Trojica kamarátov vytvorila službu, ktorá má motivovať mladých ľudí ostať po škole na Slovensku

Nespokojnosť so systémom aj chuť zmeniť veci okolo seba priviedli troch mladých Slovákov k vytvoreniu projektu, ktorý študentom umožňuje nabrať potrebné skúsenosti a prax.

Jozef Gašparík, Martin Lištiak a Tomáš Lištiak vytvorili portál Praxuj.sk, ktorý ponúka široké spektrum stáží reagujúcich na pestrú paletu študijných odborov a potenciálnych zamestnaní. Stretli sme sa s jedným z nich – Martinom Lištiakom, ktorý nám porozprával o ich motivácii a cieľoch projektu.

Na začiatku bola nespokojnosť

Za službou Praxuj.sk, ktorej partnerom je aj Férová Nadácia O2, stojí momentálne pätica mladých ľudí – traja zakladatelia a dvaja stážisti. „S Jozefom sme boli kamaráti už predtým, často sme polemizovali o spoločenských problémoch, napríklad aj o vysokej nezamestnanosti mladých na Slovensku. Práve to nás viedlo k rozhodnutiu, že s tým chceme niečo spraviť, a začali sme nad tým viac rozmýšľať,” hovorí o zrode nápadu Martin, ktorý projekt zakladal aj so svojím bratom.

Máte inovatívny nápad, ktorý dokáže pomôcť mladým ľuďom v začiatkoch podnikania, venuje sa vzdelávaniu alebo sa zameriava na boj s nezamestnanosťou? Dajte nám o ňom vedieť.

„Dospeli sme k záveru, že chceme vytvoriť internetovú službu, ktorá by zamestnávateľom poskytla priestor na získanie stážistov. V podstate sa snažíme vytvárať akýsi most medzi študentmi vysokých škôl a zamestnávateľmi,” dodáva.

Za jednu z výhod pri budovaní projektu dnes považujú to, že v čase zrodu nápadu aj oni sami riešili podobné otázky. „Ja som akurát končil strednú školu – gymnázium a vnútorne som riešil otázku, či ísť, alebo neísť na vysokú školu. Nesúhlasil som ale s vzdelávacím systémom, aký na Slovensku máme,” hovorí Martin.

Zároveň dodáva, že napriek odlišným názorom cíti so Slovenskom veľkú spolupatričnosť. „Ani mne, ani chalanom nie je ľahostajné, čo sa deje na Slovensku, preto sme to chceli nejako riešiť,” vysvetľuje.

Chcú, aby študenti vedeli, že uplatniť sa môžu aj doma

Martin pri rozhodovaní o ďalšom štúdiu uvažoval aj o univerzite za hranicami Slovenska. „Rozmýšľal som aj nad školou v zahraničí, ale vždy som chcel žiť na Slovensku. Ak by som išiel študovať do zahraničia, chcel by som sa vrátiť,“ objasňuje. Nakoniec sa však rozhodol na vysokú školu neísť a naplno sa venovať programovaniu, ku ktorému mal vždy blízko.

„Ďalším dôvodom, pre ktorý som nešiel na výšku, bol pocit, že by ma to obmedzovalo v pracovnom rozvoji a zdokonaľovaní sa v odbore,” hovorí.

Cieľom projektu Praxuj.sk je práve do istej miery zabrániť tomu, aby študenti a mladí ľudia utekali z krajiny pre nedostatočné skúsenosti. „Pociťujeme, že mladí ľudia na Slovensku ťažko hľadajú uplatnenie a odchádzajú študovať mimo. Preto chceme vytvoriť príležitosti pre študentov, aby vedeli, že na Slovensku sa niečo deje, a že možnosť uplatniť sa majú aj u nás,” vysvetľuje Martin.

Zamestnávateľom prekáža, že študenti nie sú prakticky pripravení

Svoj nápad na vytvorenie projektu, ktorý sprostredkúva mladým ľuďom odborné stáže, začali podľa slov jedného zo zakladateľov rozvíjať hneď. „Najprv sme prostredníctvom prieskumu zisťovali, či by bol o to vôbec záujem. Zistili sme, že takmer 70 % študentov a absolventov vysokých škôl udalo ako dôvod neprijatia do zamestnania nedostatočnú praktickú prípravu,” opisuje Martin ich zistenia.

„Podľa iného prieskumu sme zistili situáciu aj na opačnej strane – medzi zamestnávateľmi. Prekážalo im najmä to, že študenti nie sú dostatočne prakticky pripravení. Písali sme rôznym firmám, či by mali o takúto službu záujem a zistili sme, že by možnosť zamestnávať stážistov uvítali. Neskôr sme písali priamo recruiterom a rozbehlli marketingovú kampaň na sociálnych sieťach,” približuje začiatky.

Veľké firmy si benefity stážistov uvedomujú, menšie už nie

Martin priznáva, že nie všetky firmy sú s možnosťou stážovania stotožnené. „Pozitívnejšia odovzva bola práve od väčších firiem, ktoré si už benefity zamestnávania stážistov viac uvedomujú. Tí menší a strední zamestnávatelia na to ešte úplne neprišli,” približuje.

Častou otázkou, ktorú v rámci projektu riešia, je aj ohodnotenie stážistu. Podľa Martina to záleží od odboru či dĺžky stáže: „Neplatené stáže sú fajn vo veľmi špecifických odboroch, keď študenti naozaj nemajú kde nazbierať konkrétne skúsenosti. V takomto prípade sú aj zručnosti, ktoré sa tam naučia, samy o sebe také hodnotné, že im zamestnávatelia nemusia platiť. Ak ide ale o nejakú monotónnu prácu, bolo by vhodné, aby zamestnávatelia študentov platili. To isté platí aj v prípade, ak je stáž dlhodobejšia – študent sa v prostredí pohybuje dlhšie a stáva sa z neho plnohodnotný zamestnanec.”

Niektorí študenti sa boja zodpovednosti

Trojica kamarátov sa tak vo veľkom pustila do sprostredkúvania stáži, preto nás zaujímalo aj to, či si ako študenti vyskúšali stáže aj na vlastnej koži. „Ja konkrétne nie, hneď po gymnáziu som išiel pracovať, ale Jozef bol na stážach a máme aj veľa známych, ktorí stážujú, takže máme priamu spätnú väzbu,” objasňuje.

„Mám pocit, že sú dva typy študentov. Jedni si stáže vyhľadávajú, lebo vedia, že sú dôležité a bez nich sa len veľmi ťažko na trhu uplatnia. Druhí sa akoby boja zodpovednosti, majú pocit, že stážovaním sa im skončí študentský život a vyhýbajú sa tomu,” tvrdí Martin.

Mnohí študenti si podľa Martina vôbec neuvedomujú výhody takejto skúsenosti. „Stáže sú super z toho hľadiska, že študenti nemajú veľkú zodpovednosť, ale dostanú sa do prostredia firmy, fungujú v ňom a majú možnosť rozvíjať svoje zručnosti a učiť sa,” hovorí.

Ako služba funguje?

Praxuj.sk funguje približne dva mesiace a za ten čas si cez službu poslalo životopis približne 90 študentov, ktorí by radi praxovali vo svojom odbore. „Pracujeme na tom dlhšie, ale v polovici januára sme službu spustili oficiálne. Ja a môj brat Tomáš pracujeme na technickej a dizajnovej časti. Pomáha nám Pavol, ktorý je študentom informatiky na STU. Jozef spolu s ďalším stážistom Marekom sa starajú o komunikáciu so školami, firmami, marketing, PR a všetko okolo toho. Každý má na starosti inú oblasť,” vysvetľuje.

„Momentálne nie je pre uchádzačov o stáž potrebná žiadna registrácia a portál funguje aj pre podnikateľov úplne bezplatne. Študenti si jednoducho môžu pozrieť ponuku a poslať životopis na stáž podľa svojho výberu,” uzatvára Martin.

Máte aj vy nápad, ktorý môže mladým ľuďom pomôcť s rozbehnutím podnikania, venuje sa vzdelávaniu alebo boju s nezamestnanosťou? Nechajte nám svoj kontakt a z Férovej Nadácie O2 vás na jar budeme informovať o otvorení novej grantovej výzvy.

Praxuj.sk

Služba Praxuj.sk ponúka široké spektrum stáží, ktoré reagujú na pestrú paletu študijných odborov a potenciálnych zamestnaní. Snaží sa tak pomáhať nielen študentom, ale aj samotným zamestnávateľom pri získavaní budúcich zamestnancov. Cieľom projektu je stať sa jednotkou na poli sprostredkovania stáží. Jeho partnerom je Férová Nadácia O2.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Chýba vám partia na futbal či iný šport? Aplikácia Sportender vám ju umožní nájsť

Nápad 23-ročného Matúša Čarnogurského získal Študentskú podnikateľskú cenu. Svoju aplikáciu talentovaný študent predstaví aj na celosvetovom finále v Toronte.

Radi športujete, no máte problém nájsť vhodné športovisko alebo zohnať partiu kamarátov, ktorí by si futbal či volejbal zahrali s vami? Aplikáciou Sportender chce študent ekonómie všetkým nadšencom športu uľahčiť ich aktivity a zároveň ľudí povzbudiť k športovaniu.

„Ak veľa cestujete a chcete sa pravidelne venovať nejakému športu, je to náročné. Už v Košiciach by som nevedel, kde sú nejaké vhodné športoviská,” vysvetľuje Matúš problém, na ktorý sa rozhodol nájsť riešenie.

Okrem vhodného športoviska je často rovnako náročné dohodnúť si spoluhráčov a následne sa poskladať na zaplatenie prenájmu ihriska. To všetko by mala ocenená aplikácia zjednodušiť.

Prehľadný systém užívateľom umožní vyhľadať a rezervovať si kvalitné športovisko, vytvoriť udalosť, dohodnúť sa s kamarátmi či ďalšími záujemcami, ktorí majú chuť zašportovať si, a za poskytnuté služby aj priamo zaplatiť.

Inšpirácia z ciest po svete aj zo zahraničných aplikácií

Inšpiráciou pri tvorbe aplikácie boli pre Matúša, ktorý sa od detstva venuje futbalu, jeho skúsenosti zo zahraničia, kde si uvedomil mnohé nedostatky fungovania športu u nás. Veľkým stimulom boli aj celosvetovo obľúbené aplikácie ako Uber či Airbnb, ktoré zjednodušujú komunikáciu, sú finančné výhodné a využívajú užívateľské referencie.

Hoci majú podľa Matúšových pozorovaní Slováci v porovnaní s Britmi voči aplikáciám či online platbám určitú nedôveru, dokážu človeka častokrát lepšie ochrániť. „Pekným príkladom je transparentnosť Uberu oproti premenlivým tarifám niektorých taxi služieb,“ vysvetľuje.

Výhra v súťaži Matúšovi potvrdila, že to má zmysel

Do súťaže Študentská podnikateľská cena, ktorej partnerom je aj Férová Nadácia O2, sa Matúš prihlásil na odporúčanie kamaráta.

„Víťazstvo pre mňa bolo potvrdením toho, že to, čo robím, má zmysel a má význam v tom pokračovať. Ocenenie od ľudí v porote, ktorí sami niečo dokázali a vybudovali, bolo pre mňa najdôležitejšie. Aj so všetkými pripomienkami a odporúčaniami, čo ešte treba na aplikácii doriešiť,” oceňuje odbornú spätnú väzbu.

A prečo porota vybrala práve jeho aplikáciu? Podľa Matúša ho spomedzi všetkých 41 prihlásených projektov ocenila preto, že sa dá ďalej predať, čo ostatným zaujímavým nápadom chýbalo.

Aplikácia uľahčí život aj prevádzkovateľom

Sportender je v týchto dňoch už tesne pred spustením. Spočiatku sa Matúš chce zamerať na česko-slovenský trh a najmä väčšie mestá, akými sú Košice či Banská Bystrica.

Za veľkú výhodu svojho projektu považuje to, že mnohým športoviskám odpadne využívaním aplikácie nutnosť spravovať vlastné facebookové a internetové stránky, v rámci ktorých môže byť aktualizovanie informácií o dostupnosti jednotlivých priestorov často náročné. Aplikácia tiež jednotlivým prevádzkovateľom sľubuje systémom faktúr sprehľadniť a zjednodušiť účtovníctvo.

„Ľudia sú pohodlní a všetci chceme lepšie a výhodnejšie služby,” uzatvára Matúš, ktorého v apríli tohto roka čaká aj svetové finále o najlepší študentský nápad v kanadskom Toronte.

Máte aj vy inovatívny nápad, ktorý môže mladým ľuďom pomôcť s rozbehnutím podnikania, venuje sa vzdelávaniu alebo boju s nezamestnanosťou? Nechajte nám svoj kontakt a na jar vás budeme informovať o otvorení novej grantovej výzvy.

Študentská podnikateľská cena

Organizátorom súťaže na podporu študentov s inovatívnymi nápadmi je nezisková organizácia Junior Chamber International – Slovakia (JCI) spolu so Združením podnikateľov Slovenska. JCI združuje mladých ľudí, vysokoškolských študentov a podnikateľov vo veku 18 až 40 rokov. Okrem Študentskej podnikateľskej ceny organizuje aj súťaž Mladý inovatívny podnikateľ.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Lifetech: Čo je nové