Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

Musíme naučiť deti nevzdávať sa a nahlas hovoriť o svojich snoch, vraví Tomi Kid Kovács

Vyspovedali sme nášho najúspešnejšieho profi boxera Tomiho Kida Kovácsa a zaujímalo nás, ako zvláda prácu s problémovými deťmi a čo by poradil ľuďom, ktorí sa ráno budia so zlou náladou.

Vyspovedali sme nášho najúspešnejšieho profi boxera Tomiho Kida Kovácsa a zaujímalo nás, ako zvláda prácu s problémovými deťmi a čo by poradil ľuďom, ktorí sa ráno budia so zlou náladou.

Minulý rok si ukončil svoju profi kariéru. Čo ťa momentálne zamestnáva najviac?

Najviac sa snažím venovať sa mládeži ako tréner, mentor a zároveň manažér. Veľmi dôležitou súčasťou môjho života je projekt Vyboxuj si svoj sen. Naším cieľom je vybudovať Akadémiu Tomiho Kida pre mladých športovcov, ale aj pre talenty zo sociálne slabších podmienok. Od 4. 3. 2017 som tiež prezidentom Slovenskej boxerskej federácie – je to obrovská zodpovednosť a zároveň časovo veľmi náročná pozícia. Je to práca, ktorej výsledky sa dostavia až postupom času, a tvrdo pracujem na tom, aby sme pozdvihli úroveň slovenského boxu čo najvyššie. Okrem toho momentálne spolupracujem so spoločnosťou O2 Slovakia na viacerých projektoch pri príležitosti jej 10. výročia.

Čo je na práci s deckami najťažšie? Majú predsudky? Čo urobíš ako prvé, keď stojíš pred cudzími deťmi a chceš si čo najrýchlejšie získať ich pozornosť a dôveru?

Najkrajšia práca je s najmenšími deťmi, ktoré práve začínajú so športom. Ich pozornosť si treba získať hrou, súťažami, kde môžu vyhrať, treba ich pochváliť a udržať v nich nadšenie. Ťažké sú situácie, keď sú v rodine dieťaťa vážne problémy, prípadne mu chýba rodinné zázemie. V mnohých prípadoch musím zastúpiť rolu druhého rodiča a to je obrovská zodpovednosť. A veru už aj malé deti majú predsudky. To je však spôsobené okolím, v ktorom sa pohybujú, a vyjadreniami, ktoré počujú od svojich rodičov a známych.

Určite sa ti stalo, že sa k tebe prihlásia tínedžeri, ktorí sa chcú vedieť lepšie biť, aby obstáli vo svojom okolí. Ako dlho väčšinou trvá vysvetliť mladému človeku rozdiel medzi sebaobranou, športom a bezhlavým mlátením sa na ulici?

Keď decká vstúpia do telocvične, hneď zistia, že tu sa pracuje na vysokej úrovni. V mojej telocvični trénujú v prvom rade vrcholoví športovci, ktorí sú vzorom pre mladších a nových. Tréning je otázka veľkej zodpovednosti, výdrže, odhodlania. Každý, kto k nám príde, má nejakú motiváciu, takže hneď po prvom tréningu zistíme, kto tam je kvôli športu.

Človek v mladom veku má v génoch nastavené automaticky odporovať starším a autoritám. Vieš už po toľkých rokoch rýchlo odhadnúť, čo bude platiť na ten-ktorý druh vzdoru, alebo ťa ešte decká zvyknú prekvapiť?

Je to rôzne, ku každému treba pristupovať individuálne, niekedy je to nekonečný boj, ale staviam sa k tomu pozitívne a vo väčšine prípadov uspejem.

Väčšinou si ty v pozícii učiteľa. Stane sa ti ešte niekedy, že po stretnutí máš pocit, že tie deti naučili niečo nové teba?

Každý človek na svete ma môže naučiť niečo nové.

Čo by sa všeobecne mohli dospelí učiť od detí? Na ktorú časť dieťaťa v sebe najčastejšie zabúdajú?

Od detí sa môžeme učiť veľmi veľa. Hlavne tej úprimnosti.

„Najkrajšia práca je s najmenšími deťmi, ktoré práve začínajú so športom.“

Čo, naopak, najviac chýba dnešným deťom?

To, že nemajú cieľ. Rýchlo sa vzdávajú a nevedia rozprávať o svojich snoch. To ich musíme naučiť.

Aká je podľa teba momentálne najväčšia výzva, pred ktorou v súčasnosti stoja mladí Slováci?

Všetko chcú dosiahnuť čo najjednoduchšie. Za svojimi neúspechmi hľadajú chyby v iných ľuďoch, no mali by si nastaviť zrkadlo, lebo len my sami môžeme dokázať veľké veci a nikto iný to za nás neurobí.

Stáva sa ti, že niekedy emočne vybuchneš a hovoríš si „toto by som už nemal“? Ako premýšľaš v krízových situáciách, aby si si zachoval chladnú hlavu? Čo by si odporučil človeku, ktorý sa ráno zobudí s plným fúrikom zlej nálady?

Nestáva sa mi to, som vyrovnaný človek. A ľudia, ktorí sa už budia so zlou náladou, by mali byť hlavne vďační za to, že sa vôbec mohli zobudiť a začať ďalší pekný deň. Mali by sa pozrieť do zrkadla a obzrieť si človeka, ktorý tam stojí. Keď sa im páči, že sa pozerajú na nahnevaného, zamračeného človeka, tak budú mať taký život. Keď sa usmejú, mali by si uvedomiť, že je úplne iné dívať sa na človeka, ktorý je nahnevaný, a na príjemného a usmiateho človeka.

Podľa toho, ako si to oni sami ráno nastavia, budú mať celý deň, týždeň, rok, život. Nič nie je také zlé, ako si to človek pripúšťa. Vždy môže byť niečo horšie, ale netreba brať všetko negatívne. Vždy si v probléme musíme nájsť pozitívnu stránku. Aj to zlé nás môže naučiť niečomu novému, pozitívnemu.

Daj jednu dôležitú radu do minulosti svojmu 15-ročnému, 20-ročnému a 30-ročnému ja.

V každom veku je dobré mať cieľ, ktorý nás posúva vpred.

Aké máš plány okrem svojej akadémie? Zvažuješ ešte niekedy návrat do ringu?

Chýba mi to, zvažujem vstúpiť do ringu, ale už len v rámci iného projektu, nie ako profi boxer. To je už za nami a máme pred sebou mnoho iných plánov. Venujeme sa najmä mládeži, chceme pritiahnuť viac detí do boxerských telocviční. A ako prezident SBF spolu so svojím tímom pracujem aj na tom, aby sa slovenský box dostal na olympijské hry.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Hýbme sa tak, aby nám telo dovolilo zabehnúť maratón aj v päťdesiatke, radí trénerka

Jednoduchými cvičeniami pomôžete svojim deťom nastaviť správne držanie tela.

Zvesené ramená, predsunutá hlava, odstávajúce lopatky. Ak patríte k rodičom, ktorí na svojich deťoch alebo sebe podobné črty rozpoznávajú, nikdy nie je neskoro na týchto nežiaducich návykoch zapracovať. So športovou trénerkou Andreou Ballovou sme sa rozprávali, ako s deťmi cvičiť pre dlhodobo zdravší chrbát, prečo je dôležité tráviť čas na čerstvom vzduchu spontánnym pohybom a ako podporiť zdravý vývin už odmalička.

V článku sa dočítate: 

  • ako rozmýšľať nad efektívnym pohybom,
  • prečo sa odporúča v každom veku cvičiť podľa metódy vývojovej kineziológie, 
  • aká je najlepšia cesta  k zdravému postproduktívnemu veku,  
  • prečo by sa deti nemali do školy stále voziť autom,
  • ako deti zlákať aj na náročnejšie cviky.

Psychológ radí, prečo je lepšie dieťa zapojiť do varenia ako pustiť mu video

Ste trénerka trénerov, ako ste sa k tomu dostali? 

Absolvovala som DNS školenie pre športových trénerov na School of Rehabilitation v Prahe. DNS je terapia vychádzajúca z vývojovej kineziológie, ktorú sa snažíme pri akomkoľvek športovom tréningu používať čo najviac. 

Čo je to vývojová kineziológia? 

Keď sa dieťa narodí a kým začne chodiť, prechádza určitými vývojovými polohami. Samo a prirodzene prichádza na to, ako sa dostať na štyri, ako sa posadiť, ako sa za niečím natiahnuť alebo sa zohnúť.

Vývojová kineziológia, v skratke „vývojovka“, sa zaoberá práve týmito polohami a ich poruchami v dospelosti. Často sa stáva, že ak dieťa jednu z týchto polôh v detstve preskočí, prostredníctvom vývojovej kineziológie sa do nej učí dostať späť a pohybovať sa v nej. Správne pohybové vzory sa mu týmto spôsobom opäť vrátia a možné bolesti ustúpia.

Čo je to DNS metóda cvičenia?

Nesprávne držanie tela či nesprávne vykonávaný pohyb vznikajú v priebehu nášho života už od raného detstva. DNS (dynamická neuromuskulárna stabilizácia) je metóda cvičenia, ktorá pracuje so správnymi aj nesprávnymi pohybovými stereotypmi, snaží sa ich v centrálnej nervovej sústave preprogramovať a cez princípy vývojovej kineziológie správne nastaviť pohybové správanie. Túto metódu cvičenia založil svetovo uznávaný český fyzioterapeut prof. PaedDr. Pavel Kolář, PhD. 

Pohybových prístupov je viacero, vďaka čomu ste sa rozhodli ísť práve týmto smerom? 

Keď boli moje dcéry mladšie, robili krasokorčuľovanie a vtedy som si všimla, že jednostranné zaťaženie a pohyb, ktorý vykonávali, im nerobí dobre. Vždy som celkom prirodzene išla po tom, aby sa človek hýbal zdravo, aby sa mu na tele nevytvárali rôzne dysbalancie a aby sa vyhol zraneniam.

Veľa som si o tom čítala, pozerala videá a dostala som sa na konferenciu organizovanú Národným športovým centrom, kde som stretla trénera, ktorý pracoval so športovcami na základe fyzioterapie. Odporučil mi jednu pohybovú akadémiu v Prahe, na ktorej som si po pol roku spravila certifikát a neskôr absolvovala niekoľko kurzov DNS metódy na School of Rehabilitation pre športových trénerov. 

Vyskúšali ste túto metódu pohybu aj neskôr na svojich dcérach?

Áno, učila som ich kompenzačné cvičenia. Deti majú všeobecne tendenciu k zhoršenému držaniu tela a tým, že moje dcéry boli krasokorčuliarky, mali často rozpažené ruky, v dôsledku čoho im plecia ovísali vpred. Učila som ich, ako si aj pri skokoch vo vzduchu nájsť oporu v rukách. Cvičením sa im po čase lopatky pekne zažehlili a ja som videla, že tieto cvičenia skutočne fungujú. 

Deti majú naučené pohybové vzorce relatívne čerstvé. Fixujú sa, až keď začneme viac  sedieť ako chodiť. V prvom a druhom ročníku na základnej škole sa deti veľmi rýchlo učia aj správnym pohybovým vzorcom – samozrejme, pokiaľ nemajú nejaké patologické chyby.

Deti majú naučené pohybové vzorce relatívne čerstvé. Fixujú sa, až keď začneme viac sedieť ako chodiť.

Musím na správne držanie tela vyvíjať snahu alebo by to malo byť prirodzené? 

Závisí od toho, ako bol človek podporovaný a upozorňovaný v mladom veku, a teda či nemá nejaké svaly oslabené. Najlepšie, čo môžeme malým deťom dať, je nechať ich, nech sa plazia a lozia, čím si spevnia chrbát, vďaka čomu  budú aj celé telo držať správne. Zlé držanie tela môže viesť k zhoršenému dýchaniu aj ďalším neduhom.

Dá sa povedať, že pred tým, ako niekto začne robiť šport, sa potrebuje najskôr naučiť správne držať telo? 

To by bolo naozaj skvelé, no najdôležitejšie je naučiť sa dýchať do brucha. Veľa ľudí praktizuje hrudné dýchanie, pri ktorom namáhajú úplne iné svaly. Aj na svojich hodinách začínam správnym dýchaním do bránice, a ak to deti zvládajú, prechádzame do ďalších polôh.

S čím majú deti najväčší problém, čo sa týka držania tela? 

Oslabené medzilopatkové svalstvo, odstávajúce lopatky, zvesené plecia, predsunutá hlava a vypučené brušká. Ak si to rodičia všimnú, odporúča sa navštíviť fyzioterapeuta alebo športového trénera, ktorý im ukáže, aké cviky cvičiť pre zdravší chrbát. 

Čítajte aj: Cvičiť sa dá aj bez telocvične. Učitelia hovoria, ako motivujú deti k pohybu

Je správne chodiť s deťmi k fyzioterapeutovi preventívne? 

Deti do jedného roka sleduje pediater. Ak nerobia nejakú vývojovú polohu, pošle ich k fyzioterapeutovi, ktorý s nimi praktizuje reflexnú terapiu stlačením reflexných bodov, čím sa deťom naštartujú pohyby, ktoré zatiaľ nevykazujú. Sú niektoré športy, pri ktorých sa odporúča návšteva telovýchovného lekára, no dobrý telocvikár, ktorý má dieťa napozerané, vidí, ak tam niečo nie je v poriadku, a rodiča na to upozorní. 

Najlepšia cesta k zdravšej budúcnosti je spontánny pohyb, ako behanie, lezenie, štvornožkovanie, a občas sa dokonca treba aj zašpiniť, potknúť či spadnúť. Deti potrebujú takýchto spontánnych pohybových podnetov naozaj veľmi veľa.

Najlepšia cesta k zdravšej budúcnosti je spontánny pohyb – behanie, lezenie, štvornožkovanie – a občas sa dokonca treba aj zašpiniť, potknúť či spadnúť.

Ako sú na tom dnešné deti, čo sa týka pohybovej zručnosti? 

Niekedy to bolo tak, že väčšina detí v šiestich-siedmich rokoch na tom bola pohybovo dobre a len pár z nich nemalo dobre rozvinutú motoriku. Dnes vnímam, že je to naopak. Väčšina z nich nemá dobré držanie tela, deti nevládzu a nevedia vykonať ani základné pohyby, ako plazenie a podobne. 

Čím to je? 

Uvedomme si už len skutočnosť, že väčšinu detí vozia  rodičia do škôlky alebo školy autom, čiže aj tých pár krokov, ktoré deti mohli prejsť, presedia. Celý ich pohyb je počas celého dňa regulovaný; po škole idú opäť autom na krúžky a z krúžkov si sadnú pred televízor alebo mobil. Na ten spontánny pohyb, keď dieťa prišlo o druhej domov, hodilo tašku do kúta a mama ho do večera nevedela zohnať, pretože lietalo po sídlisku, môžeme zabudnúť. Mnoho detí dnes chodí von „ako za trest“.

Existuje nejaké pohybové minimum, ktoré by deti mali robiť? 

Ja by som bola najradšej, keby som videla sídliská a ulice plné detí, ktoré tam behajú, a to hlavne deti do desať rokov. Ale pohybové minimum zadefinovať neviem, pretože aj dve hodiny telesnej výchovy do týždňa sú hlboko pod minimom. Telo sa začne pozitívne meniť až pri troch hodinách týždenne.

Pracujete s deťmi od šesť až sedem rokov. Máte nejakú metódu, ako deti „zlákať“ aj na náročnejšie cviky? 

Snažím sa, aby deťom polohy vývojovej kineziológie pripomenuli nejaké zvieratko. Pomenovania ako chrobáčik, kobylka, tripod, medveď alebo pasenie barančekov deti oslovia viac.

Väčšinu detí vozia rodičia do škôlky alebo školy autom, čiže aj tých pár krokov, ktoré deti mohli prejsť, presedia.

Netreba asi zabúdať ani na opačný extrém, keď sú deti po škole krúžkami skôr preťažované. 

Mnoho rodičov chce, aby ich deti boli také všestranné, až sa divím, že to deti mentálne zvládajú. Na jednej strane je fajn, že sa „neflákajú“, no na strane druhej nemajú čas ani oddychovať. 

Spontánnosť sa zo života detí často vytráca, je veľmi dôležité nemať všetku činnosť vedenú. Ja bývam na dedine a vidím šľachovité výbušné deti, ktoré lozia po stromoch a stavajú bunkre, no na druhej strane sa zas v ničom inom nerozvíjajú a majú horšie známky. Je dôležité nájsť v tom určitú rovnováhu, no deti do 10 rokov by sme k športu mali naozaj viesť vedome.

Máte pozitívny príbeh zo svojej praxe, keď sa dieťa nehýbalo správne, ale naučilo sa to? 

Na O2 Športovej akadémii Mateja Tótha (ŠAMT), kde som školiteľkou, mám veľa pozitívnych príbehov. Spomínam si na Olivera z jednej školy, ktorý začal chodiť do mojej triedy na ŠAMT akadémii ako prváčik. Chlapec bol zakríknutý, nesmelý a potkýnal sa o vlastné nohy. Po pravidelnom tréningu, na ktorý sa vždy tešil, už po trištvrte roku zrazu ožil. Po druhom roku sa stal v behu najrýchlejším zo všetkých detí. A takýchto príkladov, keď pohyb na deti naozaj skvelo vplýva, je mnoho.

Máte vlastnú pohybovú filozofiu, ktorou sa riadite? 

Mojou filozofiou je, aby každé dieťa, ktoré mi prejde rukami, malo taký pohybový základ, že keď sa v päťdesiatke rozhodne behať ultramaratóny, tak mu to telo dovolí. To je ukazovateľ správneho trénovania – aby mal človek vždy možnosť zlepšovať sa.

Andrea Ballová

Pôsobí na Základnej škole Benkova v Nitre, kde učí telesnú výchovu a nemecký jazyk. Je hlavnou školiteľkou trénerov O2 Športovej akadémie Mateja Tótha, kde učí učiteľov efektívnemu a správnemu pohybu. Je zástankyňou všestranného a spontánneho pohybu a riadi sa mottom, že cvičiť treba správne už odmalička, aby nám telo dovolilo zabehnúť maratón aj v päťdesiatke. Vedie aktívny život, pravidelne behá ultramaratóny nad 50 km. Má tri deti, tri kone, tri psy a tri mačky. Žije v Nitre.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.