Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

Najväčšie výzvy učia nielen vytrvalosti, ale ukazujú aj silu priateľstva a vzájomnej pomoci. Jaroslav Dej skúsenosti z horských ultramaratónov využíva aj v kancelárii

Keď príde kríza, v behu aj živote, je dobré mať sa o koho oprieť.

Z behu v Tatrách rovno na jeden z najprestížnejších ultramaratónov sveta – Ultra Trail du Mont Blanc. Jaroslav Dej prešiel cestu, ktorá mu upevnila priateľstvá, naučila ho zvládať krízy a ukázala, aké dôležité je navzájom si pomáhať. Silu vzájomnej podpory zažíva nielen na tratiach ultramaratónov, ale aj pri sprevádzaní turistov po horách a vo svojej práci projektového manažéra v O2, kde ľuďom so zdravotným znevýhodnením uľahčuje prístup k technológiám. Verí totiž, že prekážky sa prekonávajú ľahšie, keď na ne nie sme sami.

Simonu a Lindu spojil program Tvoj Buddy. Vzniklo z toho silné priateľstvo, ktoré pretrvalo, lebo sa naučili uprednostniť porozumenie pred egom.

V rozhovore s Jaroslavom Dejom sa dočítate:

  • čo sa udialo na jeho prvých pretekoch a prečo ho to neodradilo od ďalších výziev,
  • akú netradičnú kombináciu jedla využíva počas dlhých behov,
  • prečo majú beh a projektový manažment k sebe bližšie, než by sa mohlo zdať,
  • ako pomáha ľuďom vyjsť z komfortnej zóny a zažiť niečo výnimočné,
  • čo má spoločné európska legislatíva, web O2 a pomoc ľuďom so zdravotným znevýhodnením
  • a prečo ultramaratóny nie sú len o kilometroch, ale aj o radosti z prírody a sile priateľstiev.

Ako vyzerali tvoje bežecké začiatky?

Behať som začal, lebo som sa chcel zúčastniť na Psotkovom memoriáli. Je to vysokohorský pretek venovaný pamiatke slovenských horolezcov – obetiam Mount Everestu. Beží sa zo Sliezskeho domu cez sedlo Prielom a Priečne sedlo, cez Hrebienok a naspäť na Sliezsky dom.

Hneď môj prvý ročník bol zaujímavý. Všetky sily som dal do prvého stúpania od Sliezskeho domu na Poľský hrebeň, kde som si dal veget a porozprával sa so známymi. To ma potom dohnalo na poslednej etape z Hrebienka na Sliezsky dom, kde som dostal kŕče do nôh a nevedel som poriadne bežať. Pamätám si, ako ma deti, ktoré tam boli na školskom výlete, ponúkali cukríkmi a hovorili: „Ujo, veď bežte!“. 

To znie ako náročný začiatok, mnohých by aj odradil. Ako si pokračoval ty?

Naučilo ma to si lepšie rozložiť sily, lepšie si to naplánovať a nedať všetko hneď do prvej etapy. Ďalších 14 ročníkov som absolvoval úplne v pohode. Psotkov memoriál mám rád, vždy tam bola dobrá atmosféra a stretával som sa s ľuďmi, ktorí mali podobné záujmy. Tam som aj prvýkrát počul o pretekoch Ultra Trail du Mont Blanc (UTMB), ale ešte som tomu neprikladal žiaden význam.

Behanie mi zachutilo, skúšal som sa aj cestné preteky, Národný beh Devín Bratislava aj nejaké maratóny. Počas jedného z nich som stretol svojho kamaráta zo základnej školy a on ma zavolal na Beskydskú sedmičku – 100-kilometrové preteky, ktoré vedú cez sedem beskydských vrcholov. Tú sme úspešne absolvovali a tam ma tie ultravzdialenosti chytili.

Čo sú to ultramaratóny?

Ultramaratóny sú bežecké preteky dlhšie než klasický maratón (42,195 km). Typicky majú dĺžku 50 km, 100 km alebo 160 km. Zväčša sa konajú v prírode, na lesných alebo horských trasách. Pretekári ich často bežia aj niekoľko dní.

Čím si ťa získali tieto extrémne dlhé vzdialenosti?

Sú pre mňa zaujímavé, lebo ultramaratóny sa zväčša konajú v prírode. Umožňujú mi za kratší čas prejsť turistické trasy, na ktoré by som inak potreboval pokojne aj niekoľko týždňov.

Dôležitý je aj aspekt, že som ich väčšinou nebehával sám. Mal som partiu ľudí, ktorým som mohol dôverovať, deliť sa s nimi o radosti aj krízy, navzájom sa podporovať.

Pri ultramaratónoch človek zabúda na každodenné starosti. Musí neustále myslieť na to, či sa potrebuje napiť alebo najesť, dávať si pozor pod nohy, sledovať či ho niečo nezačína bolieť. Človek sa neustále musí pozorovať a popri tom môže pozorovať aj okolitú prírodu.

Chápem, že potom ťa začal lákať aj Ultra Trail du Mont Blanc, ktorý je jedným z najikonickejších ultramaratónov na svete…

UTMB je považovaný za neoficiálne majstrovstvá sveta v ultratrailovom behu. Je to okruh okolo celého Mont Blancu, má približne 170 kilometrov s prevýšením viac ako 9 000 metrov. Je to aj oficiálna turistická trasa, keď sa ide turistickým tempom, tak trvá týždeň a viac.

Ultrabehy sú ako veľký projekt. Musíš si stanoviť cieľ, zvoliť správnu stratégiu, vedieť, aké riziká ťa môžu postretnúť a ako na ne budeš reagovať.

Človek si len ťažko vie predstaviť, aké je to bežať takú veľkú vzdialenosť… Aký to bol zážitok?

Limit na zabehnutie UTMB je 46,5 hodín, my sme to išli 45 hodín a 17 minút. Išli sme tak cielene. Presvedčil som kamaráta, s ktorým sme to bežali, že to nemôžeme zo začiatku napáliť, lebo nám stvrdnú nohy a bude to veľké trápenie.

Keď však ide človek nonstop 45 hodín, môže sa stať, že začne halucinovať. Ja som namiesto konárov na zemi videl hady. Kamarát hovoril, že sa s ním rozprávali kravy z alpských pasienkov. Neviem o čom. (Smiech.)

Vyšlo nám aj pekné počasie, bola hviezdna obloha. Raz sme si všimli, že niektoré z tých hviezdičiek sa hýbu – neboli to hviezdičky, ale čelovky bežcov na kopci pred nami.

UTMB je vo Francúzsku veľmi populárny. Takže po trase neboli len občerstvovacie stanice organizátorov, ale aj bežní ľudia, ktorí si rozložili stolík, navarili čaj a ponúkali pretekárov. Bolo to veľmi pekné.

Keď hovoríš o pretekoch, vždy jedným dychom spomenieš aj kamarátov, s ktorými si ich absolvoval. Je pre teba tento komunitný aspekt behania dôležitý?

Áno. Na UTMB som bol s veľmi dobrým kamarátom, na Lavaredo Ultra Trail (120-kilometrové preteky v talianskom Cortina d’Ampezzo, pozn. red.) sme boli dokonca väčšia skupina.

Je dobré, že sa vieme navzájom podporiť. Napríklad na UTMB sme boli prakticky 45 hodín bez spánku. Dohodli sme sa, že si zdriemneme na možno 15 – 20 minút. Kým kamarát spal, ja som dával pozor, aby sa nezošmykol zo skaly.

Nevýhodou je, že niekedy chce každý bežať iným tempom alebo zažíva krízu, ktorá vždy určite príde, v inom čase.

Keď počas pretekov na teba príde kríza, ako ju riešiš?

Ultrabehy sú taký veľký projekt. Musíš si stanoviť svoj cieľ, čo ti má priniesť, zvoliť správnu stratégiu, vedieť, aké riziká ťa môžu postretnúť a ako na ne budeš reagovať. Treba mať pripravený plán.

Najdôležitejšie je, aby fungovala hlava, lebo keď ona zavelí, tak telo ide. Potom je dôležité, aby fungoval žalúdok. Nedá sa ísť iba na glykogénové a tukové zásoby, ale človek musí stále dopĺňať energiu. Ja som to robil tak, že som si priebežne dával sušené datle, ktoré som striedal s dobre nasolenými bravčovými oškvarkami.

Je to taký neustály krízový manažment. Prirovnal by som to ku kontrolkám v aute, treba sledovať, či nezačne blikať kontrolka prázdnej nádrže alebo oleja, a keď začne blikať, tak to treba začať riešiť.

Vieš povedať, kedy tieto problémy ešte zvládneš riešiť sám a kedy už potrebuješ pomoc odborníka alebo dokonca odstúpiť z pretekov?

Väčšina týchto problémov, bolestí, časom a správnym manažmentom prejde. Ale keby neprestávali a mal by som pocit, že si poškodím zdravie, tak to znamená stopku.

Keď som sa pripravoval na UTMB, pozeral som si videá z dobehov do cieľa. Jeden pán dobehol zlomený v páse skoro o 90°. Povedal som si, že takto nie. Ja mám pravidlo, že pred behom, počas behu a ani po behu nesmie nič bolieť. Beh musí človeka nabiť, nie vybiť.

Život je ako ultramaratón. Ideš z bodu A do bodu B, stretávajú ťa problémy, ktoré musíš riešiť, a krízy, ktoré musíš prekonávať.

Tréning na ultramaratóny je veľmi náročný aj po časovej stránke. Ako si to zvládal skĺbiť s prácou a rodinou?

Venoval som tomu iba toľko času, koľko som mohol. Vstával som skoro ráno a chodil som behať. To ma nabilo na celý deň. Dlhšie behy som si potom dával cez víkend.

Niekedy ma v minulých prácach považovali za takého exota, ale O2 je v tomto dobré, sme taká športová firma. Chodievame na maratóny, bežali sme štafetový beh Od Tatier k Dunaju, každý rok máme Challenge Cup, kde v rôznych disciplínach športuje celá firma…

Vždy som sa snažil nájsť ten správny balans. Môj hodnotový rebríček vyzerá takto: rodina, zdravie, práca a záľuby sú až na štvrtom mieste. Treba to mať vybalansované, lebo keď niečo škrípe, tak ani z tých ďalších vecí človek nemá radosť.

Naučil si sa v práci niečo, čo si využil pri behaní? Alebo naopak, naučilo ťa behanie niečo, čo si potom vedel zužitkovať v práci?

Ako som povedal, ultramaratóny sú taký projektový manažment, takže to mi určite pomohlo aj v práci. Treba mať jednotlivé míľniky, stratégiu, byť pripravený na problémy…

Behanie ma naučilo aj vytrvalosti. Že sa netreba vzdávať, aj keď prídu problémy, ale treba byť na ne pripravený a priebežne ich riešiť. Nevyhýbať sa im.

A potom mi to dalo hlavne dobrý pocit. Vždy, keď som sa ráno prebehol, tak som bol po zvyšok pracovného dňa nabitý energiou. Vždy ma bavil pohyb v prírode a beh je na to super prostriedok.

Ty túto radosť z pobytu v prírode sprostredkovávaš aj iným – ako horský sprievodca. Ako si sa k tomu dostal?

Chcel som si urobiť druhé remeslo. Jedno remeslo je v korporáte, projektový manažment, a toto mám ako druhé remeslo. My horskí sprievodcovia máme iné kompetencie ako horskí vodcovia, môžeme sprevádzať ľudí aj na neznačené vrcholy, ale len do prvého stupňa lezeckej stupnice. 

Na to, aby som získal medzinárodnú licenciu, som musel absolvovať dvojročný kurz, kde nás učili prvú pomoc, základy pohybu v teréne, orientáciu v prírode, transport ranených, vedenie skupiny, pohyb na ferratách, lavínovú problematiku… Všetko, čo je potrebné pri bezpečnom pohybe v horách.

Ako často chodíš sprevádzať?

Momentálne sa viac venujem tomu projektovému manažmentu. Ale ak niekto z mojich kolegov sprievodcov potrebuje pomôcť, zavolá ma. Minule sme boli v talianskych Dolomitoch. Sprevádzali sme asi osem ľudí zo Slovenska vrátane jednej 70-ročnej panej a prešli sme ferraty v okolí Cortina d’Ampezzo. Považujem to za veľký úspech, že aj táto pani dokázala s nami prejsť náročné ferraty a mať z toho zážitok.

To je naším hlavným cieľom – zabezpečiť ľuďom pozitívny zážitok z hôr. Raz som tu mal pár z Ameriky, mali predkov zo Slovenska a chceli ísť po ich stopách. Ten pán horšie chodil, takže nejaké veľké túry sme nedali, ale zobral som ich na Spišský hrad či do Lomnického sedla a umožnil im zažiť niečo nové a príjemné.

Je pre teba dôležité vytvoriť pre ľudí príležitosti, aby v bezpečnom prostredí vyšli zo svojej komfortnej zóny a vyskúšali si prekonávanie prekážok?

Nemusí to byť o prekonávaní, ale hlavne o pomoci. Pomôcť im s tým, na čo by si sami netrúfli. Naplánovať im túru, ukázať im najlepšie trasy a zabezpečiť, aby sa v mojom sprievode bezpečne vrátili. Je v tom veľká dávka zodpovednosti. Prvý blok školenia, ktorý som absolvoval, bol kurz prvej pomoci. Pomoc v horách je dôležitá a táto snaha pomáhať sa mi preniesla aj do profesijného života.

Hlavným cieľom horských sprievodcov je zabezpečiť ľuďom pozitívny zážitok z hôr, umožniť im zažiť niečo nové a príjemné.

Akým spôsobom?

Venujem sa implementácii slovenskej a európskej legislatívy o prístupnosti výrobkov a služieb pre osoby so zdravotným postihnutím. Cieľom je aktívne odstraňovať bariéry a navrhovať naše digitálne produkty a služby tak, aby boli intuitívne, zrozumiteľné a použiteľné pre čo najširší okruh ľudí.

Je to pre mňa veľmi zaujímavá téma. Napríklad ľudia so zrakovým postihnutím používajú čítačky obrazovky, ktoré sú kľúčovým nástrojom pre samostatné použitie počítačov a iných digitálnych zariadení. Tieto aplikácie prevádzajú text a prvky na obrazovke do syntetickej reči, čím sprístupňujú digitálny svet. Ale keď webová stránka alebo aplikácia nespĺňa definované požiadavky, tak im to tá čítačka neprečíta správne.

Cieľom je teda úprava O2 webov a aplikácií. Táto téma ma celkom chytila, keďže ma motivuje pomoc iným ľuďom. Spolupracujem na nej aj s Úniou nevidiacich a slabozrakých Slovenska. V O2 razíme prístup, že digitálny svet má byť otvorený pre každého, bez ohľadu na individuálne schopnosti či zdravotné obmedzenia. A toto je jedna z vecí, ktorá vie naozaj pomôcť.

Stránka O2 teda spĺňa všetky parametre, ktoré ľudia so zrakovým znevýhodnením potrebujú?

Pracujeme na tom. Uvedomujeme si však, že úplná prístupnosť je neustály proces zlepšovania. V ultratrailovej terminológii by som povedal, že máme tím skvelých kolegov a blížime sa k cieľu.

Prístupnosť sa však netýka len webu a aplikácií, v O2 sieti sme sprístupnili textovú komunikáciu v reálnom čase, ktorá je alternatívou k hlasovým hovorom pre osoby so sluchovým alebo rečovým postihnutím v 4G a 5G sieťach.

Potešilo ma, že kolega zabezpečil, že v balení nových set top boxov pre O2 TV bude kartička s Braillovým písmom a QR kódom, ktorá pomôže ľuďom so zrakovým znevýhodnením si set top box nainštalovať.

Myslíš si, že ľudia by občas mali cielene skúšať náročné veci, akú sú ferraty alebo ultramaratóny?

Je to určite dôležité… Ale ja som vždy robil len to, čo ma bavilo, aj keď to bolo náročné. Ale je veľa ľudí, ktorí si zaslúžia väčší obdiv. Ľudia, ktorí sa starajú o postihnuté dieťa alebo člena rodiny, čo je veľká záťaž na fyzičku aj psychiku. O takýchto ľuďoch sa až tak veľa nehovorí, ale myslím si, že prekonávajú oveľa väčšie problémy.

Život je vlastne taký ultramaratón. Ideš z bodu A do bodu B a vždy ťa budú stretávať problémy, ktoré musíš riešiť, a krízy, ktoré musíš prekonávať.

Aký ultramaratón najbližšie čaká teba?

Hovoril som, že počas ultramaratónov ti začnú svietiť kontrolky. Aj s vekom sa mi nejaké začali rozblikávať. Momentálne sa viac venujem nordic walkingu, plávam, jazdím na horskom bicykli. Stále sa hýbem, len neviem, či ma to ešte pustí na ultravzdialenosti.

Ale môj kamarát Štefan Karak ako 63-ročný úspešne absolvoval UTMB a nedávno sa vo veku 71 rokov pokúsil stať sa jedným z mála ľudí na svete, ktorí dokončia tieto preteky vo svojej vekovej kategórii. A takmer sa mu to podarilo. Takže myslím si, že ešte mám čas. (Úsmev.)

Jaroslav Dej

Od roku 2019 pôsobí ako projektový manažér v spoločnosti O2, kde sa okrem iných projektov venuje imlementácii európskeho aktu o prístupnosti výrobkov a služieb. V tom istom roku sa stal aj medzinárodným horským sprievodcom pod záštitou Únie asociácií medzinárodných horských sprievodcov (UIMLA), ktorá združuje národné asociácie horských sprievodcov z celého sveta.

Popri profesionálnej kariére je nadšeným športovcom a ultrabežcom. Absolvoval viaceré ikonické ultratrailové preteky doma aj v zahraničí vrátane Ultra Trail du Mont Blanc, Štefánik Trail, Lavaredo Ultra Trail a ďalších.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Technologický riaditeľ O2 Slavomír Pšenák: Umelá inteligencia nikdy úplne nenahradí ľudí – no ľudia, ktorí s ňou vedia pracovať, budú mať obrovskú výhodu na pracovnom trhu

AI nie je tajomná sila, ale užitočný nástroj. Kto ju nevyužíva, začne zaostávať.

Predstavte si, že pri sebe stále máte neviditeľného a trpezlivého pomocníka – naplánuje vám deň, navrhne recept podľa obsahu chladničky alebo rýchlo preloží správu od zahraničného klienta. Umelá inteligencia je už bežnou súčasťou našich telefónov, domácich spotrebičov či áut. Četboty, teda virtuálni asistenti, však vyvolávajú otázky, či nenahradia ľudí v práci alebo do akej miery im môžeme veriť. Slavomír Pšenák, technologický riaditeľ z O2, AI denne využíva a poradí, ako z nej vyťažiť čo najviac.

Vďaka technológiám je aj cestovanie jednoduchšie. Skúsený Milan Bez Mapy prezradil, ako mu 2 telefóny dokážu uľahčiť nekomfortné situácie

V rozhovore so Slavom Pšenákom sme sa porozprávali o tom, ako efektívne môžeme umelú inteligenciu používať a aj:

  • ktoré konkrétne nástroje AI využíva denne, 
  • ako napísať naozaj dobré zadanie, tzv. prompt, 
  • prečo je umelá inteligencia užitočná pri získavaní širšieho prehľadu, ale Google je stále lepší na overovanie faktov, 
  • prečo je rozdiel medzi platenou a neplatenou verziou AI taký veľký, 
  • prečo technologický pokrok míňa veľa energie, 
  • prečo je aj pre AI dôležitá najrýchlejšia sieť 5G
  • a ako začať s AI pracovať, ak ste to doteraz ešte neurobili.

Keď som si robila rešerš k rozhovoru, spýtala som sa na vás aj umelej inteligencie. Čo si myslíte, že mi o vás povedala?

Závisí to od toho, či používate platenú alebo neplatenú verziu, a aj od toho, ktorú umelú inteligenciu oslovíte. Niektoré AI si spravia rýchlu rešerš a povedia, že pracujem v O2, že sa venujem technológiám a inováciám. Viem si predstaviť, že niektoré by dokonca tvrdili, že som otec troch detí.

Takisto sa tam mohlo objaviť, že vo voľnom čase fotím hory. Kedysi som tancoval, teraz sa snažím hrať na gitare a občas chodím na komunitné behy.

A viem, že neplatený Claude od Anthropicu by si odpoveď na otázku, kto som, úplne vymyslel. Takže podľa neho môžem byť kýmkoľvek – od filozofa z čias Francúzskej revolúcie až po pracovníka OSN.

Pýtala som sa neplatenej verzie ChatuGPT a bol pomerne presný. Podrobne sa zmienil o vašom pracovnom zázemí a aj o záľube v športovaní. V tom čase som však nevedela, či je to naozaj pravda. Ako zistím, či ma zavádza alebo ide o správne informácie?

V prvom rade je dôležité pochopiť, čo ChatGPT vlastne je. Funguje tak, že predpovedá ďalšie slovo v poradí na základe pravdepodobnosti. Napríklad keď sa ho spýtame na meno alebo vek Gizky Oňovej, v základnej podobe nevyhľadáva konkrétne informácie o nej, ale snaží sa odhadnúť, aké ďalšie slová by mohli nasledovať po vašej otázke. Slová spracováva preložené na čísla, malé jednotky, takzvané tokeny.

Tento proces využíva matematiku na to, aby podľa predchádzajúcich tokenov predpovedal, ktoré slovo by mohlo nasledovať. Keď už ich napočítal dosť, preloží to späť na text, ktorý dostaneme ako odpoveď. To znamená, že AI nerozumie otázke v ľudskom zmysle, len predikuje, ktoré slovo by mohlo byť ďalšie v poradí.

Dôležitú úlohu zohrávajú aj vstupné dáta, na ktorých sa AI učila. Modely boli trénované najprv na verejne dostupných zdrojoch z internetu, neskôr sa k nim pridávali platené databázy, knihy či prepisy videí z YouTubu.

Umelá inteligencia však nevie rozlíšiť, či je text ironický alebo vtipný. Napríklad spoločnosť Google mala problém, keď jej AI na otázku „Ako zabrániť tomu, aby mi padal syr z pizze?“ odpovedala, že dobrým riešením by bolo použiť malé množstvo lepidla. Tento výstup vznikol, pretože model našiel satirický článok, ktorý to spomínal, ale nedokázal rozpoznať, že ide o vtip.

Odpoveď ovplyvní aj to, že modely sa trénovali na dátach zo sociálnych sietí, kde sa môžu nachádzať dezinformácie alebo nevhodné výrazy. Práve preto mali v minulosti niektoré četboty problém s rasistickými alebo so sexistickými výstupmi.

Môžu sa modely vytrénovať tak, aby sme im v budúcnosti mohli úplne dôverovať?

Nemyslím si, že existuje univerzálna umelá inteligencia, ktorá by bola stopercentne presná vo všetkom. Systémy AI sú dnes navrhnuté tak, aby boli veľmi dobré v konkrétnych úlohách, ale nikdy to nebude dokonalé. Problém nie je len v samotnej umelej inteligencii, ale aj v tom, že realita je oveľa zložitejšia než súbor tréningových dát.

Ľudský svet nie je čierno-biely – máme emócie, nálady, subjektívne vnímanie. A tieto aspekty sa v umelej inteligencii veľmi ťažko modelujú.

Okrem toho vznikajú aj nové spôsoby manipulácie AI. Existujú totiž metódy, ktorými sa dá ovplyvniť, aké výstupy poskytne. Ak by sme napríklad cielene vytvorili množstvo stránok s upraveným obsahom, môžeme ju presvedčiť, že som americký pilot.

Preto je dôležité zachovať si obozretnosť. Aj v budúcnosti bude potrebné kriticky rozmýšľať, overovať si informácie a nenechať sa úplne uniesť tým, čo nám technológie ponúkajú. A najmä si uvedomovať, že tieto systémy súperia aj o našu pozornosť.

Ľudia, ktorí si AI už osvojili, komunikujú s četbotom denne – možno aj do takej miery, že zabudli na známy Google. Kedy je lepšie využiť AI a kedy Google?

Google bol kedysi skvelým vyhľadávačom, kam ste zadali požiadavku a dostali relevantné výsledky. Dnes je to trochu iné – vidíte odporúčané produkty a sponzorované odkazy, až potom sa dostanete k výsledkom.

Druhým faktorom je spôsob, akým vyhľadávame informácie. Často nehľadáme konkrétnu stránku, ale chceme si vytvoriť prehľad o téme. Umelá inteligencia je veľmi užitočná práve pri získavaní širšieho prehľadu.

Napríklad keď si hľadám bicykle alebo dovolenkové destinácie, môžem si prechádzať desiatky stránok alebo sa spýtať AI, ktorá mi informácie spíše do jedného sumára.

Na druhej strane, ak by som sa pýtal na vek známej osobnosti, AI nie je ideálny nástroj z dôvodu neaktuálnych údajov. Môže povedať vek, ktorý sa objavil v článku spred niekoľkých rokov, a nebude schopná tieto informácie aktualizovať.

AI je skvelá na získavanie širších prehľadov a porovnávanie možností, ale na presné a overené fakty je lepšie siahnuť po tradičných zdrojoch alebo oficiálnych stránkach.

Predstavte si, že máte pri sebe asistenta, ktorý má trpezlivosť, nehodnotí, len odpovedá na vaše otázky. To je umelá inteligencia – rýchlo a ľahko si s ňou dokážete osvojiť aj akúkoľvek novú tému.

A ako ju využívate v profesionálnom živote?

Každý deň používam náš interný četbot, pretože externé neplatené nástroje nie sú bezpečné na spracovanie firemných dát. Okrem toho využívam Microsoft Copilot na efektívnejšiu prácu v Exceli, PowerPointe a pri spracovaní e-mailov. Keď sa vrátim zo služobnej cesty a čaká ma množstvo neprečítaných správ, AI mi pomôže vytvoriť ich sumár a určiť priority odpovedí.

Na vyhľadávanie informácií používam Perplexity, a keď robím výskum k nejakej téme, pomáha mi NotebookLM od Googlu. Tento nástroj umožňuje nahrať dokumenty a pracovať s nimi interaktívne. Zaujímavou funkciou je aj generovanie podcastu z dokumentov – AI vytvorí dialóg dvoch hlasov, ktorý si môžem vypočuť napríklad cestou do práce.

Keď programujem v rámci hobby projektov, využívam Clauda od Anthropicu. Pri tvorbe prezentácií generujem obrázky cez DALL·E alebo Midjourney. A keď športujem, AI mi pomáha analyzovať tréningové dáta. Napríklad minulý rok som používal asistenta v aplikácii Humango, ktorý mi odporúčal ďalšie kroky v tréningu na základe výkonu a fyziologických dát.

AI je pre spoločnosť užitočná, no má aj svoje nástrahy. Aké výzvy podľa vás prináša?

Jednou z hlavných je spotreba energie. Keď sa povie AI, mnohí si predstavia sofistikované modely, ktoré riešia komplexné úlohy, no málokto si uvedomuje, koľko elektriny to stojí. Najväčšia záťaž nie je len v trénovaní modelov, ale aj v samotnom generovaní odpovedí, čo je práve to, čo denne používame – či už ide o četboty, vyhľadávače, alebo nástroje na tvorbu obsahu.

Dátové centrá, kde tieto modely fungujú, už dnes spotrebujú asi dve percentá svetovej elektriny. Možno to neznie ako veľké číslo, no keby to bol samostatný štát, patrilo by mu 7. alebo 8. miesto na svete v spotrebe energie.

Na druhej strane, technológie sa neustále zlepšujú. Nové modely AI sú čoraz efektívnejšie, podobne ako moderné autá, ktoré dnes vypúšťajú menej emisií než v minulosti. Aj dátové centrá sa stavajú s dôrazom na udržateľnosť – namiesto energeticky náročnej klimatizácie sa čoraz viac využívajú prirodzené chladiace systémy, ako je vodné odparovanie alebo uzavreté chladiace okruhy, ktoré šetria vodou.

S umelou inteligenciou komunikujeme cez otázky a zadania, tzv. prompty. Ako by sme mali prompty zadávať, aby bola odpoveď čo najlepšia?

Promptovanie je samostatná veda. Dôležité je uvedomiť si, že AI nepozná, kto som, čo presne potrebujem ani aký kontext má zohľadniť. Páči sa mi prirovnanie k medziľudským vzťahom – tak ako nemôžem očakávať, že druhý človek uhádne moje myšlienky bez jasnej komunikácie, ani AI nedokáže správne odpovedať bez dostatočných inštrukcií.

Je dôležité spresniť, čo chcem, aký výsledok očakávam, a ideálne pridať aj príklady. Prompt môžem začať vetou: „Odpoveď si predstavujem takto…“ a četbot už bude pokračovať v podobnom štýle.

Promptovanie sa pri rôznych modeloch líši. Jazykové modely, ako je ChatGPT, je dobré usmerniť štýlom „chcem odpoveď v konkrétnom tóne“, „pridaj viac príkladov“ alebo „uprav text, aby bol jednoduchší“.

Pri reasoning modeli, ktorý dokáže lepšie analyzovať a premýšľať nad zadaním (napríklad R1 od DeepSeeku), je efektívnejšie zadať podrobné inštrukcie v jednom veľkom zadaní – čím viac informácií dostanú na začiatku, tým kvalitnejší bude výstup.

Keď som svojej známej ukazovala, ako s četbotom pracujem, povedala mi, že AI nepoužíva, pretože sa jej bojí. Ako sa takýchto obáv zbaviť?

Väčšina strachov pochádza z nevedomosti – bojíme sa toho, čo nepoznáme. Keby sme sa pozreli do histórie, videli by sme, že ľudia sa kedysi báli aj elektriny, možno dokonca aj ohňa. No dnes sú tieto veci bežnou súčasťou života.

Preto každému odporúčam, aby si nainštaloval AI asistenta, či už je to Claude, Gemini, alebo ChatGPT, a začal ho používať na riešenie každodenných úloh. Takto získa väčšiu istotu a pochopí, že AI je len nástroj, nie nejaká tajomná sila.

Už teraz vidíme, že medzera v efektivite medzi ľuďmi, ktorí AI používajú, a tými, ktorí nie, sa začína zväčšovať. Stále však nie je neskoro na tento vlak naskočiť.

Mimochodom, umelá inteligencia sa už dnes nachádza všade okolo nás. Napríklad moderné umývačky riadu ju využívajú na optimalizáciu umývacieho cyklu – sleduje čistotu odtekajúcej vody a hmotnosť riadu, aby vypočítala ideálny čas umývania a sušenia. Podobne existujú aj inteligentné zubné kefky, ktoré sledujú spôsob čistenia zubov a upozornia vás, ak ste nejakú časť chrupu vynechali.

Takže podľa vás AI ľudí nenahradí, ale skôr im pomôže?

Presne tak. Často sa hovorí, že umelá inteligencia vám prácu nevezme, ale človek, ktorý s ňou vie narábať, áno. Ak ju niekto nevyužíva, nie je taký produktívny, ako by mohol byť.

Napríklad programátori ju už dnes využívajú na vygenerovanie celých kusov kódu a na zrýchlenie niektorých procesov. Podobne copywriteri môžu AI využiť na štruktúrovanie textov, brainstorming alebo generovanie nápadov.

Celý technologický pokrok je o tom, že si uľahčujeme prácu. Kedysi sme umývali riad ručne, dnes máme umývačky. Rovnako to bude aj s AI. Neznamená to, že ľudia nebudú mať čo robiť, ale že tí, ktorí sa naučia AI efektívne využívať, budú mať obrovskú výhodu.

AI je fantastická v konkrétnych úlohách. Nevie však vnímať emócie či nálady, a preto si nemyslím, že bude niekedy úplne dokonalá.

Zo štatistík Eurostatu však vyplýva, že len polovica Slovákov má základné digitálne zručnosti.

Podstatné je uvedomiť si, že digitálne zručnosti sú dnes nevyhnutné. A pri dnešných možnostiach vedomosti prichádzajú ľahko, ak človek naozaj chce. Naopak, ak čaká, že ho niekto všetko naučí, veľmi ťažko si ich osvojí. Myslím si, že každý pozná niekoho, kto spätne hovorí: Keby som sa bol viac učil jazyky, dnes by som mal viac možností.

No pri digitálnych zručnostiach je to ešte naliehavejšie, potrebujeme ich už dnes. Dôležité je prekonať mentálnu bariéru. Stačí sa odhodlať, hoci budú začiatky nepohodlné. No práve tento krok vpred umožňuje rásť a napredovať.

V ktorých oblastiach má podľa vás AI najväčší potenciál pozitívne ovplyvniť náš život?

Som presvedčený, že umelá inteligencia nám pomôže v starostlivosti o ľudí, najmä v zdravotníctve. Ďalej vidím obrovský potenciál vo vzdelávaní. Predstavte si, že si chcete osvojiť novú tému a máte pri sebe AI asistenta, ktorý má nekonečnú trpezlivosť, odpovedá na vaše otázky a nehodnotí. Máte tak možnosť učiť sa bez stresu a vo vlastnom rytme. To je obrovská výhoda nielen pre deti, ale pre všetkých, keďže učenie sa nekončí v škole, ale trvá po celý život.

Umelá inteligencia sa dá využívať aj na generovanie personalizovaného obsahu, ktorý zodpovedá individuálnym preferenciám. Čím lepšie systémy rozumejú našim záujmom, tým viac sa zvyšuje komfort všetkých digitálnych služieb.

A napokon telekomunikácie. Umelá inteligencia vyžaduje spoľahlivú a dostupnú sieť. S narastajúcim využitím AI bude stabilita a rýchlosť siete kľúčová. Dobrým príkladom sú autonómne taxíky v USA, kde si objednáte vozidlo bez vodiča, nastúpite a ono vás bez problémov odvezie, kam potrebujete. Ak by sieť zlyhala, takéto služby by nefungovali.

Aká je aktuálna situácia s rozširovaním najrýchlejšej dostupnej siete na Slovensku?

Nevenujeme sa len zavádzaniu 5G, ale sieť aj kompletne modernizujeme. Ide o rozsiahly proces, pri ktorom sa postupne vylepšujú všetky jej súčasti. Znamená to nielen výrazné zvýšenie počtu vysielačov, ale aj ich pripojenie optickými linkami na rýchlejší prenos dát.

Rozširujeme pokrytie vysokorýchlostných frekvencií a zároveň postupne vypíname zastaranú 3G sieť. Uvoľnené frekvencie tak môžeme využiť pre novšie a výkonnejšie technológie.

Sieť 5G od O2 môže aktuálne využívať viac ako 88 % ľudí na Slovensku. Kedy sa jej dočká aj zvyšok krajiny?

Najprv musíme dokončiť modernizáciu, ale na konci tohto roka ju budú mať všetci. Navyše tých zvyšných 12 % populácie  má stále k dispozícii 4G LTE sieť, čiže nie sú bez pokrytia.

V čom spočívajú výzvy takejto modernizácie? Predstavujem si vysoké stĺpy a technikov, ktorí na ne musia vyliezť.

Toto je len vrchol ľadovca. Za tým všetkým sú aj matematické simulácie na modelovanie terénu, výkopové práce na ťahanie optických káblov a modernizácia existujúcej infraštruktúry, ktorá zahŕňa aj montáž a údržbu zariadení. A to všetko sa deje za každého počasia.

Prečítajte si tiež: „Lovec búrok“ odhaľuje dobrodružné zákulisie budovania najmodernejšej siete

Nejde však len o jednotlivcov. Je to kolektívne úsilie, pri ktorom tímy aktualizujú systémy. Je to obrovská synchronizácia ľudí, technológií a procesov. Pracujeme na tom spoločne, pretože nám ide najmä o to, aby mali naši zákazníci špičkovú sieť.

Ako sme na tom so sieťou v porovnaní so zahraničím?

Na Slovensku máme veľmi konkurenčné prostredie, čo sa odráža aj na kvalite našej siete. Hoci sme ešte len v polovici modernizácie, aj tak sme už tento rok získali významné ocenenia od Opensignal – svetového lídra v nezávislom meraní kvality sietí. A nielen na Slovensku, ale aj v celosvetovom porovnaní.

Spoločnosť Opensignal ocenila neustálu snahu O2 o zlepšovanie siete v kategóriách svetový líder v 5G Voice App Experience a 5G Gaming Experience. To dokazuje, že naša 5G sieť má nielen skvelú dostupnosť, ale ponúka aj skutočné výhody pre zákazníkov so špičkovým zariadením 5G.

Dátové centrá, kde modely umelej inteligencie fungujú, majú obrovskú spotrebu energie – ak by to bol štát, patrilo by mu 7. alebo 8. miesto v spotrebe energie.

O2 sa o sieť delí s konkurenciou. Neznamená takáto spolupráca zníženie súťaživosti na trhu, ktoré bude mať následky napríklad na kvalitu do budúcnosti?

Áno, je pravda, že pracujeme na zdieľaní siete. Predstavte si to ako železničnú spoločnosť – ak chce niekto iný prevádzkovať dopravu, nedáva zmysel budovať úplne nové koľajnice. Rovnako ani u nás nemá význam, aby si každý operátor staval vlastné stožiare a technológiu v každej obci sám.

Zdieľanie siete umožňuje efektívnejšie využívanie infraštruktúry, čo je obzvlášť dôležité na Slovensku, kde máme viacero operátorov. Spolupracujeme na budovaní a modernizácii siete, čím šetríme náklady a zároveň prinášame zákazníkom kvalitnejšie pokrytie a rýchlejšie inovácie.

Neznamená to však nižšiu konkurenciu, práve naopak. Vďaka spoločnému zdieľaniu infraštruktúry môžeme sústrediť viac zdrojov na komerčný boj o zákazníka a ponúkať lepšie služby, ceny či výhody.


S umelou inteligenciou sa potrebujeme naučiť žiť – pôjde to ľahšie, keď ju pochopíme. Kempelenov inštitút prišiel s projektom Vo vnútri AI, ktorý môžete využiť ako návod na jej pochopenie a používanie. Tento projekt mohol vzniknúť aj vďaka podpore Férovej nadácie O2, ktorá dlhodobo podporuje vzdelávacie iniciatívy a zmysluplné projekty.

Slavomír Pšenák

Slavomír Pšenák v O2 od roku 2022 vedie technologický úsek spájajúci IT a sieťové oddelenia. Predtým pôsobil v spoločnostiach InoCloud, Erste Group IT a IBM, v ktorých získal skúsenosti v oblasti umelej inteligencie, cloudových technológií a dátovej analytiky. Počas kariéry viedol strategické projekty zamerané na digitalizáciu a efektívnejšie IT riešenia. Je absolventom Ekonomickej univerzity, okrem toho študoval aj marketing a strategický manažment na Univerzite v Gente.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.