Túžba vyskúšať niečo nové priviedla Janu a Michala Lašánovcov pred desiatimi rokmi k odvážnemu kroku. Otvorili si vlastnú pekáreň, dnes už známu Giraffe Bakery, kde ponúkajú rôzne sladké lákadlá – od cupcakov cez makrónky a cheesecaky až po torty.
S Janou Lašánovou sme sa porozprávali, ako vyzerali ich začiatky, o pôvode „Žirafy“, ako sa pekáreň familiárne označuje, o nástrahách podnikania, ale aj o tom, čo plánujú v budúcnosti.
Náročné začiatky
„Dávnejšie som pracovala v spoločnosti O2, kde som nastúpila ešte pred jej spustením. Tento zážitok bol pre mňa veľmi inšpirujúci. Samotné prostredie pôsobilo ako taký startup a nemalo ešte jednoznačne nalinkované pravidlá. Bolo mi to veľmi blízke. Neskôr, keď už prišli všetky ohraničenia, procesy a milión excelovských tabuliek, začala som rozmýšľať nad niečím vlastným,“ hovorí o prvotnom nápade Jana.
Spolumajiteľka pekárne priznáva, že začiatky si predstavovala naivne. Je presvedčená, že napriek prekážkam sa im darilo napredovať najmä vďaka veľkému entuziazmu.
„Pri tom nespočetnom množstve úradov, ktoré musíte obehať, je hygienická kontrola iba malý čriepok spomedzi všetkých administratívnych úkonov. A potom je tu, samozrejme, ešte kolaudácia priestorov. Keď sa v tom raz človek začne motať, zistí, že z pôvodnej predstavy „zabavme sa, veď to nejako vyjde“ to bol nakoniec proces na pol roka. Keď sa však spojí tvrdohlavosť s okolnosťami, ktoré vás tlačia, tak za tým snom idete,“ dodáva.
„Ak sa tejto práci chcete venovať naplno, musíte mať k tomu naozaj vzťah.“
A akú rolu v tom zohráva žirafa, podľa ktorej svoju prevádzku pomenovali? „Keďže sme s manželom obaja dosť vysokí, prezývka „žirafky“ sa s nami vždy ťahala a nakoniec sme si povedali, že nás to skvele vystihuje,“ objasňuje.
Lásku ku gastronómii získali v rodine
Hoci mnohí v začiatkoch úvah o podnikaní bojujú s otázkou, do čoho sa pustiť, pre Janu a Michala to bolo jasné. „Základ lásky ku gastronómii máme v rodine, kde sa vždy dobre varilo a pieklo. Pre mňa je to prirodzené prostredie a nevedela by som si predstaviť podnikať v niečom inom,“ približuje.
Podnikateľskú dráhu začínali manželia Lašánovci s cupcakmi. „Pred 10 rokmi ich ešte na Slovensku nikto nepiekol. Všetky receptúry, s ktorými pracujeme, sú moje vlastné,“ vysvetľuje Jana.
Celé pečenie je podľa jej slov jeden veľký proces, do ktorého vstupujú aj priania a túžby zákazníkov. Stabilná ponuka pozostávajúca z 12 príchutí cupcakov sa mení buď na základe sezóny, alebo prieskumu medzi zákazníkmi. Lašánovci sledujú, ktoré príchute sú populárne, a tie sa snažia zachovať. „Niektoré sú s nami úplne od začiatku a niektoré obmieňame často. Záleží aj na tom, čo nás baví.“
Pracovať s ľuďmi je najväčšia škola
Vlastné podnikanie Lašánovcov prekvapilo z každej stránky, najviac však z tej ľudskej. „Za najväčšiu výzvu považujem naučiť sa viesť ľudí. Snažíme sa vystupovať prirodzene a na nič sa nehrať,“ zdôrazňuje spolumajiteľka Giraffe Bakery.
Pohovor so súčasným kolegom Martinom prebiehal neformálne pri káve. „Opýtala som sa ho, či si dá kávu. Keď súhlasil, poslala som ho, nech si ju ide spraviť za pult, a už tam rovno zostal,“ smeje sa.
„Za najväčšiu výzvu považujem naučiť sa viesť ľudí. Snažíme sa vystupovať prirodzene a na nič sa nehrať.“
Jana je presvedčená, že práca v pekárni vôbec nie je jednoduchá. Treba neustále rozmýšľať, mať dobrý time management, byť precízny a vytrvalý. Osem hodín, ktoré počas bežného dňa strávia na nohách, sa pri veľkých objednávkach totiž často mení aj na 12. „Ak sa tejto práci chcete venovať naplno, musíte mať k tomu naozaj vzťah,“ zdôrazňuje.
Manželia Lašánovci si dobre uvedomujú dôležitosť atmosféry na pracovisku, ktorá priamo ovplyvňuje pracovný výkon. „Napriek tomu, že sme viac-menej ženský kolektív (s výnimkou dvoch chlapov), veľmi dobre spolu vychádzame, komunikácia medzi nami je priama. Myslím, že sme príliš malý podnik na to, aby sme si mohli dovoliť mať medzi sebou zlé vzťahy,“ opisuje Jana chod prevádzky, kde pracujú ľudia rôznych profesií – od grafickej dizajnérky cez učiteľku a bábkoherečku až po fyzioterapeutku.
„Musíme tu mať niečo pevné, čo nás stmeľuje. U nás je to postavené na humore. Rozhodne sa tu neberieme príliš vážne,“ myslí si Jana.
Pri fungovaní cez internet im chýbal kontakt s ľuďmi
Bratislavská Giraffe Bakery spočiatku pôsobila v priestoroch na Zátiší, ktoré boli určené len na výrobu. „Fungovali sme len na princípe internetových objednávok a od toho sa odvíjala aj stavba celého dňa,“ opisuje Jana. Fungovanie len cez internet vníma ako veľkú nevýhodu, chýbal im totiž kontakt s ľuďmi. „V tých časoch sme sa snažili chodiť aspoň na Dobré trhy, ale inak sme celý marketing riešili iba online.“
Presťahovaním do Novej Cvernovky sa Lašánovcom otvorili úplne nové príležitosti. „Svoju ponuku sme rozšírili o kaviareň a naše služby poskytujeme na rôznych eventoch, ktoré vytvárajú firmy sídliace priamo v Novej Cvernovke. Krásne sa tu dopĺňame,“ hovorí.
Zaujímavosťou je, že v priestoroch Cvernovky sídlila pôvodne chemická priemyselná škola a v priestoroch Giraffe Bakery bol kedysi školníkov byt.
Viac eventov aj firemné raňajky pre ľudí z Novej Cvernovky
Najväčším plánom do budúcnosti je pre Lašánovcov stabilizovať sa v Cvernovke a venovať sa viac eventom. „V rámci priestorov Cvernovky by sme chceli robievať firemné raňajky pre zamestnancov ostatných firiem. V lete sa plánujeme zamerať aj na detské oslavy. Od nového roku sme otvorili kurzy pečenia cupcakov, makrónok a pečenia pre začiatočníkov, ktoré sú zatiaľ hojne navštevované,“ uzatvára Jana.
Nová povinnosť pre podnikateľov
Nielen menších prevádzok, akou je Giraffe Bakery, sa bude týkať jedna z veľkých zmien, ktorá vstupuje do platnosti 1. júla 2019. Ide o zavedenie tzv. eKasy, online pripojenia pokladníc do systému finančnej správy, ktoré má priniesť zvýšenie transparentnosti výberu daní a viacero ďalších výhod aj podnikateľom.
Spoločnosť O2 pri tejto príležitosti prišla na trh s O2 eKasou, komplexným riešením pre živnostníkov a podnikateľov, ktoré prepája pokladnicu s platobným terminálom, tlačiarňou a súčasne prináša rýchle a spoľahlivé internetové pripojenie.