Menej chrápania, viac čítania: 6 nových appiek, ktoré odporúčame vyskúšať

Orientovať sa v záplave appiek vie byť poriadna divočina, tak sme pre vás vybrali prehľad zaujímavých noviniek.

Každý deň pribúdajú v digitálnom svete nové aplikácie, ktoré pridávajú našim smartfónom nové možnosti využitia. Ak ste si dlho neotvorili obchod s appkami, môže byť celkom náročné zorientovať sa v toľkých novinkách.

O otužovaní aj kritickom myslení. Vybrali sme 6 kníh do vašej digitálnej knižnice

My to našťastie robíme pravidelne a baví nás skúšať nové appky metódou pokus – omyl. Ak na takúto zábavku nemáte čas, radi vám poradíme. V našom aktuálnom prehľade nájdete appky, ktoré vás budú motivovať viac čítať, naučia vás lepšie sa starať o rastliny, osviežia vám slovnú zásobu cudzieho jazyka alebo vás odnaučia chrápať.

Bookly pomôže vyhradiť si čas na čítanie

Legendárny výrok, že knihy čítam, no aktuálne na ne nemám čas, sa môže stať minulosťou vďaka aplikácii Bookly. Tá patrí do skupiny appiek, ktoré vám pomáhajú budovať pozitívne návyky motivovaním, pripomínaním a odmeňovaním.

Pri prvom otvorení Bookly nastavíte, ako často chcete čítať, v ktoré dni a ako dlho. Potom do aplikácie pridáte knihu, ktorú sa chystáte prečítať, alebo knihu, ktorú máte práve rozčítanú. V tomto prípade zadáte, na ktorej ste strane, a o ostatné sa už postará aplikácia.

Samozrejmosťou je prehľad vašej čitateľskej aktivity v rôznych grafoch za rôzne dlhé obdobia podľa výberu či „odznačiky“ ako odmena. Aplikácia toho veľa ponúka zadarmo, vášniví čitatelia si môžu priplatiť Pro verziu, ktorá ich bude motivovať o čosi viac.

Bookly pre Android si stiahnete na tomto odkaze, pre iOS verziu kliknite sem.

Time Immersive: Staňte sa súčasťou príbehu

Svetoznámy magazín Time stále hľadá spôsoby, ako kvalitnú žurnalistiku posunúť na novú úroveň a zaujať publikum v čase pretlaku informácií.

Zdá sa, že najlepším spôsobom je umožniť čitateľovi stať sa súčasťou príbehu. Aplikácia Time Immersive využíva rozšírenú a virtuálnu realitu, ktoré čitateľom príbeh z plochej stránky magazínu predstavia v priestore. Na to, aby ste zažili pristátie na Mesiaci priamo vo svojej obývačke, vám stačí novší smartfón. Aplikácia funguje na rovnakom princípe ako mega populárne lovenie pokémonov v hre Pokémon Go.

Time Immersive pre Android si stiahnete na tomto odkaze, pre iOS verziu kliknite sem.

Elements of Photography vás naučí fotiť

V dnešnej ponuke smartfónov už zrejme nie je model s vyložene zlým fotoaparátom. A to je dôvod, prečo denne vznikajú milióny fotografií a fotenie je populárnejšie než kedykoľvek predtým.

Ukážeme vám, na čo vlastne sú všetky fotoaparáty v mobiloch. Super, konečne!

Výhodou je, že relatívne dobrú fotku spravíte prostredníctvom smartfónu len stlačením spúšte. Ak chcete mať fotografovanie viac pod kontrolou a fotiť podľa vašich predstáv, istotne vás zaujme aplikácia Elements of Photography. Od iných výučbových aplikácií sa líši najmä tým, že ponúka minimum textu, ale viac výstižnejšieho, a obrovské množstvo obrázkov, vďaka ktorým postupy ľahšie pochopíte. Appka má čo naučiť úplných začiatočníkov aj pokročilých fotografov.

Elements of Photography pre Android si stiahnete na tomto odkaze, pre iOS verziu kliknite sem.

So SmartPlant vám nevyschne už žiadna rastlina

Črepníkové rastliny pomáhajú vytvoriť útulnejší a zdravší domov, ale starať sa o ne nie je vždy jednoduché. Ak nie ste srdcom záhradkár, zrejme sa vám už stalo, že vaša izbová rastlina neprežila ani napriek pravidelnému zalievaniu.

Starostlivosť o rastliny je totiž náročnejšia, než by sa mohlo zdať. Aplikácia SmartPlant vám v tomto smere pomôže podobne ako ostrieľaný záhradkár. Stačí, aby ste do aplikácie vložili všetky druhy rastlín, ktoré doma máte, a SmartPlant vám automaticky vytvorí kalendár na polievanie, presádzanie či premiestňovanie rastlín podľa ročného obdobia. Nezabudnite appke povoliť notifikácie, aby ste mohli naplno využiť jej potenciál.

SmartPlant pre Android si stiahnete na tomto odkaze, verzia pre iOS zatiaľ nie je v našom regióne dostupná.

Drops zlepší znalosti jazyka za 5 minút denne

S revolučnými spôsobmi výučby jazykov pomocou aplikácií sa roztrhlo vrece. Niektoré fungujú viac, iné menej, vo veľa prípadoch je to však najmä na používateľovi aplikácie. Ak ste doteraz nenašli takú, ktorá by vám vyhovovala, vyskúšajte Drops.

Táto aplikácia vás jazyk učí použitím najcharakteristickejších pohybov, ktoré na smartfónoch robíme, teda potiahnutím a stlačením. Týmito pohybmi presúvate slovíčka do významových skupín, párujete a posúvate k správnemu obrázku. S aplikáciou Drops vám bude stačiť 5 minút denne, aby ste sa v cudzom jazyku zlepšili. Ak vás appka začne baviť natoľko, že sa rozhodnete zaplatiť si Premium účet, tréningy a výučba budú dlhšie.

Drops pre Android si stiahnete na tomto odkaze, pre iOS verziu kliknite sem.

SnoreFree pomôže zbaviť otravného chrápania

Okrem toho, že chrápanie je poriadne otravné, má vplyv aj na sústredenie sa počas dňa či dokonca môže spôsobiť stratu libida. Ide teda o väčší problém, než by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

Dôvody chrápania sú individuálne a často trvá veľmi dlho, kým sa ich podarí odhaliť. Ak s týmto problémom bojujete a hľadanie príčiny trvá príliš dlho, môžete skúsiť cvičenia zamerané na elimináciu chrápania.

Aplikácia SnoreFree ich dáva na jedno miesto a podrobne vysvetľuje aj pomocou ukážkových videí. Za cvikmi stojí viedenský logopéd Dario Lindes, ktorý ich svojim pacientom odporúča roky a tvrdí, že ich úspešnosť je 80 %. Tréning proti chrápaniu trvá 10 až 15 minút a je dobré ho praktizovať denne.

SnoreFree pre Android si stiahnete na tomto odkaze, pre iOS verziu kliknite sem.


Na všetky zaujímavé využitia smartfónov budúcnosti je lepšie byť pripravený. Spoľahlivé smartfóny môžete mať k akémukoľvek O2 SMART Paušálu na začiatok už od 0 €. Ak si spojíte viac paušálov na jednu faktúru, môžete navyše získať stabilný domáci internet so zľavou až do 100 %.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Fyzioterapeut Mateja Tótha radí rodičom: Všímajte si, ako vaše dieťa sedí, aj ako sa hrá

„Ak sa dieťa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave,“ hovorí Denis Freudenfeld.

Denis Freudenfeld pôsobil ako dvorný fyzioterapeut biatlonistky Naste Kuzminovej a dlhodobo spolupracuje s atlétom Matejom Tóthom, ktorého sprevádzal na nejednej olympiáde. Porozprávali sme sa s ním o dôležitosti pohybu pre dnešné deti aj o zdravotných problémoch, ktoré ich trápia.

V rozhovore sa ďalej dozviete:

  • ako pandémia ovplyvnila pohyb detí,
  • na ktoré signály tela by rodičia mali u detí dávať pozor,
  • kedy treba vyhľadať fyzioterapeuta,
  • prečo treba venovať pozornosť správnemu dýchaniu.

Ako rozhýbať deti doma? Zacvičte si spolu s nimi podľa videí O2 Športovej akadémie Mateja Tótha

Ste fyzioterapeutom najúspešnejších slovenských športovcov. V čom presne spočíva vaša práca?

Pracujem vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici ako fyzioterapeut, ktorý sa stará o talentovaných športovcov. V centre zabezpečujeme prípravu štátnej športovej reprezentácie Slovenska na rôznych súťažiach a olympiádach.

Mojou úlohou ako fyzioterapeuta je diagnostika, liečba a prevencia rôznych pohybových problémov. To znamená, že občas pomasírujem alebo ponaprávam a ak za mnou príde športovec s nejakým problémom, diagnostikou sa snažím zistiť, z ktorej časti tela pochádza. Často sa totiž stáva, že problém je prenesený. To znamená, že niekoho bolí koleno, no v skutočnosti bolesť spočíva v zlom postavení chodidla, v posunutej panve alebo jej príčinou môžu byť aj kríže.

Niekedy je to taká detektívka, pri ktorej vyšetrujem konkrétneho športovca, a po následnej diagnostike sa cvičeniami snažíme uvoľniť alebo posilniť určité svalové partie na tele, ktoré jeho problém vyvolávajú.

Vychádzate pri svojej práci z konkrétnej metodiky?

Pracujem najmä s dynamickou neuromuskulárnou stabilizáciou. Je to metodika založená na dýchacích cvičeniach, pri ktorých sa svaly uvoľňujú. Dokonca aj bez toho, aby ich bolo nutné stláčať či klasicky masírovať. Pri práci so športovcami sa venujeme riadeniu ich pohybu. To znamená, že sa učíme novému pohybu alebo ho naprávame a dávame mu iný rozsah.

S Matejom spolu cvičíme, a keď treba, poskytujem mu regeneračné procedúry. Často pozeráme jeho videá z tréningu a na základe nich sa snažíme zdokonaliť jeho techniku, aby bol jeho pohyb ekonomickejší a rýchlejší a aby svoje telo čo najmenej preťažoval.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku.

Fyzioterapia upozorňuje na dôležitosť správneho pohybu. Ako veľmi je dôležitý pohyb pre deti a ako ho ovplyvnila pandémia?

Každé dieťa sa potrebuje hýbať – pohyb je pre jeho vývoj nesmierne dôležitý. Keď sú deti v škole, hýbu sa často. Po skončení hodiny vstanú, vyjdú na chodbu, naháňajú sa, majú hodinu telesnej výchovy, jednoducho stále niečo robia.

Je dôležité uvedomiť si, že kostra dieťaťa potrebuje pre svoj zdravý vývoj určité antigravitačné zaťaženie – nielen chrbtice, ale aj končatín. Tak ako sa vyvíja kostra, menia sa aj uhly v kĺboch. Bedrové i ramenné kĺby sa u malých detí vždy prispôsobujú záťaži, u väčších detí kosti zosilňujú.

Keď dieťa stojí alebo sa pohybuje, má zaťažené dolné končatiny i kardiovaskulárny aparát. Pri dištančnej výučbe sa to nedeje, pretože deti presedia celé hodiny doma pri počítači a mobile a nemajú zabezpečený dostatočný pohyb. Ten veľmi ovplyvňuje aj psychika, ktorá sa premieta do tela a pohybového aparátu detí.

Dôležitá je aj socializácia detí a správna dávka súťaživosti. Svoje tu zohráva už len to, že človek rozpráva a gestikuluje, používa reč tela. Zdravý vývoj dieťaťa značne ovplyvňuje aj obezita, ktorá neraz obmedzuje jeho pohyb, pričom dôsledky sa prejavia až o rok alebo o dva.

Čo by si mali všímať rodičia na svojich deťoch? 

Najdôležitejšie je všímať si guľatý chrbátik, kolienka a chodidlá. V prvom rade by mali sledovať, ako ich dieťa sedí. Či má guľatý, alebo vystretý chrbát, či nemá predsunutú hlavu, alebo či jeho krčná chrbtica nie je veľmi zaklonená.

Keď sa dieťa hrá a čupne si, je dôležité všímať si, či mu idú kolienka k sebe, alebo či nemá vytočené chodidlá do strany.

Kedy je čas vyhľadať fyzioterapeuta?

Ak napríklad rodič upozorní dieťa na zlé držanie tela a aj napriek tomu ho nedokáže korigovať, je to jasný signál, že niečo nie je v poriadku. Ak mu odstávajú rebrá, má preliačený hrudník alebo sa mu prepadáva klenba chodidiel, prípadne má nohy do X (kolená vbočené dovnútra k sebe), je čas vyhľadať odborníka.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku. Vtedy mu dokáže pomôcť práve fyzioterapeut, ktorý mu nastaví potrebné cvičenia.

Dieťaťu nestačí kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Veľa hovoríte aj o správnom dýchaní a potrebe bránicového dýchania, ku ktorému vediete aj športovcov. V čom je takéto dýchanie prínosné?

Rodič si niekedy môže myslieť, ako veľmi je jeho dieťa ohybné a flexibilné a ako dobre trénuje, pričom nevidí, že jeden pohyb nahrádza druhým alebo k nemu pridružuje ďalšie pohyby. Dýchanie u detí sa dnes mení, preto je nesmierne dôležité venovať mu pozornosť.

U nás pracujeme s vývojovou kineziológiou, ktorú cvičíme aj spolu s Matejom. Ide o jednoduché cviky, pri ktorých sa napodobňujú vývojové fázy dieťaťa a ktorých základom má byť bránicové dýchanie, treba teda správne dýchať do brucha. Bránica totiž nemá len dychovú, ale aj stabilizačnú posturálnu funkciu. Stabilizuje telo, čím pomáha, aby bol pohyb človeka jednoduchší a efektívnejší.

Dýchanie do brucha zabezpečuje pevnosť celej pohybovej sústavy. Pohyb je tak oveľa menej závislý od svalov a energeticky menej náročný.

Koľko času by mali deti tráviť pohybom?

Je to veľmi individuálne a závisí to od mnohých faktorov. Určite by však športové aktivity nemali rodičia deťom nanucovať. Treba brať do úvahy, či ide o malé dieťa, alebo tínedžera. Malé deti by mali mať zabezpečenú rôznorodosť pohybu, nemali by sme ich však dlhodobo zaťažovať. Staršie deti potrebujú viac trénovať.

Dôležitú úlohu v tom zohráva aj psychika, ktorú treba rešpektovať. Najlepšia je zlatá stredná cesta, ktorá sa u detí prejavuje príjemnou únavou, keď už nemajú chuť vymýšľať nič iné.

Čítajte aj: Príklad rodičov je pre deti dôležitý nielen v čase pandémie, hovorí detský tréner

Dieťa by malo robiť to, čo ho baví, rodič by sa preto nemal sústrediť iba na konkrétny šport. Potrebuje prirodzený pohyb. Nestačí mu kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Dieťa potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Veľkou témou je špecializácia detí na konkrétny šport, s ktorou sa často začína veľmi skoro. Kedy by s ňou dieťa malo začať?

Závisí od druhu športu, ktorému sa dieťa venuje. Odporúčam s ním však začať až na druhom stupni základnej školy. Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Ak je dieťa malé, je dobré, aby malo zabezpečenú rôznorodosť pohybu. Môže sa naučiť niečo z gymnastiky a z koordinačných cvičení pri rôznych druhoch športu, môže si precvičovať vytrvalosť i rýchlosť.

Dieťa je ako špongia − od útleho veku nasáva informácie. Ak sa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave.

Deti sa veľa učia pozorovaním alebo napodobňovaním, keď im niekto niečo vysvetľuje. Počúvajú, vidia, vnímajú, premietajú si to do tela a daný pohyb napodobňujú a kreujú. Voláme to motorické učenie, ktoré pomáha aj pri rozvoji koordinácie a iných pohybových kvalít. Čím viac sa teda dieťa učí, tým viac to zužitkuje v budúcnosti.

Na pohyb detí je zameraná aj O2 Športová akadémia Mateja Tótha, ktorá v čase zatvorených škôl a prerušených krúžkov začala zverejňovať videá na cvičenie doma. V čom vidíte ich hlavný prínos?

Akadémia je zameraná predovšetkým na deti na prvom stupni základných škôl, kde sa venujeme všeobecnému pohybovému rozvoju dieťaťa. Deti prostredníctvom hravých online videí Telesnej na doma môžu získať správny športový základ, ale aj pozitívny vzťah k pohybu.

Je to skvelá pomôcka pre rodičov i pre deti, ktoré počas pandémie nemohli chodiť do školy, a tak boli odrezané od pohybových aktivít, na ktoré boli zvyknuté. Cvičiť tak môžu v domácom prostredí. Tu je dôležité podotknúť, že nestačí iba cvičiť, treba aj vedieť, ako správne cvičiť, ako pri cvičení funguje telo, a to všetko Akadémia deti učí.

O2 Športová akadémia Mateja Tótha

Podporte školu v projekte O2 Športová akadémia Mateja Tótha

Prečítaním tohto článku
ste získali bonusový hlas.
Využite ho a podporte svoju školu.

Využiť bonusový hlas

Denis Freudenfeld

Je jedným z najuznávanejších slovenských fyzioterapeutov. Fyzioterapii sa venuje od roku 2000, od roku 2005 pôsobí vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici. Na konte má veľa úspechov so špičkovými slovenskými športovcami. Pri svojej práci kladie dôraz na dynamickú neuromuskulárnu stabilizáciu, ktorej priekopníkom bol český fyzioterapeut Pavel Kolář. Pochádza zo Žiliny, momentálne žije v Banskej Bystrici, má dve deti.


Ako si vytvoriť produktívne pracovisko doma? Tieto vychytávky vám pomôžu so sústredením

Čítaj viac

Kto si ešte ani raz neurobil zlú selfie, nech hodí kameňom. Vyskúšajte týchto 11 tipov a stane sa z vás selfie špecialista

Čítaj viac

Ako platiť menej za internet? Spojte si služby na jednu faktúru a získajte zľavu až 100 %

Čítaj viac