Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

Šport vás naučí nevzdávať sa a stále bojovať, hovorí fyzioterapeut Dávid Líška. Napriek tomu treba vedieť, kedy poľaviť, aby sme sa vyhli zraneniam

Ísť cez bolesť sa zväčša nevypláca.

Aj keď sa občas zdá, že pri pravidelnom športe sa zraneniam proste nevyhnete, nemusí to tak byť. Problémom však nie je samotný pohyb, ale nedostatok prípravy, rozvahy a regenerácie. Fyzioterapeut Dávid Líška v rozhovore vysvetľuje, prečo je šport taký dôležitý pre zdravie, ako z neho spraviť prirodzenú súčasť života detí aj dospelých a hlavne ako ho robiť bez bolesti a s radosťou.

Keď je šport cestou k vytrvalosti a priateľstvu. Jaroslav Dej skúsenosti z horských ultramaratónov využíva aj v kancelárii.

V rozhovore s fyzioterapeutom Dávidom Líškom sa dočítate:

  • čo majú šport a zranenia spoločné a ako sa im vyhnúť,
  • ako si nájsť cestu k pravidelnému pohybu aj po dlhej prestávke,
  • prečo netreba ísť za každú cenu cez bolesť,
  • a ako aj v deťoch prebudiť prirodzenú lásku k pravidelnému pohybu.

Myslíte si, že platí porekadlo „športom k trvalej invalidite“?

Neplatí, ak dodržiavate určité pravidlá. Šport má kopu benefitov, hlavne v mladom veku. Áno, hocijaký šport je spojený s rizikom zranení, ale neznamená to, že keď športujete, budete mať určite trvalé zranenia. Určite neplatí, že keď budete športovať, budete mať zničené kĺby, kolená a podobne.

Čo teda treba dodržiavať, aby sme mohli športovať zdravo a bez zranení?

Nemám úplne rád delenie vecí na zdravé a nezdravé. Všetko závisí od kontextu. To, čo je pre jedného zdravé, môže byť pre niekoho iného nezdravé. Najdôležitejšie je prispôsobiť množstvo a intenzitu športu individuálnym potrebám každého jednotlivca.

Jedným z najčastejších dôvodov vážnejších zranení sú predchádzajúce zranenia. Niečo vás bolí, vy ten problém ignorujete a športujete cezeň. Tým radikálne zvyšujete riziko, že aj z ľahko liečiteľného problému vyrobíte niečo chronické. Často sa to stáva u rekreačných bežcov, ale aj vrcholových športovcov.

Čo teda robiť, ak som rekreačný športovec a začne ma trápiť nejaká bolesť?

Ak sa objaví bolesť, je dobré jej pôvod vyšetriť. Mojou úlohou ako fyzioterapeuta je správne identifikovať, čo a prečo vás bolí.

Keď identifikujeme pôvod bolesti, môžeme začať s liečbou. Začíname konzervatívnymi terapiami, ako je rehabilitácia, ktorá zahŕňa špecifické cvičenia. Keď vidíme, že stav sa nezlepšuje, konzultujeme aj s ďalšími odborníkmi

V prípade zlyhania konzervatívnej liečby môžeme pristúpiť aj k náročnejším chirurgickým zákrokom. Závisí to od typu zranenia, reakcie pacienta na liečbu a podobne. Najdôležitejšie je najskôr správne určiť diagnózu, konzultovať ju s odborníkmi, riešiť to multidisciplinárne a k operácii pri zraneniach z preťaženia pristupovať až po zlyhaní konzervatívnych možností.

Rôzni internetoví motivátori a kouči hlásajú, že treba zaťať zuby, ignorovať bolesť a „ísť aj cez mŕtvoly“. Čo hovoríte na takýto prístup?

Videl som už, že sa tak išlo a nikdy sa to neskončilo dobre. Podľa mňa to nie je dobrý mindset. Keď svoje zranenia skonzultujete s odborníkom, vo väčšine prípadov vám povie, že cez mŕtvoly sa ísť nedá. Inak sa z dobre liečiteľného zranenia stane chronické zranenie, a to len preto, lebo ste neznížili intenzitu, keď si to telo vyžadovalo.

Je dôležité nesledovať iba motivačné príspevky. Samozrejme, treba si veriť, ale nepreceňovať sa. Čiže tu naozaj neplatí, že si musíte za každú cenu naložiť čo najviac. Práve naopak, stopnete sa tak na ešte dlhší čas.

Pre športovcov je dôležité napredovať a prekonávať sa, ale pokiaľ ide o špecifické zranenia pohybového aparátu, je vhodnejšie počúvať vlastné telo a bolesť neignorovať.

Mnohé zranenia môžu byť spojené s tým, že deti robili odmladi len jeden typ pohybovej aktivity. Pohybová príprava detí by mala byť všestranná.

Stretávate sa aj s opačným extrémom, keď sú ľudia až príliš opatrní a dávajú si do tela oveľa menej, ako by mohli?

Určite áno. Zranených športovcov rozdeľujeme do troch skupín podľa toho, ako dokážu vyhodnocovať svoj reálny stav. Mám pacientov, ktorí vážne zranenia podhodnocujú. Keď im poviem, že liečba bude trvať deväť mesiacov, už po pár mesiacoch sa budú chcieť vrátiť k pravidelnému tréningu. 

Potom mám pacientov, čo to dokážu celkom dobre vyhodnotiť a dodržiavajú moje odporúčania. A nakoniec mám takých, ktorí sa veľmi boja. Po deviatich mesiacoch liečby sú fyzicky pripravení vrátiť sa k športu, ale ešte si neveria.

Čo robíte, keď sa stretnete s takýmito športovcami?

Dôležitý je osobný a individualizovaný prístup. Neplatí, že každý človek musí ísť cez bolesť. Nemôžete každého silou-mocou do niečoho nútiť. 

Viaceré štúdie ukázali, že ak takýchto ľudí tlačíte do športu, riziko opätovného zranenia je podobne vysoké, ako keď nemáte dostatočnú svalovú silu po zranení. Ľuďom, ktorí majú strach, je dôležité pomaly a postupne zvyšovať záťaž a ukazovať im jej účinnosť.

Môžete sa stretnúť aj so športovcami, ktorí si dookola prehrávajú svoje zranenie v hlave a vznikne u nich niečo ako posttraumatická stresová porucha. Koleno už majú zdravé, ale stále sa ho boja zaťažovať. V takýchto prípadoch je dôležité osloviť športového psychológa.

Myslíte si, že napriek zvýšenému riziku zranení by sa mali všetci pravidelne hýbať a športovať?

Ja mám na toto jasný názor a tvrdím, že šport by mal byť povinný. Minimálne do 18 rokov. Nemám rád, keď sa všetci ospravedlňujú z telesnej výchovy. Šport je naozaj niečo dôležité, čo vám dá dobré vlastnosti, ktoré využijete aj v budúcnosti. Naučí vás nevzdávať sa a stále bojovať. 

Aj deťom so špecifickými problémami, ktoré im neumožňujú zúčastňovať sa telesnej výchovy, treba nájsť spôsob, ako sa hýbať. Lebo to, že ich len posadíme na lavičku a necháme ich pozerať sa, ako ich spolužiaci športujú, im síce nezhorší symptómy, ale nedáme im tým dôležité charakterové a osobnostné vlohy do budúcnosti.

Pohyb je, samozrejme, dôležitý aj v dospelosti. V nemocnici s pacientmi cvičíme aj pred operáciami. Keď pacient nemá dostatočnú svalovú hmotu, výrazne stúpa riziko, že operácia dopadne horšie. Významný prednosta doc. MUDr. Skladaný, PhD., pacientom často hovorieva, že na operáciu by sa mali pripravovať tak, ako keby sa chystali na olympiádu. 

Pri ľuďoch, ktorí pravidelne športujú, máme aj lepšie výsledky pri chronických ochoreniach. Vo všeobecnosti platí, že čím viac svalovej hmoty máte, tým máte lepšiu prognózu ochorení.

Čo ak sa niekto, kto naposledy športoval na povinnej telesnej výchove, po prečítaní tohto rozhovoru rozhodne začať s pravidelným pohybom? Ako by mal začať?

Na začiatok to určite netreba siliť a prepáliť s aktivitou. Treba začať postupne a zľahka. Turistika, nordic walking, chôdza alebo plávanie sú všetko prirodzené veci, ktoré pohybovému aparátu pomôžu. Postupne sa potom môžete dostať k behu či cvičeniu s väčšími hmotnosťami v posilňovni.

Často sa však deje presný opak. Ľudia prídu do fitka, naložia si veľké hmotnosti a namiesto toho, aby im cvičenie pomohlo, si ešte viac uškodia, lebo ich telo na takúto záťaž nie je pripravené. 

Nedávno sme mali v jeden deň troch ľudí, čo mali herniu medzistavcovej platničky po mŕtvom ťahu. Dvom z nich sa to stalo, lebo chceli zaspomínať na staré časy, naložili si maximum a privodili si chronické zranenie. Záťaž treba pridávať postupne.

A čo ľudia, ktorí chcú začať športovať, aby niečo spravili pre svoje zdravie, ale chýba im motivácia?

Nie som si istý, či práve ja mám tú správnu odpoveď. Správnu odpoveď má každý v sebe. Ja môžem pomôcť svojim pacientom, ale vždy to musia sami chcieť. Hocijakú aktivitu vyviniem, hocijako ich budem chcieť namotivovať, nebude to také efektívne, ako keby nosili tú motiváciu v sebe. Vnútorná motivácia je pre mňa základ.

Ak človek nemá žiaden vzťah k pohybu a chýba mu motivácia a vy mu začnete hovoriť o tom, že pohyb je prospešný, a ukazovať mu milión štúdií, tak ho nepresvedčíte. Takíto ľudia nepotrebujú počuť fakty, potrebujú to zažiť a precítiť. Zoberte ich na bežky, ukážte im hory, ukážte im pohyb a tú radosť, čo prináša. Takýto jednoduchý krok môže viesť k tomu, že sa z nich stanú celoživotní športovci bez toho, aby ste ich museli nejako presviedčať. Len ich navediete na správnu cestu.

Môže pri motivácii zohrávať dôležitú úlohu aj komunita? Napríklad taká turistika sa často robí v skupine – môže byť práve spoločný pohyb s inými ľuďmi to, čo nám pomôže vybudovať si pozitívny vzťah k športu?

Komunita určite dokáže zlepšiť vzťah k pohybovej aktivite a umocniť jej efekt. Keď máte komunitu ľudí, s ktorými trénujete, tak aj keď máte blbý deň, ostatní vás dokážu potiahnuť. 

Ale nie je komunita ako komunita. Nechcete byť obklopení ľuďmi, ktorí vás utvrdzujú v tom, že je dobré nehýbať sa. Alebo keď ste v komunite, kde sú všetci výrazne lepší ako vy, môže vás to demotivovať. 

Ale keď ste v skupine zloženej z úprimných ľudí, tak vám vo väčšine prípadov naozaj pomôžu a posunú vás. Sledujem to aj u nás na sídlisku. Sme taká dobrá komunita, niekedy je vonku aj 10 detí, ktoré sa spolu hrajú, športujú a pomáhajú si.

Keď ľudia začínajú so športom prvýkrát či po dlhom čase, často majú oslabené niektoré svaly a šľachy z celodenného sedenia v kancelárii a sú náchylnejší na zranenia – ako sa im môžu vyhnúť?

Paradoxne mnohé problémy vznikajú práve vtedy, keď sa ľudia zamerajú na posilňovanie len jedného svalu s cieľom napraviť rôzne svalové nerovnováhy a riešiť zranenia.

Keď máte napríklad problém s predným krížovým väzom v kolene, veľa ľudí začne posilňovať len kvadriceps, predok stehna. Zanedbávajú však hamstringy, zadné stehenené svaly, ktoré sú potom výrazne slabšie. Táto svalová nerovnováha môže napríklad pri behu znova zvyšovať riziko zranenia, najmä pri náhlej zmene smeru. Čiže mnoho dysbalancií vzniká len preto, lebo trénujete iba jednu svalovú skupinu a ostatné považujete za menejcenné.

Preto je dobré pripravovať telo na šport komplexne. Jedným z ďalších hlavných faktorov zranení je dekondícia – keď vypadnete z formy a potom pri návrate k športu neodhadnete svoje schopnosti. Problém teda zväčša nie sú konkrétne svaly, pohyby alebo cviky, ale všeobecná pripravenosť tela na ne.

Šport je síce spojený s rizikom zranení, ale neplatí, že keď budete športovať, budete mať zničené kĺby a kolená.

A čo deti a šport? Mali by sa od raného detstva zamerať na konkrétny šport alebo by, naopak, mali skúšať čo najviac rôznych športov?

Ako sme hovorili, hlavné rizikové faktory zranení sú predchádzajúce zranenia a celkovo oslabené kondičné schopnosti. No a tretím je práve priskorá špecializácia len na jeden šport. Mnohé zranenia môžu byť spojené s tým, že deti robili odmladi len jeden typ pohybovej aktivity.

Pohybová príprava detí by mala byť všestranná. Mám veľmi rád, keď deti robia viacero typov športov, ako je gymnastika, atletika a ďalšie. Takáto všeobecná príprava im dáva dobrý základ, ktorý môžu v budúcnosti využiť, ak sa rozhodnú špecializovať len na jeden šport.

Akú rolu zohrávajú rodičia v športovom živote detí? Ako v nich môžu prebudiť pozitívny vzťah k pohybu, aby v dospelosti nemuseli začínať od nuly?

Tou najlepšou motiváciou pre deti je prístup samotných rodičov. Keď rodičia nemajú k športu vzťah, ale deti do toho tlačia, málokedy to má želaný efekt. Deti vedia dobre „čítať“ svoje okolie a ak rodičia nie sú autentickí, vycítia to. Ale keď sú rodičia pre deti vzorom, deti si k športu pozitívny vzťah vybudujú prirodzene.

Pracujem s veľa športovcami, ktorí sa k športu dostali cez rodičov, ktorí tiež športovali. Vnímali ich ako prirodzenú autoritu, ktorú chceli nasledovať. Keď športom naozaj žijete, dokážete ten záujem preniesť aj na svoje deti.

Keď mal môj syn tri roky, nechcel chodiť na turistiku. Teraz má štyri a volá ma tam sám. Pre mňa je to ten najkrajší čas, keď som s rodinou a spolu robíme niečo zmysluplné, čo nás baví a vďaka čomu sa cítime lepšie.

Dávid Líška

Dávid Líška vyštudoval Fakultu zdravotníctva Slovenskej zdravotníckej univerzity v Banskej Bystrici a doktorandské štúdium absolvoval v odbore vedy o športe na Univerzite Mateja Bela. Momentálne pracuje ako fyzioterapeut vo Vojenskom športovom centre DUKLA Banská Bystrica a zároveň ako pedagóg pripravuje budúcich fyzioterapeutov, kondičných trénerov a učiteľov telesnej výchovy. Popri pedagogickej činnosti sa aktívne venuje vedeckému výskumu. Je autorom viac ako 130 odborných publikácií z oblasti športovej rehabilitácie

Páčil sa vám článok?
12345
(Zatiaľ žiadne hodnotenia)
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Deti budú lepšie zvládať stres, keď sa budú vzdelávať aj fyzicky. Matej Stuška vedie iniciatívu rodičov, ktorá zlepšuje podmienky pre deti v školách

Aj zapájanie sa do diskusie na rodičovských združeniach môže priniesť pozitívne zmeny do školstva.

O tom, čo všetko by mohlo v školstve fungovať lepšie, dokážeme viesť dlhé debaty. No ak nechceme zostávať v teoretickej rovine, potrebujeme k tomu pristúpiť iniciatívne, hoci v menšom a na lokálnej úrovni. So spoluzakladateľom občianskeho združenia Rodičia.sk a manažérom z O2 Matejom Stuškom sme sa rozprávali o možnostiach, ktorými rodičia môžu prispieť k rýchlym a dôležitým zmenám v školách.

Byť rodičom je náročná práca. Ako viesť rozhovory s tínedžermi, aby ste v rodine budovali silné vzťahy a pocit bezpečia?

V rozhovore s Matejom Stuškom z OZ Rodičia.sk sa dočítate aj o tom:

  • prečo sa rozhodol pomôcť škole, do ktorej vtedy ešte len nastúpilo jeho dieťa,
  • ako sa vďaka iniciatíve rodiča môže zmeniť burina na multifunkčné ihrisko
  • a ako môžu rodičia aj malou snahou prispieť k dôležitým zmenám na lokálnej úrovni,
  • prečo sa výsledky školskej reformy ukážu v praxi až o niekoľko desiatok rokov neskôr
  • a aj o tom, prečo je dôležité klásť dôraz na telesnú či výtvarnú výchovu.

Popri manažérskej práci v O2 ste iniciatívne založili občianske združenie Rodičia.sk, ktoré sa okrem iného snaží zlepšiť stav školstva na Slovensku. Čo vás k tomu viedlo?

Ako otec dvoch synov som si uvedomil, že aj iniciatíva rodičov v školskom systéme je veľmi dôležitá a nemôžeme všetko nechať len na školy. Pre staršieho syna bol náročný posledný rok v škôlke, a tak som ho chcel motivovať, čo všetko ho v škole čaká.

Išli sme sa teda pozrieť na školský dvor, kde sa bude môcť venovať všetkým športom, ktoré má rád, no čakalo nás nemilé prekvapenie. Dvor bol po kolená zarastený burinou a trávou, bolo tam len jedno malé zničené betónové ihrisko a povaľovali sa tam prázdne fľaše.

V tom momente som si uvedomil, že to tak nemôžem nechať. Tým, že sa živím manažovaním verejných záležitostí v súkromnej sfére, bola to pre mňa prirodzená výzva.

Čo ste s tým urobili?

Začal som sa oboznamovať so vzťahmi medzi školou, jej zriaďovateľom, magistrátom mesta a podobne. Po pár mesiacoch som sa začal zúčastňovať stretnutí rady školy. Od zamestnávateľa sme mohli žiadať podporu na verejnoprospešné projekty a podarilo sa mi takýmto spôsobom získať 1 500 eur, za ktoré sme objednali geodetické zameranie pozemku, architektonický návrh a následne sme žiadali o grant.

Pomáhal som so školským dvorom, ako som vedel, až nám raz povedali, že aj telocvičňa je v havarijnom stave a musí byť uzavretá – takže deti pol roka nemali telesnú výchovu. Vtedy som si uvedomil, aký enormný investičný deficit máme na našich školách.

Nebolo to síce jednoduché, ale vďaka snahe rodičov, školy a, samozrejme, mestskej časti dnes k funkčnému dvoru, multifunkčnému ihrisku s dráhou pribudne aj vonkajšie cvičisko.

Mali by vôbec takéto veci riešiť rodičia?

Rieši to riaditeľ/-ka so svojimi zástupcami, ale tí sú zároveň pedagógmi s množstvom iných povinností. Administratívnych pracovníkov je tiež žalostne málo, čo prispelo k tomu, že za posledných 20 – 30 rokov sa v školstve vytvoril obrovský investičný deficit. Môžeme to vidieť nielen na tom, ako vyzerajú školské dvory, ale aj triedy, kancelárie učiteľov či vybavenie, s ktorým pracujú deti.

Dopracovali sme sa k absurdnému stavu, keď je mnoho škôl závislých od pomoci rodičov s grantmi. My sa tu síce rozprávame o príbehu ihriska, ale niektoré deti v živote nemali normálnu telesnú výchovu alebo sú „nedovzdelané“ len preto, lebo nemali šťastie na dobrú školu. Nechcem, aby (ani moje) deti vyrastali v krajine, kde sú také obrovské disproporcie. Aj preto som sa rozhodol pomôcť založiť občianske združenie.

Čo je vaším hlavným cieľom v združení v oblasti vzdelávania?

Aby bol pre našu krajinu, ale rovnako aj pre rodičov prioritou vzdelávací systém. Aby sa už nikdy nestalo, že v špecifických situáciách, akou bola napríklad nedávna pandémia, sa školy zatvárali ako prvé a otvárali ako posledné. Musí to byť presne naopak. 

Mimochodom, stále sme na Slovensku poriadne nevyhodnotili ani všetky vplyvy pandémie na našu spoločnosť, nielen čo sa týka ekonomických dosahov na štát, firmy a rodiny, ale najmä to, ako tie mesiace izolácie doma  vplývali na naše deti. Čo to znamenalo pre mladých ľudí, keď sa vôbec nemohli prirodzene socializovať.

Cieľom školstva by malo byť vychovať úspešného mladého človeka, ktorý je vzdelaný, ale aj zdravý. Nepripadá mi preto vhodné, ak sa školy vyhovárajú, že za fyzickú stránku detí môžu len rodičia.

Školy majú byť pre deti bezpečným priestorom, kde budú chcieť tráviť väčšinu času, pretože tam sú ich kamaráti a aktivity, ktoré majú rady.

V OZ Rodičia.sk tiež chcete, aby „každé dieťa malo možnosť byť v jednom športovom, prípadne aj v jednom umeleckom krúžku“. Neponúkajú školy dostatok priestoru na zmysluplné trávenie popoludňajšieho času? 

Sú školy, kde je to fantasticky zvládnuté, no sú skôr výnimkou. Preto sme si dali za cieľ, že budeme komunikovať práve tému voľnočasových aktivít v školách ako niečo, čo dopĺňa komplexný vzdelávací proces. 

Možno to vyzerá ako utopistický cieľ, no vidíme aj u nás, že sa to dá a je to určite rýchlejšie dosiahnuteľné ako práve prebiehajúca reforma kurikula. Navyše sú tieto ciele odporúčané aj Svetovou zdravotníckou organizáciou. Pre zdravý a prospešný vývin dieťaťa sú tieto aktivity nevyhnutné.

Mnohí neprisudzujú veľkú dôležitosť telesnej, hudobnej či výtvarnej výchove, no moderné a vyspelejšie krajiny im začínajú prikladať možno väčší význam ako čisto teoretickým predmetom. Vedia, že prístup k informáciám dnes už nie je nevyhnutne taký problém, ako duševné a fyzické zdravie detí, schopnosť komunikácie či odolnosť proti zmenám.

To je asi komplexnejší problém, ktorý si vyžaduje systémové riešenia.

Samozrejme, my nemáme kapacitu urobiť reformu školstva. Napokon, kurikulárna reforma školstva práve prebieha, ale kým sa reálne prejaví v praxi, potrvá to možno 10 – 15 rokov. My rodičia sme si povedali, že budeme riešiť veci, ktoré majú najrýchlejší vplyv na životy našich detí. A na to, aby škola otvorila zopár krúžkov, nie je potrebná reforma, stačí iniciatíva.

Príkladom môže byť, že sa rodič skúsi obrátiť na miestny klub, či by tréner neprišiel trénovať do školy, aby si trebárs futbal mohli zahrať aj tie deti, ktoré nepatria medzi najväčšie talenty. Jediné, čo potrebujete, je poskytnúť ihrisko a dohodnúť sa, v ktorom čase to bude. Rodičia sú dnes ochotní za to aj zaplatiť.

Máte s niečím takým skúsenosť?

V škole, ktorú navštevujú moji synovia, máme už aj thajský box či tanečné krúžky vďaka iniciatíve rodičov a pozitívnemu prístupu vedenia školy. Skvelým príkladom je aj O2 Športová akadémia Mateja Tótha. Všetko sú to externé organizácie, ktoré tieto aktivity ponúkajú ako službu pre školy. Ale máme tu aj zanietených učiteľov či vychovávateľa, ktorý vedie futbalový krúžok pre deti len preto, že má pocit, že je to správne. Takých ľudí treba nosiť na rukách.

Niektoré školy, žiaľ, také možnosti nemajú. Niekedy nemajú ani to ihrisko. Potom sa nečudujme, keď vidíme hrôzostrašné štatistiky, koľko detí má problémy s obezitou či s depresiami a inými duševnými ochoreniami.

Ako sa rozprávať s dieťaťom, keď má problém s váhou, a ako mu nastaviť jedálniček a režim pohybu?

Pointou je vychovať úspešného mladého človeka, ktorý by mal byť nielen vzdelaný, ale aj zdravý. Deti sa musia vzdelávať aj fyzicky, aby boli odolné – to ich pripraví do života, budú vedieť zvládať stres. A to bez zdravých návykov nejde.

Čo v tomto smere čaká rodič od školy a, naopak, čo očakáva škola od rodiča? Čo sa týka pohybu, predpokladám, že dieťa by malo mať návyky z domu.

V troch rokoch idú deti do škôlky, neskôr v šiestich/siedmich rokoch do školy, kde trávia čas približne od pol ôsmej ráno do štvrtej-piatej popoludní, rodičia sú vtedy v práci. Pre deti to je veľmi významné obdobie, už tam sa profilujú a faktom je, že vtedy škôlka a škola dominuje nad rodičom.

Na ilustráciu nám môže poslúžiť opäť téma pohybu. Do školy prídu deti, ktoré nemajú vyvinutý vzťah k športu. Pozornosť sa uprie na rodiča – ten sa však môže ohradiť, že sme mu na dva roky počas pandémie zavreli dieťa doma, popri tom musel pracovať a starať sa o domácnosť a iné povinnosti, mal popri tom po večeroch robiť ešte aj trénera?

Návyky z domu sú, samozrejme, potrebné, ale čo keď sa dieťa narodí do zlých sociálnych podmienok? Alebo čo má robiť jednorodič? Dnes máme na Slovensku až 380-tisíc jednorodičovských rodín. Budeme takémuto rodičovi vyčítať, že nemá čas venovať sa pohybovej aktivite dieťaťa?

Na to, aby škola otvorila zopár krúžkov, nie je potrebná reforma, stačí iniciatíva. Môžete napríklad osloviť miestneho trénera alebo telocvikára a hľadať vzájomne uspokojivé podmienky.

Otvára to naozaj veľa ďalších tém, ale nedebatujme o tom, čo všetko je zlé a kto za to môže, to nás nikam neposunie. Treba hľadať riešenia. Niekde je dôležitý štát a jeho iniciatívy, inde sú lepšie miestne aktivity. Keď vám však telocvikár povie, že siedmak nevie hodiť loptu, niekde sa zjavne musela stať chyba.

V tomto smere pomerne dosť zarezonovala debata o tretej hodine telesnej výchovy.

Na moje prekvapenie bolo proti aj veľa organizácií z oblasti vzdelávania. Dokonca sa na nás zniesla veľká vlna kritiky od učiteľov z celého Slovenska, prečo sa my vôbec pletieme do vzdelávania. Školy sú tu vraj na to, aby vzdelávali, na športové aktivity sú tu rodičia. Ja som so svojimi deťmi chodil po práci na ihrisko, ale nedá sa to z rôznych dôvodov čakať od všetkých rodičov.

Nezabúdajme na to, že na Slovensku máme verejný systém vzdelávania. Teda ako spoločnosť chceme, aby všetci mali prístup k vzdelaniu, je to naše ústavné právo. Keď to nejakej časti spoločnosti odoprieme, tak sa nám to neskôr vráti s takými nákladmi, že je to nielenže spoločensky a morálne neúnosné, ale aj ekonomicky nevýhodné.

Bolo zvláštne sledovať, že najkontroverznejšou témou vo vzdelávaní za posledné roky bola práve tretia hodina telesnej výchovy, ktorú sme, mimochodom, mali do roku 2008.

Aktivitami a činnosťou OZ Rodičia.sk apelujete na rodičov školopovinných detí, aby neboli pasívni. Na druhej strane sú aj rodičia, ktorí na podobné aktivity majú naozaj málo času, sám ste spomenuli napríklad jednorodičov. Ako by sa mohli viac angažovať, povedzme aj v menšej miere, aby to malo zmysel?

Prvý krok je zaujímať sa – chodiť na rodičovské združenia. Zvoliť si triedneho zástupcu do rodičovskej rady na škole a mať šikovných zástupcov v rade školy, ktorá má obrovské kompetencie a veľký vplyv na to, čo sa v škole deje. Jej členmi sú okrem rodičov zástupcovia vedenia školy, pedagogickí a nepedagogickí zamestnanci, v zmysle zákona aj zástupcovia zriaďovateľa a miestni poslanci.

Pri stredných školách je dobré mať aj zástupcu študentskej rady. Úplne by stačilo, keby žiaci upozornili napríklad na to, že im chýbajú tácky na obede alebo futbalové bránky – tým sa aj oni postupne učia zapájať sa do takýchto procesov.

Možností je veľa, každý rodič vie nejako pomôcť. Raz treba opraviť okno, pomôcť s niečím praktickým, raz zase zohnať financie, niekto by mohol zohnať sponzora, niekto vie zase priniesť do školy zaujímavé aktivity. V našej škole sa napríklad organizujú pre študentov prednášky rodičov v ich odbore. Jednoduché a veľmi prospešné. Aj pre deti, aj pre rodiča.

Takže aj v malom to má veľký zmysel.

Vždy sa musí nájsť určitá skupinka rodičov, ktorí skutočne musia spraviť niečo navyše: niečo preštudovať, naformulovať, napísať listy, granty, viesť rozpočet či spisovať zápisnice z rokovaní. No nie každý si to môže dovoliť, preto treba prísť aspoň na rodičovské združenie, porozprávať sa s ostatnými rodičmi, pomenovať problémy a hľadať riešenia.

Vydali ste aj nejakú praktickú príručku, ktorá by v týchto veciach pomohla rodičom?

Aktuálne na tom pracujeme. Chceme tieto myšlienky spropagovať, vytvoriť manuály či náučné brožúry. I keď v istých oblastiach už takéto materiály existujú – rád si prezerám napríklad brožúry neziskovej organizácie Živica, ktorá chcela do vzdelávania rýchlo a efektívne priniesť moderné prvky súvisiace so životným prostredím a jeho ochranou. Vydali vzdelávacie publikácie a začali tiež organizovať rôzne aktivity, ktorých cieľom je spestriť vyučovací proces.

V tejto súvislosti som si spomenula na základnú školu v Štiavnických Baniach, kde majú aj predmet sokoliarstvo. Okrem dravcov chovajú veľa iných zvierat, v lete som tam videla aj klokana či páva. Zaujímavé je, že ich chodia ráno pred vyučovaním kŕmiť deti, a to aj cez prázdniny.

Toto je krásnym dôkazom toho, že argument, že dnešné deti sú zlé a lenivé, neobstojí. Všade, kde dostanú šancu, ukážu, že sú rovnako zanietené. V niektorých témach dokonca aj zanietenejšie, ako sme boli my.


Občianske združenie Rodičia.sk a jeho iniciatívu, aby boli školy lepším priestorom pre všetky deti, finančne podporila aj Férová nadácia v rámci Zamestnaneckého grantu O2 Férovej nadácie.

Matej Stuška

Manažér pre verejné záležitosti v O2. Stará sa o to, aby mala firma dobré a produktívne vzťahy s kľúčovými inštitúciami štátu a mala dobré podmienky na podnikanie. V rokoch 2014 – 2016 sa prvýkrát snažil o založenie OZ, no nakoniec sa to podarilo až medzi rokmi 2019 a 2020, keď sa stretol tím ľudí, ktorí významu takejto organizácie rozumeli. V OZ Rodičia.sk boli doteraz prioritou témy v oblasti vzdelávania a výchovy detí a mládeže vrátane športu a zdravotnej starostlivosti. Keď vidí, že sa dá niečo rýchlo zmeniť k lepšiemu, má nesmiernu potrebu sa do toho pustiť.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.