Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

Párová terapeutka Petra Páneková: Veľké romantické gestá nenahradia každodennú starostlivosť o vzťah. Skutočnú blízkosť si budujeme cez emočné napojenie na druhého aj maličkosti

Dobrý vzťah neznamená, že v ňom nie sú problémy. Dôležité je, ako sa k nim partneri postavia.

Keď sa dvaja ľudia dokážu naladiť jeden na druhého a hovoriť o svojich pocitoch a potrebách bez akýchkoľvek obáv, fungujú ako zohratý tím. Takáto súhra však neprichádza automaticky – vyžaduje si vedomú starostlivosť, napojenie na druhého aj ochotu hľadať spoločné riešenia, hoci to nie je ľahké. Párovej terapeutky Petry Pánekovej sme sa opýtali, čo znamená fungovať vo vzťahu ako dobrý tím a čo pomáha udržať si blízkosť aj v náročnejších chvíľach.

Aj o priateľské vzťahy sa musíme vedome starať, aby fungovali. Psychologička radí, ako na to

V rozhovore s párovou terapeutkou nájdete niekoľko praktických modelových situácií zo vzťahov aj s riešeniami a dozviete sa:

  • aké piliere sú predpokladom spokojnosti vo vzťahu, 
  • aká komunikácia môže úplne položiť vzťah, 
  • kto sú štyria jazdci apokalypsy, ako a prečo sa im vyhnúť, 
  • prečo je objatie či úsmev s dobrým načasovaním viac ako nárazové pozvanie na večeru,
  • ako správne balansovať medzi intimitou vo vzťahu a vlastnou autonómiou
  • a aj to, ako sa vo vzťahu prejavuje emocionálna závislosť.

Ako vyzerá zdravý, dobre fungujúci vzťah, v ktorom sú obaja partneri spokojní?

Začala by som tým, že žiaden vzťah nie je dokonalý ani bezchybný. Rozlišujeme však dva faktory, ktoré sú základným predpokladom spokojnosti vo vzťahu. 

Prvým z nich je emocionálne napojenie partnerov. Ide o to, ako hlboko dokážem vnímať a cítiť toho druhého. Emočné napojenie je základným stavebným prvkom fungujúceho vzťahu.

Druhým kľúčovým faktorom spokojnosti vo vzťahu je pocit bezpečia a stability. Tento pocit zase úzko súvisí s mojím vnútorným prežívaním bezpečia a sebahodnoty – ako stabilne sa cítim vo svojom vnútri, ovplyvňuje aj to, ako sa cítim vo vzťahu.

Vnútorné bezpečie každého z partnerov dáva priestor pre skutočnú lásku so všetkými jej podobami. Jeho miera súvisí so vzťahovou väzbou, ktorá sa vytvára už v ranom detstve. Typ vzťahovej väzby ovplyvňuje ako neskôr fungujeme vo vzťahoch, ako ich nadväzujeme, udržiavame, ako sa v nich cítime, či vieme dôverovať alebo sa bojíme odmietnutia.

Takže ak necítim bezpečie sama v sebe a som vo vzťahu, môžem si napríklad svoje šťastie premietať do partnera?

Áno, v takom prípade môže vzniknúť emocionálna závislosť, ktorá je spojená s nedostatkom vnútorného bezpečia. Vzťahy nám poskytujú prijatie a uznanie a občas môžeme pociťovať strach z ich straty. Ak však tento strach prevládne, začne to vzťah poškodzovať.

Ako to v takomto nevyrovnanom vzťahu vyzerá?

Emocionálne závislá osoba často cíti, že si lásku partnera musí zaslúžiť, a preto robí viac, ako by mala. Nedokáže si predstaviť život bez neho a cíti prázdnotu pri pomyslení na odlúčenie. Uprednostňuje potreby partnera pred svojimi a toleruje aj nevhodné správanie, len aby si vzťah udržala.

Takíto ľudia môžu byť vo vzťahu nároční. Potrebujú časté uistenie o láske, sú žiarliví a ťažko znášajú aj malé náznaky odmietnutia. Často bránia partnerovi v aktivitách, pretože majú problém s jeho autonómiou. Ale rovnováha medzi intimitou a autonómiou je pre zdravý vzťah nevyhnutná.

Bez ohľadu na to, či je človek emocionálne závislý alebo nie, môže jeden z partnerov vo vzťahu nadobudnúť pocit, že dáva viac ako ten druhý.

Ideálny stav je v pomere 50 : 50 – teda že obaja partneri rovnako dávajú aj dostávajú. Áno, je to skôr teoretický ideál, preto je dôležité uvažovať nad tým, či ide len o dočasnú nerovnováhu spôsobenú životnými okolnosťami, napríklad keď má partner náročné obdobie v práci a potrebuje viac podpory, alebo je nerovnováha vo vzťahu dlhodobým vzorcom.

Dôležitým signálom, že niečo nie je v poriadku, je pocit frustrácie a nespokojnosti. Ak mám dlhodobo pocit, že dávam príliš veľa a nedostávam späť takmer nič, treba sa na to spoločne pozrieť a pomenovať, čo a prečo sa deje.

Zdravý vzťah nie je o sebaobetovaní, nevyhnutná je práve rovnováha medzi intimitou a autonómiou.

Ako?

Pomôcť môže objektívna analýza: V akých oblastiach mám pocit, že dávam viac? Je to starostlivosť o domácnosť, financie, emocionálna podpora? Alebo je problém v tom, že partner síce niečo dáva, ale iným spôsobom, než očakávam? Niekedy totiž nemusí ísť o skutočnú nerovnováhu, ale o rozdiel v jazykoch lásky. Každý prejavuje náklonnosť iným spôsobom, a ak partner prejavuje lásku spôsobom, ktorý nevidím alebo neočakávam, môžem mať pocit, že nič nedostávam, hoci on sa snaží. Preto je dôležité aj vnímať, akým spôsobom partner prejavuje lásku a ako sa aj v tomto smere dokážeme lepšie naladiť.

Partneri sú vlastne taký tím, ktorý, ako ste už spomenuli, môže dobre fungovať len vtedy, keď sú na seba obaja skutočne emočne napojení, vnímajú sa a prispôsobujú tomu druhému aj svoju dynamiku.

Tímová práca vo vzťahu je zásadná, pretože vzťah je o dvoch ľuďoch. No výskumy ukazujú, že dlhodobo fungujúce vzťahy nestoja na veľkých romantických gestách, ale na malých pravidelných prejavoch lásky.

Drahé darčeky či grandiózne prekvapenia ani nemôžu nahradiť každodennú starostlivosť o vzťah. Skutočná blízkosť sa totiž buduje práve cez malé prejavy pozornosti, a preto je podstatné, aby si partneri neustále vyjadrovali náklonnosť. Stačia drobnosti, ako úsmev, objatie, záujem o partnerov deň alebo úprimný kompliment. To sú tie drobné dávky lásky, ktoré vytvárajú pevné a trvalé partnerstvo.

Aj americký párový terapeut John Gottman prišiel k záveru, že úspech dlhodobého vzťahu spočíva v kontinuálnom dávkovaní lásky – každý deň po troškách, no neustále. Dôležité je, aby boli zapojení obaja partneri. Ak sa snaží iba jeden, vzťah nikdy nemôže dobre fungovať.

Aké situácie bývajú vo vzťahoch najväčšou skúškou?

Vzťahy môžu výrazne ovplyvniť aj rôzne životné situácie, ktoré prichádzajú zvonka. Napríklad narodenie dieťaťa, dlhodobá materská dovolenka alebo keď deti odídu z domu a nastane syndróm prázdneho hniezda. Aj finančné problémy, strata zamestnania alebo choroba môžu v partnerskom vzťahu vyvolávať stres.

V praxi sa veľmi často stretávam s problémami v komunikácii, lebo partneri nemajú čas porozprávať sa pre každodenné povinnosti a tlak na výkon, a takisto sa stretávam so stratou dôvery v dôsledku akéhokoľvek klamstva, nemusí ísť nutne o neveru.

K emocionálnemu vzďaľovaniu môže viesť aj rutina a stereotyp, ako aj narušená intimita a sexuálny život. A, samozrejme, ťažko sa buduje vzťah s toxickými vzorcami správania, ako je agresivita, verbálna neúcta alebo extrémna kontrola.

Úspech dlhodobého vzťahu spočíva v dávkovaní lásky – každý deň po troškách, no neustále.

Pristavme sa pri jednej z týchto kríz, povedzme, že partner stratí prácu. Ako mu byť oporou, zvládnuť to spoločne, no zároveň sa úplne nevyčerpať?

Prvá a veľmi dôležitá vec je všímavosť. V ťažkých životných obdobiach je nevyhnutné byť voči sebe navzájom pozorní. Vnímať, čo prežíva môj partner, ale aj to, ako celá situácia ovplyvňuje náš vzťah. Keď sa jeden z partnerov ocitne v kríze, môže reagovať rôzne – buď sa uzavrie do seba, je menej komunikatívny, prepadne obavám z budúcnosti a úzkosti, alebo, naopak, jeho frustrácia sa môže prejaviť podráždenosťou či hnevom.

V takejto situácii je kľúčová empatia. Dávať partnerovi verbálne aj neverbálne najavo, že si všímam jeho pocity, napríklad slovami: „Vidím, že si sklesnutý, že ťa to trápi. Môžem ti nejako pomôcť?“ Tým ukazujem, že som tu pre neho a že nie je na situáciu sám.

Zároveň je dôležité vyjadriť podporu spôsobom, ktorý nevyznieva ako ľútosť. Podpora môže byť aj praktická – môžem sa opýtať: „Ako ti môžem pomôcť? Chceš, aby som sa pozrela na tvoj životopis?“

Ak sa frustrácia prejavuje podráždenosťou alebo hnevom, môžem skúsiť zrkadliť jeho emócie a vyjadriť rešpekt k jeho pocitom: „Vidím, že si nahnevaný. Chápem to. Čo môžeme urobiť spoločne, aby sme túto situáciu zvládli?“ Tým dávam najavo, že rešpektujem jeho emócie, ale zároveň nastavujem hranicu – nesúhlasím s nepríjemným správaním, no uznávam, že má právo cítiť sa frustrovane.

Na záver je dôležité vyjadriť aj vlastné pocity: „Keď sa ku mne správaš odmerane, cítim sa zranene. Čo môžeme urobiť, aby sme si v tejto situácii boli navzájom oporou?“ Dôležité je, aby sa obaja partneri rozprávali a cítili, že v tom nie sú sami a že spolu hľadajú riešenie.

Ako riešiť situáciu, ak jeden z partnerov pociťuje, že deľba domácich prác nie je v rovnováhe?

Namiesto výčitiek a útokov je dôležité voliť konštruktívny prístup, inak sa diskusia ocitne v slepej uličke. Správna komunikácia pomáha jasne vyjadriť vlastné pocity a očakávania – teda nielen to, čo nám prekáža, ale aj to, čo by sme potrebovali. Napríklad: „Cítim sa veľmi vyčerpane, keď každý večer upratujem celú kuchyňu sama. Vedel by si mi s tým pomôcť?“

Okrem pomenovania problému upriamte pozornosť aj na jeho riešenie. Môžete skúsiť otázky ako: „Aký postup by si navrhoval? Ako by sme si mohli rozdeliť úlohy tak, aby to bolo pre oboch spravodlivé?“ Spoločná dohoda o rozdelení domácich prác môže výrazne uľaviť obom partnerom.

Do vzťahových kríz určite zasiahli aj sociálne siete. Mnoho párov zažíva situáciu, keď si partner alebo partnerka píše na internete s niekým iným alebo si napríklad lajkujú príspevky. Do akej miery je dôležité stanoviť si hranice v tomto ohľade? 

Na túto situáciu sa môžeme pozrieť z dvoch uhlov pohľadu. Ak nás niečo vo vzťahu zraní, stojí za to zamyslieť sa, prečo to v nás vyvolalo takú silnú reakciu. Aké emócie sa mi aktivovali, keď vidím, že partner/ka si s niekým píše na Instagrame? 

Dotklo sa to našej sebadôvery, pocitu bezpečia alebo možno starých rán z minulosti? Každý si do vzťahu prináša svoju vlastnú skúsenosť, a práve preto môžu podobné situácie otvoriť hlbšie témy. Druhá rovina je objektívna – zhodnotenie toho, čo sa skutočne stalo, aké správanie partner prejavil a kde leží hranica medzi prijateľným a neprijateľným. Každý vzťah funguje inak, preto je dôležité otvorene hovoriť o tom, čo obaja považujú za v poriadku a čo už presahuje ich hranice.

Keď sa rozprávame  o tom, aká by mala byť komunikácia vo vzťahoch, zdá sa to jednoduché. V realite je to však oveľa ťažšie.

Spôsob, akým hovoríme, je kľúčový. Aj jednoduchá zmena formulácie vety robí zásadný rozdiel – a nevhodná komunikácia môže vzťah položiť. Pároví terapeuti John a Julie Gottmanovci tento fenomén nazvali štyria jazdci apokalypsy. Sú to komunikačné vzorce – ak sú prítomné v komunikácii, vzťah je vo veľkom ohrození.

Prvým vzorcom je, keď ma partner či partnerka neustále kritizuje. Vyčíta mi chyby, hodnotí ma miesto riešenia konkrétnej situácie.

Druhým je pohŕdanie a znevažovanie partnera či partnerky. Sem patria aj nevyžiadané sarkastické poznámky.

Vzťahu takisto ubližuje, ak partner či partnerka odmieta akúkoľvek zodpovednosť a používa výhovorky typu „Ja za to nemôžem“ alebo „To nie je moja vina“.

A posledným vzorcom je stavanie múru – a to je úplné uzavretie sa pred partnerom, ignorovanie konfliktu a odmietanie komunikácie.

Komunikácia nie je súťaž, ale spôsob, ako sa vzájomne pochopiť. Ak do toho vstupujem len s cieľom mať pravdu, nedopadne to dobre.

Keď sa nad tým zamyslím, aj s mojím partnerom často skĺzavame k obviňujúcim reakciám typu: „No ale veď ty…“

Najdôležitejšie je vyhýbať sa kritike a namiesto nej formulovať svoje pocity a potreby v prvej osobe. Namiesto toho, aby sme povedali „Ty na mňa nikdy nemáš čas“, môžeme povedať „Cítim sa osamelo, keď spolu netrávime čas“. Tento spôsob komunikácie nie je útočný a namiesto obviňovania otvára priestor na riešenie.

Dobrou stratégiou môže byť aj sendvičová technika. Spočíva v tom, že najskôr povieme niečo pozitívne, potom vyjadríme kritiku (konštruktívnym spôsobom) a nakoniec to opäť uzavrieme niečím pozitívnym. Partner sa tak necíti napadnutý a skôr prijme spätnú väzbu.

A, samozrejme, musíme aktívne počúvať partnera – skutočne vnímať, čo hovorí, overovať si, či sme to pochopili správne, a rešpektovať jeho pocity, nebagatelizovať ich. Nemusíme súhlasiť s partnerom, teda s tým, čo hovorí, ale môžeme prijať to, ako sa cíti.

Dá sa odísť z hádky bez toho, aby sme sa zranili?

Dôležité je nesnažiť sa za každú cenu vyhrať. Ak mi ide len o to, aby som mala pravdu, nemôže to dopadnúť dobre. Komunikácia nie je súťaž, ale spôsob, ako sa vzájomne pochopiť. Hádku by sme však mali vedieť zastaviť v správnom momente. Keď sa konflikt vyhrotí a atmosféra je príliš napätá, je dobré povedať: „Teraz je to už príliš, potrebujem chvíľu pauzu. Môžeme sa k tomu vrátiť neskôr?“ Niekedy je lepšie nechať emócie upokojiť a pokračovať v konverzácii, keď sme obaja pokojnejší.

Rozvodovosť na Slovensku je pomerne vysoká, aj keď v posledných rokoch mierne klesá. Priemerne sa pohybuje na úrovni 35 – 40 %, čiže rozvedie sa každý tretí pár. Ako spoznať, či má vzťah ešte zmysel a je možné obnoviť blízkosť aj po rokoch odcudzenia?

Vzťah má šancu na záchranu, ak existuje vôľa a zaangažovanosť oboch partnerov. No ak viac ubližuje, než dáva, ak sa v ňom necítime bezpečne a sú v ňom toxické vzorce správania, je dôležité zvážiť, či v ňom zotrvať. Niekedy je lepšie odísť než dlhodobo trpieť.Na druhej strane, blízkosť sa dá obnoviť aj po rokoch odcudzenia, ak sú obaja partneri ochotní na vzťahu pracovať. Dôležité je nečakať na zmenu toho druhého, ale položiť si otázku: Čo môžem urobiť ja? Podľa geštalt teórie poľa, keď sa zmení jedna časť poľa, zmení sa aj celé pole – ak teda začneme pracovať na sebe, môže to priniesť pozitívnu zmenu aj do vzťahu. Dočasné vzdialenie nemusí znamenať koniec a môžeme si k sebe opäť nájsť cestu.

Petra Páneková

Petra Páneková je klinická psychologička a psychoterapeutka pôsobiaca v Bratislave. Špecializuje sa na individuálnu psychoterapiu pre dospelých, párovú terapiu a psychodiagnostiku. Vo svojej praxi sa venuje širokému spektru tém vrátane podpory klientov v náročných životných situáciách, ako sú rozchody.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Umelkyňa Katarína Poliačiková: Malé okamihy nás dokážu veľmi obohatiť. Sú všade okolo nás, stačí sa ich naučiť vnímať

Chvíle sú krásne, lebo sú prchavé. Keď sa napojíme na pominuteľnosť, dokážeme aj zlé veci vnímať ľahšie.

Kde hľadať a nachádzať šťastie? To je otázka, nad ktorou uvažujeme častejšie, keď bilancujeme na konci roka. Umelkyňa a spisovateľka Katarína Poliačiková pochopila, že šťastie nesúvisí s úspechom, krajinou, v ktorej žije, ani s dokonalou dovolenkou. Prečítajte si, ako sa naučila nachádzať pohodu v malých radostiach, okamihoch, rituáloch, a možno nájdete inšpiráciu aj pre svoje vlastné hľadanie šťastia.

Skúsený turista Martin Majerčík nám rozpovedal, prečo na Ceste hrdinov SNP nemohol rozmýšľať nad životom, hoci sa tam z toho dôvodu vybral

V rozhovore s umelkyňou a spisovateľkou Katarínou Poliačikovou sa dočítate:

  • ako ju ovplyvnilo detstvo v Starej Turej, 
  • kedy a ako objavila cestu k minimalizmu a ako jej pomáha udržiavať si vnútorný pokoj, 
  • ako jej Japonci ukázali nový spôsob premýšľania o čase a priestore, 
  • aké rituály jej pomáhajú zvládať dni 
  • a prečo by sme si neužili západ slnka, ak by trval tri hodiny.

Katke nedávno vyšla aj kniha Ministerstvo malých radostí, do ktorej vyzbierala niekoľko drobných okamihov, ktoré ju a jej blízkych napĺňajú.

Katarína, čo ťa naposledy potešilo?

Všimla som si, že moja monstera má nový list. Je to pre mňa vždy taký malý zázrak, keď sa tam zjaví svetlá zelená a vzápätí sledujem, ako rastie.To bola moja posledná malá radosť.

Vždy si si takto všímala malé radosti okolo seba?

Keď sa ohliadnem za svojím detstvom, uvedomujem si, že áno. Kedysi som si myslela, že to tak majú všetci. Mnohé z toho, ako prežívam svet, pramení z detstva.

Bola som jedináčik, vyrastala som len s mamou. Mala som len zopár kamarátov, nikdy som nebola súčasťou veľkej partie. Moje najlepšie spomienky na detstvo sú tie, keď som sama, niečomu sa venujem alebo niečo pozorujem. Pestovala som si to od malička a určite som k tomu inklinovala aj charakterovo.

Kedy si si uvedomila, že ľudia to majú aj inak, že nie každý si tak dokáže vychutnať prítomný okamih či tešiť sa z maličkostí?

Myslím si, že to bolo asi cez moju tvorbu, ktorá sa veľmi neoddeľuje od osobného života. Vychádza z osobných pozorovaní a práve cez feedback na ňu som zistila, že bolo pre ľudí občas až prekvapujúce, čo som si všimla a ako. Vtedy som si začala uvedomovať, že to tak naozaj nemá každý.

Koľko toho podľa teba naozaj k šťastiu potrebujeme?

Toto je veľmi komplexná otázka. Začala by som tým, čo je vôbec šťastie – to je veľmi ťažké. 

Pomenovať si, čo to pre mňa vôbec znamená, bola dlhá cesta. Keď sa vrátim 10-15 rokov dozadu, môj pocit či presvedčenie o tom, čo je šťastie, definovali vonkajšie okolnosti – pocit validácie, veľa sa to spájalo s úspechom. Bola to pre mňa cesta hľadania.

Istý čas som uvažovala, že sa presťahujem sa do New Yorku, kde som mala pracovné možnosti, ale aj sociálne zázemie. Túžila som po živote tam. Keď sa v New Yorku človeku náhodou niečo podarí, vie to byť veľmi zvodné. Cíti, že to je „TO“. Na pozadí bola aj túžba odísť z Bratislavy. 

Neskôr som objavila Lisabon, kde som si uvedomila, že je pre mňa dôležitejšie mať prístup k oceánu, ku kvalitnému životu, k dobrému jedlu a pokoju. Pamätám si, že moment uvedomenia si priorít bol paradoxne spojený s pocitom zlyhania. Zrazu mi nezáležalo až tak na úspechu, skôr na zdravom prežívaní a túžbe byť v prostredí prospešnom pre moje mentálne zdravie. Nakoniec som sa neodsťahovala nikam, som šťastná v Bratislave.

Asi nie si rodená Bratislavčanka, však?

Pochádzam zo Starej Turej, kde stále žije moja mama. Kedysi to bola dedina, neskôr tam postavili fabriku, tak sa z nej stalo malé postsocialistické mestečko. Myslím si, že to tiež definovalo môj vzťah k malým radostiam. Počas detstva a dospievania som nemala žiadne stimuly či kultúrne vyžitie, ale zato som mala slobodu hrať sa vonku, zatúlať sa. Moja zvedavosť mala obrovský priestor a v konečnom dôsledku to bolo omnoho dôležitejšie pre môj rozvoj ako mať možnosti.

Maličkosti, ktoré vedia dobiť, sa skrývajú v drobných okamihoch. Ťažko ich nájdeme, ak očakávame, že nás vyživí iba niečo veľké.

Ako to máš dnes? Už si našla odpoveď na to, koľko toho teda potrebujeme k šťastiu?

Asi to má každý inak. Myslím si, že aj v jednoduchosti vie byť hĺbka a záleží na tom, s čím sa uspokojíme.

Ja osobne mám rada materialistické kvalitné veci, keď je niečo dobre vyrobené či spracované, či už v jedle a móde, alebo službách. Vie ma to veľmi uspokojiť, ale zároveň vedome nesiaham po materiálnych radostiach, keď mi je naozaj ťažko. Vtedy ma vie stimulovať a uspokojiť niečo úplne iné, čo nemá materiálny základ.

Čo to býva?

Pre mňa je to veľa o kontakte so sebou cez prírodu. Keď si spomeniem na naozaj kritické obdobia, pomohla mi príroda a hudba. Mám pocit, že sme zistili, že vlastniť veci nás neurobilo šťastnými. 

Mám na mysli neskorý kapitalizmus. Dobehli sme do momentu, keď nám je to už viac-menej jasné, aj keď trh, najmä takto pred sviatkami, na to stále tlačí.

Kompulzívne nakupovanie je podobný mechanizmus ako emočné zajedanie. Myslíš si, že cesta k šťastiu vedie aj cez objavenie minimalizmu či zjednodušovanie si života?

Mala som o tom veľmi zaujímavú debatu s Johanou Johanidesovou, matkou piatich detí, ktorá žije s rodinou v Brdárke na Gemeri. Je keramikárka a pastierka.

Pýtala som sa, či si nemyslí, že by jej deťom niečo mohlo chýbať. Vyrastajú veľmi jednoduchým, no tvrdým spôsobom života, od malička vnímajú, čo všetko sa musí spraviť, aby bolo jedlo na stole a teplo v dome, čo sú pre nás základné veci.

Pomenovala to ako cestu skromnej hojnosti. My bežne dávame slovám „musíme sa uskromniť“ negatívny význam, v zmysle odopierania si niečoho, lebo bude horšie. Ona to vníma ako podstatu šťastia, ako sa s čo najminimálnejšími prostriedkami dá mať plnohodnotný pocit radosti.

Ovplyvnil ťa v tomto nazeraní na svet aj čas, ktorý si strávila v Japonsku?

Cesta do Japonska bola pre mňa veľmi zásadná. Vždy som inklinovala k východným filozofiám a náboženstvám, úprimne mi dávali väčší zmysel ako kresťanské nazeranie na svet a duchovné hodnoty. Po príchode tam som mala pocit, že som prišla domov. 

Čo bolo pre mňa obohacujúce a zistila som, že mi u nás chýba, sú rituály sprevádzajúce každodenné veci. Cez rituál vznikne priestor na niečo, čomu dajú v Japonsku čas. Hneď prvé mi napadá pobyt v reštaurácii ako kontrast so zážitkom z New Yorku.

Keď ste v reštaurácii na Manhattane, kde štvorcový meter a minúta majú obrovskú hodnotu, keď dojete a nevypýtate si dezert, okamžite vám pristane na stole účet a musíte odísť. Aby podniky pokryli nájom, musia zákazníkov točiť.

V Japonsku s tým, naopak, vedome pracujú, dávajú si záležať, ešte aj z vyprevádzania hostí dokážu spraviť rituál ukončenia služby a spoločného času. Mnohé z rituálov vychádzajú zo šintoistického náboženstva, ktoré má veľmi komunitný charakter. 

Na základe niekoľkých rituálov, ktoré som tam zažila, som si uvedomila, že je to náboženstvo, ktoré má v sebe okrem hlbokej spirituality aj humor a radosť zo spoločne prežitého času. Veľmi sa mi to páčilo. Japonci sú minimalistickí, ale zároveň som tam mala veľmi opulentné zážitky, vizuálne aj emočné. 

Inklinuješ aktuálne k nejakej viere?

Naozaj som sa stala „fanynkou“ šintoizmu a teraz mi chýba, že sa nemôžem chodiť ráno modliť do svätyne. Modlitbu si však môže definovať každý sám pre seba, nikdy som neinklinovala k nejakej ortodoxnosti. Bolo to pre mňa skôr o rannom rituáli v príjemnom priestore. 

Ich svätyne sú často malé parky s jazierkami a tisícročnými stromami. Bolo to pre mňa o tom momente. Doma si idem do záhrady posedieť s čajom na lavičku. Tam som absolvovala ten rituál až fyzicky, umyla som si ruky v studni, spravila som úkony modlitby, ale potom som už len sedela na kameni, rozmýšľala a sledovala ľudí. Často na rannú modlitbu vyskočili biznismeni z auta a zrazu stáli pred 600-ročným stromom, bolo to veľmi silné.

Vieš sa aj ty takto odpojiť od tlaku dnešného sveta?

Keď príliš veľa pracujem, nájdem si čas ísť k Dunaju, lebo potrebujem reset. Ale ja nemám rodinu. Rozumiem, že musí byť veľmi zahlcujúce a ťažké napojiť na samých seba, keď máme rodinu, kariéru a kopec povinností.

Malé radosti súvisia aj s tým, ako nám systém vytvára možnosti na to, aby sme mohli a vedeli zdravo fungovať. Keď človek žije v režime prežitia, myslí inak, pretože je stále v pozore, že musí prežiť.

Zároveň som si však spomenula na pána Juraja, človeka bez domova, s ktorým som sa zvykla stretávať pri Dóme sv. Martina. Vedome tam sedával, lebo sa mu tam páčilo, a myslím si, že si vybral úplne najkrajšie miesto v Bratislave. Vždy mal okolo seba veľa kníh a stále čítal. Napriek náročným veciam, ktoré prežíval, mal vďaka tým knihám, kontaktu s iným svetom a uvažovaním iskru v očiach. Držalo ho to nad vodou, bola to pre neho intelektuálna aj emočná stimulácia.

Existujú alebo máš ty nejaké techniky na „prestavenie“ si pohľadu na svet na farebnejší? Dokáže negatívny človek či ten v ťažkej situácii uveriť v lepšie zajtrajšky?

Nikdy som nečítala žiadnu knihu o mindfulness (technika všímavosti) ani som sa tým nezaoberala v teoretickej rovine, pre mňa je to skôr také, ako keď sa spýtaš babky, či ti dá recept na koláč, a ona odpovie: „Ja neviem, len toto pridám, toto prisypem.“ 

Robí to úplne intuitívne. Rovnaké je pre mňa prežívanie malých radostí. Zároveň tie okamihy vedome často vyhľadávam. Spomínam si na vypuknutie vojny na Ukrajine, na pocit bytostného ohrozenia, na nemožnosť ovplyvniť to, čo sa deje. Pamätám si na tie rána, pozorovala som východ slnka, teraz sa mi tlačia slzy do očí… a vydýchla som si, keď to slnko vyšlo. Znamenalo to, že ešte bolo niečo, na čo sa dalo spoľahnúť. Prinášalo mi to pokoj.

Čítanie tvojej knihy Ministerstvo malých radostí navodzuje podobné pocity. Je skvelé ju čítať v náročných dňoch.

Necítim sa v pozícii dávať rady, skôr ponúkam možnosti. Preto v knihe nie je napísané, ako na to, ale cez príklady ukazujem, kde všade a v čom všetkom sa dá nájsť radosť. V otváraní možností pre druhých ľudí cez vlastnú tvorbu sa cítim dobre.

Prečo podľa teba niektorí ľudia nevedia objaviť čaro maličkostí?

Tie maličkosti sú naozaj také drobné okamihy, ktoré vedia dobiť. Keď ich nemáme či máme očakávania, že to má byť niečo veľké, napríklad vytúžená dovolenka, je ťažké to nájsť. Jasné, že tešiť sa na niečo je skvelé, ale radosť je ukotvená v tej každodennosti. Je aj o senzualite a napojení sa na vlastné telo, pretože radosť sa nedeje len v hlave. Je aj o vôni, dotyku. Na to často zabúdame – dostať sa z hlavy do tela, napojiť sa na naše zmyslové vnímanie.

Dá sa teda „manuálne prestaviť“ myslenie a netlačiť na seba, neočakávať dokonalosť? Skvelá dovolenka, Vianoce v pokoji a bez hádok a podobne?

Posledné roky silno vnímam, že generácia našich rodičov to mala nejako a my máme potrebu sa vymedzovať voči tomu, čo nefungovalo. Sama si pamätám na ten tlak počas Vianoc, keď mi mama podhadzovala výčitky, že som jej málo pomáhala. Napriek tomu som mala Vianoce rada. 

Moja mama má rada rituály, myslím si, že to mám po nej. Vždy robila nejaké veci okolo stola, na čo som sa tešila. Ale naše Vianoce sprevádzal aj stres.

Keď sa zhováram s blízkymi, veľa z nich nemá pozitívny vzťah k Vianociam, pretože si ich pamätajú ako obdobie najväčšieho vypätia, keď „vybublali“ ešte aj veci, ktoré celý rok držali niekde „pod pokrievkou“. Vnímam pozitívne to, že to chceme inak. Je to o preskladaní si priorít, uvedomení si, či sú dôležité skôr umyté okná alebo spoločne strávený čas. Nie je to ľahké, musíme prepisovať hlboko zakorenené vzorce a je za tým emočná práca.

Na Vianoce ľahko vzplanieme. Psychologička radí, ako spracovať svoj hnev, aby sme neublížili sebe alebo blízkym

Aj pri dovolenkách je lepšie si ten čas dávkovať. Je ťažké čakať od dovolenky, že nás uspokojí, vylieči a naplní, keď dorazíme do destinácie a sme úplne zničení, nechceme nič, len tak byť, a po týždni, keď by sme možno aj niečo robili, musíme ísť domov.

Názov knihy Ministerstvo malých radostí znie trošku cynicky vzhľadom na aktuálne politické a celospoločenské dianie. Je to tak mienené?

Názov vznikol asi pred tromi rokmi, potom sa začali diať tieto aktuálne veci a zrazu Ministerstvo malých radostí vyznelo ako reakcia na to, že ostatné ministerstvá kolabujú. Pre mňa to však bolo mimo tohto kontextu.

Pre mňa je to o tom, že máme ministerstvá na všetky oblasti života, ale málo sa prihliada na aspekt duševného zdravia, ktorý je „na konci dňa“ pre nás najdôležitejší.

Moment uvedomenia si priorít bol u mňa spojený s pocitom zlyhania. Úspech prestane byť taký dôležitý, keď trpí duša.

Hľadala si duševnú pohodu aj cez terapiu. Aká bola táto tvoja cesta?

Nešla som do terapie s veľkou krízou, cítila som však, že sú veci, ktoré si v sebe nedokážem sama upratať, chcem ich preskúmať s odbornou pomocou. Veci z detstva, ktorým som nerozumela, no ovplyvňovali ma. 

Podnetom bol pre mňa vzťah, od ktorého som chcela, aby fungoval, a vnímala som, že musím práve ja niečo zmeniť. Veľa som v terapii riešila vzťah s mojou mamou, ktorý je veľmi blízky a vrúcny, ale bol aj veľmi náročný a komplikovaný.

Začiatky pre mňa boli náročné, ale som vďačná, že som si toho 2,5 roka dopriala.

Vďaka terapii som si redefinovala aj význam úspechu. Snahu o dokonalosť a strach zo zlyhania som si v sebe upratala, dokážem byť k sebe láskavejšia aj v náročných situáciách. Mám nástroje, ako veciam porozumieť, ako sa zachovať, ale aj ako si vytvoriť priestor na radosť.

Často si vo chvíľach, keď nám je dobre, želáme, aby trvali navždy. Ako sa vyrovnať s tým, že sa to predsa len vždy skončí?

Keď si predstavím trojhodinový západ slnka, je to hrozné, nie? (Smiech.) 

Chvíle sú krásne preto, že sú prchavé. Ako spoločnosť sa potrebujeme individuálne napojiť na cyklickosť, ktorú najlepšie vidíme aj v prírode.

Prežívame úžasné leto, potom príde jeseň, no my v zime predsa vieme, že leto zase príde. Keď sa napojíme na cyklickosť, vieme aj zlé veci vnímať prchavejšie ako v skutočnosti sú. Aj vo chvíli, keď nám je hrozne, by sme mali myslieť na to, že to prejde, zvedomovať si to.

Nemáš napriek tomu svoj okamih, ktorý by mohol trvať navždy?

U mňa tá naozaj hlboká radosť prichádza cez tvorbu. Mám momenty, keď píšem, naozaj zažívam bytostné šťastie, je to už až existenciálna radosť. Vtedy som napojená na niečo, čo ma presahuje, čerpám zo skúsenosti či niečoho hlbšieho. To je pre mňa ideálny okamih.

Z malých radostí nemám takú, ktorá je naj. Je to ako v tejto miske plnej keksíkov. Navzájom sa ovplyvňujú, napĺňajú tú nádobu, to je to šťastie.

Povedala si, že počas tvorby ťa eufória presahuje. Čo však robíš, keď je to opačne, počas tvorivých kríz?

Na začiatku to bolo veľmi ťažké, pretože som si to spájala s pocitom zlyhania. Stále to neprežívam ľahko, ale už mám na to nástroje. Vnímam v tom tú spomínanú cyklickosť, rozumiem, že nemôžem byť vždy na 100 % tvorivá. Riešim to tak, že dávam tomu čas.

Zároveň som zistila, že múza je preceňovaná a deadline vie byť veľmi inšpiratívny. (Smiech.)

Keď som učila v škole, dávala som si záležať na tom, aby som dopovedala celý príbeh umelcov, aby žiaci videli aj ich tvorivé či bytostné krízy, nielen to, vďaka čomu sú slávni. Je dôležité poznať, ako si jednotlivci nájdu cestu k úspechu a šťastiu, že sa to nestane len tak.

Spomínaš príbehy a ja mám pocit, že v dnešnej dobe opäť ožívajú, ľudia ich potrebujú. Ako to vnímaš ty?

Táto knižka je vlastne tiež zbierkou mikropríbehov, viem si predstaviť ich rozpísať. Určite potrebujeme príbehy, lebo viac potrebujeme porozumieť tomu, čo sa deje, a aj sebe navzájom. 

Je pre mňa veľmi ťažké vidieť a prijímať, že k sebe pristupujeme cez to, v čom sme rozdielni. Spoločnosť sa rozpadá preto, že sa sústreďujeme na rozdielnosť názorov, nie na to, čo nás spája.

Často sme izolovaní v ľudskej skúsenosti. Máme pocit, že iba ja niečo takto prežívam a nikto iný to tak nemá, nikto iný mi neporozumie. Mnoho ľudí to má však podobne, aj keď sú možno z úplne iných spoločenských kruhov, ale my sa to nedozvieme, pretože už nežijeme komunitne. 

Sme zároveň veľmi zahltení faktami. Často vieme, koľko ľudí kde zomrelo, ale čísla nás nechávajú chladnými, nevieme ich vstrebávať a napojiť sa na ľudí cez čísla. Na niekoho utrpenie a radosť sa vieme napojiť cez príbeh, čo nám pootvorí okno do príbehu komunity, krajiny alebo vojny.

Ako z drobných radostí vyťažiť maximum a prekonať stres, ktorý nás zahlcuje a ovláda?

Často je to o zvedomovaní si. Vedome si vytvorím priestor na niečo, aj keď mám pocit, že to nestíham.

Samozrejme, nedá sa to, keď sa musím starať o niekoho, kto je odo mňa závislý, alebo keď ma vyhodia z práce, a ja si stoj čo stoj idem sadnúť k tomu Dunaju. To sú však extrémne situácie, no v každodennosti sa podľa mňa dá vedome si nájsť čas na maličkosti. Je za tým však práca, neprichádza to len tak.

Ako si to nariaďuješ ty?

Pre mňa sú veľmi dôležité rána, mám rituály, ktorých sa len sa ťažko vzdám. Každé ráno napríklad zapaľujem ešte za tmy sviečku v kuchyni, spravím si čaj, potom si čítam alebo si zacvičím.

Viem, že pre rodičov malých detí toto môže znieť ako provokácia, ale keď si ráno doprajem niekoľko malých radostí, dajú mi základ do dňa a potom v ňom viem pevnejšie stáť. Keď viem, že nebudem mať čas počas dňa, radšej si privstanem a vyživím sa ráno radosťou.


Katarína Poliačiková

Je vizuálna umelkyňa a spisovateľka, vo svojej tvorbe prirodzene prepája vizuálne s textom. Fotí na „analóg“, publikuje newsletter Soft Boiled, na základe ktorého vydala rovnomernú knihu esejí. Pôsobila v New Yorku aj Lisabone, absolvovala umelecký pobyt v Japonsku, svoj domov však našla v Bratislave. Jej najnovšia kniha Ministerstvo malých radostí je pohladením pre dušu v dnešných neľahkých časoch.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.