Miesta, kde zažijete ľudovú zábavu ako pred sto rokmi

Túžite si vyskúšať, ako bežní Slováci slávili sviatky pred sto rokmi? Vyberte sa na jedno z miest, kde sú tradície stále živé.

V mnohých rodinách sa prerušili putá s minulosťou a sviatočné tradície poznáme len z rozprávania. Našťastie máme komunity ľudí, ktoré sa venujú zachovávaniu dávnych zvykov. Vďaka nim sa na mnohých miestach stále môžeme ísť zabaviť a osláviť sviatky ako pred sto rokmi.

Podeľte sa o svoje zážitky zo spoznávania slovenských tradícií vďaka rýchlej 4G sieti od O2. Viac informácií

Ľudová kultúra sa zachováva nielen v skanzenoch, ale aj v rázovitých dedinkách po celom Slovensku. Vyberte sa na jedno z miest, kde môžete zažiť tradičné fašiangy, topenie Moreny, Veľkú noc, majálesy, poďakovanie za úrodu či predvianočné tradície.

Vlkolínec

Foto: JUDr. Dominika Bašaryová/vlkolinec.sk

Do malebnej horskej obce v nedostupných kopcoch dodnes vedie jediná, ťažko zjazdná cesta. Vďaka svojej izolácii zostal Vlkolínec pozoruhodne zachovaný a už 25 rokov je zapísaný v Zozname Svetového dedičstva UNESCO.

Mnohé budovy sú sprístupnené verejnosti alebo sa využívajú ako chaty, no vo Vlkolínci stále žije 19 stálych obyvateľov. Príroda je tu nespútaná a domáci sú drsní a ošľahaní vetrom. Zažiť tu môžete množstvo podujatí od tradičnej zabíjačky až po súťaž v ručnej kosbe.

Čičmany

Foto: Martin Habánek/obeccicmany.sk

Biele ornamenty čičmianskych zrubových dreveníc sa stali symbolom Slovenska. Začalo sa to jednoducho – vápnom alebo hlinou maľovali gazdinky rohy domov, aby ochránili drevo. Po ničivom požiari, ktorý zachvátil Čičmany v roku 1921, sa na nových drevených domoch objavili ornamenty, ktoré poznáme dodnes.

Dedina si stále zachováva svoj ráz, dolná časť je vyhlásená za pamiatkovú rezerváciu a niekoľko domov spravuje Považské múzeum. Pre obyvateľov sú tradície stále živé a radi využijú každý dôvod na oslavu. Ak chcete vidieť pravého turoňa, originálnu fašiangovú masku, zastavte sa tu v tomto období.

Heľpa

Foto: Mariana Latináková/helpa.sk

Odvahu a neústupčivosť obyvateľov tejto podhorskej obce medzi Muránskou planinou a Nízkymi Tatrami často preverila história. Dnes sa počet obyvateľov scvrkáva a aj z tých, čo zostali, dochádzajú mnohí na týždňovky do zahraničia. Svoje zvyky si však nedajú a dodržiavajú veľkonočné, fašiangové aj vianočné obyčaje.

Heľpa má prírodný amfiteáter. Keď sa práve nekonajú folklórne festivaly, stretávajú sa tu miestni a odovzdávajú si tradície. Stretnutia sú verejné a budete na nich vítaní.

Slovenské skanzeny

Foto: muzeum.zuberec.sk

Do múzeí ľudovej architektúry sa prenášajú stavby, ktoré nie je možné chrániť na ich pôvodnom mieste. Okrem samotných stavieb tu majú miesto aj predmety, spomienky a tradície vrátane osláv sviatkov. V skanzenoch sú inscenované tak, aby si čo najviac zachovali pôvodného ducha, no aby ich zároveň bolo možné predviesť pred plným hľadiskom návštevníkov.

Často si tu môžete vyskúšať tradičné remeslá a naučiť sa variť sviatočné špeciality. Dvere sú otvorené pre všetkých a aj deti si tu nájdu niečo pre seba. Skanzeny nájdete roztrúsené po celom Slovensku, od Humenného cez Pribylinu až po Nitru.

Čítajte aj:

Aby ste sa o zážitky pri spoznávaní ľudovej kultúry mohli podeliť so svojimi blízkymi, stavte na rýchly a spoľahlivý mobilný internet od O2, ktorý je vďaka 4G sieti dostupný už pre 96 % obyvateľov Slovenska. Viac informácií nájdete na www.o2.sk/4g.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Rasťo Chvála bloguje o predbiehaní: Nepodceňte situáciu

Motoristický novinár a bývalý majster Slovenska v rely radí, ako správne predbiehať tak, aby ste sa vyhli nepríjemnostiam aj prípadným nehodám.

Motoristický novinár, ambasádor kampane O2 Nebuď pirát a aktivity Chvála bezpečnej jazde, ktorá motoristom prináša množstvo dobrých rád aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod, Rasťo Chvála v blogu približuje, ako predbiehať nielen na obojsmernej ceste. 

Jazdite zodpovedne, naištalujte si appku O2 Extra výhody a získajte navigáciu zadarmo aj 5 GB dát k tomu. Viac informácií

Občas zídem dole z rýchlostnej komunikácie R1 a len tak pre spomienky a relax brázdim cesty prvej triedy medzi Nitrou a Žiarom nad Hronom. Inokedy zas na týchto cestách urobím mojim deťom exkurziu do minulosti a rozprávam, ako sme tu jazdili v 90. rokoch.

Na takzvanej ceste smrti vtedy všetci predbiehali. Doslova to pripomínalo automobilové preteky, akurát tu išli pretekári aj v protismere. Dnes by mi to už strach nedovolil, ale vtedy to bol národný šport.

Keď prichádzal na rad úsek s krátkou rovinkou, bolo treba podradiť, aby mal motor ideálne otáčky. Potom nasledovalo nazbieranie rýchlosti, priblíženie k autu a ak za zákrutou nič nešlo, ostával len mrk do zrkadla, či náhodou nejde zozadu niekto rýchlejší, a šup, už bol predbiehací manéver hotový. Kto takto nevedel predbiehať, skončil zle.

„V dobre známom prostredí, na cestách, ktoré už poznáme naspamäť, nesmieme situáciu podceniť. Naopak, v neznámom prostredí treba na manéver oveľa väčší priestor.“

Áno, mrazí ma pri predstave, ako sa jazdilo na ceste číslo 65. Na druhej strane často sa predbiehalo ako z učebnice, dnes mnohým šoférom táto skúsenosť chýba. Často predbiehajú na nevhodnom prevodovom stupni a nepozerajú sa za seba.

V časoch rýchlych áut treba brať do úvahy, že niekto začal predbiehať skôr ako najbližšie auto za kamiónom. Predbiehací manéver na obojsmernej ceste je špecifický tým, že trvá veľmi krátko, za ten čas však treba vyhodnotiť veľa informácií: vhodný úsek, autá v protismere, autá vzadu, auto pred nami a v neposlednom rade technické danosti auta.

V dobre známom prostredí, na cestách, ktoré už poznáme naspamäť, nesmieme situáciu podceniť. Naopak, v neznámom prostredí treba na manéver oveľa väčší priestor, lebo nevieme, ako rýchlo a kde sa vystrčí oproti idúce auto. Špeciálne si všímajme horizonty alebo nenápadné odbočky, z ktorých môže na cestu vybehnúť iné auto.

Stále ostáva dôležité sledovať prostredie vôkol cesty, a tak trochu si načítať správanie šoféra pred nami. Aj keď to nevyzerá ako nutné, predbiehací manéver začnime vždy v otáčkach, pri ktorých motor začína poriadne ťahať. Oplatí sa podradiť alebo pri automatickej prevodovke stlačiť plyn na podlahu.

„Úmysel predbiehať dávajme najavo skoro, ešte pred začatím manévra, a okrem protismeru pozerajme do spätného zrkadla.“

Úmysel predbiehať dávajme najavo skoro, ešte pred začatím manévra, a okrem protismeru pozerajme do spätného zrkadla. Ak predbiehame viac áut v kolóne, počítajme s tým, že nie každý nás vidí, a tak môže začať predbiehať.

Na zaradenie späť do svojho pruhu treba tiež priestor a predbiehací manéver by sme mali začať len vtedy, ak existuje miesto na zaradenie. Nie je správne, ak miesto na zaradenie musia vytvoriť iní vodiči brzdením.

Zlé predbiehanie na obojsmernej ceste, našťastie, nepatrí medzi časté príčiny dopravných nehôd, ale pokiaľ ide o následky, je na tom najhoršie. Najmä čerství šoféri by si mali prvé predbiehania skúsiť na naozaj prehľadných cestách a nezačínať s predbiehaním kamiónov.

V začiatkoch pomôže natrénovať si pomyselný predbiehací manéver okolo kamióna na diaľnici. Aspoň zistíte, akú dráhu na to potrebujete.

Rasťo Chvála

Prečítajte si aj ďalšie blogy Rasťa Chválu:

Jazdite zodpovedne, pozrite si Rasťove odporúčania na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete získať 5 GB dát a využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod a uplatniť si skvelé zľavy na tankovanie, autoškolu aj kondičné jazdy. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.


Predobjednajte si nový Samsung Galaxy Note10 a získajte naspäť až 580 €

Čítaj viac

Výkon, výdrž aj výborné fotky. Pozrite si aktuálny výber top zariadení

Čítaj viac

O2 vylepšilo balíky dát pre kartu O2 Voľnosť. 1 GB dát môže byť váš už za 1 €

Čítaj viac