5 krokov k funkčnej smart domácnosti, ktorá vám spríjemní každodennú rutinu

Drobné technologické vychytávky môžu premeniť vašu domácnosť na inteligentný ekosystém, ktorý pozná vaše návyky a spríjemňuje vám život.

Prvky inteligentnej domácnosti sa postupne dostávajú do povedomia bežných používateľov, no aj napriek čoraz väčšej obľube sú ešte pre mnohých strašiakom. Smart domácnosť sa stále môže javiť ako technologický sci-fi koncept, no v skutočnosti si inteligentnými vychytávkami dokáže zariadiť bývanie každý.

Ako si udržať motiváciu na zdravý  životný štýl celý rok? Pomôcť môžu tieto technologické vychytávky

Technologické značky dnes ponúkajú viaceré produkty, pri ktorých by vám na prvý pohľad ani nenapadlo, že majú s inteligentnou domácnosťou niečo spoločné. My sme sa pozreli na niekoľko základných vymožeností, na ktoré nepotrebujete rozsiahle technické zručnosti a viete si nimi spríjemniť život, dokonca aj ušetriť na nákladoch za bývanie.

Začnite zariadeniami, ktoré fungujú aj samostatne

Premena domácnosti na smart neznamená, že skočíte priamo do budúcnosti. Inteligentná domácnosť vám môže nenápadnými zmenami ušetriť čas, energie, a teda aj financie.

Napríklad bezdrôtová zásuvka je nenápadný pomocník, ktorý zvýši bezpečnosť, pomôže ušetriť financie za energie a je maximálne jednoduchá na inštaláciu. Stačí ju zasunúť do zástrčky a spárovať so smartfónom pomocou aplikácie. Zásuvku dokážete na diaľku vypínať a zapínať, čo oceníte, ak si nebudete istí, či ste vypli žehličku, a získate aj podrobný prehľad o spotrebe energie. Ak vás smart funkcie nenadchnú, bezdrôtová zásuvka bude slúžiť ako klasická.

Výhodou takýchto typov zariadení je možnosť vyskúšať si inteligentnú domácnosť a v prípade, že sa s nimi nezžijete, môžete inteligentných pomocníkov používať aj bez pridaných smart funkcií. Okrem žiaroviek je ďalším príkladom aj inteligentná osobná váha, ktorá vám po spárovaní so smartfónom ukáže okrem hmotnosti aj objem vody v tele či pomer svalov, tuku aj kostnej hmoty.

Uvažujte systematicky a myslite na budúcnosť

Ďalším krokom sú zariadenia, ktoré bez appky nevyužijete, ale nepotrebujú byť súčasťou väčšieho celku. Dnes sa už veľa domácností spolieha na čoraz populárnejšie robotické vysávače. Skvelým príkladom a naším dlhodobým favoritom je Xiaomi Mi Robot Vacuum Mop Pro, o ktorom sa dozviete viac kliknutím na tento odkaz.

Pri výbere takéhoto typu zariadení odporúčame uvažovať systematicky a myslieť na budúcnosť, hlavne ak by ste chceli s budovaním smart domácnosti pokračovať. Nie všetky smart doplnky a zariadenia sa dajú pripojiť do každej aplikácie, ktorá slúži ako mozog vašej inteligentnej domácnosti. Xiaomi má síce bohatú ponuku smart vybavenia, ich plné využitie však dosiahnete iba v rámci Xiaomi Mi Home appky a vlastného ekosystému značky. Po pripojení k smart domácnosti od Apple môžete natrafiť na obmedzené využitie niektorých funkcií. Smart televízor od Samsungu do Apple domácnosti nepripojíte vôbec.

Základom skutočnej smart domácnosti je sieť senzorov

Ak máte chuť hneď od začiatku zapojiť do chodu domácnosti viacero smart pomocníkov naraz, vyskúšajte niektorý zo štartovacích setov. Väčšinou obsahujú kombináciu senzorov, ktoré cez Wi-Fi napojíte na centrálny hub − zariadenie, ktoré cez domácu Wi-Fi sieť komunikuje s vašimi appkami. Vďaka takémuto mozgu vašej domácnosti môžete na diaľku ovládať  inteligentnú zásuvku, senzor pohybu, senzor okna a dverí, dymový senzor alebo inteligentnú hlavicu radiátora. Set môžete rozširovať dokúpením ďalších senzorov alebo inteligentných pomocníkov.

V praxi to potom vyzerá tak, že v smartfóne si otvoríte aplikáciu a viete presne skontrolovať, aký odber má inteligentná zásuvka, vďaka čomu môžete ušetriť za elektrinu. Samozrejme, zásuvku dokážete na diaľku vypnúť alebo zapnúť.

Inteligentná hlavica radiátora vám zasa vykúri miestnosť pred príchodom domov na požadovanú teplotu. Dokážete si nastaviť „zdravé“ kúrenie, teda vyhrievať miestnosť počas dňa na rôzne teploty, prípadne kúrenie vypnúť úplne. Ak nie ste doma, nemusíte kúriť a môžete šetriť. Kúrenie sa včas automaticky zapne, aby ste po pri príchode hneď pocítili teplo domova.

Nastal čas vylaďovania, naučte domácnosť reagovať na návyky

Doteraz sme sa bavili o smart zariadeniach ako o samostatných prvkoch. Funkčná smart domácnosť by však mala mať ambíciu stať sa celodenným spoločníkom pri denných rituáloch. Jednotlivé senzory a zariadenia si preto viete prispôsobiť a zautomatizovať na predvolené scenáre.

Ráno vás napríklad zobudí budík príjemnou hudbou a postupne sa začnú v spálni rozsvecovať lampy. Keď prídete do vykúrenej kúpeľne, bude vám hrať hudba alebo spravodajský podcast. Po odchode do práce sa všetko automaticky vypne, na smartfón dostanete notifikáciu o tom, že ste zamkli a doma sa prestane zbytočne kúriť.

Ako platiť menej za internet? Čím viac služieb pod jednou strechou, tým väčšia zľava. Spoznajte O2 SPOLU

Po návrate domov vás privíta príjemné tlmené večerné svetlo v povysávanej obývačke a v televízore sa zapne váš obľúbený seriál alebo váš motivačný playlist k cvičeniu. Všetko sa pritom deje automaticky, bez vášho zásahu.

Nezabudnite na spoľahlivý internet a kvalitný modem

Využitia smart domácnosti sa dajú pravidelne vylepšovať a obohacovať novými funkciami, preto potrebujete stabilné internetové pripojenie a kvalitný modem, ktorý dokáže bez problémov pokryť celú plochu vášho bytu či domu. Zaujímavým riešením je O2 Smart Box, ktorý v sebe kombinuje výkonný modem, dokáže komunikovať a spojiť všetky prvky vašej inteligentnej domácnosti a slúži aj ako meteostanica. Vďaka premyslenej aplikácii vám dokáže poslať SMS, ak sa u vás stane niečo nečakané.

Ďalším dôležitým prvkom je mozog vašej inteligentnej domácnosti. Ide o zariadenie, ktoré spája všetky smart prvky a cez ktoré ovládate svoju domácnosť smartfónom alebo tabletom na diaľku. Môžete sa rozhodnúť pre centrálny hub, no ak to myslíte s inteligentnou domácnosťou vážne, lepšou voľbou sú inteligentné reproduktory so zabudovaným hlasovým asistentom.

Môžete namietať, že hlasoví asistenti stále nerozumejú po slovensky, no Apple napríklad ponúka možnosť vytvorenia scenárov na jediné heslo. Pomocou aplikácie Skratky v iPhone alebo iPade si tak viete pripraviť presné nastavenie svetiel a zvuku na sledovanie filmov. Skratkou pomenujete film a následne sa jednoduchým povelom „Hey, Siri, film“ spustí vaše nastavenie. Hlasoví asistenti Alexa od Amazonu alebo Google Asistent sa dokážu od vás učiť a prispôsobiť vášmu štýlu komunikácie. Chce to čas, ale časom si začnete rozumieť.

Inteligentná domácnosť dnes dokáže naozaj veľa. Prednastavené scenáre sa dokonca môžu aktivovať aj podľa vašej polohy či v konkrétnom čase. Zriadiť si prepracovanú inteligentnú domácnosť nie je náročné a zvládnete to aj vtedy, ak nepatríte k technologickým nadšencom.


Smart zariadenia do domácnosti môžete mať k akémukoľvek O2 SMART Paušálu na začiatok už od 0 €. Teraz k nemu môžete získať aj zľavu na stabilné internetové pripojenie.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Matej Tóth: Doprajte svojim deťom prirodzený pohyb a s výberom športu radšej počkajte

Olympijský víťaz a zakladateľ O2 Športovej akadémie Mateja Tótha odporúča nechať deťom radšej viac voľnosti na preliezačkách, ako im už v ranom detstve plánovať športovú kariéru.

Patríte medzi rodičov, ktorí túžia mať zo svojho dieťaťa ďalšieho Hamšíka alebo Cháru? Alebo práve hľadáte spôsob, ako deti priviesť k tomu, aby sa viac hýbali a pohyb ich tešil? S olympionikom Matejom Tóthom sme sa porozprávali o tom, ako u detí budovať zdravý vzťah k pohybu a zbytočne ich nepreťažovať.

Ako rozhýbať deti doma? Zacvite si spolu s nimi podľa O2 Telesnej na doma

V rozhovore sa ďalej dozviete:

  • ako deti motivovať na pohyb,
  • čo okrem kondície môže dieťa získať vďaka športu,
  • kedy je dieťa pripravené na športový krúžok,
  • ako deťom kompenzovať presedený deň.

Ešte pred zhoršením aktuálnej situácie a sprísnením opatrení si Matej Tóth pre Sódu zapózoval aj so svojimi dcérami Emmkou a Ninkou.


Hýbu sa dnešné deti málo?

V minulosti sa rozhodne hýbali viac. Dnešné deti majú viac stimulov, ktoré ich lákajú, a to zapríčiňuje, že majú pohybu menej ako kedysi. Možností síce neubudlo, ale na deti číha omnoho viac lákadiel vo forme technológií.

Aké sú hlavné dôvody, prečo by mali rodičia viesť deti viac k pohybu a športu?

Pevne verím, že nie je nutné vysvetľovať, že pohyb a šport patria k zdravému vývoju dieťaťa. Nie každý však vie, že pravidelný šport pomáha aj v rozvoji osobnosti. Ja som začínal s organizovaným športom ako desaťročný a teraz viem s istotou povedať, že mi pomohol aj s rozvojom osobnosti. Vďaka športu a výchove svojich rodičov som nadobudol úžasné schopnosti.

Od ľudí z personálnych agentúr dokonca viem, že pri výbere zamestnanca často uprednostnia bývalého profesionálneho športovca. Vedia totiž, že disponuje cieľavedomosťou, zodpovednosťou a najmä schopnosťou rozhodovať sa. To sú dnes veľmi cenené vlastnosti.

Ako by mali s pohybom začínať škôlkari? Stačí, keď sa hrajú na preliezačkách alebo je dobré ich už zapísať na nejaký krúžok?

Škôlka je výborná v tom, že deti v nej ešte nesedia väčšinu dňa za stolom a nepíšu. Majú teda viac priestoru hýbať sa. Dobré materské školy zvyknú mať vypracovaný aj pohybový program.

Aj my v O2 Športovej akadémii Mateja Tótha ponúkame materským školám cvičenia podľa našej metodiky, ale často stačí vnímavá pani učiteľka, ktorá robí s deťmi každý deň nejakú pohybovú činnosť.

„Pevne verím, že nie je nutné vysvetľovať, že pohyb a šport patria k zdravému vývoju dieťaťa. Nie každý však vie, že pravidelný šport pomáha aj v rozvoji osobnosti.“

V škôlke je pohyb ešte prirodzený. Zlom nastáva pri prechode zo škôlky do školy, keď deti začínajú viac sedieť. Škôlkarov by som preto ešte nezaťažoval výraznejšou aktivitou.

Samozrejme, sú aj krúžky ako gymnastika a plávanie, s ktorými sa začína oveľa skôr, pretože deťom raný tréning môže pomôcť v budúcej športovej kariére.

Ak vidíme u dieťaťa pohybový talent, oplatí sa rozmýšľať už v predškolskom veku nad výberom konkrétneho športu?

Z môjho pohľadu je v takomto veku na rozvíjanie športovej špecializácie veľmi skoro. Ak vidíme, že dieťa sa rado hýbe, je dobré ho v pohybe podporovať a vymýšľať mu rozmanité aktivity.

Dieťa ešte nedokáže posúdiť, či chce byť futbalista, cyklista, tenista alebo sa chce venovať inému športu. Vníma však, že pohyb ho baví, v čom ho treba podporovať. Dôležité je aj to, aby sa hýbalo vtedy, keď chce a má chuť.

Ak je dieťa pohybovo veľmi aktívne a rodičia nemajú čas sa mu v tomto smere venovať, dal by som mu možnosť vyskúšať si gymnastiku, atletiku alebo plávanie. V žiadnom prípade by som však neplánoval dopredu vychovať z predškoláka Hamšíka alebo Sagana.

Niektorí rodičia veria, že ak nedajú dieťa na gymnastiku alebo atletiku už ako štvorročné, neskôr nebude stíhať za deťmi, ktoré trénujú od raného veku. Čo by ste poradili rodičom, ktorí majú podobné ambície?

Aj gymnastika sa dá riešiť v rámci všeobecnej pohyblivosti, napríklad lezením po strome či na preliezačkách alebo skákaním na trampolíne. To je v zásade gymnastika, ktorá dieťaťu v tomto veku úplne stačí.

Skorým zaradením do krúžku by sme mohli dieťa aj odradiť. Ja som zástanca prirodzenej prípravy na športovú kariéru.

Deti v predškolskom veku sa rady hýbu a rodičia sa preto o ne často boja. Sú tieto obavy oprávnené alebo je dobré dať deťom viac voľnosti?

Je to veľmi individuálne. Spomínam si, aké neposedné boli v tomto období naše deti. Moje dcéry majú teraz desať a dvanásť rokov a dnes si skôr vravím, že by som ich spätne povzbudzoval na preliezačkách a nabádal k vymýšľaniu ešte viac. (smiech)

Rozumiem, že je niekedy na nevydržanie pozorovať, čo deti stvárajú, ale považujem to za dôležitú súčasť detstva, keď je dieťa aktívne a formuje si pohybový základ, z ktorého sa potom odvíja všetko ostatné.

„Skorým zaradením do krúžku by sme mohli dieťa aj odradiť. Ja som zástanca prirodzenej prípravy na športovú kariéru.“

Hovorili ste, že problém nastáva vtedy, keď dieťa začne chodiť do školy. V čom je ten zlom? 

V škôlke sa dieťa hrá, lozí po koberci a chodí každý deň na prechádzku alebo na dvor. A zrazu príde do školy, kde od ôsmej do jednej až na krátke prestávky v podstate sedí. Je to zlomový bod, keď pohyb treba suplovať alebo nahrádzať poobednou aktivitou.

V minulosti bolo prirodzené ísť po príchode zo školy von, kde deti liezli po stromoch, hrali futbal, hokejbal, a tak si pohyb nahrádzali. Nemali veľa možností, čo by mohli robiť. V televízii boli dva programy a smartfóny, počítače ani tablety ešte neboli.

V súčasnosti príde dieťa zo školy domov a väčšinou si unavené ľahne pred televízor alebo vezme do ruky tablet, nevykoná teda kompenzáciu sedenia. Preto je dôležité nahrádzať mu to organizovane.

Dnes sa vonku zídu možno dve-tri deti, ktoré majú ambíciu športovať, ale nevytvoria ani futbalový tím. Tu je vhodnejšie nahradiť prirodzený pohyb organizovaným, najmä ak ani rodič nestíha pre svoje povinnosti.

Treba deťom organizovať pohyb? Čo môže spôsobiť nedostatok pohybu u školákov? 

Väčšina detí má správne pohybové vzory geneticky dané a nepotrebuje dozor. Ak však neustálym sedením zaťažujú chrbticu, pohybové vzory začnú strácať. Chrbtica sa postupne zakrivuje, poskytuje telu nesprávnu oporu, v dôsledku čoho sa zaťažujú nesprávne svaly a tieto chyby spôsobujú skoliózu, krivú chrbticu alebo poruchy kĺbov.

Je niečo, čo by sa malo zmeniť v školách?

Ideálne by bolo, keby sa deti mohli viac hýbať. Ak je však v triede na 25 detí jedna pani učiteľka, nie je to reálne. Ak nie je iná možnosť, mali by sa aspoň počas prestávky poprechádzať a prebehnúť po dvore, aby telo dostalo nejakú kompenzáciu. To však na zachovanie pohybových vzorov, samozrejme, nestačí.

„Väčšina detí má správne pohybové vzory geneticky dané a nepotrebuje dozor. Ak však neustálym sedením zaťažujú chrbticu, pohybové vzory začnú strácať.“

Keby ste mali vytvoriť ideálnu školu zameranú nielen na šport, ako by to v nej vyzeralo? Bola by v nej veľká telocvičňa?

Telocvičňa by určite nechýbala. (smiech) Súčasťou vyučovania by boli každý deň aj pohybové aktivity. Počas dňa by deti trávili niekoľko hodín učením sa teórie a striedali by to s praxou vonku na vzduchu. Rozložil by som to tak, aby deti nesedeli štyri alebo päť hodín na jednom mieste.

Spomínali ste, že malé deti by sa ešte nemali špecializovať na šport. Od akého veku to už má zmysel? 

Už na prvom stupni základnej školy je vhodné zapojiť športovú aktivitu, ale mala by byť skôr všeobecná než špecializovaná. Neznamená to, že dieťa by nemalo navštevovať krúžok zameraný na konkrétny šport. Dôležitú úlohu tu zohráva tréner, ktorý by mal dbať na všeobecné danosti a rozvoj dieťaťa a nebazírovať na výkone u sedem- či osemročného dieťaťa.

Lenže nie každý tréner to tak robí. Aj preto sme sa rozhodli založiť O2 Športovú akadémiu Mateja Tótha, ktorej cieľom je dať deťom práve všeobecný základ. Snažíme sa prilákať deti k športu a ukázať im, že to môže byť aj zábavné.

V Akadémii sú aj deti, ktoré už nejaký športový krúžok navštevujú, a my im ponúkame chýbajúci všeobecný a kondičný základ. Veľa detí chodí napríklad dvakrát do týždňa na futbal a dvakrát k nám. Povedať však dieťaťu, že z neho vyrastie futbalista, je v tomto veku stále priskoro.

V akom veku sa už dá posúdiť, na ktorý šport má dieťa predpoklady? Čo ak dieťa chodí na futbal, ale viac by sa hodilo na tenis?

Vek 10 rokov je hranica, keď prichádza čas na konkrétnejšiu špecializáciu. V rámci Akadémie sa okrem iného snažíme aj odhaliť, na ktorý šport má dieťa predpoklady, čo uľahčuje jeho ďalšie smerovanie.

Ak má dieťa dobrý základ a na tréningoch sa venovali aj všeobecnej príprave, netreba mať obavy z toho, keď sa v tomto veku rozhodne, že ho futbal prestal baviť a chcelo by vyskúšať iný šport.

V tomto veku je už dieťa rozumné a vie posúdiť, čo ho baví. Výnimkou sú už spomínané športy ako gymnastika a atletika, kde deti vo veku desať rokov už pomaly dosahujú vrcholové výkony.

Koľko by sa malo dieťa na prvom stupni základnej školy denne hýbať?

Malo by sa hýbať každý deň. Svetová zdravotnícka organizácia odporúča, aby sa deti a dospievajúca mládež vo veku od 5 do 17 rokov hýbali minimálne 60 minút denne.

Do toho sa počíta aj telesná výchova dva- či trikrát do týždňa, samozrejme, nie v tejto výnimočnej situácii, cesta do školy na bicykli alebo pešo i prechádzka so psom. Osobne som zástanca práve takýchto aktivít, ktoré dokážu odbremeniť aj rodiča.

„Dieťa by sa malo hýbať každý deň. Svetová zdravotnícka organizácia odporúča, aby sa deti a dospievajúca mládež vo veku od 5 do 17 rokov hýbali minimálne 60 minút denne.“

Dieťa by malo prirodzene chcieť tráviť čas hrou vonku. Svoju úlohu tu zohráva aj rodič, ktorý by mu mal byť vzorom a ísť sa s ním bicyklovať, korčuľovať alebo vybehnúť na kolobežku.

Čo robiť, ak dieťa už robí šport systematicky a darí sa mu, ale zrazu príde vek, keď sa mu prestane chcieť alebo ho niektoré veci na tréningu nebavia? Ako nájsť hranicu medzi tým, keď dieťa ešte máme motivovať, a tým, keď už nemá význam ďalej ho trápiť?

Má to rôzne úrovne. Pri prvej negatívnej skúsenosti netreba hneď dieťaťu povedať, aby skončilo. Naopak, treba ho podržať a hľadať cestu, ako problém vyriešiť. Či už porozprávať sa s trénerom, alebo sa pokúsiť niečo zmeniť v prístupe. Ak sa to však po týždňoch či mesiacoch nezlepšuje a dieťa stále cíti odpor, už by som to nesilil.

Práve vo veku 13-14 rokov sa vo väčšine športov začína reálne makať. A v tomto momente to veľa detí vzdá, lebo si uvedomia, že šport, ktorý brali ako zábavu, je odrazu makačka. Dieťa musí byť samo presvedčené, že robí to, čo ho baví. Zároveň by malo byť schopné obetovať niektoré aktivity, ktoré robia jeho spolužiaci či kamaráti.

Treba si uvedomiť, že z každého dieťaťa nemusí vyrásť športovec. Samozrejme, podporovať pohyb ako lyžovanie či plávanie je výbornou náhradou organizovaného športu. Je dobré motivovať dieťa aspoň na hobby šport.

Nevadí, ak sa dieťa nerozhodne pre kariéru profesionálneho športovca, dôležité je, že športovalo a robilo niečo pre svoje zdravie a rozvoj osobnosti. Aj keď rodičia možno mali predstavu, že z ich dieťaťa vyrastie úspešný športovec, vynaložený čas a peniaze určite dobre investovali do jeho zdravia a rozvoja.


Aktuálna situácia ovplyvnila aj športové aktivity detí. O2 Športová akadémia Mateja Tótha preto prichádza už s 2. sériou projektu Telesná na doma a chce prispieť k tomu, aby sa na pohyb detí nezabúdalo ani v tomto náročnom období. Videá, v rámci ktorých deti k pohybu motivujú populárni slovenskí športovci, nájdete na stránke akademia.o2.sk/telesna-na-domana YouTube kanáli O2 Slovakia

Matej Tóth

Je profesionálny chodec, majster sveta a olympijský víťaz z Ria de Janeiro v roku 2016. Preteká za klub VŠC Dukla Banská Bystrica a šesťkrát zvíťazil v ankete Atlét roka. V roku 2017 rozbehol v spolupráci s O2 projekt O2 Športová akadémia Mateja Tótha, ktorý má za cieľ priviesť deti k pohybu. Krúžok pod vedením skúsených trénerov doteraz absolvovalo viac ako 5 000 detí.


Ako platiť menej za internet? Spojte si služby na jednu faktúru a získajte zľavu až 100 %

Čítaj viac

6 smartfónov, s ktorými si môžete pohodlne krátiť čas aj náročnejšími hrami

Čítaj viac

6 dôvodov, pre ktoré sa stále oplatí spoľahnúť na repasovaný iPhone 7

Čítaj viac