Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

Skaut a podnikateľ Martin Macharik: Sloboda je veľmi dôležitá vec. Nežná revolúcia bola najväčšia udalosť v mojom živote

Hodnotu slobody treba pripomínať aj dnes a učiť o nej aj mladšie generácie.

Martin Macharik vyrastal v čase, keď bol skauting zakázaný a sloboda len vzdialeným snom. Po Nežnej revolúcii ju však naplno prijal – precestoval desiatky krajín, založil firmu, opravil desiatky domov a vdýchol nový život Banskej Štiavnici a jej kalvárii. Dnes hovorí o tom, prečo je sloboda záväzkom, nie samozrejmosťou a prečo má zmysel starať sa o svoje okolie a krajinu.

Narodili sa po novembri ’89, no jeho odkaz vnímajú a šíria. Spoznajte mladých ľudí, ktorí svojou slobodou posúvajú Slovensko vpred.

V rozhovore s Martinom Macharikom sa dočítate:

  • ako za komunizmu dokázal skauting fungovať v ilegalite,
  • aké zručnosti sa učia mladí skauti a skautky,
  • prečo je sloboda dôležitá, ale nemala by byť bezbrehá,
  • čo človeka naučí stopovanie a cestovanie po viac ako 60 krajinách,
  • ako sa oprava jedného domu dokáže zmeniť na dvadsaťročný projekt obnovy celého mesta
  • a prečo by sme nemali čakať, že problémy za nás vyrieši niekto iný.

Skautom ste sa stali už počas komunizmu, keď bol skauting oficiálne zakázaný. Ako je to možné?

Koncom sedemdesiatych rokov sa do Modry, odkiaľ pochádzam, prisťahoval bývalý politický väzeň Pavol Fandák. Venoval sa ochrane prírody a vytvoril aj krúžok ochrancov prírody.

V tom krúžku sme prakticky vykonávali skautskú činnosť – mali sme rovnošaty, družinový systém, letné tábory –, len to slovo sa nesmelo používať, aby z toho neboli problémy. Členom som sa stal, keď som mal osem rokov. Bola to pre mňa najkrajšia časť detstva.

Nebáli ste sa problémov?

To vykrýval náš vodca. Chodil na výsluchy, ale dokázal v tom plávať. Ja som to naplno začal vnímať až tesne pred revolúciou, keď som videl, ako sa starší chalani začali politicky angažovať a aké tlaky na nich boli vyvíjané.

Čo vás naučil skauting?

Toho je hrozne veľa. Keď som mal osem rokov, boli sme týždeň v Prahe v jarnom tábore. V našom oddiele sme sa museli vedieť postarať sami o seba. Predstavte si 8-ročné dieťa, ktoré je týždeň v Prahe a musí si samo nakúpiť, navariť, prezliecť sa. Bola to obrovská škola života. Od rodičov som dostal vreckové 200 korún a naspäť domov som doniesol dve koruny, kým väčšina detí bola už po pár dňoch „švorc“. Bol som na seba hrdý, že som takto zvládol hospodáriť.

Dnes ako manažér cítim, že kľúčovou skúsenosťou pre mňa bolo aj vedenie skautského oddielu. Mal som na starosti 20 detí, musel som im vymyslieť program, riešiť konflikty, motivovať ich… Keď toto robíte zopár rokov, získate zručnosti, aké vás nenaučí žiadna fakulta manažmentu.

Ľudia by mali cítiť zodpovednosť za svoje okolie. „Kto to má robiť, keď nie ty?“ hovorím deťom na skautingu.

Ako by ste opísali skauting niekomu, kto s ním nemá žiadnu skúsenosť?

Deti sa formálne vzdelávajú v škole, neformálne doma a potom je tu akýsi tretí priestor mimo školy a rodiny, kde trávia veľa času. Skauting má ambíciu ponúknuť na tento čas zmysluplný a štruktúrovaný program, ktorý deti niekam posunie.

Z mojej osobnej skúsenosti je hlavným cieľom skautingu pripraviť zodpovedných samostatných občanov. Zodpovedných voči životnému prostrediu, ľuďom v ich okolí, sebe samým alebo aj Bohu.

Druhým rozmerom skautingu je samostatnosť. Nemusí byť rovno vojna, stačí, keď sú napríklad záplavy a rodina musí stráviť tri dni v telocvični. Ľudia si nevedia uvariť jedlo z konzervy alebo sa vyspať v spacáku. Skauting sa snaží pripraviť deti aj na takéto situácie.

Akú rolu hrá v skautingu komunita?

Deti potrebujú kolektív rovesníkov, lebo v istom veku je najviac formujúce to, čo zažijeme v ňom. Buď sa tento kolektív spontánne vyskladá na ulici, so všetkými otáznikmi a nástrahami, alebo to môžu rodičia skúsiť cez skauting.

Skauting pomáha budovať aj sociálne zručnosti. Deti, ktoré nie sú v kolektíve, majú menej príležitostí učiť sa riešiť konflikty. A potom prídu do dospelosti, bývajú s partnerom a objavia sa situácie, na ktoré ich nik nepripravil. Má byť okno v obývačke otvorené alebo zatvorené? Má hrať hudba v pozadí alebo nie? Keď je človek naučený rozhodovať sa len podľa seba, narazí – a ak aj ten druhý vyrastal sám, vznikne konflikt.

Do konfliktu treba vstupovať s pochopením, nie s cieľom vyhrať ho. To je niečo, čo sa človek učí len v spoločnosti iných – keď je odkázaný dohodnúť sa, hľadať kompromisy, rešpektovať iné názory. V skautingu to deti zažívajú prirodzene. Dva týždne v tábore, v jednom stane – musia sa dohodnúť, spolupracovať, niekedy sa aj pohádať, ale potom to vyriešiť. To sú tie skutočné sociálne zručnosti.

Okrem praktických zručností ponúka skauting deťom aj hodnotové ukotvenie. Snaží sa ich viesť k tomu, aby boli aktívnymi členmi spoločnosti a duchovne bohatými či slobodnými ľuďmi. Čo znamená sloboda pre vás osobne?

Mám pocit, že môj zážitok so slobodou je generačne neprenosný, lebo som prakticky a emocionálne zažil, čo je to komunizmus. Našťastie som to vnímal len krátko, čiže tým nie som výrazne poznačený, ale totálne si to pamätám.

Keď prišla revolúcia, bola to najväčšia udalosť v mojom živote. Vplyv novembra ’89 u mňa ešte donedávna emocionálne prevyšoval všetky moje ďalšie úspechy a zážitky.

Sloboda je pre mňa strašne dôležitá vec, ani to neviem opísať, je to neoddeliteľná súčasť môjho života. Uvedomujem si, aký obrovský rozdiel je medzi tým, čo bolo predtým, a tým, čo máme teraz.

Obávam sa však, že tí, čo neslobodu nezažili, nie sú celkom schopní rozumieť hodnote slobody. Ak niekto nemá osobnú skúsenosť s absenciou slobody, úctu k nej dokáže získať len hlbokým vzdelávaním o histórii.

Môže mať človek priveľa slobody?

Áno, myslím si, že hej. Ľudia majú pocit, že sloboda znamená, že si môžu robiť, čo len chcú. Ale tak to proste nie je. Vaša sloboda sa končí tam, kde sa začína sloboda druhého človeka. Bezbrehá sloboda je ilúzia, ktorá ľuďom škodí.

Vy ste slobodu, ktorú ste získali po páde komunizmu, naplno využili na cestovanie. Navštívili ste už viac ako 60 krajín. Kde sa vo vás prebudila láska k cestovaniu?

Cestovanie ma už od detstva strašne vzrušovalo. Mama mala k nemu podobný vzťah, aj keď nemala veľa možností cestovať. Mali sme však strýka v Kalifornii, ktorý k nám každý rok chodil na prázdniny. Vždy to bolo, ako keby prišlo UFO – rozprával, kde všade bol, čo všetko zažil, a ja som ho napäto počúval.

V živote som ukradol len jednu vec, a to školský atlas. Mám ho dodnes. Strávil som nad ním stovky hodín a zakresľujem si tam všetky svoje cesty.

Akú krajinu ste navštívili naposledy?

Prednedávnom sme sa vrátili z južnej Afriky, navštívili sme Botswanu, Namíbiu, Zimbabwe. A začiatkom roka som bol so šestnásťročným synom v Azerbajdžane a Gruzínsku. Manželka nám dovolila ísť len pod podmienkou, že nepôjdeme do Náhorného Karabachu ani na demonštráciu do Tbilisi. No, nevyšlo to, boli sme tam aj tam. (smiech)

Chcel som, aby syn trošku videl svet. V Náhornom Karabachu videl, ako je všetko zbombardované, a na demonštrácii v Tbilisi pochopil, čo znamená bojovať za slobodu. Ľudia sú tam v bezvýchodiskovej situácii, človeka z toho až mrazí. Myslím si, že aj syn to cítil. To je to vzdelávanie o slobode.

Navštevovať najväčšie turistické atrakcie je často zbytočné. Vedľajšie uličky vám o celej krajine povedia viac.

Pomáha vám cestovanie rozširovať obzory a získavať nové pohľady? Mali by cestovať všetci?

Určite. Cestovanie pomáha pochopiť, ako svet funguje. Aj deťom som hovoril, nech cestujú, čo to dá. Ale nemal by to byť len taký hedonizmus, „selfíčka“ na pláži a all-inclusive hotely. Kľúčové je snažiť sa pochopiť, ako funguje daná krajina a jej spoločnosť. Zažiť, čo oni riešia a ako žijú. Navštevovať najväčšie turistické atrakcie je často zbytočné. Vedľajšie uličky vám o celej krajine povedia viac.

Veľa som stopoval a bola to tá najlepšia škola geopolitiky. No treba sa o to zaujímať. Zažil som kopu stopárov, ktorí precestovali viac ako ja, ale podľa mňa sa nič nenaučili. Mali zoznam, kde všade boli, čo všetko videli, ale nič sa nenaučili od ľudí, ktorých stretli. Ja som bol rád, keď som si stopol jehovistu alebo poslanca, zaujímalo ma, ako žijú, rozprávali sme sa donekonečna. Zvedavosť je podľa mňa najdôležitejšia vlastnosť.

Okrem krajín ste „precestovali“ aj kariérami – boli ste vo vedení slovenského skautingu, zabŕdli ste do politiky, máte stavebnú firmu aj penzión. Často to boli veľké životné zmeny. Čo vám pomáha robiť správne rozhodnutia?

Nemyslím si, že mám na to recept. Celú strednú školu som si myslel, že budem študovať kartografiu, a nakoniec som išiel na geológiu. A teraz sa venujem stavebníctvu, pamiatkam a manažmentu, čo je tiež niečo úplne iné.

Dôležitá je flexibilita a pripravenosť na zmenu. Treba s ňou počítať. Ako sa hovorí v skautingu, treba byť pripravený. Možno tú zručnosť nikdy nevyužiješ, možno nikdy nebudeš potrebovať zakladať oheň z vlhkého dreva, ale je lepšie byť pripravený na všetko. Vždy keď prišla nejaká nová pracovná ponuka a videl som, že mám zručnosti, ktoré by sa na ňu hodili, povedal som si, že to vyskúšam.

Jedna z vecí, ktoré ste si pomerne úspešne vyskúšali, je obnova Banskej Štiavnice, ktorej sa venujete už 20 rokov. Ako sa to celé začalo?

Miestny skautský zbor za korunu kúpil budovu, kde je dnes Skautský dom. Podmienkou bolo, že musia do jej rekonštrukcie investovať v prepočte asi 2 milióny eur. V Banskej Štiavnici sa vtedy dali takto lacno kupovať nehnuteľnosti, lebo tu bolo veľa zničených a rozpadnutých domov.

Pustili sa do rekonštrukcie, ale v istom bode začali dochádzať financie. Tú budovu by sme museli vrátiť, čo by bolo veľmi nepríjemné, keďže sme už boli v polovici projektu. Často som to sem chodil riešiť a nakoniec som sa sem presťahoval aj s rodinou s tým, že tento problém skúsim vyriešiť osobne na mieste.

Našťastie sa to podarilo relatívne rýchlo a nám sa tu zapáčilo, tak sme tu ostali. Pôvodne sme mysleli, že maximálne na 5 rokov. A sme tu už 20 rokov.

Ako sa mohlo stať, že v takom bohatom banskom meste bolo tak veľa zničených domov?

Úpadok Banskej Štiavnice sa začal už pred viac ako 150 rokmi krízou baníctva v regióne. Bane boli vyťažené, vo svete sa našli lepšie ložiská a profitabilita klesala.

A to najhoršie prišlo po druhej svetovej vojne. Komunisti nevedeli hospodáriť a toto mesto bolo svojimi podmienkami naozaj náročné. Boli tu veľké domy, v ktorých kedysi žili bohatí mešťania, a nasťahovali sa do nich bežní ľudia, ktorí nemali peniaze na ich údržbu. A keď niečo neopravujete 40 rokov, aj to tak bude vyzerať.

Ak niekto nemá osobnú skúsenosť s absenciou slobody, úctu k slobode získa len hlbokým vzdelávaním o histórii.

Ako ste sa od rekonštrukcie Skautského domu dostali k rekonštrukciám ďalších domov v Banskej Štiavnici a nakoniec aj k samotnej kalvárii?

Ja som dovtedy veľa o stavebníctve nevedel, ale práce na Skautskom dome ma mnohému naučili. Potom prišla možnosť lacno kúpiť ďalšiu zrúcaninu a mne to pripadalo ako dobrý nápad. (smiech) Dnes je z nej pekný penzión.

To bolo obdobie, keď tu nehnuteľnosti boli ešte lacné. Keďže som veľa cestoval, videl som, ako mestá vyzerajú vonku, aké pekné dokážu byť a že to môže byť aj biznis. Začali sme nakupovať nehnuteľnosti na úvery, opravovať ich a potom predávať. Takto sme už opravili asi 30 domov. A kalvária prišla popri tom.

Jej opravu ste iniciovali vy?

Keď som sem prišiel pred 20 rokmi a videl som, v akom je katastrofálnom stave, nechápal som prečo. Veď všade inde by to bola atrakcia ako Eiffelovka. Všetci mi hovorili, že je to komplikované a drahé a že to už skúšali aj väčší ako ja a nedali to.

Vždy keď počujem, že sa niečo nedá, trochu ma to provokuje. Zobral som si to teda na starosti s požehnaním pána farára. Podľa mňa ani neveril, že to pôjde, ale išlo to. A nebol som na to sám, stretol som architektku Katku Voškovú, ktorá téme rozumela z odbornej stránky a dodnes spolupracujeme.

Rekonštrukcia kalvárie je náročný projekt. Čo vám dávalo nádej, že to zvládnete?

Ja som celoživotný optimista. V mladosti som zažil, že sa veci dokážu zlepšiť, tak mi to ostalo. Pri kalvárii sme sa do toho pustili s tým, že všetko sa dá spraviť, keď sa chce. A keď sa to podarí, bude to super; keď sa to nepodarí, tak sa to nepodarí.

Plánovať si život veľmi dopredu, robiť si veľké plány a upínať sa na konkrétne výsledky je nebezpečné pre vlastné psychické zdravie. Treba byť pripravený na to, že niečo môže nevyjsť. Príliš sa nefixovať. Ako som hovoril, treba byť pripravený a otvorený zmenám.

Ako vnímate, že ste museli prísť až vy, aby sa to vyriešilo? Čo hovoríte na to, že občianska spoločnosť musí do istej miery suplovať inštitúcie?

Myslím si, že historicky na našom území verejná správa a štát nikdy veľmi nefungovali. Ak ľudia chceli mať viac, ako dokázal ponúknuť štát, museli sa o to pričiniť sami.

Nečakať, že to niekto urobí za mňa. Ako keby sme tú krajinu ani nevlastnili. Ale občiansky princíp západnej liberálnej demokracie hovorí, že je to naša krajina, naše veci, a teda aj naša robota a naša zodpovednosť.

Aj príbeh kalvárie je dlhý. Viem, prečo dopadol tak, ako dopadol, ale to už nezmením.  Môžem to však opraviť. „Kto to má robiť, keď nie ty?“ hovorím deťom na skautingu. Ľudia by mali cítiť zodpovednosť za svoje okolie.


Martin Macharik

Narodil sa v Modre, no viac ako dve desaťročia žije s rodinou v Banskej Štiavnici. Vyštudoval geológiu na Prírodovedeckej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Od detstva je aktívnym skautom, pôsobil ako riaditeľ Ústredia slovenského skautingu a dnes zastáva pozíciu hospodára organizácie. Popritom podniká v oblasti stavebníctva, turizmu a pamiatkovej obnovy. V Banskej Štiavnici sa zaslúžil o záchranu kalvárie a obnovu približne 30 historických domov. Je ženatý a má dvoch synov a dcéru.

Páčil sa vám článok?
12345
(Zatiaľ žiadne hodnotenia)
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Organista Michal Farkaš: Keď na organe rozozvučím celý kostol, v sebe zažívam najväčšie stíšenie

Ako hranie na hudobnom nástroji prehlbuje precíznosť a vďačnosť v každodennom živote?

Michal ako organista dotvára celkovú atmosféru v kostole – bez neho by omšiam chýbal dôležitý prvok. Ako UX dizajnér v O2 prehlbuje funkčné a vizuálne prepojenie – bez neho by sme si browsovanie na webe úplne neužívali. Výrazné tóny organu mu pomáhajú nájsť vnútorné ticho, z ktorého čerpá nielen v práci, ale aj v bežnom živote. Učí ho to pomalosti a vďačnosti aj za maličkosti – napríklad aj za to, že ráno otvorí oči, lebo, ako sám povedal, nie každý má tú vymoženosť.

Spomaľte nielen pri rozhovore s Michalom, ale aj pri filmoch, ktoré vám ukážu, že začať odznova je vždy možné

Dizajnér a organista Michal Farkaš nám prezradil:

  • aký poklad našiel u deda, 
  • ako ho v Medžugorí „osvietilo“, 
  • prečo by si chcel zahrať v Dóme sv. Alžbety, v Dóme sv. Martina alebo v bazilike v Šaštíne,
  • prečo je náročné byť prítomný na omši duchovne, keď hrá, 
  • čo všetko si vyžaduje hra na kráľovskom nástroji, 
  • ako prešiel od Bacha k drum&bassu a späť ku klasike,
  • a pridal aj svoj recept, ako spomaľuje na Vianoce.

Čo ťa priviedlo k takému netradičnému nástroju, ako je organ?

Môj dedo. Bol organista samouk – kúpil si harmónium, na ktorom cvičil, a časom sa z neho stal organista, hral vyše 50 rokov. Deda som zažil v časoch svojho miništrovania, potom navždy odišiel a už, žiaľ, nepočul, ako hrám. Našiel som však jeho staré noty v koženom obale, ktoré asi aj on zdedil, lebo sú tam naozaj staré zápisy, až z 19. storočia. Dodnes z tých nôt občas vychádzam pri improvizáciách či prelúdiách.

Chodil som na ZUŠ, učil som sa hrať na klavíri a zobcovej flaute, no na strednej škole som na klavír úplne zanevrel. Na stavebnej priemyslovke som riešil zadania, statiku, do rána kreslil výkresy a klavír išiel do úzadia. A k tomu som bol v puberte, prišli počítačové hry, ktoré mali prednosť.

V tom čase hrával u nás v kostole špičkový organista Tomáš Labanc, ktorý ma učil a bol mi príkladom správneho hrania a techniky. Začínal som s hraním 1-2 pesničiek na odbúranie stresu, ale rýchlo ma to prešlo.

Milujem aj Bachovu tvorbu, na ktorej som vyrastal. Bach je pre mňa jeden z najväčších skladateľov a organistov, aký kedy vôbec žil. Keď zahrám jeho najznámejšiu skladbu Tokáta a fuga v d moll, mám zimomriavky.

Dnes však opäť v kostole pravidelne hrávaš. Kedy nastal zlomový okamih a k hre si sa vrátil?

Rodičia nás s mladšou sestrou vzali do Medžugoria. Ako 18-ročný „fagan“ som tam vtedy nechcel ísť, desil som sa toho, čo tam budem robiť, či sa tam budem musieť celé dni len modliť. (Smiech) No a ja som tam objavil obrovský pokoj – chodil som sám po kopcoch, upratal som si všetky myšlienky a asi ma tam aj „osvietilo“.

Počas nášho pobytu totiž nemal kto hrať na organe na slovenskej omši. Hoci som mal niečo nacvičené, bol som totálne vystresovaný, no zahral som. Prvýkrát v malej kaplnke, druhýkrát vo veľkom chráme, v Kostole svätého Jakuba. Bol to enormný zážitok, ktorým som v roku 2009 odštartoval svoju kariéru, lebo odvtedy hrávam bez prestávky.

Hudba je pre mňa priestor na vypnutie, stíšenie sa a zamyslenie nad sebou. Je to únik z reality, chvíľa, ktorú si užívam.

Čo si si uvedomil, keď ťa „osvietilo“?

Došlo mi, že môj talent je dar od Boha, aj vo Svätom písme sa píše o talentoch. A takisto, koľko času, peňazí a energie obetovali naši, aby som ho rozvíjal. Tak som si vstúpil do svedomia. Nie každý má takýto dar a ja ho chcem ďalej rozvíjať.

Vnímaš hru na organe aj cez svoju vieru? 

Určite to je prepojené. Hrou vlastne ďakujem Bohu za svoj talent a oslavujem ho. Hrám doslova na kráľovskom nástroji. V dnešnej dobe to nie je vôbec bežné, organistov je skutočne málo.

Práve Mozart nazval organ kráľovským nástrojom, hrať na ňom asi nie je vôbec jednoduché. 

Predstav si klavír, ktorý má jednu klaviatúru, pri organe sa to nazýva manuál. Niektoré organy majú 1-2 manuály, tie najväčšie majú dnes aj 5-6. Ja hrávam na 2- alebo 3-manuálovom organe s pedálom. Jedna rovina je teda dokázať hrať súbežne oboma rukami aj nohami naraz. 

Druhá rovina je zvuková – organ je v podstate orchester, sú v ňom rôzne zvuky od principálov, ktoré predstavujú typický organový zvuk cez sláčiky (husle, violy, violončelá, kontrabasy) a dychové nástroje (flauty, klarinety, trúbky) až po hoboje a fagoty v pedále. Musíš vedieť, ktorý register kedy zapnúť či vypnúť, pri akej príležitosti a kedy sa čo hodí.

Do toho hráš nohami, čo je v podstate ďalšia klaviatúra, ale pri organe sa to nazýva pedál. Tiež tam sú doplnkové pedále, žalúzie a ďalšie možnosti ovládania organu.

Organ, na ktorom hrávam má 3 pedále. Je to podobné ako v aute – plyn, spojka, brzda. (Smiech) Žalúzie fungujú podobne ako doma na okne: ak ich otvorím viac, tak je zvuk plnší a hlasnejší, keď ich zatvorím, tak sa zvuk stíši. A k tomu ešte aj ovládanie ďalších funkcionalít a kombinácií.

Niektorí organisti vrátane mňa počas hry aj spievajú, čiže musím sledovať aj noty a text. Očami a mysľou som teda 1-2 takty popredu, kým hrám aktuálnu slohu. A do toho ešte aj prepínam piesne na premietačke.

To znie ako vysoká škola hrania. Čo robíš v prípade, že sa pomýliš?

Občas mi ujde prst na klávese, ale v celom súzvuku to bežný poslucháč niekedy ani nezaregistruje. Najviac chýb som mával, pochopiteľne, na začiatku hrania, niekoľkokrát mi úplne vyplo hlavu, no našťastie som celkom rýchlo nabehol späť.

Dokážeš si počas hrania na organe aj vychutnať svätú omšu?

Väčšinou som maximálne sústredený na hru, snažím sa o jej správne podanie. Okrem aktuálnej skladby, ktorú hrám, aj na tie nasledujúce. Je tiež dôležité, aby som sa napasoval tóninou na kňaza slúžiaceho omšu, pretože každý spieva inak. Sú však momenty, keď nehrám, hlavne počas kázne, vtedy mám priestor aj na rozjímanie.

Samotný spev aj hranie sú pre mňa silné. Naše žalmy majú pre mňa obrovskú hĺbku, je v nich toho toľko skrytého, sú krásne napísané a znotované, niekedy som počas spevu doslova dojatý.

Líši sa niečo, keď hráš na organe napríklad počas Vianoc? Predsa len, sú to špeciálne sviatky. 

Začnem adventom – je v znamení očakávania. Zažívame pomalšie, umiernenejšie obdobie, chrámy sú skromnejšie vyzdobené, kňazi nosia podobne ako v pôste fialové rúcho. Ani ja nehrám výrazné oslavné predohry či dohry ako bežne počas roka. 

Ako organista sa veľmi teším, keď budem potom môcť na Vianoce opäť „vypeckovať“ organ. Je to veľmi zážitkové, lebo vianočné koledy sú naozaj veľmi pekne znotované. Ak so mnou oslavne spieva celý kostol, tak je to krásne.

Nielen hudbou, ale aj tancom sa so sebou a s okolím môžeme lepšie prepojiť. Ako hiphopový tanečník odovzdáva deťom dôležité životné zručnosti?

Keď som na omši len ako poslucháč a počúvam niekoho iného, kto vie, čo hrá, sám mám zimomriavky a vždy zostávam do posledného akordu.

V O2 pracuješ ako UX dizajnér, optimalizuješ používateľskú skúsenosť na weboch či v aplikáciách. Sú to také dva paradoxy – tradičnosť hry na organe a dynamické prostredie webov. Ako sa v tom cítiš?

Väčšinou mi ľudia neveria, keď poviem, že som organista. Pre mňa je však hudba priestor na vypnutie. Upokojuje ma, je to aj priestor, keď sa zamýšľam nad sebou samým, akýsi únik z reality, chvíľa, ktorú si užívam. Stíšenie sa.

Keď zapnem organ na maximum a zahrám Bachovu Tokátu a fugu v d mol, mám zimomriavky. Bach je pre mňa najväčší hudobný majster, aký kedy vôbec žil.

Pri hre na organe sa mi stáva, že zabudnem na všetko. Niekedy len premýšľam nad tým, ako to autor vôbec dokázal napísať.

Keď si počas práce pustím vážnu hudbu, oveľa lepšie sa sústredím. Kedysi som dokázal pracovať aj pri techne či drum&basse. Dnes mám túto hudbu spojenú len s chodením do klubov, aj to po tridsiatke už veľmi sporadicky. (Smiech)

Hudba a práca sa teda u teba prirodzene prelínajú. Spomínal si, že si študoval stavbárčinu, ako si sa od stavieb a skíc dostal k dizajnu?

Premostil som zo stavieb na weby. (Smiech) Keďže som chodil na stavebnú priemyslovku, veľakrát som mal v ruke pravítka, robil som si skice. Ako „projektant webstránok“ som tiež v kuse držal ceruzku, papier a skicoval náčrty.

Predstavivosť, ktorú som mal pri stavbárčine som len prehodil do prostredia webstránok. Začínal som ako UX dizajnér v časoch, keď bol UX dizajn na Slovensku v plienkach. UX dizajn však nie je len o naskicovaní webu či aplikácie. Je za tým aj mnoho inej práce ako napríklad rôzne prieskumy, dotazníky, rozhovory, analytika, zber dát a analyzovanie, vytváranie prototypov a testovanie.

Stále ma čakajú nové výzvy, zadania a veci, kde sa môžem rozvíjať a na ktorých sa dá stavať. V O2 som v troch tímoch, raz robím na fixnom internete, potom na O2 TV alebo riešim niečo s hardwarom. Nenudím sa. 

Hra na organe je pre teba prirodzene prepojená s vierou. Keďže si vyštudovaný projektant, vnímaš aj architektonickú stránku kostolov?

Áno, vnímam aj to, aj vďaka svojmu štúdiu. Ak by som si mal vybrať kostol, kde by som chcel hrať, bol by to Dóm svätej Alžbety. Považujem ho za najkrajšiu katedrálu na Slovensku – fascinujú ma jeho gotické detaily, atmosféra a má tiež 3-manuálový organ. 

Bratislavský Dóm sv. Martina má 4-manuálový nový organ, a ešte väčší, 5-manuálový je v bazilike v Šaštíne. To musí byť iná liga hrať na ňom! (Smiech) 

Ako hľadať radosť v maličkostiach

Nákupné centrá teraz praskajú vo švíkoch, beháme z obchodu do obchodu, naháňame sa za materiálnymi vecami. Len aby sme si niečo kúpili, urobili naoko radosť. Máme stresy, lebo ešte nemáme všetky darčeky. Až neskôr si uvedomíme, že tie veci fakt nepotrebujeme. 

Ja sa snažím prežívať vianočné chvíle v pokoji a v radosti s najbližšími, lebo práve na tom naozaj záleží. Aj ja som len človek, občas vzplaniem, no snažím sa čo najrýchlejšie vychladnúť. 

Snažím sa v každom človeku vidieť to dobré. Uvedomujem si, aké dôležité je vedieť odložiť ego a zamyslieť sa nad dôsledkami svojho konania. Často si vytvárame problémy z maličkostí, na ktorých sa dokážeme najviac pohádať. Preto sa snažme byť k ostatným milší, o tom to celé podľa mňa je.

Hľadajme radosť v maličkostiach. Dnes ma napríklad potešilo, že mi dobre nadväzoval spoj a nemusel som nikde čakať. Som vďačný, keď ráno otvorím oči a môžem stráviť deň s mojimi blízkymi, lebo to nie je samozrejmosť. Takéto momenty ma napĺňajú šťastím.


Michalovu hru na organe môžete zažiť počas nedeľných svätých omší o 8.00 h u saleziánov na Miletičke v Bratislave – a jeho dizajnérsku prácu v O2 apke a na webe O2.

Michal Farkaš

Už 15 rokov sa venuje hre na organe, k čomu ho inšpiroval dedko. Vyštudoval pozemné stavby, po čase z povolania projektanta domov presedlal na projektanta webov a aplikácií. Dnes pracuje v O2 ako UX dizajnér. Každú nedeľu hráva u saleziánov na Miletičke v Bratislave a rád sa stará o svoje izbové rastliny a bonsaje, ktorých majú spolu s manželkou viac ako 100.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.