma? Zacvičte si spolu s nimi podľa videí O2 Športovej akadémie Mateja Tótha

Ste fyzioterapeutom najúspešnejších slovenských športovcov. V čom presne spočíva vaša práca?

Pracujem vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici ako fyzioterapeut, ktorý sa stará o talentovaných športovcov. V centre zabezpečujeme prípravu štátnej športovej reprezentácie Slovenska na rôznych súťažiach a olympiádach.

Mojou úlohou ako fyzioterapeuta je diagnostika, liečba a prevencia rôznych pohybových problémov. To znamená, že občas pomasírujem alebo ponaprávam a ak za mnou príde športovec s nejakým problémom, diagnostikou sa snažím zistiť, z ktorej časti tela pochádza. Často sa totiž stáva, že problém je prenesený. To znamená, že niekoho bolí koleno, no v skutočnosti bolesť spočíva v zlom postavení chodidla, v posunutej panve alebo jej príčinou môžu byť aj kríže.

Niekedy je to taká detektívka, pri ktorej vyšetrujem konkrétneho športovca, a po následnej diagnostike sa cvičeniami snažíme uvoľniť alebo posilniť určité svalové partie na tele, ktoré jeho problém vyvolávajú.

Vychádzate pri svojej práci z konkrétnej metodiky?

Pracujem najmä s dynamickou neuromuskulárnou stabilizáciou. Je to metodika založená na dýchacích cvičeniach, pri ktorých sa svaly uvoľňujú. Dokonca aj bez toho, aby ich bolo nutné stláčať či klasicky masírovať. Pri práci so športovcami sa venujeme riadeniu ich pohybu. To znamená, že sa učíme novému pohybu alebo ho naprávame a dávame mu iný rozsah.

S Matejom spolu cvičíme, a keď treba, poskytujem mu regeneračné procedúry. Často pozeráme jeho videá z tréningu a na základe nich sa snažíme zdokonaliť jeho techniku, aby bol jeho pohyb ekonomickejší a rýchlejší a aby svoje telo čo najmenej preťažoval.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku.

Fyzioterapia upozorňuje na dôležitosť správneho pohybu. Ako veľmi je dôležitý pohyb pre deti a ako ho ovplyvnila pandémia?

Každé dieťa sa potrebuje hýbať – pohyb je pre jeho vývoj nesmierne dôležitý. Keď sú deti v škole, hýbu sa často. Po skončení hodiny vstanú, vyjdú na chodbu, naháňajú sa, majú hodinu telesnej výchovy, jednoducho stále niečo robia.

Je dôležité uvedomiť si, že kostra dieťaťa potrebuje pre svoj zdravý vývoj určité antigravitačné zaťaženie – nielen chrbtice, ale aj končatín. Tak ako sa vyvíja kostra, menia sa aj uhly v kĺboch. Bedrové i ramenné kĺby sa u malých detí vždy prispôsobujú záťaži, u väčších detí kosti zosilňujú.

Keď dieťa stojí alebo sa pohybuje, má zaťažené dolné končatiny i kardiovaskulárny aparát. Pri dištančnej výučbe sa to nedeje, pretože deti presedia celé hodiny doma pri počítači a mobile a nemajú zabezpečený dostatočný pohyb. Ten veľmi ovplyvňuje aj psychika, ktorá sa premieta do tela a pohybového aparátu detí.

Dôležitá je aj socializácia detí a správna dávka súťaživosti. Svoje tu zohráva už len to, že človek rozpráva a gestikuluje, používa reč tela. Zdravý vývoj dieťaťa značne ovplyvňuje aj obezita, ktorá neraz obmedzuje jeho pohyb, pričom dôsledky sa prejavia až o rok alebo o dva.

Čo by si mali všímať rodičia na svojich deťoch? 

Najdôležitejšie je všímať si guľatý chrbátik, kolienka a chodidlá. V prvom rade by mali sledovať, ako ich dieťa sedí. Či má guľatý, alebo vystretý chrbát, či nemá predsunutú hlavu, alebo či jeho krčná chrbtica nie je veľmi zaklonená.

Keď sa dieťa hrá a čupne si, je dôležité všímať si, či mu idú kolienka k sebe, alebo či nemá vytočené chodidlá do strany.

Kedy je čas vyhľadať fyzioterapeuta?

Ak napríklad rodič upozorní dieťa na zlé držanie tela a aj napriek tomu ho nedokáže korigovať, je to jasný signál, že niečo nie je v poriadku. Ak mu odstávajú rebrá, má preliačený hrudník alebo sa mu prepadáva klenba chodidiel, prípadne má nohy do X (kolená vbočené dovnútra k sebe), je čas vyhľadať odborníka.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku. Vtedy mu dokáže pomôcť práve fyzioterapeut, ktorý mu nastaví potrebné cvičenia.

Dieťaťu nestačí kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Veľa hovoríte aj o správnom dýchaní a potrebe bránicového dýchania, ku ktorému vediete aj športovcov. V čom je takéto dýchanie prínosné?

Rodič si niekedy môže myslieť, ako veľmi je jeho dieťa ohybné a flexibilné a ako dobre trénuje, pričom nevidí, že jeden pohyb nahrádza druhým alebo k nemu pridružuje ďalšie pohyby. Dýchanie u detí sa dnes mení, preto je nesmierne dôležité venovať mu pozornosť.

U nás pracujeme s vývojovou kineziológiou, ktorú cvičíme aj spolu s Matejom. Ide o jednoduché cviky, pri ktorých sa napodobňujú vývojové fázy dieťaťa a ktorých základom má byť bránicové dýchanie, treba teda správne dýchať do brucha. Bránica totiž nemá len dychovú, ale aj stabilizačnú posturálnu funkciu. Stabilizuje telo, čím pomáha, aby bol pohyb človeka jednoduchší a efektívnejší.

Dýchanie do brucha zabezpečuje pevnosť celej pohybovej sústavy. Pohyb je tak oveľa menej závislý od svalov a energeticky menej náročný.

Koľko času by mali deti tráviť pohybom?

Je to veľmi individuálne a závisí to od mnohých faktorov. Určite by však športové aktivity nemali rodičia deťom nanucovať. Treba brať do úvahy, či ide o malé dieťa, alebo tínedžera. Malé deti by mali mať zabezpečenú rôznorodosť pohybu, nemali by sme ich však dlhodobo zaťažovať. Staršie deti potrebujú viac trénovať.

Dôležitú úlohu v tom zohráva aj psychika, ktorú treba rešpektovať. Najlepšia je zlatá stredná cesta, ktorá sa u detí prejavuje príjemnou únavou, keď už nemajú chuť vymýšľať nič iné.

Čítajte aj: Príklad rodičov je pre deti dôležitý nielen v čase pandémie, hovorí detský tréner

Dieťa by malo robiť to, čo ho baví, rodič by sa preto nemal sústrediť iba na konkrétny šport. Potrebuje prirodzený pohyb. Nestačí mu kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Dieťa potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Veľkou témou je špecializácia detí na konkrétny šport, s ktorou sa často začína veľmi skoro. Kedy by s ňou dieťa malo začať?

Závisí od druhu športu, ktorému sa dieťa venuje. Odporúčam s ním však začať až na druhom stupni základnej školy. Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Ak je dieťa malé, je dobré, aby malo zabezpečenú rôznorodosť pohybu. Môže sa naučiť niečo z gymnastiky a z koordinačných cvičení pri rôznych druhoch športu, môže si precvičovať vytrvalosť i rýchlosť.

Dieťa je ako špongia − od útleho veku nasáva informácie. Ak sa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave.

Deti sa veľa učia pozorovaním alebo napodobňovaním, keď im niekto niečo vysvetľuje. Počúvajú, vidia, vnímajú, premietajú si to do tela a daný pohyb napodobňujú a kreujú. Voláme to motorické učenie, ktoré pomáha aj pri rozvoji koordinácie a iných pohybových kvalít. Čím viac sa teda dieťa učí, tým viac to zužitkuje v budúcnosti.

Na pohyb detí je zameraná aj O2 Športová akadémia Mateja Tótha, ktorá v čase zatvorených škôl a prerušených krúžkov začala zverejňovať videá na cvičenie doma. V čom vidíte ich hlavný prínos?

Akadémia je zameraná predovšetkým na deti na prvom stupni základných škôl, kde sa venujeme všeobecnému pohybovému rozvoju dieťaťa. Deti prostredníctvom hravých online videí Telesnej na doma môžu získať správny športový základ, ale aj pozitívny vzťah k pohybu.

Je to skvelá pomôcka pre rodičov i pre deti, ktoré počas pandémie nemohli chodiť do školy, a tak boli odrezané od pohybových aktivít, na ktoré boli zvyknuté. Cvičiť tak môžu v domácom prostredí. Tu je dôležité podotknúť, že nestačí iba cvičiť, treba aj vedieť, ako správne cvičiť, ako pri cvičení funguje telo, a to všetko Akadémia deti učí.

Denis Freudenfeld

Je jedným z najuznávanejších slovenských fyzioterapeutov. Fyzioterapii sa venuje od roku 2000, od roku 2005 pôsobí vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici. Na konte má veľa úspechov so špičkovými slovenskými športovcami. Pri svojej práci kladie dôraz na dynamickú neuromuskulárnu stabilizáciu, ktorej priekopníkom bol český fyzioterapeut Pavel Kolář. Pochádza zo Žiliny, momentálne žije v Banskej Bystrici, má dve deti.


Nezaťažia ani rozpočet, ani vaše ruky. Vybrali sme 4 ľahučké smartfóny, ktoré prekvapujú dizajnom aj vybavením

Čítaj viac

Čo všetko bolo v našej komunikačnej výbave vďaka technológiám a internetu? Pripravili sme nostalgickú jazykovú exkurziu

Čítaj viac

Zlepšite sa v cudzom jazyku cestou do práce. Vybrali sme 8 aplikácií, ktoré vás rozhovoria aj posilnia slovnú zásobu

Čítaj viac