Keď syn Petra Belana doniesol päťku z nepravidelných slovies z angličtiny, vytvoril preňho inteligentný systém na učenie. Zafungovalo, syn prišiel zo školy s jednotkou. Dnes SmartBooks používajú na viac ako 1000 základných školách a z priemerných žiakov dokáže spraviť jednotkárov. Je to proces učenia podobný osobnému tútoringu, ktorý navyše preukázateľne zlepšuje kritické myslenie, čítanie s porozumením a dlhodobú pamäť.
V rozhovore sa s Petrom Belanom, zakladateľom SmartBooks, sa dočítate aj o tom:
- či sa dnes deti (ne)vedia učiť,
- či je známkovací systém pre žiakov motivujúci alebo naopak,
- prečo nie je potrebné skúšať deti napríklad z hlavných miest provincií v Austrálii,
- ako a prečo individuálny prístup pri učení funguje
- a ako je možné, že žiakom na prvom stupni stačí so SmartBooks na prípravu 15 minút.
Ako ste skĺbili rolu učiteľa a zároveň otca počas školských čias vašich synov?
Učiteľstvo v trojkombinácií matika, fyzika a informatika som len vyštudoval, po škole som sa zamestnal v IT sektore. No práve vzťah k deťom a vzdelávaniu ma primäl k tomu, aby som asi po siedmich rokoch založil Inštitút vzdelávania na doučovanie, jazykové, počítačové a účtovnícke kurzy, preklady a tlmočenie.
Moji synovia sú takí chalani, ktorí robia len to, čo je zmysluplné. Jednoducho učiť sa pre jednotky u nich nikdy nefungovalo. Na osemročnom gymnáziu patrili skôr k podpriemerným študentom.
A zvykli ste sa s nimi učiť doma?
Áno, aj ja, aj manželka, ktorá bola tiež učiteľka so zameraním na slovenčinu a dejepis, takže sme sa dopĺňali. Všetci traja nám tvrdili, že sa učili, no keď som ich začal skúšať, zistil som, že nič nevedia.
Nevedel som, či sa nevedia učiť alebo ma klamú. Nemali sme efektívnu kontrolu nad ich domácou prípravou do školy, čo je zásadný problém pre rodičov.
Zlomový moment u nás nastal, keď prišiel najstarší syn s päťkou z nepravidelných slovies z angličtiny. Priznal, že ich majú vedieť už 82, bol to teda dlhodobejšie nazbieraný “prúser”.
Nechápal som, kde je problém, no spomenul som si na nástroj, ktorý som dávnejšie vyvinul ako vedúci výskumu a vývoja na projektoch nasadenia inteligentnej logistiky vo Volkswagene v Bratislave aj v škodovke v Mladej Boleslavi.
Prenastavil som ho na synove potreby a on sa v tom nástroji tých 82 nepravidelných slovies v troch tvaroch (čiže dokopy takmer 250 slovíčok), naučil za hodinu a štvrť a doniesol jednotku s pochvalou za najlepšiu písomku v triede.
Keď ste videli, že funguje na učenie pre jedného, skúšali ste ho rozšíriť pre všetkých synov?
Úprimne, pozabudol som na to, až dokým prišlo leto. Synom som povedal, že nemusia preflákať celé leto ako vždy, ale mohli by sa naučiť každý po 1 000 slovíčok. Opäť som im nastavil systém, učili sa asi hodinku denne. Najstarší deviatak to dal za 6 dní, siedmak za 9, najmladší piatak za 12 dní. Najmladší sa najviac potrápil, lebo som mu to zle nastavil.
SmartBooks je proces učenia sa, dieťa sa môže veľakrát pomýliť, ale systém mu generuje nové a nové úlohy, až kým sa všetko nenaučí. Cieľom nie je nachytať ho na chybách, ale naučiť.
Pýtal som sa, čo so zvyškom leta? (smiech) Zvýšil som im teda počet slovíčok. Najmladší sa mal do konca leta naučiť 2 000, stredný 3 000 a najstarší 4 000 slovíčok. Mali motiváciu – keď to splnia, dostanú notebooky. Musel som si navýšiť hypotéku, lebo oni to dali. (smiech)
Predtým z angličtiny nevedeli nič. Zrazu sa vďaka znalosti slovíčok naučili písať, počúvať, čítať, začali rozumieť filmom. Pochopil som, že toto je naozaj systém, ktorý funguje.
Na akom princípe funguje tento nástroj, dnes už SmartBooks, s ktorým sa vaši synovia začali efektívne učiť?
Smartbooks v dnešnej podobe je komplexný inteligentný vzdelávací systém, ktorý napodobňuje prácu doučovateľa. Je plne prispôsobený školskému prostrediu. Umožňuje žiakom efektívnejšie získavať vedomosti a zlepšovať svoje schopnosti. Obsahuje učivo pre žiakov 0. – 9. ročníka základných škôl, ktoré bolo vypracované pedagógmi a metodikmi podľa osnov Ministerstva školstva SR.
Do školského systému ste priniesli významnú zmenu, ktorá zefektívňuje učenie, a pritom to deti aj baví. S akými reakciami okolia ste sa stretli, keď ste im o výsledkoch vašich synov hovorili?
Keď som na synov nasadil tento systém, naši učitelia v Inštitúte tomu neverili. Tvrdili, že deti sa potom nebudú vedieť sústrediť, čítať s porozumením či robiť si výpisky z učebníc. Robiť si výpisky z učebníc je pritom úplny nezmysel, lebo žiak tým iba zabije veľa času s nulovým efektom – len číta kopec balastu.
No dopadlo to presne naopak. Syn robil testy študijných predpokladov na Masarykovu univerzitu, tie boli rovnaké na 8 fakúlt a zúčastnilo sa ich 14 982 študentov. Testy zahŕňali kritické a analytické myslenie, matematiku, angličtinu, verbálne myslenie a český jazyk. Skončil prvý.
Bol to pre mňa úplný šok. Neveril som tomu, tak som si ich skúsil spraviť tiež a skončil som po dvoch úlohách.
Čím to je, že sa vďaka SmartBooks z priemerných žiakov stali jednotkári? Sú horšie výsledky žiakov na školách spôsobené zlým spôsobom učenia či systémom?
Učiteľ učí príliš veľa detí a v škole sa reálne nedá na každé aplikovať individuálny prístup. Bloomova taxonómia cieľov (klasifikačný systém používaný vo vzdelávaní na rozpoznanie a usporiadanie rôznych úrovní myslenia, ktoré študenti potrebujú rozvíjať, pozn. red.) hovorí o tom, ako deti nadobúdajú vedomosti postupne.
Tento profesor začiatkom 80-tych rokov urobil experiment, na ktorom dokázal, že ak majú priemerní žiaci doučovateľa, zlepšia sa o dve odchýlky, čiže v podstate o dva stupne známok a sú lepší ako 98 % tradične vyučovaných študentov.
Má to však chybičku – doučovateľ je veľmi drahý. My sme priniesli doučovateľa, ktorý je takmer zadarmo a naozaj každé dieťa, ktoré ho systematicky začne používať, sa naučí oveľa rýchlejšie a zlepší si známky až o 2 stupne.
SmartBooks ponúkate základným školám, zatiaľ sa vám podarilo presvedčiť takmer 1 000 z celkových 2000 oslovených škôl. Akú spätnú väzbu dostávate od nich?
Väčšinou sa na školách stretávame s pozitívnymi reakciami. SmartBooks sa páči vedeniu, 90% učiteľov ho chce používať a cca 10% učiteľov má predsudky. Lenže realita je taká, že školy sú väčšinou nastavené zotrvať v stereotype a skôr len deklarovať, že chcú byť inovatívne.
Ako to myslíte?
Poviem to takto. Keď prídeme do školy odprezentovať Smartbooks, učitelia reagujú: “To je skvelé, to budeme mať na spestrenie hodín, aby sme deti trošku zaujali.” A to je úplne mimo.
Škola deklaruje, že robí niečo pokrokové, ale použije to len občas, aby deti zaujali. SmartBooks je systematický nástroj a ak chcete výsledky dosiahnuť, musíte ho používať pravidelne. Deti sa potom učia oveľa kratšie a efektívnejšie.
Koľko trvá príprava žiaka na vyučovanie so SmartBooks?
Priemerný čas žiaka ako príprava na ďalší deň na všetky predmety na prvom stupni je 15 minút, lebo jednu tému robí dve minúty, druhú robí štyri minúty, inú robí tri minúty. Jednoducho, ide to strašne rýchlo. Na druhom stupni je ten priemerný čas zhruba 40 minút.
Hovoríme o domácej príprave, no môžu školy využívať SmartBooks aj v rámci vyučovania priamo v škole?
Áno, ale na to musia spĺňať technické požiadavky – mať techniku, ideálne tablety a dobré internetové pripojenie. Zatiaľ to tak má možno jedna z desiatich škôl. Pekný príklad je Základná škola Pionierska 1 v Rožňave, kde má každé dieťa v prvom ročníku svoj vlastný tablet a v ňom nainštalovaný SmartBooks.
Viete, ako tam SmartBooks využívajú?
Majú svoj vlastný model, čo je dosť zaujímavé, lebo to je asi budúcnosť všetkých škôl. Vyučovanie rozdelili do troch blokov: od pondelka do štvrtku majú dva bloky doobeda, kedy SmartBooks nepoužívajú, snažia sa robiť objavné vyučovanie, chodiť do prírody a podobne.
Robiť si výpisky z učebníc je úplny nezmysel. Žiak tým iba zabije veľa času s nulovým efektom, lebo len číta kopec balastu.
Na treťom poobednom bloku si pomocou SmartBooks precvičia to, čo sa cez deň naučilli. Každý piatok však cez SmartBooks precvičujú a rekapitulujú celý týždeň učiva aj počas doobedných blokov.
Môžem ako rodič dať dieťaťu SmartBooks napriek tomu, že ho jeho škola nepoužíva?
Určite. Toto nám tiež veľmi pomohlo dostať sa na školy. Napríklad na Luníku IX sme nikdy neboli, ale jedna pani učiteľka kúpila SmartBooks svojmu synovi, ktorý bol dysgrafik a dyskalkulik a a SmartBooks mu veľmi pomohol. Iniciovala jeho zavedenie a už ho na škole používajú 2 roky.
To bol ten prvotný impulz, kedy ste sa začali zameriavať aj na inklúziu? SmartBooks je totiž vhodný aj pre deti s rôznym zdravotným znevýhodnením.
Začalo to tak, že sme sa snažili zapracovať konkrétne podnety z našej hotline od rodičov alebo učiteľov. Až následne sme zistili, že to zásadným spôsobom pomáha deťom, ktoré sú integrované.
Majú deti s konkrétnymi diagnózami špeciálne upravené rozhranie aplikácie?
Majú tam niekoľko drobností, napríklad dyslektici majú teóriu napísanú špeciálnym fontom, ktorý sa im lepšie číta alebo ju majú nahovorenú, takže im učivo stačí len vypočuť. Deti s ADHD či aspergerom majú problém sa v škole koncentrovať, a vlastne tým, že sedia doma v tichosti za počítačom, ide im učenie oveľa lepšie.
Pre nás to bolo prekvapenie, keď nám zrazu začali rodičia písať, ako im to super pomohlo, ako si ich dieťa zlepšilo známky o 2-3 stupne. To nás nabíja energiou.
Ako pracujete s názormi, že deti aj vplyvom nadmerného využívania technológií a smartfónov strácajú kritické myslenie? Ukázali to napríklad aj zlé výsledky PISA testov.
To je komplexnejšia problematika, ale v zásade sa dá súhlasiť s tým, že deti, ktoré nezmyselne trávia čas na tabletoch, počítačoch, mobiloch sa jednoducho nerozvíjajú, len zabíjajú svoj čas.
Aj nám ojedinele rodičia píšu negatívne komentáre, vraj prečo by ich dieťa malo tráviť na tablete viac času, než je nevyhnutne potrebné. Ja sa pýtam, čo je ten nevyhnutne potrebný čas? To, že sa tam dieťa päť hodín hrá a pozerá blbosti?
Je naozaj potrebná zmena myslenia rodičov. Chápem, že roky sa na tabletoch nič poriadne nedalo robiť a rodičia si zvykli na to, že čokoľvek tam deti robia, je blbosť.
Deti v nich mali príliš veľa zábavných podnetov, tvorila sa závislosť na dopamíne. V SmartBooks sa naopak koncentrujú na nadobúdanie praktických vedomostí a premýšľanie nad úlohami. To podporuje aj rozvoj kritického myslenia.
Pozeraním zábavných videí, sledovaním sociálnych sietí sa naozaj takmer nič nenaučia. No inteligentné vzdelávacie technológie sú naopak zázrak.
A pri kritickom myslení sa treba odraziť od spomínanej Bloomovej pyramídy. Na začiatku sú holé vedomosti, ktorým musíme porozumieť, vedieť ich aplikovať, porovnávať, analyzovať, tvoriť. Naše školy majú ten problém, že nedokážu efektívnym spôsobom do detí dostať vedomosti, tú úplne základnú zložku pyramídy, a potom sa to celé zosype.
Jednoducho, keď nemáte vedomosti, nemôžete chcieť niečo tvoriť. Dieťa musí mať perfektné základy vo vedomostiach, schopnostiach, niečo aplikovať v logickom myslení, v analytike, syntéze vedomostí. A potom môže byť tvorivé, lebo má celý potenciál.
Nemôže byť problémom súčasného školstva aj známkovací systém? V niektorých prípadoch môže skôr demotivovať ako motivovať žiakov.
Známka má určitý význam, je to vlastne taký skrátený report o úsilí žiaka. Veľký problém je však ich subjektivita. Asi každý zažil, že na tom istom predmete jeden učiteľ dáva trojky a druhý jednotky. Subjektivita učiteľa žiakov demotivuje.
V SmartBooks sme známky čiastočne nahradili a zároveň ponechali. SmartBooks je vlastne proces učenia sa, dieťa sa môže veľakrát pomýliť, ale systém mu generuje nové a nové úlohy, až kým sa všetko nenaučí. Síce sa desaťkrát pomýlilo, ale keďže proces učenia dokončilo, dostane jednotku. Cieľom nie je nachytať ho na chybách, ale naučiť.
Užívateľ dostáva tiež hviezdičky za zručnosti. Ak dostane jednotku s jednou hviezdičkou, vieme, že mal veľa chýb, že zručnosti ešte nemá dobré, ale tému si môže spustiť znova, dostane nové úlohy a urobí to na tri hviezdičky, lebo sa ani raz nepomýlil. Vtedy vieme, že má nadobudnuté zručnosti, lebo to urobil dostatočne rýchlo a nepomýlil sa.
Ako by podľa vás mala vyzerať ideálna škola?
Začnem učebnými osnovami. Deti by sa nemali učiť veci, ktoré sú nepotrebné. Mohol by sa urobiť prieskum medzi inteligentnými ľuďmi pôsobiacimi v rôznych pozíciách a vytiahnuť z nich informácie, ktoré majú, o čo sa opierajú.
Deti nepotrebujú byť preskúšavané napríklad z hlavných miest provincií v Austrálii. Nikdy v živote to nevyužijú. Myslím si, že školy budúcnosti budú vyzerať tak, že žiaci budú mať technológie s inteligentnými softvérmi a učitelia budú hrať rolu koučov a budú dbať na socializačnú zložku školy.
Pozeraním zábavných videí, sledovaním sociálnych sietí sa naozaj takmer nič nenaučia. No inteligentné vzdelávacie technológie sú, naopak, zázrak.
SmartBooks používajú aktuálne na tisícke základných škôl, obsahuje približne 120 000 náučných úloh, no pracujete na plnej verzii pre stredoškolákov, k dispozícii je aj verzia pre materské školy. Čo ešte plánujete?
Dva zaujímavé moduly – Smart asistent a Smart Guard. So Smart asistentom si môžete akékoľvek slovíčko alebo neznámy pojem z webu či dokumentov preklápať veľmi rýchlo a efektívne do SmartBooks.
No a keďže učenie najčastejšie zlyháva práve na motivácii detí, vymysleli sme aplikáciu Smart Guard. Po nainštalovaní rodič rozhodne, ktoré aplikácie môže dieťa používať vždy (napríklad Word, Excel, kalkulačka, Powerpoint atď), do druhého košíka dá tie, ktoré má dieťa len za odmenu, napríklad všetky hry, sociálne siete či internetové prehliadače.
Dieťa sa môže hrať alebo browsovať len vtedy, keď má voľné minúty. Napríklad keď sa hodinu učí, má hodinu voľných minút. Rodič môže dať voľné minúty napríklad aj za pomoc v domácnosti. Tento modul plánujeme spustiť v priebehu leta, to by sa rodičom počas prázdnin hodilo.
SmartBooks sme začali predávať do Českej republiky, urobili sme verziu pre maďarské školy na Slovensku. Už teraz máme trojnásobok metodikov, ktorí SmartBooks tvoria. Pre stredné školy máme zatiaľ 5 všeobecno-vzdelávacích predmetov, pracujeme na ďalších odborných. V Srbsku máme slovenskú školu v Kysáči, ktorá SmartBooks prekladá do srbčiny.
Za váš prínos ste získali aj ocenenie Zodpovedného podnikania Via Bona od Pontisu, konkrétne za Spoločensky inovatívnu firmu.
My sa tešíme z každej ceny. Beriem to tak, že to je ocenenie našej dlhodobej práce, lebo my to už vlastne robíme 11. rok. V decembri sme dostali tiež ocenenie Digitálna jednotka, v máji zase cenu Inovácia Žilinského kraja.
Nadácia Pontis ocenením Via Bona Slovakia každoročne zviditeľňuje inšpiratívne príklady zodpovedného podnikania firiem na Slovensku. Za 24 rokov existencie ocenenia poukázala na viac ako 160 nasledovaniahodných projektov. A o dôležitých projektoch a ľuďoch je dôležité aj hovoriť, preto je magazín O2, Sóda, komunikačným partnerom Via Bona.