Zem sa ohrieva, zvieracie druhy vymierajú, čakajú nás suchá aj extrémne zmeny počasia. Ako vysvetliť taký zložitý problém, ako je klimatická zmena, deťom?
Aj keď sa o zmenách klímy na školách vzdeláva málo, deti ju vnímajú. Lucia Lalka sledovala svojich synov a uvažovala, ako to spraviť hravo. V spoločnosti Eduvision nakoniec vytvorila populárny kurz Pre lepšiu budúcnosť Zeme, ktorý kombinuje animácie a hry a za necelé dva mesiace od spustenia mal návštevnosť vyše 10-tisíc unikátnych vstupov. Projekt si všimli aj na ministerstve školstva a zaradili ho na svoju oficiálnu digitálnu platformu.
V rozhovore sa dočítate aj o tom:
- ako vznikol kurz Pre lepšiu budúcnosť Zeme,
- v čom sú výhody e-learningu,
- odkiaľ deti berú informácie o klíme,
- v čom je dôležité kritické myslenie pri riešení klimatickej zmeny.
Mnohé projekty vzdelávania o klimatickej kríze sú orientované do prírody, čím môže v tejto téme pomôcť práve digitálny svet a e-learning?
V porovnaní s učebnicou môže byť štúdium cez e-learningový kurz pre žiakov zábavnejšie, pretože sa učia hravým a interaktívnym spôsobom. Digitálna forma im pomáha lepšie porozumieť problematike, udržuje ich pozornosť pri učení a zvyšuje aj záujem o tému.
Deti si môžu teóriu pozerať cez animácie, hrať interaktívne hry a pritom diskutovať s pani učiteľkou. E- learning super funguje, keď pri štúdiu spolupracuje online a offline svet. Takýto program môže na školách fungovať aj počas každoročného Dňa Zeme: výučba sa začne e-learningovým kurzom, pokračuje diskusiou a aktivitami, ako je napríklad triedenie odpadu alebo čistenie okolia školy od odpadkov.
Kurz o klimatickej kríze ste zamerali na deti v 4. až 7. ročníku základných škôl. Je to ten správny vek na otvorenie takejto zložitej témy?
„Riadili sme sa najmä študijnými osnovami a vyučovacími predmetmi, ktoré majú tieto ročníky v škole. Chceli sme, aby e-learningový kurz o klimatickej zmene vhodne doplnil alebo nadviazal na environmentálnu výchovu v školách.
Najväčšou inšpiráciou boli však moji dvaja synovia, dvanásťročný Marcus a o tri roky mladší Alexander, ktorý miluje kúpať sa a väčšinou pri tom spotrebuje veľa vody. Raz sa spokojne čľapkal v sprche, ktorá už pripomínala parnú saunu, prišiel za ním jeho brat a zakričal naňho slávny výrok aktivistky Grety Thunberg: „How dare you!?“ („Ako sa opovažuješ!?“)
S mužom sme sa zasmiali a neskôr sme sa ich opýtali, či vedia, prečo Greta tento výrok povedala. Marcus odpovedal, že videl video na youtube a že to súvisí s niečím, čo sa deje s planétou. Pochopila som, že deti síce o probléme s klímou počujú z médií, ale veľmi nerozumejú kontextu a nevedia si túto tému spojiť so svojím každodenným životom.
Myslím si, že z pohľadu detí je dôležité, aby nevnímali klimatickú zmenu ako apokalypsu. Nemali by sa vystrašiť, ale ani ostať voči tejto téme ľahostajné.
Vtedy mi napadlo vytvoriť digitálny kurz, ktorý by vysvetlil menším deťom problém klimatickej zmeny zrozumiteľne a hravo. Podarilo sa mi to a spolu s tímom Eduvision sme minulý rok projekt spustili. Všetky školy a učitelia na Slovensku dostali zadarmo e-learning o klimatickej zmene. Kurz bol pôvodne určený pre 4. až 7. ročníky, ale prechádzali si ho aj pani učiteľky s deťmi v škôlke, študenti stredných škôl aj dospelí. Kurz si teda našiel aj oveľa mladšiu, aj oveľa staršiu cieľovku.
Ako postupujete pri vysvetľovaní takej zložitej problematiky?
Najprv sme navrhli okruh tém, ktoré by sme chceli deťom v kurze predstaviť. Vybrali sme úplné základy, aby deti pochopili, čo to vlastne klimatická zmena je. Chceli sme, aby poznali fakty, rozumeli pojmom a aby vedeli, aké kroky môžu v ochrane životného prostredia podnikať. Odborné texty sme spojili s príbehom dievčatka, ktoré zisťuje, čo sa deje s planétou, a sprevádza deti celým kurzom.
Ako sa s deťmi rozprávať o klimatickej zmene tak, aby sme ich nevystrašili?
Podľa mňa je fér, aby deti vedeli, čo to vlastne klimatická zmena je, ako a prečo vznikla, ako ovplyvňuje nás ľudí, zvieratá, prírodu. A potom je veľmi dôležité, aby deti vedeli, že je na svete veľa organizácií, vedcov, ktorí neustále prinášajú riešenia, ktoré pomáhajú zmierniť tempo klimatickej zmeny, že napríklad aj naša krajina zavádza mnohé opatrenia, aby sme zmenšili svoju uhlíkovú stopu. Je super vzbudiť u detí zvedavosť, záujem, napríklad o to, ako sa vyrába zelená elektrina.
V čom je dôležité kritické myslenie pri riešení klimatickej zmeny?
Myslím si, že z pohľadu detí je dôležité, aby nevnímali klimatickú zmenu ako apokalypsu. Nemali by sa vystrašiť, ale ani ostať voči tejto téme ľahostajné. Deťom by sme mali dať pravdivé informácie, vhodnou formou, adekvátne k ich veku. Myslím si, že kritické myslenie sa u detí formuje aj pri diskusii s rodičmi alebo učiteľmi, keď dávajú otázky, počujú viaceré názory, a keď otvorene môžu vyjadriť aj svoj názor. Určite by sme nemali deti kritizovať za ich názor, skôr sa im pokúsiť vysvetliť, ako veci naozaj fungujú.
Závažným problémom je veľká miera dezinformácií na internete alebo vplyv niektorých influencerov, s ktorých názormi sa deti absolútne stotožnia. Preto je veľmi dôležité, aby sa naučili overovať informácie a nenechali sa ovplyvniť klamstvami.
Súčasťou nášho kurzu je aj výtvarná súťaž pre všetkých žiakov, kde môžu nakresliť nápady, čo by sme mali spraviť pre lepší život na našej planéte alebo ako prispieť k zmierneniu dôsledkov klimatickej zmeny. Výkresy, ktoré sme dostali, sú úžasné, deti sú naozaj vynaliezavé a majú názor ako pomôcť planéte Zem.
Keďže sa dnes o téme viac hovorí, zdá sa vám, že budú deti voči nej citlivejšie než sme my alebo naši rodičia?
Určite áno, no bojím sa, že zo spôsobu, akým je podávaná, sú deti stresované, hoci aj nevedomo. Niektoré iniciatívy a médiá komunikujú problém klimatickej zmeny na môj vkus agresívne, čo môže vyvolávať v deťoch strach o budúcnosť. My sa na to snažíme ísť inak a skôr ich motivovať.
Môže to súvisieť s tým, že aj my dospelí sme v strese a vnímame to ako systematickú vec, ktorá sa nám často javí ako neriešiteľná.
Je prirodzené, že sa niekedy bojíme alebo máme obavy o budúcnosť. Nemali by sme však zostať pasívni. Myslím si, že každý z nás vie aspoň niečo spraviť. Aj zdanlivo malou vecou, napríklad, keď zdvihneme odpadky vo výťahu, keď pár dní v týždni nejeme mäso alebo zastavíme vodu, keď si umývame zuby, môžeme začať meniť staré návyky. Optimistické vyhliadky vnímam aj cez technologický pokrok, verím, že nám inovácie pri klimatickej zmene pomôžu.
Skutočne dôležité je, aby sme miesto stresovania sa robili konkrétne kroky. Aj my sa v kurze snažíme dať deťom praktické odporúčania na rôzne aktivity, ktoré môžu robiť doma, v škole, samy alebo spolu s rodinou. Tento rok sme pripravili pomôcku, v ktorej si môžu kontrolovať svoje návyky počas štrnástich dní. Deti si budú do tabuľky zaznačovať aktivity, ktoré sa im podarilo splniť.
Aj zdanlivo malou vecou, napríklad, keď zdvihneme odpadky vo výťahu, keď pár dní v týždni nejeme mäso alebo zastavíme vodu, keď si umývame zuby, môžeme začať meniť staré návyky.
Nesúvisí to strašenie s tým, že aj veľká časť dospelých stále nevníma klimatickú zmenu ako problém, a teda im treba ukazovať jej negatívne vplyvy? A keď napríklad rodičia nebudú separovať odpad, tak nebudú ani deti?
Dovoľte mi uviesť môj obľúbený príklad. Z našich skúseností vyplýva, že počas pandémie mnohé deti prehovárali rodičov, aby sa šli zaočkovať, nie naopak, ako by sme čakali. Prípadne sa chceli samy dať zaočkovať, aj keď ich rodičia mali voči očkovaniu predsudky. Deti chápu viac, ako si myslíme, sú vnímavé a oveľa lepšie informované než kedysi. Možno príde s nápadom separovať odpad doma dieťa a naučí to tak aj svojich rodičov.
Plánujete v projekte Pre lepšiu budúcnosť Zeme pokračovať? Chystáte aj iné témy?
Pre veľký úspech, ktorý projekt zaznamenal, tvoríme jeho pokračovanie Pre lepšiu budúcnosť Zeme 2. Pôjdeme viac do hĺbky v téme klimatickej zmeny, zameriame sa na význam vody pre ľudstvo, zvieratá a celú našu planétu. V kurze deťom vysvetlíme, čo sa deje s vodou, oceánmi a kolobehom vody v prírode vplyvom klimatickej zmeny. Povieme si o probléme plastov v moriach, o zmene teploty oceánov, o topení ľadovcov, o koralových útesoch.
V e-learningu ukážeme deťom inovácie, ktoré pomáhajú očistiť priemyselnú výrobu, prejdeme si zelenú elektrinu, obnoviteľné zdroje, čo znamená udržateľnosť a veľa iného. Okrem environmentálnych tém pripravujeme e-learning o architektúre pre nášho klienta. Rozmýšľame tiež nad témami bezpečnosti na internete, finančnej gramotnosti či fyzike.