Stĺpček Michala Červeného: Zaujímavú knihu o Matejovi Tóthovi by nenapísal len spisovateľ diletant

Michal Červený si pre Sódu zaspomínal na spoluprácu s Matejom Tóthom pri príprave jeho autobiografie Odchýlka.

„Len tréner diletant by z neho nespravil olympijského víťaza,“ povedal mi o Matejovi jeho bývalý tréner Juraj Benčík. Viedol ho v rokoch 2002 až 2013. Matej v roku 2016 vyhral olympiádu v Riu de Janeiro v chôdzi na 50 km.

„Mal vlastnosti, ktoré potrebuje športovec najvyššieho rangu: dobré zdravie, dobrú fyzickú, motorickú a mentálnu výbavu, disciplínu, ctižiadostivosť, uvedomelosť a ako bonus inteligenciu a charakter,“ doplnil. Spomienky na Mateja som zbieral pri písaní knihy ako posledné, takže som už presne vedel, o čom Benčík rozpráva. S Matejom je jednoducho radosť spolupracovať.

S vydavateľstvom N Press sme Mateja oslovili v decembri minulého roka, keď vrcholil jeho dopingový prípad. Napísal som mu s malou dušičkou, o to viac potešila odpoveď: ak sa prípad skončí zdarne, rád do toho pôjde. Matej predtým dostal viacero ponúk na napísanie autobiografie, no musel odmietať. Nemal pocit, že bolo čo zaznamenať. Dopingový prípad však ním (a aj celým Slovenskom) otriasol natoľko, že sa ho pýtalo zaznamenať.

Od začiatku sme vedeli, akým spôsobom chceme knihu písať – nemá ísť o zaznamenanie jeho športových úspechov ani o žiadnu pamätnicu. Matej chcel verejnosti prerozprávať, čo zažil v prelomovom roku 2017: boj s krivým obvinením od antidopingových autorít. Pri nahrávaní rozhovorov som sa necítil, akoby som sa rozprával s respondentom, boli to rozhovory s partnerom. Matej popri vrcholovom športe vyštudoval žurnalistiku a rozumel, o čo mi ide. Informácie som z neho nemusel ťahať, vlastne som len zapol diktafón, nahrával a sem-tam ho usmernil doplňujúcou otázkou.

Napriek zložitosti udalostí, ktoré sa odohrali len nedávno, som cítil, že ich Matej má pekne upratané a zaradené. Na rozdiel od niektorých ľudí z jeho okolia ním už nelomcovali pochybovačné nedoriešené otázky. Stalo sa, vyriešil, išiel ďalej. Žiadne zatrpknutie a túžba po pomste. To nie je on.

Písalo sa mi o to ľahšie, že sme si sadli aj po ľudskej stránke. Keď som sa s ním rozprával o dilemách, ktoré musel riešiť, rozumel som mu a nemusel som viac skúmať, prečo sa rozhodol, ako sa rozhodol. Dúfam, že to čitateľ pocíti. Na nahrávanie materiálov sme si vyčlenili desať dní počas februárového sústredenia v Johannesburgu v Juhoafrickej republike. Išlo to tak plynule, že desiaty deň som Matejovi mohol prezentovať prvé riadky z knihy. Prvú kapitolu som napísal počas desaťhodinového prestupu na letisku v Amsterdame.

Priamo v Afrike sme nahrali 18 hodín rozhovorov, ktoré sme postupne v priebehu ďalších mesiacov dopĺňali o ďalšie informácie. Ako novinár som zvyknutý, že respondenti odpisujú na maily v priebehu dní. A aj keď je Matej žiadanejší ako väčšina z nich (pri všetkej úcte), odpisoval v priebehu minút. Vecne, presne, ako som potreboval.

A aj preto si dovolím parafrázovať citát z úvodu tohto textu: „Zaujímavú knihu o Matejovi Tóthovi by nenapísal len spisovateľ diletant.“

Tento článok je súčasťou víkendového vydania magazínu Sóda, ktoré vzniklo pri príležitosti vydania autobiografie Mateja Tótha. Partnerom vydania je O2 Športová akadémia Mateja Tótha, ktorej cieľom je budovať v deťoch pozitívny vzťah športu a odhaliť, na čo majú talent. Viac informácií o akadémii nájdete na tomto mieste.

Michal Červený

Pochádza z Topoľčianok, vyštudoval žurnalistiku v Bratislave. Pracoval vo viacerých športových redakciách (osporte.sk, SITA, Pluska). Po odchode z denníka SME spoluzakladal Športinak.sk. V Denníku N, za ktorým stojí vydavateľstvo N Press, pracuje od januára 2017. V roku 2018 napísal spolu s Matejom Tóthom knihu Odchýlka. 

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Víkendové čítanie: Matej Tóth, ako ho (ne)poznáte

Sú ľudia, ktorí si zaslúžia našu pozornosť. Robia našu spoločnosť lepšou a ich činy hovoria samy za seba.

Reprezentujú našu krajinu nielen svojou šikovnosťou či športovými výkonmi, ale aj konaním dobra a napriek úspechom zostávajú úprimní a pokorní. Takým je aj reprezentant Slovenska v chôdzi na 50 km a olympijský víťaz Matej Tóth.

Vrcholový športovec, ktorý sa tento týždeň stal vicemajstrom Európy. A to sa ešte pred pár mesiacmi nazdával, že po udalostiach z minulého roku, ukončí kariéru.

Toto víkendové vydanie, ktoré vzniklo v spolupráci s O2 Športovou akadémiou Mateja Tótha, sme sa rozhodli venovať práve Matejovi Tóthovi, osobnosti, ktorá si podľa náš zaslúži pozornosť.

Po obvinení z dopingu a následnom zbavení obvinenia sa v spolupráci s novinárom Michalom Červeným rozhodol vydať autobiografiu s názvom Odchýlka. V knižke, ktorá sa v týchto dňoch objavila na pultoch kníhkupectiev, opisuje svoj život a úprimne sa vyznáva zo svojich pocitov. Aké to je, keď vrcholového športovca obvinia z dopingu napriek tomu, že proti nemu sám bojuje?

V tomto vydaní nájdete:

Teraz viem, že dokážem v živote prekonávať aj ťažšie prekážky, hovorí po dopingovej kauze Matej Tóth. V úprimnom rozhovore hovorí Matej Tóth nielen o svojej športovej kariére, ale aj o dôležitosti rodiny a o tom, aké to je žiť na výslní.

Stĺpček Michala Červeného: Stalo sa, vyriešil, išiel ďalej. Žiadne zatrpknutie a túžba po pomste. Redaktor Denníka N vo svojom stĺpčeku opísal, ako sa mu s Matejom Tóthom pripravovala knižka aj aký známy športovec naozaj je.

Matej Tóth radí: 8 tipov pre zdravý a pohodový život. Nielen pre vrcholových športovcov, ale všetkých ľudí, ktorým záleží na vlastnom zdraví, sme si pre vás spolu s Matejom Tóthom pripravili odporúčania, ktorými sa v živote riadi aj on sám.

Prečítajte si ukážku z autobiografie Mateja Tótha Odchýlka. Nechajte sa vtiahnuť do príbehu vrcholového športovca, ktorý minulý rok výrazným spôsobom ovplyvnilo obvinenie z dopingu.

Zapojte sa do našej súťaže a vyhrajte podpísanú autobiografiu Mateja Tótha. Ak vás zaujala ukážka z knižky a radi by ste o živote slovenského športovca vedeli viac, nevynechajte našu súťaž.

Spoločnosť O2 už niekoľko rokov stojí pri Matejovi Tóthovi nielen pri jeho športových výkonoch. V roku 2017 spolu rozbehli O2 Športovú akadémiu Mateja Tótha, ktorá si dala za cieľ budovať v deťoch pozitívny vzťah športu a odhaliť, na čo majú talent. Viac informácií o akadémii nájdete na tomto mieste.


Rasťo Chvála bloguje: Veľký záväzok

Obľúbený motoristický novinár a bývalý majster Slovenska v rely hovorí o záväzku, ktorý si dal s ďalšími známymi tvárami.

Motoristický novinár, ambasádor kampane O2 Nebuď pirát a aktivity Chvála bezpečnej jazde, ktorá motoristom prináša nielen množstvo dobrých rád, ale aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod, vo svojom prvom blogu vysvetľuje, prečo má kampaň, upozorňujúca na nebezpečenstvo používania mobilu za volantom, zmysel a prečo sú ohrození najmä dobrí šoféri.   

Pravidelne mi v hlave ožíva spomienka na rozhovor s dopravným psychológom a expertom na vplyv omamných látok a alkoholu na správanie vodiča. Je to už dávno, možno aj 15 rokov.

V rámci prípravy na veľký redakčný test správania opitého vodiča za volantom som zašiel po radu k odborníkovi. Podobne ako väčšina reportérov som vtedy za ním prišiel s predstavou, čo chcem počuť. V mysli som mal krivolaké jazdy a šoférovanie auta po čiare.

Prečítajte si: Sajfa nebol za volantom prichytený náhodou, stojí za kampaňou O2

Zrazu mi expert vyvrátil moje predstavy a očakávania výsledkov testu, ktorý sa ešte neuskutočnil. „Pán redaktor, nečakajte, že šofér pod vplyvom alkoholu pôjde zo strany na stranu,“ povedal. Vzápätí mi vysvetlil, že zdatní alkoholici za volantom sa vedia „vo svojej „hladinke“ doviezť domov bez toho, aby zišli z cesty.

„Problém nastane v chybnom rozhodnutí. Ak vznikne neštandardná situácia, akou je chodec na ceste, nečakaná prekážka alebo čokoľvek, čo vyžaduje spoľahlivú reakciu a nezapadá do štandardu,“ priblížil.

„Dobrý a zručný šofér znamená riziko, keďže je náchylný počas šoférovania častejšie siahnuť po telefóne.“

Tak sa aj stalo. Do testu na vytýčenej trati na letiskovej ploche sme zaradili úlohy, vyžadujúce pohotovú myseľ. Už po dvoch pohárikoch nedokázali vodiči rozlišovať požadovaný počet objazdov alebo smer, z ktorého treba obchádzať kužele. K rúcaniu kužeľov alebo k zídeniu z dráhy dochádzalo až vo veľkolepom finále, keď boli figuranti na mol.

Odvtedy som pri reportážach a testoch hľadal výsledky namiesto utvrdzovania sa v predstavách. Presné meracie zariadenia mi často vyvrátili vžité očakávania. Podobne to bolo aj teraz, keď som pre populárne osobnosti internetovej scény staval testovaciu trať. Po predchádzajúcom verejnom vyhlásení mali Sajfa, Pil C, Zrebný a Fero Joke predviesť, aké riziko so sebou prináša používanie telefónu za volantom.

V O2 chceli najskôr jazdu po vytýčenej, pre nich neznámej trati najprv s použitím telefónu a potom bez neho. To mi prišlo príliš prvoplánové, pretože vo výsledku by viac hrala úlohu neznáma trať než telefón. Chalani však súhlasili, že pripravenú dráhu najskôr pešo preskúmajú, Sajfa ju dokonca dvakrát absolvoval s autom bez telefónu v ruke.

Každý z nich predviedol, že svoje auto dokáže šoférovať a zároveň za volantom aj písať. Nezíde pritom z cesty ani nerúca kužele, pretože má auto aj telefón manuálne zvládnuté.

Dobrý a zručný šofér v tomto prípade znamená riziko, keďže je náchylný počas šoférovania častejšie siahnuť po telefóne. Všetci dobrí šoféri však v našom teste s telefónom v ruke a očami na displeji prehliadli značku STOP, nečakane menili rýchlosť, teda prehliadali dôležité veci a vytvárali nečakané nebezpečenstvo pre ostatných.

„Kto by mal byť lepším vzorom pre začínajúcich šoférov, ak nie my hriešnici, ktorí nastupujeme na cestu obrátenia.“

Odpútanie pohľadu od cesty je asi to najhoršie, najmä ak sa situácia na ceste mení každú sekundu.

Možno si teraz položíte otázku, čo sme projektom O2 Nebuď pirát i celým zinscenovaným pokusom na cvičnej dráhe dokázali. Predsa každému bolo jasné, ako to dopadne a prehliadnutá „stopka“ tiež neprekvapila.

Podstatou projektu ostáva priznanie si chyby a snaha o nápravu v najrizikovejšej skupine skúsených a zručných vodičov.

Čítajte aj: Matej „Sajfa“ Cifra: Viem, že telefón za volantom nie je správna vec

Sám viem, ako ťažko sa sústredím na bežnú jazdu, keďže štandardné šoférovanie už takmer nevnímam. Pri rýchlej jazde na čas, šmýkaní sa na snehu alebo driftovaní mi nejaký telefón ani nezíde na um.

Bežne si však pripadám ako jeden nepoučiteľný vodič zo školy bezpečnej jazdy, kde sme porovnávali absolventov autoškoly a spomenutého šoféra s osemročnou praxou. Mladí doslova hltali všetko a každou jazdou rástli k lepšiemu, kým „skúsený“ vodič si išiel stále svoje bez známok nápravy.

Kto by mal byť lepším vzorom pre začínajúcich šoférov, ak nie my hriešnici, ktorí nastupujeme na cestu obrátenia. Každý vo svojom košiari. Ak spočítam iba odberateľov na YouTube a fanúšikov, máme veľkú šancu osloviť takmer miliónové publikum.

Zároveň však máme milión kontrolórov a to nebude „sranda“, lebo už viac netreba rozprávať, aký je mobil za volantom zlý, teraz treba ukázať, ako jazdiť bez neho.

Rasťo Chvála

Jazdite zodpovedne, pozrite si Rasťove tipy na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.

Rasťo Chvála

Je motoristický novinár, ktorý už viac ako 20 rokov testuje autá. V súčasnosti sa naplno venuje vlastnému projektu na YouTube Garáž TV, ktorý môžete sledovať aj na Instagrame @garaz.tv. Je bývalý majster Slovenska v rely a svoje skúsenosti z motošportu sa snaží preniesť aj do odporúčaní pre vodičov v každodennej premávke. Stal sa ambasádorom kampane O2 Nebuď pirát, v rámci ktorej vznikla aj aktivita Chvála bezpečnej jazde. Tá vodičom prináša nielen množstvo cenných rád, ale aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod.   


Huawei 1+1: získajte k smartfónu Huawei aj druhý telefón alebo hodinky

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové